اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

:give_rose: بس تفتكروا ان هيكون فى مقابلات فى مصر اصلا ؟

شكلها كدا هتبقي كلها في سوريا بس انا حاسس ان الامور هتتسهل

باذن اللة الامور تتسهل انا على فكرة من شوية دخلت على موقع الهجرة الحكومى لكيبيك ولاقيت ان لسة محددوش مواعيد واماكن الميشنز الجديدة يا ريت يا جماعة اى حد يبعت فاكس بخصوص الاستفسار عن اذا كان فى مقابلات تانى فى مصر نحط فى دماغ الناس المسئولة عن تحديد اماكن الميشنز الجديدة ايا كانوا ان اللى حصل فى مصر وارد جدا حدوثة فى سوريا وان سوريا مش احسن من مصر باذن اللة كل حاجة تخلص على كل خير يوم الجمعة القادم ايا كانت النتيجة

رابط هذا التعليق

:give_rose: بس تفتكروا ان هيكون فى مقابلات فى مصر اصلا ؟

شكلها كدا هتبقي كلها في سوريا بس انا حاسس ان الامور هتتسهل

باذن اللة الامور تتسهل انا على فكرة من شوية دخلت على موقع الهجرة الحكومى لكيبيك ولاقيت ان لسة محددوش مواعيد واماكن الميشنز الجديدة يا ريت يا جماعة اى حد يبعت فاكس بخصوص الاستفسار عن اذا كان فى مقابلات تانى فى مصر نحط فى دماغ الناس المسئولة عن تحديد اماكن الميشنز الجديدة ايا كانوا ان اللى حصل فى مصر وارد جدا حدوثة فى سوريا وان سوريا مش احسن من مصر باذن اللة كل حاجة تخلص على كل خير يوم الجمعة القادم ايا كانت النتيجة

ان شاء الله النتيجه تبقى فى صالح مصر و مبارك ما يسيبش الفتره دى لحد ما الناس تهدى و تعرف تفكر ايه اللى لخير مصر من بعده لكن لو مشى دلوقتى هيسيبها للجعانين المتسلقين و مش هيبان معدن حد منهم غير بعد سنين لما يكون قعد واتمكن

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

يا رب لأمور كلها تتعدل يا جماعة انا معجب جدا بروح التعاون الجميلة اللى عندكم ورجاءاً ضيفونى معاكمفى الليستة الجميلة انا تاريخ فتح الملف 29/9/2010 بحبكم كلكم

رابط هذا التعليق

ايمي وكيروب انا بعت لكم اختصالر للخطواط بتاعة المعادلة

مساااااااااء الخير وحمدلله على سلامه النت

لو سمحتى يا د/جىجى لو عندك اى معلومات عن معادله صيدله او خطوات مرتبه كده للمعادله يا ريت تفيدينى

انا نزلت ورق من الاوردر بس مش قادر افهم الخطوات بالزبط

وميرسى لمجهودك

رابط هذا التعليق

الف حمدللة على السلامة وبجد الناس كلها وحشتنا بجد و بأذن ربنا يكون كلة تمام و ربنا يحفظ مصر و الرئيس من اى سوء او فكر ناوى يأثر على البلد.................. ربنا يسهل فى الملفات بتاعتنا و نشوف هما ناوين على امتى يقولوة على مواعيد المقابلات.......... ربنا معانا كلنا

رابط هذا التعليق

انا بعت الايمال بالمعادلة يا ايمي انتي وكيروو لو وصل يا ريت تقولولي

ازيك ياجى جى مرسى على اهتمامك وانك بعتى المعادله بس للاسف ماوصلتش بليز ابعتيهالى على الايميل ده

dr_emy286@yahoo.com

مرسى ليكى كتييير واتمنى تكونى بخير انتى وكل عيلتك فى الظروف اللى احنا فيها

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

فية مظاهرات في سوريا يا جماعةودي حاجة كويسة علشان يبعد المقابلات عن سوريا

ماانا قولت قبل كدة يا جماعة ان الناس اللى بتحدد اماكن الميشنز الجديدة ايا كانوا لازم نحط فى دماغهم ان اللى حصل فى مصر ممكن جدا يحصل فى سوريا

رابط هذا التعليق

يا مساء الخير يا جماعة

دة الايميل اللى هاتراسلة علشان معادلة الطب البيطرى

Suzanne.breton@omvq.qc.ca

ودة هيكون الرد بتاعهم

Bonjour,

Merci de votre courriel. Dans le but d'obtenir un permis d'exercer la médecine vétérinaire au Québec, vous avez deux alternatives possibles.

La première alternative est de vous inscrire à l'Examen d'admission du Bureau national des examinateurs (BNE). Cet examen se divise en trois parties distinctes :

- la première partie est l'examen des sciences de base et cliniques (ESBC). Il s'agit d'un examen théorique ayant pour objectif d'évaluer les connaissances des sciences fondamentales de base en médecine vétérinaire (ex. : microbiologie, biochimie, physiologie, etc.) C'est un examen informatisé de 200 questions à choix multiples d'une durée de 220 minutes. Il faut obligatoirement avoir réussi l’ESBC pour ensuite être éligible à l’ECC ou au NAVLE.

- la deuxième partie est l'examen des compétences cliniques (ECC). C'est un examen pratique de la compétence médicale et chirurgicale du candidat. L'examen se déroule sur une période de quelques jours et évalue la capacité du candidat à résoudre et traiter des problèmes médicaux, chirurgicaux et diagnostiques sur des animaux vivants.

- la troisième partie est l'examen de certification pour l'obtention du permis d'exercice, le NAVLE (Examen nord-américain d’accréditation en médecine vétérinaire). Le NAVLE est un examen informatisé récapitulatif composé de 360 questions à choix multiples survolant tous les domaines d'exercice de la médecine vétérinaire. Le NAVLE est offert deux fois par année, en décembre et en avril.

Ces examens sont disponibles en anglais ou en français. Pour vous inscrire, vous devez communiquer avec monsieur Maxwell Hollins, secrétaire du Bureau national des examinateurs à Ottawa. Pour plus de renseignements, prière de communiquer avec M. Hollins dont les coordonnées sont les suivantes :

M. Maxwell Hollins

Bureau national des examinateurs

Association canadienne des médecins vétérinaires

339, rue Booth

Ottawa (Ontario) K1R 7K1

Tél. : (613) 236-1162 ou 1 800 567-2862 poste 116

Téléc. : (613) 236-9681

mhollins@cvma-acmv.org

En résumé, les étapes à franchir pour l'obtention d'un permis sont les suivantes :

- Réussite de l'Examen du Bureau national des examinateurs (3 parties);

- Reconnaissance de l'équivalence de diplôme ou de formation en médecine vétérinaire;

- Réussite de l'examen sur la Loi et les règlements sur les médecins vétérinaires au Québec;

- Preuve de compétence linguistique en français, si nécessaire.

La personne dont le dossier n’indique pas le français comme langue officielle du pays d’origine ou dont la connaissance suffisante du français pour l’exercice de sa profession ne peut être démontrée, devra fournir à l’Ordre une attestation de compétence linguistique délivrée par l’Office québécois de la langue française lors de la réussite de l’examen de français de cet organisme gouvernemental (www.oqlf.gouv.qc.ca)

Le processus de demande de permis au Québec, y compris l'Examen du Bureau national des examinateurs peut prendre au moins deux années.

La deuxième alternative est de faire les examens d'admission en cours de programme du doctorat de médecine vétérinaire de la Faculté de médecine vétérinaire de l'Université de Montréal. Le cours de médecine vétérinaire au Québec dure 5 ans et, à chaque année, quelques places sont disponibles pour accueillir des médecins vétérinaires diplômés hors Québec qui désirent faire une mise à niveau de leurs connaissances en médecine vétérinaire dans le contexte nord-américain. Selon les résultats obtenus dans les examens d'admission en cours de programme, il est possible d'entrer en 2e ou 3e année du cours. À la fin de la cinquième année, vous obtiendriez donc un diplôme québécois en médecine vétérinaire et seriez soumis à la réussite de l'examen de certification, le NAVLE seulement, pour obtenir un permis d'exercice. Pour plus d'information sur cette deuxième alternative, vous pouvez communiquer avec Madame Magaly Baribeau à la Faculté de médecine vétérinaire de Saint-Hyacinthe au 514-343-6111 poste 8271 ou par courriel à l'adresse : magaly.baribeau@umontreal.ca .

Vous trouverez toutes les informations complètes et les règlements relatifs à l'admission à l'Ordre des médecins vétérinaires du Québec dans les documents en pièces jointes. J'espère que ces informations vous seront utiles dans vos démarches. Pour toute question supplémentaire, n'hésitez pas à communiquer de nouveau avec nous.

Suzanne Breton

Suzanne Breton, DMV, IPSAV

Coordonnatrice de l'admission et du développement professionnel

Ordre des médecins vétérinaires du Québec

800, avenue Sainte-Anne, bureau 200

Saint-Hyacinthe (Québec) J2S 5G7

T : 450-774-1427 poste 240 ou 1-800-267-1427

F 450-774-7635

suzanne.breton@omvq.qc.ca

هتطبعة الايميل و تعلموا على العناوين وتذاكروة كويس

و السايت دة فية معلومات عن الطب البيطرى

احصائيات عن البيطرى

http://imt.emploiquebec.net/mtg/inter/noncache/contenu/asp/mtg122_descrprofession_01.asp?PT4=53&aprof=3114&PT2=21&pro=3114〈=FRAN&Porte=1&cregncmp1=QC&cregn=QC&PT1=25&type=01&motpro=veterinaire&PT3=10

http://imt.emploiquebec.net/mtg/inter/noncache/contenu/asp/mtg122_persprof_01.asp?PT4=53&aprof=3114&PT2=21&pro=3114〈=FRAN&Porte=1&cregncmp1=QC&cregn=QC&PT1=1&type=01&motpro=veterinaire&PT3=10

http://imt.emploiquebec.net/mtg/inter/noncache/contenu/asp/mtg122_statprof_01.asp?PT4=53&aprof=3114&PT2=21&pro=3114〈=FRAN&Porte=1&cregncmp1=QC&cregn=QC&PT1=2&type=01&motpro=veterinaire&PT3=10&cregncmp2=QC

ربنا معاكم

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

فية مظاهرات في سوريا يا جماعةودي حاجة كويسة علشان يبعد المقابلات عن سوريا

ماانا قولت قبل كدة يا جماعة ان الناس اللى بتحدد اماكن الميشنز الجديدة ايا كانوا لازم نحط فى دماغهم ان اللى حصل فى مصر ممكن جدا يحصل فى سوريا

bravo pour vos previsions

رابط هذا التعليق

ازيكو ياجماعة عاملين اية؟

انا اشكر ربنا جواب الفايل نمبر وصلنى والفايل اتفتح بتاريخ 10 يناير

تقديرى الشخصى ان المقابلات مش هاتتعمل فى مصر على الاقل الفترة القريبة دى ودى على فكرة نقطة بتضيف لصاحب المقابلة نقط جديدة وبتقوى موقفة جدا

ربنا يعدى اليومين دول على خير والامور تستقر شوية ولو انها لاتبشر بخير ابدا فى الفترة الحالية بسبب تسلق بعض من لهم مصالح فى السلطة

امبارح نتيجة معادلة الصيادلة ظهرت فى كيبيك

والحمد للة اخويا ومراتة هناك نجحو وداخلين الامتحان التانى فى شهر مايو

ربنا يوفق الكل ويسهل طريقنا ويكملهالنا على خير

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

ياريت لو حد اللغه عنده كويسه شويه يقترح عليهم اعفاء المصريين اصلا من موضوع المقابله نظرا للظروف الراهنه ومساعده فى اسراع الاجراءات نوعا ما والاكتفاء بالتقييم عن طريق الاوراق المقدمه فقط يمكن يستجيبوا وأهو

رب ضارة نافعه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...