اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

مكاتب ويسترن يونيون ودي منتشرة في كل مكان وبترسلي منها الفلوس بتوصل في نفس اللحظة على مصر ومواعيد عملهم في مصر من 9 - 9 كل يوم حتى الجمعة بس اظن الجمعه بيقفلوا بدري شويه او بيفتحوا متاخر شويه مش فاكره المهم انهم احسن من البنك من ناحية المواعيد وكمان بتوصل في نفس اليوم زي ماقلت لك مش بتتاخر ..

اتصلي بالدليل وهاتي رقمهم او رقم بنك البلاد وهو هيقولك على اقرب مكتب ليك ايه .

دي طريقة وفي طريقة تانيه في رايي احسن بس تعمليها بعدين ..

انتي افتحي حساب في البنك ( الاهلي مثلا ) وطلعي عليه بطاقة صراف وابعتيها مصر .. وكل ماتحتاجي ترسلي مبلغ حولي من حسابك للحساب ده وهم هناك في مصر يسحبوها من اي ماكينة صراف .. كل عملية بتكلف عشرين جنيه بس ارخص من تكاليف الارسال عبر الويسترن بل واسرع كمان لان ممكن تحولي في اي لحظه من ليل او نهار وهم هناك يسحبوها برضه في ثواني مفيش مشاكل ..

شكرا ع الرد و معلش اسمحيلي بسؤال تانى انا عندى حساب في بنك فيصل ينفع احول الفلوس من هنا عليه و ازاى بتكون طريقة التحويل بس خلينا بعيد عن ويسترن لانى سمعت انهم بياخدو مبلغ كبير

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا استاذ خالد جزاك الله خيرا

كلام صحيح مائة في المائه لأني ذهبت الى الجوازات اليوم وقابلت ضابط هناك وهرج معايا ياعم انت عاوز ترجع البلد دية تاني انت ما تصدق تخرج منها

على العموم ينفع بشرط تاخد اخلاء طرف وترجع تاني حتى لو مش واخد نهائي ومحدش يقدر يعترض عليك في أي حاجه

وجزاك الله خيرا يا اخ خالد وجزى الله هذا المنتدى على ما يقدموه من النفع للآخرين

وفقكم الله والى الأمام

يعنى دلوقتى انا خرجت من السعودية بتأشيرة خروج وعودة ومرجعتش والتأشيرة اتكسرت بس الاقامة سارية وده بالتفاهم مع الشركة يعنى مش هربان منهم.... مع العلم انى معييش اخلاء طرف منهم لحد دلوقتى... فهل القنصلية السعودية ترضى تدينى تأشيرة جديدة على شركة جديدة دلوقتى؟؟؟ وهل لازم اجيب شهادة من الشركة القديمة؟؟؟ وهل شهادة عدم الممانعة اتلغت فعلا ولا لازم الشركة القديمة تديهالى؟؟؟ وهل لازم اغير الباسبور ولا ممكن اخد تأشيرة جديدة على نفس الباسبور؟؟؟

رابط هذا التعليق

كلام صحيح مائة في المائه لأني ذهبت الى الجوازات اليوم وقابلت ضابط هناك وهرج معايا ياعم انت عاوز ترجع البلد دية تاني انت ما تصدق تخرج منها

على العموم ينفع بشرط تاخد اخلاء طرف وترجع تاني حتى لو مش واخد نهائي ومحدش يقدر يعترض عليك في أي حاجه

وفقكم الله والى الأمام

يعنى دلوقتى انا خرجت من السعودية بتأشيرة خروج وعودة ومرجعتش والتأشيرة اتكسرت بس الاقامة سارية وده بالتفاهم مع الشركة يعنى مش هربان منهم.... مع العلم انى معييش اخلاء طرف منهم لحد دلوقتى... فهل القنصلية السعودية ترضى تدينى تأشيرة جديدة على شركة جديدة دلوقتى؟؟؟ وهل لازم اجيب شهادة من الشركة القديمة؟؟؟ وهل شهادة عدم الممانعة اتلغت فعلا ولا لازم الشركة القديمة تديهالى؟؟؟ وهل لازم اغير الباسبور ولا ممكن اخد تأشيرة جديدة على نفس الباسبور؟؟؟

لو خرجت خروج وعودة ومرجعتش من اجازتك يبقى لازم تغير الجواز وترجع بجواز جديد على الفيزا الجديدة ال معاك .بالنسبة لخطاب عدم الممانعة شركات كتير مش بتديه لموظفينها حتى لو خارج نهائى واظن انه ملوش قيمة طالما انت معلكش اى قضايا اى ومشاكل مع كفيلك القديم

رابط هذا التعليق

مكاتب ويسترن يونيون ودي منتشرة في كل مكان وبترسلي منها الفلوس بتوصل في نفس اللحظة على مصر ومواعيد عملهم في مصر من 9 - 9 كل يوم حتى الجمعة بس اظن الجمعه بيقفلوا بدري شويه او بيفتحوا متاخر شويه مش فاكره المهم انهم احسن من البنك من ناحية المواعيد وكمان بتوصل في نفس اليوم زي ماقلت لك مش بتتاخر ..

اتصلي بالدليل وهاتي رقمهم او رقم بنك البلاد وهو هيقولك على اقرب مكتب ليك ايه .

دي طريقة وفي طريقة تانيه في رايي احسن بس تعمليها بعدين ..

انتي افتحي حساب في البنك ( الاهلي مثلا ) وطلعي عليه بطاقة صراف وابعتيها مصر .. وكل ماتحتاجي ترسلي مبلغ حولي من حسابك للحساب ده وهم هناك في مصر يسحبوها من اي ماكينة صراف .. كل عملية بتكلف عشرين جنيه بس ارخص من تكاليف الارسال عبر الويسترن بل واسرع كمان لان ممكن تحولي في اي لحظه من ليل او نهار وهم هناك يسحبوها برضه في ثواني مفيش مشاكل ..

شكرا ع الرد و معلش اسمحيلي بسؤال تانى انا عندى حساب في بنك فيصل ينفع احول الفلوس من هنا عليه و ازاى بتكون طريقة التحويل بس خلينا بعيد عن ويسترن لانى سمعت انهم بياخدو مبلغ كبير

معليش انا مش عارفه الطريقة بالتفصيل للتحويل من حساب لحساب بس بما اننا عشرة قديمه مع الحوالات على اعتبار اني كنت عايشه في مصر واهلي في الرياض فاقدر اقولك ان لو بتدوري على الارخص فهو طريقة التحويل من حساب لحساب او مباشرة بتبعتي حوالة عاديه بس دي كانت بتاخذ وقت بتاع اسبوعين ويحتاج ان الي في مصر يروحوا البنك كل شويه يتاكدوا الحوالة وصلت ولا لسه .. الحكايه دي جربناها مرة من عشرين سنة ولقيناها مش جايبة همها فكنا بنستخدم حاجه اسمها حوالة سريعه بتوصل في خلال يومين بعدها ظهر حاجه اسمها سبيد كاش ودي بتوصل تاني يوم واخيرا الويسترن يونيون الي حل كل المشاكل وخلى الحياه بقى لونها بمبي ..

على كل حال ياريت تخلي حد من الي في مصر يسأل في بنك فيصل مين هو البنك المعتمد للارسال لهم من هنا هل هو الراجحي مثلا ولا بنك تاني لان على حد علمي مش كل البنوك بترسل لبعض ..

واخيرا بالنسبة لسعر الويسترن يونيون هو اغلى من غيره شويه ولكن اريح بكتير .. السعر هو 35 ريال للحوالة مهما كانت قيمتها طالما اقل من مبلغ معين اظن 5 الاف ريال تقريبا مش متاكده بالظبط لكن هو في الحدود دي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

وفقكم الله والى الأمام

اخي العزيز اهم شي في موضوعك شي واحد ان كفيلك القديم لو عرف مكانك هيرجعك مصر وانت عارف مشاء الله ولاد الحلال كتير الا كانو معاك في شركتك القديمه وياريت كمان الشركه الجديد مش تكون نفس النشاط القديم

رابط هذا التعليق

شكرا جدا يا اسد ربنا يخليك على النصيحه الجميله و لكن انا عايشه في مكه و مفيش مدارس عالميه غير مدرسة هنديه لا يحتملها انسان حاولت كتير اجي على نفسي و على بنتي و لم استطع المدرسه اقذر من المحتمل وكل الناس في مكه سالتهم و انقسموا الى 3 اقسام

قسم شايف ان المدرسه الهندي كويسه و ان المفروض ارضى و بلاش عنتظه ووالله انا مش كده خالص

و فسم بيبعت الاطفال جده كل يوم المدرسه و انا بنوتي ضعيفه جدا وصحتها على قدها و لا يمكن اتخيل انها تكون على طريق السفر كل يوم

و القسم الاخير شايف الحكايه الي انت قلتها مدارس الدروس الخصوصيه او دروس في البيت و يمتحن في السفاره و الي انا كنت شايفه انه حل و لكني اكتشفت ان الامتحان من سنه 3 و الي قبل كده لازم يكونوا متسجلين في مصر

و شكرا مره تانيه على اهتمامك و ردك

بالفعل .. هذه مشكلة حقيقية ... تواجه الكثيرين من الذين يعملون في السعودية ويعيشون خارج الرياض وجده والدمام والخبر ..

باقي الدن المدارس العالمية المستوى فيها ردئ ..

فالسعودية مثلها مثل مصر وكثير من دول العالم .. الإهتمام بالعاصمة والمدن الكبرى فقط .. وباقي المناطق هي طارده للإستثمار ولا تجد مايجذب المستثمرين من مغريات لفتح مدارس جيدة .. أو مشروعات كبيرة ..

الحل الأمثل هنا ..

هو اختيار مدرسة تدرس المنهج السعودي (خاصة) ومستوى الدارسين فيها مرتفع .. بمعنى آخر أن تبحثي عن مدرسة غالية .. تدخلي بنتك السنتين الأوائل فيها .. وبعد كده تبدأي تغيري إلى المناهج المصرية ...

أعتقد أنك ستجدين مدرسة خاصة جيدة ..

مع ملاحظة أن مدارس البنات في السعودية (خصوصاً المدارس الخاصة) توجد بها مشكلات أقل بكثير من مدارس البنين ..

أو قل أن الأمور فيها تكون جيدة جداً .. حتى أن هناك بعض المدارس الحكومية للبنات أفضل بكثير من المدارس الخاصة

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

واحد مصري عنده ابن وبنت محطوطين في جواز سفر واحد (باسبور الولد)

هل لازم لما واحد فيهم يسافر التاني يسافر معاه

ولو حب يسفَّر الولد لوحده (اللي جواز السفر باسمه) من غير البنت أبوهم يعمل إيه ؟؟

اللي يعرف المعلومة ديه يدلنا عليه , بارك الله فيكم

تذهب إلى السفارة .. وتفصل البنت في جواز سفر منفصل ..

وفي هذه الحالة يمكن أن يسافر الولد لوحده والبنت تكون بحرية تامة ..

لأنه لو الولد سافر لوحده .. وفضلت البنت موجوده هنا .. فستكون بدون وثيقة سفر .. وفي حالة لا قدر الله حدوث أي أمر إضطراري أو غير إضطراري وتريد البنت السفر ستكون في مأزق

لذلك عمل جواز مستقل لها سيرفع عنك عناء هذا الأمر

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

مريت بهذه التجربة المره قبل ذلك وانصح بالتالي

1- استخراج جواز سفر جديد ثم التوجه الي الجوزات في السعودية لعمل التالي

- نقل معلومات بين الجوازين ( داخل مبني الجوازات الرئيسي ) يتطلب توفير صور الجوازين + صور شخصية لصاحب الجواز الجديد + الحصول علي شرح مختوم علي الجواز الجديد لاعفاءة من سداد 2000 ريال مصاريف اقامة جديدة ، طباعة برنت بكل الموجودين في الاقامة والاخص أصحاب الجوازات

- بعد نقل المعلومات الذهاب لاي صراف راجحي وادخال رقم الاقامة للجواز الجديد التاكد من ظهور رقم الاقامة الجديدة علي النظام

وربنا بوفقك الجميع

يا جماعة الخير

واحد مصري عنده ابن وبنت محطوطين في جواز سفر واحد (باسبور الولد)

هل لازم لما واحد فيهم يسافر التاني يسافر معاه

ولو حب يسفَّر الولد لوحده (اللي جواز السفر باسمه) من غير البنت أبوهم يعمل إيه ؟؟

اللي يعرف المعلومة ديه يدلنا عليه , بارك الله فيكم

تذهب إلى السفارة .. وتفصل البنت في جواز سفر منفصل ..

وفي هذه الحالة يمكن أن يسافر الولد لوحده والبنت تكون بحرية تامة ..

لأنه لو الولد سافر لوحده .. وفضلت البنت موجوده هنا .. فستكون بدون وثيقة سفر .. وفي حالة لا قدر الله حدوث أي أمر إضطراري أو غير إضطراري وتريد البنت السفر ستكون في مأزق

لذلك عمل جواز مستقل لها سيرفع عنك عناء هذا الأمر

رابط هذا التعليق

تعميم وصلني النهاردة يا جماعة من ادارة الجوازات عن تطبيق نظام البصمة

بأختصار : اعتباراً من 1-6 هجري يعني كمان 18 يوم .. سيتم ربط جميع المعاملات مع الجوازات بنظام البصمة ... حتى الخروج والعودة .. ويستم تطبيق عقوبات على من تأخر في البصم

بكره سأضع التعميم كما وصلني

مش عارف ليه احنا شعوب - عربية واسلامية - عندنا ادمان مخالفة النظام

القانون يقول يمين ... نقول حاضر ونروح شمال وهكذا

بقى لنا اكتر من سنة ونصف بنهاتي وننبح في صوتنا وبناخد الناس بباصات لادارة الجوازات لمدة نص ساعة عشان يبصم ويتصور ومع ذلك تهرب وكسل عجيب .. ما علينا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

المرحلة الثالثة تبدأ مطلع جمادى الأولى

اللواء البليهد : عقوبات على المتأخرين عن نظام البصمة

نفى مدير عام الجوازات اللواء سالم بن محمد البليهد وجود أي استثناء في تطبيق نظام البصمة الجديد ، مؤكدا أن جميع الوافدين مطالبون بتسجيل بصمتهم تمهيداً لتقديم الخدمات الالكترونية لهم مستقبلاً وأشار إلى أن بدء المرحلة الثالثة من التسجيل وهي ربط إجراءات منح تأشيرة السفر بالبصمة في جميع مناطق المملكة ومنافذها البرية والجوية والبحرية اعتباراً من 1/6/1430هـ.

وعن أعداد المقيمين المتوقع مراجعتهم لإدارات الجوازات لإتمام إجراءاتهم وفق النظام الجديد ذكر اللواء البليهد أن المناطق تختلف في ذلك بحسب الكثافة السكانية والمناطق الآهلة بالعمالة من مختلف الجنسيات منوها إلى أنه في مجمل الحالات يتراوح أعداد المراجعين المقيمين لتسجيل بصماتهم ما بين 15 إلى 20 ألف مقيم يتم تسجيلهم بالنظام خلال اليوم الواحد.

كما أوضح أن نظام البصمة الذي بدأ تطبيقه قبل قرابة العامين يشكل فائدة للوافد والمقيم من حيث الخدمات الالكترونية الحالية والمستقبلية المقدمة له إضافة للفوائد الأخرى.

وأشار إلى أن أي إجراء جديد يتطلب بعضاً من الآليات لتفعيله ، حيث توجد مواقع محددة لإجراء البصمة في جوازات المناطق والشعب إضافة إلى العربات المتنقلة لخدمة الشركات والمؤسسات الكبرى والتسهيل عليهم إضافة إلى تخفيف الازدحام على إدارات الجوازات منوها بتوفر أجهزة في مكاتب الجوازات بالمراكز التجارية.

وقال مدير عام الجوازات إنه سيتم ربط جميع الإجراءات بالبصمة بحيث لا يتم إنهاء الإجراء من نقل الخدمات وتعديل المهن وإصدار الإقامة إلا بعد تسجيل البصمة؛ مؤكدا أن ربط تأشيرات السفر بالبصمة ، سيتبعه عدم إصدار أو تجديد الإقامة في حال عدم تسجيل بصمته ما يوقع الوافد في مخالفة نظامية يعاقب عليها النظام إضافة إلى أن جميع الإجراءات سوف تتوقف ما لم يتم تسجيله للبصمة.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

انا جديد ياجماعة فى الرياض و بدور على شقق عوائل و سمعت ان الشقق هتبقى متوفرة خلال الشهر القادم ان شاء الله بسبب عمليات التنقل وعودة أسر كتير لبلادها بعد انتهاء العام الدراسى, وكل ما اسأل حد واخد شقة حلوة وبسعر كويس الاقيه واخدها من فلان وفلان ده كان واخدها من علان و هكذا (وراثة يعنى :roseop: ) وده بيحصل برده مع ابناء الجاليات التانية وبذات الشوام , المهم بحكم قلت ماعارفى هنا حاسس انى كده مش هلاقى حاجة كويسة ;) , ففكرت ان اقول للناس الجدعة اللى فى المنتدى ممكن حد راجع مصر او يعرف حد نازل وهيسيب شقة كويسة فيقولنا وياخد فينا ثواب :D .

انا مش مستعجل قوى على الشقة يعنى بتمنى خلال شهر كده اعتر فيها ان شاء الله , وللعلم انا بشتغل فى برج الفيصلية و اى حاجة قريبة منه او بعيده شوية بس طريقها

سالك تبقى تمام , وياريت يكون السعر من 17 - 25

ونخدمكم فى المسرات ان شاء الله :roseop:

رابط هذا التعليق

سمعت كلام علي إن موضوع الكفيل هيتلغي خلال شهرين أو ثلاثة وهيبقي الناس كلها علي كفالة الحكومة

يا تري حقيقة الموضوع ده إيه؟

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

تعميم وصلني النهاردة يا جماعة من ادارة الجوازات عن تطبيق نظام البصمة

بأختصار : اعتباراً من 1-6 هجري يعني كمان 18 يوم .. سيتم ربط جميع المعاملات مع الجوازات بنظام البصمة ... حتى الخروج والعودة .. ويستم تطبيق عقوبات على من تأخر في البصم

بكره سأضع التعميم كما وصلني

مش عارف ليه احنا شعوب - عربية واسلامية - عندنا ادمان مخالفة النظام

القانون يقول يمين ... نقول حاضر ونروح شمال وهكذا

بقى لنا اكتر من سنة ونصف بنهاتي وننبح في صوتنا وبناخد الناس بباصات لادارة الجوازات لمدة نص ساعة عشان يبصم ويتصور ومع ذلك تهرب وكسل عجيب .. ما علينا

انا دخلت السعودية عن طريق مطار الملك خالد (الرياض) بفيزا زيارة تجارية وبصمت وإتصورت والكلام ده كان يوم 12/5/2009

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عاوز اسأل سؤال وياليت حد يفيدني

1 - انا عاملت زيارة لزوجتي مدتها 3 اشهر وقربت على الانتهاء وعاوز اعمل تمديد وزوجتي الان حامل هل استطيع اعمل تمديد لمده طويلة وهل اروح الامارة الاول ام اروح الجوزات

والله المستعان .

اخوكم احمد

رابط هذا التعليق

1 - انا عاملت زيارة لزوجتي مدتها 3 اشهر وقربت على الانتهاء وعاوز اعمل تمديد وزوجتي الان حامل هل استطيع اعمل تمديد لمده طويلة وهل اروح الامارة الاول ام اروح الجوزات

والله المستعان .

اخوكم احمد

جدد انت الان ثلاث شهور وبهد الانتهاء الثلاثه لك كمان شهرين

رابط هذا التعليق

والله المستعان .

اخوكم احمد

انت روح الاول اسأل في المكاتب الي قدام ادارة الوافدين الي في آخر شارع الخزان في الرياض .. اسألهم مين هي المستشفى الحكومي المعتمده الي ممكن تجيب منها شهاده صحية لزوجتك او ايه بالظبط الصيغه المطلوبة لها لاني سمعت ان لو زوجتك بتتلقى علاج وهنيقطع لو سافرت فده يديلها الحق في انها تمدد اكتر من تسع شهور بس طبعا لازم تجيب شهاده طبية بذلك واعتقد ان انسب سبب طبي يؤجل السفر هو الحمل فانت اسأل بالظبط الصيغه هتكون ايه .. بس اعتقد والله اعلم ان الطبيعي في الحاله دي تجدد طبيعي لغايه مايبقى مفيش تجديد بعدين تجيب العذر الطبي ده يعني في كل الاحوال هتجدد لها ثلاثه شهور في ثلاث شهور لغايه تسع شهور من تاريخ مادخلت المملكه . .

رابط هذا التعليق

الله يعطيك الف عافية

طيب اجدد عن طريق الجوازات ولا الامارة اصل انا في المدينة المنورة ولو جددت عن طريق الاماره هل في تجديد بعد ختم الاماره عادي يعني ممكن اجدد الاول من الاماره والمره التانية من الجوازات .

اخوكم احمد

تم تعديل بواسطة modi
رابط هذا التعليق

الله يعطيك الف عافية

طيب اجدد عن طريق الجوازات ولا الامارة اصل انا في المدينة المنورة ولو جددت عن طريق الاماره هل في تجديد بعد ختم الاماره عادي يعني ممكن اجدد الاول من الاماره والمره التانية من الجوازات .

اخوكم احمد

الصراحة معنديش فكرة بالنسبة للمدينة المنورة التجديد منين بس بالنسبة لي في الرياض عملت التالي ..

عملت سيرش على الجوجل بحثا عن اليلو بيج .. اعتقد كتبت دليل الهاتف السعوديه حاجه زي كده

كتبت في النشاط مكاتب استقدام وحددت المكان في الرياض ..

طلع لي بتاع خمسين اسم .. نشنت على اثنين ثلاثه عشوائي واتصلت بيهم وشرحت لهم مشكلتي بالظبط ..

السلام عليكم انا عندي استفسار اتمنى الاقي اجابته عندكم ومعليش لو بعطلكم .. لا اه عادي ابدا اتفضلي .. واقول الي عندي .. انا جايه بتاشيرة زياره وقربت تنتهي وعاوزه اعرف اجراءات تجديدها ايه بالظبط وفين تحديدا ..

بس والناس ماشاء الله بتساعد .. فلقيت الاثنين الي طلبتهم قالوا لي نفس الكلام تجديدها من الحته الفلانية وبتكلف كذا والمكان في الشارع الفلاني بالظبط .. حتى لما سألتهم ان كان الموضوع محتاج واسطه ولا لاه قالوا انك تجدد عادي مفيش مشكلة لكن تحويل من زياره لاقامه ده الي محتاج وهكذا .. يعني عرفت المعلومات كلها ..

المهم اخذت اسم الادارة الي قالوا لي عليها وهي ادارة الوافدين ورحت اتصلت بـ 905 وجبت رقمهم بالظبط وبعدين اتصلت بيهم عرفت مواعيد العمل وماشابه .. وبرضه سألت على الاجراءات تاني بالتفصيل عشان مكونش ناسية حاجه ولا جاهلة بحاجه ..

وعليه رحت للادارة المطلوبة انا ووالدتي لان هي الي عملت لي الزياره والحمد لله تجددت على طول من اول مرة مفيش مشاكل .. جددوها لي مرتين كل مرة شهرين وفي المرة الاخيره جددت شهر واحد بس .. سافرت قبل مايبدأ الشهر ده وبعد ماوصلت بيومين والدتي بعتت لي تاشيرة زياره تانيه والحمد لله مجرد ماقدمت عليها اخذتها في اسبوع وسافرت تاني . يعني قعدت في مصر شهر بس .. لاحد قالي انتي رايحه فين ولا جايه منين بمعنى لا بصمه ولا سؤال وظابط الجوازات وانا خارجه سالته ان كان ممكن ارجع تاني عادي قالي ايوه طالما دخلتي قانوني وخرجتي قانوني بدون اي تاخير او مخالفة ولا عملتي مشاكل اثناء زيارتك يبقى تروحي وتيجي عادي وهو ماكان ولله الحمد ..

ده خلاصه ماحدث معي وان شاء الله يفيدك في سؤالك ..

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...