اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

صباح الخير ليكم كلكم

انا حبيت اشارك معاطكم لان الموضوع فعلا عاجبني

انا من القاهرة

و مقدم في نظام الفدرالي يوم 14 سبتمبر 2009

اعمل محاسب و زوجتي ايضا ولنا اقارب في كندا من الدرجة الاولي

حتي الان لم يتم الحصول علي الفيل نمبر

انا من رأى ان حضرتك تتأكد المحامى بعت الفايل امتى لأنى متابعة على منتدى تانى و كل الناس الى قدمت فى سبتمبر جالها الAOR.

Has anyone who applied in mid Sept, to CIO office received intimation from sydney office?

Yes rely, all Sept cases have got intimation from Sydney CIO. CIO is in fact now responding to Oct cases and last that I know of, has already started issuing AOR till Oct 3rd week filers.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

اخوانى فى المنتدى العظيم

ماهى عدد ايام الاجازات cic خلال شهر ديسمبر & يناير حتى يمكننا معرفة متى يصل update

ولكم جزيل الشكر مع تمنياتى لكل من فى المنتدى بالسعادة وتحقيق الاحلام الخاصة بكل عضو

وكل عام وانتم جميعا بخير

رابط هذا التعليق

January 1st new years day

-Carole Tabron

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

دى الاجازات ال national

http://www.pch.gc.ca/pgm/ceem-cced/jfa-ha/index-eng.cfm

و دى بتاعت كل مقاطعة ارجو انى اكون اجبت سؤالك

http://www.pch.gc.ca/pgm/ceem-cced/jfa-ha/prov-eng.cfm

-Carole Tabron

- Milton Berle

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

اخوانى فى المنتدى العظيم

ماهى عدد ايام الاجازات cic خلال شهر ديسمبر & يناير حتى يمكننا معرفة متى يصل update

ولكم جزيل الشكر مع تمنياتى لكل من فى المنتدى بالسعادة وتحقيق الاحلام الخاصة بكل عضو

وكل عام وانتم جميعا بخير

الاخ العزيز احمد

مرحبا بك معنا في المنتدي

واهلا وسهلا بك في التوبك ده

شكرا لحضرتك ومجاملتك الرقيقة......انا اتواجد قليل هذه الايام ....وذلك لمشاغل خاصة بي

بس بصراحة البركة في مدام adamdec ماشاء الله عليها ،......قايمة بالواجب وزيادة

وكذلك جميع الاعضاء .....بصراحة مفيش حد بيتاخر عن المساعدة هنا او في اي توبك تاني

وياريت حضرتك تعرفنا شوية عن وضع الفيل بتاعك...المهنة،،،التقديم.....الحالة الاجتماعية.....الخ

وكل سنة والجميع بخير بمناسبة السنة الجديدة

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الاخت/ مدام سمية هانم صالح

مقدم فيدرالى 23/10/2009 استاز مساعد طب اطفال متزوج مع العلم انا فيدرالى قديم لو حضرتك نظرتى الى مجموعة قبل 28/2/2008 ستجدينى محاولات مدام سمية وربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

wst::

ألأخوه الافاضل

أنا حصل عندي تغير بسيط,, أنا كنت مقدم بتارخ 23-11-29 و الاوراق وصلت بتاريخ 7-12-2009 ,, و كنت مسجل رقم الماستر كارت بتاعي كوسيله للدفع و لكن للاسف الكارت ضاع ,, بالمحفظه ,, فأضضطررت لاغلاقه بتاريخ 24-12 و كما نصحني بعض الاخوه تقدمت بجميع الاوراق من جديد مع كارت فيزا أخر و أرسلت الاوراق أمس 30-12-2009 و أرسلت خطاب مع ألاوراق لتوضيح الموقف بالكامل و أشرت ألي أوراقي المقدمه بتارخ 23-11 ,, و أنا في أنتظار معرفة النتيجه هل سيفرق طلبي الاخير بالاوراق أم سعامل كطلب جديد ,, و أنا في أنتظار ردهم

مع الشكر

:ninja:

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

:aslam:

ألأخوه الافاضل

أنا حصل عندي تغير بسيط,, أنا كنت مقدم بتارخ 23-11-29 و الاوراق وصلت بتاريخ 7-12-2009 ,, و كنت مسجل رقم الماستر كارت بتاعي كوسيله للدفع و لكن للاسف الكارت ضاع ,, بالمحفظه ,, فأضضطررت لاغلاقه بتاريخ 24-12 و كما نصحني بعض الاخوه تقدمت بجميع الاوراق من جديد مع كارت فيزا أخر و أرسلت الاوراق أمس 30-12-2009 و أرسلت خطاب مع ألاوراق لتوضيح الموقف بالكامل و أشرت ألي أوراقي المقدمه بتارخ 23-11 ,, و أنا في أنتظار معرفة النتيجه هل سيفرق طلبي الاخير بالاوراق أم سعامل كطلب جديد ,, و أنا في أنتظار ردهم

مع الشكر

:waf:

المفروض انت اللى تقول لنا اللى حايحصل معاك بعد ما يجيلك الفايل نمبر هل تعاملوا معاك على انك مقدم جديد والا تعاملوا معاك كانك مقدم قبلها بشهر او شهرين

انت اللى تحكيلنا عن تجاربك

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

أكيد يا أستاذ أيهاب أنا منتظر أشوف أه النتيجه :wub: , لكن حبيت أحدث بيانتي لدي ألأخوه علشان بيانات التسجيل تكون واضحه لديهم,, و الحقيقه عندي سؤال عام ,, أنا شايف أن فيه بعض ألاخوه تم التقدم و الميديكال و الفيزا خلال نفس السنه ,, هل هذا ممكن و لا كان أو ل النظام الجديد فقط ,,

و سؤال كمان بالمره :aslam: ,, أذا وصل الفيل نمبر هل كشف حساب البنك بكون مع ألاوراق التي يجب أن تسلم للسفاره متضمن المبلغ الواجب تحويله

جزاكم الله كل الخير علي صدق النصيحه

:roseop:

عجبي !!

رابط هذا التعليق

اعتقد والله اعلم ان الورق بتاعك هيتعامل علي التاريخ القديم

علي اعتبار ان ورقك ناقص وكان كفايه حضرتك تبعت ليهم كارت الفيزا الجديد علي ما اعتقد

كمان من تجربه حضرتك الافضل للناس بعد كده تبعت (بانك درافت )احسن من (كارت الفيزا)

الله الموفق

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

كنت عاوز اسالك انا بدخل علي موقع ال cic وبدخل علي تتبع الورق وبدخل الفايل نمبر بيقولي في خانه قدام اسمي received by visa office

ولما بضغط عليها بيفتح صفحه

We received your application for permanent residence on April 27, 2009.

We reviewed your application and sent you a letter on May 21, 2009. Please consider delays in mail delivery before contacting us.

Your application and supporting documents were received by the Cairo office. They are pending review.

We transferred your application to the Cairo office on May 26, 2009. The Cairo office may contact you.

وانا وصلني الجواب في 28 سبتمبر بيقول ان في 17 سبتمبر الورق وصلهم

وانهم عملوا فايل نمبر ليه

وتحتها جمله بتقول

before ur appliction can be placed in processing a determintion will be made as to whether or not you r eligigle for processing

if u r not eligible for processing you wil receive a letter informing you of the reasons for the decisions as well as refund

هل اللي بيحصل فوق ده حصل مع كل الناس ولا انا في مشكله من الكلام ده

وهل لما يبعتوا جواب علي بيتي المفروض كانوا قالوا ان ورقي في البروسيسينج ولا ايه

وهل لما بيبتدوا برسيسينج بعرف ازاي

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

كل عام و أنت بخير ,, واضح أن الشهر ده كان شهر نجاح لأني نجحححححححححححتتتتتتتتتتت :roseop: في ألايلتس ,, و الحمد لله الاسكور كان 11 و أنا محتاج 7 فقط ,, عقبال الباقي أنشاء الله ,,

الف الف مبروووووووووووووووك يا اكسلانس علي النجاح الباهر

وعقبال باقي مشوار الهجرة علي خير ان شاء الله

رابط هذا التعليق

wst::

أكيد يا أستاذ أيهاب أنا منتظر أشوف أه النتيجه mil: , لكن حبيت أحدث بيانتي لدي ألأخوه علشان بيانات التسجيل تكون واضحه لديهم,, و الحقيقه عندي سؤال عام ,, أنا شايف أن فيه بعض ألاخوه تم التقدم و الميديكال و الفيزا خلال نفس السنه ,, هل هذا ممكن و لا كان أو ل النظام الجديد فقط ,,

و سؤال كمان بالمره :roseop: ,, أذا وصل الفيل نمبر هل كشف حساب البنك بكون مع ألاوراق التي يجب أن تسلم للسفاره متضمن المبلغ الواجب تحويله

ممكن حوار الهجرة كله يخلص في سنة ان شاء الله.....ده بيعتمد علي كل حالة وظروفها....مثلا احنا اتاخرنا في ارسال نتيجة الاليتس.....وغيرنا اتاخر في التشك الامني....وهكذا

واوراق الابديت اللي ح يطلبوها.....بيكون مطلوب كشف الحساب اللي المفروض يكون معاك

والف الف الف مبروووووووووووووووك مرة اخري علي اجتياز امتحان الاليتس بنجاح wst::

وكل عام والجميع بخير :roseop: :D وسنة سعيدة علي الكل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما شاء الله عليكم في التعاون والاخوة والف مبروك لكل من اجتاز الايلتس وان شاء الله ربنا يوفقكم في باقي المشوار

لي سؤالين الاول عن الابديت بيطلب بعد قد ايه من الحصول علي الفايل نمبر

السؤال الثاني عن كشف الحساب هو بيطلب امتي يعني بعد حوالي كام شهر من التقديم وهل لازم المبلغ يكون موجود قبلها بمدة في البنك ولا ممكن احطه اول لما يطلبوه

والف شكر وجعلها الله في ميزان حسناتكم

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

كنت عاوز اسالك انا بدخل علي موقع ال cic وبدخل علي تتبع الورق وبدخل الفايل نمبر بيقولي في خانه قدام اسمي received by visa office

ولما بضغط عليها بيفتح صفحه

We received your application for permanent residence on April 27, 2009.

We reviewed your application and sent you a letter on May 21, 2009. Please consider delays in mail delivery before contacting us.

Your application and supporting documents were received by the Cairo office. They are pending review.

We transferred your application to the Cairo office on May 26, 2009. The Cairo office may contact you.

وانا وصلني الجواب في 28 سبتمبر بيقول ان في 17 سبتمبر الورق وصلهم

وانهم عملوا فايل نمبر ليه

وتحتها جمله بتقول

before ur appliction can be placed in processing a determintion will be made as to whether or not you r eligigle for processing

if u r not eligible for processing you wil receive a letter informing you of the reasons for the decisions as well as refund

هل اللي بيحصل فوق ده حصل مع كل الناس ولا انا في مشكله من الكلام ده

وهل لما يبعتوا جواب علي بيتي المفروض كانوا قالوا ان ورقي في البروسيسينج ولا ايه

وهل لما بيبتدوا برسيسينج بعرف ازاي

اطمن يا دوك فاروق

اللى انت بتحكى فيه ده طبق الاصل حالتى حتى اللحظة اللى بكتب فيها دى

بس الاختلاف معاك انى قبلك بشهر بالتمام

عموما انا حارد عليك لحد ما العمدة يتفضل بالرد

احنا سيادتك النظام الجديد و نختلف شوية عن متقدمى 2008 فى حته in process

ازاى؟؟؟

اللى بيحصل مع الناس دى (بحسب تجربة اخ فاضل هنا) ان ورق الابديت بعد ما اتبعت اتراجع مبدئى وطلبو منه مستند اضافى يدعم عدد نقط معين

الكلام ده محصلش مع اى واحد من

طب بالمقارنى ده يعنى ايه؟

وده اعتقادى الشخصى ( ان ملفى وملفك من ساعة ماو صلو السفارة متفتحوش لحد دلوقتى

ولا حتى اتقييموا بحسب التعليمات الوزارية وشروطها التلاتة اللى انت عارفها و اللى سبق و اتقيمت تقيييم مبددئى فى نوفا سكوتشيا

وده تفسير الجملة المخيفة اللى مذكورة فى الجواب بتاعة ال determination

'طب امتى حتتغير الحالة ل in process

ده حيكون بعد وصول الايميل ( اللى طال غيابة ) بتاع الميديكال بحوالى اسبوع (بحسب خبرة العمدة )

اتمنى انى اكون عرفت اوضح الصورة (بحسب رؤيتى الشخصية لها)

ربنا يوفقنا جميعا ونسمع خبر قريب فى السنة الجديدة دى

وكل سنة و انت طيب

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

swar::

أكيد يا أستاذ أيهاب أنا منتظر أشوف أه النتيجه wst:: , لكن حبيت أحدث بيانتي لدي ألأخوه علشان بيانات التسجيل تكون واضحه لديهم,, و الحقيقه عندي سؤال عام ,, أنا شايف أن فيه بعض ألاخوه تم التقدم و الميديكال و الفيزا خلال نفس السنه ,, هل هذا ممكن و لا كان أو ل النظام الجديد فقط ,,

و سؤال كمان بالمره :blush2: ,, أذا وصل الفيل نمبر هل كشف حساب البنك بكون مع ألاوراق التي يجب أن تسلم للسفاره متضمن المبلغ الواجب تحويله

:wub:

ممكن حوار الهجرة كله يخلص في سنة ان شاء الله.....ده بيعتمد علي كل حالة وظروفها....مثلا احنا اتاخرنا في ارسال نتيجة الاليتس.....وغيرنا اتاخر في التشك الامني....وهكذا

واوراق الابديت اللي ح يطلبوها.....بيكون مطلوب كشف الحساب اللي المفروض يكون معاك

والف الف الف مبروووووووووووووووك مرة اخري علي اجتياز امتحان الاليتس بنجاح :roseop:

وكل عام والجميع بخير :happy: :happy: وسنة سعيدة علي الكل ان شاء الله

l

مع خالص الشكر للأخت سوميه ,, و بناء علي كلام حضرتك يبقي لازم كشف الحساب يكون جاهز معاي أول ما يصل الفيل نمبر و لا لما السفاره هي الي تطلب تقديم باقي ألأوراق - معلش انا أصلي متلغبت شويه في الحته ديه

أذا مصل الفيل نمبر - اه الخطوه الي بعد كده - هل نسلم كل الأوراق للسفاره و لا ننتظر لما يطلبوها !! و جزال الله الف خير علي صدق النصيحه

عجبي !!

رابط هذا التعليق

ما شاء الله عليكم في التعاون والاخوة والف مبروك لكل من اجتاز الايلتس وان شاء الله ربنا يوفقكم في باقي المشوار

السؤال الثاني عن كشف الحساب هو بيطلب امتي يعني بعد حوالي كام شهر من التقديم وهل لازم المبلغ يكون موجود قبلها بمدة في البنك ولا ممكن احطه اول لما يطلبوه

ممكن لو حد فاضي يرد عليه لو سمحتوا

الاخت العزيزه kodo اسفه ان كنا اتأخرنا عليكى فى الرد ياحبيبتى فى حالتنا (اللى قدموا بعد فبراير 2008) الايديت جه من 2 الى 3 اشهر وبعتنا كشف الحساب مع الايديت

وكان كشف حساب عن اخر 6 شهور وكنا عاملين حسابنا على كده ...يار يوفقك :rolleyes:

رابط هذا التعليق

صباح الخير لكل اعضاء المنتدى و سنه 2010 تكون سنه اجمل يارب

انا انشالله هقدم فيدرال الشهر الجاى بعد ما اخدت ال سى اس كيو

فياريت لو فيه حد يقولى اية الاجراءات المطلوبه و الاوراق اترجمها تانى و الا بتكفى صوره من الترجمه اللى قدمتها فى ملف كيبك و ازاى ادفع رسوم الفيدرال يعنى من طقطق لسلامو عليكم و جزاكم

الله خيرا

رابط هذا التعليق

ممكن لو حد فاضي يرد عليه لو سمحتوا

الاخت العزيزه kodo اسفه ان كنا اتأخرنا عليكى فى الرد ياحبيبتى فى حالتنا (اللى قدموا بعد فبراير 2008) الايديت جه من 2 الى 3 اشهر وبعتنا كشف الحساب مع الايديت

وكان كشف حساب عن اخر 6 شهور وكنا عاملين حسابنا على كده ...يار يوفقك :roseop:

الف شكرا لحضرتك علي الرد الوافي ومفيش اي داعي للاسف ده فضل كبير من حضرتك انك رديتي علي

لو سمحتي بخصوص كشف الحسساب لو مش موجود قبلها ب 6 شهور هل ده ممنوع لان بصراحة مضمنش موضوع الست شهور يمكن 3 شهور او اقل فهل هما بيطلبوا الكشف يكون خلال 6 شهور بالتحديد

والف شكر واسفة جدا عالاطالة

اختك ام ادم

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...