اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

الاخ العزيز وزميل الكفاح الباشمهندس زناتي

الف الف الف الف الف الف مليوووووووووووووون مبرووووووووووووووووووووك علي الفيزا

وان شاء الله توفق في رحلتك اللاندنجية القريبة باذن الله

وكما طلب منك الاعضاء ....ياريت كل التفاصيل ان شاء الله حتي يستفيدوا منها ....من اول اختيار شركة الطيران....الي الوصول بسلامة الله الي كندا ....حتي الرجوع لارض الواقع في الخليج

وياريت يكون توبيك منفصل حتي يستطيع اكبر عدد من الناس الاستفادة

وعقبال باقي اللسته لما تخضر.........قريبا باذن الله تعالي

الله يكرمك يا باشمهندسة يارب وانتي قريب ان شاء

انا اخترت شركة الاتحاد لانها الوحيدة اللي دايركت من ابو ظبي

هاركب دمام ابو ظبي وبعدين ترازيت ساعتين وبعدين دايركت 15 ساعة ان شاء الله على تورونتو

سعرها كان 4400 ريال

التفاصيل كلها ان شاء الله بعد العودة وهادعيلكم كلكم في السفر ان شاء الله :rolleyes:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

مبروك يا memma على الابديت و عقبال الفيزا ان شاء الله أما بالنسبة لموضوع البنك أعتقد أنه كشف حساب أنا قرأت ده فى المنتدى بس مش فاكر فين تقريبا فى توبيك د/قناوى رد على استفسار.... و الله أعلم

الف شكر يا رامى باشا بس يعنى اروح البنك واقول انا عايز ايه بالضبط ......وكشف الحساب ده بيثبت رصيدى الحالى ولا اخر 3 شهور لانى رصيدى ماكانش المطلوب فعليا من 3 شهور......وشكرا جزيلا

موش مهم يا ميما لو كان الفرق موش كبير

يعني المبلغ كله موش محطوط في يوم واحد

وكدة كدة القاهرة بتطلب الكشف تاني مع الباسبورات

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

حبيبتي سمية نورتي المنتدى بصراحة المحاورات مضلمة من غيرك ربنا يجعلها اخر الاحزان

وبالمناسبة دي احب ابشرك بانهم طلبوا مننا الجوازات اليوم وسنرسلها الاسبوع القادم باذن الله

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

عوا أحمد يامدام سمية , وربنا يصبرك ويثبتك

الف مبروك للأخت ناوية على الهجرة وعقبال اللاندنج إن شاء الله

الحمد لله استلمت كروت البى أر لى ولكل افراد الاسرة. بالظبط حوالى 5 اسابيع لغاية ما استلمناهم.

ربنا يسهل للباشمهندس زناتى فى اللاندنج السريع.

نفسنا نسمع اخبار من دكتور وليد ,إن شاء الله يكون بخير.

ربنا ييسر للجميع

رابط هذا التعليق

التعديل الاخير في اللستة

====================

سوميةصالح........التقديم ابريل 2008......الابديت ديسمبر 2008.......المديكال يونيو 2009.......طلب البسبورات 15-10-2009......الفيزا....2-11-2009

د.مرمر...................التقديم ابريل 2008............الابديت يناير 2009..........المديكال مايو 2009......البسبورات 7سبتمبر2009....الفيزا 30-9-2009......

د.سيرجن............التقديم سبتمبر 2008..........الابديت فبراير 2009........المديكال .مارس 2009.....البسبورات 3سبتمبر2009........الفيزا 20 سبتمبر......

د.وليد...............التقديم اغسطس 2008..........الابديت يناير 2009 ......المديكال مايو 2009 ...البسبورات 2اغسطس ......الفيزا 24 اغسطس...

د.فيكو............التقديم يناير 2009...........الابديت فبراير 2009...............المديكال مايو 2009.......الفيزا اغسطس2009

د.ريفيرا.............التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009........المديكال 20يونيو 2009 ........الفيزا27 يوليو 2009

عزت 30...........التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009.........المديكال 5 مايو 2009....الفيزا 30 يوليو 2009

مينا عزيز..........التقديم يوليو 2008.............الابديت ابريل 2009............ارسلت الاوراق يوليو2009..........

د.فيوتشر.................التقديم يوليو 2008..............الابديت يناير 2009 .......................................

مصري..............التقديم فبراير 2009.......الابديت ابريل 2009..............................................................

للستة الاتية للاعضاء اللي مقدمين خارج مصر

============================

د. صفاء ...........التقديم ابريل 2008......... الابديت مارس200....المديكال..مايو 2009....الفيزا 20-10-2009............

ناوية علي الهجرة..........التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009........المديكال اغسطس ...2009.............

زناتي...................التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009...........المديكال سبتمبر 2009..............

دمنهوررررررري......التقديم ابريل 2008......الابديت ديسمبر 2008......المديكال.اغسطس 2009....طلب البسبورات20-10-2009........الفيزا....

محمد منجي.........التقديم يونيو2008...الابديت يناير 2009....تسليم الاوراق مارش 2009.....المديكال 4-8-2009......

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال...........

سعد بدر.............التقديم يوليو2008..،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

انافوتي..............التقديم اغسطس2008...............................................................

اتش كندا..............التقديم اكتوبر 2008.................................................................

عمر مهدي..............التقديم اكتوبر 2008 .............الابديت ابريل 2009........... ..............

كنان.............التقديم يوليو 2009...............

عمر حبيب........التقديم يوليو 2009.........

دكتور خالد.....التقديم يوليو 2009.......

ربنا يخضر باقي اللستة ان شاء الله

تم تعديل بواسطة somayasaleh

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الحمد لله استلمت كروت البى أر لى ولكل افراد الاسرة. بالظبط حوالى 5 اسابيع لغاية ما استلمناهم.

ربنا ييسر للجميع

الف مبروك يا دكتور سيرجون على وصول البي ار

معليش لي سؤال لو ممكن هل استلمتهم في السعودية ام انهم لسه في كندا

ولو كان في السعودية فهل اتبعتوا لك بالبريد مثل DHL or Aramex ومافيش قلق او مشاكل من ده

وخدوا وقت اد ايه لغاية ما وصلوا لك

وهل عليهم تاريخ انتهاء يعني مكتوب ان مدتهم 5 سنوات مثلا وبعدين تجددهم ام لا

ولك الشكر والتحية مقدما

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

ربنا ييسر للجميع

ولو كان في السعودية فهل اتبعتوا لك بالبريد مثل DHL or Aramex ومافيش قلق او مشاكل من ده

ولك الشكر والتحية مقدما

الف مبروك يا دكتور surgeon وعقبال الاستقرار..وعقبال النجاح فى المعادله...

د وليد يا ترى ممكن تقولنا انطباعك عن فرصة العمل بالنسبه للاطباء احنا سمعنا ان الفرص الى حد ما متاحه فى الولايه اللى حضرتك نزلت فيها ياريت تدينا انطباعك رأيك مهم جدا وعلى اساسه ناس كتير ممكن يحددوا اتجاهم وشكرا مقدما

رابط هذا التعليق

ربنا ييسر للجميع

ولك الشكر والتحية مقدما

الف مبروك يا دكتور surgeon وعقبال الاستقرار..وعقبال النجاح فى المعادله...

د وليد يا ترى ممكن تقولنا انطباعك عن فرصة العمل بالنسبه للاطباء احنا سمعنا ان الفرص الى حد ما متاحه فى الولايه اللى حضرتك نزلت فيها ياريت تدينا انطباعك رأيك مهم جدا وعلى اساسه ناس كتير ممكن يحددوا اتجاهم وشكرا مقدما

دكتورة صفاء

الحقيقة انا ما بحثتش بجدية عن فرص عمل الأطباء هنا خصوصا انني لسه ما عملتش تصديق لشهاداتي من السفارة الكندية قبل إرسالها لمكتب التسجيل الخاص بالأطباء (PCRC) ولكن حصل موقف معي مش ظريف الأسبوع الماضي حيث اخذت موعد مع مكتب مساعدة القادمين الجدد

Association of new Canadians

وذهب هناك ودخلت على الموظفة المختصة بمساعدة القادمين الجدد في البحث عن عمل وسألتها عن امكانية عمل الأطباء وانني محتاج لتصديق صور الشهادات الخاصة بي

True Copy of Certificate

وحسيت انها مش فاهمة وقامت واحضرت ست عجوز كركوبة وقالت انها المتخصصة بمساعدة الأطباء والتي قامت بدورها بإستجوابي

- لماذا لم تصدق شهاداتك قبل حضورك إلى كندا ؟

معليش كنت مستعجل وبأشتغل في السعودية وكنت مستني انزل مصر في اجازة قريبة علشان اصدق شهاداتي من السفارة الكندية في القاهرة

- متى اخر مرة مارست الطب فيها ؟

من اسبوعين قبل وصولي كندا

- ؟؟؟؟؟؟ إزاي ؟

أصلي انا لسه بشتغل في السعودية وما استقلتش لأنه مش منطقي استقيل وانا لسه معنديش شغل هنا في كندا ، يعني اقعد عواطلي وايدي على خدي

- طب انت عارف ان النظام هنا أنك لازم تعمل امتحانات وتتفصص امام اللجان المختصة في الولاية قبل ما يسمح لك بالعمل لأنهم مش حيسيبوا ارواح الناس تحت رحمة اي حد

ايوه عارف انه في امتحانين واحد Evaluating والثاني Qualifying

- وعارف انه سكتهم طويلة ؟

ايوه عارف

- طب لما انت معترف بيك انك دكتور في مصر وعندك رخصة عمل هناك وكمان معترف بيك في السعودية وعندك رخصة عمل هناك أمال أنت جاي كندا ليه ؟

(شوفوا الولية القرشانة بقه انا جاي تساعدني وتقوم تقولي انت جاي ليه)

شوفي يا ست انتي انا مدخل ابني في الجامعة هنا وحيتخرج قريبا وإن شاء الله يبقى كندي يعني لما يحب ينزل يشتغل في السعودية مثلا حياخد على الأقل 3 اضعاف اللي بياخده اللي معاه شهادة من دولة عربية يعني انا بعمل مستقبل لأولادي وكمان انا ناوي اذاكر وامتحن علشان احسن مستواي بشهادة عدلة من بلد عدل

- طب انا شايفه انك ترجع تصدق شهاداتك من السفارة الكندية في مصر وسكتك خضرا وحاليا ما فيش حاجة نساعدك فيها

متشكرين وباي باي

المقابلة دي جابتلي إحباط وسدت نفسي

المهم بعدها قعدت مع طالب طب في اخر سنة وهو من اصل مصري بس مولود في كندا وعايش هنا ووالدته طبيبة متخرجة من جامعة القاهرة وتعمل اخصائية اطفال هنا من زمان وقالي لي ان الخطوة الأولى هي انهاء امتحان الـ Evaluating

وبعدها يمكن التقديم على عمل لمدة 3 سنوات بس في الأرياف يعني المناطق النائية وحتلاقي شغل هناك كطبيب اسرة وبعد 3 سنين تراسل كلية الأطباء الملكية الخاصة بطب الأسرة وتعمل Challenge the Exam ولو نجحت يحق لك العمل كطبيب اسرة في اي مكان في كندا حتى من غير نيابة طبيب اسرة وده يمكن اسهل طريق لواحد جاي

من برة كندا

انا ما اقدرش اجزم بصحة المعلومة دي بس ده اللي اتقال لي

المهم الكل اجمع على امتحان الـ Evaluating

كخطوة اولى سواء في سانت جونز او في غيرها من الولايات وبعديها ربنا بيفرجها

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم وكل عام وانتم طيبون بمناسبة قرب عيد الاضحي المبارك

انا هنا في كندا من حوالي شهرين وقتلنا موضوع معادلة الاطباء بحثا هنا ويبدوا ان الامور مش ورديه قوي للاطباء هنا فطريق المعادلة طويل نوعا ما وهتكون محتاج تاخد عدة امتحانات علشان تزود فرصك في الحصول علي النيابة هنا وممكن تحاول العمل كمتطوع في اي مستشفى علشان تبداء تعمل علاقات ودة هيفدك في الحصول علي النيابة

بس كبداية لابد من اجتياز evaluation exam وبدرجة عالية قدر الامكان

كمان اعتقد ان من احسن الولايات الان بالنسبة للاطباء هي Alberta وهي بتتبني نظام جديد لمعادلة الاطباء للعمل كطبيب اسرة ممكن الاخوة يخشو علي موقع الولاية ويتعرفوا اكتر علي النظام دة

أرجوا ان ده يكون فيه قدر من الافادة

رابط هذا التعليق

كل الشكر للدكتور وليد وللدكتور

revirawhite ...الحقيقه يا دكتور وليد فى نقطه ايجابيه فى الكلام اللى حضرتك قولته ...انهم عاملين فى الولايه اللى حضرتك فيها شخص مخصصوص لمساعدة الاطباء الجدد وده لم اسمع عنه من قبل بالنسبه للولايات الاخرى ومعلوماتى البسيطه بتقول انهم بيسمحوا للاطباء الجدد العمل بعد الEVALUATION EXAM ولو ده حقيقى يبقى كوييس هل ده صحيح ياريت لو تقدر تعرف الاجابه قبل رجوعك للسعوديه بالسلامه

وبرده كلام الدكتور REVAIRAWHITE كلام مهم ياريت اى حد فى البرتا او كلجارى يكون ليه خبر فى الموضوع ده ويفيد كل اطباء وطبيبات المنتدى ولكم جميعا كل الشكر والعرفان

رابط هذا التعليق

دكتور وليد ,باشمهندسة سمية , الاعضاء الافاضل

البى ار وصل الى العنوان اللى لازم يكون فى كندا. الاخ الفاضل اللى استلمهم لى كلمنى وانا عملت prepaid order من السعودية من خلال فيديكس.

استلمتهم بعد 4 ايام من ارسالهم.

الكروت مكتوب عليها ميعاد انتهاء بعد 5 سنوات من تاريخ اللاندنج, الكروت شكلها حلو ومبتكرة جدا وواضح انه من الصعب اى حد يزورها.

انا بجد عايز انصح الدكاترة اللى ناوين يهاجروا ,انهم يبدأوا التسجيل بدرى مع الPCRC علشان بياخد وقت حوالى 4 شهور وده طبعا بعد توثيق الشهادات من السفارة الكندية.وطريق الالف ميل بيبدأ بخطوة......

الموضوع صعب .. ماشى ..بس مش مستحيل. على فكرة أنا بأقول الكلام ده مع انى عارف انى حارجع اذاكر من جديد(بالفعل بدأت) ,مع ان الواحد الحمد لله معاه الماجستير و الدكتوراة والزمالة البريطانية. بس فعلا يا جماعة لازم تأخدوا الموضوع مأخذ الجد . انا باقول كده بعد ما شفت الحياة هناك وبالذات للدكاترة, حاجة فعلا تستاهل ان الواحد يتعب علشانها( التعب =المذاكرة فقط) وديه حاجة الاخوة الدكاترة واخدين عليها.

بعدين المذاكرة وانت فى كندا او برة ديه حاجة حسب ظروف كل واحد... المهم ان الواحد يبدأ.

زمان لما كنا فى النيابة كنا صغيرين ومافيش حد كان بينصحنا, وكان كل مبتغى الواحد يبق استاذ فى الجامعة ويعمل الماجستير والدكتوراة.... والله دلوقتى بعد الوقت الكتير اللى عدى(انا مش كبير قوى :roseop: ).. الواحد حس انه كان ماشى فى طابور وعنيه مقفولة.

لسه فى وقت ان شاء الله, يارب يسر امور الجميع.

يارب وفق صاحبى الزناتى فى اللاندنج وكل الاعضاء اللى حيحصلوه.

رابط هذا التعليق

كل الشكر للدكتور وليد وللدكتور

revirawhite ...الحقيقه يا دكتور وليد فى نقطه ايجابيه فى الكلام اللى حضرتك قولته ...انهم عاملين فى الولايه اللى حضرتك فيها شخص مخصصوص لمساعدة الاطباء الجدد وده لم اسمع عنه من قبل بالنسبه للولايات الاخرى ومعلوماتى البسيطه بتقول انهم بيسمحوا للاطباء الجدد العمل بعد الEVALUATION EXAM ولو ده حقيقى يبقى كوييس هل ده صحيح ياريت لو تقدر تعرف الاجابه قبل رجوعك للسعوديه بالسلامه

وبرده كلام الدكتور REVAIRAWHITE كلام مهم ياريت اى حد فى البرتا او كلجارى يكون ليه خبر فى الموضوع ده ويفيد كل اطباء وطبيبات المنتدى ولكم جميعا كل الشكر والعرفان

دكتور وليد ,باشمهندسة سمية , الاعضاء الافاضل

البى ار وصل الى العنوان اللى لازم يكون فى كندا. الاخ الفاضل اللى استلمهم لى كلمنى وانا عملت prepaid order من السعودية من خلال فيديكس.

استلمتهم بعد 4 ايام من ارسالهم.

الكروت مكتوب عليها ميعاد انتهاء بعد 5 سنوات من تاريخ اللاندنج, الكروت شكلها حلو ومبتكرة جدا وواضح انه من الصعب اى حد يزورها.

انا بجد عايز انصح الدكاترة اللى ناوين يهاجروا ,انهم يبدأوا التسجيل بدرى مع الPCRC علشان بياخد وقت حوالى 4 شهور وده طبعا بعد توثيق الشهادات من السفارة الكندية.وطريق الالف ميل بيبدأ بخطوة......

الموضوع صعب .. ماشى ..بس مش مستحيل. على فكرة أنا بأقول الكلام ده مع انى عارف انى حارجع اذاكر من جديد(بالفعل بدأت) ,مع ان الواحد الحمد لله معاه الماجستير و الدكتوراة والزمالة البريطانية. بس فعلا يا جماعة لازم تأخدوا الموضوع مأخذ الجد . انا باقول كده بعد ما شفت الحياة هناك وبالذات للدكاترة, حاجة فعلا تستاهل ان الواحد يتعب علشانها( التعب =المذاكرة فقط) وديه حاجة الاخوة الدكاترة واخدين عليها.

بعدين المذاكرة وانت فى كندا او برة ديه حاجة حسب ظروف كل واحد... المهم ان الواحد يبدأ.

زمان لما كنا فى النيابة كنا صغيرين ومافيش حد كان بينصحنا, وكان كل مبتغى الواحد يبق استاذ فى الجامعة ويعمل الماجستير والدكتوراة.... والله دلوقتى بعد الوقت الكتير اللى عدى(انا مش كبير قوى :sad: ).. الواحد حس انه كان ماشى فى طابور وعنيه مقفولة.

لسه فى وقت ان شاء الله, يارب يسر امور الجميع.

يارب وفق صاحبى الزناتى فى اللاندنج وكل الاعضاء اللى حيحصلوه.

دكاترة المستقبل .................

وامل كندا انشاء الله......................

ياريت نعرف اكتر عن فرص العمل بعد ال EE لحد لنيابة ما تيجي. يعني مثلا هل ينفع الواحد يشتغل ك G.B في اي تخصص في مناطق ناءية ولا ايه

وشكراااااااااااااااا.....................................

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الف مبروك لكل الاخوة الي خدوا التاشيرات

اعتقد ان الموقع ده مفيد للاخوة الي ناوين علي اللاندج قريب وده علشان حجز الطيران

www.electronicairticket.com

الموقع ده انا حجزت من عليه وانا مسافر اعمل اللاندج ومن مميزاته ان اسعاره زي Expedia ويمكن ارخص كمان الشركة دي مقرها في مصر وعلشان كدة بتاخد بالجنية المصري كمان مش لازم يكون معاك فيزا كرت انت ممكن تدفع عن طريق مكتب البريد الي قريب منك بالاضافة انك تختار كرسيك ونوع الوجبة واخيرا هما بيكلموك علشان ياكدوا الحجز.

أرجو انه يكون فيه قدر من الافادة لكل الي ناوي يعمل لاندج قريب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مدام سمية ,الزملاء الاكارم

قررت ان اضع سؤالي في هذا التوبيك لانه يتابع حالات الفيدرالي

لاحظت انه الفيدرالي يحتاج من سنة لسنة ونصف للحصول على الفيزا

هل من اخبار عن حالات الفيدرالي من سوريا ؟

بصراحة سمعت انه الفيدرالي يستغرق ثلاث سنوات ,مع العلم ان الجدول الزمني (حسب الموقع الرسمي CIC) يحتاج من 6 شهور الى 12 شهر

ارجو من الزملاء ومن لديه اي معلومة ان ينصحني في هذا الموضوع وشكرا

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بصراحة سمعت انه الفيدرالي يستغرق ثلاث سنوات ,مع العلم ان الجدول الزمني (حسب الموقع الرسمي CIC) يحتاج من 6 شهور الى 12 شهر

الاخ الفاضل اى فيدرالى من اللى مقدمين بعد فبراير2008

بيكون فعلا من سنه الى سنه ونصف لكن لو مقدم كيبك واخدتcsq

وبعدين بتقدم فيدرالى دى بتختلف وح اسيب اخوانا بتوع كيبك يردوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ الفاضل اى فيدرالى من اللى مقدمين بعد فبراير2008

بيكون فعلا من سنه الى سنه ونصف لكن لو مقدم كيبك واخدتcsq

وبعدين بتقدم فيدرالى دى بتختلف وح اسيب اخوانا بتوع كيبك يردوا

شكرا جزيلا للمساعدة

انا بصراحة ناوي :roseop: اقدم اول السنة (تأخرت في التقديم لاسباب خاصة)

طبعا اول مرة (لم اقدم كيبك)

وشكرا جزيلا

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

مقدم الاوراق فى مكتب القاهرة 07-2008 ....... الفايل نمبر 08-2008 ............ طلب الابديت 04-2009 ............ قدمت اوراق الابديت 08-2009 ........... المديكال مستنى الفرج

المديكال اخر ليه كده يا جماعه حد يعرف السبب ..... :roseop:

رابط هذا التعليق

مقدم الاوراق فى مكتب القاهرة 07-2008 ....... الفايل نمبر 08-2008 ............ طلب الابديت 04-2009 ............ قدمت اوراق الابديت 08-2009 ........... المديكال مستنى الفرج

المديكال اخر ليه كده يا جماعه حد يعرف السبب ..... :roseop:

الاخ الفاضل ...مش متأخر ولا حاجه يعنى عادة من شهرين الى ثلاثه من وقت ارسال الايديت شوف لو حضرتك اللى مقدم بنفسك يعنى عارف كويس ميعاد وصول ااوراق الايديت ليهم مثلا لو كنت بعته اخر شهر 8 يبقى يدوب كمل االثلاثة اشهر ....يعنى ان شاء الله على وصول ولو اتاخر ابعت email ...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ياريت تحطونى فالليستة

انا قدمت امبارح :roseop:

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

انا يا جماعه بعد انتظار سنه ونصف وصلنى اميل الرفض امبارح بس ومش عارفه اعمل ايه اشكر ربنا اكيد ده فى خير لى وكل الاشياء تعمل معا للخير للذين يحبون الله ياريت حد ينصحنى اعمل ايه انا باعتلكم صوره للاميل الى وصلنى

FEDERAL SKILLED WORKER

CENTRALIZED INTAKE OFFICE

P.O. BOX 7500

SYDNEY, NS B1P0A9

3 December 2009

Dear Madam:

Your application for permanent residence in Canada in the Federal Skilled Worker Class was received in Cairo on July 10th, 2008. Your application has since been transferred to the Case Processing Centre in Sydney , Nova Scotia , Canada for assessment.

As you may be aware, changes were made to the Immigration and Refugee Protection Act which affect applications submitted on or after February 27, 2008 . Since your application was received on or after this date, your application is subject to these amendments.

Section 87.3(2) of the Immigration and Refugee Protection Act stipulates that

The processing of applications and requests is to be conducted in a manner that, in the opinion of the Minister, will best support the attainment of the immigration goals established by the Government of Canada .

Section 87.3(3) further states that

For the purposes of subsection (2), the Minister may give instructions with respect to the processing of applications and requests, including instructions

(a) establishing categories of applications or requests to which the instructions apply;

(:roseop: establishing an order, by category or otherwise, for the processing of applications or requests;

© setting the number of applications or requests, by category or otherwise, to be processed in any year; and

(d) providing for the disposition of applications and requests, including those made subsequent to the first application or request.

Pursuant to the above sections, the Minister of Citizenship, Immigration and Multiculturalism has issued instructions which were published in the Canada Gazette on November 28, 2008 . These instructions specify that only applicants who have an Arranged Employment Offer, who are legally residing in Canada for at least one year as a Temporary Foreign Worker or an International Student, or who have work experience in the listed occupations are eligible to be processed in the Federal Skilled Worker class.

You have not indicated in your application that you have an Arranged Employment Offer or that you are legally residing in Canada for at least one year as a Temporary Foreign Worker or an International Student. Your application has therefore been assessed on the basis of whether you have work experience in the list of occupations eligible for processing. These occupations are identified by codes and described in the National Occupational Classification (NOC). You may access the list of eligible occupations at: http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...ctions.asp#list

You have indicated that you have work experience in an occupation with the following NOC code: 1241 – Executive Secretary. This occupation is not included on the list of eligible occupations specified in the instructions identified by the Minister of Citizenship, Immigration and Multiculturalism and published in the Canada Gazette on 28 November 2008.

For the reasons outlined above, your application does not meet the requirements of the Ministerial Instructions and your application is not eligible for processing.

The fees that you have paid are refundable. You will receive a cheque within eight to twelve weeks at the address provided in your application. If you have changed your address please advise us immediately of the new address. Address changes should be faxed to (902) 270-3561.

Please note: The Fax number listed above is solely for the purpose of providing an updated address. Any communication/queries other than an updated address to this Fax number will not be actioned.

There are many ways to immigrate to Canada. Although you have not satisfied the requirements to apply under the Federal Skilled Worker Class, you may qualify under another category. To learn more about your options, visit http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/index.asp.

Thank you for your interest in Canada .

PJessome

Service Delivery Specialist

Citizenship and Immigration

Federal Skilled Worker Centralized Intake Office

Sydney, Nova Scotia

This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to who they are addressed. This message contains confidential information and is intended only for the individual(s) named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. If you have received this e-mail by mistake delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.

This e-mail address is solely for the purpose of communicating to clients and/or their representative’s further instructions regarding their application. This e-mail box is not being monitored. Any future communication/queries to this e-mail address

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...