اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

العزيز قناوي:

منذ سنوات اتابع ردودك الرائعة منذ ان فتحت هذه النافذة للاستفسارات السريعة اتابع الردود واجمع المعلومات وانزل الوثائق المطلوبة للسفر ولكن الوقت يمضي ولم اخطي الخطوة الأولى و احتاج الى نصيحة الطيبين امثالك ..فأنا مهندس كومبيوتر واعمل في مجال الأتصالات اللاسلكية وبناء المحطات المكروية واللاسلكيةوخبرتي اكثر من 10 سنوات عمري 41 متزوج ولي 6 اولاد وحلم الهجرة يروادني منذ زمن مثل الكابوس اليومي ولا يمر يوم دون ان افكر فيه ماهي حظوظي وخصوصا ان الأولاد يكبرون وكلما كبرو زادت صعوبة تاقلمهم وانا من متابعي الموقع منذ امايقارب الـ5 سنوات وكثير من القصص من اعضاء المنتدى والذي استفسروا سابقا منذ عام 2008 اصبح قسم منهم في كندا او في طريقهم الى كندا رغم انني اسبقهم زمنيا في عضوية الموقع

بطاقة شكر لكل الذين سقطوا من نظري ..لانهم بسقوطهم اتاحوا لي رؤية الأشياء بشكل اوضح

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اننا نفتقد الفاضل ايهاب سالم الذي كان له الفضل في شدنا الى المنتدى من خلال مواضيعه الشيقة وقصته في الهجرة رجاء من يعرف عنه شي يبلغنا

بطاقة شكر لكل الذين سقطوا من نظري ..لانهم بسقوطهم اتاحوا لي رؤية الأشياء بشكل اوضح

رابط هذا التعليق

اولاً اشكر كل الاعضاء لمجهوداتكم و مساعدتكم

لى سؤال بسيط و ارجو الافادة من ذوى الخبرة

انا مقدم على الفيدرال و اتفتحلى ملف من ديسمبر 2009

الملف ده فيه انا و زوجتى و طفل واحد

من شهرين جالى مولود جديد و لم اسجله فى الملف

فى يوليو 2011 جالى جواب الميديكال و طلبوا رسوم الهجرةpermanent residence fees

لى و لزوجتى و طلبوا ايضاً اصول جوازت سفرنا انا و زوجتى و الطفل الاول المسجل فى الملف

بناء عليه عملت الكشف الطبى و دفعت الرسوم و ارسلت الجوازات و ارسلت ايضاً الاوراق المطلوبة للطفل الجديد لاضافته الى الملف

السؤال هو: ماهى الخطوة التالية المنتظرة من السفارة؟و ما هو الوقت المتوقع لردهم و هل كده يبقى الملف مقبول و لا لسه فيه كلام تانى؟

و شكرا

رابط هذا التعليق

مساء الخير

انا ليا حد في كندا قرابه درجه اولي ولكن غير متعاون

اناعاوزه اهاجر ومش عارفه اي تفاصيل نهائي عن الموضوع

ياريت توضحولي كافه التفاصيل

مع العلم الانجليش بتاعي جيد جدا كتابه وقراءه ومحادثه

ياريت الرد ضروري جدا

الله يسعدكم

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل " السورى , engaged , غادة ..."

اذا أردتم الحصول على اجابة نموزجية و موثوقة فيها اليكم هذا الرابط " عرب كندا " هو عبارة عن موقع يشرف علية " عرب كندا " سوف يساعدكمن باذن الله على الحصول على كل المعلومات الخاصة بالهجرة و ايضا الاجابة على استفسارات حضراتكم , موقع يشرف علية عرب كندديين يساعدون المواطنين العرب فى الدول العربية و فى اى مكان فى العالم حول الهجرة و المواطنة و الجنسية فى كندا ,, المهم عند كتابة تعليقك , بعد 24 ساعة سوف تجد الرد على تعليقك فى الصفحة الى كتبت فيها تعليقك , لذلك احفظ الصفحة التى سوف تكتب فيها تعليقك و تشارك فيها ,, للمزيد ادخلو على الموقع دة

http://arabcanada.blogspot.com/

و ان شاء الله ربنا يكرمكم جميعا , ادعولى ان ربنا يكرمنى فى موضوع الهجرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..............و كل سنة و انتم طيبين

انا عندى استفسار....انا عملت لاندينج و نسيت املأ الأستمارة اللى باكتب فيهاالأشياء اللى باخدها معايا ......و دلوقتى عايزة اروح استقر و اخد حاجات ....اعمل اية؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

نا عندي استفسار انا عايز اقدم علي هجره وانا خريج تربيه رياضيه واعمل في مجال الكمبيوتر ومعي خبره في هذا المجال

فكيفيه التقديم في كيبك ؟؟؟ وانا لسه بذاكر في الفرنساوي هل هلحق اخلص قبل المقابله ؟؟؟ وهل اقدم دلوقتي ولا انتظر شويه ؟؟ وكيفيه التقديم والاوراق المطلوبه ؟؟

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .. كنت عايزة اسال من فضلك شويه تفاصيل عن المعادله الكنديه الطبيه..هل حضرتك تعرف حد يكون امتحنها او شغال فيه دلوقتى.. لانى عايزة ادخلها ان شاء الله ومحتاجه تفاصيل عن اجراءات الورق ولم اجد اجابات اسئلتى في منتدى الهجره الى كندا.. وكنت عايزة حد يكون عملها اتواصل معاه مباشره وتكون لديه معلومات دقيقه عن الموضوع.. شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

لو سمحتم كان عندى استفسار انا بجهز ورقى الى كبيك ان شاء الله كنت عايز اعرف حاجه انا معايا شهادات دوليه سيسكو ومايكروسوفت الشهادات دى تترجم الى فرنساوى ولا ابعتها زى ماهيه انجليزى . شكرا ليكم

رابط هذا التعليق

شكرا على الرد لكن احب اعرف استعد بدراسة الانجليزى و الفرنسى فقط ولا فى حاجة تانية ممكن اعملها انا مقدمة من غير محامى وخايفة معرفش اكمل " اترفض مثلا" وايه الاسئلة اللى ممكن نذاكرهايعنى بيسئلو عن ايه هل هى اسئلة شخصيه ام مهنية ام عن كندا..................................... شكرا ليكم

رابط هذا التعليق

الاخوان الاعزاء ،،

اولا احب اوضح شكري و تقديري للموضوع ده و المساعدة الطيبة بين الاعضاء ، بجد حاجة تفرح و ربنا يكرم كل واحد ساعد حد بمعلومة هو يعرفها ،،

اخواني الله يكرمكم جايلكم بعد ما دوخت في كل مكان عشان الاقي رد على كام سؤال ، يارب يجعلكم سبب لاستكمال زواجي نظرا لان الزواج واقف على استكمال الاوراق والانتقال لكندا،

اسمحولي ادخل في الموضوع يا اهل الخبرة وبالله عليكم ما تبخلوا علينا بردكم :

اولا انا تزوجت من مصرية كندية و هي الان في كندا و يجب عليا ان استكمل الطلب و ثم الحصول علي تأشيرة الدخول حتى نقيم عرسنا و نعيش معا لفترة ثم نعود لمصر معا بإذن الله ، وبعدين حاولت اكمل الاوراق بنفسي و ربنا كرمني بس وقفت معايا كام حاجة كده الله يكرمكم ساعدوني في تخطيها لاني بجد على اخري خلاص و قربت ايأس من الموضوع لان حتى المحامين سمعتهم زي الزفت عشان كده معلش هنتعبكم في مساعدتكم في النقط التالية:

1- تم عقد القران بتوكيل رسمي قد ارسلته لعمها في مصر و تم عقد القران بينما هي كانت في كندا ، فهل في مشكلة في حكاية التوكيل الرسمي الموثق ده ؟ و كمان هل يوجد خطوة ما يجب ان اعملها اسمها (( تسجيل الزواج )) في كندا عند زوجتي ؟ لانها سمعت ان الموضوع مش بس انه يتوثق من الخارجية ويترجم في كندا ، ده كمان لازم تسجل الزواج في كندا !! هل ده صحيح ؟

2- كيفية عمل التسجيل ده اذا كان الموضوع صحيح ؟

3- هي مالكة لمطعم و طالبة ( يعني علي الورق هي تملك مطعم و لكن الحقيقي انها طالبة ووالدها هو المتولي كل شئ تخص الشغل )) وطبعا زي ما انتوا عارفين طالبين منا الـOPTOIN C و الورقة دي جبتها بس الدخل فيها 800 دولار فقط في حين ان الدخل في كشف حساب البنك بتاع المطعم حاجة تانية طبعا ، فيا ترى استخدم انه دخل اللي في الاوبشن سي ولا اللي في كشف حساب البنك؟

جزاكم الله خير و شكرا مقدما لمساعدتكم

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :lol:

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

شكرا لحضرتك ولمجهودك

انا بسأل عن ال

Canadian Experience class

لاني انا حاليا في كندا وبعمل ماستر

وزي ما حضرتك عارف الهجره الفيدرال قفلت شوية

(انا اصلا مهندس كهربا)

هل لحضرتك معلومات عن النوع ده من الهجره؟

انا طالب

full time

وفي نفس الوقت باخد

Research Assistantship

من المشرف ومن الجامعه

فهل ده ممكن تكون خبرة شغل لو انا قدمت ولا لأ

هل تعرف حضرتك اي حد جتله نتيجه من الكلاس ده؟؟

والف شكر ليك

رابط هذا التعليق

شباب سؤال مهم

الان افي ناس ترجع لدول وتحط ادرس في كندا وترجع

في احد عنده طريقة مضمونة للخروج من كندا بدون ما دولة تعرف قبل ما نوخد ستزن شب

؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب والله عمل مذهل وربنا يوفقكم جميعا

سؤالي هو اني مقدم على هجرة كويبك ومهنتي مهندس اجهزة طبيه جامعة القاهرة وطبعا علمت ان هذه المهنة لابد ان اعمل لها معادله من نقابة المهندسين بكويبك فسؤالي هو هل عملها أي احد لكي يعطينا المفيد والخلاصة وسؤالي الأخر هو هل استطيع وانا هنا في السعودية وليس معي سوى رقم الملف (لم استلم س اس كيو بعد) ان اقدم على شهادة المعادله كي اكسب وقت هنا لكي اكون جاهز في حاله وصولي؟ وشكرا لكم جميعا على هذا المنتدى الرائع

رابط هذا التعليق

استاذ قناوى : بعد التحية

ارجو مساعدتى فى موضوع الهجرة ببعض البيانات أو اذا كان فى حد مثل حالتى يفيدنى

لقد قدمت فيدرال فى 10/2009 و تم سحب الفلوس و ارسال الفايل نمبر ثم ارسلت الملف كامل فى 3/7/2010 و استلمت الفايل نمبر الجديد بخطاب فى 8/7/2010 وحتى الان حالتى على الموقع IN PROCESSING

هل ممكن تدلنى بالتقريب الخطوة القادمة سوف تكون متى و ما هى ؟ ارجو الرد لاننى قلقة من هذا الموضوع

و شكرا لكم جميعا

رابط هذا التعليق

مساء الخير على الكل

اولا انا بعت الفايل بتاعى بتاريخ 2/6/2011 وعرفت من DHL انهم استلموا الفايل فى مونتريال يوم 5/6/2011 وانا دلوقتى جالى جواب من السفارة يفيد سحب الشيك من 9/8/2011 وعلى الفكرة الجواب وصلى يوم 25/8/2011 بس مفيهوش حاجة اسمها no.dossier or no.reference لكن فى اعلى الجواب فى رقمين رقم reference ورقم client يعنى بمعنى اصح مش زى اى جواب شفتوا بتاع الفايل نمبر ممكن حد يفدنى ايه الارقام ديه

اكون شاكر فضلكم جدا

رابط هذا التعليق

مساء الخير على الكل

اولا انا بعت الفايل بتاعى بتاريخ 2/6/2011 وعرفت من DHL انهم استلموا الفايل فى مونتريال يوم 5/6/2011 وانا دلوقتى جالى جواب من السفارة يفيد سحب الشيك من 9/8/2011 وعلى الفكرة الجواب وصلى يوم 25/8/2011 بس مفيهوش حاجة اسمها no.dossier or no.reference لكن فى اعلى الجواب فى رقمين رقم reference ورقم client يعنى بمعنى اصح مش زى اى جواب شفتوا بتاع الفايل نمبر ممكن حد يفدنى ايه الارقام ديه

اكون شاكر فضلكم جدا

أصراحن إننت مم ساعة ما إتنقلنا لمكتب مونتريال دة و طلعا عينينا معاهم بجد.

مبروك مبدأيا على سحب الشيك, لو الجواب اللى جالك فية رقمين مختلفين و بيبدأوا بحروف DA. يبقى واحد فيهم الفايل نمبر و التانى الرفيرني إنديكيشن آى دى.

على فكرة, أنا باعت الورق بتاعى من شهر مارس و ماجاليش الجواب دة, جالى بس الرفيرنس نمبر.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صيدلى خريج 6/2009

اشتغلت فى صيدليات حتى 7/2010

بعد كده استلمت التكليف الحكومى حتى اخذت اجازة فى 1/2011

سافرت فى 1/2011 للسعودية حتى الأن

ايه المفروض اعمله علشان اقدم بخلاف اللغة (يعنى الخبرة وخلافه)

شكرا.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صيدلى خريج 6/2009

اشتغلت فى صيدليات حتى 7/2010

بعد كده استلمت التكليف الحكومى حتى اخذت اجازة فى 1/2011

سافرت فى 1/2011 للسعودية حتى الأن

ايه المفروض اعمله علشان اقدم بخلاف اللغة (يعنى الخبرة وخلافه)

شكرا.

إحسب درجاتك عن طريق اللينك دة: http://www.canadavisa.com/quebec-skilled-worker-immigration.html

لو أنت أعزب لازم تجيب 49 نقطة و لو متزوج 57 نقطة.

خبراتك لازم تكون مدعومة بشهادة تأمينات إجتماعية تغطى كل سنين الخبرة.

مهنة الصيادلة لا تعطى نقاط زائدة فهى ليست من المهن المطلوبة فى كيبك و لكنها من المهن المطلوبة فى النظام الفيدرالى.

سنين خبرتك قليلة, أنت محتاج يكون معاك مهارات لغوية عالية و تكتب مستوى عالى فى الأبليكيشن.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

يا جماعة جيت أشيك على الإستيتس بتاعه الفيل بتاعى على الويب سايت بس لقيت we are not able to identify you حد يعرف معناه إيه ده و أنا و الله بعرف أدخل معلوماتى و شيكت على الفايل قبل كده و كان In process يا ريت حد يطمنى أنا بعت إيميل للسفارة بس أكيد حيتأخروا علشان العيد يا ريت لو حد عنده فكرة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...