اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ياريت لو حد اللغه عنده كويسه شويه يقترح عليهم اعفاء المصريين اصلا من موضوع المقابله نظرا للظروف الراهنه ومساعده فى اسراع الاجراءات نوعا ما والاكتفاء بالتقييم عن طريق الاوراق المقدمه فقط يمكن يستجيبوا وأهو

رب ضارة نافعه

معلش يا هاني بس انا مش معاك في النقظة دي لاننا ان كنا بندور على عيشة افضل لكننا مش هنهرب و لا نخاف من بلدنا..و الوقت دة اكتر وقت لازم نقف فيه جنب بلدنا

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

jonathan'

معلش يا هاني بس انا مش معاك في النقظة دي لاننا ان كنا بندور على عيشة افضل لكننا مش هنهرب و لا نخاف من بلدنا..و الوقت دة اكتر وقت لازم نقف فيه جنب بلدنا

لا انا ولا اى مصرى غيرى لو فى ايده اى حاجه ممكن يخدم بيها بلده هايتاخر انا اولا باتكلم انى وغيرى كتير واخدين قرار الهجره من قبل الاحداث دى يعنى مش هروب منها تانى حاجه لو عندى شك ان وجودى جوه البلد هايفيدها بواحد فى المليون هافضل فيها طبعا ودا مش كلام شعارات انما الدليل لو مثلا مجرد الحمايه الشعبيه اللى عاملنها كلنا لاهالينا الظروف ادت انها تطول بالطبع مش هاسيب اهلى اللى لو كنت اصلا بره البلد كنت هارجع علشان اكون وسطهم وكلنا نحمى بعض انما اما تبقى الامور كلها تنافس على السلطه وحاجات كلها سياسه فى سياسه وتتعدى تغيير البلد للاحسن فانا ماليش فى المواضيع بتاعه السياسه دى وشكلها هاتطول

وانا شخصيا مايهمنيش مبارك يستمر او مين غيره يوصل للسلطه اد مايهمنى ان اللى يكون موجود ايا كان مين يعدل بين الناس ويدى الشعب حقوقه ودا السبب الرئيسى للهجره من قبل مايحصل دا كله وطبعا اللى هايوصل للحكم الفتره دى علشان يوصل لمرحلة العدل بين الناس دا لو سعى له اصلا مش اقل من سنين علشان ينجح فى دا

وربنا يحمى البلد والمصريين جميعا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

مساء الخير على احلى ناس

لو تسمحولى اقول رأى فى الموضوع بتاع السفر دا

العملية مش عملية هروب بقدر ماهى انة الواحد بيدور على مستقبل افضل للجيل الجديد

اتكلم عن نفسى لو تسمحولى

انا اشكر ربنا فى البلد دى مرتاح جدا جدا كناحية مادية

ولكن كناحية نفسية تحت الصفر وكمان لما بفكر فى مستقبل ولادى بتعب جدا

ودا اللى دفعنى للهجرة

وخصوصا لما اخويا حكالى على كيبيك وجمالها و مميزاتها

دا دفعنى للهجرة

وتصفية كل شغلى هنا

وفى الاخر ارادة ربنا هيا اللى تمشى

العبد فى التفكير والرب فى التدبير

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

مساء الخير على احلى ناس

لو تسمحولى اقول رأى فى الموضوع بتاع السفر دا

العملية مش عملية هروب بقدر ماهى انة الواحد بيدور على مستقبل افضل للجيل الجديد

اتكلم عن نفسى لو تسمحولى

انا اشكر ربنا فى البلد دى مرتاح جدا جدا كناحية مادية

ولكن كناحية نفسية تحت الصفر وكمان لما بفكر فى مستقبل ولادى بتعب جدا

ودا اللى دفعنى للهجرة

وخصوصا لما اخويا حكالى على كيبيك وجمالها و مميزاتها

دا دفعنى للهجرة

وتصفية كل شغلى هنا

وفى الاخر ارادة ربنا هيا اللى تمشى

العبد فى التفكير والرب فى التدبير

هانى

مظبوط يا هانى كلامك فعلا كل اللى هنا واخدين قرار الهجرة قبل اللى بيحصل دلوقتى مع انى شايف اننا ممكن نخدم بلدنا مصر فى اى مكان فى العالم

وانا مع كل اللى بيقولا اننا نبداء نبعتلهم ايميلات نستعجل المقابلات و الاجراءت

الرب نورى وخلاصى ممن اخاف

رابط هذا التعليق

أنا معاكم يا جماعة في كل اللي بتقولوه و أنا عندي راي بسيط يا ريت يا جماعة نعمل صيغة موحدة للايميل و يتم رفعها علي المنتدي

ويتم ارسالها من كل واحد فينا و ياريت الايميل الذي سوف نرسل عليه

لكل شيء تحت السماء وقت

رابط هذا التعليق

أنا معاكم يا جماعة في كل اللي بتقولوه و أنا عندي راي بسيط يا ريت يا جماعة نعمل صيغة موحدة للايميل و يتم رفعها علي المنتدي

ويتم ارسالها من كل واحد فينا و ياريت الايميل الذي سوف نرسل عليه

لما قريت اقتراحاتكم دى يا جماعة اتصلت بواحد قريبى مصرى -كندى قلى أنه أكيد

هيكون فيه تسهيلات كبيرة قوى سيتم منحها للمقدمين - الناس دى محترمة جدأ و أكيد هيقدروا الظروف اللى أحنا بنشوفها

ما تتخيلوش عملوا ايه هنا مع المواطنين الكنديين لحد أما وصلوهم لباب الطيارة فى المطار

و أنا موافق على توحيد صيغة الخطاب اللى سنقوم بأرسله لهم

ربنا موجود و يحافظ علينا

there's hope at the end of the black tunnel

رابط هذا التعليق

ممكن اشترك معاكم فى موضوع الهجره وانى مااسيبش بلدى

انا بحب مصر اوى وحزينه جدا جدا على اللى بيحصلها بس عشان ابنى كنت اتمنى من كل قلبى انى اكون انا وعيلتى كلها بره مصر دلوقتى وده مش هروب لكن خوف على مستقبل اطفال مالهاش ذنب تعيش فى الخوف والفزع ده احنا زهقنا وتعبنا من اللى بيحصل اما عن موضوع نلغى الانترفيو انا اكتر واحده نفسى القصه دى تتعمل لانى اخدت السى اس كيو بس اخويا واخت جوزى لسه فى شهر تلاته وهاموت وياخدوها معايا بس حاسه انها صعبه جدا جدا جداانهم يوافقوا على الاقتراح ده على العموم اهه محاوله ابعتوا الصيغه ونبعتلهم ايميل وعلى فكره هم دلوقتى خلوا الايميلات داخليه من موقع كيبك الرسمى وعلى صفحة سفارة داماس

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

معلش كنت عاوز اعرف ياجماعة اية موضوع الميل اللى عاوزين تبعتوة دا

يعنى عاوزين توصلولهم اية

وقبل مانبعت هل الناس دى هاتستجيب لينا وتتعاطف معانا ولا مش هايهتموا

انا اخويا بيقولى انة فى كيبك هناك مش بيبصو للمواضيع دى هما ليهم الانسان وبس

بغض النظر عن ديانتة او اضطهادة فى بلدة

ياريت نحسب الموضوع دا كويس قبل مانبعت او نعمل حاجة

وشكرا

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

ياجماعه حد يعرف لما ببعت للفيدرال فى السفاره بتسافر كندا ولا بيفضل الملف هنا انا بعت يوم 13 -1 ومش عارفه الورق فينه دلوقتى فى كندا ولا السفاره ولا فى الشارع حد يعرف اعرف ازاى الملف وصل لحد فين؟

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

معلش كنت عاوز اعرف ياجماعة اية موضوع الميل اللى عاوزين تبعتوة دا

يعنى عاوزين توصلولهم اية

وقبل مانبعت هل الناس دى هاتستجيب لينا وتتعاطف معانا ولا مش هايهتموا

انا اخويا بيقولى انة فى كيبك هناك مش بيبصو للمواضيع دى هما ليهم الانسان وبس

بغض النظر عن ديانتة او اضطهادة فى بلدة

ياريت نحسب الموضوع دا كويس قبل مانبعت او نعمل حاجة

وشكرا

هانى

انا معاك فى كلامك وحاسه انها قصه غير مقبوله عندهم بس اتمنى انهم يراعوا على الاقل موقفنا فى الانترفيو ويكون كويسين معانا على اساس اننا بجد عايزين نمشى من الجو اللى احنا فيه

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

بصى ياايمى

حاليا مافيش اى نشاطات تمثيلية للسفارات او القنصليات

يعنى من اول يوم فى المظاهرات والسفارات وممثليها واقفين وكل الدنيا متعطلة

احنا نصلى ونقول ربنا يفك الغمة دى على خير ووقتها نعرف نتكلم ونشوف

بس حاليا مافيش اى نشاط للسفارة فى القاهرة

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

إسمحولى أشارككم الرأى فى الموضوع ده

أعتقد أن موضوع الديانة مش بيفرق معاهم على الإطلاق

لأنك فى الآخر أنت مواطن مغربى - مصرى - سودانى وبس

ولكن من الممكن فقط تسهيل المقابلات وليس إلغائها

وعلى اى الأحوال إحنا مش حنخسر حاجة

ليه منجربش وهم حيرودوا علينا بردود واضحة

ربنا يدبر ويختار غللى فيه الخير

لِتَكُــن مَشِـــيَئَتُك

رابط هذا التعليق

انا رائي يا جماعة ان نقط المياة ممكن تاثر علي الصخرة فياريت كلنا نبعت وهما انا متاكد انهم ممكن يتاثروا و علي الاقل يسهلو المقابلات فبلاش الكسل والتراخي لو سكتنا مش هنكسب حاجة

رابط هذا التعليق

daccord mes amis

moi, j accepte

mais notre travail et notre demarche doivent etre bien organisees

des volontes doivent prender en compte leur plane afin qu on gagne les propres resultats

on peut collecter les mails ou bien diffuser le site ou le link ou on peut envoyer les message

vos propositions sont tres tres extraordinaires

mais manquent une veritable determination

commencons mes amis

j attend votre reponse

merci

Kerob

رابط هذا التعليق

لازم نوحد صيغة الخطاب فعلا وكلنا نبعته الكلام ده ممتاز وانا متفائل جدا ان الايميلات اللى هانبعتها هايكون ليها تاثير كبير

وانا عن نفسى برشح كيربو انه يحاول يشارك بنموذج ليصغة الخطاب

دى فرصة يا جماعة بجد يا ريت منضيعهاش

إيوان

رابط هذا التعليق

لازم نوحد صيغة الخطاب فعلا وكلنا نبعته الكلام ده ممتاز وانا متفائل جدا ان الايميلات اللى هانبعتها هايكون ليها تاثير كبير

إيوان

الفكرة جميلة جدا بس ممكن تكون اجابية وممكن تكون سلبية دة يتوقف على صيغة الاميل علشان كدة لازم نركز جدا فى الصيغة

ومن رائى ان كل واحد يقول فكرة ونختار بالاغلبية

انا مثلا بعد ازنكم برجح نتكلم بالعقل وليس العاطفة مثلا

انا عاوزة حلول للتاخير بتاع الورق علشان الوضع فى مصر مش نقول علشان الوضع فى مصر احنا تعبانين الحقون

طبعا دة مثال بسيط مش اقتراحى انا هفكر زيكم كلكم ونقول افكار بس بسرعة والموضوع سخن وشكرا

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

إيوان

الفكرة جميلة جدا بس ممكن تكون اجابية وممكن تكون سلبية دة يتوقف على صيغة الاميل علشان كدة لازم نركز جدا فى الصيغة

انا عاوزة حلول للتاخير بتاع الورق علشان الوضع فى مصر مش نقول علشان الوضع فى مصر احنا تعبانين الحقون

طبعا دة مثال بسيط مش اقتراحى انا هفكر زيكم كلكم ونقول افكار بس بسرعة والموضوع سخن وشكرا

يا جماعة أرجو من كل زمايلنا اللى باعتين ملفاتهم مع محامين يحاولوا يتصلوا بيهم

و يشوفوا ايه الحل أعتقد ان لو هما محامين بجد يبقى ده دورهم

, اكيد هيبقى فيه حل

أرجوكم لو حد وصل لمعلومة ما يبخلش علينا

there's hope at the end of the black tunnel

رابط هذا التعليق

إيوان

يا جماعة أرجو من كل زمايلنا اللى باعتين ملفاتهم مع محامين يحاولوا يتصلوا بيهم

و يشوفوا ايه الحل أعتقد ان لو هما محامين بجد يبقى ده دورهم

, اكيد هيبقى فيه حل

أرجوكم لو حد وصل لمعلومة ما يبخلش علينا

أعتقد يا باسم ان الموضوع يحتاج بالأكثر الى جهودنا الذاتية

لان الموضوع بالنسبة للمحامين هو موضوع تجارى بحت

بمعنى انه بمجرد ما ارسل الفايل بتاعك هو كده خلص اللى عليه

علشان كده انا أويد فكرة عمل الجواب ده ونختار صيغة لبقة تخاطب العقل بموضوعية

ومش حنخسر حاجة لو ماجبتش نتيجة

وربنا يرتب للخير

لِتَكُــن مَشِـــيَئَتُك

رابط هذا التعليق

نخلى بالنا ياجماعه ان الهجره بتاعتنا من جزئين الاول يخص مكتب هجرة كيبيك ودا اللى ممكن يسرع جزء من الاجراءات بالغاء المقابله وارسال السى اس كيو فاكس او ميل طبقا للاوراق ويتبقى الجزء التانى وهو اجراءات الفيدرال ودى خاصه بالسفاره الكندية نفسها اللى هى اصلا قفلت فى مصر من يوم 31 يناير وقالت ان قسم الهجره بها معلق وماجابتش سيره اللى ماشيين فى اجراءات الهجرة يعملوا ايه انما ذكرت فقط ان اللى عاوز تاشيره مؤقته يتقدم لاقرب سفاره فمن هنا يبقى لازم نطلب من مكتب كيبيك بعد الكلام عن السى اس كيو انه يدلنا نعمل ايه فى الخطوه اللى بعدها واكيد فيه ناس غيرنا اللى اخدتها فعلا مش عارفين برضه مصيرهم ايه بعد تعليق العمل بقسم الهجره بالسفاره اللى هنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...