اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

مشاء اللة اللة يبارك فيما تفعلين

اللة يجزاكى خير لانك مابخلتى على اى احد مننا يطلب منكى معلومة الا وكنتى اخت كريمة فى ردودك علينا ولو اننى فى مصر كنت جيت عندك يوم الصبة وسوينا غدا لكل العمال على حسابى مليون مليون مبروك وربنا يتمم لك بخير ويجعل بيتك بيت كرم واهلة موفورى الصحة والسعادة وجميع الاخوة الاعضاء

الله يبارك فيك اخى الكريم و يجزاك خير

و بعدين واجب على كل انسان على وجه الارض ان يعمل بمقولة رسولنا الكريم

" كان الله فى عون العبد ما زال العبد فى عون اخيه "

و اعتبر الغدا وصل انما الاعمال بالنيات ولكل إمرئ ما نوى

و ارجو من الله ان يتقبل دعائنا جميعا و صالح الاعمال

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

أنا الحقيقة ماتبعتش الموضوع ده من أولة بس أنا عندى شوية أستفسارات و السبب أننا بنفكر نأخد شقة أكبر فى الشروق و فعلا فية أعلانات لشركات بأسعار معقولة لحد ما نزل أعلان لشركة المصرية للأسكان و التعمير (رامو جروب ) فقلت كويس شركة معروفة فسألت عن سعر المتر فقالوا ليا من 3200-3500 جنية حسب التميز و ده السعر 50% قبل الأستلام و الباقى على 38 شهر لكن بالتمويل العقارى طبعا حيبقى سعر تانى خالص.

فالحقيقة أنا مش عرفة أزاى السعر كدة فى شركة راموا و الأسعار اللى بسمعها حوالى 1500-2000 جنية للمتر .

فبرجاء الأفادة أية سعر المتر المناسب لشقة تمليك فى الشروق و طبعا بحصة فى الأرض و فى المنطقة اللى جنب نادى هليوبليس أو أى حتة على نفس المستوى (أنا بفضل ناحية طريق السويس) يعنى حاجة زى منطقة مساكن شيراتون كده و شكرا على المساعدة.

رابط هذا التعليق

أنا الحقيقة ماتبعتش الموضوع ده من أولة بس أنا عندى شوية أستفسارات و السبب أننا بنفكر نأخد شقة أكبر فى الشروق و فعلا فية أعلانات لشركات بأسعار معقولة لحد ما نزل أعلان لشركة المصرية للأسكان و التعمير (رامو جروب ) فقلت كويس شركة معروفة فسألت عن سعر المتر فقالوا ليا من 3200-3500 جنية حسب التميز و ده السعر 50% قبل الأستلام و الباقى على 38 شهر لكن بالتمويل العقارى طبعا حيبقى سعر تانى خالص.

فالحقيقة أنا مش عرفة أزاى السعر كدة فى شركة راموا و الأسعار اللى بسمعها حوالى 1500-2000 جنية للمتر .

فبرجاء الأفادة أية سعر المتر المناسب لشقة تمليك فى الشروق و طبعا بحصة فى الأرض و فى المنطقة اللى جنب نادى هليوبليس أو أى حتة على نفس المستوى (أنا بفضل ناحية طريق السويس) يعنى حاجة زى منطقة مساكن شيراتون كده و شكرا على المساعدة.

اولا نناقش موقع عمارات رامو

نجد العمارات بتقع خلف كمبوند الحياة ريزيدنس وهو كمبوند فيلات و قصور واوله قصر على المدخل الثانى يعاد طلاء واجهاته وهو تحفه

و الكمبوند ياتى موقعه بعد الحى الرابع من المدخل الثانى للشروق من جهة السويس

عمارات رامو تقع فى المنطقة المحصورة خلف كمبوند الحياة ريزيدنس و خلف الحى السادس

المنطقة هناك حتكون حلوة و راقية لكن الثمن عالى

انتى ممكن تاخدى فى المنطقة السابعة و الثامنة على المدخل مباشرة او تانى نمرة منه و تطل على حديقة

و تمن المتر فى حدود 2000 جنيه تقسيط سنتين

و الداخلى فى المجاورة الثالثة للمنطقة الثامنة و المجاورة الاولى للمنطقة السابعة و الداخلى للمجاورة الاولى فى نفس المنطقة ب 1650 جنيه للمتر

و طبعا لازم تاخدى مهندس للكشف على الاساسات لان دى شركات الله يعلم بناهم شكله ايه

و المنطقة السابعة و الثامنة هم افضل اماكن العمارات و اقرب لطريق السويس من عمارات رامو

و ايضا قرب نادى هيليوبليس لان النادى خلف الحى الرابع المواجه للمنطقة الثامنة عمارات

ولو عوزة فى عمارتى انا تحت امرك ولو عاوزة من شركة برده انا تحت امرك لانى الحمد لله اعرف شركات كتير من اللى بتبنى هناك بزمة

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

ألف شكر على سرعة الرد الحقيقة لو فية شركات ترشحيهم ليا ياريت تقولى لينا عشان نبدأ البحث أحنا مش مستعجلين قدمنا سنتين عشان نسيب مساكن شيرتوا أما بنتى تخلص مدرسة و غالبا أنشأ الله ندخلها MIU غتبقى الشروق أقرب حاجة

رابط هذا التعليق

ممكن لو سمتحتى يا مدام عطر الجنه اعرف تكلفة الحفر فى ارض صخريه بتنحسب ازاى

لجنة المعاينة لدق الحدايد بتطلب منها ارتفاع الصخر عن سطح الارض

فبتعين اربع نقط ارتفاع و بتاخد المتوسط ليهم

فبيكون ده ارتفاع الصخر عن سطح الارض

و بتشوف حتحفر عمق اد ايه و بتجمع الاتنين على بعض

فوق الارض+ تحت الارض

و بعد كده بتضرب فى المساحة

و بيكون الناتج عدد الامتار المكعبة اللازم حفرها

و المتر حفرته ب 15 جنيه

تحياتى

رابط هذا التعليق

فوق الارض+ تحت الارض

و المتر حفرته ب 15 جنيه

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد إذن الأخت الفاضلة النشطة / عطر الجنة أن أقوم بتوضيح تكاليف الحفر لو كانت الأرض صخرية بناء على ما ذكرته بأن متر الحفر بـــ 15 جنيه حيث ستكون التكلفة كالتالي :-

بفرض أن ماسيتم إزالتة أعلى سطح الأرض إرتفاعه متر

بفرض أن عمق التأسيس 3 م 0

الإجمالى = 4 م

و بفرض أن مساحة قطعة الأرض 648 م2

فتكون الكمية في حدود 4 م × 648 م2 = 2592 م3 0

إجمالي تكلفة حفر الأرض فقط = 2592 م3 × 15 جنيه = 39 ألف جنيه تقريباً 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

فوق الارض+ تحت الارض

و المتر حفرته ب 15 جنيه

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد إذن الأخت الفاضلة النشطة / عطر الجنة أن أقوم بتوضيح تكاليف الحفر لو كانت الأرض صخرية بناء على ما ذكرته بأن متر الحفر بـــ 15 جنيه حيث ستكون التكلفة كالتالي :-

بفرض أن ماسيتم إزالتة أعلى سطح الأرض إرتفاعه متر

بفرض أن عمق التأسيس 3 م 0

الإجمالى = 4 م

و بفرض أن مساحة قطعة الأرض 648 م2

فتكون الكمية في حدود 4 م × 648 م2 = 2592 م3 0

إجمالي تكلفة حفر الأرض فقط = 2592 م3 × 15 جنيه = 39 ألف جنيه تقريباً 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اخى الفاضل

حضرتك لا تحتاج الى استئذان

يكفينا فخر تشريفك و الاستنارة بعلمك و رأيك

رابط هذا التعليق

اولا احب ابارك للاخوة الكرام على فكرة اتحاد الملاك

و ربنا يسهل و يخرج لحيز التنفيذ

الحمد لله انتهيت اخيرا اول امس من عمل القواعد المسلحة

طبعا قابلتنى مشاكل كتيرة فى رحلة العمل

اول شئ كان المفروض الصبة يوم الاحد و اتفقنا مع الخلاطة على كده و الكل موجود

و فى السابعة صباحا و قبل منزل من البيت بعشرة دقائق افوجئ بتليفون من الغفير إلحقى عمال الحفر فى قطعة الجار كسروا ماسورة المياة

و اضطروا لقفل المحبس و قطع المياة

طبعا حاولنا جاهدين اصلاحها بسرعة و نجحنا و اذا بكسر اخر فى الماسورة من ناحية الجار اللى جنب الحديقة من الاتجاة الاخر

و كسروه اثناء رمى نواتج الحفر على الحديقة ليلا

و قد اعتقدنا انه لن يؤثر على تدفق المياة لكنه اثر و تعطل العمل و تاجل لليوم التالى

و اضطريت انى ادفع غرامة تاخير للخلاطة و النجار لان لودر الجار كسر ليه بعض الخشب لانه دخل على ارضى اثناء الحفر

كمان كان ليه نواتج حفر مشونها امامى ولما جه اللودر يشيلها هيل جزء كبير عندى فوق شغل الحديد للخرسانة المسلحة و كان الخشب راكب

ده جزء من مشاكل ممكن تقابلكم فى اراضيكم

حنعمل ايه

رابط هذا التعليق

صباح الخير على عيون الجميع

انا الايام دى فى منتهى السعادة لان بعض اخوتى هنا فى المنتدى ان شاء الله سيكونوا جيرانى فى الشروق

و ربنا يسهلهم و يقوم اتحاد ملاكهم على خير

تعالوا مع بعض نعرف ازاى نروح التجمع الخامس و القاهرة الجديدة بطريق مختصر

1 - اول شئ نخرج من الشروق و نسلك الطريق العام المتجه الى مصر الجديدة و نمر بمنطقة المقاير غفر الله لساكنيها

2 - ايضا نمر بمدخل الرحاب على الطريق المعاكس المتجه الى السويس

3 - نلف من اول فتحة للطريق اى نعمل يو تيرن و بكده كننا رايحين السويس

4 - ندخل فى مدخل الرحاب بعد كده و سنجد مكتبة سوزان مبارك على اليمين و ندخل يمين فى نهايتها

5 - بكده ستكون المكتبة على اليمين و الرحاب على اليسار و نفضل ماشيين سنجد ميدان ( صينية ) فى نهاية الرحاب نلف الصينية و ندخل يسار

بحذا الرحاب

6 - سنجد الرحاب اصبحت على اليسار و البنفسج على اليمين و نمشر على طول بدون تغيير الاتجاه و سنجد فى الطريق عدة ميادين

ملناش دعوة احنا حنمشى طوالى

7 - سنجد شارع التسعين وهو شارع عرضى واسع و سنجد كمبوند المخابرات يمينك و كمبوند المصراوية يسارك

8 - تدخل يمين ( اجبارى ( بعد كده مع اتجاه السير ستجد مول السيراميك و ستجد اللاك فيو و مستشفى القوات الجوية وكل ده يمين

و على اليسار مجموعة فيلات رائعة

لا لا لا لا مش فيلات دى فيها قصور الله يرحم ساكنى القبور

لو فضلنا ماشيين سينتهى شارع التسعين بالطريق الدائرى يمين المتجه الى المطار و الاسكندرية و جهة اليسار الى المعادى و الجيزة و ما الى ذلك

رابط هذا التعليق

شكراَ يا ست الستات!!!

أفدتم وأنتظر المزيد!!

بالمناسبة لي سؤال عن سهولة الوصول من الهرم _محطة شارع العريش _حتى جامعة المستقبل

هل تقريباً نفس المافة والتوقيت من جامعة المستقبل حتى الحي السابع؟؟؟؟؟

أهم شئ الوقت!!هل نفس المدة تقريباً؟؟؟

شكراًً مقدماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوة الاعضاة انا في حاجة الي مشورتكم فى امر شراء ارض بالاسكان العائلي بمدينة الشروق. الارض المتوفرة امامي الان بالمرحلة الثانية مجاورات 5و6و7و8 تخصيص و حسب معرفتي السابقة فان اراضي التخصيص يمكن التنازل عنها في الجهاز بعد الشراء. لكن ارسلت صديق لي الي الجهاز و سال فى الادارة العقارية فقالوا له ان اراضي الاسكان العائلي لن تستطيع عمل تنازل عنها الا بعد استكمال كامل المبني.

و انا ادخل هذه التجربة بغرض توفير وحدة سكنية لي و للعائلة مما يعني اني سوف اقوم ببناء دور واحد (بدروم و ارضي) حيث ان هذه هي الامكانات المادية المتوفرة لي (رحم الله امرئ عرف قدره). و السؤال هو هل هذا يعني اني لن استطيع ان اكتفي ببناء دور واحد فقط وتشطيبه و ادخال المرافق اليه و السكن به و اتوقف علي ذلك. و ان كان يمكن ذلك هل لاحد دراية بالوضع القانوني في هذه الحالة و ايضا ما هي الاوراق التي يجب ان اطلبها من البائع.

اتمني ان يوفقني الله و احظي بالرد خاصة من شخص عنده تجربة حقيقية

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

شكراَ يا ست الستات!!!

أفدتم وأنتظر المزيد!!

بالمناسبة لي سؤال عن سهولة الوصول من الهرم _محطة شارع العريش _حتى جامعة المستقبل

هل تقريباً نفس المافة والتوقيت من جامعة المستقبل حتى الحي السابع؟؟؟؟؟

أهم شئ الوقت!!هل نفس المدة تقريباً؟؟؟

شكراًً مقدماً

اهلا دكتور عشرى

ست الستات هى السيدة خديجة رضى الله عنها و ارضاها و حشرنا معها فى الجنة و مع زمرة الصالحين

شوف حضرتك انا لست من سكان القاهرة انا والداى قاهريين لكن لظروف العمل سكنا فى دمنهور ثم فى الاسكندرية ثم تزوجت فيها ايضا

اينعم اثنان فى القاهرة من اخوتى و بقية اسرة الاب و الام لكن انا يدوب اعرف طريق منازلهم بالعربية و احيانا كثيرة نتوه

لكن انا كتبت الطريق ليه لان فى ناس بتقول الشروق بعيدة و اكثر بعدا من القاهرة الجديدة

لكن الحقيقة شئ اخر فمنطقة التمر حنة بالقاهرة الجديدة تقع خلف المنطقة المحصورة بين القبور و مدينتى

و ايضا منطقة القرنفل خلف المقابر

و بالمثل قطاع الكوثر اقرب الى خلف مدينتى

فى بداية كلامى هنا فى المنتدى كان فى مجموعة هنا من الاخوة من سكان المدن الجديدة الاخرى جعلونى احس انى رايحة اسكن فى بلاد الواك الواك

فانا كتبت تجربتى فى الذهاب من الشروق الى التجمع الخامس

لانى بقعد فى شقة اخى هانى فى التجمع الخامس عند مول سفن ستار لما يكون عندى شغل فى الارض يستلزم وجودى فى السابعة صباحا

مثل الصبة

لو سالت هانى فين حقولك لظروفه المرضية قاعد فى فيلا حماته ( خالتى ) ثالث نمرة من شارع التسعين امام اللاك فيو

عشان كده انا درست المنطقة دى و كتبت عنها

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوة الاعضاة انا في حاجة الي مشورتكم فى امر شراء ارض بالاسكان العائلي بمدينة الشروق. الارض المتوفرة امامي الان بالمرحلة الثانية مجاورات 5و6و7و8 تخصيص و حسب معرفتي السابقة فان اراضي التخصيص يمكن التنازل عنها في الجهاز بعد الشراء. لكن ارسلت صديق لي الي الجهاز و سال فى الادارة العقارية فقالوا له ان اراضي الاسكان العائلي لن تستطيع عمل تنازل عنها الا بعد استكمال كامل المبني.

و انا ادخل هذه التجربة بغرض توفير وحدة سكنية لي و للعائلة مما يعني اني سوف اقوم ببناء دور واحد (بدروم و ارضي) حيث ان هذه هي الامكانات المادية المتوفرة لي (رحم الله امرئ عرف قدره). و السؤال هو هل هذا يعني اني لن استطيع ان اكتفي ببناء دور واحد فقط وتشطيبه و ادخال المرافق اليه و السكن به و اتوقف علي ذلك. و ان كان يمكن ذلك هل لاحد دراية بالوضع القانوني في هذه الحالة و ايضا ما هي الاوراق التي يجب ان اطلبها من البائع.

اتمني ان يوفقني الله و احظي بالرد خاصة من شخص عنده تجربة حقيقية

و جزاكم الله خيرا

اراضى الاسكان العائلى تستطيع نفل الملكية بعد بناء وحد فابلة للسكن ومشطبة من الخارج لذا نصيحتى اعمل رخصة بطابق واحد فقط ولو عايز نصيحة افضل اشترى اسكان عائلى فى بدر وبدل ما تبنى طابق ابنى 3 بقرق سعر الارض

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

الإخوة الأعزاء

السلام عليكم

وجدت هذا الموقع واسمه "بوابة مدينة الشروق" يوجد به عنواين الخدمات الموجودة في مدينة الشروق وأعتقد أنه ممكن يهم الناس المقيمين في المدينة أو الذين ينوون الإقامة فيها وإليكم عنوان الموقع

http://www.sherouk21.com/index.html

رابط هذا التعليق

الإخوة الأعزاء

السلام عليكم

وجدت هذا الموقع واسمه "بوابة مدينة الشروق" يوجد به عنواين الخدمات الموجودة في مدينة الشروق وأعتقد أنه ممكن يهم الناس المقيمين في المدينة أو الذين ينوون الإقامة فيها وإليكم عنوان الموقع

http://www.sherouk21.com/index.html

عفوا يوجد خطأ في العنوان والعنوان الصحيح هو

http://www.sherouk21.com/

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اليوم انا فى منتهى السعادة لان ربنا قدرنا انا و زوجى و صبينا عمدان البدروم امس

طبعا الاسمنت ارتفع وانا بشتغل باسمنت بورتلاند طره العادى رتبة 42.5

فى بداية الشغل اشتريته ب 510 جنيه

و امس اشتريته ب 550 الف بصعوبة

فى حاجة تهم اصحاب القرعة 5

و انا واقفة على الشغل امس مع زوجة اخى المهندسة وجدت لودرين من الجهاز و معهم ايضا عربيات نقل تابعة للجهاز بيشيلوا نواتج حفر من على القطعة 129 فى المجاورة الثانية معاية

و لما سالت الغفير قالى ده واسطة لان صاحبها مستشار فى امن الدولة

و اليوم اتصلت على م / ابراهيم فى الاحياء لغرض ما و سالته فقالى ان المفروض ان الارض بتتسلم مستوية

و ان صاحبها مهندس عادى و راح للجهاز و فضل يزن عليهم لغاية مرفعوا ليه نواتج الحفر

فقلت ليه اشمعنى انا فقالى انتى اصلك طيبة

فانا بقول كل واحد اى قرعة ارضه مرتفعة عن الارض ولو شبر يروح الجهاز و يطلع عنيهم لغاية ميشلوها

و يقابل رئيس الجهاز لو اضطر او نائبته

تحياتى

رابط هذا التعليق

لقطات للقواعد المسلحة من الجانب و يظهر فيها المجاورة الثانية بالمنطقة الثامنة

http://www.youtube.com/watch?v=uQvpuYBWU-A

لقطات من خلف الارض و انا واقفة اعلى التل على القطعة 151

و هنا نجد قوام الخرسانة خفيف و تظهر كسائل اثناء نقلها بالبرويتة لاحتوائها على نسبة ماء عالية

http://www.youtube.com/watch?v=EP1fLRxdUc8

هنا يظهر فيديو اعمدة البدروم

و يتضح الفرق بين قوام الخرسانة فى الحالتين

فى حالة القواعد الخرسانة تكون سائلة لذا تصب من الخلاطة الى المزراب ثم تنقل بالبرويتة

اما فى حالة الاعمدة فالخرسانة تشبه العجينة و تصب من الخلاطة على الارض ثم تنقل بسرعة بالقصعة الى العمود

لذا نجد العمال يهرولون على السقالات

http://www.youtube.com/watch?v=nYzJjLm6gZQ

ارجو انى اكون افدت

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة عطر الجنة

مبروك ودعواتنا لك بالتوفيق وأن يتم البناء علي أحسن وجه وكما تتمنين بإذن الله

ولو أمكن أن تمدينا ببعض التفاصيل ستكون فائدة كبيرة للكثيرين وكما عودتينا دائما بأفضالك علينا

فلو أمكن هذه التفاصيل

مساحة الأرض

متوسط أسعار شراء الخامات الأساسية حديد - سن -أسمنت- رمل

سعر المقاول للمتر خرسانة عادية ولمتر الخرسانة المسلحة

التكلفة الكلية كل مرحلة : اللبشة العادية -الاساسات المسلحة للمبني والسور-أعمدة البدروم

تكلفة الاشراف الهندسي

وجزاك الله عنا خيرا والله يوفقك في جميع اعمالك

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...