اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نـون النسوه ،،،،

pocy

Recommended Posts

اهلا بيكم يا قطاقيط

مش ملاحقة عليكم

ادينى هتابع معاكم وال فات اتسلى فيه براحتى

نيجى بقى للمهم ال دخلت علشانه

عاوزة اعرف ازاى اذاكر لبنتىواتابعها فى درروسها ؟؟

السؤال ده ليه بقى ؟

علشان انا مش عارفه الاسلوب ال انا باتبعه معاها صح ولا غلط

كمان انا عندى مذاكرة دايما وكمان باباها

واكيد كتير بنشغل عنها .....وبقصر معاها (نحط بقى 100 خط تحت الكلمة دى )

رابط هذا التعليق

مش ملاحقة على قراية هذا الكم الهائل من الصفحات ولانى مشغولة اليومين دول و معنديش وقت كتير

اسجل اعجابى بادائكم يا نساء المحاوراتية

انا متابعة

سؤال كدة على الماشى

هو الموضة اللى ماشية اليومين دول مش عاجبنى وانا اللى لوحدى فى الراى دة

كلة ضيق و مبهرج و الوان فاقعة قوى و اى حاجة على اى حاجة و بضاعة كتير ملية السوق بس مفيش فيها اى ذوق

عمالة الف المحلات بقالى كام يوم

مش لاقية حاجة وباعيط لما ارجع

طبعا انا بتكلم عن هنا فى مصر لانى مش برة زيكم

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

اهلا بيكم يا قطاقيط

مش ملاحقة عليكم

ادينى هتابع معاكم وال فات اتسلى فيه براحتى

نيجى بقى للمهم ال دخلت علشانه

عاوزة اعرف ازاى اذاكر لبنتىواتابعها فى درروسها ؟؟

السؤال ده ليه بقى ؟

علشان انا مش عارفه الاسلوب ال انا باتبعه معاها صح ولا غلط

كمان انا عندى مذاكرة دايما وكمان باباها

واكيد كتير بنشغل عنها .....وبقصر معاها (نحط بقى 100 خط تحت الكلمة دى )

امى نونا

على حد علمى يعنى ان اسم النبى حارسها جوجو لسه ضغنونة على موضوع المذاكرة ده

بس انتى حاسة انك مقصره معاها عشان انتى كان عندك مذاكرة طبعا........متضايقيش من نفسك

وقولى اى اسلوب بتتبعيه معاها فى المذاكرة واحنا نفيدك وهى فى سنة كام؟؟

رابط هذا التعليق

جولدن ....

اومال ايه انا ...الدنيا بتضيق علينا والله موش عارفة ليه ..؟؟

اللبس عمالى يضيق ...والامخاخ برضه بتضيق ....هييييييه...

المهم...حضرتك منكن نتكلم على الخطوط العامة اللى ممكن تساعد على انك تختارى لبسك ...

بمعنى ...لو حضرتك ممكن تلبنسى بنطلونات .."مناطيل يعنى "...

ممكن تختارى شميز طويل والسنة دى الشميزات على شكل فساتين قصيرة شوية "شانيل" ...

واحيانا ممكن تتلبس لوحدها على بوت طويل ...والموضة السنة دى ...الاكمام البالون ...زى كده

وتقومى حاطة اضافة تانية بقى من عندك ...لمسات ...بوليرو ..قصير على الفستان بس تلاحظى انه ممكن يكون ترواكا ..

علشان الكم البالو يبان ..او لو البوليرو موش هاينسبك ..ممكن تلبسى عليه حاجة مفتوحة من ادام وقصيرة شوية ...

وتضربى طرحة واحدة ...مش خمسمية ...على الطقم الشوياكة ده...وابقى ادعيلى ...

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

بالنسبة بقى لماما نونا ...

الموضوع بيعتمد فى الاول زى ما عسلية قالت ...

هى البنت فى سنة كام ..؟؟

ومستواها ايه ؟؟

وانا هاديكى افكار مؤقتا ....

اعملى تايم لاين للمنهج ....وحطيها على ورق حلو ..وعليه رسومات وحاجات حلوة كده

والزاقيه على فى حجرتها ....

وحاولى تمشى عليه انتى وهى ....بمعدل اسبوعى على الاقل ...

شجعيها انها تعتمد على نفسها من البداية ...علشان لماتكبر ماتعتمدش على حد ....

اعملى ركن للمذاكرة بتاعتكم مع بعض ...وخليه هادى ...وجوه حلو ...علشان تهيئيها نفسيا لجلسة الصلح المنعقدة بينكم ...

حاولى دايما لو موش هاتذكرى معاها ...تتابعى الكشاكيل ودفاتر المدرسة ...

واخيرا ...ربنا يكون فى عونكم ياللى بتذاكروا لولادكم ...

انا متاكدة انها حاجة صعبة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا عارفة انكم زعلانين مني.....و التوفافة علي وشي هتبقي إكواااااام......إكواااااام

معلشي....كنت بتخانق مع نفسي حبتين اليومين اللي فاتوا......و الحمد لله جت سليمة....(فاكرين مشهد بكيزة هانم الدرملي لما راحت تدفع وصل النور....و بعدين فيه واحد ست ادتها بالروصية....اهو انا كنت كده.... :sad: )

ايه حكايات الالغاز اللي ماشية في المنتدي

طب و عهد مين ده.....و عهد الله (مش قادرة امسك حاجة احلف عليها.....نفسي مصضوضة مووووووت).....انا اول ما اقرا كلمة لوغز.....احس ع طول كده اني مش هعرف اجاوبه....من قبل ما اقراه.....

حاولت اعصر المخيخ....بس منزلشي حاجة......كله فس خااااااالص

انا عندي لوكشة حاجات هفكر فيها معاكو بصوت مطرقع..... :rolleyes:

1- ضربت شعري صبغة الاجازة اللي فاتت...و كان طالع توحفة موت أوي جودن خالص.....دلوقتي عدي عليه حوالي 5 شهور....و تحسوا كده ان فيه أوزازة كوركتور انكبت عليه...فبقي ايه المنظر العاطشفي....حوالي 5 سم مكعب... :welcome: لونه الطبيعي...و الباقي الصبغة و اللي هي لا بقت صبغة و لا يحزنون و حاسة انها قلبت علي لون جناح البغبغان لما بيطلعوا من شباك العربية و هو سايق بإيد واحدة

انا كنت عايزة اضرب شعري لون تاني

بس حكاية ان اللون بيروح بيخلي شكل الشعر مش رومانتيكي خالص

رايكم ايه......اضرب الحيطة لون تاني.....و لا استني لما الصبغ القديمة تروح......بس دي هتبقي مسااافة بقي......و لا ااقصه بقي......هموت و اعمله كاريه....بس مش هاين عليا.....برضه أهو مغطي قفايا...... محدش عارف الايام الساقعة شايلالنا ايه؟؟؟

2- بقولكم ايه....احنا نعمل نفسنا نوبتجيات......كل واحدة تلفح عصاية الغلية......و تروح نخبط واحد علي راسه في الكوشك اللي فاتحينه ده و مسمسن نفسهم...."الجمع السالم......و القعدة ع السلالم"

انا لسه كنت بقرا قوصة عميكة جدا......ان الستات عايشين في الكوكو...قصدي الكوكب ده لوحدهم من غير اي حد.....و يااااااااه ع العيشة.....و خير اللهم اجعله خير بقي عندهم الفرصة انهم يتكاثروا ذاتيا ..........فين أيام درس العلوم.......و دودة الاميبا و الاسكارس

ايه رايكو بقي؟؟؟؟؟ مين عليه الدور....... اوعي حد يزنقني...... انا في غرفة العمليات....بمص جصب..... :sos:

3- لاحظت يا اوختشي المستمعة ان فيه حالة من الضباب اليومين دول ماشية علي سوتات المنتدي اللي كانوا فولة شمعة منورة......طب ايه ده يا أوختشي.......طب ما تيجوا كل وقت و التاني نعمل حوتة فضفضة كده.......... احسن يا شابة تطقي و لا شعر راسك يقع..........و لا يجيلنا اللومباجو.........منه لله اللي هد السلم للم للم

بس خلاويص

مساااااكم احلام سعيدة.........ده ع اعتبار اني الكائن الوحدي اللي لسه مفنجل عينيه ع وش الكرة الارضية............فيه صوت سيفوكية شخير جااااية منين.... مافيش غيرهم بتوع مسمط سالم دول

فوتكم بعافية

1- بصى يا لماضه احسنها صبغه ما بتعدش اكتر من 6 اسابيع يعنى لو عملتى تغير درامتيكى للون شعرك اعرفى انك لازم تعمليله Maintenance كل ست اسابيع , و ده مش عشان الشعر بيطول بس عشان الون بيرح و كلوا بيقلب على اورانج مش عارفه ليه . ممكن تغيرى لونه بس تقربى للون شعرك الاصلى لو مش فى النيه تصبغيه كل ست اسابيع

2- انا متطوعه جدا جدا على فكره و ممكن اخد نبتشيتين كمان عشان مفقوعه منهم بصراحه و مش عايز ارد عليهم عشان مايقولوش الستات حشريه خليهم

و بعدين سنج تلاقى مطاوى ايتوها خدمه ................ بس اهم حاجه ضوافرى ما يتكسروش عشان مربيهم على الغالى

على فكره ممكن احطلهم حشيش و ابلغ عنهم و يتقبض عليهم بربطه المعلم و صحابى على قهوة جواهر نفسهم يخدموا بجد

طب انا عايزه اسئال سؤال فى الكيمياء رغم ان ا ان الكمياء غداره و بس انا مابحبش الاحياء بصراحه صراصير و ضفادع و الفيلم ده هتلاقنى فريكيكو رجليا ما بتعلمش

ليه عمرنا ما شوفنا بنت نكديه هما الستات بس الى نكدين ؟ اتصور ان اضافه الراجل للمعادله ديه هو السبب فى الاحماض الى بتطلع و لا ايه ؟

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

جولدن ....

اومال ايه انا ...الدنيا بتضيق علينا والله موش عارفة ليه ..؟؟

اللبس عمالى يضيق ...والامخاخ برضه بتضيق ....هييييييه...

المهم...حضرتك منكن نتكلم على الخطوط العامة اللى ممكن تساعد على انك تختارى لبسك ...

بمعنى ...لو حضرتك ممكن تلبنسى بنطلونات .."مناطيل يعنى "...

ممكن تختارى شميز طويل والسنة دى الشميزات على شكل فساتين قصيرة شوية "شانيل" ...

واحيانا ممكن تتلبس لوحدها على بوت طويل ...والموضة السنة دى ...الاكمام البالون ...زى كده

وتقومى حاطة اضافة تانية بقى من عندك ...لمسات ...بوليرو ..قصير على الفستان بس تلاحظى انه ممكن يكون ترواكا ..

علشان الكم البالو يبان ..او لو البوليرو موش هاينسبك ..ممكن تلبسى عليه حاجة مفتوحة من ادام وقصيرة شوية ...

وتضربى طرحة واحدة ...مش خمسمية ...على الطقم الشوياكة ده...وابقى ادعيلى ...

كل مرة اتاكد يا شكشك ان انا وانتى توام يا اوختشىى

والله انا بحب جدااا وبستشيك جدا جدااااااا منظر البريلو مش عارفة ليه

وكمان بحب الدريل الكات المنقوش وتقومى ضاربة فوقية شميز بلونن سادة يليق معاه

وبرضوا كفايه طرحة واحدة نظرا للنقوش اللى فى الفستان

رابط هذا التعليق

صبا ح الخير عليكو

بتنامو امتى وبتصحوا امتى

ما شاء الله عليكم ابخركم بقى مالحسد

والقرررررررررررررررررررررررررررر من جماعة ابوثالم ال قاعدين عالثلالم

نرجع بقى لموضوعنا

بنتى جنى 4سنوات ونصف

وكات المفروض تكون فالمدرسةالسنة دى kg2

وبسبب ظروف نزولنا نهائى من السعودية طبعا مدخلتش المدرسة

وفى مصر بديها دروس خصوصية كده

حاليا اتعلمت الحروف كلها عربى وانجليزى

والماث اتعلمت الارقام عربى وانجليزى لغاية 30

وبتجمع وبنطرح رقم ورقمين

لما بحاول اذاكر معاها

عاوزانى امشى معاها زى المدرسة بتاعتها حتى لو غلط

معندهاش استعداد للتفاهم

وساعات بتوصل للخناق بينى وبينها

وممكن اضربها وا اخاصمها

فيها عيب كبير جدا وهو انها بتحب تريح دماغها

تكتب بسرعة ومش مهم اخط كويس اولا

بس لو مواعداها بخروجة مثلا

تكتب الواجب بحرفنه وخط كويس

والواجب يخلص كله ف 5 دقايق فى حين اننا ممكن نقعد نكتبه يوم كامل

بسيبها واتابعها من بعيد بس بحس انه لازم اكون معاها

لان لومتبعتهاش من البدايه مش هتتعلم كويس

المشكلة الكبيرة بقى لو انا عندى مذاكرة ومش بعرف اتابعها

كما ن هى المفروض تاخد كلمات عربى او انجليزى وتكتبها لوحدها فالسن ده ولا اايه ؟

رابط هذا التعليق

طب انا عايزه اسئال سؤال فى الكيمياء رغم ان ا ان الكمياء غداره و بس انا مابحبش الاحياء بصراحه صراصير و ضفادع و الفيلم ده هتلاقنى فريكيكو رجليا ما بتعلمش

ليه عمرنا ما شوفنا بنت نكديه هما الستات بس الى نكدين ؟ اتصور ان اضافه الراجل للمعادله ديه هو السبب فى الاحماض الى بتطلع و لا ايه ؟

أتصدقي عشان الجملة اللي بالاحمر اللي فوق دي

هقولك

ينصر دينك يا استاااااااااااااذ خليفة (وش المتهم اللي م النوع المالوف في القفص)

انا المعادلة دي بتظبط معايا جودن جودن......و عليه يا بنتي بلاش إضافة المركب الكيميائي المعقد ده اللي اسمه ثاني اكسيد الرجالة.....و ع طول طلعيه م المعادلة.....و والله هتلاقي نفسك بقتي حمض الكبريتيك.......كتلة متوهجة من الذكاء و الحيوية

بصوا بقي يا بنات

انا عايزة اكلمكم علي احدث نطرياتي في العلم الستاتي

نظرية "دلعي نفسك"

و خاصة لاخوانتا المتجوزات.......يا اوختشي وشك......بقي اصفر و زي اللمونة الممصوصة...و لسه فيها الشعر بتاعها (ايه التشبية ده؟؟؟؟؟)

لازم نخلي وقت لنفسنا....ندلع فيه روحنا...بتاعنا احنا و بس

لو بنوتة ......هو الوقت كله اصلا انا بدلع نفسي فيه

لو مودام....و عندك راوتر بقي....و شوية ذبذبات في هيئة اطفال.....اختاريلك نص ساعة في اليوم ليكي لوحدك بعيد عن العايل و ابوهم و البيت و الغسيل و الخ الخ الخ

نظرية "دلع نفسي"....قايمة علي ايه.......ان الواحدة عشان تعرف تفضل تدي تدي تدي...لازم تاخد......و بما ان مافيش حد عنده احساس...اوسكتي اوسكتي مش انضرب في القنال ايام الحصار......يبقي لازم احنا ندي نفسنا....و ناخد بالنا من نفسنا

صح الكلام و لا مش صح

طبقيها.....و اوعي تحطيها في الدولاب و قولولي رايكن ايه

ملحوظة علي جنب يا اسطي:

فيما يتعلق بموضوع عصاية الغلية......و التخلص من الرجالة المفترية..... يا جماعة انا شايفة ان الموضوع مش محتاج نوباتجيات....اللينفسها هافة عليها تروح ع طول.......و ربنا معاها

بس عزيزتي قائدة المركبة العسكرية...... :sad: ....اضربي....و تعالي جري....هاااااارش

صبااااحكم نون نسوة........آخر دلع

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

ازيكو يا نسوة :welcome:

وحشتونى انا لسة جاية من قهوة الجماعة اللى هما جمع المذكر اللى مش سالم ابدا

المهم بقولكم بمناسبة ان البنوتة مش نكدية

علشان مسؤولية الاولاد بعد الزواج والشغل والكرش وغسل الاطباق والطبخ .... الخ ..

وكمان ضيفي .. وجود شاكيرا وهيفا ونانسي ومروة واليسا والسيلكون

كمان ضيفي لكل دول وجود سي السيد :sad:

اعتقد بعد كده

لازمن

وحتمن

وضرورى يعنى يا اوووووختشى - يكون النكدون مطلوبن جدون جدون لهن اللى اسمهن نون النسوة

:rolleyes:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

لماضه عايزه اقولك كلامك فى الجون بجد وانا بقيت بعمل كده من فتره عارفه انيم عمر وبعد ما ابو عمر ينام بقيت بقوم امدد كده قدام التليفزيون واشوف القنواتاللى انا بحب اتفرج عليها ومش عارفه اتفرج وعموره وابو عموره قاعدين لان كل واحد فيهم بيجيب قنواته اللى عايزها

بقيت فجأه كده اروح افتش في الدولاب واطلع فستان حلو عاجبنى بس مش بخرج بيه لانه اضيق والبس واحط مكياج كامل واضرب شعري فى الخلاط واحس بأنوثتى بقي شويه

بقيت اخرج من القمقم اللى انا كنت حابسه نفسي فيه ومكنتش بروح عند حد ولا اتعرف على حد بقالى فتره لا دلوقتى اتعرفت على جيرانى بالعكس طلعوا ناس محترمين جدا وطلعت واحده كمان من السويس معايا ومكنتش اعرف وبجد بنت مجدع جدا جدا

بقيت اقضي الويك اند دايما بره البيت علشان افسح عمورى واتفسح انا كمان كنت الاول بقول علشان عمورى وبس لكن دلوقتى انا حاسه انى محتاجه اخرج اكتر من عمورى والله

عمورى لازق في بشكل فظيع دلوقتى عودته ان فى بابا لازم تلعب معاه وتخرج مع بابا علشان يبقي في مجال اتنفس انا لوحدى بجد

ارتاحت شويه ولازال البحث جاريا عن اشياء تسعدنى انا لنفسي وليس فقط لاسعد بها الاخرين

تحياتى من على الكرسي بتاع الكمبيوتر

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

ازيكو يا نسوة :welcome:

وحشتونى انا لسة جاية من قهوة الجماعة اللى هما جمع المذكر اللى مش سالم ابدا

المهم بقولكم بمناسبة ان البنوتة مش نكدية

علشان مسؤولية الاولاد بعد الزواج والشغل والكرش وغسل الاطباق والطبخ .... الخ ..

وكمان ضيفي .. وجود شاكيرا وهيفا ونانسي ومروة واليسا والسيلكون

كمان ضيفي لكل دول وجود سي السيد :sad:

اعتقد بعد كده

لازمن

وحتمن

وضرورى يعنى يا اوووووختشى - يكون النكدون مطلوبن جدون جدون لهن اللى اسمهن نون النسوة

:rolleyes:

أغابي حبيبتى

بجد كلامك مظبوط جدا جدا

وانتى اختصرتى ردى بكل بساطه تحياتى ليكى يا قمر

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

مش عارفه يا جماعه يمكن رأي ده ميعجبش بعضكن ولكن هقوله وامرى لله

انتوا عارفين ان اى حد بيدخل هنا بنصوره ونضعه فى لوحه المقبوض عليهم ومتلبسين كمان

بس انامش عاجبنى اننا نكتم على انفاسهم بالشكل ده بمعنى ان زى مااحنا عايزين نعمل مساحه لينا ونستمتع بيها لازم نبقي ديمقراطين ونسيبلهم نفس المساحه وصدقونى احنا المستفدين كتير لو هما اتكلموا لاننا هنستفيد منهم فى التعامل مع الرجال سواء اخوان او اباء او ازواج او زملاء عمل هنعرف كل اللى عايزينه من غير ما يقال علينا اننا حشريين او بيتمحكوا فيهم

وده طبعا رأى و كمان انا شايفه ان كده احنا بنمى موضوعهم اكتر طب ليه

احيانا بنبقي مش عارفين اهتمامات الرجال جات الفرصه لحد عندنا علشان نعرف بس تدخلنا فى موضوعهم او مساحتهم الخاصه مش مخليهم يتكلموا الا فى النقار معانا ومع نون النسوه فقط لا غير

اتمنى انكم تفهمونى صح مش اكتر ومش تزعلوا من رأى وربنا يوفقنا دايما لما يحبه ويرضاه

رابط هذا التعليق

تم القاء القبض على الاستاذ المذكور باسفله متلبسا بتهمه القراءه فى مساحتنا الخاصه

عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (0 الزوار 0 المتخفين)

3 الأعضاء: pocy, fatfouta, romany beshay

ونرجو اتخاذ الاجراء المناسب في اسرع وقت ممكن

رابط هذا التعليق

صبا ح الخير عليكو

بتنامو امتى وبتصحوا امتى

ايوه بخرينا لحسن العين موجوده من اخوانا اللى داخلين زائرين او مختفين

نرجع بقى لموضوعنا

بنتى جنى 4سنوات ونصف ربنا يكرمك بيها يارب اللهم امين

وبتجمع وبنطرح رقم ورقمين

بسم الله ماشاء الله عليها ابن اختى فى كجي2 وواخد نفس الحاجات دى بس بياخد كلمات ووصل في الترم الاول لحد رقم 40 بس هو عنده 5سنين ونص

لما بحاول اذاكر معاها

معندهاش استعداد للتفاهم

وممكن اضربها وا اخاصمها

اياكى ثم اياكى باسلوب الضرب وربنا يهدينى ومضربش عيالى ابدا مهما حصل ان شاء الله ممكن اسلوب الخصام او التجاهل او انك مش تجبيلها الحاجه اللى بتحبها ويكون دايما فى تشجيع وده اللى هيخليها تمشي معاكى زى ما تحبي ان شاء الله طبعا انا الكلام ده من برنامج العياده اللى بتيجي على الحياه الحمره

اعتقد ان لو خطها من البدايه مش اهتمت بيه فهيكون برضه وحش لو كبرت فالخط اساسي في بدايات السنين لازم تتبعيها فى الخطوط وربنا يوفقها ان شاء الله

انا ابن اختى بياخد كلمات بسيطه واهم حاجه الاسم بتاعه ثلاثي بيكتبه فى كل واجب بياخده

وربنا يعينها ويعينك يارب اللهم امين وتشوفيها وهى متخرجه يارب اللهم امين

تم تعديل بواسطة pocy

رابط هذا التعليق

صبا ح الخير عليكو

بتنامو امتى وبتصحوا امتى

نرجع بقى لموضوعنا

بنتى جنى 4سنوات ونصف

وبتجمع وبنطرح رقم ورقمين

لما بحاول اذاكر معاها

معندهاش استعداد للتفاهم

وممكن اضربها وا اخاصمها

انا مش عارفه هي كان المفروض تدخل كيجي تو بالنظام في مصر ولاالسعودية ..

بنتي كيجي ثري نظام امريكي وده يعادل كيجي تو بالنظام المصري .. الخلاصة ان المفروض السنة الجايه تكون في اولى ابتدائي او ( جريد ون )

بس هي عمرها حوالي خمس سنين ونص يعني اكبر من بنتك تقريبا بسنة . .

هم لغايه دلوقت اخذوا العدد من 1 الى 100 ..وبالمناسبة هم اخذوا الاول من 1 الى عشرة .. بعدين زودوا 11 و 12 .. بعدين مباشرة عدوا لغاية مية .. اقصد ان بنتك طالما وصلت لثلاثين يبقى تعد لغاية مية على طول ..

الطريقة انهم بيجيبوا ورقة وتقسم مربعات .. هتكتبي في اول مربع رقم 1 والي بعده 2 وهكذا الى رقم 10 تبدأي السطر الي بعده بـ 11 ثم 12 وهكذا الى عشرين

وهنملأ الجدول ده الى 100 .. بيسموها ( هابي ون هندرد ) عشان الصفرين بتوع المية هينحط لهم عينين ويترسم لهم فم وبكده تبقى مية سعيده :sad:

الحكايه دي بتشجع الاطفال جدا انهم يكتبوا ويعدوا لغايه المية ..

طبعا بنتي حفظتها بالانجليزي بس للاسف فات علي احفظها العدد لغاية مية بالعربي ..

==========

الجمع والطرح المدرسة بتاعتها علمتني طريقة حلوة اوي لتعليمها ..

قالت مثلا لو عندنا 6 + 8 .. هنشوف مين الرقم الاكبر بينهم ونقول للطفل حطه في راسك .. ونشوف مين الرقم الصغير ونحطه على صوابعنا .. يبقى في راسنا 8 وعلى صوابعنا 6 ونبدأ نعد ايه بعد الثمانية ؟ تسعه .. عشرة .. وهكذا لغاية مالصوابع تخلص هنلاقي نفسنا وصلنا لـ 14 وهو مجموعهم .. الطفل هيعد على صوابعه اخر رقم هينطقه هو 14 يبقى هو ده الحل .. وهكذا ..

==========

بالنسبة للحروف فهم الاسبوع ده خلصوا الحروف كلها انجليزي ووصلوا لحرف كاف تقريبا عربي ..

بالنسبة للكلمات كنت زيك الاول بسيبها تكتب باي خط مش مشكلة لكن لاحظت ان ابلة المدرسة بتشطب لها على الي مكتوب غلط او بخط وحش وتعدل لها الحرف فبقيت بحرص اخليها تكتب بخط كويس ..

طبعا الابلة بتدقق على ان مثلا الالف اطول حرف وان النقط في محلها للحروف المنقطة وهكذا .. كنت زمان بعدي الامور دي بس بعد مالاحظت ان ده مش مقبول م المدرسة فبقيت بركز عليها ..

بالنسبة للاملاء فمدرسة الانجليزي قالت اي كلمه مكونه من ثلاث حروف لازم تحفظها عشان ممكن تتملى فيها اما مدرسة العربي فبتديلها كلمات تانيه من نفس كتاب العربي زي مثلا شجرة .. باب .. كتب .. حاجات بسيطه يعني

بتاخذها واجب تكررها مثلا خمس مرات اوسته في الصفحه الواحده وبيبقى عندها ثاني يوم املاء فيها ..

ارجوا اني اكون افدتك وتكون بنتك كده ماشيه صح .. وعلى الله بنتي انا الي تبقى ماشية صح لانها باذن الله السنة الجايه هتكون في مصر وخايفة ينزلوها سنة ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

تم ضبط الاخ المتهم وخال الواد عمورى فى تلك المنطقه المحضوره وتم تصويره وعمل اللازم

عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)

2 الأعضاء: pocy, محمد العنبى

ويرجى اتخاذ اللازم فى هذا الامر

رابط هذا التعليق

مش عارفه يا جماعه يمكن رأي ده ميعجبش بعضكن ولكن هقوله وامرى لله

انتوا عارفين ان اى حد بيدخل هنا بنصوره ونضعه فى لوحه المقبوض عليهم ومتلبسين كمان

بس انامش عاجبنى اننا نكتم على انفاسهم بالشكل ده بمعنى ان زى مااحنا عايزين نعمل مساحه لينا ونستمتع بيها لازم نبقي ديمقراطين ونسيبلهم نفس المساحه وصدقونى احنا المستفدين كتير لو هما اتكلموا لاننا هنستفيد منهم فى التعامل مع الرجال سواء اخوان او اباء او ازواج او زملاء عمل هنعرف كل اللى عايزينه من غير ما يقال علينا اننا حشريين او بيتمحكوا فيهم

وده طبعا رأى و كمان انا شايفه ان كده احنا بنمى موضوعهم اكتر طب ليه

احيانا بنبقي مش عارفين اهتمامات الرجال جات الفرصه لحد عندنا علشان نعرف بس تدخلنا فى موضوعهم او مساحتهم الخاصه مش مخليهم يتكلموا الا فى النقار معانا ومع نون النسوه فقط لا غير

اتمنى انكم تفهمونى صح مش اكتر ومش تزعلوا من رأى وربنا يوفقنا دايما لما يحبه ويرضاه

صباااحكم قلب نضيف

بصي يا قمر وجهة نظرط تحترم

بس م الاخر كده...و علي سيراميك

ما احنا عارفين انهم بيخشوا يبصوا علينا زي ما احنا بنخش نبص عليهم

يا بنتي بالضد تتضح الاشياء

يعني لو قعدنا للصبح نرغي و نلت و نعجن عشان نفهم البهوات و خصوصا في تصرفاتهم معانا مش هنفهمها.....انا شخصيا دخلت سالتهم سؤالين عن حاجتين فعلا مش هعرف اجابتهم غير من اصحاب الشان

و بعد كده هسيبهم يقعدوا براحتمه خااالص.....و يرجعوا للحفلة التنكرية بتاعت الفانلات اللي هما عاملينها....... :sad:

و بعديني يا بنتي و الله احنا اللي عاملينلهم جو........دول مش عارفين يفتحوا توبيك و يكملوا فيه...ربنا يعينهم...قال يعني الشغل مقطع بعضه

الرجالة معندهمش اهتمامات اصلا...حياتهم 3 كلمات

العربية.....(و دول الحمد لله عندهم توبيكات في الليلة دي)

الحلاق....(بس متهيالي معظم الاخوة المحاورين من ذووي الروءس اللامعة...... :rolleyes: )

الماتشات.....(و برضه عاملين الواجب في الكورة)

فاضل ايه بقي...الجنس اللطيف..........الخفيف النضيف

و ده لا يمكن يتكلموا عليه بالمفتشر

اوسكتي اوسكتي....ده انا شايلة في قلبي و ساكتة

بس انا احيي فيكي وجهة نظرك...و ليها مني كل الاحترام

صبااااحك بوسة طايرة حايرة....ليكي و لعموري

لماضة احترام

رابط هذا التعليق

لماضة

انا كمان معاكى ومش عاوزا حد من الصبيان يدخل هنا

ده انتى يا بوسى حاطة يافطة اااااد كدهوت على باب الموضوع مكتوب عليها........ممنوع دخول الرجال

لا طبعا مايدخلوش هيبوظوا التوبيك

:sad: :rolleyes:

رابط هذا التعليق

يالهههوى - يالهوووي

فيه رجالة موجودين معانا - يا دي الكسوف

وكمان سي السيد العنبي بنفسه :blink:

طب ام اجرى اغطى راسي بسرعة يا اوختشي لحسن في فى قهوتنا - ردددددددالة -

اماااال انا مقطعاهم ليه :lol:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...