اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل تعاني من زيادة الوزن؟؟ نفسك تخس ؟؟ أدخل ..

ام بلال

Recommended Posts

:unsure: يام بلال ياقمر مردتيش على سؤالى السابق وشكرا للجميل بلال وربنا يبارك فيه انا عندى خبرين واحد حلو وتانى وحش حبدا بالحلو نزلت 800 جرام والوحش اكلت قطعه تورتايه كبيره حبيتين فى العشاء ونمت قبل مكمل 3 ساعات والله انا كنت منتضمه جدا طول الاسبوع وكنت مقلله الاكل جدا بس امبارح ربنا يسهل وانشاء الله حكمل كويس واهو كويس انى قل وزنى من اول اسبوع وجزاك الله عنا كل خير :lol:

رابط هذا التعليق

• الردود 284
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اللهم اغفر لكاتبه وناشريه ولكل من شارك فيه ولوالديهم ما تقدم من ذنبهم وما تاخر وقهم عذاب القبر وعذاب النار وادخلهم الفردوس الاعلى برحمتك انك على ما تشاء قدير يارب العالمين

تم تعديل بواسطة زهرة الالم

اللهمَّ أعنّي حتى أُخرِج من الثلج لهباً.. ومن اليأس أملاً.. ومن الظلمة نوراً ..

وهب لي القدرة على تحويل كل معنىً شاردٍ إلى فكرٍ أصيل ..

سأصبر حتى حتى يعجز الصبر عن صبرى

واصبر حتى ينظر الله فى امرى

واصبر حتى يعلم الصبر

انى قد صبرت على شىء أمر من الصبر

سيدنا على بن ابى طالب

رابط هذا التعليق

الأخوات الفضليات " الرشيقات " الإخوة الأفاضل " الرشيقون " :) :

جزاكم الله كل خير على هذا الدعاء ربنا يحفظ ولادي وولادكم جميعا و يبارك فينا كلنا و يرضى عننا جميعا ،

*** أعتذر عن عدم التتابع في إنزال التمارين بسبب الإختبارات و سأحاول قدر إستطاعتي إنزالها ، السماح و العفو ،

*** على فكرة اللي في الصورة إبني " سهل " مش " بلال " :)

*** زهرة ،إيمانو، محمد عبد العزيز ، ترنيم ، أم بودي ، فتفوتة، الأعزاء جميعا ربنا يوفقكم لما يحبه و يرضاه

*** أم بودي ، أنا موافقة على إقتراحك لكن في مشكلة إن كل واحد بدأ في يوم مختلف عن التاني ، فأظن تكون المسابقة

بتسجيل ما حققه كل شخص بعد 3 شهور من بديء خطته في التنظيم و بعد أن يكمل كل عضو 3 شهور ( المرحلة الأولى ، لأن نظامنا

الحصاد الحقيقي له بعد 10 إلى 12 شهر ) ، يمكن إعلان الترتيب في نزول الوزن ، و سأنزل نتيجة المسابقة كموضوع مستقل و أطلب

من أعضاء المنتدى تهنئتهم على قوة إرادتهم :lol: ،ما رأيكم يا حلوين ؟؟؟

ممكن الرجال ، الرجال فقط- إذا لا يوجد مانع- ينزلوا صورة لهم قبل النظام و صورة بعد ما رأيكم ؟؟؟

*** إيمانو الجميلة رديت على مسألة نسيان الأكل في صفحة 10 ، إذا الإجابة غير وافية أعيدي إستفسارك ، ففي الإعادة إفادة

خلي العك بتاع حتة الجاتوه مرة واحدة في الأسبوع في وسط اليوم و تكوني ناوية تروحي تتمشي مثلا بعدها عشان تتحرق ،

إن شاء ربي الرحمن سأقول لكم حلول عملية عندما تعكوا في الأكل wst:: ، لكن لازم بعد إنزال الصور ، ربنا يعين و يسهل .

*** الأخ الفاضل محمد معلش أول مرة أنزل صور :lol: ،و لأننا قعدنا نظبط فيها وقت طويل نزلتها قبل ما يحدث شيء و اضطريت

أعلق بعدها بإذن الله سأتدارك الخطأ في المرات القادمة ، إذا في مشكلة في فهم التمارين قوللي

شكرا لكم جميعا .

تم تعديل بواسطة ام بلال
رابط هذا التعليق

:roseop: معلش انا مكنتش قراه ردك وكان عدى على فى القرائه بس خلاص انا فهمه يارشيقه سلامى لسهل ويارب يكون سهل فعلا فى سمعان الكلام يارب يهديهم هما واولدنا :roseop:
رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا ام بلال وسهل ويجعلهم وكل اولادك من الصالحين امين

شكرا ليكي يا غالية اقتراحاتك جميلة وموافقة نعملها باذن الله

شكلي كده هاروح اشتري الكتاب اللي عندك واسيب كتاب كروز بتاع

8 دقائق من اجل بطن رشيق ولا ايه.............؟

أأجله لبعدين ايه رأيك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ cof):

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

سامحوني يا جماعة على عدم الإنتظام في الكتابة و عدم تنزيل الصور لإنشغالي الشديد و إنشغال أولادي ، سنبدأ إختبارات يوم السبت 31 يناير دعواتكم ، أشكركم جميعا على مشاعركم ربنا يوفقكم و يوفق ولادكم و لكم جميعا بمثل ما دعوتكم ،

بركة الجميلة :

أنا أفضل البدء في هذا الكتاب و تمارينه و هتنزلي عليه مع ضبط كميات الأكل و التوقيت حوالي 13 كيلو ، يمكن بعدها أن تبدأي في تمارين البطن ، و تزيدي برياضة المشي من 10 دقائق يوميا حتى تصلي لساعة أو أكثر على حسب ظروفكم

ربنا يوفقكم جميعا

رابط هذا التعليق

شكرا ام بلال

وزن زوجي الان 83 كيلو مع اللخبطة شوية أمال لو انتظمنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دعواتكم ليا لحسن انا وزني ثبت على 87.5 ولله الحمد

هحاول امشي كل يوم وربنا معانا

ايه أخبار الكرفس حد بقى مدمن كرفس زيي ولا لسه ؟

ربنا معاكم في الامتحانات احنا خلصنا ....... :roseop:

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

:rolleyes: الأخ/الأخت : mkhozamy :

أهلا بحضرتك معانا ، إذا تحب تسجل نفسك لنكون فريق دعم لك نحن تحت أمرك ،

الكتاب للأسف لا أعرف إذا كان متواجد في مصر و لا لأ لكن ممكن أقول يمكن البحث عنه في معرض الكتاب إذا كان لسه لم ينته بعد ،

في حل إن حضرتك تمشي معانا من بداية المشوار و تطول بالك لحد ما أنزل باقي التمارين ال28 ،

:blush2: بركة الحلوة :

بصراحة لسة لم أشتري الكرفس لكن ناوية أجازف ،

مبروك لزوجك ، على فكرة مسألة الثبات مسألة وقتية ، إذا دخلت المشي و التمارين النتيجة أكثر من ممتازة ربنا معاكم .

رابط هذا التعليق

:rolleyes: والله يابركه انا لازم اشترى الكرفس لحسن انا الوقت عندى بدا يتلغبط مع الرضاعه طول الليل بصحى متاخر وحلتى وحشه يبقى علينا بالكرفس وربنا يسهل :blush2:

رابط هذا التعليق

Sister Om Belal

Thanks too much for your reply, i am following you up since first day, but for my bad luck i have no time even to reply, and way my weight is 81 kg and 172 lenght, it seemed ok, i just want to got ride of big stomach, i mean make it in good shape, actaully do what u expalin in every time,

thanks again for help.

Again: Friends if any one bought that books from egypt tell me, or sister Om Belal you can send me the names and i will buy it through internet, it will be easier

thanks again

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

:blink: أعضاء نادي الصحة و الرشاقة :blink:

ناوية على الهجرة 27/12/2008 160 سم الوزن الحالي 72

بركة 27/12/2008 166 سم 89

نيو كمر 28/12/2008 162سم الوزن الحالي ناقص

زوج بركة 28/12/2008 168 سم الوزن الحالي 86كيلو جرام

الأستاذ حسام يوسف 28/12/2008 182سم 110 كيلو

فتفوتة29/12/2008 167 سم 99 كيلو و نص

ماروشكة 30/12/2008 157 سم 100كيلو

ميزو 30/12/2008 176 سم 101 كيلو

إيناس أحمد 31/12/2008 154 سم 70 كيلو

محمد عبد العزيز 1/1/2009 179 سم 116 كيلو

ليدي بيرد 8/1/ 2009 163 سم 98 كيلو

أم بودي 10/1/2009 157 سم 105 كيلو جرام

الأخ محمد 18/1/2009 190 سم 135 كيلو جرام

ايمانو 19/1/2009 162 سم 72 كيلوجرام

mkhozamy يناير / 31/ 2009 172 سم 81 كيلوجرام

أهلا و سهلا بالأعضاء الجدد ، ربنا يوفق الجميع

تم تعديل بواسطة ام بلال
رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل mkhozamy :

من نتائج نظام الثلاث ساعات هو التخلص من دهون البطن ، بحول الله ستتخلص منها و سينزل وزنك ، معظم الرجال يتم تخزين الدهون الزائدة لديهم في بداية الأمر في منطقة البطن ، و ستزول هذه الأعراض مع نزول الوزن ، و حرق الدهون ، ادعولي ربنا يسهل و ألاقي وقت أنزل باقي الصور حتى تتم الفائدة.

الأخت إيمانو :

ربنا يعينك على الرضاعة أنا آخري مع أي طفل عندي سنة و 8 شهور في الرضاعة الطبيعية ، ربنا يعينك و تكملي سنتين و يعينك على لخبطة النوم .

شكرا لكم جميعا

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير ياأم بلال لم أردعلى الموضوع إلا بعدقرآته كله 12 صفحة أخذت يومين لقرآته واستيعابه

الحمدلله بدأت النهادة لأن حكايتى حكاية عمرى 25 وطولى 165 وطول عمرى تختوخة وزنى وصل 125وانا بالثانوية وخسيت بالجامعة بعدنزولى من الخليج 35 كيلو يعنى وزنى 84 وبعدالجواز زدت وضربت الريجيم اللى كنت باعمله فى الاول كنت باكل كل حاجة وكان عندى شرخ فكن بخاف آكل وبامشى عشان الجامعة والمحاضرات وانتى عارفة البنات مع بعضيهم بيفكرو يكونو ملكات جمال عشان تتخطب لكن لما تزوجت تخنت تخنا لقيت عندالغدة الدرقية خامدة وكنت بنام كتير وباكل كتير عرايس بقى بقالى 3 سنين بدون أطفال وفجأة إكتشفت إن عندى تكيسات بالمبايض وتحتاج لعملية والدكتور طالب لازم اخس قبل العملية قلت اجرب رجيمك فى11 يوم يمكن أخس وإن شاء الله هستمر عليه بعدالعملية لأنه ريجيم فعلا يلبى احتياجات النفس المفجوعة

وصل وزنى الان 134كيلو

يارب يجزاك خير و :blush2: ييسر لجميع المسلمين والمسلمات كل معسر

رابط هذا التعليق

اختى الفاضلة ام بلال ...زملائى وزميلاتى اعضاء نادى الصحة والرشاقة سلام اللة عليكم وبركاتة...عندى اعتراف ..فات شهر من يوم مابدأت اتبع هذاالنظام الجميل ولكنى اعترف انى ابتديت ألخبط جامدفى النظام ودة من حوالى اسبوع لا اعرف هل تسرب الملل الى نفسى من مراقبة الساعة وانى لااكل الا بمواعيد وخصوصا انا بطبعى ملولة اتحمس بسرعة حماسا شديدا وبالتدريج افقد حماسى وذلك فى كل امور حياتى تقريبا ارجو الا تتضايقوا من كلامى وتقولوا انى بحبطكم ارجو ان توسعوا لى صدوركم وتفسحوا لى لان كلامى فى النهاية حيريحكم ويشجعكم اكتر على المواصلة باذن اللة بس استنوا علية ..المهم..يمكن كمان هذا الميزان العنيد الذى لا يكاد يتحرك رغم مرور اكثر من 3 اسابيع يمكن المغريات الفظيعة التى يأتى بها زوجى كل يوم وخصوصا فى المساء وكانها مؤامرة ويقعد هو والمفاعيص التلاتة ياكلو فى سيمفونية عزف على اوتار قلبى ويقولولى انتى معانا ولا خارج نطاق الخدمة معرفش كل دة دفعنى الى اللخبطة البسيطة ثم المزيد والمزيد من التجاوزات لمدة اسبوع والنهاردة قمت من النوم وقلت اشوف نفسى على الميزان اكيد مانزلتش حاجة الاسبوع دى وهالنى ما رأيت وجدت نفسى زدت الكيلو ونص كيلو اللى نزلتهم فى 3 اسابيع وكان بمثابة صفعة وخبطة على دماغى يانهار مش فايت واكتأبت وتملكنى غضب وحنق شديد من نفسى...وبعد العصر بعد ما انهيت التزاماتى المنزلية قعدت افكر انا لية كل مرة اعمل ريجيم اتحمس وبعدين اكسل قبل ما اوصل للوزن المطلوب مع ان النظام هنا مختلف ومافيهوش حرمان لكن فية تنظيم مواعيد وتقليل الكمية يمكن عشان ماتعودتش على تنظيم مواعيد الاكل وحاسة انة بيقيدنى وقعدت اوازن بين المكاسب والاستفادة من اتباع نظام غذائى وبين ان اكون على راحتى واكل بعشوائية فى اى وقت وباى كمية ووجدت ان كل المكاسب والاهداف التى اسعى اليها اهداف دنيوية بحتةوهذا ليس عيبا مثل ارتداء مايحلو من الملابس والموديلات اوالتخلص من شعور الضيق والحرج والاحباط والالم اذا اعطتنى احداهن اكبر من سنى ومثل الروح المعنوية المرتفعة والثقة بالنفس والنشاط والحيوية والخفة والتخلص من الام المفاصل والظهر و و و... كل ذلك جميل ولكن.. اين الجانب الروحى فى الموضوع وهو الاهم والاولى اليس الاولى ان اتبع نظاما غذائيا وان انظم طعامى كما وكيفا وتوقيتا لوجة اللة تعالى وطاعة لة سبحانة وتعالى واتباعا لما جاء فى القران الكريم الم يقل ربنا جل وعلا " وكلوا واشربوا ولا تسرفوا" وكانى لاول مرة انتبة لتلك الاية الرائعة وانا اتخبط فى موضوع الريجيم منذ زمن لو اننى فعلت ما فعلت طلبا لرضا ربى وفكرت قبل ان اندفع فى التهام الطعام ان ذلك والعياذ باللة سيغضبة لكنت وبتلقائية نظمت طعامى دون عناء .."من ترك شيئا للة عوضة اللة خيرا منة".. ولنا فى رسول اللة اسوة حسنة "بحسب ابن ادم لقيمات يقمن صلبة فان كان لا محالة فثلث لطعامة وثلث لشرابة وثلث لنفسة" وايضا " نحن قوم لاناكل حتى نجوع واذا اكلنا لا نشبع" اخوتى عندما وصلت الى هذة النتيجة شعرت بارتياح شديد وقررت ان ابدأ من جديد ولا انظر ورائى وهدفى الاول والاخير هو طاعة اللة واتباع سنة رسولة صلى اللة علية وسلم وانا على ثقة من النجاح ثقة فى اللة فاللة لا يضيع اجر من احسن عملا وسيوفقنى ان شاء اللة وكلما اشتهيت طعاما واردت التهامة فساتذكر ان من ترك شيئا للة عوضة اللة خيرا منة فالانسان لا يعيش حتى يأكل بل يأكل حتى يعيش ويكفية القليل كما قال لنا الحبيب صلى اللة علية وسلم ودمتم بكل خير

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

:roseop: أعضاء نادي الصحة و الرشاقة :ninja:

ناوية على الهجرة 27/12/2008 160 سم الوزن الحالي 72

بركة 27/12/2008 166 سم 89

نيو كمر 28/12/2008 162سم الوزن الحالي ناقص

زوج بركة 28/12/2008 168 سم الوزن الحالي 86كيلو جرام

الأستاذ حسام يوسف 28/12/2008 182سم 110 كيلو

فتفوتة29/12/2008 167 سم 99 كيلو و نص

ماروشكة 30/12/2008 157 سم 100كيلو

ميزو 30/12/2008 176 سم 101 كيلو

إيناس أحمد 31/12/2008 154 سم 70 كيلو

محمد عبد العزيز 1/1/2009 179 سم 116 كيلو

ليدي بيرد 8/1/ 2009 163 سم 98 كيلو

أم بودي 10/1/2009 157 سم 105 كيلو جرام

الأخ محمد 18/1/2009 190 سم 135 كيلو جرام

ايمانو 19/1/2009 162 سم 72 كيلوجرام

mkhozamy يناير / 31/ 2009 172 سم 81 كيلوجرام

نسمات منعشة فبراير/5/2009 165 سم 134 كج

ربنا يوفق الجميع ، الله معكم ثم نحن معكم ندعمكم

رابط هذا التعليق

8 رياضة :

اخراج : أم بلال :roseop:

دعم فني : بلال :wub:

تنفيذ على الهواء : برنسيس " ياسمينة " :ninja:

اليوم الثاني :

الكتفان و عضلات البطن :

وضع الطائرة :

يمكنك القيام بهذا التمرين في وضع الجلوس أو واقفا ، ازفر و ارفع ذراعيك للخارج إلى جانبيك . توقف بمجرد أن تصل يداك إلى مستوى الكتفين . حافظ على هذا الوضع لمدة 60 ثانية ، مع التنفس بشكل طبيعي . حاول أن تحافظ على استرخاء كتفيك بعيد عن أذنيك . قد تبدو بسيطة إلا أنك ستشعر بالإرهاق في كتفيك

وضع الخلاط :

اجلس أو قف في وضع جيد . اجعل عمودك الفقري مستقيما و ظهرك مستويا . أرخ كتفيك .ازفر بينما تشد عضلات بطنك . قم بصنع قبضة بإحدى يديك و دلك أسفل القبضة فوق منتصف منطقة السرة ( كما لو أنك تخلط البيض و الدقيق و اللبن لعمل الكيك ) هذا سيجبرك على الحفاظ على عضلات بطنك منقبضة بقوة . حافظ على هذا الوضع لمدة 60 ثانية بينما تتنفس بشكل طبيعي .

رابط هذا التعليق

:ninja: الأخت أم بودي هرجعلك قريبا للرد عليك .

:roseop:

لا تنسوا يا حلوين أن ال 28 يوم كل يوم صباحا بعد صلاة الفجر مباشرة و قبل تناول الفطور ، تعمل تمرينين موضح كل يوم لوحده ،

- تسخين لمدة 30 إلى 60 ثانية

- التمرين الأول دقيقة ثم الثاني دقيقة و هكذا بالتبادل كل تمرين 4 مرات

- - ثم تمارين الإسترخاء وضحتها مع أول يوم : وضع الوقوف و رفع الذراعين لأعلى - ثم إطالة قفز الحواجز - ثم إطالة الكوبرا

بعدين تشربوا ماء و تعيشوا حياتكم مع الفطور

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...