اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنا أتنازل طواعية عن عروبتي

MaYousof

Recommended Posts

أنا بصراحة كان في بالي من المواضيع الأخرى ما هو أهم من الموضوع ده. لكني هاعتبر فتحي لهذا الموضوع مش بسبب أهميته وإنما بسبب إنه عاجل بعض الشيء.

أنا خلاص, قررت إني أقطع أي انتماء لي بالعرب غير إنهم إخوة في البشرية. هم عندي زيهم زي الأتراك أو الماليزيين, أو حتى البرازليين. ليس أكثر. أنا الآن لا أريد من عروبتي أي شيء. واللي بيعطوهولي العرب ممكن ليهم من اللحظة دي يمنعوه. مصري آه, مسلم جميل. عربي, ما أعطلكش. أنا اكتفيت. enough is enough. لما ييجوا يكلموني محبش أسمع منهم إن ليهم دلال عليَّ من باب العروبة. وجامعة الدول العربية يتفضلوا من غير كلمة وحشة مع ألف سلامة. أنا واضح في اللي بقوله ولم اقوله من باب انفعال أو عاطفة. ولا هو وليد لحظة ولا عن ضعف. بالعكس, دور أم العرب والعيال التلفانه ده ماعدش ينفعني بتاتا. اكسكيوزمي, مش فاضيله. بصراحة أنا كمتحدث باسم الوطن بقولها بوضوح, مصر مش ناوية تعمل جنتلمان أكتر من كده. مفيش أسهل من الكلام. مفيش أسهل من إني اقول أنا معايا مليون جنيه. هو أنا دفعت حاجة. واللي أسهل منها إني أقول أنا معايا مليار جنيه. ماهو كله في الفشنك. وبصراحة, مصر من قبل 1948 مابتاخدش غير الكلام. ولو هلوم حكام مصر في حاجة مش هلومهم قد لومي ليهم إنهم سمحوا للّي ... إنهم يجعجعوا. لاء وعلى مين, على أنضف بلد فيهم. أنا ما عنديش مانع إن مصر تشتغل من غير جعجعة. بالعكس, بقدر جعجعتك اقيس مدى هوانك. أنا شخصيا افتكر لحسني مواقف عدة مع عقربليزا رايس و بربور الإبن أبانت لي على الأقل مين هي البلد اللي بيعامل أمريكا معاملة الند بجد, ممكن بباراجماتية, لكنها معاملة ند. ومن غير جعجعة مني أنا كمان عشان أنا مش بالضعف اللي يخليني في موقف دفاع هقول, لا للقومية, لا للعروبة. مصر للمصريين وتدافع عن الإسلام ومقدساته, وليس عليها الدفاع أو حتى السكوت عمّن سأكون رحيما معهم بوصفي لهم بالجبناء وكفى.

ومن نفس باب الباراجماتية سأقول, لا يجب لمصر أن تكون عربية بعد الآن. أنا أتنازل طواعية عن عروبتي بسب عرب هذا الزمان. وكفاني أمام الله أني مصري مسلم.

شكرا.

تم تعديل بواسطة moheltohamy
رابط هذا التعليق

• الردود 98
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا كنت فتحت موضوع يناقش تقريبا نفس الفكرة:

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=89990

و انا اؤيد حضرتك من كل نايحة بدون اي جهة اعتراض. انا مسلمة و مصرية و فقط لا غير.

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

اعتقد ان اللي يهمني اني مسلم ! حعيش مسلم و حموت مسلم "ان شاء الله" , غير كدا عربي " برغم اني مبكرهش العرب ابدا " او مصري او طنطاوي او اسماعلاوي ! مش فارقه تماما !

لأن الناس مع اختلاف اجناسهم لكن الصفات واحده بشكل غريب !

رابط هذا التعليق

وحتعملو ايه في اللغه العربيه

اللي بتتكلموها انا من راي تتكلمو فرعوني

احنا امه واحده وكل منزيد الصفات المشتركه بينا كل متزيد قوتنا

الناس بكل مكان بتتوحد الا احنا

فما بالك احنا المسلميين لازم نكون صف وخصوصا الان ونزيد ونقوي الروابط اللي بتجمعنا

اما انا اتتمسك وافخر انني عربي اتكلم لغه القران

رابط هذا التعليق

وحتعملو ايه في اللغه العربيه

اللي بتتكلموها انا من راي تتكلمو فرعوني

احنا امه واحده وكل منزيد الصفات المشتركه بينا كل متزيد قوتنا

الناس بكل مكان بتتوحد الا احنا

فما بالك احنا المسلميين لازم نكون صف وخصوصا الان ونزيد ونقوي الروابط اللي بتجمعنا

اما انا اتتمسك وافخر انني عربي اتكلم لغه القران

انا مسلمة اتكلم لغه القران

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

انا أفخر بإنى عربى... و كم كنت أتمنى ان اكون من نسل رسول الله, خير الناس.

الغريبة انى عندما اتحدث مع الاجانب, أقول لهم: انا عربى!

أما عن معاملة أمريكا بالند... بصراحة هذا كلام فيه الكثير من التفاوت.. و البعد عن المنطق! هل تصدق حقا اننا نتعامل مع أمريكا بالند؟

سيعز الاسلام بالعرب.. و سيعز العرب بالاسلام. القرآن عربى.. فمهما حاولنا التنصل من عروبتنا, لن نفلح فى هذا!

لن نحقق أهداف الملاعين.. بأن يقسموا بيننا و بين عروبتنا. اذا تنازلنا عن عروبتنا.. كانت هذه هى بداية النهاية.

اذهب الى أى بلد.. و سيقولون لك: انت عربى. لن تستطيع التنصل من أصلك.

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

أنا بصراحة كان في بالي من المواضيع الأخرى ما هو أهم من الموضوع ده. لكني هاعتبر فتحي لهذا الموضوع مش بسبب أهميته وإنما بسبب إنه عاجل بعض الشيء.

أنا خلاص, قررت إني أقطع أي انتماء لي بالعرب غير إنهم إخوة في البشرية. هم عندي زيهم زي الأتراك أو الماليزيين, أو حتى البرازليين. ليس أكثر. أنا الآن لا أريد من عروبتي أي شيء. واللي بيعطوهولي العرب ممكن ليهم من اللحظة دي يمنعوه. مصري آه, مسلم جميل. عربي, ما أعطلكش. أنا اكتفيت. enough is enough. لما ييجوا يكلموني محبش أسمع منهم إن ليهم دلال عليَّ من باب العروبة. وجامعة الدول العربية يتفضلوا من غير كلمة وحشة مع ألف سلامة. أنا واضح في اللي بقوله ولم اقوله من باب انفعال أو عاطفة. ولا هو وليد لحظة ولا عن ضعف. بالعكس, دور أم العرب والعيال التلفانه ده ماعدش ينفعني بتاتا. اكسكيوزمي, مش فاضيله. بصراحة أنا كمتحدث باسم الوطن بقولها بوضوح, مصر مش ناوية تعمل جنتلمان أكتر من كده. مفيش أسهل من الكلام. مفيش أسهل من إني اقول أنا معايا مليون جنيه. هو أنا دفعت حاجة. واللي أسهل منها إني أقول أنا معايا مليار جنيه. ماهو كله في الفشنك. وبصراحة, مصر من قبل 1948 مابتاخدش غير الكلام. ولو هلوم حكام مصر في حاجة مش هلومهم قد لومي ليهم إنهم سمحوا للّي ... إنهم يجعجعوا. لاء وعلى مين, على أنضف بلد فيهم. أنا ما عنديش مانع إن مصر تشتغل من غير جعجعة. بالعكس, بقدر جعجعتك اقيس مدى هوانك. أنا شخصيا افتكر لحسني مواقف عدة مع عقربليزا رايس و بربور الإبن أبانت لي على الأقل مين هي البلد اللي بيعامل أمريكا معاملة الند بجد, ممكن بباراجماتية, لكنها معاملة ند. ومن غير جعجعة مني أنا كمان عشان أنا مش بالضعف اللي يخليني في موقف دفاع هقول, لا للقومية, لا للعروبة. مصر للمصريين وتدافع عن الإسلام ومقدساته, وليس عليها الدفاع أو حتى السكوت عمّن سأكون رحيما معهم بوصفي لهم بالجبناء وكفى.

ومن نفس باب الباراجماتية سأقول, لا يجب لمصر أن تكون عربية بعد الآن. أنا أتنازل طواعية عن عروبتي بسب عرب هذا الزمان. وكفاني أمام الله أني مصري مسلم.

شكرا.

عارف ان الكلام اللي انا حنقوله حيستفز ناس كتير ،صدقني احنا اللي عالة علي العرب مش العكس ،صدقني ان فعلناها في عرب كتير اوي حيفرحوا بكده والله وحيقولوا لنا بعسلك يا نحلة ده ان كان من النحلة دي عسل اصلا.

رابط هذا التعليق

شكرا.

السلام عليكم

على الرغم مما يفعله بعض المراهقين من مدعى العروبة ، الا ان ذلك لايجب ان يجعلنا ان نتخلى عن عروبتنا .

اعتقد ان العروبة ليست دين او وطن ، العروبة هى اللغة التى نتحدثها ، وهى اللغة التى يمكن ان نفهم بها القرآن عند قراءته ، وهى اللغة التى نتذوق بها معانى الكلمات سواء كانت شعرا او نثرا والتى قد لانشعر بها عند سماعنا لاشعار بلغات اخرى نتحدثها.

اكثر من 80% من مسلمى العالم يقرأون القرآن ولكنهم لايتحدثون العربية ولايفهمون من العربية شيئا ، ببساطة لانهم ليسوا عربا ولايتحدثون العربية.

أكثر من 80% من مسلمى العالم يقرأون القرآن ولكنهم لم يستطيعوا ان يتحدثوا اللغة العربية ولازالوا لايستطيعون نطق الحروف التى تميزت بها العربية وهم موجودون حولنا فى الاقطار الاسلامية المجاورة وفى الهند والصين ، بعكس العرب فى المنطقة العربية والذين لم يجدوا اى مشكلة فى ان تكون لغتهم العربية هى لغة الحديث والحوار والتفاهم والتفاعل.

أكثر من 80% من مسلمى العالم يقرأون القرآن ولكنهم ليسوا عربا ، لانهم ليسوا من نسل ابراهيم وهاجر المصرية ( أم العرب ).

بعد كل ده عرفت ان قدرك ان تظل عربى ، وقدرك ان تظل تحارب من اجل اصلاح العرب. وبالطبع هذا لاينفى ان تكون مصر فرعونية مصرية عربية واى صفة جديدة يمكن ان يستدل عليها من بحوث التاريخ.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انا أفخر بإنى عربى... و كم كنت أتمنى ان اكون من نسل رسول الله, خير الناس.

الغريبة انى عندما اتحدث مع الاجانب, أقول لهم: انا عربى!

أما عن معاملة أمريكا بالند... بصراحة هذا كلام فيه الكثير من التفاوت.. و البعد عن المنطق! هل تصدق حقا اننا نتعامل مع أمريكا بالند؟

سيعز الاسلام بالعرب.. و سيعز العرب بالاسلام. القرآن عربى.. فمهما حاولنا التنصل من عروبتنا, لن نفلح فى هذا!

لن نحقق أهداف الملاعين.. بأن يقسموا بيننا و بين عروبتنا. اذا تنازلنا عن عروبتنا.. كانت هذه هى بداية النهاية.

اذهب الى أى بلد.. و سيقولون لك: انت عربى. لن تستطيع التنصل من أصلك.

امممم انت عندك نقطه كويسه !

الاسلام رساله عالميه جائت باللغه العربيه و احنا متحدثينها و اللي الواجب عليهم الحفاظ علي اللغه العربيه :blink: ! لو انت مسلم فأنت بتنتمي بشكل او بأخر للعرب !

رابط هذا التعليق

شكرا يا Damo على لينك الموضوع بتاعك. أنا ذهبت اليه وقرأت كل كلمة فيه.

خالص تحياتي :blink:

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

بلاش خلط بين اللغة والقومية .. أنا لغتي هي اللغة العربية .. ومهوس باللغة العربية حتى أن الدراسة العليا بتاعتي كانت مُسَخّرة لخدمة اللغة العربية مع إنها كانت من جامعة غير عربية ..

أنا هوسي باللغة العربية وإن كان واسع لأبعد الحدود إلا إنه يتضائل بجوار جرحي من اضطراري للإنتماء لعرب هذا الزمان. مجروح, مجروح :blink:

في واقع الأمر, خزيان, نعم, خزيان من انتمائي لعرب هذا الزمان :blush2:

مصر عربية .. من عرب هذا الزمان .. للأسف ..

ولا أفتخر بذلك إطلاقا ..

كان نفسي في زمان زي ده مصر تكون من الشرق الأسيوي .. الشمال الأوروبي .. إنشالله حتى من الجنوب الأفريقي .. كان أرحملنا ميت مرة من الحذلان اللي احنا فيه بسبب إننا من عرب هذا الزمان .. خذلان وأي خذلان .. من قوم فسدت ذممهم وضمائرهم فباعوا أنفسهم لهواهم angl::

مستحي من الحقيقة دي .. خزيان جدا والله :blush2:

حاجة فعلا تصيبني بخذلان كبير إني كمصري مجبر إني أنتمي لعرب هذا الزمان bv:-

ليه يا رب ماجعلتنييش ماليزي ولّا باكستني .. ولّا حتى أندونيسي من اللي بيموتوا في الفياضانات .. مش عايز أبقى مصري لو لازم أبقى من عرب هذا الزمان .. ارحمني يا رب :sad:

-------------

ملحوظة لـ myusername,

لما تيجي تعمل واعظ يا برنس, ماتعملهاش عليَّ أنا, عشان يا برنس أنت عارفني كويس :blink:

سماح النوبادي :closedeyes:

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

ليه يا رب ماجعلتنييش ماليزي ولّا باكستني .. ولّا حتى أندونيسي من اللي بيموتوا في الفياضانات .. مش عايز أبقى مصري لو لازم أبقى من عرب هذا الزمان .. ارحمني يا رب :closedeyes:

يا عم ارحمنا اعمل معروف

احنا نعملك ايه طيب

يعني ايه المطلوب

نغير اسامينا مثلا

خلاص يا سيد

انا من دلوقتي اسمي

شينغ بونغ مخيمر

يخرب بيت اللي يزعلك :blink:

رابط هذا التعليق

ولّا هندي .. همّ ليهم ريحة كده مابحبهاش .. بس أكيد لو كنت هندي كنت هتعود عليها ..

وحتى لو ماتعودتش :blink: .. أبقى هندي مش طايق ريحته ارحملي من مصري مضطر إنه لازم يكون من عرب هذا الزمان ..

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

ليه يا رب ماجعلتنييش ماليزي ولّا باكستني .. ولّا حتى أندونيسي من اللي بيموتوا في الفياضانات .. مش عايز أبقى مصري لو لازم أبقى من عرب هذا الزمان .. ارحمني يا رب :closedeyes:

يا عم ارحمنا اعمل معروف

احنا نعملك ايه طيب

يعني ايه المطلوب

نغير اسامينا مثلا

خلاص يا سيد

انا من دلوقتي اسمي

شينغ بونغ مخيمر

يخرب بيت اللي يزعلك :blink:

لا يا معلم .. مش مطلوب منك أي حاجة .. أنا باقول اللي في نفسي أنا من غير ما أجبرك على أي شيء ..

أما أنت بقى يا معلم خليك زي ما أنت كده هو .. ربنا يفرّحك بشبابك وتعشلك عشرات السنين مصري من عرب الزمن ده ..

وهيّص ياجميل وافتخر ..

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

بلاش خلط بين اللغة والقومية .. أنا لغتي هي اللغة العربية .. ومهوس باللغة العربية حتى أن الدراسة العليا بتاعتي كانت مُسَخّرة لخدمة اللغة العربية مع إنها كانت من جامعة غير عربية ..

أنا هوسي باللغة العربية وإن كان واسع لأبعد الحدود إلا إنه يتضائل بجوار جرحي من اضطراري للإنتماء لعرب هذا الزمان. مجروح, مجروح :blink:

في واقع الأمر, خزيان, نعم, خزيان من انتمائي لعرب هذا الزمان :blush2:

مصر عربية .. من عرب هذا الزمان .. للأسف ..

ولا أفتخر بذلك إطلاقا ..

كان نفسي في زمان زي ده مصر تكون من الشرق الأسيوي .. الشمال الأوروبي .. إنشالله حتى من الجنوب الأفريقي .. كان أرحملنا ميت مرة من الحذلان اللي احنا فيه بسبب إننا من عرب هذا الزمان .. خذلان وأي خذلان .. من قوم فسدت ذممهم وضمائرهم فباعوا أنفسهم لهواهم angl::

مستحي من الحقيقة دي .. خزيان جدا والله :blush2:

حاجة فعلا تصيبني بخذلان كبير إني كمصري مجبر إني أنتمي لعرب هذا الزمان bv:-

ليه يا رب ماجعلتنييش ماليزي ولّا باكستني .. ولّا حتى أندونيسي من اللي بيموتوا في الفياضانات .. مش عايز أبقى مصري لو لازم أبقى من عرب هذا الزمان .. ارحمني يا رب :sad:

-------------

ملحوظة لـ myusername,

لما تيجي تعمل واعظ يا برنس, ماتعملهاش عليَّ أنا, عشان يا برنس أنت عارفني كويس :blink:

سماح النوبادي :closedeyes:

انا مش عارف انتا بتاخد عليا فى الكلام بزيادة ليه كده؟ wst::

انا مبعملش واعظ, و لا عمرى كنت واعظ... و انا فعلا معرفكش, و بالتأكيد انت متعرفنيش!!! انا بقول رأيى, فقط لا غير.

انا مش فاهم بصراحة ايه الموقف الفجائى اللى مخلى سعادتك كاره عروبتك ليه كده؟ معلش اصل انا مش متابع للاخبار.. و مبتفرجش عالتليفزيون.. هو فيه هجوم على مصر, عشان كده انتا بتقول الكلمتين دول؟

انا اول مرة اشوف واحد يتمنى انه يبقى من أسيا... اصل اللى فى أسيا كارهين حياتهم و عايزين يطفشوا منها!!

بالنسبة لموضوع الخلط.. القومية هى المصرية! يعنى ارتباطك القومى هو مصر.. و بصراحة انا لا اؤمن بالارتباط القومى.. لانى اعتبر العالم كله أرض الله الواسعة, و لكن طبعا هذا لا يمنع ان ولائى لمصر الحبيبة. لو رحت كندا و ولادك اتولدوا هناك, هيبقى ليهم ارتباط قومى بكندا مش بمصر. (شفت ابناء كتير كده, و لا يشعروا بأى انتماء حقيقى لمصر)

اما عن العروبة.. فهى اصلنا و فصلنا.. هى حسبنا و نسبنا.. هى جزء من تركيبنا و شخصيتنا.. لا يمكن محوها أبدا!

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

انا مش فاهم بصراحة ايه الموقف الفجائى اللى مخلى سعادتك كاره عروبتك ليه كده؟ معلش اصل انا مش متابع للاخبار.. و مبتفرجش عالتليفزيون.. هو فيه هجوم على مصر, عشان كده انتا بتقول الكلمتين دول؟

ماهو يا myusername لو إنت بس كنت بدل ما بتركيز في كتابتك للمواعظ اللي عَمَّال توعظني بيها دي كنت حسّنت من قدرتك على القراءة زي ما طلبت منك لما رديت عليك في موضوع "اعمل عبيط", كنت عرفت تقرأ الحتة دي من أول مداخلة:

أنا واضح في اللي بقوله ولم اقوله من باب انفعال أو عاطفة. ولا هو وليد لحظة ولا عن ضعف.

عموما ماتفقدش الأمل. لا يأس مع الحياة. وأنا متأكد يا برنس إن هيجي يوم وتعرف تقرأ أي مداخلة زي ما بتعرف تقرأ إسمك تمام :blink:

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

.........................

شكرا.

عارف ان الكلام اللي انا حنقوله حيستفز ناس كتير ،صدقني احنا اللي عالة علي العرب مش العكس ،صدقني ان فعلناها في عرب كتير اوي حيفرحوا بكده والله وحيقولوا لنا بعسلك يا نحلة ده ان كان من النحلة دي عسل اصلا.

الفاضل لكلوك ..

كلماتك التي سطرتها في تلك المداخلة .. من أكثر ماضغط على أعصابي ..

مش متصور إزاي يعني إحنا عالة على العرب ..

الحقيقة أنا أحتار جداً في هوية أصحاب هذا الرأي ..

ولو أن ذلك لا يهمني ..

وكما ذكرت لك .. كلماتك مستفزة جداً ..

وطالما ياسيدي الوضع كده .. والعرب حيفرحوا قوي لما نقول إن إحنا مش عرب .. وحيقولوا بعسلك يانحل ....

مش ده مبرر كافي لأن نكفر بتلك العروبة ..

ولن أسترسل في الرد أكثر من ذلك..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

إخواني الأفاضل

كل دول أمريكا الجنوبية تتحدث الأسبانية ماعدا البرازيل تتحدث البرتغالية

هل يقال على تلك الدول دول أسبانية؟؟؟

اللغة الانجليزية لغة أولى في بريطانيا وأمريكا و كندا واستراليا

هل تسمى هذه الدول دول انجليزية؟؟؟

على العكس تماما فثقافات تلك الدول تتباين بدرجة كبيرة

أثرت حتى على طريقة استخدامهم للغة

لماذا الإصرار على ربط اللغة بالانتماء؟؟؟

نحن نتحدث العربية و عن نفسي أعشقها

والعربية شرفها الله بالقرآن الكريم

ولا يتشرف القرآن الكريم بالعربية

كذلك يتشرف ناطقي العربية بالإسلام

و لا يتشرف الإسلام بنا

و لا يخفى على حضراتكم أن الإسلام دين للعالمين و ليس للعرب فقط

نحن كمصريين ناطقين بالعربية

و أحمد الله تعالى على ذلك

ففي ذلك يسر كبير حبانا الله تعالى به لفهم كتابه الكريم

موضوع القومية العربية و الوطن الكبير كانت مظاهر للحصول على الزعامة و السيطرة على المنطقة لا غير

تعالوا نقسمها مع بعض

هناك دول الخليج

اللي بأعتبر تجربتهم ناجحة في مجلس التعاون الخليجي اللي يعتبر بداية لوحدة اقتصادية خليجية

و فيه دول الشام

و في دول الشمال الأفريقي

و على فكرة

المجموعات السابقة غير متفقة على هذا التصنيف

و أي واحد من أفراد أي مجموعة يستفزه جدا أن تخلط بينه و بين باقي مجموعته

ما علينا

و لكنه التصنيف الواقعي

مصر بقى تبع مين؟؟!!!

الحقيقة انها لا يمكن تصنيفها مع أي مجموعة سابقة

هي دولة أفريقية؟؟

جغرافيا نعم

دولة أفروآسيوية؟؟

أيضا نعم جغرافيا لأن سيناء تقع في آسيا

في رأيي هي دولة أفروآسيوية عربية اللغة

فريدة من نوعها و مالهاش مثيل

بجد بقى

سيبكم من مشاعر الفخر والغضب

الوحدة المطلوبة فعلا هي الوحدة الإقتصادية

اللي تفتح الحدود بين الدول من الخليج للمحيط

فتكون في حرية في التنقل و حرية العمل

و عملة موحدة

ساعتها حنكون قوة كبرى

و حيبقى لنا ثقل أمام الإتحاد الأوروبي و الولايات المتحدة

هو ده الكلام

و كفاية بقى

شبعنا بكاء على الأطلال

تحياتي

:blink:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

تحياتي للجميع وأشكر الفاضل Mayousf على هذا الموضوع الممتع والهام جدا

بالنسبة لموضوع العروبة عاوز أقولكم أني مؤيد كلام كل اللي المعارضين لها لأنها فعلا خدعة كبيرة وعبيطة ضحك علينا بيها عبد الناصر وياريت ننساها ونفكنا منها دلوقتي، وعاوز أقول لأي واحد عاوز يتمسك بالعروبة أثبتلي أنه على مدار التاريخ كان فيه حاجة أسمها قومية عربية أو توحد بين العرب على أساس اللغة العربية وأنا مستني... :blink:

ياجماعة التوحد كان فقط على أساس الدين الإسلامي وليس اللغة العربية ساعتها هتلاقي الناس بتشيلك (في الخليج مثلا) على راسها من فوق لأنك مسلم ولأن إكرامها ليك وأحترامك لأنك مسلم ولا.

لذلك أنا أدعو لأستبدال القومية العربية (التي أثبتت فشلها منذ تنفيذها) بالقومية الإسلامية (التي أثبتت نجاحها على مر التاريخ) ، وعلى فكرة اللي يقول والأقباط هيعملو أيه في القومية الإسلامية هقوله أثبتلي من التاريخ أي مشكلة للأقباط في ظل القومية الإسلامية التي طبقت على مر السنين في مصر وغيرها من البلاد مثل لبنان مثلا..

ياجماعة الذل كله والإنحدار كله جالنا بسبب شؤم القومية العربية التي لم تثبت نجاحها وظل كل من كان تحت رايتها متنازعين ومتطاولين على بعضهم البعض..

ويؤيد كلامي ما ذكره أبن خلدون في مقدمته الماتعة تحت باب (في بيان أن العرب أبعد الناس عن سياسة الملك)

تحياتي مرة أخرى للجميع وننتظر منكم مشاركتكم الراائعة (بس من غير "معلم" و "برنس" يا أستاذ Mayousf لأننا متعودناش منك على لغة الحوار دي :closedeyes: )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...