اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

اسمحو لي بالتعقيب علي موضوع المعيشة بالخليج عامة

اولا:

انا اشتغلت بالسعودية لمده 8 سنوات وبالتحديد بالدمام (من اجمل مدن المملكة) ثم سافرت الي احدي الدول الاوربية وسأعود ان شاء الله ولكن الي الامارات

ولاحظت ان المصريين المغتربين ينقسموا الي الاتي:

1. مجموعه قليلة منا لديها هدف وتعرف ماذا تريد وهي :

أ) من يهدف الي جمع اكبر قدر من المال في اقل مده والعودة الي مصر للعيش عيشة كريمة وهذا بالتأكيد يؤثر على مستوي معيشتة هفو يحاول التوفير على حساب كل شئ حتي صحتة واكله وفي الغالب يعيشون بدون العائلة لضمان توفير اكبر قدر من الاموال في اقل وقت.

ب) من يهدف الي العيش حياة كريمة بغض النظر عن ما سيتمكن من توفيرة وهو يحرص على وجود اسرتة معه وبالتالي التوفير يكون قليل الا اذا كان يعمل في وظيفة جيدة وذات دخل كبير.

ومع الاسف الشديد قليل جدا من يمكنة الموازنة بين الاثنين نظرا لاختلاف مستوى المعيشة بالخليج. انا كنت اقع في المجموعة ب ولكني اعتقد انه لا يوجد افضل من الوسطية فيجب ان يكون للفرد هدف معين من الناحية المادية يسعي لتأمينة فلا يعلم الغيب الا الله. ولكن اي من هاتين المجموعتين سعيد للغاية بقرارة لانه عنده هدف يسعي لتحقيقة ومع الاسف كل من المجموعتين يستنكر ما يفعلة الاخر.

2. المجموعه الثانية وهي الغالبية تعيش بلا اي هدف فقط تعيش اليوم ولا تقدر الامور بالشكل الصحيح مما يؤدي الي الكثير من المشاكل فتارة يحاول توفير المال وتارة يصرف المال كأنة عندة الملايين وهي اكثر المجموعات تعرضا للمشاكل فهو لا يدري ماذا يريد.

3. مجموعة من المصريين غاية في الذكاء والنظام والحماس والتحدي وهم من يؤسسون مشاريع خاصة بيهم او يديروا مشاريع بشراكة بعض الاخوان الخليجيين وهما في الغالب منظمون ولديهم هدف رئيسي وهو الاستقرار بالسعودية او اي دوله خليجية ولكنهم مجموعه قليلة للغاية.

لذلك كي نلخص ما تم من حوار ونستفيد منه جميعا اخواني:

1. ضع امامك اهداف قصيرة المدي وبعيدة المدي واكتب هذة الاهداف ونا قشها مع زوجتك واهل بيتك.

2. اعرف ماذا تريد خلال هذا العام وماذا ستصبح بعد خمسة اعوام و بعد عشرة اعوام.

3. انظر لما تفعلة كل يوم وكل اسبوع وكل شهر وكل عام واسأل نفسك: هل هذا سيساعدني علي الوصول الي اهدافي وتحقيقها؟ وكن صادقا مع نفسك قأذا كانت الاجابة بنعم فالحمد لله انت في الطريق الصحيح وان كانت لا فعليك ان تعيد تنظيم اوراقك وان تغير مما تفعلة كي يكون خطوة نحو تحقيق ما تريدة لانك اذا ستمريت فيما تفعل فسوف تحصل على نفس النتائج وتدور في حلقة مفرغة. لقد استغرقت 6 سنوات حتي تمكنت من احداث التغيير الذي ساعدني علب الوصول الي احد اهدافي وظلت افعل نفس الشيء لمده 8 سنوات بدون تغيير وانا لا اتحرك نحو هدفي الي ان جلست وفكرت ووجدت اني لم اغير ما افعل خلال 6 سنوات وبالتالي لا يوجد تغيير فيما اصل الية.

واخير استعن بالله في كل شئ وتذكر دوما

ان الله في عون العبد ما دام العبد في عوان اخيه

وافعل الخير في اهله وفي غير اهله فان كان في اهله فهو خير وان كان في غير اهله فأنت اهل له.

ادام عليكم الله نعمة العافية والصحة والامن ورزقكم الله الجنة اخواني الكرام

كل الشكر والتقدير

الله يفتح عليك بجد ......

كل سنة وانتم طيبين يا جماعة بمناسبة الاسراء والمعراج وياااارب السنة الجاية يكون حال المسلمين خاصة و الامة العربية عامة افضل ... او على الاقل مبشّر شوية ....

معلش يا لماضة دا فرحك يعنى ؟ اصل لو كدة يبقى احنا مستنيين عزومة بجد مش فشنك ... و مبروك يا قمر ...

حد عنده خلفية الله يخليكم عن امتحان الصيادلة فى دبى ؟ ايه نظامه و امتى و كدة يعنى ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا زعلانه ولا حد بيسال ولا بيقول غابت ليه ولا افتقدتونى كده ولا حاجه وانت عارفين انى مسنتره قدام الشاشه على طول كنت تعبانه ولا حد سأل عليا وبعتلى زياره بس ايه مش تضحكوا عليا وتجيبوا تفاح لا انا عايزه حاجه من الغالى بطيخ مصرى ولا حاجه صحيح انا مش باكل حاجه بقالى اسبوعين وربنا يخلى المحاليل بس اهوه نشمه حته حاجه من ريحه مصر

ازيكم عاملين ايه والله لسه بقول انا من زمان مشوفتش حاجه للماضه لعل المانع خير على العموم لو فرحك الف مبروك انا كمان نازله الاسبوع الجاى مصر رحله علاج زى مبيقولوا يعنى عايزه عزومه خصوصى

وبرضه لو اى حد عايز حاجه من مصر يقول شويه بلح للخشاف ولا فانوس رمضان ولا شويه بمب لا بلاش بمب ياحسن يقفشونا بيه

رابط هذا التعليق

الف سلامة عليكى يا رويناء

ويا رب يشفيكى

وعلى فكرة طبعا افتقدنا مشاركاتك وسالنا عليكى بس ف سرنا

الف سلامة عليكى :rolleyes: :lol: bv:-

اما بالنسبة للماضة

دة يبقى فرج اختها ان شاء اللة

والف مبروك لاخت الزميلة لماضة :D :blink:

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

الف مبروك للى هيتجوزوا و عقبال اللى لسه متجوزوش و الف سلامة على العيانين كمان يا روينا و متخفيش مش هنجيب تفاح لانه اتفقس هنا خلاص و بان على اصله انا جبت تين شوكى مصرى الاسبوع اللى فات الكيلو 16 درهم غالى اهوه ( عمار يا مصر كنت اوقف الولد بالعربية و اخلص الحمولة و كمان هوه بيقطع باقل ب10 جنيه )

بس كان زى العسل فكرنى بايم الصيف فى مصر و الله .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخى henhel

جزاك الله كل خير على المعلومات المفيدة جدا و التى طمنئنى الى حد كبير.

بالنسبة للاولاد هيكونوا فى سنة اولى و ثانية ابتدائى .

متشكر جدا

سبحان الله و بحمده عدد خلقه و زنه عرشه و مداد كلماته.

بسم الله الرحمن الرحيم و لا حول ولا قوة الا بالله[/color]

اخى الكريم اسف جدا على التاخير عن الرد و ده لظروف خارجه عن ارادتى

شوف يا سيدى المدارس المنهج العربى تعمل حسابك على متوسط 4.000 عن كل ولد اما بالنسبة للمنهج الامريجى فحوالى 15.000 فى السنه عن كل ولد برده و العهده على الراوى لانى سالتلك واحد من اهل العين و اولاده فى المدارس برده

و ربنا يتمملك على خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخواني انا ان شاء الله ساكون في ابوظبي في شهر 10 القادم و اريد ان اسال هل فعلا الايجارات نزلت في ابوظبي و عندي سؤال اخر قريت في موقع الداخلية بابوظبي اني فقط يمكني عمل زيارة لابي و امي و لا يمكن عمل اقامة للوالدين فهل هذا صحيح وشكرا لكم

رابط هذا التعليق

بالنسبة للايجارات لا اظن انها نزلت بشكل ملموس او ملحوظ في ابو ظبي

يحق لك تعمل زيارة للوالدين او اقامة للوالدين بالانسبة للاقامة في طبعا شروط بالنسبة للمرتب و السكن ولابد طالما ان كلا الوالدين على قيد الحياة و غير منفصلين انك نعمل اقامة لكليهما وليس لأحدهما دون الاخر ده شرط للاقامة

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل الكريم

الايجارات ف ابو ظبى نزلت بنسبة طفيفة جدا وف بعض الاماكن موش كلها

خاصة ف الاماكن البعيدة شوية عن ابو ظبى نفسها

الاستاذ زعلان سؤال كدة على الماشى

هوة لازم عشان ابعت زيارة لحد لازم يكون قريبى من الدرجة الاولى ولا ممكن زوج اختى مثلا

رابط هذا التعليق

انا عملت قبل كدة زياة لزوج اخت زوجتى من دبى بس لازم يشوف عقد العمل لان فى حد ادنى للمرتب المسموح لة

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا نازل إن شاء الله مصر الاسبوع اللي جاي ...... و عاوز أعمل زي أولاد البهوات و أصيف لي كم يوم في مارينا أو بورتو مارينا

ما حدش يدلني على شقة إيجار بسعر كويس نسبياً في بورتو مارينا ...... شقة ياولاد الحلال وليكم الأجر و الثواب.

نفسي أعيش في الدور شوية كده وأقول " أنا طالع على شرم " أو " أنا رايح بورتو يومين "

رابط هذا التعليق

اخي العزيز زعلان انا فتحت موقع ادارة الهجرة و الجوازات لابوظبي لقيت ان من سبتمبر 2008 ان الاقامة فقط لابوين المواطن الغير مواطنين اما ابوين الاجانب للمرأة فقط في مركز حساس و التي تكون وحدها اما الالحاق بعائل فاللزوجة و الاولاد البنبن تحت 18 و البنات الغير متزوجات فهل هذا صحيح و كيف تتاكد و جزاك الله خير

رابط هذا التعليق

ابو ادم

الفاضل زعلان

متشكرة للاهتمام والرد

ولكن كنت عاوزة اعرف الزياررة بتتكلف كام

ويا ترى الورق بيتعمل من الجوازات ولا من شركات الطيران الخليجية؟

رابط هذا التعليق

الورق بيتعمل من الجوازات

تقريبا 600 درهم و اسألى فى مكتب الطباعة

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

ويا ترى الورق بيتعمل من الجوازات ولا من شركات الطيران الخليجية؟

طيران العربية عندها قسم لاستخراج الفيزات و كانت عاملة عرض 975 درهم شامل الطيران رايح جاى و كمان الفيزا بس اعتقد قرب يخلص ممكن تسألى عليه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

كان ليا طلب من الاخوه لو حد يقدر يدلنى على الاماكن الى اقدر اقدم فيها على شغل خاص بمجال الكمبيوتر او الشبكات وحاصل على شهادة MCSE

وكنت عاوز اسال بخصوص الفترة اللى بعد الكنسله تدور فيها على شغل بتبقى اد ايه

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...