اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا بارك الله فيكم وجزاكم الخ خير ان شاء الله انا متوقعتش ان حد يرد اولا انا عينى اليمين 6\6 بس الشمال ضعيفة خالص كسلانة بالمعنى الطبى ومش بتفسر اى علامة يعنى بشوفها بس طشاش وكمان عايز اعرف لو حد يعرف ممكن الدكتور يعرف انى زارع عدسة لو انا مقولتش وان شاء الله يا اخى اول ما تجينى الفيزا هاقولك على اسم الشركة وكل التفاصيل وبراك الله فيكم

لو ماقلتش مش هايعرف لانه بيكشف بالعلامات بس

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

دي اول مره اسمع ان الزوجه كمان لازم تبصم. هل البصمه للزوجه سواء كانت عامله او ربة منزل. و منذ متى صدر هذا القانون.

يا ريت لو حد عنده رابط للموضوع ده او معلومات مفصله يدلنا.

شكرا لتواصلكم

الفاضلة أم يمنى

البصمة للزوجة العاملة ولربة المنزل .... أما متى صدر هذا القانون فلست أدرى .... المهم إنى توجهت مع زوجتى وتم إنهاء إجراءات البصمة لها .... وعنما علمت بالموضوع من أحد أصدقائى كنت فى حيره إلى أن تأكدت بنفسى من صدق الموضوع ... وأعتقد الموضوع بسيط جدا وإن لم يكن هناك فائدة ... فأيضا لايوجد ضرر من إتمامة ....

خالص تحياتى

ياراجل دانت قديم اوي

انا مخلص البصمه لزوجتي وابني اللي عنده سنتين

من حوالي ست شهور ايام هوجه البصمه اياها

رابط هذا التعليق

جزى الله جميع الناس اللى ردت خير ياريت يا جماعة لو فى حد طبيب يفدنا فى الموضوع دة العين الكسلانة بتعوق عن السفر فى الكشف الطبى مع العلم ان العين التانية 6\6

رابط هذا التعليق

التاشيرة اتاخرت ليييييه ؟؟؟

بحمد الله وفقت في مقابلة و ارسلوا لي offer و رقة اصل من الشركة مختومة و ممضية و بها تفاصيل العقد و ذلك بعد 3 اسابيع من المقابلة تم ارسال هذا الخطاب بالقبول و الامضاء لارسال العقد و التاشيرة و تم هذا بالفعل يوم 15/10/2009 و اليوم 26/10/2009 و لم يتم ارسال التاشيرة و العقد هل هذا طبيعي ان تتاخر التاشيرة ؟؟؟

SAMEH BADR

رابط هذا التعليق

جزى الله جميع الناس اللى ردت خير ياريت يا جماعة لو فى حد طبيب يفدنا فى الموضوع دة العين الكسلانة بتعوق عن السفر فى الكشف الطبى مع العلم ان العين التانية 6\6

انا مش دكتورة بس أنا النهاردة كنت بأكشف فى مستشفى السلام الدولى عشان زوجى بعتلى استقدام

المهم فى كشف النظر الدكتور قال ان على الاقل تكون أحدهما تقدر تجيب أول علامة يعنى 6\60 حتى لو العين التانية 6\6 وممكن تعمل الكشف وانت لابس النظارة

واقل من المقاس (6\60) دا يعتبر غير لائق

ويارب أكون قدرت أفيدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا أسف ياجماعة أنى بستفسر عن موضوعي من خلال موضوع أخر ليس به صلة بس انا حاولت انى اكتب في قائمة مواضيع جديدة ولكن معرفتش وبكرر اسفي لثاني مرة وموضوعي هو كالاتي

أنا جايلي عقد عمل فني حاسب بمرتب 2250ريال شامل السكن والاجازة 21 يوم في السنة وكل اللي هتدفعة مصاريف مكتب السفريات في مصر وهستلم سيارة لان طبيعة عملي صيانة بالخارج في اماكن بعيدة ممكن تتعدا ال200 وال300كيلو مع العلم اني اماكن اقامتي هتبقي في احدي الاماكن التالية أبها او تبوك اوحائل أو الخبر ومدة العقد سنتين مع التجديد تنصحوني بأية جزاكم الله خيرا يعني المفروض يبقي في تأمين صحي أو بدل طبيعة عمل لاني معظمة سواقة بمسافات بعيدة دوام كامل ارجو منكم ان تقبلو موضوعي بصدر رحب جعلكم الله سندا وعونا لنا وجزاكم الله خيرا

والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

بارك الله فيكى اختى الحمد لله هى 6\40 جزاك الله خير وتوصلى بالسلامة ان شاء الله لا تنسينا من الدعاء هناك

رابط هذا التعليق

تم إشعارنا اليوم بأكتشاف حالات إصابة بفيروس إنفلونزا الخنازير بمدارس العروبة بالرياض وعليه سيتم إغلاق المدرسة حتى يوم الأحد القادم ...

يا فرحتك يا عمر إنت وعلي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

التاشيرة اتاخرت ليييييه ؟؟؟

بحمد الله وفقت في مقابلة و ارسلوا لي offer و رقة اصل من الشركة مختومة و ممضية و بها تفاصيل العقد و ذلك بعد 3 اسابيع من المقابلة تم ارسال هذا الخطاب بالقبول و الامضاء لارسال العقد و التاشيرة و تم هذا بالفعل يوم 15/10/2009 و اليوم 26/10/2009 و لم يتم ارسال التاشيرة و العقد هل هذا طبيعي ان تتاخر التاشيرة ؟؟؟

أخى الكريم

التأشير ة متأخرتش ولا حاجة

بس كل مؤسسة ليها عدد معين من التأشيرات لكل مهنة

فممكن يغيروا المسمى لحضرتك فى التأشيرة عشان تقدر تسافر

ودا حصل مع زوجى هو اصلا مهندس كهرباء بس طلع على مسمى مهندس الكترونيات بس اشتغل هناك مهندس كهرباء

وفى بعض الاحيان واحد ياخد التأشيرة وميسفرش لاى ظرف حصله فالمؤسسة بتحاول تثبت ان الشخص دا مسفرش وبالتالى تقدر تستفيد من التأشيرة بدل ماتضيع عليهم

ودا كله بياخد وقت متقلقش

وان شاء الله يجعلك نصيب فى الخير ويوفقك الى مايحب ويرضى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندي استفسار عن الجنسيه السعودية

بعد حوالي شهر ان شاء الله رح احمل الجنسيه السعودية بس فيه شرط هو اني اتنازل عن الجنسية المصريه

هل اقبل

ايه المميزات الي هحصل عليها كسعودية ؟

احب اشكر كل القائمين على المنتدي

اتمنى اقدر انزل مووضوع بأستفساري لاني في حيره من امري بس مش قادره اطرح اي موضوع

وشكرا لكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا أسف ياجماعة أنى بستفسر عن موضوعي من خلال موضوع أخر ليس به صلة بس انا حاولت انى اكتب في قائمة مواضيع جديدة ولكن معرفتش وبكرر اسفي لثاني مرة وموضوعي هو كالاتي

أنا جايلي عقد عمل فني حاسب بمرتب 2250ريال شامل السكن والاجازة 21 يوم في السنة وكل اللي هتدفعة مصاريف مكتب السفريات في مصر وهستلم سيارة لان طبيعة عملي صيانة بالخارج في اماكن بعيدة ممكن تتعدا ال200 وال300كيلو مع العلم اني اماكن اقامتي هتبقي في احدي الاماكن التالية أبها او تبوك اوحائل أو الخبر ومدة العقد سنتين مع التجديد تنصحوني بأية جزاكم الله خيرا يعني المفروض يبقي في تأمين صحي أو بدل طبيعة عمل لاني معظمة سواقة بمسافات بعيدة دوام كامل ارجو منكم ان تقبلو موضوعي بصدر رحب جعلكم الله سندا وعونا لنا وجزاكم الله خيرا وياريت حد يرد عليا عشان مطلوب مني الرد علي الشركة في خلال اسبوع ربنا يوفقكم جمعيا في غربتكم

والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مغتربة وعضوة جديدة يا ريت تقبلوني هو مفيش حد في جازان انا زوجي مهندس هنا وانا جيت انا والاولاد وعايزة اعرف حاجات كتير عنها زي المدارس مثلا وافضل مدرسة فيها ارجو تكون فية معلومات متوفرة لكم عن جازان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا جايلي عقد عمل فني حاسب بمرتب 2250ريال شامل السكن والاجازة 21 يوم في السنة وكل اللي هتدفعة مصاريف مكتب السفريات في مصر وهستلم سيارة لان طبيعة عملي صيانة بالخارج في اماكن بعيدة ممكن تتعدا ال200 وال300كيلو مع العلم اني اماكن اقامتي هتبقي في احدي الاماكن التالية أبها او تبوك اوحائل أو الخبر ومدة العقد سنتين مع التجديد تنصحوني بأية جزاكم الله خيرا يعني المفروض يبقي في تأمين صحي أو بدل طبيعة عمل لاني معظمة سواقة بمسافات بعيدة دوام كامل ارجو منكم ان تقبلو موضوعي بصدر رحب جعلكم الله سندا وعونا لنا وجزاكم الله خيرا وياريت حد يرد عليا عشان مطلوب مني الرد علي الشركة في خلال اسبوع ربنا يوفقكم جمعيا في غربتكم

والسلام عليكم

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

فرقة ط]ور الجنه بالرياض

مش عارف هل حيخلوا الحرم والاطفال ف وادي والأباء في وادي آخر أم هناك اختلاط للعوائل

سبحان الله العظيم

سبحان الله وبحمده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوانى الاعزاء والكرام

تحيه طيبه اما بعد

رجااااااااااااااء افادتى حيث اني متورط ومش عارف اعمل ايه وارجو الرد من شخص مجرب رد سريع لانى حجزت الطياره فعلااااا

انا مقيم فى المملكة واخدت تاشيره خروج وعودة من المملكه وفى مصر انهيت اجرائاتى بتاشيره جديده على باسبور جديد ولم يتم اخذ بصمتى نهائيا فى المملكه لا فى مطار ولا فى جوزات وراجع الى المملكه قبل انتهاء الاجازه الى هيا مده الذهاب والعوده علما بان اقامتى لم تكن تنتهى والكفيل الجديد بنفس البلد بس الشغل ببلد تانيه السؤال ببساطه

1- هل الرجوع فى فتره التاشيره القديمه ياثر على الحدود فى شىء علما بانى لم ابصم نهائيا واحمل جواز جديد وتاشيره جديده

2- عند عمل الاقامه من نفس الجوازات هل يكون هناك مشكله ام لا" مع تجنب معرفه كفيلي القديم انى متواجد "

رجاء من احباء الخير والافاده افادتى ضرورى جدا

ياتري ياأخ شاكر عملت ايه بعد ما رجعت السعوديه وكان فيه مشاكل ولا لاء

يا ريت لو لسه متابع تكتب تجربتك

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

موجة برد شديدة على المملكة الأسبوع المقبل

توقع عضو الاتحاد العربي لعلوم الفضاء والفلك الدكتور خالد الزعاق حدوث موجة برد شديدة على أنحاء المملكة اعتبارا من الأسبوع المقبل بسبب غياب "نجم القلب".

ووفقا للزعاق ففي هذه الفترة تهب رياح شمالية، تتدنى فيها درجات الحرارة إلى معدلات منخفضة، لافتا إلى أن ذلك لن يدوم طويلا حيث يعود الدفء مرة أخرى.

قال عضو الاتحاد العربي لعلوم الفضاء والفلك الدكتور خالد الزعاق إن هنالك هجمات برد قادمة خلال الأسبوع القادم على المملكة و أضاف " نعيش الآن مرحلة غياب "النجم الأحيمر" أو ما يسمى بـ"نجم القلب" وهذه المرحلة تهب علينا رياح شمالية إلى شمالية غربية تتدنى فيها درجات الحرارة إلى مستويات تلزم ارتداء ملابس الشتاء وتجنب الأماكن المفتوحة " مشيراً إلى أن هذه المرحلة لا تدوم طويلاً وسيعود الدفء مرة أخرى.

مبيناً أن سبب هبوب هذه الرياح يأتي بسبب نشوء المرتفعات الجوية على حوض البحر الأبيض المتوسط وانطلاقها نحو الجزيرة العربية وفي هذه الأثناء تمر على مناطق باردة مثل ترياك فتحمل معها البرودة.

وأكد الزعاق لـ"الوطن" أن المربعانية ستحل على المملكة في 15 ذي الحجة وهي مرحلة الشتاء الفعلي ولن تدخل البرودة المستديمة إلا في أواخر شهر ذي الحجة ومطلع السنة الهجرية الجديدة حيث ستأخذ الأجواء الصفة الشتوية و رأى الزعاق أن مرحلة غياب نجم الأحيمر هي مرحلة خطرة عند البحارة إذ إن البحار تهيج فترتفع أمواجها وقد تسبب بعض الحوادث مثل غرق بعض السفن مشيراً إلى أن النجم الأحيمر سيستمر حتى دخول موسم العقارب.'

عن جريده الوطن الالكترونية

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بشرى ساره لمشتركي شبكة الجوال stc

من الغد 21 نوفمبر ولمدة شهر

جميع المكالمات الصادرة من موبيل الجوال او stc يعني الى موبيل stc او الهاتف الثابت

مجاناً

مجاناً

مجاناً

بالتلاته

اظن مالكش حجه يا موديست ...

بطل بقى ميسدات وكلمني شكراً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...