اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

الأخ القعقاع إبن عمرو

زي ما تفضل الأخ mamdowh

لو أنت عاوز التوثيق للسفر للسعوديه

أنت تقدر توثق الشهاده بتاعتك من أي مكتب خارجيه فى المنطقه اللي أنت ساكن فيها تقريبا ب 11 جنيه للشهاده الواحده

بعد كده تروح الدقي عالملحق الثقافي السعودي http://www.mofa.gov.sa/Detail.asp?InSectio...ewsItemID=39687

بتتوثق من هناك تقريبا 80 جنيه

وبعدين تطلع عالسفاره السعوديه فى جاردن سيتي

http://www.mofa.gov.sa/Detail.asp?InSectio...ewsItemID=39286

وهناك فيه مكاتب خارجيه بتتعامل معاها السفاره هي اللي بتخلص لك الموضوع ده وبتاخد عموله منك

لو أنت في الخارج حاليا ممكن زوجتك أو والدك أو أخوك يقدم الشهاده بدل منك ولو أنت موجود ممكن تقدمها بنفسك ويلزم شهاده من الكفيل علشان توثيق السفاره السعوديه .

وهتلاقي أرقام تليفونات للسفاره فى الرابط اللي موجود عندك تقدر تستفسر منها

وربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بارك الله فيكم انا لسة فى مصر وعايز اوثق شهادة المؤهل وشهايد الخبرا علشان يبعتولو الفيزا فمعلش انا عرفت ان فى اماكن تانى بوثق الشهايد بسعر رخيص هل هو دة الملحق الثقافى ولا اية وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

يالا أفرحوا يا ولاد يا أشقيه

أي حد عليه مخالفات مرورية مهما كانت ... لو دخل دلوقت على موقع وزارة الداخلية يشوف قمية مخالفاته .. هايلاقيها زيرو

وذلك بعد مكرمه ملكية بمناسبة رجوع الأمير سلطان ولي العهد من رحلة علاجه الناجحة ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ياجماعة بعد البحث في مواضيع المنتدى ( بناء على توصية السيد س س) لم اجد معلومات كافية عن موضوع المدارس في جدة بالرغم من اهميته على ما اعتقد . عموما في حد له تجربة مع مدارس منارات جدة ياريت لو في يشاركنا ,

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :rolleyes:

أنا مش عارف اذا كان الخبر ده مكانه هنا ولا لأ , بس الخبر ده من الأخبار اللى لما قريتها لقيت الدم غلى فى نافوخى :sad: و حسيت أنه هيفرقع , قلت ما بدهاش يا واد , لازم أفك عن نفسى لحسن يجرالى حاجة و خصوصا أن أنا فى آواخر أيامى هنا فى مملكة الانسانية !!!!!

اقرأوا معاى الخبر ده كدة و لازم نتابع القضية دى :

http://www.daoo.org/news.php?action=show&id=13611

و يا ترى ياهل ترى , دى بقى هتبقى اتجار ولا هيخلوها تعاطى على أساس أن التعاطى عقوبته بتاع سنتين لكن الاتجار عقوبته 25 سنه أو اعدام - طبعا أنا ما قصدش اعدام لسيادة تاجر المخدرات السعودى :P - دا أنا بتكلم بوجه عام يعنى .

و بعدين هو الجدع ده غبى ولا شكله كده :D , جاى يبيع الميه فى حارة السقايين :sad: , دا كل المخدرات اللى فى تبوك نصها من مصر أصلا !!!! , و بعدين , بقى هو سايب السعوديين اللى بيدوروا على المخدرات بالملقاط و جاى مصر , قال يعنى السعوديين من انضباط حالهم أوى ؟؟؟؟

على رأى المثل , ليس على السعودى حرج smk:

ربنا يهده هو و اللى ذيه , قال يعنى شايف حالنا ماشى أوى .

داحنا يا مصريين من غير حاجة حالتنا تعبانة و عيضة , يقوم يجيلنا مش عارف اسمه ايه ده كمان !!!

أخوكم فى الله / MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

كما وصلني على الايميل النهرده :

---------------------------------------

تأشيرة مفتوحة لاستقدام زوجات العمال دون ارتباط بالمهنة

عاجل ( الرياض) -

سمحت وزارة الخارجية للعمالة المقيمة باستقدام زوجاتهم بتأشيرة استقدام مفتوحة تستمر طوال بقاء العامل في الأراضي السعودية وذلك تحت متطلبات وشروط مالية واجتماعية، دون الارتباط بمسمى المهنة، وقد تم تطبيقه مطلع الأسبوع الماضي في مدينة الرياض واستمر لثلاثة أيام فقط وأقفل بعدها، حيث إن الإقبال الكثيف من قبل العمالة أدى إلى وقف مؤقت لمنح التأشيرات بهدف إعادة تنظيمها.

وحسب ما ذكرت صحيفة "اليوم" فإن التأشيرة الممنوحة للعامل المقيم في المملكة هي (تأشيرة استقدام) وليست تأشيرة زيارة مؤقتة كما اشترطت وزارة الخارجية بعض الشروط المطلوب توافرها في استخراج التأشيرة للزوجة منها الحد المعين لدخل العامل الشهري (5 آلاف ريال) للموافقة على منح التأشيرة.

وأكدت المصادر نفسها أن فرعي وزارة الخارجية بالمنطقة الشرقية وجدة لم يعملا به حتى الآن حيث إنه لم يصلهما أي تعميم بهذا ومن المنتظر أن يتم استئناف النظام في استخراج التأشيرات خلال الشهر القادم.

الفوائد المتوقعة من هذا القرار

- بهذا العامل ماراح يحول فلوسه برا .. راح يتركها رصيد بالبنك ..

2 - سيزيد صرف العامل من دخله هنا .. سكن.. مدارس .. غذاء ..دواء ..وبهذا تقل التحويلات ايضاً .

3 - الاستقرار النفسي والاجتماعي للعامل مما يقلل من جرائم العمالة .. وخاصة الجرائم الكبيرة .. كالسرقة والقتل ...والخطف والتحرش ..

معارض السيارت تتحرك

العقار يتحرك

الاسواق تنتعش اقتصاديا

المدارس الخاصة الاقبال يزيد

المستوصفات وصيدليات

تكون هناك دورة اقتصادية فعلية من هذا القرار

سابقا لايوجد دورة اقتصادية رواتب الموظفين السعوديين نهاية الشهر

توزع على الوافدين صاحب البقالة ووووو وتحول للخارج

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

المشكله اللي خايف منها ان ايجارات السكن هاترتفع اوي

السعوديين بيقولوا كده برضه في تعليقهم على الخبر ..

بس معتقدش ان الايجارات هتعلى لسبب بسيط .. الرواتب ثابته مش هتتغير

والي جاي هنا جاي يعمل قرشين ويعيش حياته لو وجد ان الايجارات التهمت راتبه لما يحضر زوجته يبقى من باب اولى يرجعوا هم الاثنين ..

ده غير ان الطلب لما يزيد على الشقق فده هيشجع الناس انها تبني شقق اكتر وهو الامر الي هيؤدي في النهاية لرخص اسعار الايجارات او لنقل انخفاضها ..

الي بياثر فعلا في ارتفاع اسعار المساكن هو الاقبال الغير عادي على الاستثمار في الاسهم او انخفاض غير عادي برضه في اسعار الذهب ..

الحالتين دول بيخلوا المستثمرين العاديين يتجهوا لوضع فلوسهم في حاجه نتائجها سريعه زي الذهب والاسهم .. ولما بتنهار البورصة ويرتفع سعر الذهب بشكل غير مبرر تلاقي الناس تلقائيا تروح تستثمر في حاجه اكثر ضمانا فتحط همها في العقار .. والمفروض ان ده حاصل دلوقت .. للاسف هنحتاج فترة بس على مالمباني الي مفروض الاستثمارات وضعت فيها تظهر للنور ووقت تاني على مااصحابها يبداوا يفقدوا الامل في تاجيرها بالاسعار الحالية وبالتالي على ماتنخفض اسعار الايجارات لوضع افضل من الموجود الآن ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

يا جماعة س}ال على الطاير لو سمحتوا محدش عايز يجاوبني في اى موضوع متخصص مفتوح حاليا. دلوقتي سما و ناس عاملين عروض بس طبعا لو اشتريت تذكرة في العرض مش بتتغير . سؤالي هو هل ينفع احجز للقادم زيارة, ذهاب بس و لما ييجي يسافر بعد ما امد و كدة ابقى احجزله عودة و لا حيغلسوا عليه مثلا في القنصلية في مصر . ارجو الافادة من ذوي الخبرة

رابط هذا التعليق

يا جماعة س}ال على الطاير لو سمحتوا محدش عايز يجاوبني في اى موضوع متخصص مفتوح حاليا. دلوقتي سما و ناس عاملين عروض بس طبعا لو اشتريت تذكرة في العرض مش بتتغير . سؤالي هو هل ينفع احجز للقادم زيارة, ذهاب بس و لما ييجي يسافر بعد ما امد و كدة ابقى احجزله عودة و لا حيغلسوا عليه مثلا في القنصلية في مصر . ارجو الافادة من ذوي الخبرة

بالنسبة لتذاكر سفر ناس وسما ...

لو لقيت قدام السعر كلمة " عرض خاص " يبقى لا يُمكن أن تغير التاريخ بعد الحج أو أسم المستفيد او تعمل أي حركة على التذكرة يا تستخدمها يا تروح عليك

ولو لقيت جنب لاسعر كلمة عادي و مرن ... دي ممكن تغير . بس برسوم طبعاً .. ممكن توصلك لسعر الخطوط السعودية أو مصر للطيران

يعني باختصار ... الحجز عن طريق سما أو ناس يا تكون متاك من تاريخ السفر والمسار بتاعك .. يا قلتها أحسن .

أيوه الزيارة عادي إنك تحجز ون واي ومافيش تغليس في القنصلية ...

حتى لو حد ما كانش فطران تميس وغلس .. فممكن تحجز تذكرة رايح جاي وتلغيها وتدفع غرامة بسيطة يمكن 50 ريال ... وبعدين تحجز للزائر وجهة واحده فقط

رابط هذا التعليق

بالنسبة لتذاكر سفر ناس وسما ...

لو لقيت قدام السعر كلمة " عرض خاص " يبقى لا يُمكن أن تغير التاريخ بعد الحج أو أسم المستفيد او تعمل أي حركة على التذكرة يا تستخدمها يا تروح عليك

ولو لقيت جنب لاسعر كلمة عادي و مرن ... دي ممكن تغير . بس برسوم طبعاً .. ممكن توصلك لسعر الخطوط السعودية أو مصر للطيران

يعني باختصار ... الحجز عن طريق سما أو ناس يا تكون متاك من تاريخ السفر والمسار بتاعك .. يا قلتها أحسن .

أيوه الزيارة عادي إنك تحجز ون واي ومافيش تغليس في القنصلية ...

حتى لو حد ما كانش فطران تميس وغلس .. فممكن تحجز تذكرة رايح جاي وتلغيها وتدفع غرامة بسيطة يمكن 50 ريال ... وبعدين تحجز للزائر وجهة واحده فقط

يا باشا الف شكر على المعلومة . طيب اسمحلي بقى في سؤال تاني عشان انا ماصدقت لاقيتك . دلوقتي انا في الشركة عندي صمموا ان هما اللي يخلصولي اجراءات الزيارة عن طريق معقب الشركة, من باب الواجب يعني, بس اللي انا عرفته انه خلصها من الاستقدام مش من الخارجية بس امبارح قالي ان بكرة التأشيرة حتيجي انشاؤ الله و بعدين لازم اروح بنفسي بقي الخارجية عشان اوقع . انا مقلق بس لان الخطوات دي مختلفة عن اللي الناس بتحكيه . ايه رأي معاليك يا ريس.

رابط هذا التعليق

مقلق من إيه .. هو هاينصب عليكي يعني ؟

لما يطلع لك التاشيرة من الاستقدام تاخدها تختمها من الخارجية وتبعتها لزوجتك مصر وخلص الموضوع

ده أفضل من بهدلتك في مكتب الأستقدام اللي بيقفوا امامه من الفجر

رابط هذا التعليق

مقلق من إيه .. هو هاينصب عليكي يعني ؟

لما يطلع لك التاشيرة من الاستقدام تاخدها تختمها من الخارجية وتبعتها لزوجتك مصر وخلص الموضوع

ده أفضل من بهدلتك في مكتب الأستقدام اللي بيقفوا امامه من الفجر

الف شكر على التوضيح. انا مش مقلق من نصب بس خايف الا تتعقد وتاخد وقت على الفاضي في حين ان الناس بتنجز من الخارجية على ما سمعت. عموما الف شكر مرة تانية على الافادة.

رابط هذا التعليق

خبر جديد يهم الاطباء اللي بيتعاقدوا مع مستوصفات او مستشفيات خاصه

من 3 شهور كده كان عادي اول ما الطبيب يوصل السعوديه بيطلع اقامه عادي قبل امتحان هيئة التخصصات

لكن دلوقتي الاقامه ما بتطلعش غير لما يمتحن وياخد ترخيص الهيئه الاول

وده معناه انه مش هايقدر يطلع رخصة قياده او يقدم على تليفون ارضي او يشتري عربيه او يفتح حساب في البنك .او........او..... الا لما يمتحن الاول وينجح وياخد الترخيص وبعدين يطلع الاقامه وبعدين يطلع اي حاجه تانيه بقه بالاقامه

رابط هذا التعليق

عندي استفسار ارجو من ذوي الخبره الاجابه عليه

بخصوص امكانيه عمل استقدام للاب علما بانه تعدي الستين

وايضا انا لست العائل الوحيد له ولكن اخي مقيم في السعوديه

فما هي الشروط وهل يختلف الوضع اذا كنت اغمل في الحكومه او الخاص :lol:

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

لو سمحتم حد يقولي ليه لما أحاول أكتب موضوع جديد بتظهرلي رسالة من المنتدي

بتقول إ wst:: ني ليس لدي صلاحية لبدأ موضوع جديد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أخواني الاعزاء, اريد استشارتكم في موضوع حصل معي

كنت اعمل لدى مؤسسة محلية في الرياض و قد كنت قد نقلت كفالتي عليهم نقل داخلي , و بعد عملي لديهم سنتان قدمت استقالتي و طلبت خروج نهائي لوجود فرصه خارج السعودية, و قد قام كفيلي القديم بعمل خروج و عوده لي ليتاكد انني اذا رجعت للسعودية ان ارجع للعمل معه ورغم طلبي له بعمل خروج نهائي و لكنه رفض , و بعد فتره 5 اشهر رزقني الله بعقد عمل في السعودية يستحيل رفضه, هنا رجعت للكفيلي القديم طالبا منه نقل كفاله و لكنه رفض وقد قام بطلب مبلغ من المال من شركتي الجديده و لكنهم رفضو و انا ايضا , فطلبت منه خروج نهائي و قد قمت بالخروج من السعودية و لرجوع لها بفيزا تجاريه عن طريق فرع اخر للشركة في بلد مجاور, و حين علم برجوعي (كفيلي القديم) قام برفع دعوا في مكتب العمل بحجة انني اعمل لدى شركة منافسه , فما هو الوضع القانوني في هذه الحالة و هل يقدر ان يمنعني بالعمل داخل السعودية, و هل موقفي يكون اقوى في حال لو كان معي إقامة

الرجاء النصيحة من اهل الخبرة و العلم و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

لو سمحتم حد يقولي ليه لما أحاول أكتب موضوع جديد بتظهرلي رسالة من المنتدي

بتقول إ bv:- ني ليس لدي صلاحية لبدأ موضوع جديد

غير مسموح للأعضاء الجدد بفتح موضوعات جديدة إلا بعد عدد معين من المداخلات الجادة

رابط هذا التعليق

خدمة ظريفة من الاتصالات السعودية

" يُمكنك الان إرسالة رسالة من الهاتف الثابت إلى الموبيل بعنوان ( أرجو الإتصال بي على هاتف رقم .......... ) حتى إذا لم يكن لديك خاصية الصفر الداخلي .. وذلك بطلب 1411 ثم رقم الموبيل وتبدأ بصفر طبعاً "

الخدمة مجانية

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...