اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

و احب اضيف شئ لكى يا اخت طوبى للغرباء ان فى ناس كتير تبيع باسعار نازلة جدا لانها مضطرة تبيع لتعويض خسارتها فى اشغالها الاخرى نتيجة الكساد

فانا عارض عليه احد المهندسين فيلا بيقولوا عليها حكاية تسليم على المفتاح

بثلاثة و نصف مليون و مقدرها حلمى خزام المثمن ب اربعة مليون

و هى تقع فى كمبوند مشهور حكاية لوحده

ده كمان عاوز الفيلا تقسيط يعنى المشترى يدفع النصف و يستلم و الباقى على 18 شهر

مع ان فيلات الكمبوند كلها فى حدود 5 و 6 مليون

و ايضا مساحة الفيلا كبيرة مش صغيرة

بس هو الكساد الذى يعانى منه الجميع

يعنى فعلا اللى معاه فلوس يقدر يشترى اشياء بسعر ميحلمش بيه

تحياتى

الاخت عطر الجنة

جزاك الله خيرا علي المداخلات المفيدة

انا مهتم بارض الكمبوند زهراء الشروق

من فضلك كيف اتصل بك

موبايلي

0105305116

الميل

ahmd_hassan@hotmail.com

جزاك الله خيرا

استاذ احمد قرات لك فى موقع عقار سيتى انك طالب ارض عائلى

وانا عندى قطعة عارضها مكتب عليه فى الحى الاول شرق مساحتها 648 متر

و بسعر لقطة

فقط مطلوب 210 الف اوفر + المكتب طالب 10 الاف عمولة

بجد الارض لقطة بالاضافة الى سنة مهلة

لو حضرتك او احد الاخوة عاوزينها يراسلونى على الخاص لكن اقصاها يوم الجمعة لان صاحبها مستعجل لظرف ما عنده

ممكن اعرف بعد اذنك المتبقي للجهاز و هي في اي مجاورة و شكرا

هى فى المجاورة الرابعة رقم 59 اى تانى نمرة من طريق الاسماعيلية

و زى اى ارض مدفوع منها 10 % المقدم

حضرتك عاوز بالسعر ده و يكون مدفوع من باقى تمنها كمان

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

و احب اضيف شئ لكى يا اخت طوبى للغرباء ان فى ناس كتير تبيع باسعار نازلة جدا لانها مضطرة تبيع لتعويض خسارتها فى اشغالها الاخرى نتيجة الكساد

فانا عارض عليه احد المهندسين فيلا بيقولوا عليها حكاية تسليم على المفتاح

بثلاثة و نصف مليون و مقدرها حلمى خزام المثمن ب اربعة مليون

و هى تقع فى كمبوند مشهور حكاية لوحده

ده كمان عاوز الفيلا تقسيط يعنى المشترى يدفع النصف و يستلم و الباقى على 18 شهر

مع ان فيلات الكمبوند كلها فى حدود 5 و 6 مليون

و ايضا مساحة الفيلا كبيرة مش صغيرة

بس هو الكساد الذى يعانى منه الجميع

يعنى فعلا اللى معاه فلوس يقدر يشترى اشياء بسعر ميحلمش بيه

تحياتى

الاخت عطر الجنة

جزاك الله خيرا علي المداخلات المفيدة

انا مهتم بارض الكمبوند زهراء الشروق

من فضلك كيف اتصل بك

موبايلي

0105305116

الميل

ahmd_hassan@hotmail.com

جزاك الله خيرا

استاذ احمد قرات لك فى موقع عقار سيتى انك طالب ارض عائلى

وانا عندى قطعة عارضها مكتب عليه فى الحى الاول شرق مساحتها 648 متر

و بسعر لقطة

فقط مطلوب 210 الف اوفر + المكتب طالب 10 الاف عمولة

بجد الارض لقطة بالاضافة الى سنة مهلة

لو حضرتك او احد الاخوة عاوزينها يراسلونى على الخاص لكن اقصاها يوم الجمعة لان صاحبها مستعجل لظرف ما عنده

ممكن اعرف بعد اذنك المتبقي للجهاز و هي في اي مجاورة و شكرا

هى فى المجاورة الرابعة رقم 59 اى تانى نمرة من طريق الاسماعيلية

و زى اى ارض مدفوع منها 10 % المقدم

حضرتك عاوز بالسعر ده و يكون مدفوع من باقى تمنها كمان

شكرا للرد , بس انا كنت عايز اعرف حاجه هل الاوفر ده بال10 % يعني انا لو اشترتها هادفع اوفر 210 الف جنيه + ال90 % فقط للجهاز فقط ولا هدفع الاوفر + ال10% المقدم + ال90% المتبقية للجهاز . معلش بس انا كنت عايز افهم النقطة دي و شكرا لسعة صدرك

رابط هذا التعليق

210 ده عبارة عن الاوفر شامل النسبة المقدمة

و بعد كده بتدفع 90 % للجهاز

ودى قرعة اخيرة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

مواقع قد تفيدنا فى عملية البناء

يعنى تعطينا فكرة و لو بسيطة عما يحدث

المرحلة الأولى: تنفيذ أعمال الأساسات

http://www.homekw.com/bet/showthread.php?t=836

رابط هذا التعليق

من الفيلات الجميلة فى حى الوزراء الحى الاول بجوار منطقة الترفيه و هى فيلا تحت التشطيب تخيلها لو متشطبة حيكون شكلها ايه

الفيلا على مساحة 1450 متر و البناء على مساحة 720 متر

وهى معروضة للبيع

تخيلو كم المطلوب

و لو احد يريدها يقولى

حخلى السعر مفاجأة

رابط هذا التعليق

من الفيلات الجميلة فى حى الوزراء الحى الاول بجوار منطقة الترفيه و هى فيلا تحت التشطيب تخيلها لو متشطبة حيكون شكلها ايه

الفيلا على مساحة 1450 متر و البناء على مساحة 720 متر

وهى معروضة للبيع

تخيلو كم المطلوب

و لو احد يريدها يقولى

حخلى السعر مفاجأة

بكام يا ترى؟ و هل هي في الحي الاول شرق ام غرب؟

رابط هذا التعليق

تمن الفيلا مش كتير عليها لان صاحبها عامل اساسات لسبعة ادوار و مبنى منها بدروم و ارضى و اول

طالب فقط 2 مليون جنيه تقسيط

رابط هذا التعليق

بالنسبة لارض الكمبوند التى تكلمت عنها قبل

فالكمبوند تابع لاحدى الجمعيات العلمية وهو خلف الجامعة البريطانية و بجوار كاليمارا

مساحة الارض بالضبط 750 متر و تمن المتر 665 جنيه

صاحب التخصيص دافع فقط 380 الف من تمنها و طالب 500 الف فقط و المشترى يسدد بقية التمن

ده بالاضافة لعمولة المكتب

و اللى يريدها يقول بسرعة و ينفذ لانهم كانوا قطعتين و بيعت قطعة منهم

رابط هذا التعليق

انا عايز اعرف ايه نظام الشقق ال 100-135م في الشروق يعني المساحه دي الصافي ولا الاجمالي ؟ المقدم كام ؟علي كام سنة؟ شباب ولا استثماري ؟ هستلم كمان قد ايه ؟ تقسيم الشقق ازاي ؟ وياريت لو عندك ليهم صور تنزلها وفي حاجه ياريت تفهمهالي ايه الفرق بين شقق الشباب والاستثماري من حيث العقد النهائي ينفع ابيع الشقه بعد قد ايه .(علي فكره انا عايز الشقه تكون في مكان كويس يعني لا هوه شعبي ولا عالي قوي )

رابط هذا التعليق

تمن الفيلا مش كتير عليها لان صاحبها عامل اساسات لسبعة ادوار و مبنى منها بدروم و ارضى و اول

ممكن حضرتك تقوليلي نظام التقسيط بالضبط و كمان الفيلا موجودة في الحي الاول غرب ام شرق؟ و شكرا و هل يوجد مبالغ مخفية اخرى كسعر ارض متبقي للجهاز او ما شابه و شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

انا عايز اعرف ايه نظام الشقق ال 100-135م في الشروق يعني المساحه دي الصافي ولا الاجمالي ؟ المقدم كام ؟علي كام سنة؟ شباب ولا استثماري ؟ هستلم كمان قد ايه ؟ تقسيم الشقق ازاي ؟ وياريت لو عندك ليهم صور تنزلها وفي حاجه ياريت تفهمهالي ايه الفرق بين شقق الشباب والاستثماري من حيث العقد النهائي ينفع ابيع الشقه بعد قد ايه .(علي فكره انا عايز الشقه تكون في مكان كويس يعني لا هوه شعبي ولا عالي قوي )

اخى الفاضل

لا يوجد الان تبع الجهاز شقق شباب او استثمارى ده كان نهج تبعته وزارة الاسكان لفترة و خلصت

كل المعروض لدى السماسرة ده شقق من افراد حاجزينها و مستليمنها من قبل

و من المعروف ان شقق اسكان الشباب ممنوع التنازل عنها او بيعها وهو اصلا من شروط التعاقد مع الجهاز عليها

ولكن يلجأ البائعين والمشترين الي عمل عقد بيع وعمل توكيل بالشقة للبيع للنفس وللغير وهي ايضا عملية محفوفة بالمخاطر لان جهاز المدينة لايعترف بتلك التوكيلات وتكون المشكلة اكبر اذا توفي لاقدر الله الشخص الذي اصدر التوكيل حيث يصبح التوكيل في هذه الحالة لاغيا ولا يجوز استعماله قانونا لوفاة الموكل مما يجعل المشتري تحت رحمه ورثه البائع

حتى لما تيجى تحسب الثمن بعد كده بتجده مقارب للمعروض من الافراد لذا انصحك بالشراء بالتقسيط من الافراد

رابط هذا التعليق

ممكن حضرتك تقوليلي نظام التقسيط بالضبط و كمان الفيلا موجودة في الحي الاول غرب ام شرق؟ و شكرا و هل يوجد مبالغ مخفية اخرى كسعر ارض متبقي للجهاز او ما شابه و شكرا جزيلا

مفيش مبالغ مخفية و تمن الارض مسدد ناقص منه فقط 50 الف جنيه

و كنت بتكلم مع المكتب اللى عارضها لان لى معاملات معاه فقالى انها فرصة بس ايه الكساد اللى قرب ينفرج

تخيل دى لو اتقسمت الدور 3 شقق شوف حتجيب تمنها فى غمضة عين

يعنى ممكن ثلاثة او اربعة اصحاب يشتروها و تبقى فرصة العمر بالنسبة ليهم

التمن ممكن نصفه مقدم و الباقى على سنة

و لو فى حد تعرفه جاد ممكن نتكلم فيها

رابط هذا التعليق

و كنت بتكلم مع المكتب اللى عارضها لان لى معاملات معاه فقالى انها فرصة بس ايه الكساد اللى قرب ينفرج

حضرتك لم تذكري في اي حي الاول شرق ام غرب و شكرا و هل مساحة المباني هي 1440 متر مربع بخلاف البدروم؟ و شكرا

رابط هذا التعليق

المساحة الكلية للارض 1450 متر

و البناء على 720 متر

اى الدور مساحته 720 متر

اى 1440 مساحة الدورين بخلاف البدروم

رابط هذا التعليق

حضرتك لم تذكري في اي حي الاول شرق ام غرب و شكرا و هل مساحة المباني هي 1440 متر مربع بخلاف البدروم؟ و شكرا

الفيلا فى الحى الاول غرب الواقع على المحور الاول

ودا حى من اجمل الاحياء

رابط هذا التعليق

اختى عطر الجنة

جزاكى الله خيرا على المعلومات القيمة

وانا الان احاول اشترى ارض فى الشروق للبناء فلو ممكن تساعدينى فى اختيار الارض ولو احد عندة ارض مميزة يدلنى عليها

وما هى تكلفة المبنى 750 متر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذة عطر الجنة

لو امكن ترسلى لى بريدك الخاص لأنني لدي العديد من الاستفسارت واريد اعرف ما العروض المتاحة فى المنطقة الثامنة والسابعة عمارات

رابط هذا التعليق

anomany1@hotmail.com

نتظر شوية اراضى برج العرب حتنزل شوية لكثرة المعروض

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...