اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

ليوم اسمحولى ارد على موضوع عن شراكة البناء لانى سؤلت عنه فى رسالة و فضلت اجاوبه على العام يمكن احد الناس تكون محتاجة تعرف اكثر مما تعرف

اول شئ قبل الدخول فى الشراكة لابد ان تتوافر النوايا الصافية و الحسنة

و يجب ان يعى كلا الطرفين ان له حاجة عند الاخر

و لولاه لم يكن الطرف الاول سيحظى ببناء ارضه و ستسحب منه و الطرف الاخر حظى بعدة شقق بسعر التكلفة استثمر فيها فلوسه

ايضا الرضاء بكل شرط عن طيب خاطر لان فى بعض الاحياء و بعد تمام كل شئ تباع شقة عند احدهم اغلى من نظيرتها عند الاخر و تساور القلوب الشكوك و يلعب الشيطان بالرؤوس و يدب الخلاف

وقانا الله شروره

و عشان ندخل موضوع الشراكة لابد من بحث 3 جوانب اساسية

الجانب الاول

تحديد قيمة المشاركة المادية

و طريقة حسابها كالاتى

ننزل الشارع الذى تقع فيه الارض و بنشوف قطعة ارض قيلها او قطعتين و نعرف ثمنهم و بالمثل قطعتين بعدها

شريطة ان يكن للجميع نفس الصفات و بنحسب متوسط السعر فبيكون ده قيمة الارض

و بالنسبة لارض الشروق بنعرف قيمة الاوفر لهذه الاراضى و بناخد متوسط قيمتها

قيمة المشاركة المادية = اوفر الارض +تكاليف الرخصة +اى تكاليف اخرى لاشياء اتعملت فى الارض

كده بنكون حسبنا قيمة المال المطلوب منا فى الوقت الحالى

و لكن هنا تقسم اقساط الجهاز مناصفة على الطرفين حين حلول موعدها

و ده العدل

فى اصحاب اراضى بتفضل انها تدفع لوحدها الاقساط دون الشريك و تضاف قيمة هذه الاقساط على قيمة مشاركة الطرف المعنى بالبناء و لكنه ليس عدلا

ان يدفع واحد بالتقسيط و الاخر يدفع كاش الا اذا ارتضوا بذلك

الجانب الثانى

حساب عدد الادوار التى سوف يتم بناءها على ضوء مبلغ المشاركة و طريقة التقسيم

بعد كده بتتم عملية البحث عن مقاول و حساب عدد الادوار التى سيتم بناءها و لو المبلغ مثلا 100 الف بعمل حسبة البناء على 80 الف لان اى عملية حساب تكاليف بناء بعد تنفيذها بتتعدى الحدود المحسوبة سلفا

و بنحدد ايضا اى الطرفين سيشرف على تنفيذ العملية و متابعتها و تحديد المسؤليات

بعد كده تيجى مرحلة التقسيم

صراحة انا بحب التقسيم الطولى اذا تماثل جهتى العمارة يعنى الجنب اليمين مثل اليسار

طيب لو كانت العمارة على ناصية فبتقسم دور ودور يعنى واحد بياخد ارضى +دور ثانى

و الشريك بياخد اول + ثالث

و تقسيم البدروم مناصفة و غرف السطح

الجانب الثالث وهو الهام الذى يحدد دخولك الشراكة ام لا

اول شئ انك وانت بتستطلع اوفرات و اسعار الاراضى تعرف اسعار بيع متر الشقق لهذه الاراضى

و بكده تعرف متوسط سعر بيع امتار شقق المشاركة

و تبتدى تحسب سعر بيع الشقق و تحسب مكسبك

اذا كان المكسب مشجع سير على بركة الله

و اذا لم يرضيك اصرف النظر عنه

و كفى المسلمين شر القتال

و لازم المقبل على الشراكة ان يخوض هذه الاشياء بنفسه و لا يسال احد

بعد كده بيتم بلورة الاشياء التى طرحناها فى صورة عقود على يد محامى ثقة و تصبح قيد التنفيذ

ارجو انى اكون افدت و الله المستعان

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الأخت الفاضلة / عطر الجنة , كل عام وأنت بخير , رمضان إنتهى و العيد , و المدارس فتحت و الحمد لله , وربنا يبعد عنك و عنا الإتش 1 إن 1 . من فضلك ممكن أعرف سعر الأراضي في مدينة الشروق فيلات بمختلف مساخاتها, يعني 648 م بكام و 880م بكام و1080 م بكام. ولكي جزيل الشكر.

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة / عطر الجنة , كل عام وأنت بخير , رمضان إنتهى و العيد , و المدارس فتحت و الحمد لله , وربنا يبعد عنك و عنا الإتش 1 إن 1 . من فضلك ممكن أعرف سعر الأراضي في مدينة الشروق فيلات بمختلف مساخاتها, يعني 648 م بكام و 880م بكام و1080 م بكام. ولكي جزيل الشكر.

آسف نسيت اذكر ان قصدي الحي الرابع بمدينة الشروق

رابط هذا التعليق

مساء الفل على الفل :roseop:

أين تقع المرحلة الرابعة لمترو الأنفاق التي طالما يرددها الأخوة العقاريون أنها سوف تكون في مدينة الشروق؟؟؟

أنا سمعت أنهم ممكن يمشو المترو على خط سكة حديد مصر السويس!!!

فهل هذه المعلومه صحيحة؟؟؟

بالمناسبة هي التجمعات وبدر والعبور والشروق تابعة لأي من محافظات مصر؟؟؟ wst::

رابط هذا التعليق

طيب ايه رايك فى قطعة 800 متر فى كمبوند زهراء الشروق بتطل على حديقة الجامعة البريطانية

يعنى حى احلى من الحى الرابع وكمان مهلة اكبر و سعر اقل

مفيش حد ممكن يتخيله

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

طيب ايه رايك فى قطعة 800 متر فى كمبوند زهراء الشروق بتطل على حديقة الجامعة البريطانية

مفيش حد ممكن يتخيله

الاخت عطر الجنة ياترى بكام لانى صراحة مش قادرة اتخيل حتى التخيل الان =مبلغ كبير ياترى بكام :huh:

على العموم قطعة الارض اللى اخدنها فى الشروق فى الحى الرابع وعلى ناصية وجنبها حديقة اخدنها اوفر 410الف+4 الالف للغفير وهى مساحتها 700 متر

رابط هذا التعليق

مفيش حد ممكن يتخيله

الاخت عطر الجنة ياترى بكام لانى صراحة مش قادرة اتخيل حتى التخيل الان =مبلغ كبير ياترى بكام :huh:

على العموم قطعة الارض اللى اخدنها فى الشروق فى الحى الرابع وعلى ناصية وجنبها حديقة اخدنها اوفر 410الف+4 الالف للغفير وهى مساحتها 700 متر

مبروك عليك و عموما ده تمن فعلا الحى الرابع

مطلوب فى القطعة نصف مليون و مش باقى من تمنها غير 52 الف يسددوا للجهاز

ايه رايك

يعنى التمن الكلى للقطعة 552 الف و كمان مهلة بناء سنتين ونص

سعر اقل من القرعة و داخل كمبوند

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

رابط هذا التعليق

شكرا يا باشمهندسة على تعاونك معانا جعلة الله يا رب في موازينك ، حقيقي القطعة جميلة بس عندي كذا استفسار هل لديك صور للكومباوند ؟ ويا ترى ما هي الخدمات الترفيهية الموجودة به ول فقط هو تجمع سكني بدون خدمات ؟ ومعلش لو ممكن تقوليلي على اسعار الحي الرابع كمان علشان اقرر نهائي وخاصة 648 ،750 و1080 والف شكر

وبالنسبة للقطعة اللي في الكومباوند تعتبر المنطقة الاولى ولا ايه

رابط هذا التعليق

اظاهر الزهايمر عندي انا ، يا ترى يا بشمهندسة البناء على مساحة كام بالقطعة اللي داخل الكومباوند و كمان مسموح باية ارضي واول ولا ممكن ازود دور ياريت توضحيلي .و هل هناك نموذج معين لازم اتقيد بيه عند البناء ام متروك لحريتي.

رابط هذا التعليق

اظاهر الزهايمر عندي انا ، يا ترى يا بشمهندسة البناء على مساحة كام بالقطعة اللي داخل الكومباوند و كمان مسموح باية ارضي واول ولا ممكن ازود دور ياريت توضحيلي .و هل هناك نموذج معين لازم اتقيد بيه عند البناء ام متروك لحريتي.

شوف استاذ حضرتك و كل الاخوة

السعر ده عشان تجده الان فى الشروق فده درب من الخيال

يعنى حلو انك تلاقيه حتى فى ظل الكساد لانه اقل من تمن الجهاز بكتير

و عموما البناء على نسبة 42 % من مساحة الارض و مسموح بالبناء بدروم و ارضى و اول و غرف سطح و ممكن تعلية دور بعد دفع نسبة من تمن الارض اى نفس شروط الجهاز

و الكمبوند عليه حراسة و امن 24 ساعة وهو يتبع الحى الخامس اى على يمين المدخل الاول من طريق السويس

يعنى مستقبله فل الفل ان شاء الله و قطع الارض هذه تطل على حديقة الجامعة البريطانية

اما اسعار الحى الرابع فهى مختلفة حسب المجاورات فهى تبدأ من 350 الف نهائى للقطع 648 متر الى 650 الف للقطع 1080 متر القريبة من المدخل الاوسط

و بعدين الكمبوند له مهلة كبيرة و تو مبيدفع باقى المبلغ بتتنقل الارض باسم المشترى

رابط هذا التعليق

اليوم عشان نقدر نقيم القيمة السعرية لاى ارض ازاى

اولا بشوف موقع الارض المعروضة عليه اذا كانت فيلات

فنجد ان الحى الخامس اجمل موقع احياء الفيلات

لانه يقع على يمين المدخل الاول جهة طريق السويس ممتدا الى المدخل الثانى للمدينة من نفس الجهة

ايضا ارقى فهو يحتوى على عدد كبير من الكمبوند و المنتجعات و المطاعم كلها تحف معمارية

ايضا هو يعتبر اقدم الاحياء المنشأة لذا نسبة القصور و الفيلات المتشطبة و المسكونة كبير

ايصا يحتوى على الجامعة البريطانية و معهد الاعلام العربى

بعد كده يجى الحى الرابع فموقعه ياتى فى المرتبة الثانية

لكن للاسف فهو تحت الانشاء و جميعه فى مرحلة الترخيص

لذا فنحن لا نعرف مستوى الفيلات فيه للان و كيف ستكون

و يشترك فى نفس المرتبة الثانية الحى السادس ويفصله عن الحى الرابع منطقة النوادى بالاضافة الى نادى هليوبليس

وهو ايضا كمبوند و منتجعات و قصور و فيلات تاخد العقل

و تقع فيه اكاديمية الشروق و تكاد تكون مبانيه مكتملة و مرافقه

و طبعا تتوالى مراتب احياء الفيلات الى ان نصل الى طريق الاسماعيلية على المدخل الاول للمدينة

رابط هذا التعليق

و عموما البناء على نسبة 42 % من مساحة الارض و مسموح بالبناء بدروم و ارضى و اول و غرف سطح و ممكن تعلية دور بعد دفع نسبة من تمن الارض اى نفس شروط الجهاز

و الكمبوند عليه حراسة و امن 24 ساعة وهو يتبع الحى الخامس اى على يمين المدخل الاول من طريق السويس

يعنى مستقبله فل الفل ان شاء الله و قطع الارض هذه تطل على حديقة الجامعة البريطانية

اما اسعار الحى الرابع فهى مختلفة حسب المجاورات فهى تبدأ من 350 الف نهائى للقطع 648 متر الى 650 الف للقطع 1080 متر القريبة من المدخل الاوسط

و بعدين الكمبوند له مهلة كبيرة و تو مبيدفع باقى المبلغ بتتنقل الارض باسم المشترى

بصراحة لو بهذه المواصفات فعلا ومفيش اى مشاكل على الارض او اى مخلفات تبقى لقطة فعلا لان عشان تدفعى اوفر بس فوق 400 الف غير المتبقى للجهاز حوالى 300 الف كدة كتير بس بعد اذن حضرتك هو اية الفرق بين قطعة الارض فى الحى الرابع التى يصل سعرها بالاوفر والجهاز الى فوق ال700 الف وبين قطعة الارض اللى فى الكمبوند فى تفاوت كبير فى الاسعار مع ان المفروض العكس قطعة الارض اللى حضرتك كاتبة عنها المفروض تكون اغلى

رابط هذا التعليق

بصراحة لو بهذه المواصفات فعلا ومفيش اى مشاكل على الارض او اى مخلفات تبقى لقطة فعلا لان عشان تدفعى اوفر بس فوق 400 الف غير المتبقى للجهاز حوالى 300 الف كدة كتير بس بعد اذن حضرتك هو اية الفرق بين قطعة الارض فى الحى الرابع التى يصل سعرها بالاوفر والجهاز الى فوق ال700 الف وبين قطعة الارض اللى فى الكمبوند فى تفاوت كبير فى الاسعار مع ان المفروض العكس قطعة الارض اللى حضرتك كاتبة عنها المفروض تكون اغلى

اشلونك طوبى للغرباء و كيف احوالك

الباقى على ارضك لو هى فعلا 750 متر فهو حوالى 400 الف جنيه تقريبا و روحى للبنك و اسالى

شوفى بالنسبة للارض اللى بعرضها فهم قطعتين فقط يملكهم احد الناس و ليس عليهم اى مشاكل و اللى بده واحدة منهم حيروح جهاز المدينة و يسأل عنهم كيفما شاء و يسأل ايضا ادارة الكبوند براحته

واحب اقول للاخوة ان مش كل عمليات البيع زى بعضها ففى ناس بيكونوا عندهم شئ مضطرين لاجله من بيع بعض الاشياء بسرعة

او ميعرفوش قيمة اللى فى ايديهم

يعنى المثل بيقول حسن السوق ولا حسن البضاعة

كمان سكن الكمبوند له ناسه فهو من وجهة نظرى مكلف شوية لانك بتسكنى فى مكان له ميزات راقية فبضطرى تكونى على نفس المستوى

يعنى بضطرى تعتنى حبتين بحديقتك و منظر الفيلا الخارجى و حجات كتير زى دى

يعنى حجات لزوم الروشنة

بعدين مش فهمة كلمة ( عليها مخلفات )

الارض الحمد لله سليمة و بيتم نقلها باسم المشترى و التنازل عنها بعد دفع اخر قسط 52 الف جنيه

والمهندس اللى عارضها عليه طالب عمولة 3 % و صراحة يستاهل

و انا فعلا بصدد اخد قطعة من نفس الكمبوند لخالى اذا لم يفز بالقرعة غدا

و انا بكرة رايحة الكمبوند عشان اعاين على الطبيعة و اشوف

بس انا بكلم على رخص الارض حتى لو لم يكن هناك كمبوند و فقط ارض

لان مننساش ان متر ارض القرعة فيلات ب 900 جنيه و فى الحى الثالث شرق

رابط هذا التعليق

و احب اضيف شئ لكى يا اخت طوبى للغرباء ان فى ناس كتير تبيع باسعار نازلة جدا لانها مضطرة تبيع لتعويض خسارتها فى اشغالها الاخرى نتيجة الكساد

فانا عارض عليه احد المهندسين فيلا بيقولوا عليها حكاية تسليم على المفتاح

بثلاثة و نصف مليون و مقدرها حلمى خزام المثمن ب اربعة مليون

و هى تقع فى كمبوند مشهور حكاية لوحده

ده كمان عاوز الفيلا تقسيط يعنى المشترى يدفع النصف و يستلم و الباقى على 18 شهر

مع ان فيلات الكمبوند كلها فى حدود 5 و 6 مليون

و ايضا مساحة الفيلا كبيرة مش صغيرة

بس هو الكساد الذى يعانى منه الجميع

يعنى فعلا اللى معاه فلوس يقدر يشترى اشياء بسعر ميحلمش بيه

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عايز اعرف هل الحي الاول شرق بالشروق حي كويس ولا لأ عشان انا لاحظت انه يوجد ورش للجيش هناك و كمان بجواره يوجد عمارات اسكان تقريبا , كمان كنت عايز اعرف ارقى احياء الفيلات في مدينة الشروق بالترتيب من وجهه نظر حضرتك يا باشمهندسة عزة.

و شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عايز اعرف هل الحي الاول شرق بالشروق حي كويس ولا لأ عشان انا لاحظت انه يوجد ورش للجيش هناك و كمان بجواره يوجد عمارات اسكان تقريبا , كمان كنت عايز اعرف ارقى احياء الفيلات في مدينة الشروق بالترتيب من وجهه نظر حضرتك يا باشمهندسة عزة.

و شكرا

فى الواقع حضرتك لو نظرت للحى الاول ستجده بينقسم الى قسمين الحى الاول شرق و ستجد على يمينه المنطقة التاسعة عمارات و الحى الاول غرب على يساره الحى التاسع فيلات و بين الحيين تقع منطقة الورش العسكرية

اما عن ارقى الاحياء فلها اسس مقارنات كتيير فلو حقارن بالموقع

فاكيد حتترتب حسب القرب من طريق السويس

وده قلته فى المداخلات السابقة توا

لكن لو حنقارن حسب نسبة الاشغال فالاحياء التى تقترب من طريق الاسماعيلية نسبة اشغالها عالية

و رأيت فيها فيلات جميلة جدا و فى كمان فيلات بسيطة و هادية و جمالها نابع من بساطتها

و رأيت ايضا فيلات اقرب الى القصور

و نسبة خضرة كثيرة رائعة و نخيل من النوع القصير طارح بلح

و شجر ورد بصراحة الشوارع هناك بتفكرنى بالمعادى و فيلاتها زمان

تخيل فيلا صغيرة تحتضنها الاشجار المزهرة يبقى شكلها ايه

لما بصمم امر من الشوارع هناك بيستاء زوجى منى لانى بصمم يوقف السيارة و اقعد اتفرج شوية على الطرازات المعمارية و جمال الفيلات

رابط هذا التعليق

و احب اضيف شئ لكى يا اخت طوبى للغرباء ان فى ناس كتير تبيع باسعار نازلة جدا لانها مضطرة تبيع لتعويض خسارتها فى اشغالها الاخرى نتيجة الكساد

تحياتى

الاخت عطر الجنة

جزاك الله خيرا علي المداخلات المفيدة

انا مهتم بارض الكمبوند زهراء الشروق

من فضلك كيف اتصل بك

موبايلي

0105305116

الميل

ahmd_hassan@hotmail.com

جزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

تحياتى

الاخت عطر الجنة

من فضلك كيف اتصل بك

موبايلي

0105305116

الميل

ahmd_hassan@hotmail.com

جزاك الله خيرا

استاذ احمد قرات لك فى موقع عقار سيتى انك طالب ارض عائلى

وانا عندى قطعة عارضها مكتب عليه فى الحى الاول شرق مساحتها 648 متر

و بسعر لقطة

فقط مطلوب 210 الف اوفر + المكتب طالب 10 الاف عمولة

بجد الارض لقطة بالاضافة الى سنة مهلة

لو حضرتك او احد الاخوة عاوزينها يراسلونى على الخاص لكن اقصاها يوم الجمعة لان صاحبها مستعجل لظرف ما عنده

رابط هذا التعليق

تحياتى

الاخت عطر الجنة

من فضلك كيف اتصل بك

موبايلي

0105305116

الميل

ahmd_hassan@hotmail.com

جزاك الله خيرا

استاذ احمد قرات لك فى موقع عقار سيتى انك طالب ارض عائلى

وانا عندى قطعة عارضها مكتب عليه فى الحى الاول شرق مساحتها 648 متر

و بسعر لقطة

فقط مطلوب 210 الف اوفر + المكتب طالب 10 الاف عمولة

بجد الارض لقطة بالاضافة الى سنة مهلة

لو حضرتك او احد الاخوة عاوزينها يراسلونى على الخاص لكن اقصاها يوم الجمعة لان صاحبها مستعجل لظرف ما عنده

ممكن اعرف بعد اذنك المتبقي للجهاز و هي في اي مجاورة و شكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...