اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل تعاني من زيادة الوزن؟؟ نفسك تخس ؟؟ أدخل ..

ام بلال

Recommended Posts

• الردود 284
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا طولى 192

ووزنى 130

هبدأ معاكم من يوم 11/4/2009 ان شاء الله

لأنى متبع نظام كيميائى حاليا وهيخلص كمان اسبوع

فهاخد يومين راحة وبعد كده ابدأ معاكم ان شاء الله

جعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل" شقيان أوي " :

ربنا يكرمك لا أدري لماذا حضرتك زعلان مننا كده لا حول و لا قوة إلا بالله ،

على العموم ، نفع الناس في مواضيع عامة ، في حدود المنفعة العامة ، و تدخل و الله أعلم في قضاء حوائج الناس ، تعد من باب نفع الناس ،و فقه الواقع و العيش بين الناس ، و بعدين الواحد بيحاول ينفع على قدر استطاعته في المجال المتاح

أشكرك و إن كنت زعلت فعلا .

تم تعديل بواسطة ام بلال
رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

اشكرك يا ام بلال على موضوعك القوي المفيد و احييك على مجهودك الرائع، جزاكي الله كل خير وبارك لك في اولادك

هل ممكن الاقي عندك اجابة عن سؤالي، طولي 165 و وزني 62 و ثابت منذ عامين و لكني اتمنى ان اكون باذن الله 58 ، مع اني ملتزمة بموضوع الاكل 6 مرات يوميا كميات قليلة ما عدا في الويك اند لكني ما بخسش نهائيا. بس الرياضة عندي زيرو.

هل تعتقدي ان الرجيم بيكون صعب كل ما الوزن كان اقل، بمعنى ان حضرتك 63 ، مع التزامك بالنظام الغذائي وزنك لا يقل عن ذلك ،لماذا؟

ربنا يوفقك في دراستك، وشكرا مقدما.

رابط هذا التعليق

اشكرك يا سيدتى الفاضلة على مجهودك الرائع " كل دا ومش عايزة تخسى "

واشكريلى اولادك بالنيابة عنى على مجهودهم الرائع

واخيرا الاخ ا*** ( شقيان قوى ) ربنا معاه وياخده بايده مكنش ليه لازمة *** بتاعته دى

كفاية تعب حضرتك فى اعداد موضوع زى دا لكن نقول ايه الهدامين كتار اهو دا ينطبق عليه المثل بتاع

بدل ما تلعن الظلام ولع شمعه بس دا شكله مش معاه كبريت ومضلمه معاه على الاخر ربنا يهديه

واخيرا يعجز اللسان مرة اخرى عن شكرك وتقدير مجهودك

و اهديلك :blink: وصباح الفل

سلام

تم تعديل بواسطة Folana

انا فنان قادر على الرسم بكل حرية فى مخيلتى

فالخيال اكثر اهمية من المعرفة

لان المعرفة محدودة بينما الخيال لا حدود له

يلف العالم كله ... البرت اينشتاين

الاشياء العظيمة لا تحدث عبر الحدث والتوقع .. بل عبر سلسلة من الاشياء الصغيرة تجمعها معاً .. فينسنت فان جوخ[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

حذف الاقتباس لحذف الاصل .....

والله يا اخى انت المفروض تسمى نفسك الزهقان او القرفان اووووووووى

طيب انت قرفان وزهقان فى عشتك وفى الدنيا بلى فيها الناس ذنبها اية بس

الله المستعان يا اخى

تم تعديل بواسطة Folana
رابط هذا التعليق

شكرا لك أخت أم بلال على الموضوع الرائع والطرح المشوق ولكن للأسف أنا لم أقرأ الموضوع إلا اليوم أرجو أن تقبلوني معكم فأنا أعيش في بلد أوربي وأدرس الدكتوراة وبما أنني أمر بظروف صعبة أحيانا أحاول الترفيه عن نفسي بالطعام مماجعلني وبعد ولادة طفلي الثاني منذ سنة وثمانية أشهر أزيد مايقارب ثمانية كيلو وهذا كثيرويعني أنني بعد خمس سنوات يمن أزيد لاقدر الله عشرين كيلو كمان :roseop:

حتى أصل للوزن المثالي يجب أن ينقص وزني من ١٠ إلى ١٢ كيلو

قمت بتجربة بعض الريجيمات ولكن كانت تنقصني الإرادة ومن يقف إلى جانبي أرجو أن تقبلوني عضوة جديدة معكم وتقبلي مني أم بلال فائق الإحترام وأسأل الله أن يجعل ماتقومين به في ميزان حسناتك وسأكون سعيدة جدا بردك علي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

فينك يا ام بلال، ان كنت مشغولة بدراستك ربنا يوفقك و يعينك، و لكن اتمنى انك متكونيش زعلت من القرفان اوي ، انت عاملة موضوع جميل و انا اعتقد ان في ناس كتير استفادت منه. لحد وقت ليس ببعيد ناس كتير كانت فاكرة ان الرجيم هو تجويع و لكن بهذه النوعية من الرجيمات الي بتعتمد على تنظيم الاكل و الحركة ،تعتبر نمط حياة. اعتقد ان الموضوع مفيد جدا لناس كتير. و على فكرة كل الموضوعات المفيدة بيدخلها ناس مضايقة من حياتها لسبب او لاخر و بيدو كرسي في الكلوب، فمش لازم تسيبي موضوعك المفيد، لو كل الناس اللي بتكتب موضوعات مفيدة اتأثرت بالانتقادات الواهية كان المنتدى قفل من زمان. و كمان موضوع الوزن ليس بقليل الاهمية اطلاقا، لانه بيؤثر على ثقة الانسان بنفسه و اقبله على الحياة و نفسيته و انتاجيته كمان و ان كان موضوع الاكل مش مهم مكنش الرسول صلى الله عليه و سلم ذكره في احاديثه.

و كما يقولون في العنجليزية Keep on the good work

رابط هذا التعليق

:aslam: السلام عليكم :waf:

الأخت العزيزة أم بلال وينك نحن مفتقدينك أتمنى إنو ماتكونيش زعلانة من اللي حصل في المنتدى والله إحنا مبسوطين بالبرنامج اللي بدينا نطبقة ومحتاجينك تكوني معانا وتشجعينا والله إن لك أجر كبير وإن كنت زعلت من اللي حصل بردوا ليك أجر كبير واحتسبي زعلك دى عند ربنا ربنا يوفقك يارب وكفاية النية اللي حطناها في البداية وهي ان نستعين بما نفعل على طاعة الله وأننا نطبق سنة الرسول في الطعام على شان خاطرنا ماتزعليش وتابعي معانا mc:

رابط هذا التعليق

حذف الاقتباس لحذف الاصل

.....

ليس كل الناس يعانون من الفشل و الاكتئاب

لا تنفث سموم كراهيتك بيننا

ربنا الهادي و الشافي

تم تعديل بواسطة Folana
رابط هذا التعليق

حذف الاقتباس لحذف الاصل

.....

الحل هو بتر من هم امثالك من الهدامين

ليس كل الناس يعانون من الفشل و الاكتئاب مثلك

لا تنفث سموم كراهيتك بيننا

ربنا الهادي و الشافي

هو فى ايه؟

الاخ اللى اسمه شقيان ده عاوز ايه بالضبط انا مافهمتش حاجة

تقريبا انت دخلت موضوع غلط ممكن حصرتك تدور على موضوع تانى وتقوم دايس ادخل هتدخل علطول وهناك عبر عن نفسك براحتك

,

تم تعديل بواسطة Folana
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

أختى الفاضلة المحترمة أم بلال

أذكر نفسى وإياك بأن..." رضـــا الناس غاية لا تدرك"

قد نبذل جهدا يستحق الثناء والتقدير ثم نصدم بتناوله بصورة سطحية لا تمس جوهر الموضوع ...

هل معنى هذا أن نتوقف عن استكمال مسيرتنا والتى لن نجنى من ورائها ربح أو شهرة ...

لا تلتفيتى الى صغائر الامور ومحاولات تسطيح مجهودك...بل أنت تقومين بعمل ترينه نافع للغير وتبتغى به وجه الله تعالى.....فاحتسبى أجرك على الله ولا تنتظرى شكر الاخرين ولا تثبط همتك الاراء الهدامة...

الاخوة الافاضل....نحن جميعا على مستوى فكرى وثقافى يمنعنا من أن ننزلق وراء مهاترات الاخرين.....فأرجو من حضراتكم جميعا ضبط النفس....والتماس العذر للغير لعله يمر بظروف نفسية لا يعلمها الا الله....وندعو له بالتوفيق وصلاح الحال.....

ونستعيذ بالله من وسوسة الشيطان فى ساعة الغضب وساعة المجادلة....

تقبلوا جميعا تحياتى واحترامى

:closedeyes:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

اختى ام بلال انا اول يوم اقرا الموضوع

جزاكى الله خير على المعلومات القيمه مع انى لسه مكملتش قراءه باقى الموضوع

انا طولى165 ووزنى 61 طبعا هتقولى كويس المشكله انى مش عارفه البس خالص لان جسمى غير متاسق تماما

واى رجيم بيبان تاثيره على وجهى وبشرتى وجسمى الاماكن المفروض تخس لا

ولانى معدتى تعبانه مش بقدر اكل اغلب الاكل فلا اتناول اللحوم الحمرا ولا الخضروات لانى عندى مشكله فى هضم الالياف ولا مكسرات ولا الموالح والحمضيات الليمون والطماطم والبرتقال والمانجو الخ

ولا البقوليات

فمعتمده للاسف على منتجات الالبان والدجاج

واعرف انى بتخن من الحلويات اللى بعشقها والكريمه اللى بستخدمها بدل الصلصه فى اغلب الاكل

بحاول اقلل على قدر الامكان بس عايزه

معندكيش اى اقتراحات اخرى مش عايزه اخس كتير بس اضبط جسمى ونام التلات ساعات حلو جدا

تم تعديل بواسطة الرويناء
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا كنت مسجلة متابعة وحصلت ظروف وتخلفت عن الموضوع

بس اهة ادينى معاكو تانى

اللة المستعان

كنت عايزة اسال واحدة جارتى سالتنى عن الميزوثرابى(على اساس انى دكتورة وهافيدها)بس انا فعلا ماعرفش

فى الواقع اى حاجة

ياريت حد يفهمنى

انا مرة شوفت فى دريم مع امينة شلباية جهاز زى الالترا سوند(موجات الفوق صوتية)واخدوا المقاس الخصر

وبعدين بعد الجلسة نقص المقاس 4 سم

فعلا

هل بقى هو دا الميزو ثرابى

هى جارتى بقى بتؤلى ان فى حقن موضعية

وبتقولى ان دى الميزو ثرابى؟.

وبتقولى ان الحقنة ب60 جنية

ياريت بقى حد يقولى لو عندة معلومات يقولى احسن انا حاسة انى جاهلة؟

ولو فى حد هنا فى مصر يعرف اسعار حقيقة ومجربة برضة يقولى

وشكرا

( يا بني إذا افتخر الناس بحسن كلامهم فافتخر بحسن صمتك ) .

رابط هذا التعليق

:lol: السلام عليكم ورحمة الله :roseop:

إنتو فين ياجماعة اللي عايزين تخسوا ليه مابقاش حد بطل على المنتدى انا جديدة ولكنني منذ البداية أصبت بالإحباط لأن لايوجد تواصل بيننا حد يعرف الأخت أم بلال فين وليه حرمتنا من مشاركتها الرائعة من فضلك يا أم بلال ردي علينا عشان نطمن عليك والله أنا فرحت انو لقيت صحبة لي في بلاد الغربة ربنا يوفقك أنا عجبني إخلاصك وتفانيك في إعطاء المعلومة أرجو ان تقبليني أختا في الله :roseop:

رابط هذا التعليق

القمر الجميله ام بلال انت فان مش تطمن على الغزلان ولى الغزالات حبيبك الحمد الله انا فى اول ال60 وربنا يسهل الباقى مليون تحيه لك ياغاليه وربنا يجعله فى ميزان حسناتك سلامى لبلال واخواته وشدى حيلك فى المذاكره وورده حلوه لك wst::

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير ام بلال و ان شاء الله يكون فى ميزان حسناتك و احب انضم اليكم وزنى 83 و طولى 168 و شكرا لكى و لاولادك على المجهود المبذول :wub:

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

اية يا يا خونا

فين الناس هو انا على ما جيت لكو كنتو شطبتوا ولا اية؟

ام بلال وكل الاخوة الافاضل اين انتم؟

( يا بني إذا افتخر الناس بحسن كلامهم فافتخر بحسن صمتك ) .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...