اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تيجوا نتعلم شوية انجلش

Hello dear Masrya , Please clarify to me when should I use the capital letters , and full stops .

and what if I didn't use them , is that will would that make a big difference?

كتبت لحضرتك would

if حضرتك استخدمتdid

قواعد if

1- لما يكون الفعل في التصريف الأول في جملة if

يبقى الفعل في التصريف الأول برضه في الجملة التانية

If you come, I will tell you.

لما يكون الفعل في التصريف الثاني في جملة -2 if

يبقى الفعل في التصريف الثاني برضه في الجملة التانية

If you read my letter, you would understand

read هنا في التصريف التاني v2

read read read

يندرجوا تحت تصريفات الثاني زي الثالث

و تنطق

زي red

3-

لما يكون الفعل في زمن الماضي التام في جملة

if

يبقى الفعل في (modal + في الجملة التانية (مضارع تام

If he had gone to the hospital, he wouldn't have died.

بالنسبة لسؤال حضرتك عن الحروف الكبيرة متى تستخدم

فهي تستخدم في 9 حالات

1- في ضمير أنا

I

2- في أسماء الأشخاص

Ali .. Ahmed

3- في أسماء الأيام

Sunday... Monday

4- في عناوين الكتب أو الموضوعات

The Importance of Being Earnest

5- في أسماء الشهور

June... July

6- في أسماء الأماكن

Hide Park

7-في أستاذ أو سيدة أو آنسة

Title

Mrs. Mr. Ms.

8- في أسماء اللغات و الجنسيات وفي أسماء الدول و المدن

Cairo- Egypt

Arabic...English

Egyptian... Saudi

9- أول حرف في بداية الجملة

بالنسبة للنقطة

فهي ضرورية في نهاية أي جملة

و هي تفصل بين جملة منتهية وأخرى

و الحرف الأول للجملة بعد النقطة لازم يكون

capital

أما أهميتها

فدي بيسموها علامات الترقيم

و هي ضرورية في الكتابة

عشان القارئ ما بيشوفش الشخص اللي كتب

و أكيد مش حيعرف يقصد ايه من غير علامات الترقيم

يعني حتعرف ازاي كقارئ ان خلصت الجملة و لا إذا كنت بأسأل أو بأتعجب

أو ان الكلام مباشر و الا منقول

ازاي حتعرف من غير علامات ترقيم؟؟!!

لما أكون باتكلم مع حضرتكفي التلفون مثلا

حتفهم من نبرة صوتي

ولما اتكلم مع حضرتك وجها لوجه

حتعرف من الصوت

و من تعبيرات وجهي و حركاتي

أما الكتابة

فليس لك إلا علامات الترقيم

:lol:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

Dear Masrya In a previous topic to me you corrected close attention to much attention

Why ?, ,and is close wrong to be?

No, it's not wrong.

pay close attention

يعني يراقب عن كثب

بس دي تستخدم زي ما تقول لحد

مثلا:

خد بالك من فلان ده مش سهل

أو تراقب حاجة مش موثوق في صحتها

أو حاجة متغيرة باستمرار و معروف عنها عدم الاستقرار

زي أسعار العملات مثلا

Pay clos attention to the Dollar when trading.

لكن حضرتك حتهتم بكلامك و تاخد بالك من الأخطاء

يعني حتركز اكثر عشان ما تغلطش

يبقى نقول

pay much (great) attention

Thanks! Your English is very well, and I have to pay very close much attention after that LOL. You are very clever in grammar and idioms.

أما لو كنت تقصد ان انا اللي مش سهلة و انك حتاخد بالك مني بعد كده

يبقى close صح

بس تقول

Thanks!

Your English is very well, and I have to pay very close attention to you after that LOL. You are very clever in grammar and idioms.

تم تعديل بواسطة مصرية متغربة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

Dear Mrs.masriya

Thank you! May ALLAH will bless you for being a help to us here. Especially you are pregnant and need this time to rest but I know you love to help all the people everybody and you find your happiness in helping the people who need to help.

Hard Day

I waked woke up early, I took a showered , I had my breakfast, then I found the tire was pinched a flat tyre (tire). So, I had to replace it by the spare one. and That took me much time from me and that caused to made me reach late to my for work . I had more works had to be done in that day. so all that the day I was in a bad mood till I remembered that anyone had could have problems and he one was must be patient. As Allah may will offset by the good reward him or (Allah) He may will forgive him the his sins because of that patience.

Allah may reward him or He may forgive his sins.

ربنا يجزيه خيرا او يغفر له ذنوبه

أي ضميريقصد به الكلام عن الله عز وجل يكتب بحرف كبير

He

His

Him

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

Dear Mrs Masraya

first at all , I want to explain one thing to you , I had gaind all my English skills with only by myself only , no one supported me at all , because I got all my education in Libya , at where we didn't study English at all . But since seven years ago I was obsessive about learning English. Consequently, I was starting started to study English by myself using internet , but I opted chose all my teachers as native speakers this that's the main reason my pronunciation is pretty good .

I will write to you constantly to boost my writing skills

regards,

Mohamed

I am very proud of you!

Believe me, self learning is the strongest way of learning.

Keep it up.

I am really happy to help someone like you.

:closedeyes:

بالنسبة لكلمة

opted

الحقيقة ما شفتهاش قبل كده غير في تعبير عامي

I opt out

يعني

مش لاعب

أو انا مش معاكم

طبعا ترجمتها

و طلعت بنفس معنى

chose

بس بصراحة

حأبحث أكثر

لأني مش حقدر أفتي في حاجة بأعرفها لأول مرة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

Dear Masryah

How are you doing today. Really i want to thank you for your dedication. You are spending much of your time with all of us to help.

Despite that, you don't have free time as you are pregnant and need time to rest and take care of your children. So, I pray to god to protect you and your family and that all your dreams come true.

Last week, was awful for me. My daughter was very sick and she had have high fever and i took her to 2 different doctors. and i have to gave her a very strong medicine. and she refuse to eat at all. I couldn't sleep at all. when you see your child at this condition you feel week and very fragile and wish if you are the one who is suffering. But thanks to god she is getting better now.

I don't want to upset you with all of this but just i want to share it with some one as I don't have my family around me now. and i have that feeling you are like my sister here in the virtual world.

so now let us go back to studying English where is the exercises you have for us. I like your way in explanation even when you are showing simple grammar rule i feel like I see it for the first time so keep going and god my reward you for your effort.

bye now :closedeyes:

رابط هذا التعليق
شارك

Dear Masryah

How are you doing today. Really I want to thank you for your dedication. You are spending much of your time with all of us to help.

Despite that(,) you don't have free time as you are pregnant and need time to rest and take care of your children. So, I pray to God to protect you and your family and that all your dreams come true.

Last week, was awful for me. My daughter was very sick and she had have high fever and I took her to 2 different doctors. and I have had to gave give her a very strong medicine. and She refused to eat at all. I couldn't sleep at all. when you see your child at this condition you feel weak and very fragile and you wish if you are were the one who is suffering. But thanks to God she is getting better now.

I don't want to upset you with all of this but just I just want to share it with some one as I don't have my family around me now. and I have that feeling you are like feel as if you were my sister here in the virtual world.

So now let us go back to studying English where is are the exercises you have for us(.)? I like your way in explanation, even when you are showing show a simple grammar rule I feel like as if I see it for the first time. So keep going it up. and May God my reward you for your effort.

bye now :closedeyes:

Excellent my dear!

:blink: :ninja:

You have very few mistakes.

Your writing style is lovely.

Keep it up!

I am so sorry to hear about your daughter. I hope she gets will soon.

I am so happy that you consider me as a sister.

Gob bless you both.

:wub:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

Dear Mrs.masriya

Thank you! May ALLAH will bless you for being a help to us here. Especially you are pregnant and need this time to rest but I know you love to help all the people everybody and you find your happiness in helping the people who need to help.

Hard Day

I waked woke up early, I took a showered , I had my breakfast, then I found the tire was pinched a flat tyre (tire). So, I had to replace it by the spare one. and That took me much time from me and that caused to made me reach late to my for work . I had more works had to be done in that day. so all that the day I was in a bad mood till I remembered that anyone had could have problems and he one was must be patient. As Allah may will offset by the good reward him or (Allah) He may will forgive him the his sins because of that patience.

He

His

Him

Sorry brother 3enabi!

The title has to be either

"A Hard Day" or "One Hard Day"

I forgot to add an "A" in the begining of the title

You can add "A" or "One".

Both are correct.

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

أنا مش فاهمة ده سؤال يعني

و لا حضرتك فاكرها غلطة؟؟؟

عموما لو كنت حضرتك بتسأل ليه حطينا

Have

و مش

Has

مع أن الضمير

He

فالإجابة

عشان في الجملة

does

عشان ما ينفعش

نحط

has

مع

does

فبيكون الفعل المساعد في التصريف الأول

فيكون السؤال

what does he have?

و يظهر has

في الإجابة

He has an apple.

الكلام ده كمان ينطبق على

did

what did he have?

و مش

had

لوجود

did

في الجملة

و لكنها تظهر في الإجابة

He had an apple.

باختصار ما ينفعش يكون في فعلين في التصريف التاني في جملة واحدة

طبعا معروف إن

verb "to do"

do- does- did- done

بيظهر في السؤال و في النفي

What does he have?

He doesn't have anything.

لكنها ممكن تظهر في الجملة المثبتة أيضا

في حالة التأكيد

He does have a book.

كمان لو استخدمنا ال

Modals

can

could

shall

should

will

would

shall

should

may

might

must

ought

كمان الفعل المساعد مع ضمائر المفرد الغائب

he- she-it

بيبقى التصريف الأول

have

He can have a drink.

و بيبقى

be

He will be there

و بيبقى

do

He must do his homework.

</div>

دي الإجابة

و لو أن حضرتك ما سألتش أصلا

و مش واضح حضرتك هدفك ايه من المداخلة بالضبط!!!

مش عيب أني أكون غلطانة

و لو غلطانة حأعترف و أعتذر

بس مش لطيفة أبدا ابراز الغلط بهذا الشكل

و بدون حتى أي تعليق من حضرتك

اللي بأعمله هنا خالص لوجه الله تعالى

و بدون أجر

و ليس شهرة

لأن لا أحد في حضراتكم يعرفني شخصيا

عموما

الله يسامحك

لأ .. لأ ..

أنا بعتذر .. ويارب تقبلي إعتذاري .. أنا مش قصدي ..

بالعكس .. ده أنا معجب جداً بالموضوع ده وقعدت أكثر من ثلاث ساعات أقرأه من أول صفحة لدرجة إني جبت ورقة وقلم وقعدت أسجل حاجات كثير كنت عايزها بالإضافة إلى كلمات كثير جداً لقيتها مفيدة لي في مجال عملي جداً .. وكنت ناوي أكتب مداخلة أشكر فيها حضرتك على المجهود العظيم ده .. لكن للأسف كان الوقت أزف ودخلت في زحمة الشغل ..

أنا كنت فاكر نفسي لبلب في الإنجليزي لكن إتضحلي إني ولا حاجه برغم إني المكان اللي أنا شغال فيه بيتطلب مني إني أكون قوي في اللغة ومع الوقت حاسس إني بتطور يوم عن يوم .. أنا الوحيد العربي اللي في الدور كله بالإضافة إلى مديري وبس .. كلهم بريطانيين أو إيطاليين أو هنود .. حتى اللبناني اللي معانا ما بيتكلمش غير إنجليزي .. وطول النهار بتكلم إنجليزي بحكم التعامل بالإضافة إلى بعض المراسلات اللي لازم تكون بالانجليزي وبعض الكتب اللي بالعربي والمفروض إنها تترجم لإنجليزي علشان الشخص اللي هترحله وبعض مقالات من الجرائد وهكذا ..

لكن لما تابعت الموضوع ده بجد حاسس إني أبيض .. وطالب المساعدة ..

موضوع He has أنا فعلاً كنت فاكرها غلطة .. بس مجرد غلطة مطبعية .. مش غلطة عن جهل يعني .. ده إحنا تلامذتك ..

أنا لست بهذا القدر من الكفاءة والعلم أو حتى لست طالب نابغ لهذه الدرجة حتى أصحح لمعلمي ..

تقبلي اعتذاري .. وشكري عن مجهودك العظيم ..

كل التحية ... كل التقدير

تم تعديل بواسطة HDarwish
رابط هذا التعليق
شارك

Dear Mrs.masriya

Hard Day

He

His

Him

Sorry brother 3enabi!

The title has to be either

"A Hard Day" or "One Hard Day"

I forgot to add an "A" in the begining of the title

You can add "A" or "One".

Both are correct.

Without punching I would like to ask you some question. :closedeyes: :wub:

Why did you use “could have “instead of “had”? In the phrase anyone had could have problems

Why did you used “must be” instead of ‘’was’’? In the phrase one was must be patient

What is the difference between “that caused to reach late to my work “and “that made me late for work ‘’?

You are really very good instructor and, I think that you have a talent in English :ninja: :blink:

Thanks & best regards

Moh’d Onabi

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

Hello Egypt

Next Thursday, 12 of November 2009 I will be back to Egypt wst:: , ISA.

Although, it was a short business trip, only 34 days, but it was like a long year away from mother land, home and my lovely family. I can say that it was an exciting business trip. I met new people, a new work environment and new business experiences.

After working for four years as a junior engineer, I got assigned new tasks. I took a new managerial role in my profession I think it is a step toward new life, ISA.

“You will not be just an engineer doing a technical work for all the time rather you should change your career and start new managerial work”: this is what I am telling myself. I think you agree with me on that, Do not you?

Back to Egypt talks again, I heard that it is becoming cold in Egypt and winter stepped into our country. Here is still somewhat hot. Ohhhh my goodness, I forgot to tell you that I am in one of gulf countries so it is still hot.

I hope everything goes smoothly without any problems through my return trip, ISA.

Just pray for me and God bless you all.

Thanks and Regards

تم تعديل بواسطة ahosny

Man's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

رابط هذا التعليق
شارك

Dear Mrs Masraya

first at all , I want to explain one thing to you , I had gaind all my English skills with only by myself only , no one supported me at all , because I got all my education in Libya , at where we didn't study English at all . But since seven years ago I was obsessive about learning English. Consequently, I was starting started to study English by myself using internet , but I opted chose all my teachers as native speakers this that's the main reason my pronunciation is pretty good .

I will write to you constantly to boost my writing skills

regards,

Mohamed

I am very proud of you!

Believe me, self learning is the strongest way of learning.

Keep it up.

I am really happy to help someone like you.

wst::

بالنسبة لكلمة

opted

الحقيقة ما شفتهاش قبل كده غير في تعبير عامي

I opt out

يعني

مش لاعب

أو انا مش معاكم

طبعا ترجمتها

و طلعت بنفس معنى

chose

بس بصراحة

حأبحث أكثر

لأني مش حقدر أفتي في حاجة بأعرفها لأول مرة

As per my knowledge they have the same meaning but there is lettel pet different , I can say ( I chose red phone ) but I can't say ( I opted red phone ) I have to say ( I opted to buy red phone ) .

Any way how are you tody? , I hope you are feeling good

I want to discuss with you about some thoughts that i have , and i want to share them with you

Tody I'm going talking with you about ( Models) Models are not the Models in magazine , I mean Models that is kind of hero who wanted to be like him . means if i wanted to be something i have to get the best in this area and model him or imitate him . what did he do to be the best? , so i folow all his steps for decreasing mistakes may be i would do them, and also decrease my time depending on my model's approach

regards ,

Mohamed

رابط هذا التعليق
شارك

معلش عايزاك في استشارة مهمه جدا

معروض عليا اني اعطي طفل سعودي بالصف الرابع درس انجلش طبعا من البداية لانه ماعندوش فكرة عن حاجة ومش عارفة ابدأ معاه ازاي

رابط هذا التعليق
شارك

معلش عايزاك في استشارة مهمه جدا

معروض عليا اني اعطي طفل سعودي بالصف الرابع درس انجلش طبعا من البداية لانه ماعندوش فكرة عن حاجة ومش عارفة ابدأ معاه ازاي

شوفي يا ستي

طبعا ابدأي

معاه بالحروف

capital and small

في كراسة 4 سطور

عشان تبيني له المسافات مضبوط

المرحلة التانية

تبدأي تديله

كلمات من مقطع واحد

و توضحي ال

vowel

اللي في النص

bat

cat

fat

hat

hen

get

let

men

fix

hit

mix

nip

cod

fox

got

hot

but

cut

fun

gun

hut

يعني دي أمثلة

عشان يعرف يقرأ المقطع

المرحلة الثالثة

ابدأي ادي له

الأرقام من 1-10

و بعدين

من 11-20

طبعا بالحروف

أيام الأسبوع

الألوان

أسماء الشهور

ارجعي ادي له

الأرقام من 20-100

Twenty

Thirty

One Hundred

كلمات عن أفراد العائلة

Father

Mother

Sister

Brother

اجزاء الوجه

اجزاء الجسم

أدوات الأكل

أدوات النظافة

المرحلة الرابعة

تبدأي تديله

أفعال الحركة

come

go

run

stand up

sit down

read

write

ممكن بعد كل كام درس تلاعبيه لعبة

Hang Man

عشان تشوفي تحصيله للكلمات

لو ممكن أناشيد برضه

المرحلة الخامسة

تبدأي تديله جمل بسيطة

I am a good boy

You are my teacher

He is my brother

She is my mother

تبقى فيها ضمائر الفاعل

من غير ما تشرحي

grammar

تخليه يحفظ الجمل و يستخدمها

و يعرف يقرأها و يكتبها

و استمري بعد المرحلة دي في اعطاء جمل بسيطة تتعمدي تدخلي فيها القواعد

البسيطة

من غير ما تشرحي القاعدة

بس يعرف الجمل و يقرأها و يكتبها غيبا

و تشجعيه يتحدث بها معاكي

طبعا

ما تنسيش التدريبات مع كل حصة

و تراعي تكون بسيطة و سلسة

و اياكي و سؤال

فاهم يابني؟

التدريبات اللي حيحلها قدامك

هي اللي حتجاوب على السؤال

دي غير واجب بسيط

من نفس نوعية التدريبات اللي حلها قدامك

و بالتوفيق

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

لأ .. لأ ..

أنا بعتذر .. ويارب تقبلي إعتذاري .. أنا مش قصدي ..

بالعكس .. ده أنا معجب جداً بالموضوع ده وقعدت أكثر من ثلاث ساعات أقرأه من أول صفحة لدرجة إني جبت ورقة وقلم وقعدت أسجل حاجات كثير كنت عايزها بالإضافة إلى كلمات كثير جداً لقيتها مفيدة لي في مجال عملي جداً .. وكنت ناوي أكتب مداخلة أشكر فيها حضرتك على المجهود العظيم ده .. لكن للأسف كان الوقت أزف ودخلت في زحمة الشغل ..

أنا كنت فاكر نفسي لبلب في الإنجليزي لكن إتضحلي إني ولا حاجه برغم إني المكان اللي أنا شغال فيه بيتطلب مني إني أكون قوي في اللغة ومع الوقت حاسس إني بتطور يوم عن يوم .. أنا الوحيد العربي اللي في الدور كله بالإضافة إلى مديري وبس .. كلهم بريطانيين أو إيطاليين أو هنود .. حتى اللبناني اللي معانا ما بيتكلمش غير إنجليزي .. وطول النهار بتكلم إنجليزي بحكم التعامل بالإضافة إلى بعض المراسلات اللي لازم تكون بالانجليزي وبعض الكتب اللي بالعربي والمفروض إنها تترجم لإنجليزي علشان الشخص اللي هترحله وبعض مقالات من الجرائد وهكذا ..

لكن لما تابعت الموضوع ده بجد حاسس إني أبيض .. وطالب المساعدة ..

موضوع He has أنا فعلاً كنت فاكرها غلطة .. بس مجرد غلطة مطبعية .. مش غلطة عن جهل يعني .. ده إحنا تلامذتك ..

أنا لست بهذا القدر من الكفاءة والعلم أو حتى لست طالب نابغ لهذه الدرجة حتى أصحح لمعلمي ..

تقبلي اعتذاري .. وشكري عن مجهودك العظيم ..

كل التحية ... كل التقدير

محصلش حاجة

و لا داعي للاعتذار

العفو يافندم

I am here to help

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

Without punching I would like to ask you some questions. :roseop::roseop:

Why did you use "could have "instead of "had"? In the phrase anyone had could have problems

Why did you used "must be" instead of ''was''? In the phrase one was must be patient

What is the difference between "that caused to reach late to my work "and "that made me late for work ''?

You are really very good instructor and, I think that you have a talent in English :roseop: :lol:

Thanks & best regards

Moh'd Onabi

Think you for these sweet words. :roseop:

الموضوع شرحه يطول

و أنا الليلة مشغول

I promise to answer all the questions you asked as soon as possible.OK?

B)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

Dear sister Masrya

I want to apologize for my absence in the past few days, but I was having a problem with my lab top charger which used to switch of suddenly and finally we fixed it. I want to record my appreciation for the great job you are doing with us, thank you Miss.

Let me speak a little about myself ,I am a physician graduated from Cairo university, and I have a master degree in clinical pathology, I am a mother for a triplet having one year old, can you imagine how calm is my life :lol: wst:: wst:: ?

I really like the post you speak about education process and how much the difference between it here in our Arab countries and there in Western countries ,and this was the main reason which bring to me the immigration to Canada thoughts, as I wish I can give my kids a better chance in learning and consequently a better chance in living, unfortunately I discovered from my readings at Canada immigration topics that me and my husband must pass a very hard, tedious and costly exams in order to be allowed to enter the Canadian medical system, so I started to think for an alternative plan which is the international schools either here at Kuwait or at Egypt , what do you think ?Is this a good choice from your opinion?

an1cqgUFg2B0010Mjk0bHN8NTk4MDM5N3NhfFdlIGFyZSBpbiBsb3ZlIHNpbmNl.gif
رابط هذا التعليق
شارك

Please tell me

what is the cost of the tutor that I will give?

how many times per a month ?

how long of the recitation will take?

معلش انا لسه جديدة في الموضوع وما عنديش خبرة

على فكرة انا اصلا خريجة تجارة واشتغلت محاسبة لمدة 9 سنوات في مصر

رابط هذا التعليق
شارك

As per Up to my knowledge, they have the same meaning but there is lettel pet little bit different difference , I can say ( I chose red phone ) but I can't say ( I opted red phone ) I have to say ( I opted to buy red phone ) .

Any way how are you today? , I hope you are feeling good well

I want to discuss with you about some thoughts that i have with you , and i want to share them with you

Today I'm going to talking with you about ( Models). Not the models are not the Models those one sees in magazines . I mean Models that is kind of hero the ideal one that who wanted to be like him I look up to . means if i wanted to be something i have to get the best in this area and model him or imitate him . what did he do to be the best? , so i following all his steps for in order to decreasing decrease mistakes may be i would do them and also decrease my the wasted time, as much as possible,

depending on my the model's approach.

regards ,

Mohamed

First thanks a lot for that piece of information concerning the usage of (opt).

Then I really appreciate the continuous effort you are doing in improving your writing skill.

Keep it up!

:unsure:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

طبعا الكلام هنا لك عزيزى الرجل إحنا معشر الستات بنتعب أوى والله العظيم بنتعب جدا وبنعمل مجهود جبار ما بيعرض المقال كاملاً
      الحضرى وأبوجبل.. هل ينقذان المنتخب بعد اللحاق بالبعثةمنـــى زكـى مرعـوبـة بســبب ياســـمين عبــدالعـزيــز يسعرض الصفحة
      اظن لو هذا الحفل اذيع من القاهرة على التلفزيون  المصرى    ستقوم الصحافة و لا تقعد      بس خلاص
      ايوة شوية حروف اتجمعوا و اتفقوا يعملوا غنوة .. مش مهم الكلمة او المعنى .. فقط قرروا انها غنوة ..    
      كيف تتقن القراءه السريعة تعتبر القراءة من أهم الأشياء فى حياتنا ولابد من إتقانها، إن القراءة تشكل نسبة من 80-90 من الثقافة التى يحصل عليها الإنسان . و تقدم الأمم و الشعوب مرهون بتقدمها الثقافى الذي يعتمد على القراءة. قلة إهتمام الشعوب العربية بالقراءة حيث تفيد الدراسات التى أوضحت أن الطفل الأمريكى يقرأ 13 كتابا فى السنة بينما لاتتجاوز قراءة الطفل العربى 15صفحة فى السنة كذلك سرعة القراءة التى يبلغ معدلها فى الدول العربية مابين150_170 كلمة في الدقيقة .بينما تبلغ فى الدول الغربية حوالى250 كلم
  • أضف...