اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

الأخت الفاضلة / عطر الجنة

تحياتي

أنا الذي طلبت منذ فترة صور حديثة لتطور مدينة الشروق فشكرا لك علي الاهتمام ولكن الصورتان الموجودتان هما كما اعتقد للجامعة البريطانية فقط فأين صور الأكاديمية والكمبوند والقصور كما أشرت في

مداخلتك .

في انتظار الصور إن أمكن

مع جزيل الشكر والتقدير

والله كنت على عجل

و ها الصور

الجامعة البريطانية واكاديمية الشروق و بعض القصور و الكمبوند

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أستفسار للأخت عطر الجنة

يعني حضرتك بدأتي حفر بعد أصدار ترخيص المباني بسنة تقريبا؟ اللي هو عبارة عن 18 شهر للأنتهاء من الهيكل الخرساني . يرجى الأفادة و لي أستفسار أخر بخصوص تأجيل أول قسط لسنة 2012 بدلا من 2011 هل هذا ينطبق على اراضى فيلات الحي الرابع القرعة الرابعة . و شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

الشكر الجزيل للأخت الفاضلة عطر الجنة علي هذه الصور الجميلة

أنا متشوق جدا لأن أعيش في مدينة الشروق تجذبني بشكل غريب (روحها حلوة) وربنا يسهل في البناء قريبا فأنا طلعت رخصة بدروم وأرضي

مرة أخري جزاك الله خيرا يا أخت عطر الجنة

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوه الاعضاء الكرام ممن لديهم خبرة بالمدن الجديدة

ولو مقدمتش فى الحى التاسع عمارات بالعبور بسبب كبر مساحة الاراضى عاوز اعرف من حضرتكم اية البديل المناسب من حيث المستوى الاجتماعى

و المساحة سواء فى العبور او اى مدينة اخرى فى مناطق العمارات

انا فكرت فى بدر ولكنى مش متحمس لبدر خالص كمدينة ممكن اعيش فيها انا واسرتى

ملحوظة انا عاوز ابنى بجد عشان كدة عاوز مساحة معقولة

اية رايكم فى الحى العائلى بالعبور

سؤال اخير هل لو انا دخلت فى قرعة الحى التاسع و ربنا كرمنى بقطعة ارض كبيرة ممكن ابدلها مع حد بمساحة اصغر

ساعدونى بالله عليكم لان بناء على ارائكم انا هقدم ان شاء الله

رابط هذا التعليق

أفيدوني أفادكم الله

دفعت 5000 جنيه مقدم حجز وحدة سكانية ضمن المشروع القومى للاسكان(برنامج السيد الرئيس / محمد حسنى مبارك) لتوفير مسكن للشباب فى المدن الجديدة والمحافظات (بمساحة 63م2 ) والذي كان معلن عنه خلال الفترة من يوم 14/2/2008 حتى يوم 13/3/2008

والي الآن لا أعلم شيء عن الموضوع .... بالله عليكم ساعدوني

الي يعرف جديد يراسلني علي اميلي وله الثواب amin_83@yahoo.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أستفسار للأخت عطر الجنة

يعني حضرتك بدأتي حفر بعد أصدار ترخيص المباني بسنة تقريبا؟ اللي هو عبارة عن 18 شهر للأنتهاء من الهيكل الخرساني . يرجى الأفادة و لي أستفسار أخر بخصوص تأجيل أول قسط لسنة 2012 بدلا من 2011 هل هذا ينطبق على اراضى فيلات الحي الرابع القرعة الرابعة . و شكرا جزيلا

يرجى الأفادة للأهمية بعد أذنك و شكرا

رابط هذا التعليق

من الطبيعى جدا ان القرعه ما تزودتش الاسعار لان كل السيوله اللى فى السوق حتروح للقرعه فطبعا اسعار العقارات حتقع والبورصه معاها كمان حتقع امال فلوس القرعه حتيجى منين اساسا.

هذه بعض الاعلانات لجريدة الوسيط بعد القرعه والاسعار بتاكدع ان ما فيش زياده فى السعار وتوقعاتى انها حتقع اكثر من كده احنا فى شهر اغسطس او بمعنى اخر فى الشهر اثالث والاخير لسبوبة العقارات لسنة 2009م مع العلم ان الاسعار دى تنزل على الترابيزه من بين 10% الى 20 % وشلت التليفونات عشان انا فقط بسترشد فقط ولا انصح بالشراء الان طبعا

طبعا الاسعار اقل من القرعه ولكن المبالغ المذكوره كاش على الترابيزه يعنى الميزه الوحيده للقرعه هى التسهيلات الابتدائية

جريدة الوسيط

بتاريخ 28-7-2009هـ

ـ ـ للجادين فقط فرصة لن تتكرر ارض عمارات بمدينة بدر ـ 550م ـ بحرى ـ على شارع رئيسى ـ بالرخصة و مهلة كبيرة ـ مطلوب 75000ج ـ ت

ـ فرصة ذهبية من المالك ارض فيلات بالشروق 648م ـ بحرى ـ على حديقة ـ و على نادى هليوبوليس ـ مهلة 3 سنوات ـ مطلوب فقط 290.000ج ـ ت: ‌

ـ ـ فرصة لن تتكرر للجادين بالشروق 660م بالحى الرابع فيلات قرعة ـ مهلة 3 سنوات قريبة من الرابط و السوسن و مدينتى ـ مطلوب 295 الف

بمدينه بدر ـ 486 م2 ـ ناصيه ـ ممر ـ رخصه ـ مهله ـ وصله مياه ـ حفر بدروم ـ حصيره خرسانيه ـقريببه من الجامعه الروسيه وعمارات الكو ومقر البنك الاهلى ـ قرعه ثالثه ـ نهائي 180.000 ج ـ ت

بالبنفسج 8 ـ قطعة 112 ـ مميزة جدا على ميدان وحديقة ـ 759م2 ـ مطلوب 1900ج للمتر ـ ت:

603م2 ـ بحري بالرخصه بالحي السادس ـ بمدينة العبور ـ قطعه 3 ـ بلوك 43 ـ مهله بناء حتى 31/ 12 / 2009 ـ 1250 ج للمتر

ببدر ارض ـ 600 م2 ـ الحى الثانى ـ مجاورة 3 ـ قطعة 109 ـ سعر نهائي 130.000 جم ـ الوسطاء يمتنعون ـ المالك ـ

رابط هذا التعليق

عندي شوية أسئلة بخصوص شراء الشقق في مدينة الشروق......او اي من المدن الجديدة...

ما هو الاسلوب الآمن في شراء شقة ......يعني ازاي اتأكد ان ايلي بيبيع هو صاحب الشقة سواء كان شخص او شركة...؟ وكيفية التأكد من خلو العقار من المخالفات ...؟ وكيفية تسجيل الشقة ..؟ وكيفية السداد...؟ وابرام العقد...؟ وهل الشقق التمليك عامة ليها نسبة من مساحة الارض ...ولا علي حسب العقد؟؟؟؟

ياريت يا جماعه حد يفيدني .....وياريت برضة لو حد يعرف شركات محترمة وموثوق فيها وأمينة ....يعرفني ولو في رسالة خاصة (حتي لا يكون اعلان للشركة)

رابط هذا التعليق

حضرتك أنا هاقول اللي أنا بعمله

الشراء الآمن معناه إن حضرتك يشتري وإنت متأكد إن الشركه هتنفذ أو الشقه موجوده حاليا

في كذا طريقه أنا فكرة بيها وكنت قب قوسين أو ادني من التنفيذ بس لم يسعفني وقتي في التنفيذ

أولا أنا شفت اقاربي اللي اشتروا واستلموا وسألتهم عن الشركة اللي تعملوا معاها وسألت هناك ,هتلاقي كله بالتقسيط بس حاجات استلام شهر وحاجات سته وحاجات استلام سنه وش ونص ,وطبعا بيبقي في فرق في التقسيط

ثانيا الوسيط ,شفت الإعلانات بتاعت الأفراد وكلمت الناس اللي كانت اعلانتهم مناسبه ونزلت شفت بنفسي كذا مكان

ثالثا تشوف سمسار يكون في خبره كويسه لما تثق فيهم في التعامل معاه

في كل الاحوال اتاكد من جهاز المدينه علي الارض وورقها وإيه طرق التسجيل ,هل ممكن تسجل في الشهر العقاري ولا لازم عندهم ,اسال عن كل حاجه

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

عندي شوية أسئلة بخصوص شراء الشقق في مدينة الشروق......او اي من المدن الجديدة...

ما هو الاسلوب الآمن في شراء شقة ......يعني ازاي اتأكد ان ايلي بيبيع هو صاحب الشقة سواء كان شخص او شركة...؟ وكيفية التأكد من خلو العقار من المخالفات ...؟ وكيفية تسجيل الشقة ..؟ وكيفية السداد...؟ وابرام العقد...؟ وهل الشقق التمليك عامة ليها نسبة من مساحة الارض ...ولا علي حسب العقد؟؟؟؟

ياريت يا جماعه حد يفيدني .....وياريت برضة لو حد يعرف شركات محترمة وموثوق فيها وأمينة ....يعرفني ولو في رسالة خاصة (حتي لا يكون اعلان للشركة)

اسفة لتاخرى فى الرد

اول شئ لابد ان تحدد المدينة التى تريد الشراء فيها

اولا العبور تكاد تكون مكتملة الخدمات لكن طريق الاسماعيلية المؤدى ليها اكثر من زحمة و اصبحت تميل الى الشعبية

ثانيا الشروق ارقى المدن التى حولها اى من العبور و بدر و هليوبليس و لكنها امامها مدة كى تكتمل خدماتها من مدارس و مستشفيات

هى فيها مدارس الان لكن تبع التخطيط فكل منطقة لها خدماتها

فالمناطق المكتملة فيها خدماتها كملت

ما هو الاسلوب الآمن في شراء شقة

اول شئ تتاكد من ملكية الارض وهل هى فعلا باسم من يبيع ام لا

من خلال الجهاز و الاوراق و سؤال غفير المنطقة ولابد من المتابعة

وكيفية التأكد من خلو العقار من المخالفات .

لتتاكد من ذلك تروح لمكتب العقارية فى جهاز المدينة و تسال عن قطعة الارض وهو حيقول لك موقف الارض و البناء

و لابد ان تتاكد من النقطة دى لان فى حالة استلام الشقة مع وجود مخالفات فى النسب البنائية فلن يتم تركيب عداد كهرباء لك مهما عملت مثل ان مساحة الشقة لابد ان لاتقل عن 120 متر صافى

لكن الشركات بتتحايل على النقطة دى بانها بتعمل لك تسليم مبدأى وقتها بتقدم على عداد الكهرباء

وبعد التركيب اذا كانت مساحة شقتك اكثر من 120 متر صافى فخلاص واذا كانت اقل فبتعملك التعديلات الخاصة لتعطى لك المساحة المتفق عليها

هناك ايضا ان بعد اى حائط للغرفة لا يقل عن 3.6 متر

لذا فالشركات بتترك فى بعض الاوقات التقسيمات الداخلية للشقة غير مكتملة لحين تركيب العداد

و لكن لابد ان تشترط عليهم النقطة دى

اما عن تسجيل الشقة فلا اعلم عنه شئ

اما عن السداد و طريقة ابرام العقد فهى بتختلف من شركة الى اخرى

و لاى شقة تمليك هناك نسبة فى الارض لابد ان تحدد فى عقد البيع

لان كل اصحاب الاراضى هناك تو محيفتحوا باب اتاحة التعلية كل العمارات ستتحول الى ابراج لان الجميع عاملين حسابهم على كده فى الاساسات

كمان هناك شئ مهم لابد ان تاخد بالك منه

الا وهو صافى المساحة المباعة لك اى صافى مساحة الشقة

لان هناك ناس بتقلل تمن المتر و تعوضه من زيادة نسبة المنافع المحملة على الشقة

وهى فى الاحياء القديمة حوالى 15 % لكن فى المدن الجديدة ترتفع الى 20 % ولو انى اعرف والله شركات عملاها 35 % ومنزلة تمن المتر و شغالة بيع

ولو عاوز انا عندى رجل فاضل فى المنطقة الاولى بالشروق نسبة المنافع عنده حوالى 15 فى المية

و ربنا يوفق

رابط هذا التعليق

من الطبيعى جدا ان القرعه ما تزودتش الاسعار لان كل السيوله اللى فى السوق حتروح للقرعه فطبعا اسعار العقارات حتقع والبورصه معاها كمان حتقع امال فلوس القرعه حتيجى منين اساسا.

هذه بعض الاعلانات لجريدة الوسيط بعد القرعه والاسعار بتاكدع ان ما فيش زياده فى السعار وتوقعاتى انها حتقع اكثر من كده احنا فى شهر اغسطس او بمعنى اخر فى الشهر اثالث والاخير لسبوبة العقارات لسنة 2009م مع العلم ان الاسعار دى تنزل على الترابيزه من بين 10% الى 20 % وشلت التليفونات عشان انا فقط بسترشد فقط ولا انصح بالشراء الان طبعا

طبعا الاسعار اقل من القرعه ولكن المبالغ المذكوره كاش على الترابيزه يعنى الميزه الوحيده للقرعه هى التسهيلات الابتدائية

جريدة الوسيط

بتاريخ 28-7-2009هـ

ـ ـ للجادين فقط فرصة لن تتكرر ارض عمارات بمدينة بدر ـ 550م ـ بحرى ـ على شارع رئيسى ـ بالرخصة و مهلة كبيرة ـ مطلوب 75000ج ـ ت

ـ فرصة ذهبية من المالك ارض فيلات بالشروق 648م ـ بحرى ـ على حديقة ـ و على نادى هليوبوليس ـ مهلة 3 سنوات ـ مطلوب فقط 290.000ج ـ ت: ‌

ـ ـ فرصة لن تتكرر للجادين بالشروق 660م بالحى الرابع فيلات قرعة ـ مهلة 3 سنوات قريبة من الرابط و السوسن و مدينتى ـ مطلوب 295 الف

بمدينه بدر ـ 486 م2 ـ ناصيه ـ ممر ـ رخصه ـ مهله ـ وصله مياه ـ حفر بدروم ـ حصيره خرسانيه ـقريببه من الجامعه الروسيه وعمارات الكو ومقر البنك الاهلى ـ قرعه ثالثه ـ نهائي 180.000 ج ـ ت

بالبنفسج 8 ـ قطعة 112 ـ مميزة جدا على ميدان وحديقة ـ 759م2 ـ مطلوب 1900ج للمتر ـ ت:

603م2 ـ بحري بالرخصه بالحي السادس ـ بمدينة العبور ـ قطعه 3 ـ بلوك 43 ـ مهله بناء حتى 31/ 12 / 2009 ـ 1250 ج للمتر

ببدر ارض ـ 600 م2 ـ الحى الثانى ـ مجاورة 3 ـ قطعة 109 ـ سعر نهائي 130.000 جم ـ الوسطاء يمتنعون ـ المالك ـ

استاذ اقصرى اسعارك دى كانت موجودة زمان و كنت ببيع بيها من شهر و نصف

لكن من 10 ايام السعر اتغير

و ححكى ليك على موقف اتعرضت ليه يوم الاحد الماضى مع احد اعضاء المنتدى كان عنده قطعة ارض فى الحى الرابع بالشروق مساحتها

756 متر

هذه الارض ناصية قبلية غربية و بالتالى كان تمنها بالسوق من شهر ونصف لا يتعدى 350 الف و لما الاسعار ابتدت تعلى اتفقت معاه على 400 الف

شاملة عمولتى 2.5 % ومصاريف الرخصة

و اكدت ليه ان المشترى فعلا مش حينزل اى فلوس من السعر وانه جاد

وفعلا نزلت من الاسكندرية و رحت الجهاز مع المشترى و كان موجود سالت عن الارض و كان عليها مبلغ 3600 جنيه للجهاز و اتفقنا انه حيسدد 10 % منها للبنك و هى فرق سعر نتيجة زيادة فى عدد الامتار

و نزلنا لمعاينة الارض على الطبيعة ليراها المشترى

وكل ده و المشترى والله يثنى على انه متعامل مع البائع

و ذهبنا جميعا للمهندس القائم على التصميمات للتعديل من نظام شقتين الدور لشقة واحدة

ولم نعارض على نسبتهم البنائية والتى لن يتعدى دفع ملغ تأمينات الرخصة عنه 1200 جنيه

و كان وقت انتهاء التقديم على الرخصة بعد يومين اى 5-8

و بعد اكتر من ساعتين مع المهندس

و الاتفاق تانى يوم على مضى العقد

غيروا رايهم

وقالوا ان سمسار اتى بمشترى اخر سيدفع مبلغ 405 الف

منهم 5 الاف عمولة و سيتحمل مصاريف الرخصة

طبعا الارض هنا من وجهة نظرى فى حكم المباعة لان المشترى موافق و البائع و بناء على ذلك ذهب للمهندس

يعنى شوف مصاريف الرخصة كام زيادة على مبلغ 405 الف

و اتصلت بعدة مكاتب الجميع اجمعوا على السعر اللى عرضته هنا استاذ اقصرى لكن المكتب لما كان بيتصل بصاحب الارض للتنفيذ كان بيفوجئ بسعر تانى

و كلها مكاتب كنت بتعامل معاها و اجرينا عمليات بيع ناجحة قبل كده و كمان مكاتب من الوسيط

وللان المشترى معى و سافر لعمله فى الخارج و ترك توكيل لابنه الى ان اجد له قطعة ارض مناسبة

عارفين كانت حجة البائع ليه ان المشترى كان لابد ان يكون جاهز بالفلوس

و فشلت اقنعه ان اللى بيشترى قميص يقعد يشوفه و يقيسه ساعة

ما بالك بقطعة ارض يجب السؤال عنها

و ان مفيش مصرى بيمشى ومعاه 400 الف جنيه فى جيبه

و ميعاد البنوك ولى لان مخلصين مكتب المهندس بعد 5 مساء

وكل شئ قسمة و نصيب

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أستفسار للأخت عطر الجنة

ممكن الرد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أستفسار للأخت عطر الجنة

ممكن الرد

لا انا بدات الحفر بعد 9 شهور من الرخصة

لكن قبلها قمت بعمل تصريح الحفر بحوالى شهر و نص تقريبا

اما عن الاقساط فانا اسفة فى التاخير فى الرد

لانى لم اكن استطيع الرد بدون علم على اى سؤال فانا كل كلمة بقولها بكون مسئولة عنها و بستقيها من مصدرها

امس كنت فى بنك الاسكان و التعمير للسؤال عن ذلك وقالوا ان مفيش تاجيل فى اى قسط لاى قرعة سواء اولى او رابعة

و حتى حذرنى الموظف من تاجيل القسط و لو ايام لان هناك غرامة تحتسب باليوم

فمثلا لو تاخرت 5 ايام فساجد حوالى 500 او 600 جنيه غرامة

ولو صادف ميعاد السداد يوم جمعة او سبت فعليه الدفع قبل الاجازة

رابط هذا التعليق

عندما اطلعت على خريطة التجمع الخامس والذى وضعها هنا احد الاخوة الكرام

وجدت وجود منطقتين ترفيهيتين قبل وبعد منطقة المقابر على طريق السويس

وكل منطقة تحتوى على فنادق و مولات و ترفيه

و فرحت واستأت فى نفس الوقت

استأت لان الموت له قدسيته و مهابته و احترامه فكان اولى بتخطيط المنطقة ولو صحيا ان تاخذ ذلك فى الحسبان

و تضع للمقابر مكان اخر

و فرحت لان المنطقة حتصبح معمرة اكثر و حيوية و خصوصا ليلا لن تصبح كئيبة و تكون امنة

وامس رايت اللبنة الاولى للمنطقة التى اطلقوا عليها اسم ( هليوبارك ) و هى تبع شركة مصرى الجديدة للانشاء و التعمير و تقع بين منطقة المقابر و مدينتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أستفسار للأخت عطر الجنة

ممكن الرد

لا انا بدات الحفر بعد 9 شهور من الرخصة

لكن قبلها قمت بعمل تصريح الحفر بحوالى شهر و نص تقريبا

اما عن الاقساط فانا اسفة فى التاخير فى الرد

لانى لم اكن استطيع الرد بدون علم على اى سؤال فانا كل كلمة بقولها بكون مسئولة عنها و بستقيها من مصدرها

امس كنت فى بنك الاسكان و التعمير للسؤال عن ذلك وقالوا ان مفيش تاجيل فى اى قسط لاى قرعة سواء اولى او رابعة

و حتى حذرنى الموظف من تاجيل القسط و لو ايام لان هناك غرامة تحتسب باليوم

فمثلا لو تاخرت 5 ايام فساجد حوالى 500 او 600 جنيه غرامة

ولو صادف ميعاد السداد يوم جمعة او سبت فعليه الدفع قبل الاجازة

شكرا أختي الفاضلة و جزاكي الله خيرا على المجهود العظيم و المعلومات اللي بتسهل علينا الكثير

رابط هذا التعليق

عندى مقاول حفر فى الشروق

للى عاوزة

شكرا (عطر الجنة) نعم اريد المقاول ارجو اعطائي معلومات عنه حتى يمكن الاتصال به ولك الشكر

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

مع تحياتي

طلعت هاشم

رابط هذا التعليق

عندى مقاول حفر فى الشروق

للى عاوزة

ماهي بيانات المقاول ختى يمكن الاتصال به

مع تحياتي

طلعت هاشم

رابط هذا التعليق

عندى مقاول حفر فى الشروق

للى عاوزة

ماهي بيانات المقاول حتي يمكن الاتصال به

مع تحياتي

طلعت هاشم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...