اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

السلام عليكم وكل عام وانتم بخير

اود التكرم بكتابة صيغة البنود التالية ولكم جزيل الشكر

1 - عقد ابتدائى ببيع الارض

2 - توكيل بالبيع و الشراء على هذه القطعة

3 - توكيل بالتمثيل امام الجهاز و التعامل على قطعة الارض

العقود صيغتها مختلفة من مكتب الى اخر

ولابد ان الانسان يتعامل مع مكتب موثوق به و ميفرحش بسعر قليل و خلاص

و يقرأ العقد المعروض عليه جيدا و يستشير فيه محامى

اسفة انا العقود اللى بتعامل بيها خاصة بيه و بالمشترين المتعاملين معى لانى كتباها على يد محامى ثقة و مدفوع فيها فلوس و للاسف فى اخوة هنا طلبوا منى اراضى و اتهمونى بالجشع و غلو السعر مع انها ليست تخصنى فهى ملك افراد اخرين وهم الذين يحددون السعر و ليس انا

و عاملونى كنها ملكا لى مع انى وسيط فقط

علما بان اى ارض بعرضها ثقة و لن يجدوا قطع تضاهيها كموقع و بنفس السعر

لكنى مستعدة اقدم لحضرتك اى استشارة على الخاص لو رغبت

تحياتى

م / عزة ابراهيم

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم يا استاذة عطر الجنة

كنت حابب اعرف بريدك الخاص لأنني لدي العديد من الاستفسارت وعرفت ان من الافضل تكون على البريد الخاص

وشكرا لك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذة عطر الجنة

كنت حابب اعرف بريدك الخاص لأنني لدي العديد من الاستفسارت وعرفت ان من الافضل تكون على البريد الخاص

وشكرا لك

ارسلته لحضرتك على الخاص

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الى الأخت عطر الجنه

كان عندي استفسار بخصوص تصريح الحفر الصادر من جهاز مدينة الشروق و هو عقد المقاولة اللازم تقديمه مع الاوراق . انا كنت عامل واحد بس غير معتمد من اتحاد المقاولين و هناك في التنمية قاقولي مادام التكلفة في الرخصة تخطت 350 الف جنية لابد ان يكون عقد المقاولة معتمد من اتحاد المقاولين و كمان لازم تجيب شهادة عضوية مكتب المقاولة مع الاتحاد.استفساري هو منين اجيب العقد ده و تكلفته و المدة اللازمة لصدوره ,لو حضرتك عندك فكرة يا ريت تفيديني و شكرا جزيلا و جزاكي الله خيرا.

رابط هذا التعليق

لاخت المهندسة الفاضلة عطر الجنة

نسال اللة تعالى ان يرزقنا اياها ( الجنة )

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة ،،، وبعد

اذا بتسمحيلى عندى استفسار ممكن يكون ماهو مضبوط لكن دعينى اعرضة عليكى من فضلك

وهو اذا قام احد الاخوة من ملاك الاراضى سواء فى العبور او الشروق او اى مدينة اذا قام ببناء طوابق اكثر من الذى تم تحديدة برخصة البناء وطبعا هذا مخالف

ماهى الاجرءات التى تتخذها ضدة جهاز المدينة غير انة يحرر الواقعة بمخالفة يعى اخرها بيكون اية ؟

ولكى منى كل تقدير واحترام

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الى الأخت عطر الجنه

كان عندي استفسار بخصوص تصريح الحفر الصادر من جهاز مدينة الشروق و هو عقد المقاولة اللازم تقديمه مع الاوراق . انا كنت عامل واحد بس غير معتمد من اتحاد المقاولين و هناك في التنمية قاقولي مادام التكلفة في الرخصة تخطت 350 الف جنية لابد ان يكون عقد المقاولة معتمد من اتحاد المقاولين و كمان لازم تجيب شهادة عضوية مكتب المقاولة مع الاتحاد.استفساري هو منين اجيب العقد ده و تكلفته و المدة اللازمة لصدوره ,لو حضرتك عندك فكرة يا ريت تفيديني و شكرا جزيلا و جزاكي الله خيرا.

ده بيتعمل عند اى مقاول مشترك فى اتحاد المقاولن

وهو بيتعمل قبل استخراج تصريح الحفر مثلما قلت سابق

كمان بيتعمل مهما كانت قيمة التكلفة

و بيتكلف حسب الرخصة اى التكلفة المدون فيها اى بيتم تسديد نسبة حسب التكلفة و لو معندكش حد يعمله لك قولى و نا حعطيك رقم احد المهندسين يقوم بعمله

اما عن الوقت فهو يستغرق من اسبوع لعشرة ايام

و بيجى لحضرتك كامل من ورقتين

الورقة الاولى عبارة عن ايصال بقيمة الرسوم و اسم المقاول

و الورقة الثانية وهى التى تستخدم بها بيانات الارض و الرخصة و مختومة بختم يفيد ان المقاول مشترك فى الاتحاد و عدة اختام اخرى

و طبعا كل ختم بيسدد عنه رسوم

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الى الأخت عطر الجنه

و بيتكلف حسب الرخصة اى التكلفة المدون فيها اى بيتم تسديد نسبة حسب التكلفة و لو معندكش حد يعمله لك قولى و نا حعطيك رقم احد المهندسين يقوم بعمله

و الورقة الثانية وهى التى تستخدم بها بيانات الارض و الرخصة و مختومة بختم يفيد ان المقاول مشترك فى الاتحاد و عدة اختام اخرى

الأخت عطر الجنة

شكرا لسرعة الرد , و يا ريت لو حضرتك تديني رقم المهندس و لو ممكن تقوليلي بيتكلف كام تقريبا و شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

لاخت المهندسة الفاضلة عطر الجنة

نسال اللة تعالى ان يرزقنا اياها ( الجنة )

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة ،،، وبعد

اذا بتسمحيلى عندى استفسار ممكن يكون ماهو مضبوط لكن دعينى اعرضة عليكى من فضلك

وهو اذا قام احد الاخوة من ملاك الاراضى سواء فى العبور او الشروق او اى مدينة اذا قام ببناء طوابق اكثر من الذى تم تحديدة برخصة البناء وطبعا هذا مخالف

ماهى الاجرءات التى تتخذها ضدة جهاز المدينة غير انة يحرر الواقعة بمخالفة يعى اخرها بيكون اية ؟

ولكى منى كل تقدير واحترام

الله يكرمك

اول شئ الجهاز عند المخالفة بيوقف التعامل على الارض الى ان يزال السبب

اى يقوم صاحب الارض بازالة السبب

لكن الان اصبحت الازالة بالقوة الجبرية و حضرب لحضرتك مثال يسيط رأيته بعينى فى العبور

اذهبى للعبور فى طريق كارفور و امشى بعديه شوية ستجدى عمارة مهدم منها اجزاء كثيرة و هى البلكونات عارفة ليه لانه خالف نسبة البروزات الامامية فقط

لذا ازالها الجهاز بنفسه مع العلم ان يقال ان العمارة لشخص هام

فى حالات لما بيتم المنع الى ن يزال السبب طبعا مفيش اوراق بيتم اعتمادها من الجهاز و لو كان المبنى خلص لا يتم ادخال الكهرباء له

لان الحكاية مش سايبة

الجهاز فى كل مرحلة بيمر يعاين بنفسه و بيحرر مخالفات

اما فى حال الطوابق الزيادة ففى شئ اسمه طلب تعلية يتم دفع ربع قيمة الارض للجهاز عن كل دور

و رأيت هذا فى الفيلات ناس معلية فى اطار قانونى ولا داعى للمغامرة الان فكلها كام سنة و تتحول اجهزة المدن الى محليات ووقتها يحلو لاى انسان التعلية ايضا ضمن المسموح وقتها و حسب قانون الاسكان

لذا دائما و ابدا بقول للاخوة اعملوا حساب التعلية فى الاساسات من الان

عشان وقتها لا نقع فى حيرة

رابط هذا التعليق

مع احترامي لكل الناس ايلي عايزة تعلي ادوار .....بس كنت باتمني من صميم قلبي ان الناس تترك المدن الجديدة بما هي علية من ارتفاعات بسيطة وتوسع افقي وليس رأسي كما حدث من قبل في مدينة نصر والمعادي الجديدة حيث تناطح الابراج السحاب وسط الصحراء...ويتشاجر السكان يوميا علي امكان الباركنج امام الابراج.....علي سبيل المثال انا عشت فترة في برج فية 88 شقة.....وليهم مالايقل عن 100 عربية عايزين كلهم يركنوا قدام البرج...والبرج واحد من 9 ابراج متراصة علي الدائري وسط الصحراء....

يعني المدن الجديدة مصممة علي نظم عصرية حديثة بارتفاعات قليلة علشان الكثافة السكانية ما تبقاش مرتفعه والناس تستمتع بالمساحات الخضراء والفراغات ايلي بين العمارات او الفيلات .....بس ازاي......لازم قلة تبتدي تعلي وتخالف لحد ما يبقي هو دة العرف .....وتتحول المدينة الي وحوش وديناصوارت اسمنتية تلقي بظلالها علي بعضها البعض ....وترجع الناس تتكربس فوق بعضها .....علشان في ناس غاوية تبيع الهوا بدل الارض....(اقصد بالهوا الفراغ ايلي بين الارض والسما.....عدد الادورا )

ياريت يبقي التفكير في مكافحة الطمع والجشع ...وازاي نقدر نتوسع افقيا مش رأسيا ........

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الى الأخت عطر الجنه

الأخت عطر الجنة

شكرا لسرعة الرد , و يا ريت لو حضرتك تديني رقم المهندس و لو ممكن تقوليلي بيتكلف كام تقريبا و شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

أرجوكم أقرأو معي هذه المعلومة الموثقة والتي قرأتها في أشهر جريدة يهودية والتي رابطها في اخر الفقرة.....

Swine flu fears aren't new in the United States. In February 1976, a

19-year-old army private at Fort Dix, New Jersey, died within 24 hours

of becoming infected with swine flu. Soon, 500 soldiers were afflicted

and the US government began a controversial nationwide vaccination

campaign. Ultimately, some 40 million Americans were inoculated. As a

result, several hundred people developed Guillain- Barré syndrome, a

serious neurological condition, and the immunization program was

stopped.

Read more at: http://www.huffingtonpost.com/ben-sherwood...e_b_191459.html

الترجمة تقول أن أو أكتشاف لأنفلونزا الخنازير عام 1976 في أمريكا !!!

وتم تطعيم 40 مليون أمريكي في هذا الوقت !!!

السؤال المنطقي هو :لماذا لم نطلب من أمريكا مباشرة هذا التطيم ؟؟؟؟؟

لماذا لم تعلن أمريكا أن لديها هذا التطعيم ؟؟؟؟

أليس تطعيم قديم مثل هذا تمت عليه تجارب موثقة وهو أحسن كثيراً من التطعيمات التي تم أنتاجها في عجالة؟؟؟؟

أليس أنتاج الصين للتطعيم بهذه السرعة يوضح علمهم المسبق بالأبحاث الأمريكية عن هذا التعيم؟؟؟؟

مليون سؤال وسؤال ....أفيدوني أفادكم الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الى الأخت عطر الجنه

الأخت عطر الجنة

ارسلت لحضرتك رقم م / هانى الذى قام بعمل عقد المقاولة لى

على الخاص

وهو ايضا المهندس المشرف على المبانى عندى وهو انسان ثقة

رابط هذا التعليق

اليوم تعالوا نتكلم عن كيفية اختيار شقة فى المدن الجيدة

اول شئ لابد عن نتعرف على امكانياتنا المادية جيدا وماذا سنفعل بالشقة هل هى استثمار يعنى حنوضبها و نأجرها و فى حالة التأجير هل لشركات ام لاسرات

او سكن لنا

و طالما بنتكلم فى مدن جديدة يعنى الشراء بيكون تقسيط لانى احبذ ان تحتفظ بالمال لعملية التشطيب

و كلما كان المقدم اللى فى ايدينا كبير كلما كانت فرصتنا فى الاختيار اكبر

لازم نقعد مع نفسنا و نختار و نحدد المدينة الاول وهى لابد ان تكون قريبة من عملنا او قريبة من مدارس الاولاد لو كانوا مرتبطين بنوعية معينة من المدارس لا يوجد لها بديل فى المدن الجديدة

او الاثنين معا

و بعد ان نختار المدينة حاول تجمع اكبر قدر من المعلومات عنها مثل موقعها و مواصلاتها و الحد الادنى لثمن الشقق فيها و الحد الاقصى وهل تتوفر فيها الاسواق و المدارس و اماكن الترفيه الهامة ليك

وبعد

ناخد معانا كولمان مياة مثلجة و ايس بوكس مليان عصاير و كوكا كولا و شوية سندوتشات و ام الولاد تشد الرحال الصبح على المدينة و تجوبها شارع شارع و حى حى

عشان تتعرف على معالمها و لا تنتظر ان تسمعها من احد لابد ان ترى المكان على الطبيعة بنفسك

لتتعرف على جمالياته و سيئاته من حيث الاماكن

بعد كده تبتدى تتعرف على الاسعار عن قرب للمكان الذى اخترت

و مدى تناسب السعر على المكان من حيث الموقع فلو كان يطل على حديقة او على ميدان او بحرى او قبلى او شارع رئيسى او واسع

فى بداية المدينة او داخلها بكتير او وسطها

فلكل مكان سعره

و ايضا بيتوقف السعر على العمر الافتراضى للبناء و الاساسات وده غرضى الاساسى من الموضوع لانى وجدت فى الاونة الاخيرة بعد هبوط السعر ان المقاولين ابتدوا ميدوش الاساسات و الاعمدة حقها

بمعنى لن فى فرق بين اساسات متصممة على معامل امان 1.2 % و اساسات متصممة على 1.5 % وده عشان اقرب الفكرة لكم

الثانية طبعا تكلفتها اعلى

ناهيكم عن نسب الخامات الغير مضبوطة فى خلطة الخرسانة الى العيوب فى الاساسات فقد رأيت احد العيوب مثلا فى عمارة بالعبور ان المقاول عمل اعمدة الادوار ليست تحت بعضها تماما بعضها مترحل عن مكانه

و ايضا عندى فى الشروق عمارة قريبة منى عندما تلمس الخرسانة فى السلالم و الاعمدة تتفتت فى يديك

و اسطحها غير مستوية لان الخشب المستخدم فى صنعها كان قديم

مش عوزاكم تنخدعوا فى رخص الاسعار المقنع

و فى جولة بحثكم ستجدوا اسعار اعلى من سقف المنطقة و ده راجع الى اشياء منها ان صاحب العمارة عامل شئ كويس فيها و عاطى لكل حاجة حقها و اكثر

ففى فرق بين عمارة عمرها الافتراضى 20 سنة وواحدة عمرها الافتراضى 50 سنة

فى فرق واحد حاطط مواسير الاسلاك من اللفة ب 80 جنيه وواحد حاطط من اللفة ب 30 جنيه

فى فرق بين مواسير المياة و الصرف الواصلة للشقة

و الله يا اخوتى واحد من المعارف جه يغير اكباس النور و لما فكها وجد الراجل واضع علب زبادى بدل علب البوات التى تحوى الاسلاك .... تخيلوا

و بعد ان تختار تجيب مهندس ثقة للكشف عن كل ما ذكرناه

و للحديث بقية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الى الأخت عطر الجنه

الأخت عطر الجنة

ارسلت لحضرتك رقم م / هانى الذى قام بعمل عقد المقاولة لى

على الخاص

وهو ايضا المهندس المشرف على المبانى عندى وهو انسان ثقة

شكرا جزيلا و جزاكي الله خير

رابط هذا التعليق

المهندسة الفاضلة عزة(عطر الجنة)

شكرأ على ردودك القيمة التي تفيد الكل

لدي أستفسارات كثيرة أرجو أن تتكرمي بارسال ايميلك الخاص

ولكم جزيل الشكر مقدماً

رابط هذا التعليق

الموقع العام :

تعتبر مدينة الشروق من مدن الجيل الثانى و تم انشائها بقرار رئيس مجلس الوزراء رقم (326) لعام 1995. تقع مدينة الشروق بالكيلو 37 طريق مصر – الاسماعيلية و تمتد عرضا حتى طريق مصر – السويس بعمق 7 كم

مواصلات المدينة :

ترتبط المدينة بالمدن الاخرى عن طريق :

خطوط اتوبيس وسط الدلتا لربط المدينة بالقاهرة .

خطوط هيئة النقل العام لربط المدينة بميدان عبد المنعم رياض – ميدان لبنان .

خطوط اتوبيس القاهرة الكبرى لربط المدينة بميدان الجيزة .

سيارات النقل الجماعى لربط المدينة بموقف السلام – طريق السويس .

و ترتبط المدينة داخليا عن طريق :

سيارات للنقل الجماعى و اتوبيسات جهاز المدينة لربط احياء المدينة ببعضها .

المخطط العام للمدينة :

تبلغ مساحة الكتلة العمرانية للمدينة 9.4 الف و تبلغ المساحة الاجمالية 10.8 الف فدان .

من المنتظر ان يصل عدد السكان بالمدينة الى 500 الف نسمة عند اكتمال نموها .

النشاط السكنى :

تبلغ مساحة النشاط السكنى للمدينة 7.5 الف فدان مقسمة الى مجموعة من الاحياء تشتمل على جميع مستويات الاسكان ( اقتصادى – متوسط – فوق متوسط – فاخر ). كما توفر الهيئة قطع الاراضى السكنية للافراد و ايضا للشركات الاستثمارية و المنتجعات السكنية و كذلك المشروعات الرائدة مثل مشروع اسكان مبارك و مشروع اسكان جمعية المستقبل و مشروعات الاسكان الحر و الاسكان العائلى .

كما قامت الهيئة بانشاء عدد 25240 وحدة سكنية منها عدد 13676 وحدة اسكان شباب و مستقبل . و ذلك باستثمارات 850 مليون جنيه . قام القطاع غير الحكومى بانشاء عدد 25135 وحدة سكنية .

النشاط الخدمى :

تبلغ مساحة النشاط الخدمى الف فدان حيث يوفر التخطيط الحضرى للمدينة قطع اراضى للخدمات المختلفة ( تعليمية – صحية – ثقافية – دينية – ترفيهية – تجارية ). قامت الهيئة بانشاء عدد 40 مبنى خدمى

من ابرز المشروعات بالمدينة :

الجامعة الفرنسية – الجامعة البريطانية – جامعة الشرقيون – الجامعة اللبنانية – نادى هليوبوليس – سينما السيارات – الحديقة الاقليمية .

المرافق

المياه :

تتغذى المدينة بمياه الشرب من محطة العاشر من رمضان بالمياه اللازمة بطاقة 50 الف م3/يوم حاليا و تم تنفيذ محطة ابار بطاقة 3000م3/يوم . تم تنفيذ شبكات مياه بطول 751 كم .

الصرف الصحى :

يتم معالجة الصرف الصحى بواسطة محطة معالجة الصرف الصحى ( الهايكستب بطاقة 27 الف م3/يوم ) .

تم تنفيذ شبكات الصرف الصحى بطول 535.2 كم وذلك باستثمارات 561 مليون جنيه لكلا من مياه الشرب و الصرف الصحى

الكهرباء :

تم تنفيذ شبكات الكهرباء بطول 2470 كم . وذلك باستثمارات 346.5 مليون جنيه .

الطرق و الاتصالات : تم تنفيذ شبكات طرق بطول 394 كم .شبكات اتصالات بطول 441 كم . و ذلك باستثمارات 477 مليون جنيه . منزل.jpg

النشاط الصناعى :

تبلغ مساحة النشاط الصناعى بالمدينة 0.01 الف فدان .

كما تقوم الهيئة بتوفير قطع اراضى مخازن وورش .

النشاط الزراعى :

يشتمل على زراعة الحزام الاخضر و تشجير الطرق وذلك باستثمارات 20.5 مليون جنيه

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة عطر الجنة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ،،، وبعد

اعتقد انكى ان شاء اللة من الناس الذين اخصهم الله بعلم و تفكير جعلتية فى خدمة الناس اثابك اللة علية وجعلة فى ميزان حسانتك

المعلومات القيمة التى سردتيها عن مدينة الشروق اجمالا لاباس بها خاصة وانك ممكن تستقيها من استبيان عن الدينة بالنت ولكن لانك فى نظرنا ( اعضاء ورواد حوارات المصريين ) وخاصة المنتدى التى تشرفى علية فاننى ااتمنى ان اقراء منكى مالم استطيع رؤيتة بعينى كمغترب عن مصر يعنى مثلا منذ باية الانشاء الى الان حوالى 15 عام هل اكتملت كل المرافق بها مثل الغاز وكثرة المواصلات وعدم احتياجك للذهاب للقاهرة لشراء متطلبات الحياة العادية وبنفس السعر

هل يوجد بالمدينة عناصر جذب للناس العاديين انهم يتركوا الزحام ويذهبوا الى هناك ويعيشوا حياتهم حتى اذا لم يمتلكوا سيارة وبراتب الانسان العادى

هل للمدينة توسعات اخرى اخذا فى الحسبا التطور الطبيعى للمدن او توسعاتها

انا اعرف ان من اجمل المدن الجديدة هى مدينة الشروق هل هناك ادارات بالجهاز تعتنى بالنواحى الجمالية وتنظيف الشوارع بالمدينة ام انها مثل باقى الاماكن التى نسمع عنها بالقاهرة من جهة المرافق والاهمال والزبالة اكرمك اللة

ايضا انا اسمع او اعرف ان حول المدينة اراضى فاضية من معظم الجهات مثل ارلارض التى على يمين المدينة عند المدخل الاول وعلى اليمين ايضا فى اخر المدينة وخلفها هذة الاراضى ملكيات خاصة وان اجلا او عاجلا سوف يتم بنائها هل ستترك لكل من اراد البانء ان يبنى وبطريقت والتى من الممكن ان تشوة جمال هذة المدينة خاصة وان هذة الاماكن تقع على مداخل المدينة

اسئلة كثيرة ودى استفسر من حضرتك عنها ارجو ان لااكون ان اطلت عليكى ولكى منى كل التقدير والاحترام

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة عطر الجنة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ،،، وبعد

اعتقد انكى ان شاء اللة من الناس الذين اخصهم الله بعلم و تفكير جعلتية فى خدمة الناس اثابك اللة علية وجعلة فى ميزان حسانتك

المعلومات القيمة التى سردتيها عن مدينة الشروق اجمالا لاباس بها خاصة وانك ممكن تستقيها من استبيان عن الدينة بالنت ولكن لانك فى نظرنا ( اعضاء ورواد حوارات المصريين ) وخاصة المنتدى التى تشرفى علية فاننى ااتمنى ان اقراء منكى مالم استطيع رؤيتة بعينى كمغترب عن مصر يعنى مثلا منذ باية الانشاء الى الان حوالى 15 عام هل اكتملت كل المرافق بها مثل الغاز وكثرة المواصلات وعدم احتياجك للذهاب للقاهرة لشراء متطلبات الحياة العادية وبنفس السعر

هل يوجد بالمدينة عناصر جذب للناس العاديين انهم يتركوا الزحام ويذهبوا الى هناك ويعيشوا حياتهم حتى اذا لم يمتلكوا سيارة وبراتب الانسان العادى

هل للمدينة توسعات اخرى اخذا فى الحسبا التطور الطبيعى للمدن او توسعاتها

انا اعرف ان من اجمل المدن الجديدة هى مدينة الشروق هل هناك ادارات بالجهاز تعتنى بالنواحى الجمالية وتنظيف الشوارع بالمدينة ام انها مثل باقى الاماكن التى نسمع عنها بالقاهرة من جهة المرافق والاهمال والزبالة اكرمك اللة

ايضا انا اسمع او اعرف ان حول المدينة اراضى فاضية من معظم الجهات مثل ارلارض التى على يمين المدينة عند المدخل الاول وعلى اليمين ايضا فى اخر المدينة وخلفها هذة الاراضى ملكيات خاصة وان اجلا او عاجلا سوف يتم بنائها هل ستترك لكل من اراد البانء ان يبنى وبطريقت والتى من الممكن ان تشوة جمال هذة المدينة خاصة وان هذة الاماكن تقع على مداخل المدينة

اسئلة كثيرة ودى استفسر من حضرتك عنها ارجو ان لااكون ان اطلت عليكى ولكى منى كل التقدير والاحترام

شكرا اولا على كلماتك

ححاول ارد على كل سؤال و الله يعين و منساش لانى اكتر واحدة بنسى فى الدنيا دى ( يعنى لو حد عنده علاج للزهايمر يقولى ) اولا انا سردت بعض اشياء عن المدينة فى مرات سابقة

بالنسبة للمدينة فهى تتميز بكثرة الكمبوند بالمقارنة بمساحتها الصغيرة

بها 9 مناطق عمارات و كل منطقة تحتوى على عدد من المجاورات

و كل مجاورة ( تجمع سكنى يضم عدد من العمارات ) مخصص له منطقة تحوى مسجد و مجمع تجارى ادارى و مدرسة تعليم اساسى و ايضا يوجد فى المجاورة حديقة عامة تتناسب مع حجم المجاورة

يوجد ايضا 8 احياء عائلى و عدد كبير من احياء الفيلات

يوجد فرع من نادى هليوبليس وهو مفتوح الان

و يوجد نادى جرين هيلز تحت الانشاء

الجامعتين الفرنسية و الريطانية تم افتتاحهم و جارى الدراسة فيهم بالاضافة الى اكاديمية الشروق و معهد الاعلام العربى

طبعا فى فيلات كثيرة ساكنة لكن جزء لا يذكر من العمارات ساكن لان الباقى فى مراحل بناء و تشطيب مختلفة

المدينة بها كم كبير من المساجد الجميلة جدا و طرز مختلفة للعمارة بالاضافة الى كنيسة تم انشاء جزء كبير منها

مساكن الشباب و المستقبل و مبارك وكل انواعها و التى تقع على مدخل المدينة الثالث جميلة جدا و متخططة بعناية

تخيل كل عمارة محاطة بالشوارع من جميع الجهات و مواقف واسعة للسيلرات و تتوافر بها ملاعب السلة و الفولى

و كل مجموعة لها تصميم مختلف

حقيقى عجبانى

و قريبا حيكون فيه 2 مول سيتم افتتاحهم هيبر ماركت 2 و سكاى بلازا و دول حكاية

نيجى لاسوأ شئ بعتبره فى المدينة وهى

اول شئ مجموعة المساكن التى حول الجهاز فهى سيئة المنظر بجانب انها حاليا معظمها مؤجر الى العمال الذين يعملون فى المدينة و مدينتى و هم صعايدة باسرهم

ايضا قلة المواصلات التى توصلك للمدينة ولو انى شفت منى باص يوصل من العبور للشروق و شفت كمان ميكروباصات لكنى لا اعرف لفين و منين

من ناحية الاسعار مثل الاجبان و السلع التموينية فهى عادية لكن ممكن الخضار يختلف لان المدينة لسه كثافتها مش عالية لكن جنبك سوق العبور على بعد دقائق

بالنسبة للمدينة فليس لها مناطق فاضية للتوسع فيها

فعلى يسار المدخل الاول ارض سيتم انشاء مدينة للضباط عليها

و على يمين المدخل الثالث مدينة هليوبليس

ارجو انى اكون افدت

اه نسيت المدينة وصلها الغاز و بيتركب عادى عند التقديم عليه

اه نسيت كمان المدينة نظيفة و دائما كل مروح اجد عمال النظافة فى اى وقت بيكنسوا الشوارع و لهم زى خاص

اه فى مطاعم فاتحة مثل اربياتا جنب الجامعة البريطانية و نانيدا

و فى فروع لبعض البنوك مثل الاهلى سوسيتيه و البنك الاهلى و بنك الاسكان و التعمير و فى ايضا مجموعة من بيوت التجميل و حضانات الاطفال و المدارس الخاصة

رابط هذا التعليق

الاخت المحترمة المهندسة عطر الجنة

كلمات الشكر لاتوفيكى حقك نحن جميعا رواد هذا المنتدى محظوظين بحضرتك ادام اللة عليكى فضلة ومتعك انتى واسرتك واولادك بكامل الصحة والعافية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...