اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

لو حبيت اغير الباسبور القديم بالجديد لازم اروح السفارة السعودية وانزل تاشيرة جديدة على الباسبور القديم ولا بيفضلوا الاتنين معايا مرفقين ببعض ؟

بيفضلوا الاثنين معاك الي الي تنقل المعلوات بجوازات جده

كمان أنا حابب اني اغير المهنة في الباسبور الجديد من السفارة المصرية في جدة ايه المطلوب في الحوار ده ؟

خطاب من الكفيل انك تعمل بالمهنه والشهادات موثقه

كلمت القنصلية في جدة امبارح بعد الفطار محدش رد

كلمت الرياض امبارح قالي هنا السفارة ملناش دعوة بالحكاية دي كلم جدة

لمتهم في جدة النهاردة الصبح رد عليا واحد قرفان من نفسه وقال لي معندناش خدمة اصدار الجوازات الجديدة دي من مصر بس

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

دلوقتي يا جماعة الخير..

أنا ناوي أنزل مصر بسيارتي إن شاء الله

لكن المشكلة إني سيارتي موتورها 2000 سي سي

وسمعت إن كلما كانت سعة الموتور عالية كلما زادت التكلفة ..

وبعض الناس قال لي إن الكلام ده كان الأول

دلوقتي بقت الرسوم كلها واحد بداية من التربتك ونهاية بدفع الفلوس في الجمارك..

ما مدى صحة الكلام ده ؟؟

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

أخبار ....

(إيقاق مصرية تقود السيارة بشوارع حفر الباطن برفقة زوجها)

أوقفت الجهات الأمنية بمحافظة حفر الباطن امرأة مصرية وزوجها بعد قيامها بقيادة السيارة بصورة استفزازية في شوارع المحافظة.

وكانت الدوريات الأمنية قد تلقت بلاغاً من احد المواطنين يفيد بوجود امرأة تقود سيارة من نوع كامري حديثة الموديل في احد شوارع المحافظة يرافقها احد الأشخاص وبالانتقال للموقع شوهدت المرأة وهي تقود السيارة واستوقفتها الدورية بالقرب من ثانوية حفر الباطن ، ليتبين أنها من الجنسية المصرية ويرافقها زوجها وتم تحويلهم لمركز الشرطة لاتخاذ اللازم.

(منقوووووووووول)

سؤال للأخوة ...هل لو كنت سائق عربيتك في السعودية ولحظة تعبت ومقدرتش تكمل

هل هتخلي زوجتك إلي بتعرف تسوق تكمل سواقة العربية وتروح بيك لأقرب مستشفى

ولا هتنزل تاخد أقرب ليموزين أشرف لك وأكرملك ...؟؟؟

وأه إلي ممكن يعملوه معاك لو اتقبض عليك وقتها ....؟؟؟؟ وما رد فعلك وقتها...؟؟؟

في أنتظار أرائكم وردودكم .....

رابط هذا التعليق

أخبار ....

أوقفت الجهات الأمنية بمحافظة حفر الباطن امرأة مصرية وزوجها بعد قيامها بقيادة السيارة بصورة استفزازية في شوارع المحافظة.

وكانت الدوريات الأمنية قد تلقت بلاغاً من احد المواطنين يفيد بوجود امرأة تقود سيارة من نوع كامري حديثة الموديل في احد شوارع المحافظة يرافقها احد الأشخاص وبالانتقال للموقع شوهدت المرأة وهي تقود السيارة واستوقفتها الدورية بالقرب من ثانوية حفر الباطن ، ليتبين أنها من الجنسية المصرية ويرافقها زوجها وتم تحويلهم لمركز الشرطة لاتخاذ اللازم.

(منقوووووووووول)

يعني لو انت في مصر وسايق وتعرضت لمشكلة طارئة لا قدر الله وجنبك ابنك الي بيعرف يسوق ( بريمو ) بس معاهوش رخصة سواقة وخليته يسوق بدالك لغايه مايوصلك البيت وحصل الحظ النحس لا قدر الله برضه ان وقفتكم لجنة واكتشفت ان الابن ده لايحمل رخصة في الحاله دي هيكون الوضع ايه؟

باختصار شديد الست الي سايقةالعربية هنا معناها مخالفة صريحة للقانون لان معهاش رخصة بغض النظر بقى انها بتعرف تسوق او لا ده حتى لو معاها رخصة ونسياها في البيت وبتسوق من غيرها القانون في اي حته في العالم بيجرم الفعل ده فمابالك ان مكانش في رخصة اساسا ..

انا مش بدافع على موضوع عدم سواقة المرأة لاني انا شخصيا نفسي يسمحوا بالحكايه دي النهرده قبل بكره خاصه وانا بسوق في مصرعادي لان معايا رخصة هناك لكن هنا مستحيل اعمل كده طالما معنديش واعتقد احترام القانون في اي مكان الواحد يكون فيه امر بديهي مش محتاج نقاش .

=====================

كنت داخله اقولكم الخبر الحلو ده قرأته من يومين في اعلان بجريده الوسيلة ..

طيران سما بيقدم عرض للسفر جوا الرياض - الاسكندرية بسعر 160 ريال فقط لا غير

الشروط ان الحجز يكون من 1 اكتوبر وحتى 5 اكتوبر ( للاسف قرأت الخبر متاخر على مايبدوا لان بكده النهرده آخر يوم للحجز )

اما بالنسبة للسفر فلازم يكون في الفترة من 10 اكتوبر وحتى 10 نوفمبر يعني خلال الشهر فقط ..

مكتوب برضه ان السعر لا يمشل الضريبة ..

الاعلان ده وامثاله مفيد اوي للي نازل مصر نهائي كده ممكن يختار وقت ينزل فيه بسعر اقل حتى من سعر البر

قرأت اعلان تاني في نفس الجريده عن طيران العربية وفيه سعر الرحلة الرياض - الاسكندرية = 356 شامله كل شيء بس في شرط في الاعلان ان السفر يكون عن طريق مطار الشارقة الدولي يعني اعتقد هيكون خط السير الرياض - الشارقة - الاسكندرية ..

وطبع كلا العرضين اتجاه واحد يعني مش ذهاب وعوده وانما ذهاب فقط ..

قلت اقولكم المعلومات دي فالي عاوز ينزل مصر ومش مرتبط بمدارس اوماشابه يختار له موعد مناسب يكون سعر التذكره فيه منخفض كده ويستفيد بالفرق ..

=======

ملاحظه : قرات اعلانات كتير اوي في الجريده بخصوص التسجيل في مدارس خاصه عربي ولغات وده يثبت ان المدارس مكانتش بتقول الحقيقة لما قالوا ان باب التقديم قفل من وقتها وبالتالي مطالبين بسرعه الاشتراك .. مازالت المدارس في فصول كتيرة فيها فاتحه باب التقديم يبدوا ان العدد مش كافي ولا ايه مش عارفه ..

اذكر ان احدى الاخوات سألتني ان كان ممكن تقدم لبناتها بعد شهر اكتوبر وسالت لها في مدرسة بنتي وقالوا لاه التقديم قفل خلاص بعدين فوجئت ان لهم اعلان من يومين فاتحين باب التقديم لمعظم الفصول هم ومدارس تانيه كتير مازال عندها اماكن .. يعني الي ناوي يجي السعوديه اليومين الجايين ولسه مقدمش لابنائه في المدرسة ميقلقش شكلها كده العملية مفتوحه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

أخبار ....

(منقوووووووووول)

يعني لو انت في مصر وسايق وتعرضت لمشكلة طارئة لا قدر الله وجنبك ابنك الي بيعرف يسوق ( بريمو ) بس معاهوش رخصة سواقة وخليته يسوق بدالك لغايه مايوصلك البيت وحصل الحظ النحس لا قدر الله برضه ان وقفتكم لجنة واكتشفت ان الابن ده لايحمل رخصة في الحاله دي هيكون الوضع ايه؟

باختصار شديد الست الي سايقةالعربية هنا معناها مخالفة صريحة للقانون لان معهاش رخصة بغض النظر بقى انها بتعرف تسوق او لا ده حتى لو معاها رخصة ونسياها في البيت وبتسوق من غيرها القانون في اي حته في العالم بيجرم الفعل ده فمابالك ان مكانش في رخصة اساسا ..

انا مش بدافع على موضوع عدم سواقة المرأة لاني انا شخصيا نفسي يسمحوا بالحكايه دي النهرده قبل بكره خاصه وانا بسوق في مصرعادي لان معايا رخصة هناك لكن هنا مستحيل اعمل كده طالما معنديش واعتقد احترام القانون في اي مكان الواحد يكون فيه امر بديهي مش محتاج نقاش .

=====================

كنت داخله اقولكم الخبر الحلو ده قرأته من يومين في اعلان بجريده الوسيلة ..

طيران سما بيقدم عرض للسفر جوا الرياض - الاسكندرية بسعر 160 ريال فقط لا غير

الشروط ان الحجز يكون من 1 اكتوبر وحتى 5 اكتوبر ( للاسف قرأت الخبر متاخر على مايبدوا لان بكده النهرده آخر يوم للحجز )

اما بالنسبة للسفر فلازم يكون في الفترة من 10 اكتوبر وحتى 10 نوفمبر يعني خلال الشهر فقط ..

مكتوب برضه ان السعر لا يمشل الضريبة ..

الاعلان ده وامثاله مفيد اوي للي نازل مصر نهائي كده ممكن يختار وقت ينزل فيه بسعر اقل حتى من سعر البر

قرأت اعلان تاني في نفس الجريده عن طيران العربية وفيه سعر الرحلة الرياض - الاسكندرية = 356 شامله كل شيء بس في شرط في الاعلان ان السفر يكون عن طريق مطار الشارقة الدولي يعني اعتقد هيكون خط السير الرياض - الشارقة - الاسكندرية ..

وطبع كلا العرضين اتجاه واحد يعني مش ذهاب وعوده وانما ذهاب فقط ..

قلت اقولكم المعلومات دي فالي عاوز ينزل مصر ومش مرتبط بمدارس اوماشابه يختار له موعد مناسب يكون سعر التذكره فيه منخفض كده ويستفيد بالفرق ..

=======

ملاحظه : قرات اعلانات كتير اوي في الجريده بخصوص التسجيل في مدارس خاصه عربي ولغات وده يثبت ان المدارس مكانتش بتقول الحقيقة لما قالوا ان باب التقديم قفل من وقتها وبالتالي مطالبين بسرعه الاشتراك .. مازالت المدارس في فصول كتيرة فيها فاتحه باب التقديم يبدوا ان العدد مش كافي ولا ايه مش عارفه ..

اذكر ان احدى الاخوات سألتني ان كان ممكن تقدم لبناتها بعد شهر اكتوبر وسالت لها في مدرسة بنتي وقالوا لاه التقديم قفل خلاص بعدين فوجئت ان لهم اعلان من يومين فاتحين باب التقديم لمعظم الفصول هم ومدارس تانيه كتير مازال عندها اماكن .. يعني الي ناوي يجي السعوديه اليومين الجايين ولسه مقدمش لابنائه في المدرسة ميقلقش شكلها كده العملية مفتوحه ..

المشكله في التذاكر دي انها بتكون 290 ريال + 330 ريال ضرايب يعني اكتر من تمن التذكره نفسها

يعني اتجاه واحد 620 واتجاهين 1240 في حين الخطوط السعوديه بعيدا عن الهاي سيزون 1200 الي 1300

في كمان شركه جديده اسمها المصريه هاتكون زي سما وناس بس الموقع بتاعها علي النت لسه مافتحش لكنها موجوده عند شركات السياحه اللي في التحرير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه لو حد يعرف حاجه عن شغل العلاج الطبيعي في السعوديه اخباره ايه من حيث المرتبات و كل شي

تقريبا بيكون زى الطبيب العام

لو حكومى فحدود 4500-5500 ريال

لو خاص بيبدأ من 4000 وانت وقدرتك على التفاوض

او حاجتك للسفر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا بارك الله فيكم على الموقع دة اللى بجد شفت ان فى ناس كتير بتستفاد منة

انا ليا سؤال لو سمحتو انا كنت طالع مساح على السعودية وفى عينى الشمال كسلانة بس اليمين 6\6 وعلى فكرة انا عامل نظارة فى الجواز وهاعمل عملية زرع عدسة بالله عليكم حد يفدنى

رابط هذا التعليق

اولا بارك الله فيكم على الموقع دة اللى بجد شفت ان فى ناس كتير بتستفاد منة

انا ليا سؤال لو سمحتو انا كنت طالع مساح على السعودية وفى عينى الشمال كسلانة بس اليمين 6\6 وعلى فكرة انا عامل نظارة فى الجواز وهاعمل عملية زرع عدسة بالله عليكم حد يفدنى

مش انت بنتشوف بالنضاره كويس يبقي خلاص مفيش مشكله لانه بيكشف عليك بالعلامات بس وماتقلش لحد علي موضوع زرع العدسه عشان ما حدش يشتغلك في المستشفي

رابط هذا التعليق

اسقدام الوالدين المسنين؟!؟!؟!؟!؟

هل ممكن عمل إستقدام للولدين الي السعودية؟

آه الوقت المناسب للإستقدام؟

آه الأوراق المطلوبة؟

إذا كان في شروط تعجيزية يريت حد يعرفنا.!

رابط هذا التعليق

اسقدام الوالدين المسنين؟!؟!؟!؟!؟

هل ممكن عمل إستقدام للولدين الي السعودية؟

آه الوقت المناسب للإستقدام؟

آه الأوراق المطلوبة؟

إذا كان في شروط تعجيزية يريت حد يعرفنا.!

الاستقدام مفتوح على مدار العام

والشروط التعجيزية هي المهنه المذكورة في الاقامة فقط لان بعض المهمن لا يسمح لهم لا بالزيارة ولا بالاستقدام مثل السائق والعامل

استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب الية

رابط هذا التعليق

اخي الكريم

الاستقدام مفتوح طوال العام للمهن العليا

لو في اوقات من السنه بيفتحوا فيها الزيارات لكل المهن

زاي 4/2009 كانوا فاتحين كل المهن

وشكرا

رابط هذا التعليق

الاخ المساح انا مساح زميلك في السعودية ياريت تعرفنا اسم الشركة والمكان اللي فية الشغل وطبيعة الشغل يعني طرق ولا كباري ولا مباني

علشان خاطر عنيك مش تنضر اكتر

رابط هذا التعليق

اولا بارك الله فيكم وجزاكم الخ خير ان شاء الله انا متوقعتش ان حد يرد اولا انا عينى اليمين 6\6 بس الشمال ضعيفة خالص كسلانة بالمعنى الطبى ومش بتفسر اى علامة يعنى بشوفها بس طشاش وكمان عايز اعرف لو حد يعرف ممكن الدكتور يعرف انى زارع عدسة لو انا مقولتش وان شاء الله يا اخى اول ما تجينى الفيزا هاقولك على اسم الشركة وكل التفاصيل وبراك الله فيكم

رابط هذا التعليق

الإسبوع الماضى بدأت الجوازات فى عمل البصمة للسيدات .... والحمد لله اليوم توجهت وزوجتى لمكتب الجوازات وخلصنا الموضوع فى أقل من خمس دقائق .... يوجد مكتب جوازات خاص بالنساء فى طريق الملك عبد العزيز ...

وصف المكان ...طريق الملك عبد العزيز ... إتجاه طريق الملك عبدالله ... عندما تصل إشارة طريق العروبة .. إدخل طريق الخدمة .... يسارك محلات ماكس .... ويمينك أرض فضاء ... إستمر فى السير وقبل الإشارة بمائة وخمسون متر ستجد صراف بنك ساب .... أمام الصراف مباشرة ستجد لوحة مكتوب عليها جوازات .. غرفة تجارية .....

أما القادم من الملك عبدالله ..... يسلك طريق الملك عبد العزيز ..... ومباشرة بعد فندق صلاح الدين توجد إشارة .... ومن هذه الإشارة إتجه يسارا ... ستجد محل باناسونيك على جهة اليمين .... وسيكون محل الجوازات بعد محل باناسونيك على طريق الملك عبد العزيز ....

أعتقد وصفه سهلة جدا .... والمواعيد من الساعة الرابعة والنصف عصرا الى الساعة التاسعة والنصف مساءا ... يوميا ... ماعدا الخميس والجمعة .... والمطلوب ... جواز سفر الزوجة ... وإقامة الزوج .... الأبناء من الجنس الناعم أقل من 18 سنة مالهومش بصمة ..... أكبر من كده حيبصم ويتصور .....

حبايبى فى الرياض إلحق نفسك بسرعة قبل الزحمة ..... أما حبايبنا خارج الرياض .... ربنا معاكم لحد ماتلاقوا مكتب جوازات نسائى .... وأى واحد فينا يعرف مكتب يبقى يدلنا عليه ...

خالص تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دي اول مره اسمع ان الزوجه كمان لازم تبصم. هل البصمه للزوجه سواء كانت عامله او ربة منزل. و منذ متى صدر هذا القانون.

يا ريت لو حد عنده رابط للموضوع ده او معلومات مفصله يدلنا.

شكرا لتواصلكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دي اول مره اسمع ان الزوجه كمان لازم تبصم. هل البصمه للزوجه سواء كانت عامله او ربة منزل. و منذ متى صدر هذا القانون.

يا ريت لو حد عنده رابط للموضوع ده او معلومات مفصله يدلنا.

شكرا لتواصلكم

الفاضلة أم يمنى

البصمة للزوجة العاملة ولربة المنزل .... أما متى صدر هذا القانون فلست أدرى .... المهم إنى توجهت مع زوجتى وتم إنهاء إجراءات البصمة لها .... وعنما علمت بالموضوع من أحد أصدقائى كنت فى حيره إلى أن تأكدت بنفسى من صدق الموضوع ... وأعتقد الموضوع بسيط جدا وإن لم يكن هناك فائدة ... فأيضا لايوجد ضرر من إتمامة ....

خالص تحياتى

رابط هذا التعليق

التاشيرة اتاخرت ليييييه ؟؟؟

بحمد الله وفقت في مقابلة و ارسلوا لي offer و رقة اصل من الشركة مختومة و ممضية و بها تفاصيل العقد و ذلك بعد 3 اسابيع من المقابلة تم ارسال هذا الخطاب بالقبول و الامضاء لارسال العقد و التاشيرة و تم هذا بالفعل يوم 15/10/2009 و اليوم 25/10/2009 و لم يتم ارسال التاشيرة و العقد هل هذا طبيعي ان تتاخر التاشيرة ؟؟؟

SAMEH BADR

رابط هذا التعليق

ياجماعة هل الكاميرات العالية اللى موجودة فى التقاطاعات بتسجل المخالفات المرورية , زى تخطى الاشارة و كده

و لا ايه , و ما هى عقوبة تخطى الاشارة الحمراء

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...