اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنا أتنازل طواعية عن عروبتي

MaYousof

Recommended Posts

ولّا هندي .. همّ ليهم ريحة كده مابحبهاش .. بس أكيد لو كنت هندي كنت هتعود عليها ..

وحتى لو ماتعودتش :blink: .. أبقى هندي مش طايق ريحته ارحملي من مصري مضطر إنه لازم يكون من عرب هذا الزمان ..

تصدق زعلتنى منك . انا معاك فى موضوع العروبة دة مش جايب همة بس هندى يا راجل . على العموم انتمائى و لا شك مصرى صرف خالص . و بذلك اناصر اهل بلدى مسلمون مسيحيون ولا حتى يهود مادام مصرين ............. اما العربية على راى محمد صبحى اتباعت حتت فى سوق الخردة بعد ما عملت حدثه. و مناصرة اهل دينى واجبه لا شك بس كل المسلمين السنه عرب ولا هنود مش مهم. و المعاملة بالمثل لا من فوق و لا من تحت معاملة ند من غير فضل لا لينا و لاعلينا

و الغريب انى لما دخات على احد المنتديات الجزائرية و السودانية لقيتهم بينقشوا نفس الموضوع مش ان مصر وحشه بس لا هما كمان مش عايزين ينتموا للعرب يعنى peace ya man ما حدش يزعل

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

• الردود 98
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو حبيت أحدد انتمائي فسيكون ذلك وفق الترتيب التالي:

- إنسان (وضع تحتها 100 خط)

- مصري

- مسلم

- عربي

ولا أجد تعارض بين هذه الانتماءات ... على الأقل على المستوى الشخصي ... وأعتقد أنني لو ركزت على الجانب الإنساني في التعامل مع الجميع سأتفادى المشكلات التي قد تنشأ نتيجة التعصب لقومية أو لدين أو للغة.

أما على مستوى العلاقات بين الدول فقد قرأت تعليقا أعجبني في أحد المواقع يقول: نريد مصر دولة "مصلحية" ... لا عربية ولا إسلامية ولا شرق أوسطية ... دولة تتحدد علاقتها مع غيرها بناء على اعتبارات المصلحة ... مصلحة الشعب طبعا وليس مصلحة النظام.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

خلونا نستعرض العلاقات الحكومية السلبيه و التي تحولت الى علاقات شعبيه سلبية بين الدول العربية

طبعا كلامي بصفه اجمالية و لا يمنع وجود شواذ و حناخدها من الغرب الى الشرق

المغاربه و الجزائريين بيكرهوا بعض

التوانسه و الجزائريين بيكرهوا بعض

الليبيين و كل المغرب العربي بيكرهوا بعض

المصريين و الليبيين بيكرهوا بعض

المصريين و السودانيين بيكرهوا بعض

المصريين و الجزائريين بيكرهوا بعض

علاقة المصريين بمعظم دول الخليج ليست علاقة محبه (ماعدا سلطنة عمان و التي لا تكره احدا)

علاقة الخليجيين ببعض فعلا لا تشوبها المحبة

فالبحرينيين و القطريين يشعرون بإستعلاء السعوديون عليهم و السعوديون يشعرون بضآلتهم

كذلك الكويتيون يشعرون بإرتفاع ثقافاتهم و أصولهم و تميزهم عن كل الخليج

السوريون و اللبنانيون بيكرهوا بعض

العراقيون و السوريون بيكرهوا بعض

العراقيون و الكويتيون بيكرهوا بعض

مش عارف ايه معنى العروبه لو كلامي كان صحيح و لو حتى بنسبة 30% !

أشكركم

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بعد أن عشنا ورأينا هذا اليوم أخشى ان يأتى يوم يقرأ فيه أحفادنا على موقع "محاورات الدلتاوية" لواحد من الدلتا يقول أنه يتنازل عن مصريته وأنه فقط ينتمى إلى الدلتا وذلك بعد أن شتمت حكومة القاهرة حكومة الدلتا أو أن بعض الدلتاوية تعدوا على بعض القاهرية فى المباراة التى لعبوها فى دولة أسيوط الشقيقة، والقومية والانتماء لحدودنا طبعاً شيء هام جداً فالدلتاوية ليسوا أشقاءنا حتى لهجتهم غير لهجتنا خالص بالذات بتوع دمياط المحاصرة، ونفس الكلام ينطبق على دولتى سيناء والدلتا الأشقاء ، فكل هذه الشعوب يجب أن نكرهها ونتبرأ منها، فأنا قاهرى وأفتخر بقاهريتى وبفرعونيتى بالمرة مافيش مشكلة لكن أتنازل عن مصريتى طواعية

بالله عليكم هذا السيناريو هل يختلف كثيراً عن ما يحدث الآن.

وسنجد أيضاً من يقول ما المبرر للمصرية طالما الدلتاوية بيكرهوا القاهرية والسيناوية بيكرهوا السوايسة والنوباوية بيكرهوا المنياوية.

يمكن أن نقول أنه ينبغى أن تكون هناك التزامات متبادلة بين العرب أو تعاون ما أما أن نتحدث بالعاطفة ونتنازل عن العروبة؟!

فأعذرنى أخى الكريم فى السؤال، ما الفرق الجوهرى الذى حدث لك أو للعرب قبل أن تتنازل عن العروبة وبعد أن تنازلت؟

كما فعَّل الأوروبيون الصلة الجغرافية والثقافية بينهم فى صورة إتحاد أوروبى، يستطيع العرب فعل ذلك ونرى بأعيننا سوق عربى مشترك وميثاق دفاع عربى مشترك، وبحث علمى مشترك، ولكن ليس فى ظل هذه القيادات الفاشلة الراكبة على أكتاف شعوبها والتى بإشارة من أمريكا أو إسرائيل ينفذون الأمر حتى لو كان ضد كل المصالح فقط للمحافظة على كراسيهم لهم ولمن خلفهم، ولكن طالما هذا الأمل موجود ولو واحد فى العشرة ملايين فمن الخطأ ن أكون ممن يعملون ضد حدوثه وأرسخ للفرقة فى حين أنه لن يحدث أى تغيير لو كنت من دعاة توحيد والأهداف الجهود.

ففى الحالتين رأيى لن يؤثر فلماذا لا أجعله إيجابياً وأجرى على الله؟؟؟؟!!!!

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

كما فعَّل الأوروبيون الصلة الجغرافية والثقافية بينهم فى صورة إتحاد أوروبى، يستطيع العرب فعل ذلك ونرى بأعيننا سوق عربى مشترك وميثاق دفاع عربى مشترك، وبحث علمى مشترك، ولكن ليس فى ظل هذه القيادات الفاشلة الراكبة على أكتاف شعوبها والتى بإشارة من أمريكا أو إسرائيل ينفذون الأمر حتى لو كان ضد كل المصالح فقط للمحافظة على كراسيهم لهم ولمن خلفهم، ولكن طالما هذا الأمل موجود ولو واحد فى العشرة ملايين فمن الخطأ ن أكون ممن يعملون ضد حدوثه وأرسخ للفرقة فى حين أنه لن يحدث أى تغيير لو كنت من دعاة توحيد والأهداف الجهود.

ففى الحالتين رأيى لن يؤثر فلماذا لا أجعله إيجابياً وأجرى على الله؟؟؟؟!!!!

الفاضل msayed التوحد والقوة الذي تريده لن يكون والدليل الـ58 عام الماضية منذ أن أطلق عبد الناصر القومية العربية وإلى الآن لم يفلح أي مشروع توحد عربي ولن يفلح، وحتى مشروع دول مجلس التعاون لن يفلح والدليل أنهم منذ خمس سنوات أطلقوا مشروع التوحد النقدي ولم ينفذ إلى الآن ثم تملصت منه سلطنة عمان والإمارات والبقية تأتي ولكن مشروع التوحد النقدي الأوروبي أستغرق تنفيذه أسبوع واحد فقط.

والسبب في فشل أي مشروع توحد عربي زي ماقولت في المشاركة السابقة هو ما ذكره أبن خلدون في المقدمة بس محدش بيقرأ، الراجل قال بالمختصر كدة في باب (في بيان أن العرب أبعد الناس عن سياسة الملك) قال [أن العرب برغم صفاتهم الحميدة مثل الكرم والجود والشجاعة إلا أنهم لم يتوحدو ولم ينصاعو لملك يوحدهم قبل الإسلام ولم نسمع لهم بدولة مثل الفرس والروم وهذا لأنهم أقرب إلى صفات البداوة والتنافر حتى تَغير القبيلة على القبيلة ولم يتوحدو إلا تحت راية الإسلام لأنها جعلت لهم وازع داخلي من أنفسهم يجبرهم على التقارب والإنصياع للتوحد فيما بينهم]

علشان كدة هقولها بالفُّم المليان القومية العربية مفلحتش ومش هتفلح أبدا لأنها لم تقم على الوازع الداخلي اللي ذكره بن خلدون

رابط هذا التعليق

أنا بصراحة كان في بالي من المواضيع الأخرى ما هو أهم من الموضوع ده. لكني هاعتبر فتحي لهذا الموضوع مش بسبب أهميته وإنما بسبب إنه عاجل بعض الشيء.

.........................

شكرا.

عارف ان الكلام اللي انا حنقوله حيستفز ناس كتير ،صدقني احنا اللي عالة علي العرب مش العكس ،صدقني ان فعلناها في عرب كتير اوي حيفرحوا بكده والله وحيقولوا لنا بعسلك يا نحلة ده ان كان من النحلة دي عسل اصلا.

الفاضل لكلوك ..

كلماتك التي سطرتها في تلك المداخلة .. من أكثر ماضغط على أعصابي ..

مش متصور إزاي يعني إحنا عالة على العرب ..

الحقيقة أنا أحتار جداً في هوية أصحاب هذا الرأي ..

ولو أن ذلك لا يهمني ..

وكما ذكرت لك .. كلماتك مستفزة جداً ..

وطالما ياسيدي الوضع كده .. والعرب حيفرحوا قوي لما نقول إن إحنا مش عرب .. وحيقولوا بعسلك يانحل ....

مش ده مبرر كافي لأن نكفر بتلك العروبة ..

ولن أسترسل في الرد أكثر من ذلك..

اخى الفاضل/ اسد.

حضرتك غلطان اللى بتزعل...بجددد يعنى.

كلنا عارفين ان السيد/ لكلوك.........فلسطينى متطرف يدعى انه مصرى .

ينتهز اى فرصة ويقلل من شأن المصريين..

نحن لسنا عالة على اى ....عرب.

والشئ الغريب...اننا نثبت لهم كل يوم ....كرمنا واخلاصنا (( لعروبتهم ))...بدليل اننا نترك لهم حرية ..(( سبنا على صفحات المحاورات ))..

لاتغضب ياسيدى الفاضل...

دعهم..

ده مش جديد عليهم..

والله يرحم شهداءنا..

ياريت الايام ترجع ..وياريت ولادنا يرجعوا ...وياريت نعيش لما نشوفهم حرروا فلسطين بمساعدة العرب.((..عربهم هم..اللى لهم فضل عليهم هم ...واللى هم عالة عليهم هم.. ))...

ياريت يقدروا يضحوا كما ضحت مصر..

لكن؟؟

دمنا حلال ....ان يراق فى سبيل تحرير الأرض.

ودمهم حرام....ان يراق فى سبيل تحرير اراضيهم ..

لاتغضب اخى ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

أنه يتنازل عن مصريته وأنه فقط ينتمى إلى الدلتا وذلك بعد أن شتمت حكومة القاهرة حكومة الدلتا أو أن بعض الدلتاوية تعدوا على بعض القاهرية فى المباراة التى لعبوها فى دولة أسيوط الشقيقة،

في اشاعه ان بعض البولاقية تعدوا بالضرب على جماهير من شعب شارع فيصل - كعابيش

وبناء عليه فانا اعلن امامكم انني اتخلى عن جيزاويتي :closedeyes:

احنا خدنا ايه من جيزاويتنا :rolleyes:

رابط هذا التعليق

من منطلق التنازلات الرهيبة اللى شايفاها فى الحوتة هنا ...

انا عاوزة اعرف من بس اللى هايشترى كل الكلام ده ؟؟؟

عندك واحد عروبة

وواحد مصرية

وواحد جيزاوية

الادونة ...الادو الاتريه...

بندور على مشترى يا هوو...محدش يشترى ...

رابط هذا التعليق

أنا بصراحة كان في بالي من المواضيع الأخرى ما هو أهم من الموضوع ده. لكني هاعتبر فتحي لهذا الموضوع مش بسبب أهميته وإنما بسبب إنه عاجل بعض الشيء.

.........................

شكرا.

عارف ان الكلام اللي انا حنقوله حيستفز ناس كتير ،صدقني احنا اللي عالة علي العرب مش العكس ،صدقني ان فعلناها في عرب كتير اوي حيفرحوا بكده والله وحيقولوا لنا بعسلك يا نحلة ده ان كان من النحلة دي عسل اصلا.

الفاضل لكلوك ..

كلماتك التي سطرتها في تلك المداخلة .. من أكثر ماضغط على أعصابي ..

مش متصور إزاي يعني إحنا عالة على العرب ..

الحقيقة أنا أحتار جداً في هوية أصحاب هذا الرأي ..

ولو أن ذلك لا يهمني ..

وكما ذكرت لك .. كلماتك مستفزة جداً ..

وطالما ياسيدي الوضع كده .. والعرب حيفرحوا قوي لما نقول إن إحنا مش عرب .. وحيقولوا بعسلك يانحل ....

مش ده مبرر كافي لأن نكفر بتلك العروبة ..

ولن أسترسل في الرد أكثر من ذلك..

اخى الفاضل/ اسد.

حضرتك غلطان اللى بتزعل...بجددد يعنى.

كلنا عارفين ان السيد/ لكلوك.........فلسطينى متطرف يدعى انه مصرى .

ينتهز اى فرصة ويقلل من شأن المصريين..

نحن لسنا عالة على اى ....عرب.

والشئ الغريب...اننا نثبت لهم كل يوم ....كرمنا واخلاصنا (( لعروبتهم ))...بدليل اننا نترك لهم حرية ..(( سبنا على صفحات المحاورات ))..

لاتغضب ياسيدى الفاضل...

دعهم..

ده مش جديد عليهم..

والله يرحم شهداءنا..

ياريت الايام ترجع ..وياريت ولادنا يرجعوا ...وياريت نعيش لما نشوفهم حرروا فلسطين بمساعدة العرب.((..عربهم هم..اللى لهم فضل عليهم هم ...واللى هم عالة عليهم هم.. ))...

ياريت يقدروا يضحوا كما ضحت مصر..

لكن؟؟

دمنا حلال ....ان يراق فى سبيل تحرير الأرض.

ودمهم حرام....ان يراق فى سبيل تحرير اراضيهم ..

لاتغضب اخى ...

اعتقد ان مداخلة مثل التي تصف ان المصريين في حاجة للعرب .. المفروض حذفها ...

كرم الضيافة لا يصل لأهانتنا في منتدانا وخاصة لو تبين ان كاتب المداخلة ليس مصري

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

الاخ العزيز Mayousof

الحقيقة انا مستغربة جدااااا ان انت بالذات اللى عامل الموضوع ده لانى قريت لك مداخلة فى موضوع فتاة الجبيل بتشكر فى السعوديين وبتقول انهم اصحاب فضل عليك.....واكيد طبعا انت حافظ جمايلهم عليك

مش ده كلامك؟؟

السعوديين مهما يعملوا فيك من فضل, مش هيكون قد فضلهم عليَّ .. وأنا عارف أنا بقول كده ليه ..

دول لو ادوك مليون دولار .. بردوا فضلهم عليك مش هيكون قد فضدلهم عليَّ .. وده راجع لظروف خاصة ..

طيب .....جاى دلوقتى تقول انا اتخلى عن عروبيتى ؟؟؟

اقولك نصيحة؟؟؟ بلاش تخلى المواقف اللى بتتعرضلها خلال يومك او حياتك عامة تأثر على اتخاذ قرارتك فى اى حاجة

العروبة يا اخى مش حاجة هنتنازل عنها بسبب اى حد لانك شئت ام ابيت انت برضو عربى مش هينفع تقول انا مش عربى

اه ممكن تقول انا مش حابب العرب ومش عاوز ابقى منهم لكن ماينفعش تقول انا مش عربى

ماتزعلش من كلامى

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز Mayousof

الحقيقة انا مستغربة جدااااا ان انت بالذات اللى عامل الموضوع ده لانى قريت لك مداخلة فى موضوع فتاة الجبيل بتشكر فى السعوديين وبتقول انهم اصحاب فضل عليك.....واكيد طبعا انت حافظ جمايلهم عليك

مش ده كلامك؟؟

السعوديين مهما يعملوا فيك من فضل, مش هيكون قد فضلهم عليَّ .. وأنا عارف أنا بقول كده ليه ..

دول لو ادوك مليون دولار .. بردوا فضلهم عليك مش هيكون قد فضدلهم عليَّ .. وده راجع لظروف خاصة ..

طيب .....جاى دلوقتى تقول انا اتخلى عن عروبيتى ؟؟؟

اقولك نصيحة؟؟؟ بلاش تخلى المواقف اللى بتتعرضلها خلال يومك او حياتك عامة تأثر على اتخاذ قرارتك فى اى حاجة

والله يا مدام fatfouta لو حضرتك شايفة إن اختزالك للعرب في السعوديين هو اختزال صحيح أبقى أنا أكيد منافق :closedeyes:

أنا الانجليز ليهم فضل عليَّ .. البريطان .. إيه رأيك .. هل فضلهم عليَّ يلزمني بانتمائي ليهم؟

لا السعوديين ممثلين لكل العرب,

ولا فضل السعوديين عليَّ يجعل من مصلحتي الانتماء للعروبة,

ولا فضل البريطان عليَّ يجعلني أتمنّى إن مصر تبقى الولاية الخامسة لبريطانيا مع انجلترا واسكتلندا وويلز وايرلندا الشمالية,

ولا رغبتي إن مصر لا تنتمي لعرب هذا الزمان تعني استعدادي للتنازل عن اللغة العربية.

وياريت للجميع .. للمرة التالتة هوضّح التالي:

أنا واضح في اللي بقوله ولم اقوله من باب انفعال أو عاطفة. ولا هو وليد لحظة ولا عن ضعف.

ما اقتبست أعلاه أنا قلته في أول مداخلة بهذا الموضوع وقبل أي تعقيب من أي أحد, لأني ببساطة استبصرت المطالبات المتكررة اللي هتدعوني للهدوء وعدم الانفعال وعدم ترك المواقف اليومية تؤثر على قرارتي المصيرية. أنا مختلف يا مصريين. أنا مش من النوع اللي ممكن ينقاد وراء عواطفه. ولا أنا ماشي بريّل على نفسي ومش فاهم أنا بقول إيه. أنا فاهم كويس, ومش بقوله بسب انفعال ولا عاطفة. لاني ببساطة, مختلف.

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

أنه يتنازل عن مصريته وأنه فقط ينتمى إلى الدلتا وذلك بعد أن شتمت حكومة القاهرة حكومة الدلتا أو أن بعض الدلتاوية تعدوا على بعض القاهرية فى المباراة التى لعبوها فى دولة أسيوط الشقيقة،

دى بقى مرحلة أحفاد أحفادنا وعليك خير ، تعيش بولاق ويسقط الهمج فى جاردن سيتى -أنا آسف يا جاردن سيتى أنا أقصد دولة جاردن سيتى الشقيقة بتاعة سنة 2300 مش اليومين دول-

رابط هذا التعليق

العروبة يا اخى مش حاجة هنتنازل عنها بسبب اى حد لانك شئت ام ابيت انت برضو عربى مش هينفع تقول انا مش عربى

اه ممكن تقول انا مش حابب العرب ومش عاوز ابقى منهم لكن ماينفعش تقول انا مش عربى

توضيح هام للجميع:

أنا إتنازلت بالفعل عن عروبتي. أنا مسلم, مصري, متبرّئ من عروبتي, لغة وطني هي اللغة العربية, وسأقاتل بنفسي كل من تسول له نفسه تغير لغة وطني.

ملحوظة: أنا كنت واضح كما أنا دائما. مش سأقاتل كل من يحاول تغيير لغة وطني, وإنما سأقاتل كل من تسول له نفسه أن يغيرها, مجرد فقط علمي بأن أحد نفسه تسوّله لغة أخرى لوطني. مش وأنا عايش. يستناني لما اتكل وبعدين يخلّي نفسه تسوّله براحته.

السادة المحوراتية,

ما سابق لم يكن هزارا. وهو فكر شخصي غير ملزم لأي أحد. واللي هيخلط اللغة بالقومية في رأيي هو إنسان عنده خلل جزئي في القدرة الاستيعابية لخلايا المخ الخاصة به.

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

دى بقى مرحلة أحفاد أحفادنا وعليك خير ، تعيش بولاق ويسقط الهمج فى جاردن سيتى -أنا آسف يا جاردن سيتى أنا أقصد دولة جاردن سيتى الشقيقة بتاعة سنة 2300 مش اليومين دول-

ياسيدي عليك يا سيد msayed وعلى إضافات حضرتك القيّمة دوما.

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

وبناء عليه فانا اعلن امامكم انني اتخلى عن جيزاويتي :roseop:

احنا خدنا ايه من جيزاويتنا :roseop:

ياسيدي عليك يا سيد msayed وعلى إضافات حضرتك القيّمة دوما.

ولا قيمة ولا حاجة ده بس من ذوقك يا أستاذنا

رابط هذا التعليق

اذا كانت هاجر المصرية هى أم العرب... فلماذا نتنصل من عروبتنا؟ الاولى بنا التنصل من فرعونيتنا!

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

الأعراب هم سكان البادية من العرب

• يقول سيبويه الأعراب بالفتح هم سكان البادية خاصة والنسبة إليه أعرابيّ تقول في الأعراب‏:‏ أعرابيٌّ أنه ليس له واحد على هذا المعنى.
  • يقول حافظ إبراهيم "الفارق بين العربي و الأعرابي، العربي: هو كل من نسب إلى العرب وإن لو يكن من البدو ، اما الأعرابي: هو من سكن البادية من العرب"
  • وقال ابن الأثير كتابه "النهاية في غريب الحديث ": "الأعرابيّ هو البدوي وجمعه أعراب.

· ل ابن عزيز يقال : رجل أعرابي إذا كان بدويا وإن لم يكن من العرب، ورجل عربي إذا كان منسوبا إلى العرب وإن لم يكن بدويا"

· قال ابن قتيبة : "الأعرابي لزيم البادية والعربي منسوب إلى العرب "

العَرَب قالب:اسم جنس مؤنث لا يُذكر ولا يُجمع.

1. أحد الشعوب الساميّة اللذين استوطنوا منطقة الشرق الأوسط.

العَرَبِيَّة· لُغَة سَامِيَّة ينطق بها العَرَب.

العَرَبِيَّة لغة القرآن.

منقول ...ويكاموس

رابط هذا التعليق

الفاضل "الغريب".اتفق معك ان فكره القوميه العربيه مستحدثه لكن بعد اذنك لا تستخدم هذا الموضوع للترويج لفكره القوميه الاسلاميه (التى ارفضها). لو حضرتك من مؤيديها ممكن تفتح موضوع خاص بذلك و نتناقش فيه. لكن لنحاول التركيز فى فكره القوميه العربيه هنا.

انا مبحبش ادخل العواطف فى الموضوع ده. فمصر دوله معروفه من اكتر من خمس تلاف سنه بحدودها الحاليه. حتى عندما كانت مصر مقاطعه فى اى امبراطريه كبرى, كان الجميع يعرف مصر بحدودها الجغرافيه الحاليه و كان دائما لها حاكمها الخاص (حتى لو كان عميل او مستعمر). لذا مقارنه مصر بامبابه او بولاق او الجيزه لا تصلح فهذه الاماكن لم تكن مستقله تاريخيا عن جوارها.

الحقيقه التانيه ان جميع المصريين يتحدثون العربيه لذا فان اللغه العربيه لغه الدوله و الموضوع ده مفهوش فصال و مش هيتغير. اللغات الفرعونيه و القبطيه جزء من تاريخنا و يجب دراستها (احنا اولى بدراستها من الاجانب) بس ده مش معناه انها هتبقى لغتنا القوميه.

بالنسبه لعلاقتنا بباقى الدول المتحدثه بالعربيه, لنا علاقات تاريخيه بهذه الدول و مصالح اقتصاديه ينبغى النظر لهم من هذا المنظور.

يعنى تحدثنا بنفس اللغه يخلق الكثير من الفرص الاقتصاديه مثلا: دول الخليج تحتاج مدرسيين و المدرسيين المصريين يحتاجون عمل فمن الطبيعى استغلال فرص مثل هذه لخدمه الطرفين. مثال اخر الانتاج الادبى فمصر قادره على انتاج ادبى (كتب مجلات برامج تلفزيونيه افلام و غيره ) يوجد سوق كبير له بين الشعوب المتحدثه بالعربيه.

اجد صعوبه فى ايجاد فائده سياسيه من التعاون مع معظم هذه الشعوب. فمصر دائنا دافعت عن هذه الشعوب ضد هجمات خارجيه خطيره (الصليبيين و التتار و اسرائيل) و فى هذه الحالات كانت مصر تبعث بجيوش خارج حدودها للدفاع عن هذه الدول. فى المقابل تارخيا لم تدافع هذه الشعوب ضد الهجمات المتكرره على مصر (فرس و جريج و رومان و فرنسيين و انجليز و المان). لكن لو يوجد سبب للتحالف مع هذه الدول سياسيا او عسكريا فلا يوجد عندى مانع جوهرى. لمن انا ضد استنفاز موارد مصر البشريه و الاقتصاديه لخدمه دول لخرى بدعوى القوميه العربيه.

فى حاجه البعض قالوها و حذت فى نفسى و هةى ان بعض المصريين غير فخورين بمصر. هذا لكلام يحززنى جدا. فانا فخور جدا بمصر لكنى مستاء من الحكومه المصريه. مصر مش هى الحكومه, مصر هى الناس و البلد! احنا انتمائنا لمصر مش للحكومه.

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

اذا كانت هاجر المصرية هى أم العرب... فلماذا نتنصل من عروبتنا؟ الاولى بنا التنصل من فرعونيتنا!

الظريف فى الأمر إن مافيش ولا واحد من أهل مصر الطيبين إللى بيفخروا ليل نهار بحضارة الفراعنة خصوصاً الوجه البحرى يقدر يثبت إنه من نسل الفراعنة، لأن مصر كانت زمان مستقر لكثير من المسافرين من الشرق للغرب والعكس إعجاباً منهم بجوها ونيلها، يعنى ممكن تلاقى واحد من إللى هايمين فخراً بالفراعنة ينتمى لجد من الأمازيغ أو قبائل أولاد على وستجد أن معظم قبائل سيناء ينتمون أساساً لقبائل من شبه جزيرة العرب.

يا جماعة لما نحب نفخر فينبغى أن نقعل ما نفخر به لأن ما أعتقده أن الفخر لا هو بيتورث ولا بيتسلف.

وأساساً إللى بيعمل مابيفتخرش ولكن ما بيبقاش عنده وقت غير العمل وساعتها سيخرج من البطالين من يفخر بعمله ويتمحك به.

رابط هذا التعليق

أخي الواعظ/ myusername,

تنبيهك لي ولرواد المنتدى لهذه الحقائق الجوهرية اللي ماحدش فينا يعرف عنها حاجة كان إضافة قيّمة.

وعلى فكرة يا برنس, أنا بجد شايف فيك حجات كتير كويسة. بس هي حتة الوعظ دي لو تبطلها. تبقى برنس بصحيح :roseop:

وانا يا يوزيوز إكراما ليك رافض إني أسفّه أي من مواعظك في الموضوع ده. عشان بحبك يا برنس. بس شوية تركيز مطلوبين يا يازيوز يا عسل. شوف كده اللي بيتنصّل بيتنصل من مين وبعدين امسك المايك.

أنا عارف إنك مش هتبطل وعظ وكلها مداخلتين وهألاقي موعظة تانية تحث فيها على نبذ الفرقة والتضحية من أجل العروبة الخ الخ. بس برضه بحبك :lol: ومش هأسفّه مواعظك :wub: بحبو يا بابا :roseop:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...