اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نـون النسوه ،،،،

pocy

Recommended Posts

حد بقي يقولي ............. ايه سبب تساقط الرموش .......... بجد الموضوع دة بيضايق ناس كتير ان رموشها تقع دي مشكلة

حد عنده اجابة ؟؟؟؟؟؟؟؟

رضوى

رموش وحواجب يبقى استعملى زيت خروع علطول

قبل النوم يعنى لغوصى عينك زيت واقفليها ونامى وماتفتحيهاش لغايت الصبح

ومتجرب فعلاااااااا

ولو بتحطلى مسكرة لا تستعملى الووتر بروف بتوقع الرموش فعلااااااااا

واى خدعة

وبس كده

ايون هوه زيت الخروع مافيش غيره بس اهم حاجه متسيبوهوش فى الشمس او حر شديد

:roseop: :) :roseop: ممتازين يا بنات وعن تجربه لواحده زملتى فى المدينه الجامعيه كانت بتحطه كل يوم قبل ماتنام

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

ازيكم يا بنات يا حلوين وحشتوني كلكم كلكم

اولا انا باشكر كل من سال على عمر ودعى له والحمد لله هو احسن كتير عن الاول وانا اخدت بعده العدوى والنهاردة اول يوم احس اني ممكن اقرى واكتب وكدهوت :roseop:

يا رب يا بوسي يكون عمورك بقى كويس والف سلامة عليكم من الحادث الحمد لله جت بسيطة بس الواحد بيتخض من الحاجات دي

انا اخر حاجة تابعتها معاكم بجد مش فاكرة :) معلش لسه البرد مسيطر على المخيخ كنت شفت في آخر صفحة كده ناس بتقول مكياج وبتاع

فيه ماركة اسمها كافر جيرل دي متوفرة في الاسواق عندكم ولا لأ ووفيه ريفلون ولا لأ

لانكوم وكلينك ماركات عالمية اكيد موجودة عندكم فانا باقترح كل واحدة جربت حاجة تقول انا جربت كذا لكذا وكويس ولا لأ

يلا منتظرين وانا هاقرى شوية في اللي فاتني ولو عرفت حاجة هاقولكم

انتى وحشانا اكتر يا قمر

وبجد الف الف سلامه عليكى وعلى عمورى وحمدالله على سلامته

شكرا لسؤالك يا قمر عمر الحمد لله دلوقتى بخير عقبال عمورى وأم عمورى ان شاء الله

وبالنسبه للمكياج فانا بحط حاجات بسيطه بس بصراحه عمرى ما اشتريت مكياج لانه بيجيلي هديه ومعرفش دى ماركه اخبارها ايه ولا نظامها ايه وكمان مش بستخدمه من العلبه كلها الا الروج وبس وممكن جلتر بس علشان كده انا هجيب كرسي جنب شيكو وهستقر ان شاء الله وهاقعد مؤدبه هسأل بس في الاخر

فتفوته اجبلك كرسي جنبي الناحيه التانيه ولا ايه النظام

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اقعدى جنب اختك يا شابة ..على الدكة ...قعدى يا بوسو جنبى هنا ...تعا فريحى يا حبيبتى

الا ماحد يفهمنى هى المجذومة ...امينة شعباية دى ...بتقول ايه ...؟؟

رابط هذا التعليق

يابنات ردا ...على الهجوم العنيف الذى شنه الرجال على جميع التوبيكات الفضائية والارضية ...

ايه رايكم فى الخباثة حد كده فنان يعملنا لوجو ...لتوبيك زيادة فى الامعان يعنى ...فكروا فيها ...علشان يبقاله صيت ...ويتشهر احتمال يبقى ماركة مسجلة ونبيعه على الفضائيات

رابط هذا التعليق

اقعدى جنب اختك يا شابة ..على الدكة ...قعدى يا بوسو جنبى هنا ...تعا فريحى يا حبيبتى

الا ماحد يفهمنى هى المجذومة ...امينة شعباية دى ...بتقول ايه ...؟؟

شيكو انا اقولك متزعليش

هو انتي عايزة تعرفي ايه اللوس والكومباكت ولا عايزة تعرفي امتى نستخدم دي وامتى نستخدم دي

عموما اللوس باودر دي بودرة بتبقى زي بودرة التلك كده لوس يعني سايبة وبتحطيها لما تكوني بتستخدمي كريم اساس اللي هو فاونديشن

احم احم

بتثبت الفاونديشن مدة اطول ومش بتخلي الوش فيه لمعة من الكريم

بصي شكلها بيكون كده

وبتحطيها بالفرشة الكبيرة خالص

لمسات خفيفة وبتشيلي اي زيادة بنفس الفرشة برضو

الكومباكت بودر بقى هيا اللي احنا نعرفها من زمان وممكن نحطها من غير فاونديشن :roseop:

عرفتي الاخت كانت بتقول ايه ولا لسه فيه اي شيء غامض

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :

( أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه )

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق

ان شالله يخليكى يا جودفيث يا اختى

ايه المعلومات القيمة دى عالصبح

والله انا بجيب الكومباكت دايما واقولك سر عليها بس ماتضحكيش عليا؟؟؟

انا كنت فاكرا انها نوع جديد من الفاونديشن

استمرى استمرى.........طلعى اللى عندك........كلنا آذان صاغية :roseop:

4 عدد القراء لهذا الموضوع (0 الزوار ,0 المتخفيين)

الأعضاء: fatfouta,محمد العنبى,goodfaith,jasmin hamed

واخدين بالكوا من الكاميرا لقطت ايه؟؟؟؟؟؟؟

اخرج من هنا يا عنبى.........فين لماضة و شيكو؟؟

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

طيب الكريمات بلاش الميكياشات ههههههه

حد له اي تجربة مع كريم وكان كويس ايدين ولا وش ولا رجلين ولا اي حاجة

يابنات ردا ...على الهجوم العنيف الذى شنه الرجال على جميع التوبيكات الفضائية والارضية ...

ايه رايكم فى الخباثة حد كده فنان يعملنا لوجو ...لتوبيك زيادة فى الامعان يعنى ...فكروا فيها ...علشان يبقاله صيت ...ويتشهر احتمال يبقى ماركة مسجلة ونبيعه على الفضائيات

بصي انا مليش في التصاميم وكده بس لقيت الصورة دي على النت

ايه رايكم تنفع ولا لأ

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :

( أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه )

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق

معلومات عامه للمكياج

1 - اهم من المكياج هوه الكريم الى قبله عشان تحمى وشك من تفاعل الكمويات

2 - فيه فى المكياج ذى البرفانات مستويات يعنى لو قلنا

LANCOME

E LAUDER

CLINIQUE

غالين غشان ماركات اعلى من /LOREAL , NEVIA بس بعد تجربه بجد نيفيا كان من احسن الماركات الى استخدمتها و ماضيقتش بشرتى بالمره

3 - الحذر ثم الحذر من كريمات التفتيح و بعدين المكياج عشان بيعملو حبوب الى تحت الجلد ( وديه نصيحة دكتوره)

4 - قبل وضع المكياج على الوجه تغسلى الوجه بالغسول المناسب لبشرتك و بعدين التونك ( عشان البشره مسماتها تتقفل على نظافه من افضل التونك ماء الورد بللى قطنه ) و بعدين الكريم المرطب ( و كل واحد على حسب نوع بشرته )

5 - لو كانت البشره متهيجه و فيها حبوب ياريت ماتصرفيش فلوسك على كريم اساس للتغطيه و لكن اشترى نوع غسول جيد و كونسيلر من الى فيهم مضاد للبكتريا ( كونسيلر ده بيستخدم لاخفاء اى بقع او حبوب اوسواد تحت العين

4 - فيه حاجه الناس بتتلخبط فيها دايما هيه BASE , , FOUNDATION الفرق ان التانى ده اقرب الى الكريم و بيغنى عنه بيعطى مظهر طبيعى اما الاول فهو ده كريم الاساس المتعارف عليه

5- FOUNDATION يفضل انك تستعملى نفس لون بشرتك عشلن تتلافى المظهر الجيرى ( وش الجبس الى يتشوفه) و ياريت تجربى على اسفل الانف لان النطقه ديه اقرب منطقه للونك الطبيعى ممكن استخدام FOUNDATION درجه افتح بس يفضل لو كنتى فى فرح مثلا مش معرضه لاضاءه قويه

كريم الاساس فيه منه انواع كتير الى خفيف ذى السائل و الى تقيل ذى الكريم و الى على شكل الم ذى صباع الروج بس انا دايما بفضل ال OIL FREE حتى لو كانت البشره جافه و ده لان الزيت بتخلي الون مش مستوى يعنى بيلطش

المهم سواء الكريم او البيز او الفوندشن الحاجات ديه بتبقى ملمسه بشرتك مباشره و ياريت نجبب ماركه كويسه و متجربه و تحفظ فة مكان بارد يعنى ماينفعش فى الخليج تتساب فى اوده مش مكيفه لفطره طويله

يتبع

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

لا يافيث جود بجد نورتينا ...صدق اللى قال العلم فى الراس موش فى الكرام ...طب بما ان اللوس بودر ...دى ممكن نستعملها بعد الفونديشن ...فيه منها انواع على حسب نوع البشرة؟؟

ودرجات الوانها تبقى كومباتبال مع الفوندايشن ولا ايه ؟؟

طب حد يساعدنا يتصميم ...عاوزين نكتب ن النسوة بس فى لوجو يغيظ ياجماعة حلوة المشاركة بتاعة فيثجوود...ممكن نشوف ابداعات الستات ...عاوزين نبقى ماركة مسجلة

ياسمين يافنانة ...ايه فين الابداع??

فتفوتة برج المراقبة ...حول

رابط هذا التعليق

جائنا البيان التالى من مرصدنا ومن مصدر موثوق به ...تحدث مسئول رفيع المستوى ببلدة جمع المذكر السالم ... الجذم الكلاركس فى الخليج العربى ومصر ...دول قلعوا الجذم تقريبا لبعض...الريحة كده هاتبوظ المنتدى ..حد يرش معطر ياخوانا ........ هههههههههههه...

رابط هذا التعليق

[

طيب الكريمات بلاش الميكياشات ههههههه

حد له اي تجربة مع كريم وكان كويس ايدين ولا وش ولا رجلين ولا اي حاجة

للوجه انا بستخدم GARNIER ( بتاع الست هند صبرى ) بجد سعره معقول جدا و نتيجة ذيه ذى اى ماركه غاليه و قبله PONDES كويس برده

بس نصيحه على الماشى كل 3 ل 6 شهور غيرى الكريم عشان الجسم لما يتعود النتجه مابتبقاش جامده

للايدين NEVIA HAND CREAM و لو الحاله صعبه عليكى و على الفازلين قبل ماتنامى

للجسم PALMERS CREAM فيه منه على زيت زتون و فيه منه على كاكاو الاتنين كويسين

اما بقى BODY SHOP و الحركلت ديه فهيه ريحه اكتر منها فاعليه و لازم كل مره تغسلى يدك تحطيها عشان تعمل مفعول

و طبعا محدش فاضى للفراغ ده

رابط هذا التعليق

الراجل الى يهوب

غسيل الصحون عليه

و العيال معاهم

رابط هذا التعليق

معلومات عامه للمكياج

1 - اهم من المكياج هوه الكريم الى قبله عشان تحمى وشك من تفاعل الكمويات

2 - فيه فى المكياج ذى البرفانات مستويات يعنى لو قلنا

LANCOME

E LAUDER

CLINIQUE

غالين غشان ماركات اعلى من /LOREAL , NEVIA بس بعد تجربه بجد نيفيا كان من احسن الماركات الى استخدمتها و ماضيقتش بشرتى بالمره

3 - الحذر ثم الحذر من كريمات التفتيح و بعدين المكياج عشان بيعملو حبوب الى تحت الجلد ( وديه نصيحة دكتوره)

4 - قبل وضع المكياج على الوجه تغسلى الوجه بالغسول المناسب لبشرتك و بعدين التونك ( عشان البشره مسماتها تتقفل على نظافه من افضل التونك ماء الورد بللى قطنه ) و بعدين الكريم المرطب ( و كل واحد على حسب نوع بشرته )

5 - لو كانت البشره متهيجه و فيها حبوب ياريت ماتصرفيش فلوسك على كريم اساس للتغطيه و لكن اشترى نوع غسول جيد و كونسيلر من الى فيهم مضاد للبكتريا ( كونسيلر ده بيستخدم لاخفاء اى بقع او حبوب اوسواد تحت العين

4 - فيه حاجه الناس بتتلخبط فيها دايما هيه BASE , , FOUNDATION الفرق ان التانى ده اقرب الى الكريم و بيغنى عنه بيعطى مظهر طبيعى اما الاول فهو ده كريم الاساس المتعارف عليه

5- FOUNDATION يفضل انك تستعملى نفس لون بشرتك عشلن تتلافى المظهر الجيرى ( وش الجبس الى يتشوفه) و ياريت تجربى على اسفل الانف لان النطقه ديه اقرب منطقه للونك الطبيعى ممكن استخدام FOUNDATION درجه افتح بس يفضل لو كنتى فى فرح مثلا مش معرضه لاضاءه قويه

كريم الاساس فيه منه انواع كتير الى خفيف ذى السائل و الى تقيل ذى الكريم و الى على شكل الم ذى صباع الروج بس انا دايما بفضل ال OIL FREE حتى لو كانت البشره جافه و ده لان الزيت بتخلي الون مش مستوى يعنى بيلطش

المهم سواء الكريم او البيز او الفوندشن الحاجات ديه بتبقى ملمسه بشرتك مباشره و ياريت نجبب ماركه كويسه و متجربه و تحفظ فة مكان بارد يعنى ماينفعش فى الخليج تتساب فى اوده مش مكيفه لفطره طويله

يتبع

لا وفيه ماركة هنا فى السعودية هنا اسمهاMac يا نهاااااااار ابيض بلاقى الاخوة السعوديات الرايقات(جمع رايقة) واقفين على محلات الماركة دى بالذات اييييييييه ضرب نااااااار

نفسى اجربها بس عارفة اجيب ايه ولا ايه منها لان اسعارها بقى.......حدث ولا حرج :roseop:

رابط هذا التعليق

فى كريم لليدين اسمه اتركس ممتاز

الرابط المرفق عليه صورته و احجامه و سعره

http://www.amazon.de/Atrix-Intensive-Schut...ef=pd_rhf_p_t_3

جربو الكريم و ادعو لى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

ياولاد انا حاسه انى تايه بينكم حد يقولى حد يفهمنى

يعنى انا هسأل اسئله معينه واتمنى اللى عنده خبره يقلي

اولا انا عندى الجزء اللى عند الذقن غامق وباقي الوش فاتح وبجد الموضوع ده بيضايقنى جدا وكمان الجزء اللى مستخبي في الطرحه بيبقي فاتح عن الوش وبجد مش عارفه ازاى اجيب كريم اساس مناسب للون البشره من غير ما يخليها تجير وفى نفس الوقت يكون متناسب مع الالوان المختلفه اللى فى وشي

رابط هذا التعليق

طب...موضوع الغمقان اللى عند الدقن ده ليه اسباب ..

بتقطمى الاكل بشكل موش صح ..بيسمح للاكل انه يغمق المنطقة دى ...زى التفاح مثلا ..والفواكه عموما

منطقة الدقن دى عالية وبتتعرض للشمس اكتر ...محتاجة تستعملى صن بلوك وبيكون على حسب نوع بشرتك

استعمال معجون السنان بشكل غلط ممكن يكون سبب لتغميق ذات المنطقة

الوضوء مع عدم تجفيف المنطقة

كل ده اهم من استعمال الفونديشن ...علشان نعالج الاسباب

رابط هذا التعليق

اولا انا عندى الجزء اللى عند الذقن غامق وباقي الوش فاتح وبجد الموضوع ده بيضايقنى جدا وكمان الجزء اللى مستخبي في الطرحه بيبقي فاتح عن الوش وبجد مش عارفه ازاى اجيب كريم اساس مناسب للون البشره من غير ما يخليها تجير وفى نفس الوقت يكون متناسب مع الالوان المختلفه اللى فى وشي

حبيبتى بوسى

افضل كريم اساس استخدمته و بجد كانك مش حاطه حاجه على وشك من كتر ما هو خفيف جدا

هو

age renew من max factor

و دى صورته

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

طب...موضوع الغمقان اللى عند الدقن ده ليه اسباب ..

بتقطمى الاكل بشكل موش صح ..بيسمح للاكل انه يغمق المنطقة دى ...زى التفاح مثلا ..والفواكه عموما

منطقة الدقن دى عالية وبتتعرض للشمس اكتر ...محتاجة تستعملى صن بلوك وبيكون على حسب نوع بشرتك

استعمال معجون السنان بشكل غلط ممكن يكون سبب لتغميق ذات المنطقة

الوضوء مع عدم تجفيف المنطقة

كل ده اهم من استعمال الفونديشن ...علشان نعالج الاسباب

شيكو انتى ممتازه انا فعلا مش بحب اجفف وشي بعد الوضوء او بعد غسل الوش نهائي وطول عمرى بعمل كده معرفش ليه بس انا بحب احساس الميه على وشي

بس اول واخر مره ان شاء الله

حبيبتى بوسى

افضل كريم اساس استخدمته و بجد كانك مش حاطه حاجه على وشك من كتر ما هو خفيف جدا

هو

age renew من max factor

و دى صورته

اليوم ان شاء الله هجيبه ومش هجربه الا لما خلى وشي لون واحد ان شاء الله وامتنع عن ترك المياه على وشي وابقي انشفه

بس بجد ميرسي جدا جدا يا مغتربه ربنا يخليى لى يارب

رابط هذا التعليق

لا وفيه ماركة هنا فى السعودية هنا اسمهاMac يا نهاااااااار ابيض بلاقى الاخوة السعوديات الرايقات(جمع رايقة) واقفين على محلات الماركة دى بالذات اييييييييه ضرب نااااااار

نفسى اجربها بس عارفة اجيب ايه ولا ايه منها لان اسعارها بقى.......حدث ولا حرج :roseop:

انا مره دخلت محل mac حسيت انى فى محل رسم ايه الالوان ديه كلها

رابط هذا التعليق

حمد لله ع السلامة ياجود فيث والف سلامة عليكى ربنا يتم شفاكم على خير يارب

الله ينور والله يابنات اهو كده المعلومات القيمة

بجد فعلا نورتونا ربنا ينورهالكم ده الواحد كان بيتفرج على الست جويل والاخت امينة وكانوا متوهينا ع الاخر

هاقولكم انا جربت علبة من "ماكياجى " بجد الوانها حلوة جدا وفيها علب كاملة يعنى فيها تشكيلات من اول الاى شادو للجلوس والماسكارا وكل حاجة

وممكن تجيبوا الكتالوج وتنقوا براحتكم يعنى فيه علبة عجبتنى جدا وسعرها فى حدود 25 دينار يعنى اقل من 500 جنيه مصرى هاجيبها لنفسى بقا فى عيد الام :lol:

ممكن بقا تجيبوا الماسكارا احتياطى ماركة احسن يعنى حاجة عالمية انا جربت ايف سان لوران بجد ممتازة ومش الووتر بروف زى مافتفوتة وصت

يبقا للالوان وكده هاتوا حاجة متوسطة وان كانت جيدة جدا زى ماكياجى

وللحاجات المهمة زى الفاونديشن والمنظف زى ماقال جاسمينا يكون ماركة محترمة جدا او حاجة طبية انا عندى cleanser من Bioderma بجد رائع بس ده اعتقد فى الصيدليات لانه جايلى هدية :roseop:

لحد هنا ومعلوماتى فى الماكياش والكريمات انتهت يعنى انا ادليت دلوى كله وهاقعد جنب شيكو وبوسى

هى ذهبية فين ؟؟

انا قعدت اضحك جدا على موضوع الجزم الكلاركس فيه حد يفتح موضوع عشان يتكلم ع الجزم الكلاركس طب حد يروح يقولهم يجربوا ال ECCO

تم تعديل بواسطة om marawan

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...