اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

اخواني اخواتي الاعزاااااء كل سنة وانتوا بألف الف الف خير رمضان كريم عالكل بدون استثناء المسلم والمسيحي و اليهودي (يهودي مش صهيوني) مبارك عليكم الشهر الفضيل

سؤااااااال

انا المحامي بتاعي قاللي لاااازم اوثق اوراقي من وزارة الخارجية ؟!!! هل ده صحيح ولا اطنشه وابعن الورق من غير تصديق ؟

طنش وعلي مسئوليتي

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• الزوار

سلام عليكم يا شباب

سؤال مهم جدا ارجو من اصحاب الخبره الرد عليه

انا جمعت الورق المطلوب كله

طبعا بالنظام الجديد

بس ناقصلي فيش بتاع الكويت لانى كنت قعدت هناك مده اكتر من 6 شهور

وانا حاليا بره الكويت وعملت طلب للفيش من القنصليه

بس المشكله انه هيتاخر ممكن ياخد اكتر من شهر

هلى استناه ولا ابعت الورق وابعت تفسير معاه لتاخير فيش الكويت ؟؟

ولا لازم الورق كله يكون كامل ؟؟

شكرا ليكم

رابط هذا التعليق

اخواني اخواتي الاعزاااااء كل سنة وانتوا بألف الف الف خير رمضان كريم عالكل بدون استثناء المسلم والمسيحي و اليهودي (يهودي مش صهيوني) مبارك عليكم الشهر الفضيل

سؤااااااال

انا المحامي بتاعي قاللي لاااازم اوثق اوراقي من وزارة الخارجية ؟!!! هل ده صحيح ولا اطنشه وابعن الورق من غير تصديق ؟

طنش وعلي مسئوليتي

طب سوال يا دكتور قناوي انا بقدم لكيبك ..بالنسبة لترجمة الورق ..اولا ابعت اصول الترجمة مع صور اصول الشهادات و لا كل التراجم و الاصول بيتبعت منها صور بس..و السوال التاني بالنسبة للختم هما بيدورا على اصل مكاتب الترجمة دي و لا تفتكر بخبرتك مبيدقوش يعني المهم مختومة و خلاص

تم تعديل بواسطة jonathan

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

[b]هاي يا جماعة ..............شكرا للمداخلات القيمة و المعلومات المجانية

انا عندي سؤال ممكن الاقي الاجابة ......انا لسا ملص سنة الامتياز بطب القاهرة و هقدم كيبك هل ممكن ....؟؟؟ و اقدم على اني ممارس عام و لا ايه؟؟؟؟ و هل سنة الامتياز سنة خبرة ؟؟؟؟

ياريت حد من الاساتذة الكبار اللي في المنتدى يساعدني؟؟؟؟!!!!!

تم تعديل بواسطة joca
رابط هذا التعليق

السلاموا عليكم ورحمةالله وبركاته كل سنةوانتم طيبين جميعا انا عندى استفسار وبرجاء الرد عليه وهو فى الورقةالمكتوب فيها العقد وهوالمبلغ المطلوب وجوده مع المسافر هل رقم أ ولا ب ينطبق على المقدم للهجرة وذلك المدرس الفرنسى مش فاهم لان الجزء ب به مبلغ سنويا يوضع ورقم ا لللاجئين ولكم جزيل الشكرللاهتمام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو سمحتو يا جماعه عندي استفساربخصوص العمل

اناجبت شهادة الخبرة من الشركة مختومة بس بدون عقد عمل ينفع ولا لا؟

بالنسبةلشهادات التخرج المطلوب اصل الشهادات ولا ممكن صور منها

بالنسبة لحساب البنك ينفع المبلغ المطلوب يكون في حسابين مختلقين للزوج والزوجة ولا لازم كل المبلغ في حساب المقدم الرئيسي؟

بعد تجميع الاوراق المفروض تقديمها في السفارة بنفسي يوم الخميس من 10-12 ولا مش هي دي الطريقه مع العلم باني جالي الرد من سيدني اني اقدم لمكتب القاهرة خلال 120 يوم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو سمحتو يا جماعه عندي استفساربخصوص العمل

اناجبت شهادة الخبرة من الشركة مختومة بس بدون عقد عمل ينفع ولا لا؟

بالنسبةلشهادات التخرج المطلوب اصل الشهادات ولا ممكن صور منها

بالنسبة لحساب البنك ينفع المبلغ المطلوب يكون في حسابين مختلقين للزوج والزوجة ولا لازم كل المبلغ في حساب المقدم الرئيسي؟

بعد تجميع الاوراق المفروض تقديمها في السفارة بنفسي يوم الخميس من 10-12 ولا مش هي دي الطريقه مع العلم باني جالي الرد من سيدني اني اقدم لمكتب القاهرة خلال 120 يوم

بالنسبه لشهاده الخبرة وجودها ( الاصل طبعا متضمن كل النقاط المطلوبه) يغني عن عقد العمل بس لو موجود بيكون زياده تأكيد بس مش اكتر

شهادات التخرج المطاوب صورة من شهاده التخرج و الترانسكربت او شهاده الدرجات تكون اصل

ممكن طبعا ينفع حساب للزوج و الزوجه بس يكمل المبلغ المطلوب

الصراحه انا مقدرش اقولك على النقطه بتاعت السفارة لاني تبع القانون الجديد ممكن حد من الشباب يفيدك فيها و انا ممكن اسألك و ارد عليك بعدين

و اي خدمه

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ممكن يا جماعة تدلونى على متخصص فى الاعداد للكيبك

ممكن سؤال الشباب فى موضوع كيبك

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ارجو المساعدة في اكيفية احضار صحيفة الحالة الجنائية (الفيش والتشبيه) من ليبيا

هل في حد عنده فكرة ازاي بيطلعوها من ليبيا حيث انني قضيت خمس سنوات من 91-96 ومطلوبه مني الان مع الكشف الطبي ومش عارف اجيبها ازاي وخاصة انهم في سفارة ليبيا في مصر قالوا لازم يروح هناك فهل حد عنده اي فكره في الموضوع ده؟ ارجو المساعدة ولكم مني الشكر الجزيل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ارجو المساعدة في اكيفية احضار صحيفة الحالة الجنائية (الفيش والتشبيه) من ليبيا

هل في حد عنده فكرة ازاي بيطلعوها من ليبيا حيث انني قضيت خمس سنوات من 91-96 ومطلوبه مني الان مع الكشف الطبي ومش عارف اجيبها ازاي وخاصة انهم في سفارة ليبيا في مصر قالوا لازم يروح هناك فهل حد عنده اي فكره في الموضوع ده؟ ارجو المساعدة ولكم مني الشكر الجزيل

ده الكلام المكتوب فى موقع cic :

How to obtain a police certificate

Libya

Do I need to provide a police certificate when applying for permanent residence?

Yes.

How and where do I obtain one?

Citizens may obtain an Anthropometrical Record at the local police station of their place of residence (or former residence) in Libya. Foreign nationals must request police certificates from the Police Headquarters in Tripoli.

اعتقد انك فعلا لازم تروح لانهم كاتبين انك بتجبها من الهيدكورتر بتاع تريبولي ( اعتقد طرابلس )

مش عارف ممكن تعمل ايه بس لو تقدر تروح اتوكل على الله و روح

عمرو

رابط هذا التعليق

لسلام عليكم

اخوانى الاعزاء

ارجو النصيحه

انا فكرت فى موضوع الهجره من فتره بس لم اتحمس للموضوع وبصراحه اليومين دول تحمست تانى للفكره وبدات اسال فيه وادرسه وعايز ارائكم ومقترحاتكم

انا مهندس مدنى 32 سنه اعمل فى السعوديه فى جده متزوج وزوجتى مهندسه ولكنها ربه بيت طبعا للاولادولدى ولدان عمرهما سنه ونصف ولما حسبت النقاط بتاعتى لقيت انى محتاج 4 نقاط عشان اكمل 67 وهى فى اللغه فباذن الله هبدا ازاكر الايلتس وبصراحه الاخوه مقدمين نصايح كتيره فى كيفيه مزاكره الامتحانات بس المهم ارجو النصيح وابدأازاى ومنين واى بلد افضل للمهندسين وهل هشتغل بشهادتى ولا لازم معاله من هناك ولكم جزيل الشكر ورمضان كريم على كل الاخوه

رابط هذا التعليق

لسلام عليكم

اخوانى الاعزاء

ارجو النصيحه

انا فكرت فى موضوع الهجره من فتره بس لم اتحمس للموضوع وبصراحه اليومين دول تحمست تانى للفكره وبدات اسال فيه وادرسه وعايز ارائكم ومقترحاتكم

انا مهندس مدنى 32 سنه اعمل فى السعوديه فى جده متزوج وزوجتى مهندسه ولكنها ربه بيت طبعا للاولادولدى ولدان عمرهما سنه ونصف ولما حسبت النقاط بتاعتى لقيت انى محتاج 4 نقاط عشان اكمل 67 وهى فى اللغه فباذن الله هبدا ازاكر الايلتس وبصراحه الاخوه مقدمين نصايح كتيره فى كيفيه مزاكره الامتحانات بس المهم ارجو النصيح وابدأازاى ومنين واى بلد افضل للمهندسين وهل هشتغل بشهادتى ولا لازم معاله من هناك ولكم جزيل الشكر ورمضان كريم على كل الاخوه

سؤال بس صغير ازاي حسبتها انك محتاج 4 درجات فى الايلتس اعتقد ان الحسبه دي فيها حاجه ؟؟؟

عمرو

رابط هذا التعليق

طب ممكن تساعدنى فى حسابها يا اخ عمرو لانى جديد فى الموضوع ده وبعدين انا قصد ان النقاط الى هحتجها مش هقدر احققها الا من خلال الايلتس

يعنى الدراسه22 نقطه والخبره 21 نقاط والعمر10 وعرفت ان ممكن اخد4 درجات حيث ان زوجتى مهندسه ايضا يبقى انا محتاج 10 نقاط من الايلتس عشان اكمل 67 لو عندك راى تساعدنى بييه يبقى جزالك الله خيرا 

رابط هذا التعليق

<BR>طب ممكن تساعدنى فى حسابها يا اخ عمرو لانى جديد فى الموضوع ده وبعدين انا قصد ان النقاط الى هحتجها مش هقدر احققها الا من خلال الايلتس<BR>يعنى الدراسه22 نقطه والخبره 21 نقاط والعمر10 وعرفت ان ممكن اخد4 درجات حيث ان زوجتى مهندسه ايضا يبقى انا محتاج 10 نقاط من الايلتس عشان اكمل 67 لو عندك راى تساعدنى بييه يبقى جزالك الله خيرا <BR>
<BR><BR><BR>اخ تامر,<BR>على حد علمي إن مفيش نقاط بتتاخد على تخصص الزوجة.

Khaled Elshaer

رابط هذا التعليق

طب ممكن تساعدنى فى حسابها يا اخ عمرو لانى جديد فى الموضوع ده وبعدين انا قصد ان النقاط الى هحتجها مش هقدر احققها الا من خلال الايلتس

يعنى الدراسه22 نقطه والخبره 21 نقاط والعمر10 وعرفت ان ممكن اخد4 درجات حيث ان زوجتى مهندسه ايضا يبقى انا محتاج 10 نقاط من الايلتس عشان اكمل 67 لو عندك راى تساعدنى بييه يبقى جزالك الله خيرا

السلام عليكم

البكالوريوس عموما حتى لو هندسة يحسب 20 نقطة (22 نقطة تحسب لو عندك إثنين بكالوريوس أو ماجستير لكن عدد سنين الدراسة 15 سنة)

الخبرة 4 سنوات تحسب 21 نقطة

العمر 10 نقاط

مستولى تعليم الزوجة: بكالوريوستحسب 4 نقاط

المجموع 20+21+10+4=55

يعني تحتاج 12 نقطة فى اللغة لإكمال 67 نقطة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخواني في المنتدى

انا اشكركم جزيل الشكر على هذا المنتدى الرائع

لا اريد الاطالة المهم

انا والدي لديه شهادة معهد VTC

ولديه ايضا شهادة سباح وحكم ومدرب سباحة

سؤالي هل يستطيع التقديم على طلب هجرة الى مدينة تورينتو الكندية

وما هي الاجرائات الازمة

بالمناسبة والدي فلسطيني الجنسية لكن مقيم في سوريا

هل هذا يساعد وشكرا وانا اسف عل اطلة بس انا مش عارف شو لازم اعمل وكيف بدي اقدم على طلب الهجرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياجماعه انا عندي استفسار بسيط بخصوص الهجره لكيبك للسنجل ..

لو شخص سنجل مقدم على كيبك وعمل المقابله ونجح وارتبط بعد موعد المقابله

ازاي يقدر يخلي زوجته تروح معاه او امته تقدر تلحقو لكيبك ؟؟؟ وايه الاجراءات المطلوبه ؟؟؟

؟؟؟؟؟

ارجو الافاده.؟؟؟؟؟؟؟؟؟

للامانه السؤال ده صديقتي وشخص اخر موصيني عليه وعاوزين اجابته سريعا .. شكرا لكم مقدما وياريت الاجابه تكون دقيقه..

تم تعديل بواسطة محتاجه مساعده

رابط هذا التعليق

خالص التحية لكل من (دقناوى - الشامى - ايهاب سالم - والكثيرون الذين يساعدون الناس بلا مقابل وبدون اى ملل او زهق

الاخوة الافاضل فى هذا المنتدى والذى اقوم بمتابعته من حوالى 8سنوات وكنت مؤجل لحكاية الهجرة بس السنة دى 2010 ومع الاحوال الصعبة الى احنا عايشنها فى مصر لقيت المدام بتفتح موضوع الهجرة من جديد وبتقولى يالا بينا نبدأ المهم انا ياحضرات لى سؤال واحد بس وهو

انا حاصل على بكالوريوس خدمة اجتماعية 1994 واشتغلت 5سنوات اخصائى اجتماعى وبعدين من سنة 2000 وانا اعمل بمجال العلاقات العامة والرحلات والمصايف بأحد الاندية وشهادة الخبرة بتقول (رئيس قسم العلاقات العامة والرحلات والمصايف اعتبارا من عام 2000 وحتى تاريخه

علما بان (NOC ) بتاعى social worker السؤال هل الخبرة لازم تكون بنفس مجال شهادة البكالوريوس ولا لا يشترط والمهم هو المؤهل واشكر سعة صدركم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...