اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

يا فندم احنا فى الخدمة, ناس فاضية بقى نعمل ايه   bxg::

الابديت هو الورق الى بيتبعت للسفارة فى مصر او البلد الى انت فيها.

انا بخبرتى ( :blush2: ) بقول ان الفيزا تكون معاك ان شاء الله فى اكتوبر 2010 و الله اعلم. و ممكن بردوا الخبراء د. قناوى او المهندس زناتى يجاوبوا حسب خبرتهم الى هى اكيد اكثر و احسن منى

تم تعديل بواسطة adamdec

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

كدة يا أم ادم وانت كمان يا د.جناوى اسمى مش فى اللستة...انا عايز اسمى فى اخر تعديل مليش دعوة ها..... :lol: smk: :lol: :lol: :lol:

التقديم سبتمبر 2009 والابديت نوفمبر 2009 وتقديم الورق للسفارة نوفمبر 2009

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

خالص الشكر علي المجهود الكبير ,, :)

أنا عندي أستفسار,, لما يرد علي مكتب الهجره ,, هل أرسل أصول الاوراق الي السفاره و لا صور و بعدين ألاوصول مع الباسبورات

و السؤال التاني أنا شايف في الليسته بعض الزملاء مقدمين من أغسطس و طالع 2008 و ليسه ما جلهمش حاجه ,,و لا هما الي مش متايعين معانا - و فيه زملاء أخرين قدموا مع بداية القانون الجديد و خلصوا في خلال سنه واحده هل قدموا من مصر و لا أيه ألاسباب

و مره تانيه خالص تقديري لمجهوداتكم :lol: :lol: :sad: lmo:

و كل عام و أنتم بخيررررررررررررررررررررررر

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

خالص الشكر علي المجهود الكبير ,, :wub:

أنا عندي أستفسار,, لما يرد علي مكتب الهجره ,, هل أرسل أصول الاوراق الي السفاره و لا صور و بعدين ألاوصول مع الباسبورات

و السؤال التاني أنا شايف في الليسته بعض الزملاء مقدمين من أغسطس و طالع 2008 و ليسه ما جلهمش حاجه ,,و لا هما الي مش متايعين معانا - و فيه زملاء أخرين قدموا مع بداية القانون الجديد و خلصوا في خلال سنه واحده هل قدموا من مصر و لا أيه ألاسباب

و مره تانيه خالص تقديري لمجهوداتكم :example: :aslam: :waf: tot::

و كل عام و أنتم بخيررررررررررررررررررررررر

الاخ الفاضل....اهلا بك معنا ...

اولا في المنتدي....ثانيا في مشوار الهجرة

المفروض حضرتك ترسل الاصول كلها في الاول.......احنا عملنا كده

الزملاء اللي مفيش تطور لهم في اللستة...للاسف هم اللي ما بيدخلوش من فترة... او مش متابعين......ولذلك لا نعرف موقفهم الحالي ايه

ولو استمر الامر كده بدون تغيير.......سنضطر اسفين لمسح بيانتهم من اللستة.....حيث انهم لا يفيدو احد باخذ مكان في اللسته

وفعلا الموضوع بعد القانون الجديد اصبح من سنة الي سنة ونصف.....بشرط وجود الوظيفة في اللستة....وكمان مفيش انترفيو

الاخت الفاضلة ام ادم......شكرا لحضرتك علي المتابعة......مجهود مشكور. wst:: cl:

تم تعديل بواسطة somayasaleh

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

:example:

مع خالص الشكر علي سرعة الرد الأجابه ,, ده معناه أن أنا المفروض أعمل نسختين من كل جاحه نسخه للسفاره و نسخه ألي لينا هناك ,, ده موضوع طويل و ربنا المستعان

:aslam:

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :example:

يا ست الكل احنا بندخل و متابعين و كل حاجة بس فعلا أنا عن نفسى لسه ما جاليش الميدكال و ربنا يسهل ان شاء الله wst::

و بعدين بالراحة شوية :wub: , الكلام أخد و عطى مش أفش كدة tot:: , ايه تمسحى أسامينا من اللستة دى

اذاى تمسحيها يعنى اذاااااااااى؟؟؟ :aslam: :waf:

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

:example:

مع خالص الشكر علي سرعة الرد الأجابه ,, ده معناه أن أنا المفروض أعمل نسختين من كل جاحه نسخه للسفاره و نسخه ألي لينا هناك ,, ده موضوع طويل و ربنا المستعان

:aslam:

لا ....لا ....لا يا فندم......ما تعملش نسختين ولا حاجة

لان في حالة وصول البسبورات بالفيزا ومعها اوراق الاندنج.. ان شاء الله...

.بيرجعوا لحضرتك كل الاصول اللي ارسلتها من شهادات دراسية وخبرة وشهادات الميلاد....الخ

ولو...... لا قدر الله اترفض الملف......برضه بيرجعوا كل الاوراق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :threat:

يا ست الكل احنا بندخل و متابعين و كل حاجة بس فعلا أنا عن نفسى لسه ما جاليش الميدكال و ربنا يسهل ان شاء الله :D

و بعدين بالراحة شوية md2: , الكلام أخد و عطى مش أفش كدة mfb: , ايه تمسحى أسامينا من اللستة دى

اذاى تمسحيها يعنى اذاااااااااى؟؟؟ :sad: :sad:

يا استاذ مرسيدس .....يا مساء الفل.......... :tease:

الكلام مش لحضرتك خالص......ده حضرتك حجر اساس في التوبك ده

وكمان وش الخير علي الناس كلها

انا اقصد بعض الاعضاء دخلوا مرة واحدة او اتنين....وادي وش الضيف :sad:

لكن الاعضاء الافاضل اللي موقفهم زي ما هو.....واضح انهم قلقنين ومستنين الفرج......

ابشروا جميعا يا كل من في انتظار المديكال.......الفرج جاي قريب جدا جدا جدا.....اسرع من ما تتصورا.....

ان شاء الله طبعاا

تم تعديل بواسطة somayasaleh

رابط هذا التعليق

]السلام عليكم ورحمة الله وبركات

السادة الافاضل دى اول مشاركة ليا بس انا متابع التوبيكس وبالذات توبيك الاستاذة سمية من زمان .انا عندى استفسار بسيط ويارب تكون الاجابة عندكم

انا قدمت بعد فبراير 2008 وقبل الليسته كصيدلى و طبعا اترفضت . بعدين قدمت تانى بعد حوالى سنة مدير صيدلية مستشفى بمعظم المهام المطلوبة فى النوك

وشرحت اني كتبت الكود غلط المرة الاولى لعدم درايتى بالاكواد واختلاف المسميات الوظيفية بين مصر و كندا.

هل ممكن الموضوع يتقبل ,هل الموال ده حصل مع حد قبل كده . افيدونى افادكم الله.

NB:كل التهنئه لكل من ربنا اكرمه بالفيزا من الاعضاء الكرام .

وحمدالله على سلامة المهندس زناتى "على ما اعتقد انه عمل لاندينج و رجع" وعقبال الجميع

رابط هذا التعليق

]السلام عليكم ورحمة الله وبركات

السادة الافاضل دى اول مشاركة ليا بس انا متابع التوبيكس وبالذات توبيك الاستاذة سمية من زمان .انا عندى استفسار بسيط ويارب تكون الاجابة عندكم

انا قدمت بعد فبراير 2008 وقبل الليسته كصيدلى و طبعا اترفضت . بعدين قدمت تانى بعد حوالى سنة مدير صيدلية مستشفى بمعظم المهام المطلوبة فى النوك

وشرحت اني كتبت الكود غلط المرة الاولى لعدم درايتى بالاكواد واختلاف المسميات الوظيفية بين مصر و كندا.

هل ممكن الموضوع يتقبل ,هل الموال ده حصل مع حد قبل كده . افيدونى افادكم الله.

NB:كل التهنئه لكل من ربنا اكرمه بالفيزا من الاعضاء الكرام .

وحمدالله على سلامة المهندس زناتى "على ما اعتقد انه عمل لاندينج و رجع" وعقبال الجميع

اهلا بيك يا اخى الفاضل ...اعتقد حالة حضرتك جديده بالنسبه للمنتدى لكن اطمأن يا اخى الفاضل وادى مهله 3 شهور للفايل نمبر وخصوصا لو مقدم من الخليج ...وحالتك تستحق المتابعه لان فى صيادله افاضل كانوا عاوزين يقدموا على الوظيفه دى وكانو مترددين ...ان شاء الله حضرتك ح تكون الاول فى المجموعه دى ويارب نباركلك قريب على الفايل نمبر

رابط هذا التعليق

شكرا على الرد السريع و ربنا يطمنك بس اتمنى لو حد ليه نفس التجربه و قدم مرتين على اساس تعديل المهنه او تصليح الكود يفيدنى بخبرته والله

يجزاكم كل خير,,,,,,,,,,,

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

يا ريت تضيفوني انا كمان في اللسته الورق تم استلامه يوم 23\12 2009

و ربنا يجازيكم جميعا خير على مجهوداتكم في المتابعه و المساعده انا فعلا استفدت كتير جدا من المحاورات لغاية لما قدرت املى الورق و ابعته

تحياتي :sad:

رابط هذا التعليق

التعديل الاخير في اللستة

============

سوميةصالح......التقديم ابريل 2008.....الابديت ديسمبر 2008.....المديكال يونيو 2009.....طلب البسبورات 15-10-2009....الفيزا.27-10-2009....

د.مرمر...................التقديم ابريل 2008.........الابديت يناير 200......المديكال مايو 2009......البسبورات 7سبتمبر2009....الفيزا 30-9-2009....

د.سيرجن.........التقديم سبتمبر 2008....الابديت فبراير 2009.........المديكال .مارس 2009.....البسبورات 3سبتمبر2009........الفيزا 20 سبتمبر......

د.وليد...............التقديم اغسطس 2008..........الابديت يناير 2009 ......المديكال مايو 2009 ...البسبورات 2اغسطس ......الفيزا 24 اغسطس...

د.فيكو............التقديم يناير 2009...........الابديت فبراير 2009...............المديكال مايو 2009.......الفيزا اغسطس2009

د.ريفيرا.............التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009........المديكال 20يونيو 2009 ........الفيزا27 يوليو 2009

عزت 30...........التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009.........المديكال 5 مايو 2009....الفيزا 30 يوليو 2009

مينا عزيز..........التقديم يوليو 2008.............الابديت ابريل 2009............ارسلت الاوراق يوليو2009..........

بروبايلوت .........................يوليو 2008..................................الابديت ابريل 2009..............................ارسال الاوراق اغسطس 2009............

د.فيوتشر.................التقديم يوليو 2008..............الابديت يناير 2009 .......................................

مصري..............التقديم فبراير 2009.......الابديت ابريل 2009..............................................................

دى سى فاروق..................... التقديم مارس 2009.....................الابديت سبتمبر 2009..........................

masri...........التقديم مارس 2009..........الابديت اغسطس 2009.................ارسال ورق الزوجة سبتمبر 2009..........................

ميما................. التقديم سبتمبر 2009...................... الابديت نوفمبر 2009......................

طارق عبداللطيف........................تقديم سبتمبر 2009..............الابديت ديسمبر 2009.......................

الإكسيلانس.................التقديم نوفمبر 2009...............

أم أدم ................التقديم ديسمبر 2009.......

للستة الاتية للاعضاء اللي مقدمين خارج مصر

============================

د. صفاء ...........التقديم ابريل 2008......... الابديت مارس200....المديكال..مايو 2009....الفيزا 20-10-2009............

دمنهوررررررري......التقديم ابريل 2008......الابديت ديسمبر 2008......المديكال.اغسطس 2009....طلب البسبورات20-10-2009........الفيزا......

ناوية علي الهجرة..........التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009........المديكال اغسطس ...2009.............الفيزا نوفمبر 2009

زناتي...................التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009...........المديكال سبتمبر 2009................ الفيزا نوفمبر 2009

محمد منجي.........التقديم يونيو2008...الابديت يناير 2009....تسليم الاوراق مارش 2009.....المديكال 4-8-2009......

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال............

أحمدفوكس.................التقديم يوليه 2008................الابديت اغسطس 2008.................

سعد بدر.............التقديم يوليو2008..،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

انافوتي..............التقديم اغسطس2008...............................................................

اتش كندا..............التقديم اكتوبر 2008.................................................................

عمر مهدي..............التقديم اكتوبر 2008 .............الابديت ابريل 2009........... ..............

كنان.............التقديم يوليو 2009...............

عمر حبيب........التقديم يوليو 2009.........

دكتور خالد.....التقديم يوليو 2009.......

أحمد البشير......................التقديم سبتمبر 2009.............

أم يمنى..............التقديم ديسمبر 2009.........................

اضافة أم يمنى, على حسب ما انا فاهمة حضرتك مقدمة من خارج مصر مش كده

-Carole Tabron

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت عاوز اسال حضرتك

انا كنت قدمت الورق بتاعي علي الفيدرال وانا دلوقت مستني الميديكال وكنت حاسب لما بعت لنوفاسكوتيا نقطي بالظبط 67 نقطه علي حساب اني كنت هجيب 16 في اللغه ولكني جيبت في الايلتس مهاره استماع 7 بدلا من 7.5 وده بيخللي الاستماع متوسط مش عالي ويقلل النقط وجبت في باقي المهارات 6.5

هل همه مممكن يتغاضوا عن حاجه زي النص درجه ديه

وايه الحل في راي حضرتك

وجزاك الله خير

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

في ملحوظات اخدت بالي منها ياريت حضرتك تديني تعليقك

اولا انا لاحظت ان معظم الميديكال بيجي في مايو او في يونيو

ان معظم اللي بعتوا الابديت للسفاره في يناير او فبراير بيوصلهم الميديكال في فتره اقصر من اللي بيبعتوا بعد كده

ياريت تعلق حضرتك

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

صباح الخير ليكم كلكم

انا حبيت اشارك معاطكم لان الموضوع فعلا عاجبني

انا من القاهرة

و مقدم في نظام الفدرالي يوم 14 سبتمبر 2009

اعمل محاسب و زوجتي ايضا ولنا اقارب في كندا من الدرجة الاولي

حتي الان لم يتم الحصول علي الفيل نمبر

رابط هذا التعليق

صباح الخير ليكم كلكم

انا من القاهرة

صباح لفل , لو سعادتك مقدم مع محامى ممكن الموضوع يطول شويه لانك بتديله الابليكيشن و يبعتها لما يفضى وكذلك الفيل نمبر بيجى عليه الاول وبعدين يبعتهولك. لكن لو بدون محامى يبقى الرد قريب جدا ان شاء الله. استبشر خير .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت عاوز اسال حضرتك

انا كنت قدمت الورق بتاعي علي الفيدرال وانا دلوقت مستني الميديكال وكنت حاسب لما بعت لنوفاسكوتيا نقطي بالظبط 67 نقطه علي حساب اني كنت هجيب 16 في اللغه ولكني جيبت في الايلتس مهاره استماع 7 بدلا من 7.5 وده بيخللي الاستماع متوسط مش عالي ويقلل النقط وجبت في باقي المهارات 6.5

هل همه مممكن يتغاضوا عن حاجه زي النص درجه ديه

وايه الحل في راي حضرتك

وجزاك الله خير

اكيد النص درجة بتفرق يمكن لو كنت مقدم هجرة لمصر كانت تعدى بس كندا مفتكرش. :blink:

عموما ممكن تمتحن تانى و تحاول تعلى الدرجة بتاعت الليسنينج

-Carole Tabron

- Milton Berle

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

صباح الخير ليكم كلكم

انا من القاهرة

اخي الفاضل

رجاء فتح الايميل والبحث عن رساله من FSW-

دور جوه الجنك ميل

الي في اكتوبر جالهم فايل نمبر في ديسمبر

وطمننا عليك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...