اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نـون النسوه ،،،،

pocy

Recommended Posts

تم ضبط الاخ المتهم وخال الواد عمورى فى تلك المنطقه المحضوره وتم تصويره وعمل اللازم

عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)

2 الأعضاء: pocy, محمد العنبى

ويرجى اتخاذ اللازم فى هذا الامر

ازيك يا بوسي - وحشتينى انت وعمورة

انا كمان مستخبية تحت الترابيزة فى القهوة بتاعتهم المذكر السالم دوول علشان اعرف بيقولو ايه علينا

وناويين يتفقوا فى ايه والمؤامرات المحتملة ضددنا

ما تقلقوش - انا مخبركم السرررى هناك وعينكم اللى ما بتنامش

:lol:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

تم ضبط الاخ المتهم وخال الواد عمورى فى تلك المنطقه المحضوره وتم تصويره وعمل اللازم

انا كمان مستخبية تحت الترابيزة فى القهوة بتاعتهم المذكر السالم دوول علشان اعرف بيقولو ايه علينا

:lol:

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

يا شماتة ابلة ظاظا فيا

يعني الطم و لا اصوت....و يقولوا الشابة في عز شبابها اتجننت

الي العميل المتخفي....اللي عامل متخفي....و هو رايح جاي يقول للعدو احم احم

يا مجندة اغابي

ابوس الجدم......العدو ده مينفعشي معاه غير البلطجة

ايون

و من موقعي هذا احب اقول لحضرتك من هنا و رايح مافيش احم و لا نحم

هنعمل قانون الغاب ....طويل الناااااااب.....(اصوات وحوش بقي)

احنا مبنخافشي يا حبيبة قلب ماما من جوه

انا احدف السؤال في عين التخين....يقوم التخين يعمل ايه

يقعد عليا يبططني..... :blink:

بس برضه و لا يهمني

بس امانة عليكي....وصيتك العيااااااااال يا بااااااااتعة

كان معكم

لماضة....صفيح...... md2:

رابط هذا التعليق

طب انا عايزه اسئال سؤال فى الكيمياء رغم ان ا ان الكمياء غداره و بس انا مابحبش الاحياء بصراحه صراصير و ضفادع و الفيلم ده هتلاقنى فريكيكو رجليا ما بتعلمش

ليه عمرنا ما شوفنا بنت نكديه هما الستات بس الى نكدين ؟ اتصور ان اضافه الراجل للمعادله ديه هو السبب فى الاحماض الى بتطلع و لا ايه ؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أتصدقي عشان الجملة اللي بالاحمر اللي فوق دي

هقولك

ينصر دينك يا استاااااااااااااذ خليفة (وش المتهم اللي م النوع المالوف في القفص)

انا المعادلة دي بتظبط معايا جودن جودن......و عليه يا بنتي بلاش إضافة المركب الكيميائي المعقد ده اللي اسمه ثاني اكسيد الرجالة.....و ع طول طلعيه م المعادلة.....و والله هتلاقي نفسك بقتي حمض الكبريتيك.......كتلة متوهجة من الذكاء و الحيوية

بصوا بقي يا بنات

انا عايزة اكلمكم علي احدث نطرياتي في العلم الستاتي

نظرية "دلعي نفسك"

و خاصة لاخوانتا المتجوزات.......يا اوختشي وشك......بقي اصفر و زي اللمونة الممصوصة...و لسه فيها الشعر بتاعها (ايه التشبية ده؟؟؟؟؟)

لازم نخلي وقت لنفسنا....ندلع فيه روحنا...بتاعنا احنا و بس

لو بنوتة ......هو الوقت كله اصلا انا بدلع نفسي فيه

لو مودام....و عندك راوتر بقي....و شوية ذبذبات في هيئة اطفال.....اختاريلك نص ساعة في اليوم ليكي لوحدك بعيد عن العايل و ابوهم و البيت و الغسيل و الخ الخ الخ

نظرية "دلع نفسي"....قايمة علي ايه.......ان الواحدة عشان تعرف تفضل تدي تدي تدي...لازم تاخد......و بما ان مافيش حد عنده احساس...اوسكتي اوسكتي مش انضرب في القنال ايام الحصار......يبقي لازم احنا ندي نفسنا....و ناخد بالنا من نفسنا

صح الكلام و لا مش صح

طبقيها.....و اوعي تحطيها في الدولاب و قولولي رايكن ايه

ملحوظة علي جنب يا اسطي:

فيما يتعلق بموضوع عصاية الغلية......و التخلص من الرجالة المفترية..... يا جماعة انا شايفة ان الموضوع مش محتاج نوباتجيات....اللينفسها هافة عليها تروح ع طول.......و ربنا معاها

بس عزيزتي قائدة المركبة العسكرية...... :lol: ....اضربي....و تعالي جري....هاااااارش

صبااااحكم نون نسوة........آخر دلع

فوتكم بعافية

, والله يا لماضه انتى طيبه

بصى يا سيتى بقى نظرية دلع نفسك نظريه علميه معمليه فذه و ثبت صحتها فى كل مكان و زمان و لكن عشان تنجح حضرتشك لازم يدمج معها نظريه ( بيعى ضميرك و عيشى من غيره مرتاحه) و الدليل قالولوا

بما انك بنوته جميله احب اعرفك على الراجل بعد الجواز من خلال فيلم( انا عايزه اروح للكوافير)وانتى اكيد هتفهامى باقى الافلام لوحدك يا شابه

1- الزمان اول سنه فى الجواز

لو حضرتك حبيتى تروحى للكوافير و ده لاى سبب ان كان تلاقى الحب الى اتنسى كله و المشاعر و الشوق كله اشتغل ( هاتسبينى لوحدى يا حبيبتى ) ( طب انا خايف عليكى حد يعاكسك فى الشارع) صدقنى انا بحبك كده و من غير اى حاجه) و طبعا فى 99 % بتخسرى المعركه

2- الزمان السنه التانيه من الجواز

فى الغالب حضرتك عندك امور صغير بيرضع و ماتحوليش تفكرى تروحى فى اى حته احسنلك و اكرم بس لو حصلت المعجزه و نام و اتسحبتى و نزلتى للكوافير هيه نص ساعه و الاستاذ يتصل بيكى و يقولك الولد بيعيط تسيبى انتى كل حاجه و جرى على البيت و بعد ماتسكتى الولد هتكتشفى ان شعرك نصه اصفر و النص التانى كحلى

3- السنه التالته

خلاص بقى بعد محاولات فاشله لمده 3 سنين للاهتمام بالنفس جبتى كل المستحضرات و قررتى انك تستخدميهم بنفسك فى البيت . خلاص حبيبى انا داخله الحمام و هتاخر شويه يعنى خالى بالك كده من بوتا

ساعه ( طب على شرط اول ما تخرجى من الحمام هخرج مع صحابى ) و بعد عشر دقايق و الشامبو لسه فى عنيكى هتسمعى صراخ هستيرى على الباب و الاستاذ بينادى يا ريت تطلعى تسكتى الولد و تبقى تدخلى

تاني و طبعا اول ما تطلعى تلاقى الى لابس و باباى باباى مش هتاخر

عليه يا شعبى الحبيب الصبور المهاود انصحكم تموتوا ضميركم شويه و بلاش تخلى الرجاله تلعب على حتت تانيب الضمير يعنى البؤين بتوع (حرام عليكى ابنك بيعيط و انتى سايبانى لوحدى ولا حد يسيب الصحون و يروح للكوافير ) ماياكولش من الاخر

عارفه مره كنت بتفرج على الست اوبرا و كانت بتسئال واحد معها ولدين و بتقولها ايه الفرق ما بين االطفل الاولانى و التانى قالتلها فى التانى تقدرى تتدخلى الحمام بجد انا لمده سنه و نص مش عارفه ادخل الحمام

وعموما الى يقولك نانسى عجرم قوليلى روبرت باتسيون ( الواد ده بتاع تويليت ) الى يقولك هيفاء قوليلوه مهند يقولك اليسيا اقوليله احمد عز

فاكس يا ماو

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

طب انا عايزه اسئال سؤال فى الكيمياء رغم ان ا ان الكمياء غداره و بس انا مابحبش الاحياء بصراحه صراصير و ضفادع و الفيلم ده هتلاقنى فريكيكو رجليا ما بتعلمش

ليه عمرنا ما شوفنا بنت نكديه هما الستات بس الى نكدين ؟ اتصور ان اضافه الراجل للمعادله ديه هو السبب فى الاحماض الى بتطلع و لا ايه ؟

أتصدقي عشان الجملة اللي بالاحمر اللي فوق دي

هقولك

ينصر دينك يا استاااااااااااااذ خليفة (وش المتهم اللي م النوع المالوف في القفص)

انا المعادلة دي بتظبط معايا جودن جودن......و عليه يا بنتي بلاش إضافة المركب الكيميائي المعقد ده اللي اسمه ثاني اكسيد الرجالة.....و ع طول طلعيه م المعادلة.....و والله هتلاقي نفسك بقتي حمض الكبريتيك.......كتلة متوهجة من الذكاء و الحيوية

بصوا بقي يا بنات

انا عايزة اكلمكم علي احدث نطرياتي في العلم الستاتي

نظرية "دلعي نفسك"

و خاصة لاخوانتا المتجوزات.......يا اوختشي وشك......بقي اصفر و زي اللمونة الممصوصة...و لسه فيها الشعر بتاعها (ايه التشبية ده؟؟؟؟؟)

لازم نخلي وقت لنفسنا....ندلع فيه روحنا...بتاعنا احنا و بس

لو بنوتة ......هو الوقت كله اصلا انا بدلع نفسي فيه

لو مودام....و عندك راوتر بقي....و شوية ذبذبات في هيئة اطفال.....اختاريلك نص ساعة في اليوم ليكي لوحدك بعيد عن العايل و ابوهم و البيت و الغسيل و الخ الخ الخ

نظرية "دلع نفسي"....قايمة علي ايه.......ان الواحدة عشان تعرف تفضل تدي تدي تدي...لازم تاخد......و بما ان مافيش حد عنده احساس...اوسكتي اوسكتي مش انضرب في القنال ايام الحصار......يبقي لازم احنا ندي نفسنا....و ناخد بالنا من نفسنا

صح الكلام و لا مش صح

طبقيها.....و اوعي تحطيها في الدولاب و قولولي رايكن ايه

ملحوظة علي جنب يا اسطي:

فيما يتعلق بموضوع عصاية الغلية......و التخلص من الرجالة المفترية..... يا جماعة انا شايفة ان الموضوع مش محتاج نوباتجيات....اللينفسها هافة عليها تروح ع طول.......و ربنا معاها

بس عزيزتي قائدة المركبة العسكرية...... :lol: ....اضربي....و تعالي جري....هاااااارش

صبااااحكم نون نسوة........آخر دلع

فوتكم بعافية

, والله يا لماضه انتى طيبه

بصى يا سيتى بقى نظرية دلع نفسك نظريه علميه معمليه فذه و ثبت صحتها فى كل مكان و زمان و لكن عشان تنجح حضرتشك لازم يدمج معها نظريه ( بيعى ضميرك و عيشى من غيره مرتاحه) و الدليل قالولوا

بما انك بنوته جميله احب اعرفك على الراجل بعد الجواز من خلال فيلم( انا عايزه اروح للكوافير)وانتى اكيد هتفهامى باقى الافلام لوحدك يا شابه

لو حضرتك حبيتى تروحى للكوافير و ده لاى سبب ان كان تلاقى الحب الى اتنسى كله و المشاعر و الشوق كله اشتغل ( هاتسبينى لوحدى يا حبيبتى ) ( طب انا خايف عليكى حد يعاكسك فى الشارع) صدقنى انا بحبك كده و من غير اى حاجه) و طبعا فى 99 % بتخسرى المعركه

فى الغالب حضرتك عندك امور صغير بيرضع و ماتحوليش تفكرى تروحى فى اى حته احسنلك و اكرم بس لو حصلت المعجزه و نام و اتسحبتى و نزلتى للكوافير هيه نص ساعه و الاستاذ يتصل بيكى و يقولك الولد بيعيط تسيبى انتى كل حاجه و جرى على البيت و بعد ماتسكتى الولد هتكتشفى ان شعرك نصه اصفر و النص التانى كحلى

3- السنه التالته

خلاص بقى بعد محاولات فاشله لمده 3 سنين للاهتمام بالنفس جبتى كل المستحضرات و قررتى انك تستخدميهم بنفسك فى البيت . خلاص حبيبى انا داخله الحمام و هتاخر شويه يعنى خالى بالك كده من بوتا

ساعه ( طب على شرط اول ما تخرجى من الحمام هخرج مع صحابى ) و بعد عشر دقايق و الشامبو لسه فى عنيكى هتسمعى صراخ هستيرى على الباب و الاستاذ بينادى يا ريت تطلعى تسكتى الولد و تبقى تدخلى

عليه يا شعبى الحبيب الصبور المهاود انصحكم تموتوا ضميركم شويه و بلاش تخلى الرجاله تلعب على حتت تانيب الضمير يعنى البؤين بتوع (حرام عليكى ابنك بيعيط و انتى سايبانى لوحدى ولا حد يسيب الصحون و يروح للكوافير ) ماياكولش من الاخر

عارفه مره كنت بتفرج على الست اوبرا و كانت بتسئال واحد معها ولدين و بتقولها ايه الفرق ما بين االطفل الاولانى و التانى قالتلها فى التانى تقدرى تتدخلى الحمام بجد انا لمده سنه و نص مش عارفه ادخل الحمام

وعموما الى يقولك نانسى عجرم قوليلى روبرت باتسيون ( الواد ده بتاع تويليت ) الى يقولك هيفاء قوليلوه مهند يقولك اليسيا اقوليله احمد عز

فاكس يا ماو

بجد كلامك ضحكنى جدا جدا

وحاسه انك عايشه معاى فى البيت وشايفه ايه اللى بيحصل

بس انا اول ما بدخل الحمام بيكون الرد معلش يابنى ماما هتدخل الحمام يعنى قدامك سنه على ما تطلع ههههههههههههههههههه والله مش بكمل دقيقه مسافه ال.......... وبخرج جري اعمل ايه بس دانا باخد عمر معاى الحمام علشان مش يقلي اطلعي الواد بيعيط هههههههههههههه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

مش عارفه يا جماعه يمكن رأي ده ميعجبش بعضكن ولكن هقوله وامرى لله

انتوا عارفين ان اى حد بيدخل هنا بنصوره ونضعه فى لوحه المقبوض عليهم ومتلبسين كمان

بس انامش عاجبنى اننا نكتم على انفاسهم بالشكل ده بمعنى ان زى مااحنا عايزين نعمل مساحه لينا ونستمتع بيها لازم نبقي ديمقراطين ونسيبلهم نفس المساحه وصدقونى احنا المستفدين كتير لو هما اتكلموا لاننا هنستفيد منهم فى التعامل مع الرجال سواء اخوان او اباء او ازواج او زملاء عمل هنعرف كل اللى عايزينه من غير ما يقال علينا اننا حشريين او بيتمحكوا فيهم

وده طبعا رأى و كمان انا شايفه ان كده احنا بنمى موضوعهم اكتر طب ليه

احيانا بنبقي مش عارفين اهتمامات الرجال جات الفرصه لحد عندنا علشان نعرف بس تدخلنا فى موضوعهم او مساحتهم الخاصه مش مخليهم يتكلموا الا فى النقار معانا ومع نون النسوه فقط لا غير

اتمنى انكم تفهمونى صح مش اكتر ومش تزعلوا من رأى وربنا يوفقنا دايما لما يحبه ويرضاه

صباااحكم قلب نضيف

بصي يا قمر وجهة نظرط تحترم

بس م الاخر كده...و علي سيراميك

ما احنا عارفين انهم بيخشوا يبصوا علينا زي ما احنا بنخش نبص عليهم

يا بنتي بالضد تتضح الاشياء

يعني لو قعدنا للصبح نرغي و نلت و نعجن عشان نفهم البهوات و خصوصا في تصرفاتهم معانا مش هنفهمها.....انا شخصيا دخلت سالتهم سؤالين عن حاجتين فعلا مش هعرف اجابتهم غير من اصحاب الشان

و بعد كده هسيبهم يقعدوا براحتمه خااالص.....و يرجعوا للحفلة التنكرية بتاعت الفانلات اللي هما عاملينها....... :lol:

و بعديني يا بنتي و الله احنا اللي عاملينلهم جو........دول مش عارفين يفتحوا توبيك و يكملوا فيه...ربنا يعينهم...قال يعني الشغل مقطع بعضه

الرجالة معندهمش اهتمامات اصلا...حياتهم 3 كلمات

العربية.....(و دول الحمد لله عندهم توبيكات في الليلة دي)

الحلاق....(بس متهيالي معظم الاخوة المحاورين من ذووي الروءس اللامعة...... :blink: )

الماتشات.....(و برضه عاملين الواجب في الكورة)

فاضل ايه بقي...الجنس اللطيف..........الخفيف النضيف

و ده لا يمكن يتكلموا عليه بالمفتشر

اوسكتي اوسكتي....ده انا شايلة في قلبي و ساكتة

بس انا احيي فيكي وجهة نظرك...و ليها مني كل الاحترام

صبااااحك بوسة طايرة حايرة....ليكي و لعموري

لماضة احترام

واخيرا حبيتى لماضه لمضوض لمضمض وحبيه الملايين ظهرت على ارضنا الحره

ميرسي يا قمر على ردك الجميل واحترامك لوجه جزرى يوووووووه نظرى

ومش تقلقي انا لحقت البوسه الطايره ليى ولعمورى

وربنا يخلينا لبعض دايما

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

لماضه انتى طيبه ...(يا بنتي قولي عبيطة....و هبقي مصدقاكي قوي)

3- السنه التالته

فاكس يا ماو

طب تلاتة بالله العظيم.......ما يخبط عليا و يقولي اطلعي ما الحمام لاكون باجه بطنه بجيج

كله الا الحمام........ده انا باخد معايا شموع.....و احيانا ببقي طالقة فيه بخور قبل ما اخش....و ممكن استقر جوه......و نفسي يخترعوا لاب توب عازل للميه يقدر يتاقلم مع فقاقيع الصابون

الي الاخت جاسمين اللي فكرتنا بريحة الحبايب........انا قررت و بناء عليه و بد من كل بد....اني فعلا مش هتجوز.......لاني بقيت متعودة و مبسوطة بحياتي كده..... انا ايه بقي اللي يخليني اخنق نفسي...بواحد يقعد يخبط عليا كل شوية في الحمام...هو فيه كده

بس برضه...الي اخواتي الصامدات علي جبهة الزواج.....اعملي مساحة لنفسك انتي بس........و نقول تاااااااني دلعي نفسك.......و ده يجي منينن حبة استعباط في الحياة لا تضر

فوتك بعافية

حد ينزل باغنية يا خارجة من باب الحمام........

لماضة خوخة........ :lol:

رابط هذا التعليق

wst::

ازيك يا أغابى وانتى كمان وحشانى يا قمر

اخبارك ايه واخبار اولادك اللى معذبينك ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الله يكون فى عونك شغل وبين واولاد ومدرسه لا كتير :lol:

بس الا انتى شايفه انك تعلنى هنا انك المخبر السري ده صح اصل انا حاسه كده والله اعلم ان مفيش حد عرف والحمد لله سواء نون النسوه ولا الزائرين والمختفين هههههههههههههههههه

الله يسمحك ضحكتينى لما قريت السري دى ههههههههههههههه

تحياتى ليكى ياقمر :blink: md2: wst::

رابط هذا التعليق

على فكرة حاضرتكم رحتوا فتحتولنا مواضيع وبتضيعوا فيها وقت العمل بالمؤسسة...

نقطة نظام علشان نعرف نشتغل على ماية بيضا لو سمحمتم ....

رابط هذا التعليق

شيكو احنا موجودين من الصبح يا قمر انت اللى كنت فين

رابط هذا التعليق

مش عارفه يا جماعه يمكن رأي ده ميعجبش بعضكن ولكن هقوله وامرى لله

انتوا عارفين ان اى حد بيدخل هنا بنصوره ونضعه فى لوحه المقبوض عليهم ومتلبسين كمان

بس انامش عاجبنى اننا نكتم على انفاسهم بالشكل ده بمعنى ان زى مااحنا عايزين نعمل مساحه لينا ونستمتع بيها لازم نبقي ديمقراطين ونسيبلهم نفس المساحه وصدقونى احنا المستفدين كتير لو هما اتكلموا لاننا هنستفيد منهم فى التعامل مع الرجال سواء اخوان او اباء او ازواج او زملاء عمل هنعرف كل اللى عايزينه من غير ما يقال علينا اننا حشريين او بيتمحكوا فيهم

وده طبعا رأى و كمان انا شايفه ان كده احنا بنمى موضوعهم اكتر طب ليه

احيانا بنبقي مش عارفين اهتمامات الرجال جات الفرصه لحد عندنا علشان نعرف بس تدخلنا فى موضوعهم او مساحتهم الخاصه مش مخليهم يتكلموا الا فى النقار معانا ومع نون النسوه فقط لا غير

اتمنى انكم تفهمونى صح مش اكتر ومش تزعلوا من رأى وربنا يوفقنا دايما لما يحبه ويرضاه

وجهة نظر عقلانية جدا يا بوسبس

خلاص متفقين

كلنا معدناش ندخل يا بنات

وسيبوهم يهرو وينكتو فى نفسهم

اننا معدناش بندخل عندهم

(قال يعنى wst:: :P )

(فسركو ال عاوزة تدخل وتتسحب تدخل زائر مش عضوة ...مش عاوزين حد يجهزلنا الكلبشات )

بعد كدهوت

هتلاقوهم هنا مرطرطين وجهزو السكاكين

ومتنسوش الاكياس السودا :P :P

رابط هذا التعليق

صبا ح الخير عليكو

بتنامو امتى وبتصحوا امتى

ما شاء الله عليكم ابخركم بقى مالحسد

والقرررررررررررررررررررررررررررر من جماعة ابوثالم ال قاعدين عالثلالم

ايوه بخرينا لحسن العين موجوده من اخوانا اللى داخلين زائرين او مختفين

نرجع بقى لموضوعنا

بنتى جنى 4سنوات ونصف ربنا يكرمك بيها يارب اللهم امين

وكات المفروض تكون فالمدرسةالسنة دى kg2

وبسبب ظروف نزولنا نهائى من السعودية طبعا مدخلتش المدرسة

وفى مصر بديها دروس خصوصية كده

حاليا اتعلمت الحروف كلها عربى وانجليزى

والماث اتعلمت الارقام عربى وانجليزى لغاية 30

وبتجمع وبنطرح رقم ورقمين

بسم الله ماشاء الله عليها ابن اختى فى كجي2 وواخد نفس الحاجات دى بس بياخد كلمات ووصل في الترم الاول لحد رقم 40 بس هو عنده 5سنين ونص

لما بحاول اذاكر معاها

عاوزانى امشى معاها زى المدرسة بتاعتها حتى لو غلط

معندهاش استعداد للتفاهم

وساعات بتوصل للخناق بينى وبينها

وممكن اضربها وا اخاصمها

اياكى ثم اياكى باسلوب الضرب وربنا يهدينى ومضربش عيالى ابدا مهما حصل ان شاء الله ممكن اسلوب الخصام او التجاهل او انك مش تجبيلها الحاجه اللى بتحبها ويكون دايما فى تشجيع وده اللى هيخليها تمشي معاكى زى ما تحبي ان شاء الله طبعا انا الكلام ده من برنامج العياده اللى بتيجي على الحياه الحمره

فيها عيب كبير جدا وهو انها بتحب تريح دماغها

تكتب بسرعة ومش مهم اخط كويس اولا

بس لو مواعداها بخروجة مثلا

تكتب الواجب بحرفنه وخط كويس

والواجب يخلص كله ف 5 دقايق فى حين اننا ممكن نقعد نكتبه يوم كامل

اعتقد ان لو خطها من البدايه مش اهتمت بيه فهيكون برضه وحش لو كبرت فالخط اساسي في بدايات السنين لازم تتبعيها فى الخطوط وربنا يوفقها ان شاء الله

بسيبها واتابعها من بعيد بس بحس انه لازم اكون معاها

لان لومتبعتهاش من البدايه مش هتتعلم كويس

المشكلة الكبيرة بقى لو انا عندى مذاكرة ومش بعرف اتابعها

كما ن هى المفروض تاخد كلمات عربى او انجليزى وتكتبها لوحدها فالسن ده ولا اايه ؟

انا ابن اختى بياخد كلمات بسيطه واهم حاجه الاسم بتاعه ثلاثي بيكتبه فى كل واجب بياخده

وربنا يعينها ويعينك يارب اللهم امين وتشوفيها وهى متخرجه يارب اللهم امين

شكرا يا بوسبس

والله كل يوم بحاول افتح صفحة جديدة معاها بس مفيش فايدة

معرفشى بقى انا ال بتعصب عليها بسرعة

وانه كل الاطفال كده ولا ايه

دعواتك

وعقبال ما تذاكرى لعمر

ونديكى بقى نصايحنا وقتها

رابط هذا التعليق

اهلا ضحى

فينك من زمان

لاقياكى مش من ضمن مشتركات نون النسوة

قلت خير يا رب .....ضحى ميفوتهاش موضوع حيوى زى ده

انا مش عارفه هي كان المفروض تدخل كيجي تو بالنظام في مصر ولاالسعودية ..

لا طبعا بنظام السعودية

بنتي كيجي ثري نظام امريكي وده يعادل كيجي تو بالنظام المصري .. الخلاصة ان المفروض السنة الجايه تكون في اولى ابتدائي او ( جريد ون )

بس هي عمرها حوالي خمس سنين ونص يعني اكبر من بنتك تقريبا بسنة . .

ربنا يخليهالك ويباركلك فيها بارب

هم لغايه دلوقت اخذوا العدد من 1 الى 100 ..وبالمناسبة هم اخذوا الاول من 1 الى عشرة .. بعدين زودوا 11 و 12 .. بعدين مباشرة عدوا لغاية مية .. اقصد ان بنتك طالما وصلت لثلاثين يبقى تعد لغاية مية على طول ..

الطريقة انهم بيجيبوا ورقة وتقسم مربعات .. هتكتبي في اول مربع رقم 1 والي بعده 2 وهكذا الى رقم 10 تبدأي السطر الي بعده بـ 11 ثم 12 وهكذا الى عشرين

وهنملأ الجدول ده الى 100 .. بيسموها ( هابي ون هندرد ) عشان الصفرين بتوع المية هينحط لهم عينين ويترسم لهم فم وبكده تبقى مية سعيده wst::

شكرا عالمعلومة الهايلة دى ويريت تقولينا على اسرار التدريس دى اصل الواحد حاسس انه خايب اوى

الحكايه دي بتشجع الاطفال جدا انهم يكتبوا ويعدوا لغايه المية ..

اكيدطبعا

بس انا حاسة انه من 1-100 كتير اوى

كده يبقى المفروض بنتى فى ثانوية عامة مش KG2

طبعا بنتي حفظتها بالانجليزي بس للاسف فات علي احفظها العدد لغاية مية بالعربي ..

ممكن فالصيف تبدأى معاها فالارقام بالعربى

==========

الجمع والطرح المدرسة بتاعتها علمتني طريقة حلوة اوي لتعليمها ..

قالت مثلا لو عندنا 6 + 8 .. هنشوف مين الرقم الاكبر بينهم ونقول للطفل حطه في راسك .. ونشوف مين الرقم الصغير ونحطه على صوابعنا .. يبقى في راسنا 8 وعلى صوابعنا 6 ونبدأ نعد ايه بعد الثمانية ؟ تسعه .. عشرة .. وهكذا لغاية مالصوابع تخلص هنلاقي نفسنا وصلنا لـ 14 وهو مجموعهم .. الطفل هيعد على صوابعه اخر رقم هينطقه هو 14 يبقى هو ده الحل .. وهكذا ..

فكرة كويسة

بس بينتى لسه بتاخد جمع الارقام ال اقل من 10

المفروض بقى لشان اتعلم الحاجات دى اروح اقدم لنفسى فى المدرسة معاها

علشان اعرف الافتكاسات دى

==========

بالنسبة للحروف فهم الاسبوع ده خلصوا الحروف كلها انجليزي ووصلوا لحرف كاف تقريبا عربي ..

بالنسبة للكلمات كنت زيك الاول بسيبها تكتب باي خط مش مشكلة لكن لاحظت ان ابلة المدرسة بتشطب لها على الي مكتوب غلط او بخط وحش وتعدل لها الحرف فبقيت بحرص اخليها تكتب بخط كويس ..

شوفى بقى الموضوع ده عندى فيه اقاويل لانه على حسب المزاج

لو بتكتب الواجب غصب عنها .....هيبقى خطهل منيل بنيلة

لو فيه خروجة ....بيكون خطها احلى من خطى

طبعا الابلة بتدقق على ان مثلا الالف اطول حرف وان النقط في محلها للحروف المنقطة وهكذا .. كنت زمان بعدي الامور دي بس بعد مالاحظت ان ده مش مقبول م المدرسة فبقيت بركز عليها ..

بالنسبة للاملاء فمدرسة الانجليزي قالت اي كلمه مكونه من ثلاث حروف لازم تحفظها عشان ممكن تتملى فيها اما مدرسة العربي فبتديلها كلمات تانيه من نفس كتاب العربي زي مثلا شجرة .. باب .. كتب .. حاجات بسيطه يعني

بتاخذها واجب تكررها مثلا خمس مرات اوسته في الصفحه الواحده وبيبقى عندها ثاني يوم املاء فيها ..

ارجوا اني اكون افدتك وتكون بنتك كده ماشيه صح .. وعلى الله بنتي انا الي تبقى ماشية صح لانها باذن الله السنة الجايه هتكون في مصر وخايفة ينزلوها سنة ..

ان شاء الله خير

وشكر على النصايح المفيدة دى

وخلينا نفتح توبك جديد (او مفيش مانع من توبك قديم )

ونكتب فيه ما يخص الماكرة والدراسة فالمرحلة دى

اهو ال عنده حاجة جديدة يفيد الاخرين

جزاكى الله كل خير

رابط هذا التعليق

حبيت اصبح.......صباح شريف نضيف....عفيف....بس مش كفيف...عشان عودت عيني علي رؤياكم

جمعة كلها خير

و افتكروني في صالح دعواتكم

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

صباح عظيم افندينا والله انتى اللى صباحك زى السكر بالضبط

كيفيك اخت لماضه ان شاء الله تكونى بخير

جمعه مباركه عليكى وعلى جميع المسلمين تعرفي انك فكرتينى بايام جميله قوى بالكليه كنا دايما لما بقابل زمايلي او بتصل بيهم كنا نقول كل جمعه كل سنه وانتى طيبه جمعه مباركه عليكى وعلينا بمناسبه عيدنا لاننا كنا نعتبر الجمعه دا يوم عيد الناس كلها بتتجمع ياه والله كانت ايام جميله

زى ما الاخوه المسيحين كده بيجتمعوا كل يوم احد

والله انا فرحت من قرارك اللى اخدتيه فى جمع مذكر سالم من بره احسن صدقينى

منتظرين جديدك يا قمر

رابط هذا التعليق

والله يا بنات انا كنت عايز اناقش معاكم موضوع بس قلت الاول استأذن الاداره وبعدين ابدأ اتكلم معاكم فيه وربنا ييسر ويوافقوا

رابط هذا التعليق

ماما نونا ...

بالنسبة لطرق التدريس فللامانة مش انا الي لاحظتها ..

الي حصل اني سافرت مصر قبل انتهاء التيرم الاول بشهر تقريبا فقبل سفرنا عديت على المدرسة عشان اشوف هياخذوا ايه في الفترة دي .. قابلت المديرة وهي ماشاء الله معاها دكتوراه في تدريس الكيجيهات ..

قعدت معاها بتاع نص ساعه كده .. مش عاوزه اقولك .. قعدت تشرح لي مش بس اديها ايه لاه واديها ازاي .. بصراحه انا كنت قاعده قدامها مذهولة وحاسه اني محتاجه ادخل المدرسة اتعلم تاني من كتر ماشاء الله ماكانت بتقولي افكار كويسه وحاجات بخصوص ازاي اذاكر لبنتي ..

كنت ملاحظة قبلها ان مستوى بنتي ارتفع فجأه ومن ملاحظتي للواجب الي بتاخذه وطريقتها في شرح الي انشرح لها لاحظت بوضوح ان مدرستها هي نفسها مستواها اتغير او بتشرح وفقا ( لنظرية ) .. طبعا لما قعدت مع المديرة عرفت السبب وانها ( بتوعي ) مدرساتها بطرق التدريس الصحيحه .

يومها قعدت مبهورة بالمديرة والكلام الي بتقوله لدرجه اني اقترحت عليها تنظم دورة تدريبية ولو لكام يوم لاولياء الامور ازاي نتابع عيالنا وندرس لهم ..

خلصت قعدتي معاها لان الوقت خلص لكن ماشاء الله عليها كان عندها لسه كلام تقوله للاسف مقدرتش اتعلم منها غير الطريقتين الي حطيتهم لك في المشاركه السابقة والي جربتهم مع بنتي والحمد لله جابوا نتيجه كويسه جدا ..

استفدت من الموقف ده ان مهما كان الواحد عارف يفضل برضه انه دائما ( يدي العيش لخبازه ) يعني يفضل تسالي دائما مدرسة بنتك بتشرحوا الحته الفلانية دي ازاي او الموقف العلاني نعمل فيه ايه واكيد الي هتقوله لك هيكون مفيد جدا خاصه لما يكون نتاج خبرة ودراسة مع بعض ..

==========

بالنسبة للضرب فمينفعش اصلا انك تضربي بنتك بشكل عام فمابالك لما يكون ضربك لها على المذاكره .. اكيد هتكره الحاجه الي بتجيب لها الضرب وهتكبر ويكبر معاها الكره ده ..

بالنسبه لي الحمد لله مبضربش بنتي اصلا .. ولما بتطلع عيني في المذاكرة بكون اكثر استهتارا منها واقولها خلاص مش عاوزه تذاكري كويس عشان متبقيش شاطره .. ابين لها اني مش مهتمه في نفس الوقت الي هتبقى مصيبة وحطت على دماغها (ولوحدها ) لو مذاكرتش .. فبتيجي هي من نفسها تتحايل علي عشان اذاكر لها .

طبعا براعي قدرتها يعني مستحيل اقعدها اكتر من نص ساعه مركزه في حاجه وحده .. يعني كبيرها تكتب مثلا كلمتين تكرر كل وحده فيهم خمس ست مرات وخلاص على كده تروح تلعب ولا تعمل اي حاجه وبعد فترة اناديها تكتب لها مثلا صفحه واجب حساب بعدين لو تعبت اسيبها تلعب وهكذا ..

طيب لو فرضا هي مطنشة .. وده حصل النهرده على سبيل المثال ..

عندها واجب املاء ومكتبتش منه غير كلمتين ولسه باقي اربعه .. اعمل ايه ..

سبتها براحتها خالص .. قعدت تتفرج على التلفزيون .. بعدين جايبه لي قطه بتاعتها لعبه فيها حته عاوزه تتخيط .. قلت لها بعدين .. اصرت كما العاده .. قلت لها ( بحماس ) طيب خلصي واجب الاملاء واعملها لك بعدها على طول .. فرحت وراجت جابت الواجب واهي قاعده بتعمله اهيه ..

==============

عن نون النسوة اجمالا انا متابعه معاكم من بعيد لبعيد .. يعني بدخل كل يوم اقرأ المكتوب احيانا بتركيز واحيانا على السريع .. احيانا بيكون عندي ردود بس بلاقيكم سبقتوني وحد قال الي كنت هقوله .. واحيانا بكتفي بالمتابعه الصامته..

ملاحظة : بنتي بطلت حل فجاه والتفت لي بتسألني .. ماما هو يوم الكيامه ( القيامه ) يعني ايه ؟؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

والله يا بنات انا كنت عايز اناقش معاكم موضوع بس قلت الاول استأذن الاداره وبعدين ابدأ اتكلم معاكم فيه وربنا ييسر ويوافقوا

طب لو ناقشتى الادارة ووافقوا ياللا قوليلنا..........مستنيين

مش بحب الساسبينس والله ابدااااااا

رابط هذا التعليق

بالنسبه لموضوع الضرب انا ماشيه على مقوله سمعتها عن سيدنا على بن ابي طالب كرم الله وجه الا وهى

" (ابنك سبع أمير وسبع أسير وسبع وزير). أمير حينما يعطيه أبواه والأسرة في السبعة الأولى كل الحب والتقبل واللعب والحنان، ويعيش في عش دافئ حنون يرى فيه الأبوين متحابين يفرحان لوجوده ويسعدان لسعادته وسبع أسير أسير للآداب وتعلم العلاقات الاجتماعية ليكون ناجحًا في حياته وسبع وزير وزيرًا في بيته وصديقًا لوالده وإخوته الكبار ليستمع لرأيه ويحترم ويستمع إلى مشاكله، ويشارك الأسرة الكبيرة مجالسها "

كما قال رسولنا الكريم "صلى الله عليه وسلم"

(مروا أولادكم بالصلاة لسبع واضربوهم عليها لعشر)

لذا اخواتى فانا ضد ان يضرب الطفل تماما ولكن سيأتى الينا وقت نقول ما البديل للضرب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فلابد من وجود ثواب وعقاب وانا طبعا معاكم فى كده بس العقاب يبقي ازاى يبقي بالنظرة الثاقبة الحازمة والحديث الذي يخلو من التهديد بالعنف فهو أشد ردعاً من الضرب , أو أن لا يعاقب الطفل فور حدوث المشكلة بل يجب اجتناب الوجود معه أو مواجهته في نفس اللحظة حتى يكون الشخص أقدر على تحديد حجم الخطأ بلا انفعال , ولا يعاقب الطفل فيما لا يستحق بل يعاقب على الأخطاء التي تؤثر سلبياً على تصرفاته وسلوكياته العامة وقيمه المستقبلية

بالبلدى كده انا لما الواد عموره يغلط بجيبه وقعده قدامى ولازم يكون فى eye contact بينى وبينه وافهمه باسلوب حازم انه غلط والمفروض مش يعمل كده تانى وطبعا هو لسه صغير بس بحاول الالتزام معاه بالموضوع ده ولما بيعمل حاجه بتعصب كده مع نفسي وبعدين برجعله وبرضه لفهمه ان كده غلط وربنا يقدرنى واعرف اربي الواد ده كويس ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ازيكوا يا حلوين يا امامير

عندى سؤال كده وميش عارفه هلاقى اجابه ولا لاه

انا عايزه اثبت وزنى

حد يعرف طريقه كويسه بس محدش يقول رياضه انا ميش تخينه انا لو عملت رياضه هعصعص

انا كنت رفيعه زى باربى كده قبل ما اتجوز وبعدين كل يوم اتخن حبه اتخن حبه واللوقتى بقى تخنت 12 كيلو

جوزى قالى استوب وقفى عند كده بس انا ميش عارفه اوقف وزنى انا كده طولى لا يزيد عن 160سم"اوزعه يعنى" ووزنى لا يزيد على72 كيلو وخايفه اتخن "انا كده حجمى كويس "يارب تكونى فهمتونى ويكون عندكوا حل

قناه الرحمه

تردد القناة الجديد على النايل سات

التردد 10873

معدل الترميز 27500

رأسي 3\4

تردد القناة على العرب سات

التردد 12149

معدل الترميز 27500

أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

وحشتوني كتير

و بجد بحس اني قاعدة مع اصحابي كده....و فاضلنا شوية اللب....مع اني مش بعرف اقزقزه

بتتكلموا عن موضوع مهم اوي....العقاب عند الاطفال

معلشي انا هحشر مناخيري معاكم....من مشاهداتي للحفيدين عندنا في البيت بيتلسوعوا ازاي....قصدي بيتعاقبوا ازاي

1- كل سن و بيبقي ليه طريقة عقاب علي حسب ادراك الطفل لمعني الحاجة الغلط....و مدي امتثاله للكلام.

2- الطفل في ال5 سنين الاولانية لازم تعوديه علي روتين.....يعني لما نقول كذا يبقي كذا.....و فيه ساعات محددة لكذا....و دي غير قابلة للتفاوض....و لا للنقاش.

3- كان فيه برنامج اسمه ناني بيجي ع ام بي سي 4.....المربية بيوري ازاي ممكن تتعاملي مع الاطفال العنيدين...او المشاغبين....هحاول ادور عليه ع النت بس م الحاجات الحلوة اللي فاكراها منه انها بتعمل ايه

- لما تيجي تزعق للطفل...مافيش داعي للصوت العالي...و لازم تنزلي بركبتك لمستوي نظره...يعني عينك في عينه

- لما الطفل تحبي تعاقبيه تعملي ايه.....تقوليليه اتفضل روح علي ركن العقاب....و ده مش اوضة الفيران و لا حاجة....ده مكان مفتوح....تقدري تبقي شايفة الطفل فيه...بس بتحسسيه و وهو واقف متذنب فيه بالتجاهل تماما

الحقيقة دي جربناها عندنا في البيت و عملت نتيجة هايلة

4- فيه مكافات بقي....و فكرة اللعب علي الحرمان من المكافات لو حصل غلط....افتكر مرة بنت اخويا اتصلت بيا بتقولي يا عمتو "بابا خلاص هيبيع اللعب" انا قولت ايه ده .....و كنت لسه هرقع بالصوت الحياني...اتاريه عمل عليهم خدعة ان لو محصلشي كذا كل اللعب دي هتتباع....و الصراحة انا عارفة انه يعملها

5- هو بلاش يبقي فيه مناقشة من الاب و الام علي العقاب قدام الطفل....يعني واحد بس يدي العقاب...و حتي لو الاب او الام مش عجبها مينفعشي تغيره كده منها ليها قدام الطفل

مش عارفة يا رب اكون اضفت.......و مكونشي عملت زي سرحان عبد البصير لما قال دي رقاصة و بترقص...... :rolleyes:

===========================

موضوع نورسين مهم جدا....بس انا مش عندي اجابة ليه...بس انا متهيالي هي الرياضة مافيش غيرها...انتي تضربيلك عصاية غلية في كوزين اسمنت و هتبقي زي رفيعة هانم الشربتلي....مين دي......

مسااااااااكم شريط رقص عالي...مش قعدة بنات بقي......... wst::

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...