اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الأخوة الأعزاء

تحياتي للجميع

ياريت لو فيه حد عنده أخبار جديدة عن مدينة الشروق وعن مدي التقدم في العمران فيها وعن مستقبلها كمدينة جديدة

وياريت لو حد كمان يتكرم ويتفضل وينزل لنا صور عن المدينة وتطورها من الداخل لأن كتير

ناس زي حالاتي من اللي عندهم أرض في الشروق بيعملوا في الخارج والمعلومات غير متوفرة

أعتقد كتير هيستفيدوا من هذا الموضوع

ولكم جزيل شكري

رابط هذا التعليق

هل توجد اخب ر عن السحب؟

حيمروا اخر اسبوع فى الشهر

ولا يعتدوا بفرشة النظافة لازم عشان الارض لا يتم سحبها تكون عامل جزء من الاساسات

رغم انى طلبت من حضرتك طلب

لكن انا برد ليستفاد بقية الاخوة

شكرا

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

أنا سعيد جدا بهذا الموضوع و لقد إستفدت منه كثيرا

وأشكر العضو / عطر الجنة على هذا المجهود الكبير

أنا أريد قطعة أرض فيلات تكون مميزة وسعر لقطة و تكون مضمونة 100% فى كل إجرائتها بداية من المهلة إلى الأورق المعتمدة فى الجهاز وخلافة وإذا لم يكن لديكم فأرجو النصيحة

وجزاكم الله كل الخير

رابط هذا التعليق

أنا سعيد جدا بهذا الموضوع و لقد إستفدت منه كثيرا

وأشكر العضو / عطر الجنة على هذا المجهود الكبير

أنا أريد قطعة أرض فيلات تكون مميزة وسعر لقطة و تكون مضمونة 100% فى كل إجرائتها بداية من المهلة إلى الأورق المعتمدة فى الجهاز وخلافة وإذا لم يكن لديكم فأرجو النصيحة

وجزاكم الله كل الخير

عندى قطعة لا غبار عليها

مساحتها 756 متر و على ناصية و قريبة جدا من المدخل الاوسط من ناحية طريق السويس و هنا فى خريطة للحى الرابع ممكن تتفرج عليها

فى الحى الرابع قرعة اخيرة و مرخصة و امامها مهلة كبيرة

و تخص احد الاعضاء هنا

لكن قبل ذلك ارسل لى حدودك المادية لو سمحت على الخاص

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الاخت عطر الجنه

ليه على الخاص فى كتير عايزين يعرفو السعر

تحياتى

انا قلت حدوده المادية على الخاص لان دى اسرار ناس قد لا يريدوا الافصاح عنها على الملأ

و انا ارى اذا كان حدود السعر تسمح بالقطعة المشار اليها ام لا

و اذا لم يكن بعرض عليه قطع اخرى

اما عن اعلان السعر فممكن ده ميرضيش ناس كتير فى المنتدى و يتهموا الاخرين بالجشع

و انا هنا حعرض بعض الاوفرات المطلوبة فى الحى الرابع

بالنسبة للمساحات 648 متر فهى حول مبلغ 300 الف جنيه حسب موقعها و تميزها

المساحة 753 متر فهى حول مبلغ 400 الف جنيه لانها كلها قطع مميزة ولكن فرق السعر بيتحدد حسب بعدها عن المدخل الاوسط

وفى الرابط ده عينة من المعروض

http://www.aqarcity.com/t357290.html

تحياتى

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

انا ابحث عن قطعة ارض فيلات بالحى الرابع لا يهمنى قربها من الرابط ولكن ان تكون الاطلالة على حديقة

عندى سعر على 275 الف جنية قبل اى مفاوضات اعتقد ممكن يوصل ل 250 لكنها ن طريق سمسار من سمسار من المالك من الاخر مش مستريح

افيدونى افادكم الله

ام انتظر القرعة

رابط هذا التعليق

المبلغ المتبقي للجهاز قد إيه حضرتك

علي كل من القطعتين

اولا بالنسبة للقطع التى بيكون مساحتها حوالى 750 متر فهى بتكون حوالى 400 الف جنيه على 7 اقساط ابتداء من 2011

لانها بتكون قطع نواصى و ثمنها اعلى لوجود نسبة تميز

و اللى جاد بالشراء بيروح بنفسه جهاز المدينة و بيسال عن كل صغيرة و كبيرة تخص الارض

و بيعرف باسم مين

و عليها كام

تحياتى

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

انا ابحث عن قطعة ارض فيلات بالحى الرابع لا يهمنى قربها من الرابط ولكن ان تكون الاطلالة على حديقة

عندى سعر على 275 الف جنية قبل اى مفاوضات اعتقد ممكن يوصل ل 250 لكنها ن طريق سمسار من سمسار من المالك من الاخر مش مستريح

افيدونى افادكم الله

ام انتظر القرعة

الشروق القرعة الرابعة المساحة 648 م2

رابط هذا التعليق

فى بعض الاخوة سالوا عن المتبقى للجهاز فى القطع 648 متر

المتبقى بيكون حوالى 340 الف جنيه تقسيط على 7 سنوات

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

افيدونى افادكم الله

ام انتظر القرعة

الاخ الفاضل

طالما الاوراق سليمة و سئلت عنها بالجهاز و عرفت الارض باسم مين و ان الاوراق مكتوب فيها اسم صاحب الارض بالجهاز

فلما الخوف

لكن انا اختلف معك فى شئ

اوكيه حضرتك اخترت موقع يطل على حديقة وده جميل لكن لا تبخل على نفسك بزيادة قليلة و تختار موقع حلو

لان كده كده التمن اللى حتدفعه للجهاز للقطع 648 متر واحد

و لو حضرتك مش مطمن فعندى مجموعة من القطع اللى موقعها حلو مثل رقم 37 فى الحى الرابع المجاورة الثانية و ده طالب 300 الف نهائى

و فى كمان القطعة رقم 7 فى المجاورة 4 و دى جنبها حديقة و امامها حديقة

و ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخت الفاضلة / عطر الجنة

تحية طيبة وبعد 000

أرجوا من حضرتك أن توضحي لنا ما قام البائع بتسديده حتى الآن من مستحقات للجهاز علشان يطلب الآن ربعمائة ألف جنيه ؟ ستجديه دفع مبلغ لا يزيد عن أربعون ألف جنيه من سنتين والتي تساوى 10 % من إجمالي السعر أليس كذلك ؟ و الآن يطلب ربعمائة ألف جنيه هذا بخلاف مستحقات الجهاز طبعاً و التي تبلغ ربعمائة ألف جنيه أخرى ؟

بالله عليكي هل هذا يرضي الله ؟

تحياتي

م/ أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

أرجوا من حضرتك أن توضحي لنا ما قام البائع بتسديده حتى الآن من مستحقات للجهاز علشان يطلب الآن ربعمائة ألف جنيه ؟ ستجديه دفع مبلغ لا يزيد عن أربعون ألف جنيه من سنتين والتي تساوى 10 % من إجمالي السعر أليس كذلك ؟ و الآن يطلب ربعمائة ألف جنيه هذا بخلاف مستحقات الجهاز طبعاً و التي تبلغ ربعمائة ألف جنيه أخرى ؟

تحياتي

م/ أشرف محمد

صاحب الارض دافع 58 الف جنية للجهاز غير تكليف الرخصة

لو كانت هذة الاراضى متاحة للجميع ما لجا اصحابها الى ذلك

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

تحياتي

م/ أشرف محمد

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

برجاء الإجابة على هذه الأسئلة :-

1- لماذا دخل صاحب الأرض القرعة طالما أنه ليست في نيته البناء ؟ هل ليستغل بعد ذلك المشتري ويبتزه ؟

2- ما هو ذنب المشتري في أنه لم يفوز بالقرعة ؟

3- هل من المنطق أن يكسب البائع عشرة أضعاف ما دفعه خلال سنتين من خلال ما يطلق عليه بالأوفر مستغلاً عدم إتاحة الأرض للجميع و التي لا ذنب لهم فيها ؟

4- ماذا سيفعل البائع في حالة عدم تمكنه من البيع عندما توشك مدة البناء على الإنتهاء ؟ هل سيطلب نفس الأوفر ؟ أم أنه سيرضى بأي مبلغ يتاح له ؟

5 - هل الأموال التي سيحصل عليها البائع من المشتري الجاد ( بعد إستغلاله نقطة عدم إتاحة الأرض للجميع ) حلال أم حرام ؟

الأخت الفاضلة :-

أرجوا أن تردي على هذه الأسئلة لأنها أمانة في رقبتك أمام الأعضاء 0

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

تحياتي

م/ أشرف محمد

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

برجاء الإجابة على هذه الأسئلة :-

1- لماذا دخل صاحب الأرض القرعة طالما أنه ليست في نيته البناء ؟ هل ليستغل بعد ذلك المشتري ويبتزه ؟

اولا لكل انسان اهدافه التى دخل من اجلها القرعة

و منها صاحب الارض المذكورة والذى كان فى نيته البناء مناصفة مع اخيه

لكن تاتى الرياح بما لاتشتهى السفن فقد خسر صاحبنا فلوسه فى البورصة و الان لا يستطيع بناء جزءه

و انا مثلا كنت اطمع فى بيع قطعتى المميزة و شراء قطعة اخرى اقل تميزا و الاستفادة من فرق السعر فى البناء

و من الناس من دخلها بغرض التجارة

و بعدين اين هؤلاء الناس وقت كانت الاراضى تخصيص فقد ترحمت حضرتك على عهد الوزير السابق

و مثال ذلك فقد حاول اخى مرارا اخذ ارض تخصيص فى اكتوبر و قابلته عقبات كثيرة مفادها الاف الجنيهات فى جيوب الموظفين لتاخذ

و اسر لكم خبر فقد تم تخصيص 900 فدان بعد مدينتى لسين من الناس بدون مزاد او قرعة و هو الان يبيعها المتر ب 500 جنيه

2-ما هو ذنب المشتري في أنه لم يفوز بالقرعة ؟

ده رزق من عند ربنا فهو يرزق من يشاء بغير حساب

ولكل رزقه المقدر فهذا طبيب يعمل فى الخليج و اخوه يعمل فى مصر و لكل واحد مدخول نقدى غير الاخر

اسمحلى حضرب لحضرتك مثال شخصى

انا تخرجت من كلية الهندسة بتفوق و لوجودى فى دمنهور وقتها و عدم وجود واسطة فلم احظى باى فرصة عمل و بعد انتظار انعم الله عليه بعمل فى الكويت ادخرت منه ماكنت لادخره لو عملت فى مصر طيلة هذه السنين

هل ممكن اقول لاى مصرى يعمل فى الخليج ارجع عشان اخ مصرى ليك يروح و ياخد فرصة هو كمان

ربك عمل رزق ده من ده

3-هل من المنطق أن يكسب البائع عشرة أضعاف ما دفعه خلال سنتين من خلال ما يطلق عليه بالأوفر مستغلاً عدم إتاحة الأرض للجميع و التي لا ذنب لهم فيها ؟

اولا مش كل الاوفرات بالشكل ده شوف حضرتك مدينة بدر و بقية احياء مدينة الشروق

انا بتكلم هنا عن حى يعتبر فى القريب احد احياء مدينتى و على عدد قليل من القطع واخدة نسبة تميز بالشكل ده و على حى متخطط صح غير بقية الاحياء

و بعدين ده قانون السوق عرض و طلب

شوف حضرتك عندما تتحول الاراضى الزراعية كيف يقفز سعر الفدان بين طرفة عين و انتباهه

4-ماذا سيفعل البائع في حالة عدم تمكنه من البيع عندما توشك مدة البناء على الإنتهاء ؟ هل سيطلب نفس الأوفر ؟ أم أنه سيرضى بأي مبلغ يتاح له ؟

فى منهم بيرضى باى مبلغ لكنهم قليلون

و حعطى مثل

اراضى القرعة الرابعة الان فى نطاق الترخيص

اى التى بحوزة اصحابها لان مهلاتهم قاربت على الانتهاء

ايه يعنى اى انسان يضحى بمبلع 15 الف مثلا عشان يكسب مهلة سنة و نصف ( مدة الاساسات ) وعنده ذريعة ان كل يوم لهو فى شأن

مثال اخر عندى احد جيرانى لما قطعته مجبتش السعر اللى مريحه راح حجز الحديد و حيبنىاساسات بدروم و ارضى

و فى بنا سوقى اى كلام و اللى حيشترى بيبقى عارف حيهد و يبنى على نضيف

و تكون الاحياء عمرت و سعرها اللى مش عاجب اليوم حيعجب بكره

قول حضرتك احسن اصحاب تخصيصات فدادين التجمع الخامس عملوا ايه عشان يخدوها

ولا بلاش طلعت مصطفى انسان واحد عمل ايه عشان ياخد ارض الرحاب و مدينتى

الا يعرف الاخوة انها شركة محاسبة فقط فهى لا تمتلك معدة واحدة مثل عثمان احمد عثمان

وكل اعمالها مقاولين من الباطن و تقوم بحسابهم

اسال عن هؤلاء و لا تسال عن انسان قد يكون فاز بالارض ليبيعها و يتزوج

و على فكرة الاوفر كان من سنتين فقط لا يتعدى 50 الف جنيه

5 - هل الأموال التي سيحصل عليها البائع من المشتري الجاد ( بعد إستغلاله نقطة عدم إتاحة الأرض للجميع ) حلال أم حرام ؟

الأخت الفاضلة:-

أرجوا أن تردي على هذه الأسئلة لأنها أمانة في رقبتك أمام الأعضاء 0

مهندس / أشرف محمد

مين قال ان فى استغلال

الاراضى كتير و منها فى العبور و بدر و طريق الاسماعيلية

و فى مدينة نصر و مصر الجديدة و بقية الاماكن

و بعدين حكاية الحلال و الحرام دى لا استطيع ان افتى فيها لانى غير مؤهلة لذلك

من افتى بدون علم تبوأ مقعده فى النار

و بعدين الناس بتبيع حقها فى شئ رزقه الله لها فاكيد له مقابل

شكرا لتحملكم لى واسفة على الاطالة

مهندسنا الفاضل

اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية

تحياتى

رابط هذا التعليق

أنا مع المهندس أشرف جدا فيما قاله و لا يختلف إثنان فيما قال و لست معك ومع إحترامى لك و لكل المنتفعين الذى أعماهم ما هم فيه من تحقيق أرباح هائلة من هذه التجارة التى قد تفوق تجارة اعضاء البشر , لما لها من الضرر الشديد فى عدم حصول المواطن الشريف البسيط على مسكنه و إبقاء حقه فى أيدى عابثين ليس لهم هم غير جمع أكبر أموال ممكنه فى أقل وقت ممكن , و إذا إعترض أحد يقولون لك البيع و الشراء بالتراضى و العرض و الطلب , لقد حولوا التراب إلى ذهب يا مهندس أشرف , و للإسف يحولون التراب الذى يملكونه و لكن ما يمكله البسطاء فهو سلب بدون وجه حق لذا لزم ان تأخذه الدولة منهم و تبيعه للطبقة المستولية ليزداد الغنى غناء و الفقير فقراو تعاسه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اسمحولى اقول رائيى فى الموضوع الشائك الخاص ببيع ارض القرعه وغيرها

جميله جدا المثاليه وان الواحد يسيب الحاجه اللى مش عايزها من غير ما يكسب بس الكلام ده لو يقدر يحصل عليها ثانى لو عازها

وبمعنى اخر انا اشتريت الدولار ب 5 جم ولما يغلى يبقى ب 6جم ابيعه ب 5جم اى منطق يخلينا نقول ان اللى مش عايز ارض القرعه يبيعها بدون مكسب او ان واحد دفع 20 الف فى ارض نقوله كفاياك 30 الف, ارض القرعه هى سلعه قابله للاتجار فيها زيها زى الارز والسكر والشقق والاسمنت والرمل وحديد التسليح.

وممكن يكون فيها احتكار وممكن يكون فيها مبالغه وجشع اى زيادة مبالغ فيها زى اى سلعه اخرى

القصه كلها عرض وطلب وبدون جشع والحل هو سياسة دول وقلة عدد الاراضى المطروح للبيع من الدوله فبالتالى فى ندره فى السوق تخيلو القرعه اللى الناس منظراها من سنتين تبقى كام قطعه؟؟؟؟ 3500 قطعه على 90 مليون مصرى

مثلا انا عندى ارض فى اكتوبر انا اخذتها ب 40 الف وعايز ارض فى التجمع , هل طبيعى اننى انا ابيعا بثمنها وادور على واحد يدينى ارض ثمنها 300 الف واقوله خد 15 الف فقط ده اللى انتى دافعه - طبعا مستحيل الاقى الشخص ده وبالتالى مستحيل ابيع انا بالسعر ده

الحل فى رائييى ان السوق حيزبط نفسه , واضح ان فيه وعى وعدم شراء باسعار مبلغ فيها والاسعار بدات تعود الى اسعار ما قبل 2007 وممكن ساعتها السوق يجبرنى مثلا انى افرح لو بعت الارض ب 35 الف مش باربعين ,

اما فى الظروف الحاليه نسيب العرض والطلب هم اللى بيحددوا سعر الارض, وبلاش نتهم الناس بتهم مبلغ فيها خاصة ان معظم اللى معاهم اراضى قرعه هم افراد وليس تجار لان التجار بيتخلصوا من اراضى القرعه بعد ثلاثة شهور من ظهور القرعه عشان يلموا فلوسهم ثانى. اتمنى ان اكون قدرت اوصل رائئي

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...