اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

هم اتكلموا بس عن المصريين اللى موجودين فى كندا للزياره ومش عارفين يرجعوا مصر بانهم يتقدموا بطلبات تمديد لاقامتهم هناك انما ماجابوش سيرة اللى فى وضعنا كمهاجرين لسه فى منتصف الطريق

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

مساء الفل على احلى شباب

ياريت تضيفونى انا باعت الملف يوم 30.10.2010 وجالى الفايل نمبر 15.1.2011

عندى كام سؤال ياريت التوضيح

1- انا صيدلى وباعت ورقى الى PEBC وسمعت انها معترف بيها فى كيبيك هل الاجابة ده صحيحة وايه الاثبات

2- معادلة الطب فى فيدرال برضة هل هى معترف بيها فى كييك وبرضة ايه الاثبات

3- انا مصرى بس مقيم بره وباعت ورقى على منطقة المغرب حد عنده فكرة على المقابلات فى تونس او المغرب شكلها عامل ازاى

4- هل يتم اصحاب الاطفال فى المقابلات ولا لا

شكرا جزيلا لكم

وشكرا لك واحد مر على المشاركة دى والف مليون شكر لاى واحد افادى باجابة

شكرا ليكم مرة تانية :give_rose: :give_rose: :closedeyes:

رابط هذا التعليق

ياجماعة انامعاكم فى فكرة اننا نبعت وانا فعلا بعتلهم ميل عشان اسال عن ميعاد المقابلة وفى نفس الوقت طلبت تسريع الاجراءات لكن انا مش عايز ان الصيغة تكون واحدة لان ماينفعش طريقتى تكون زى طريقة كيروب او هانى او اى حد تانى

الاحسن فى رايى ان كل واحد يعبر بطريقته ويعبر عن نفسه

المعنى العام اننا بنطلب تسريع الاجراءات نظرا للظروف الحالية

الرب نورى وخلاصى ممن اخاف

رابط هذا التعليق

مساء الفل على احلى شباب

1- انا صيدلى وباعت ورقى الى PEBC وسمعت انها معترف بيها فى كيبيك هل الاجابة ده صحيحة وايه الاثبات

3- انا مصرى بس مقيم بره وباعت ورقى على منطقة المغرب حد عنده فكرة على المقابلات فى تونس او المغرب شكلها عامل ازاى

شكرا جزيلا لكم

Dear Amir

أنا أرسلت الملف بتاعي يوم 30- 10-2010

أنا مهندس ميكانيكامتزوج و معي طفل

بس مفيش رد حتي الأن و البريد المري الله يرحمه في ظل الظروف الحالية

و بعتلهم كذا ميل بس مفيش رد ارجوكم حد يطمني

رابط هذا التعليق

bonjour,

j'ai fait une demande d'immigration ilya 6 mois,mais en Egypte ,la situation

est devenue tres dangereuse a cause des manifestations qui ont augmenté de ma crise

car je suis devenu prisonnier dans ma maison,je ne peux ni sortir ni travailler ni meme apprendre le francais,vraiment je suis triste de cette situation,s'il vous plait ,pourriez-vous accelerer les demarches d'immigration ou faciliter les demarches pour me sauver ?

veuillez d'accepter mes sentiments les plus distingés

merci en avance

---------

دي نسخة كمثال لتسهيل الاجراءات _ شوفوها وقولولي اية رايكم

رابط هذا التعليق

مساء الفل على احلى شباب

شكرا جزيلا لكم

مساء الخير

اولا انا صيدلانيه كان عندى انترفيو فى شهر 12 والحمد لله عديت وهاجاوب على اللى اعرفه وواثقه منه

1- ايوه pebc معترف بيها وده كلام اكيد وفى دكتور بعتلوهم يتاكد قالوله ايوه وانا قلت الطريقه دى فى الانترفيو وان شاء الله هاعمل معادلتها

4- لا ,لا يتم اصطحاب الاطفال فى الانترفيو اللى سنهم اقل من 12 اما اللى اكتر من كده يروحوا معاك

دى اجابات الاسئله اللى اعرفها

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

مساء الفل على احلى شباب

شكرا جزيلا لكم

مساء الخير

اولا انا صيدلانيه كان عندى انترفيو فى شهر 12 والحمد لله عديت وهاجاوب على اللى اعرفه وواثقه منه

1- ايوه pebc معترف بيها وده كلام اكيد وفى دكتور بعتلوهم يتاكد قالوله ايوه وانا قلت الطريقه دى فى الانترفيو وان شاء الله هاعمل معادلتها

4- لا ,لا يتم اصطحاب الاطفال فى الانترفيو اللى سنهم اقل من 12 اما اللى اكتر من كده يروحوا معاك

دى اجابات الاسئله اللى اعرفها

:clappingrose:مش قولنلكم احلى شباب

حابب اشكر اقوى Youssef Fawzy وكمان اشكر جدا ايمى على اهتمامهم وردهم

شكرا ليكم كلكم وربنا يعمل اللى فيه الخير

رابط هذا التعليق

bonjour,

est devenue tres dangereuse a cause des manifestations qui ont augmenté de ma crise

car je suis devenu prisonnier dans ma maison,je ne peux ni sortir ni travailler ni meme apprendre le francais,vraiment je suis triste de cette situation,s'il vous plait ,pourriez-vous accelerer les demarches d'immigration ou faciliter les demarches pour me sauver ?

merci en avance

---------

حلوه اوى بجد يلا ابعتى وقللنا ايه الرد

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

مساء الخير عالكل هنا

ياريت ننسق كلنا مع بعضنا بحيث نبعتها فى يوم واحد ووقت واحد علشان تنزل عليهم زى المطر كدا

ولو ان اخويا فى كيبك بيقولى ان الحاجات دى مش بتجيب معاهم لان الناس دى لها برنامج وسيستم معين مش بيغيرو كل يوم زينا كدا

لكن برضو الواحد يحاول ومش هانخسر حاجة ويمكن ربنا يكون راضى عنا وتتسهل بس قبل مانبعت لازم كل واحد فينا تبقى نيتة صافية

هههههههههههههه

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

bonjour,

merci en avance

---------

يا انسة ايمي انا واحد مش واحدة وبعدين احنا لازم نتفق علشان نبعت كلنا مع بعض

رابط هذا التعليق

ازيكم ياجماعة اولا احب اسلم علي كل اخت واخ وبجد ربنا معاكو علشان الموقف الصعب اللي انتو فية

ثانيا طبعا كلكم عارفيني كويس انا قاريت المداخلات بتاعتكو بخصوص الايمل اللي عايزين تبعتوة بصو انا هقولكم رايي وانتو حريين انا شايفة ان موضوع الايمل اللي بنفس الصيغة وفي نفس الوقت دة ممكن يفهمو منهم انكو مش اد المسولية وكمان ممكن يفتكرو ان دة شغل محامي وهما من الميشن اللي فات وكارهين موضوع المحامي انا بقول انكو تفكرو كويس في الموضوع دة وربنا معاكو

رابط هذا التعليق

ازيكم ياجماعة اولا احب اسلم علي كل اخت واخ وبجد ربنا معاكو علشان الموقف الصعب اللي انتو فية

ثانيا طبعا كلكم عارفيني كويس انا قاريت المداخلات بتاعتكو بخصوص الايمل اللي عايزين تبعتوة بصو انا هقولكم رايي وانتو حريين انا شايفة ان موضوع الايمل اللي بنفس الصيغة وفي نفس الوقت دة ممكن يفهمو منهم انكو مش اد المسولية وكمان ممكن يفتكرو ان دة شغل محامي وهما من الميشن اللي فات وكارهين موضوع المحامي انا بقول انكو تفكرو كويس في الموضوع دة وربنا معاكو

مساء الخير دكتورة جيجى

انا حابب اعلق على كلامك

موضوع انهم كارهين المحامين دا مش من الميشن اللى فات بس

لا دا لة سنين لان اخويا وقت مادخل فى 2007 اول سؤال اتسالة انت ماشى مع محامى فقالة لا لوحدى ولما اخويا سال الراجل لية بتسالنى على كدا

قالة علشان احنا عاوزينك تعتمد على نفسك

المهم

انا رائى نستنى كمان شوية لما نشوف الميشن بتاع مارس هايتقرر ازاى

وقتها ربنا يرتب

الصبر ثم الصبر

احنا لينا 30 سنة عايشين فى البلد المنكوبة دى ماجبتهاش سنة كمان

مش المهم الوقت المهم انها تعدى على خير

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

bonjour,

merci en avance

---------

لو عاوز كلام حلو قوى و محترم يوصف الوضع فى مصر خش على سايت السفارة الكندية بالقاهرة

بالفرنسية هتلاقيهم قايمين بالواجب فى وصف الوضع المزرى فى مصر

أو الأهرام أبدو برده مليان على أخره هتلاقوا كلام زى اللوز عن مصر و

c'est dommage

there's hope at the end of the black tunnel

رابط هذا التعليق

اعتقد يا جماعة ان السفارة الكندية عارفة كويس الوضع عندنا وعلشان كدا الموضوع مش محتاج وصف مفصل وبعدين هما محتاجين شكوانا الكتيرة علشان يبدؤا يتحركو معانا فياريت نتحرك ونبداء نعمل حاجة

رابط هذا التعليق

bonjour,

merci en avance

---------

لو عاوز كلام حلو قوى و محترم يوصف الوضع فى مصر خش على سايت السفارة الكندية بالقاهرة

c'est dommage

اولا مساء الخير على احلى منتدى انا ليا فترة ما دخلتش المنتدى وكان غصب عننى بس انا من رأيى ان احنا لو بعتنا يا ريت يبقى نفس المضمون لكن مش نفس الصيغة طبعا لان كده هتبقى مفقوسة اوى ..ويياريت ناكد على لغى المقابلة وليس العجالة بها....هههههههه يا جماعة انا لسة نوفو كاتر وربنا يمد ايده..وكله للخير ومسيرا تنتهى

رابط هذا التعليق

اولا مساء الخير على احلى منتدى انا ليا فترة ما دخلتش المنتدى وكان غصب عننى بس انا من رأيى ان احنا لو بعتنا يا ريت يبقى نفس المضمون لكن مش نفس الصيغة طبعا لان كده هتبقى مفقوسة اوى ..ويياريت ناكد على لغى المقابلة وليس العجالة بها....هههههههه يا جماعة انا لسة نوفو كاتر وربنا يمد ايده..وكله للخير ومسيرا تنتهى

رابط هذا التعليق

bonjour,

merci en avance

---------

c'est dommage

يا جماعة انا مش بشارك كتير معاكو و لكن متابع على طول و كنت تقريبا اول واحد قلت ان احنا لازم نبعتلهم بس

انا شايف ان مش ينفع ابدا ان احنا نبعت نفس الكلام الحلو ده لازم كل واحد يعبر بصيغة مختلفة و لكن ممكن نتفق على نقط معينة

زى الشغل

الخوف من المستقبل

الخوف من الهاربين من السجون و كدة

قولولى رأيكم ايه

رابط هذا التعليق

يا جماعه ممكن اقول حاجه

الكلام ده كويس جدا بس المشكله انهم ممكن يسرعو عمليه المقابلات وانا اعتقد ان في ناس كتير وانا منهم مش مستعد كويس للمقابله علشان الفرنساوي لسه في الارض والكورسات طبعا واقفه

وشكرا للجميع

حسنه قليله تمنع بلاوي كتيره وهنيالك يا فاعل الخير ومن قدم شئ بيداه التقاه

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكو اسمحولى اشارك معاكو في موضوع الايميلات اللى عيزين تبعتوها و بفرض اني نجحت في الميشن الاخير باسكندرية واحتكيت شخصيا معاهم انتو ممكن تبعتو الميل فعلا ولكن ركزو على نقطة مهمة جدا هى ان المقبلات متكنش برة مصر لان الظروف الاخيرة اصرت على المرتبات و الفلوس و ان الدخل قل شوية وانكم مش هتقدرو تغرمو كام الف في السفر لسوريا محدش يطلب الغاء المقابلة لان ده مش حلو في حقكوا لانه ممكن يتفهم تهرب خصوصا ان المقابلة بالنسبة للفيل كل حاجة وبيتحدد على اسسها الموافقة و ياريت تدعو للي بيقدم فيدرالى زيي لان السفارة اعلنت توقف الخدمة في مكتب القاهرة لحين اشعار اخر و ربنا يوفقنا كلنا و نعيش حياة افضل

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...