اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

:dance:أخوانى الأعزاء و أخواتى العزيزات

أتمنى التوفيق للجميع و لى عندكم رجاء حار

اللى يوصله طلب الميديكال أو طلب الجوازات من السفارة الكندية بالقاهرة

ينوبه فينا ثواب و يطمنا و نفرح له و نفرح معاه

و من كل قلبى بأدعى للشغالين جوه السفارة

ربنا يقويكم و يتحقق المراد

لحسن مرارتى إتفقعت

رابط هذا التعليق

هل في مشكلة لو كنت كتبت في ال application الأولي اللي راحت كندا أن مستويا في الفرنساوي المستوي الأول و بعدين غيرتها الي مفيش مستوي خالص في الفرنساوي في ال ابapplication اللي هنا في السفارة ....انا الحمد لله من غير درجات اللغة التانية انا درجاتي معدية و امتحنت اليلتس و جبت اللي انا عايزة و اللي هوة يديني الدرجات المطلوبة ... أرجو الإفادة

عادي

ماشي الحال

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

هل في مشكلة لو كنت كتبت في ال application الأولي اللي راحت كندا أن مستويا في الفرنساوي المستوي الأول و بعدين غيرتها الي مفيش مستوي خالص في الفرنساوي في ال ابapplication اللي هنا في السفارة ....انا الحمد لله من غير درجات اللغة التانية انا درجاتي معدية و امتحنت اليلتس و جبت اللي انا عايزة و اللي هوة يديني الدرجات المطلوبة ... أرجو الإفادة

عادي

ماشي الحال

انا متشكر علي الرد بس دة معناة ان مافيش مشكلة ... طب بعد أذنكم ممكن حد يرد علي موضوع المواعيد في السؤال الاول ... جزاكم لله خيراً

رابط هذا التعليق

هل يجب فعلا أرسال كل الاصول الي السفارة في القاهرة ....

وهل ممكن انتظر و لا ارسل ال proof of fund حتي يتم طلبة مني أم يجب ارسالة من الاول مع الاوراق و نفس الكلام علي الفيش و الا بردة لازم من الاول

و هل الميل كفاية اني اطبعة و ارفقة بالورق ولا لازم الجواب ال hard copy علشان انا لسة مجاليش الجواب لحد دالوقتي و هما بعتوا الميل من يوم 12 ابريل

شكراً و اسف علي الاسئلة الكتير بس انا وجدت تعاون في هذا المكان لو كانت مصر كلها بتعمل كدة مكانش دة بقي حالنا...

رابط هذا التعليق

يا جماعه الله يكرمكم أنا برج من نافوخى طار

المكتب بتاع نيودلهى فى الهند أزحم مكتب فى الدنيا و مع ذلك الحالات بتخلص بسرعة البرق و كندا اتملت هنود بالهبل

و المكتب بتاع الصين الحالات فيه زى الهم على القلب و بيخلصوها

علما بأن كل خطوات دراسة الملفات فى المكتبين بتتعمل بالكامل و مفييش أى مجاملات خالص

العاهات اللى عندنا دوول بيهببوا إيه ؟

و معيشنا الوهم إنهم بيعملوو سيكيورتى تشيك و قلبى بيقولى إنهم نصابيين و السكيورتى تشيك دهوه ما يخدش أكتر

من أسبوع للحاله الواحده

أممال إيه لازمة الكومبيوترات و ثورة الإتصالات اللى خاوتينا بيها

دا الورق اللى إحنا باعتينهولهم فيه قصة حياة كل واحد مننا شاملة أسرته و عيلته و كافة تفاصيل حاله و أحواله

دا اللى بيقدم هجره لأمريكا مبيطلعوش عينه زينا كده

و الله لأكون السبب فى رفدهم من السفاره واحد واحد بعون الله .... يبقوا يمترقعوا براحتهم

و لا أنا كلامى غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة yassergaafar
رابط هذا التعليق

المكتب بتاع نيودلهى فى الهند أزحم مكتب فى الدنيا و مع ذلك الحالات بتخلص بسرعة البرق و كندا اتملت هنود بالهبل

علما بأن كل خطوات دراسة الملفات فى المكتبين بتتعمل بالكامل و مفييش أى مجاملات خالص

و معيشنا الوهم إنهم بيعملوو سيكيورتى تشيك و قلبى بيقولى إنهم نصابيين و السكيورتى تشيك دهوه ما يخدش أكتر

من أسبوع للحاله الواحده

دا الورق اللى إحنا باعتينهولهم فيه قصة حياة كل واحد مننا شاملة أسرته و عيلته و كافة تفاصيل حاله و أحواله

و الله لأكون السبب فى رفدهم من السفاره واحد واحد بعون الله .... يبقوا يمترقعوا براحتهم

صدقني وانا كمان في نفس الحيرة اذا نظرنا لحالة الدكتور قيناوى انه باعت الورق بتاعة من 11/2008وحتي الان يم يصل له اي طلب ميديكال وانا بدورى اتصلت بمكتب المحامي لاتاكد هل فعلا الامور اصبحت بطيئة لحد ان الموضوع يتم خلال 24 شهر بدلا من 6-12 شهر وتم فعلا التاكيد من قبل المحامي ان هناك ملفات تم ارسالها للسفارة من 7/2009 ولم يصل لهم اي شي حتي الان

وبالنظر الي هؤلاء لدي سؤال هما شغالين في ايه بالظبط

لما الملفات القديمة اللي قبل ظهور اللستة موقفنها شوية و مش شغالين فيها و الملفات الجديدة برده موقفنها بالطريقة دي وامال هما بيعملوا ايه بالظبط

ولا لما نزلوا التايم بروسيسنج علي سايت كندا بتاع كل سفارة وقالوا ان سفارة القاهرة تاخذ من 3 الي 8 شهور علي اساس ايه بالظيط ولا يمكن علي اساس العينة الوحيدة مش العشوئية زى ما هما بيقولوا اللي هما بيتكونوا من عشرة افراد اقصدي العشرة المحظوظين اللي اختيروا ليثبتوا بيهم انهم فعلا شغالين بكل همه ونشاااااااااااااااااط :lol:

يا رب اعطنا الصبر في البلد دي ويارب بعد دا كله ما يجيش الرفض علي اديهم

رابط هذا التعليق

من أسبوع للحاله الواحده

صدقني وانا كمان في نفس الحيرة اذا نظرنا لحالة الدكتور قيناوى انه باعت الورق بتاعة من 11/2008وحتي الان يم يصل له اي طلب ميديكال وانا بدورى اتصلت بمكتب المحامي لاتاكد هل فعلا الامور اصبحت بطيئة لحد ان الموضوع يتم خلال 24 شهر بدلا من 6-12 شهر وتم فعلا التاكيد من قبل المحامي ان هناك ملفات تم ارسالها للسفارة من 7/2009 ولم يصل لهم اي شي حتي الان

وبالنظر الي هؤلاء لدي سؤال هما شغالين في ايه بالظبط

لما الملفات القديمة اللي قبل ظهور اللستة موقفنها شوية و مش شغالين فيها و الملفات الجديدة برده موقفنها بالطريقة دي وامال هما بيعملوا ايه بالظبط

ولا لما نزلوا التايم بروسيسنج علي سايت كندا بتاع كل سفارة وقالوا ان سفارة القاهرة تاخذ من 3 الي 8 شهور علي اساس ايه بالظيط ولا يمكن علي اساس العينة الوحيدة مش العشوئية زى ما هما بيقولوا اللي هما بيتكونوا من عشرة افراد اقصدي العشرة المحظوظين اللي اختيروا ليثبتوا بيهم انهم فعلا شغالين بكل همه ونشاااااااااااااااااط :lol:

يا رب اعطنا الصبر في البلد دي ويارب بعد دا كله ما يجيش الرفض علي اديهم

من وجهة نظرى أعتقد إن وصول عدد ضخم من الشكاوى يوميا من كل اللى لسه متعطلين و ترسل على الإمييل بتاع وزير الهجره الكندى و رئيس الوزراء الكندى

أكيد الضغط ده ممكن يخلى وزير الهجره الكندى يرفد كل اللى شغالين فى السفاره و يعين طقم جديد

و ده حيسمع أكيد فى بقية مكاتبهم حول العالم على طريقة أضرب المربوط يخاف السايب

تم تعديل بواسطة yassergaafar
رابط هذا التعليق

وهل ممكن انتظر و لا ارسل ال proof of fund حتي يتم طلبة مني أم يجب ارسالة من الاول مع الاوراق و نفس الكلام علي الفيش و الا بردة لازم من الاول

و هل الميل كفاية اني اطبعة و ارفقة بالورق ولا لازم الجواب ال hard copy علشان انا لسة مجاليش الجواب لحد دالوقتي و هما بعتوا الميل من يوم 12 ابريل

شكراً و اسف علي الاسئلة الكتير بس انا وجدت تعاون في هذا المكان لو كانت مصر كلها بتعمل كدة مكانش دة بقي حالنا...

السلام عليكم يا اخ شاكر

بالنسية لل 120 يوم تبدأ من تاريخ الايميل اللى وصل لك, والاصول المطلوبة وفقا للايميل اللى وصلك لازم تبعتها الى مكتب القاهرة, ويفضل تبعت ال proof of funds و الفيش المرة دى برضه والتزم بكل الورق المطلوب منك فى الايميل, وبالنسبة للجواب ال hard copy فوزارة الهجرة بقت بتكتفى بالايميل فقط.

والله الموفق.

رابط هذا التعليق

طريقه تعبئه الابليكيشن للفيدرال

بالعربي

تحميل من الرابط التالى

http://www.BLOCKED35/download/761183118bc6398d/

بالتوفيق

لا تستحِ من إعطاء القليل فإن الحرمان اقل منه,,

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا اخر حاجة جتلى الفيزا غلط فبعت شيك و حتى الن لم يصل شى فبعت من عشر ايام للسفارة فى القاهرة فبعتولى انه لازم اكمل الورق للسفارة و بيقولوا انة كندا بعتتلى تطلب بقيت الورق و انا مجاليش حاجة منهم العمل ايه ؟؟؟؟

السلام عليكم يا اخ شاكر

بالنسية لل 120 يوم تبدأ من تاريخ الايميل اللى وصل لك, والاصول المطلوبة وفقا للايميل اللى وصلك لازم تبعتها الى مكتب القاهرة, ويفضل تبعت ال proof of funds و الفيش المرة دى برضه والتزم بكل الورق المطلوب منك فى الايميل, وبالنسبة للجواب ال hard copy فوزارة الهجرة بقت بتكتفى بالايميل فقط.

والله الموفق.

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا اخر حاجة جتلى الفيزا غلط فبعت شيك و حتى الن لم يصل شى فبعت من عشر ايام للسفارة فى القاهرة فبعتولى انه لازم اكمل الورق للسفارة و بيقولوا انة كندا بعتتلى تطلب بقيت الورق و انا مجاليش حاجة منهم العمل ايه ؟؟؟؟

السلام عليكم يا اخ شاكر

والله الموفق.

لو سمحت يا emydoov توضح حالتك اكتر

يعنى الغلطة طلعت فى الابليكيشن فرجع من نوفاسكوشيا ولا انت وصلت لمرحلة اصدار الفيزا وطلع فيها غلطة, وايه هى خطوات وتواريخ مراسلاتك المختلفة مع السفارة او نوفاسكوشيا

رابط هذا التعليق

منور يا حاج سلامة

ايمي دوف

لو تتفضلي بسنخ خطال السفارة ( مع حذف الخصوصيات ) ممكن نفيدك

وهل فيه فايل نومبر معاكي

رابط هذا التعليق

انا بعت الورق و نوفا سكوتيا بعتوا ان البنك فيزا مش صحيحة و بعتلهم بعد كدة شيك و فات وقت طويل و كمان الفيل نبمر مش شغال على السيت فبعت للسفارة فى مصر فردوا بعت 10 ايام انه لازم ابعت بقيت الأوراق لانة نوفا بعتتلى انه اكمل فى حين انه انا موصلنيش ميل منهم اعمل ابه ؟

السلام عليكم يا اخ شاكر

والله الموفق.

يعنى الغلطة طلعت فى الابليكيشن فرجع من نوفاسكوشيا ولا انت وصلت لمرحلة اصدار الفيزا وطلع فيها غلطة, وايه هى خطوات وتواريخ مراسلاتك المختلفة مع السفارة او نوفاسكوشيا

رابط هذا التعليق

انا حصل معايا مشكلة من يومين

كنت باعتة الابليكيشن بتاريخ 18/3/2010

وكنت متابعة الخطوات مع دكتور قناوى - ربنا يباركله ويوفقه - بصراحة ساعدنى كتير - خطوة بخطوة عن طريق النت والمراسلات

لكن للاسف رجعلى الملف من يومين - اترفض - ومتعلم على كام بند من بنود الابليكيشن بالهاي لايت تقريبا فيه اخطاء وكمان الشيك رجع ومكتوب الجملة دى

the application form which you completed is no longer acceptable in order to contiue processing your application we require the following applications to be completed Application Declaration / Schedule IMM 0008 Schedule 1 )

Schedule 3 economic class IMM 0008 Schedule 3 -

these application can be found at

www.cic.gc .ca/english/information /application/skilled.asp

هو النظام الجديد لو اى حد يدينى معلومة - ايه اللى التغيير من اللى بعت فى 2009 عن اللى بعت فى 2010

ارجو الافادة ضرورى - حد يقولى ايه الاختلاف او ايه الجديد واللى اعمل احتياطي فيه وانا بابعت الابليكيشن مرة تانية

علما بان وظيفة جوزى محاسب ( مدير مالى ) وهو المقدم الرئيسي وعمره 37 سنة

اتمنى ان حد يفيدنى

اغابي

:roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

منور يا حاج سلامة

ايمي دوف

لو تتفضلي بسنخ خطال السفارة ( مع حذف الخصوصيات ) ممكن نفيدك

وهل فيه فايل نومبر معاكي

نص الخطاب

Good Day,

Please note that you were advised about documents required in the letter sent to you from CIO-Sydney , you may visit our website http://www.cic.gc.ca/english/information/a...ons/skilled.asp for further information.

It is up to the applicant to submit the application and documents at the embassy within 120 days from the date of the letter sent to him from CIO-Sydney.

Once application and documents received, we will proceed with the processing of file.

معايا فايل نمبر بس كل مرة بدخلة بيقول انه معلومات خاطئة

رابط هذا التعليق

انا بعت الورق و نوفا سكوتيا بعتوا ان البنك فيزا مش صحيحة و بعتلهم بعد كدة شيك و فات وقت طويل و كمان الفيل نبمر مش شغال على السيت فبعت للسفارة فى مصر فردوا بعت 10 ايام انه لازم ابعت بقيت الأوراق لانة نوفا بعتتلى انه اكمل فى حين انه انا موصلنيش ميل منهم اعمل ابه ؟

السلام عليكم يا اخ شاكر

والله الموفق.

ده نورك يا دكتورنا العزيز قناوى

بالنسبة لemydoov انا شايف ان مش قدامك غير الانتظار, ولو المدة زادت لدرجة كبيرة, تبعتى جواب توضيحى ل نوفاسكوشيا فيه صور الورق بتاعك والشيك والفيل نمبر وتشوفى اي ه ردهم.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

انا حصل معايا مشكلة من يومين

كنت باعتة الابليكيشن بتاريخ 18/3/2010

وكنت متابعة الخطوات مع دكتور قناوى - ربنا يباركله ويوفقه - بصراحة ساعدنى كتير - خطوة بخطوة عن طريق النت والمراسلات

لكن للاسف رجعلى الملف من يومين - اترفض - ومتعلم على كام بند من بنود الابليكيشن بالهاي لايت تقريبا فيه اخطاء وكمان الشيك رجع ومكتوب الجملة دى

the application form which you completed is no longer acceptable in order to contiue processing your application we require the following applications to be completed Application Declaration / Schedule IMM 0008 Schedule 1 )

Schedule 3 economic class IMM 0008 Schedule 3 -

these application can be found at

www.cic.gc .ca/english/information /application/skilled.asp

هو النظام الجديد لو اى حد يدينى معلومة - ايه اللى التغيير من اللى بعت فى 2009 عن اللى بعت فى 2010

ارجو الافادة ضرورى - حد يقولى ايه الاختلاف او ايه الجديد واللى اعمل احتياطي فيه وانا بابعت الابليكيشن مرة تانية

علما بان وظيفة جوزى محاسب ( مدير مالى ) وهو المقدم الرئيسي وعمره 37 سنة

اتمنى ان حد يفيدنى

اغابي

:roseop:

ولا يهمك يا اغابي ان شاء الله خير

واطمني لسة بدري علي اللستة

ساعات الفورمز بتيقي محفوظة علي الكومبيوتر وساعات بيعدلوا في الخانات فخدي بالك انك تنزلي احدث نسخة

ثانيا

خدي بالك ان فيه نسخ من الطلبات بتبقي مزدوجة ليكي ولجوزك

عموما هنتابع تاني وما تزعليش

رابط هذا التعليق

بس السفارة فى مصر ردت و قالت انة المفروض فى ميل اتبعت انه مطلوب الأوراق انا خايفة ال120 يوم يعدوا

السلام عليكم يا اخ شاكر

والله الموفق.

ده نورك يا دكتورنا العزيز قناوى

بالنسبة لemydoov انا شايف ان مش قدامك غير الانتظار, ولو المدة زادت لدرجة كبيرة, تبعتى جواب توضيحى ل نوفاسكوشيا فيه صور الورق بتاعك والشيك والفيل نمبر وتشوفى اي ه ردهم.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

اوكي

حضرتك معاكي الفايل نومبر بتاع نوفا سكوتشيا ؟ تسع ارقام اولهم b ?

اوكي

يبقي ابعتي ملفك كاملا للسفارة في القاهرة متضمنا الفايل نومبر بتاع نوفا سكوتشيا

وايضا تكوني ارسلتي الشيك لنوفا سكوتشيا ثانية

يبقي ضربتي عصفورين بحجر واحد

والكرة هتبقي عندهم

ده رايي والله الموفق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...