اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

أنا حاطلعلك يا دكتور عشان تلت حاجات : الأولى انت ما قلتش ايه اللي يترجم ..ويترجم فرنسي ولا انكليزي ...والواحد يملا الابليكشن بالفرنسي ولا بالانكليزي ...ده نمرة واحد ...نمرة تنين ..بالنسبة للشهادات ..ثانوية عامة وجامعة وماجستير وخبرة ..طبعا مش شرط اصول اصول ..الصور المصدقة كمان مقبولة ..ونمرة تلاتة ودي اهم حاجة ..وده سؤال مني عشان حاجة تخصني ...نحنه طبعا خدنا CSQ نسختين عن كل شخص ...وأنا قدمت نسخة ..والنسخة التانية فضلت معايا ..بس ما انتبهتش اموضوع اللي على يمينها immigration du quibec ) واللي مكتوب عليها توتالير ...ولما قمت الملف بالسفارة ..طلبتني الموظفة بعد فترة الانتظار وسألتني بس عن ابليكشن خاصة بأداء الخدمة العسكرية عشان مراتي ,,أصلي مليت النسخة بتاعتي ..وقلت مراتي ما بتخدمش جيش لذلك مالهاش لزمة ..بس الموظفى قالتلي لأ لازم تعبيها ...قمت مليتها وقدمتها ...وطبعا بتوقيع المدام ...المهم .ماسألتنيش عن موضوع نسخ الCSQ ...وأني أخطأت بتقديم النسخ المطلوبة ...فالسؤال ..هي الحكاية دي ممكن تاثر علي ..ولازم أتأكد من النسخ المقدمة ..والنسخ اللي فاضلة ..

انا اتأكدت من النسخ اللي مقدمها ...تلاتة صحيحة ...والرابعة بتاعة الولد الصغير باعت النسخة التوتالير بدل ما ابعت immigration -canada ....وأنا ان بروسس من 6/7 ..فا اعمل ايه دلوقتي [/size]:roseop:

عليا النعمهة انتو منورين يا جدعان.....ياعم الحاج مازن كله بيترجم حتى صوره شهاده الجيش...وممكن تترجم انجليزى او حتى فرنساوى...بالنسبه للشهادات فانا باعت اصول وده اللى اعرفه اما وانك باعت صوره طبق الاصل فده عادى جدا لانه بيعتبر اصل(وهما لو احتاجو الاصول اكيد هيتصلو بيك)....وبالنسبه للابلكيشن انت ممكن تنزلها انجليزى او فرنساوى.....وبناء عليه هتملاها حسب لغتها.............بالنسبه للنسختين اللى اعرفها ان اللى مكتوب عليها(immigration du quebec) دى من اسمها خاصه باجراءات الهجره......اما التوتالير فدى بتقدمها مع اللاندنج عشان دى خاصه بالضمان الاجتماعى والتامين الصحى والتعليم والاعانات وخلافه.....وبالتالى ممكن انت والاخ العزيز حسام يوسف تبعتو ميل للسفاره تقولولهم على اللى حصل وشوف ردهم ولو طلبو منك تبدلهم اكيد هتبدل...

خلينى اقولك ان واحد صاحبى كان بيمتحن عندكم فى بلد الحبايب سوريا اخر اكتوبر اللى فات....فعمنا الممتحن انبسط منه جدا ونجحه وطبعا فى الاخر طبعله الشهادتين (immigration du quebec) ولما جه يقدم نبهته فقالى الاتنين زى بعض

طبعا عمنا بعتلهم ميل فقالوله اسفين جدا ابعتلنا واحده منهم نبدلهالك وقد كان وردوهاله بالبريد....

اطيب الامنيات لكل الحبايب

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

دا رابط لديلفDELF Junior Scolaire A2 200 activités (1CD audio)

لاخونا الى محتاجينه

دا رابط الكتاب http://uploadbox.com/files/p1G3YH1I5N

دا رابط الصوت http://uploadbox.com/files/XXs3HRsNvH

لو مشتغلتش الراوبط عرفونى وانا هحاول اشوفه على موقع تانى

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اخ دون كاملوا انا للاسف معنديش delf b2

لو عايز delf b2

يبقا روح المكتبه الفرنسيه دى فى شارع شامبليون جنب دار القضاء العالى بسى طبعا انت عارف سعره اكيد مبالغ فيه جدا

منور ياعم استروفى وييييييييييييييينك من مده يابو مصر

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

اخ دون كاملوا انا للاسف معنديش delf b2

لو عايز delf b2

يبقا روح المكتبه الفرنسيه دى فى شارع شامبليون جنب دار القضاء العالى بسى طبعا انت عارف سعره اكيد مبالغ فيه جدا

منور ياعم استروفى وييييييييييييييينك من مده يابو مصر

موجود يادكتور ابوسمره يخويا بسى انت عارف بلم عزالى بقا وهسافر خلاص الاجازه انتهت وهنبدا التعب

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عليا النعمهة انتو منورين يا جدعان.....ياعم الحاج مازن كله بيترجم حتى صوره شهاده الجيش...وممكن تترجم انجليزى او حتى فرنساوى...بالنسبه للشهادات فانا باعت اصول وده اللى اعرفه اما وانك باعت صوره طبق الاصل فده عادى جدا لانه بيعتبر اصل(وهما لو احتاجو الاصول اكيد هيتصلو بيك)....وبالنسبه للابلكيشن انت ممكن تنزلها انجليزى او فرنساوى.....وبناء عليه هتملاها حسب لغتها.............بالنسبه للنسختين اللى اعرفها ان اللى مكتوب عليها(immigration du quebec) دى من اسمها خاصه باجراءات الهجره......اما التوتالير فدى بتقدمها مع اللاندنج عشان دى خاصه بالضمان الاجتماعى والتامين الصحى والتعليم والاعانات وخلافه.....وبالتالى ممكن انت والاخ العزيز حسام يوسف تبعتو ميل للسفاره تقولولهم على اللى حصل وشوف ردهم ولو طلبو منك تبدلهم اكيد هتبدل...

خلينى اقولك ان واحد صاحبى كان بيمتحن عندكم فى بلد الحبايب سوريا اخر اكتوبر اللى فات....فعمنا الممتحن انبسط منه جدا ونجحه وطبعا فى الاخر طبعله الشهادتين (immigration du quebec) ولما جه يقدم نبهته فقالى الاتنين زى بعض

طبعا عمنا بعتلهم ميل فقالوله اسفين جدا ابعتلنا واحده منهم نبدلهالك وقد كان وردوهاله بالبريد....

اطيب الامنيات لكل الحبايب

طبعا انا عارف انو كلو بيترجم ...وعارف إن النسخ ممكن تتملي انكلزي او فرنساوي ..كوني اصلا مقدمهم ...بس انا سألتك كنوع من التصحيح والتنبيه للأخوة ...اللي عاوزين يقدمو ...وأنا انشاء الله طالع بعد بكره السفارة بدمشق عشان لي شغلانة هناك وبالمرة اسالهم شخصي عن موضوع نسخ الcsq وعن الميدكال برضو..وشكرا لملاحظتك وبتمنى انو يتشدد عليها ..عشان نحنه زي ما قلت وقت المقابلة بنكون بقمة التركيز وقت الاسئلة ..ولما يقلنا الممتحن انتو نجحتو ...تلاقي الدماغ راح والممتحن بيدينا نصايح نعمل ايه ونبعت ايه ونراجه ايه بكيبك ونسلم ايه ..ونحنه ولا هنا ...بتمنى من الكل يحتفظوا بتركيزهم لآخر لحظة من المقابلة ويفهمو العليمات والتوجيهات كويس ...[/size]

رابط هذا التعليق

طبعا انا عارف انو كلو بيترجم ...وعارف إن النسخ ممكن تتملي انكلزي او فرنساوي ..كوني اصلا مقدمهم ...بس انا سألتك كنوع من التصحيح والتنبيه للأخوة ...اللي عاوزين يقدمو ...وأنا انشاء الله طالع بعد بكره السفارة بدمشق عشان لي شغلانة هناك وبالمرة اسالهم شخصي عن موضوع نسخ الcsq وعن الميدكال برضو..وشكرا لملاحظتك وبتمنى انو يتشدد عليها ..عشان نحنه زي ما قلت وقت المقابلة بنكون بقمة التركيز وقت الاسئلة ..ولما يقلنا الممتحن انتو نجحتو ...تلاقي الدماغ راح والممتحن بيدينا نصايح نعمل ايه ونبعت ايه ونراجه ايه بكيبك ونسلم ايه ..ونحنه ولا هنا ...بتمنى من الكل يحتفظوا بتركيزهم لآخر لحظة من المقابلة ويفهمو العليمات والتوجيهات كويس ...[/

رابط هذا التعليق

طبعا انا عارف انو كلو بيترجم ...وعارف إن النسخ ممكن تتملي انكلزي او فرنساوي ..كوني اصلا مقدمهم ...بس انا سألتك كنوع من التصحيح والتنبيه للأخوة ...اللي عاوزين يقدمو ...وأنا انشاء الله طالع بعد بكره السفارة بدمشق عشان لي شغلانة هناك وبالمرة اسالهم شخصي عن موضوع نسخ الcsq وعن الميدكال برضو..وشكرا لملاحظتك وبتمنى انو يتشدد عليها ..عشان نحنه زي ما قلت وقت المقابلة بنكون بقمة التركيز وقت الاسئلة ..ولما يقلنا الممتحن انتو نجحتو ...تلاقي الدماغ راح والممتحن بيدينا نصايح نعمل ايه ونبعت ايه ونراجه ايه بكيبك ونسلم ايه ..ونحنه ولا هنا ...بتمنى من الكل يحتفظوا بتركيزهم لآخر لحظة من المقابلة ويفهمو العليمات والتوجيهات كويس ...[/

ابقا خد معاك ال سي اس كيو ال (immigration canada)

عشان غالبا والله اعلم هيتطلبو منك

وكده كده فالاخر خااالص مع الفيزا انشاء الله هتاخد اصول ورقك

ربنا معاااك

رابط هذا التعليق

حد بيندة عليا هناااااااااااااااااااا

مين اخويا وصحبى فايزر تعيش على سؤالك انا موجودة اهو انت اللى فينك

انا لسة ان بروسيس 25\5

دعواتك

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

جيسيكا حد يطمنا عليها بقالها كتيير مش بتكتب

ربنا يجعل المانع خير ويكرمها بقا بالميديكال الدور عليها كده افتكر

أنت اللى واحشنا يا عمنا :happy:

أنت فين امال طيب؟

مختفى بقالك فترة ليه؟

يا عم فايزر خليك معانا أهو نساعد الدفعات الى بعدنا

وانت معلوماتك عظيمة وكتيرة

ماتبقاش تغيب عننا

رابط هذا التعليق

[

صبح يا عم باتمان

connaissece longuistique يعنى درجه معرفتك اللغويه .....فاكر وانت فى العملى لما المعيده تقعد تاكل فى ودانك وهيا بتمتحنك فى شفوى العملى وفى الاخر تحطلك a أو b أوc على جلده كتاب العملى؟ هى دى زيها وبتتكتب فى السى اس كيو, وبالنسبه للحرف اففففففففففففففف....فأنا جايبه وكنت فاكر انهfaible يعنى ضعيف......لكن اما وانه طلع زى الفل فخلينى اقولكم انه كان بمجهود شخصى ومن غير لا مركز ثقافى ولا حتى فيلم ثقافى......ويبقى الادااااااااااااااااء اثناء المقابله وخلى حد يقول كوسه بقه :happy: :blush2: :lol:

حبيب قلبى ابو زمل د0 ابو سمرة

معليش الصيادلة دايما مستهدفين لكن انت قدها ههههههههههههه

انا كنت عايز اعرف اية الدرجات غير ال f لان ناس مكتوبلها حاجات تانية

عشان كدة كان نفسى انسة ايمان تفهمنا وجة نظرها واشمعنى f

لان فى حياتى كلها اعرف الترتيب A1-AB1-BC1-C2

الناس اللى اتبعتلها السى اس كيو مين غير انتلر فيو يبقوا اية --؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

توووووووووووووووووووووووووووت....معلش يا عم حسام اذا كنت اكلتلك ودانك...واسف انى اقحمتك مع مازن فى موضوع الابلكيشن الفيدرال(العتب عالنظر يا زمل)...اصلى شفت مداخله بالازرق تحت مداخله مازن قلت علطول يبقى الحاج حسام المميز...

انا شايف صيدلى كندى منور اهه انت فين يا عوبد...فين اسالتك ؟انت جالك ميديكال من غير ما تقدم يبنى ولا الصيدليه بتبيع ب150 جنيه فى اليوم ومش لاحق تهرش

خش يا عوبد كده امال :happy: :blush2: :lol:

تحياتى

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

حبيب قلبى ابو زمل د0 ابو سمرة

معليش الصيادلة دايما مستهدفين لكن انت قدها ههههههههههههه

انا كنت عايز اعرف اية الدرجات غير ال f لان ناس مكتوبلها حاجات تانية

عشان كدة كان نفسى انسة ايمان تفهمنا وجة نظرها واشمعنى f

لان فى حياتى كلها اعرف الترتيب A1-AB1-BC1-C2

الناس اللى اتبعتلها السى اس كيو مين غير انتلر فيو يبقوا اية --؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يبقو مخاويين يا ريس......اللى على على سيبك انت....انا حاسس ان حد منهم هيطلع دلوقتى يقولك احنا اخدناها ازاى وليه ...ربنا يوفق الجميع

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انا متشكر جدا عالاهتمام والرد من الجمييع أما بالنسبة للأسئلة فانا وراكوا وراكوا انا لسه مقدم عالمستوى الاول فى المركز الثقافى وهنبدأ بكره لكن للأسف كورس نصف مكثف يعنى هيعد شهر وتلات أسابيع كل ده المستوى الاول انا حاسس انى هشد فى شعرى ....محتاج سنتين عشان ازبط لغة بس ولا ايه ؟؟؟؟؟فيدونى يا جماعة الخير انا عايز انجز وكمان المستوى زى ما انتوا عارفين بالشىء الفلانى...اعمل ايه واخاف بعد ما الواحد فرح بسرعة الاجراءات وتحديد وقرب معاد المقابلة اتأخر فى دراسة الفرنساوى والقوانين تتغير علما بان الملف جاهز فاييه رأيكوا يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولو حد يقولى من اول ما اقدم لحد لما ان شاء الله كده ادوس برجلى على ارض كيبك قد ايه؟؟؟؟؟؟وربنا يسهل دا الطريق طويل بس ان شاء الله قدها

رابط هذا التعليق

شكر خاص لدكتور ابو سمرة ودكتو حسام انكم رديتوا على موضوع الرسالة دى

الحقيقة يا دكتور حسام انا اصلا مفهمتش الرسالة خالص ولا بيقول اية اخينا دة كانى بفك شفرة

عموما ربنا يهدى

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

انا متشكر جدا عالاهتمام والرد من الجمييع أما بالنسبة للأسئلة فانا وراكوا وراكوا انا لسه مقدم عالمستوى الاول فى المركز الثقافى وهنبدأ بكره لكن للأسف كورس نصف مكثف يعنى هيعد شهر وتلات أسابيع كل ده المستوى الاول انا حاسس انى هشد فى شعرى ....محتاج سنتين عشان ازبط لغة بس ولا ايه ؟؟؟؟؟فيدونى يا جماعة الخير انا عايز انجز وكمان المستوى زى ما انتوا عارفين بالشىء الفلانى...اعمل ايه واخاف بعد ما الواحد فرح بسرعة الاجراءات وتحديد وقرب معاد المقابلة اتأخر فى دراسة الفرنساوى والقوانين تتغير علما بان الملف جاهز فاييه رأيكوا يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولو حد يقولى من اول ما اقدم لحد لما ان شاء الله كده ادوس برجلى على ارض كيبك قد ايه؟؟؟؟؟؟وربنا يسهل دا الطريق طويل بس ان شاء الله قدها

معلش يا دكتور

حضرتك قدمت امتى؟

وكاتب مستوي كام؟

رابط هذا التعليق

Kenney’s report indicates that that target will be maintained for 2010 as well.

One dramatic difference between the immigration plans for 2009 and those for 2010, however, is the number and proportion of newcomers that are expected to immigrate under a Provincial Nomination or Selection Program.

In his 2008 report to parliament, Kenney had announced that an expected 20,000 to 26,000 Provincial Nominees would be arriving in Canada in 2009. One year on, the expected number of immigrants in those categories has increased to 37,000 to 40,000. This reflects the increasing responsibility provinces are taking on with regard to selecting their own immigrants.

The province of Quebec, which selects all its own immigrants under an agreement with the federal government, is also expected to welcome a greater proportion of the Economic immigrants Canada is expecting in 2010—a ten per cent increase over 2009.

Given that the provinces are progressively playing a larger role in their immigration programs, it is important for candidates to consider all the Canadian immigration options available to them

زياده مضاعفه للمهاجرين الي كيبيك وباقي الافراد المختارين من باقي المقاطعات علي حساب المهاجرين الفيدرالي

midooo

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...