اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم و رحة الله و بركاتة

بصوا يا جماعة أنصحكم و بسدة عدم الاستعانة بأى محامى أو ممثل هجرة , معظمهم و الله نصابيييييين و بيخدوا وقت فى الهجرة , و الموضوع سهل جدا للهجرة الى كندا , و فى فرص و برامج للهجرة مختلف جدا و متنوعة , طبعا الانترنت مهم جدا و المواقع و المدونات و الحمد لله كثييييرة على النت و بتهتم بكل ما هو متعلق بالهجرة الى كندا

اليكم اليوم قنبلة من المواضيع المميزة للهجرة الى كندا

مهمة جدا لكل مهاجر جديد الى كندا أو أى مقاطعة فى كندا

للمزيد من المعلومات حول الهجرة على هذا الرابط :

http://arabcanada.blogspot.com/p/blog-page.html

للمزيد من المعلومات حول الدراسة فى كندا

http://arabcanada.blogspot.com/p/1.html

للمزيد من المعلومات حول كيفية الحصول على العمل فى كندا

http://arabcanada.blogspot.com/p/2.html

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و دة رابط للى عاوز أى استشارة مجانية عن اى حاجة , أدخل على اى موضوع فى مدونة ( عرب كندا ) و هتلاقى الرد بعد 24 ساعة , على فكرة فى أشخاص كثيييييييييييرة جدا سافروا الى كندا من خلال مدونة " عرب كندا ARABCANADA " , مدونة ممتازة جدا

دة ليك فى بيانات عن " خدمات استشارية "

ان شاء الله يفيد الجميع

http://arabcanada.blogspot.com/p/3.html

بالتوفيق ان شاء الله و أنا سعيد جدا انى بشارك معاكم فى هذا المنتدى العظيم

رابط هذا التعليق

يا جماعة جيت أشيك على الإستيتس بتاعه الفيل بتاعى على الويب سايت بس لقيت we are not able to identify you حد يعرف معناه إيه ده و أنا و الله بعرف أدخل معلوماتى و شيكت على الفايل قبل كده و كان In process يا ريت حد يطمنى أنا بعت إيميل للسفارة بس أكيد حيتأخروا علشان العيد يا ريت لو حد عنده فكرة

أنا شيكت تانى النهارده ولقيت الإستيتس رجعت إن بروسيس و لكن لما عملت عليها كليك لقيت معلومة إنهم بدأوا يعملوا بروسيسينج للفيل من يوم 28 - 8 و يا رب تقرب البعيد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .

اذا سمحتوا ليا استفسار و معلش استحملونى شويه علشان اخوكو فهمو على ادو .

انا مصرى مقيم فى دبى و متزوج من كنديه

يا ترى ايه الخطوات اللى المفروض اعملها علشان احصل على الجنسيه الكنديه ؟؟؟

هل الزواج دا بيخلى الامور اسهل ولا اصعب لانى سمعت ان القانون اتغير

رابط هذا التعليق

:clappingrose: بسم الله الرحمن الرحيم :clappingrose:

لكل اللي عايزين يشتروا دولار كندي في واحد في القاهرة أسمة محمد بدر (أبو ذياد) بيبيع الدولار الكندي بسعر أقل بكثييييير من أسعار الصرافة ممكن تتصلوا بية و تجربوا رقم تليفونة (0129142642).

:clappingrose::cheer:

رابط هذا التعليق

يا جماعة ارجو الافادة مش عارف اعمل ايه فى شهادة الخبرة انا طبيب اسنان لا اعمل بالحكومة و عمرى ما عملت تامينات او دفعت ضرايب ازاى اجيب شهادة خبرة ( يعنى اطلع شهادة من عيادة واحد صحبى انى شغال معاه وفى الحلة دى هعمل ايه فى التامينات والضرايب؟؟؟

ارجو الافادة عن معرفة جزاكم الله كل خير

تم تعديل بواسطة detective
رابط هذا التعليق

يا جماعة ارجو الافادة مش عارف اعمل ايه فى شهادة الخبرة انا طبيب اسنان لا اعمل بالحكومة و عمرى ما عملت تامينات او دفعت ضرايب ازاى اجيب شهادة خبرة ( يعنى اطلع شهادة من عيادة واحد صحبى انى شغال معاه وفى الحلة دى هعمل ايه فى التامينات والضرايب؟؟؟

ارجو الافادة عن معرفة جزاكم الله كل خير

مبدأياً, أنت طبيب أسنان يعنى مهنتك مطلوبة فى القسم الفيدرالى لو ماكنتش عارف المعلومة إعرفها عشان ماتقدمش كيبك و تتعب فى الفرنساوى ع الفاضى, قدم فيدرال أسهل.

ثانياً, فى أغلب الأحوال لن يعترف بشهادة خبرتك من غير أى وثيقة حكومية رسمية مختومة بختم النسر تثبت خبراتك, المطلوب مش التأمينات المطلوب وثيقة حكومية رسمية تثبت خبرتك كضمان إن الشهادة مش مضروبة. ممكن تجيب ما يثبت إن العيادة اللى أنت شغال فيها بتدفع ضرايب و هات رخصتها و إنها مش مكان وهمى و خد صاحب العيادة و إطلعوا على الشهر العقارى و إختموا شهادة الخبرة اللى أنت جايبها من العيادة بختم النسر هناك و روح وزارة الصحة و إسأل إية اللى ممكن تعمله عشان الوزارة تعتمد خبرتك كطبيب أسنان و نفس الكلام فى النقابة بتاعتك.

بص, الموضوع متعب و هتلف على موظفين عشان تعمل الحركة دى بس أنا شوفت مهاجرين قدامى كانوا فى نفس حالتك دى و عملوا اللى بقولك علية دة و عدوا و سافروا, إتعب شوية تلاقى كثير و كندا تستاهل أكثر من كدة

دى كل معلوماتى و أرجو من أى حد عندة إضافة لا يتردد.

أرجو إنى أكون أفدتك.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

مساء الخير على الاخوة الافاضل كنت محتاج حد يساعدنى ويقولى اعل اية انا حاصل على ليسانس حقوق ومعايا خبرة 2 سنة فى مجال الفنادق وعمرى 26 سنة وحاليا معايا خبرة 3 سنوات بشركة صرافة فى الخليج فية عندى مشكلة بخصوص الملف انا عايز اقدم بس عندى نقص فى شوية نقاط هل شرط انى احصل على الهجرة لكييبك ان يكون خبرتى فى نفس مجال دراستى وفية حاجة تانية انا باسبورى عليه ختم رفض من سفارة انجلترا هل دة ممكن ياثر عليا فى الانترفيو انا كنت بقول انى اغير الباسبور افضل واجيب خبرة انى اشتغلت محامى انتوا اية رايكم اتمنى حد يساعدنى

رابط هذا التعليق

مساء الخير على الاخوة الافاضل كنت محتاج حد يساعدنى ويقولى اعل اية انا حاصل على ليسانس حقوق ومعايا خبرة 2 سنة فى مجال الفنادق وعمرى 26 سنة وحاليا معايا خبرة 3 سنوات بشركة صرافة فى الخليج فية عندى مشكلة بخصوص الملف انا عايز اقدم بس عندى نقص فى شوية نقاط هل شرط انى احصل على الهجرة لكييبك ان يكون خبرتى فى نفس مجال دراستى وفية حاجة تانية انا باسبورى عليه ختم رفض من سفارة انجلترا هل دة ممكن ياثر عليا فى الانترفيو انا كنت بقول انى اغير الباسبور افضل واجيب خبرة انى اشتغلت محامى انتوا اية رايكم اتمنى حد يساعدنى

ياجماعة حد يرد عليا من اهل الخبرة محدش رد عليا

رابط هذا التعليق

هتقدم و تتحاسب على خبرتك مش شهادتك لو شهادتك مر عليها أكثر من خمس سنين من سنة إستخراجها و لأ مش لازم تكون الخبرة فى نفس المجال.

و حكاية ختم ارفض دى إنساها و ولا ليها أى لازم طالم أنت لم ترتكب أىجرائم أو عليك قضايا و غير الباسبور يكمن مايعرفوهاش و ماينفعش تجيب أى شهادة خبرة مزورة, الأمر دة مرفوض تماما و لو عملت كدة و إتعرفت هتبقى مشكلة فعلاً

رابط هذا التعليق

سؤال بالنسبة لموقفى

أنا مدرس أكاديمى بكلية الطب ( أدرس فى السنوات الثلاثة الأولى بكلية الطب) أحمل بكالوريوس الطب + شهادة الماجستير والدكتوراة

بالنسبة لموقفى من الهجرة ايه الوضع اذا كان الأساتذة الجامعيين ليسوا من المهن المطلوبة الان

ثانيا ايه الوضع بالنسبة للمعادلة وايه قيمتها اذا كنت لا أتعامل مع المرضى وأعطى المحاضرات الأكاديمية

ايه اقتراحاتك بالنسبة للدخول الى كندا من الواضح فى كلامكم السابق ان المعادلة الطبية مطلوبة جدا لكن فرص الاستفادة منها مستقبلا والعمل بها = 20% تقريبا

ايه البدائل وكيفية الدخول فى طريق التدريس الجامعى الأكاديمى فى كليات الطب فى كندا

فى انتظار ردكم الكريم

رابط هذا التعليق

ا

السلام عليكم يا اهل المنتدى الكرام فيه بعض الاسئله محتارة فيها قبل ما املا الابليكيشن و ارجو ان

تفيدونى

بالنسبه ل generic application الجديد

*بند 9 فى CITIZENSHIP رقم 2 فيه هل اكتب egypt تانى ولا اسيبها فاضيه

*بالنسبه الى contact information

بند 1 ما هو P.o box و ما هو street no. الذى يصر على كتابته فى حاله عدم وجود p.o box وذلك بحسب كتيب الارشادات

*سؤال 5 ليس عندى فاكس ماذا اكتب فى هذه الخانه حيث انها لا تقبل الا ارقام فقط و لا يمكن كتابه N\A الا يدويا فقط بعد الطباعه ام اتركها فارغة

* بالنسبه الى Numbers of years of education فى حاله اخذ البكالوريوس فى 6 سنوات بدلا من 5 (يعنى فيه سنه اعادة على مادة واحدة ) احسبها 6 ولا 5 مع العلم انها ستظهر من خلال الاوراق

*بالنسبة الى خانات التواريخ مثل date of death اذا لم يوجد ماذا افعل ؟ و كذلك الارقام الكمبيوتر لا يكتب فيها الا ارقام فقط هل اكتب N\A ؟ يدويا ام اتركها فارغه

* بالنسبه الى Economic classes form بند 10 ماذا اكتب فى خانات assets-liabilites-settlement funds

,و بند 11 ايضا your work experience نفرض انا كتبت مربع واحد فقط هل اكتب فى باقى المربعات N|A ولا اعمل ايه؟

*بالنسبه الى your travel form مش عاوز يتكتب بالكمبيوتر هل اطبعه و املاه يدويا و باى لون قلم؟

*بالنسبه الى Fee payment form لو هابعت شيك درافت section B بتاع credit card اكتب ايه فى المربعات بتاعته و اللى مبتقبلش الا ارقام فقط ؟

*العنوان اللى هابعت عليه هو الخاص ب courier صح ولا غلط ؟ و ايه هوة انسب وسيله DHL- aramex-fedex من ناحية ضمان الوصول و ايضا التكلفة

**و اخيرا و ليس اخرا اشكر مقدما كل من سيساعدنى و لو بالدعاء و سوف استكمل باقى الاسئله تباعا ان شاء الله لتعم الفائدة و اسف جدا للاطاله

رابط هذا التعليق

يا جماعة جيت أشيك على الإستيتس بتاعه الفيل بتاعى على الويب سايت بس لقيت we are not able to identify you حد يعرف معناه إيه ده و أنا و الله بعرف أدخل معلوماتى و شيكت على الفايل قبل كده و كان In process يا ريت حد يطمنى أنا بعت إيميل للسفارة بس أكيد حيتأخروا علشان العيد يا ريت لو حد عنده فكرة

أنا شيكت تانى النهارده ولقيت الإستيتس رجعت إن بروسيس و لكن لما عملت عليها كليك لقيت معلومة إنهم بدأوا يعملوا بروسيسينج للفيل من يوم 28 - 8 و يا رب تقرب البعيد

بعد التحية

ارجو مساعدتى فى موضوع الهجرة ببعض البيانات أو اذا كان فى حد مثل حالتى يفيدنى

لقد قدمت فيدرال فى 10/2009 و تم سحب الفلوس و ارسال الفايل نمبر ثم ارسلت الملف كامل فى 3/7/2010 و استلمت الفايل نمبر الجديد بخطاب فى 8/7/2010 وحتى الان حالتى على الموقع IN PROCESSING

هل ممكن تدلنى بالتقريب الخطوة القادمة سوف تكون متى و ما هى ؟ ارجو الرد لاننى قلقة من هذا الموضوع

على فكرة يا استاذ صيدلى انا نفس حالتك و مع العلم اننى كنت اعمل تشيك على الملف حتى قبل العيد مثلك ولكننى فتحت فى العيد و اخبرنى نفس الرسالة بعدم القدرة على التعرف على الملف حتى الأن وقد ارسلت ايميل للسفارة لكن بدون رد هل ممكن تقول لى تاريخ ارسالك الملف حتى اطمئن و لك جزيل الشكر

و شكرا لكم جميعا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن حد يحسبلي الدرجات اللي ممكن اخدها و ازاي ممكن ازيدها ع شان يتقبل الفايل

العمر 33

متزوج و في بيبي عمرها شهرين

المؤهل العلمي سنة 2008

Master's of civil engineering

سنوات الخبرة خلال الخمس سنوات الاخيرة : سنتين و شهر

بالنسبة للغات انا كويس بالانكليزي اما بالفرنساوي فصفر بصراحة

مراتي عمرها 27 سنة خريجة اداب قسم انكليزي عندها خبرة سنة واحدة

انا دلوقت طالب دكتوراه ممكن ابعت الملف لاني سمعت من صاحبي اني لازم اتخرج خلال سنة اذا كنت ناوي ابعت ملفي دلوقت ؟؟ يعني كلامه صحيح و لا لأ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

العمر 33

المؤهل العلمي سنة 2008

انا دلوقت طالب دكتوراه ممكن ابعت الملف لاني سمعت من صاحبي اني لازم اتخرج خلال سنة اذا كنت ناوي ابعت ملفي دلوقت ؟؟ يعني كلامه صحيح و لا لأ؟

يا أستاذ بشار أنا رديت عليك بشرح كامل و وافى فى التوبيك بتاعى.

أرجوك ماتنطورش الأسئلة و تكررها فى كل توبيك, الأسلوب دة مرفوض و لو محتاج مساعدة أنا أساعدك بس أرجوك ولا وقت الناس ولا جهدهم يسمح بكدة.

شكراً

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

العمر 33

المؤهل العلمي سنة 2008

أرجوك ماتنطورش الأسئلة و تكررها فى كل توبيك, الأسلوب دة مرفوض و لو محتاج مساعدة أنا أساعدك بس أرجوك ولا وقت الناس ولا جهدهم يسمح بكدة.

شكراً

انا اسف يعني ما قصدتش اني اضيع وقتكم و جهدكم و انا عارف انتو ناس متعاونين و انا بقالي فترة متابعكم هنا و عارفكم كلكم تقريبا بس كان في نقطة اني طالب دكتوراه دلوقتي و صاحبي قللي مش ممكن اني اقدم ملفي لاني طالب يعني اوقف و لا أيه؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

العمر 33

المؤهل العلمي سنة 2008

شكراً

انا اسف يعني ما قصدتش اني اضيع وقتكم و جهدكم و انا عارف انتو ناس متعاونين و انا بقالي فترة متابعكم هنا و عارفكم كلكم تقريبا بس كان في نقطة اني طالب دكتوراه دلوقتي و صاحبي قللي مش ممكن اني اقدم ملفي لاني طالب يعني اوقف و لا أيه؟

مفيش حاجة إسمها كدة, إمشى فى البروسس عادى و قدم و ذاكر عادى خالص و لما ييجى ميعاد السفر ربنا يحلها.

أنت لو قدمت دلوقتى مش هتسافر قبل 3 سنين أقل كلام, مش هتكون خلصت الدكتوراة فى خلال ال 3 سنين دول؟

إتكل على الله و إنجز عشان مفيش وقت نضيعه فى البلد دى أكثر من كدة.

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حبيت استفسر عن ايميل السفارة الكندية فى القاهرة بس ممكن بسرعة ولو حبيت اراسلهم استفسر عن الملف بتاع اقولهم ايه لانه لسة ال48 شهر ما خلصوش

تاريخ تقديم الملف : 10/1/2008

تاريخ استلام الفايل نمبر : 10/1/2008

in processفى : 13/1/2008

تاريخ وصول خطاب التخيير : 9/10/2008

تاريخ وصول خطاب من حكومة البرتا :27/3/2010

مكان التقديم : مكتب القاهرة

نوع الملف : فيدرالى

رابط هذا التعليق

بالنسبه للنوك ده فى الفيدرال

1122 Professional Occupations in Business Services to Management

هل يتضمن وظيفة محاسب ؟

شكرا

اهلا اهلا بالغالى

معلش مش متابع فى المحاورات كتير بقالى فترة بس شوفت سؤالك وقولت لازم ارد عليك قبل مااخرج

بص ياسيدى فى النوك ده فى حاجه اسمها محاسب اعلانات مداريه كده

تجيب شهاده خبرة انك بتشتغل فى اى شركه وانك مسئول عن حسابات الدعايه والكلام ده مع الديوتز

مع شهاده كلية التجارة وزى الفل كده

بس الحق عشان النوك ده اول واحد بيقفل اذا كان لسه شغال اصلا

بالتوفيق

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...