اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل تعاني من زيادة الوزن؟؟ نفسك تخس ؟؟ أدخل ..

ام بلال

Recommended Posts

:roseop: الأخت الفاضلة بركة أشكرك على معلوماتك القيمة جدا ، سأحاول فعلا أشتريه و آكله ،

:closedeyes: التمارين :

العائق الأساسي لعدم تنزيلي لها هو وجود إمرأة بتقوم بها ، معلش عدوها أصل لنا ليه وجهة نظر في الموضع ده ،

المهم أنا فعلا ناوية أنزلها بس إمهلوني حتى ينتهي أبنائي من الإختبارات ، و أجمع الأصوات المتحمسة لأداء التمارين و سأنزلها ، كام واحد رفع إيده عاوز التمارين .....

رابط هذا التعليق

• الردود 284
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سأجعل أحد أبنائي يؤديها و أنزل صورته ،

التمارين:

:roseop: سههههههههههههههههلة جدا :sad:

:closedeyes: تستغرق 8 دقائق wst::

:closedeyes: تؤديها صباحا و إنت بالبيجامة بعد صلاة الفجر مباشرة و قبل ما تقول صباح الخير لأهلك :D

:mellow: تشد عضلات الجسم واحدة.... واحدة

:mellow: تخلي جسم الرجل ، و جسم المرأة كلاهما متناسق بما يتناسب مع طبيعة كل منهما

:blink: تخلي الجسم منحوووووووووووووووووت

ما حدش رفع إيده يعني smk:

رابط هذا التعليق

ياريت تنزلوا لنا التمارين يا جماعة عشان أنا بعد ماخسيت رجعت زدت تانى ورجعت لنفس الوزن

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل :

:roseop: سأنزل بحول الله التمارين لكني أؤكد على أن الإستمرار على نظام الثلاث ساعات يحرق الدهون بصورة كبيرة و أن أول 3 أسابيع ليست مقياس أبدا ، انا شخصيا لم ينزل مني كيلو واحد إلا بعد 3 أسابيع كاملة ،

فلا يحبطكم ذلك أبدا بل على العكس تماما ، ضعوا في أذهانكم أن الجسم يعيد حساباته و يحاول التفاعل مع النظام الجديد ،

:closedeyes: حاولوا إعادة النظر في اللخبطة التي قد تحدث في النظام أحيانا ، كم مرة ؟؟

ما هو سببها ؟؟؟مثلا تتأخروا على وجبة و تكونوا بالخارج ؟؟؟هل ما زلتم تشترون كميات من الحلويات بالمنزل ؟؟هل تشاهدون التلفاز مثلا و أنتم تتناولون الطعام ؟؟؟

شوفوا ما هو السر ، إحدى صديقاتي إشتكت لي أن سبب اللخبطة هو قدوم زوجها ليلا الساعة 12 مساءا بما لذ وطاب بع أنتكون قد ظبطت كل الوجبات فيغؤيها الطعام فتأكل فقلت الحل :

أن يحضر زوجها العشاء فقط إذا جاء مبكرا أو تتفق معه ممنوع إحضار عشاء محترم إذا تعدت الساعة التاسعة مساءا ( لأنها تنام 12 ليلا )

:closedeyes: الفيصل في هذا النظام هو مرور 3 أشهر على الأقل و بإذن الله ستنزلزن ما بين 9 و 13 كيلو لا تقلقوا

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

الأخت أم بلال

مواضيعك جدا قيمة وأستفيد منها

بس لو أمكن تعملي تنسيقات للخط اللي بتكتيبي به أكون شاكر جدا

أنا عيني زغللت

ممكن تختاري خط اسمه: arial

أو أي خط تاني من أنواع الخطوط اللي في المنتدى

شكرا (دانكي بالألماني)

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

حلو الخط كده ، أهلا بك أخي الفاضل في موضوعنا :roseop: :roseop:

تم تعديل بواسطة ام بلال
رابط هذا التعليق

يارب يكرمك ام بلال بس المشكله انى بنسى وقت الوجبات يعنى ساعات بفتكر بعد 4ساعات وساعات بعد 3ونصف فمبعرفش اكل ولى اعمل ايه وححسبها على انهو ساعه يعنى على وقت مافطره ولى وقت لما اكلت الغداء ولك :wavinghappy: جزيل الشكر :closedeyes:

رابط هذا التعليق

:wavinghappy: الأخت الفاضلة إيمان :

إذا نسيتي كلي عندما تتذكري و احسبي من وقت ما أكلت 3 ساعات جديدة ،

ممكن تستعيني بورقة تضعيها في عدة أماكن تنبهك بأوقات الطعام و تكرار شرب الماء (كما فعلت أنا ) ،

أو تضبطي ساعة الموبيل على الوقت المحدد ،

:closedeyes: :roseop: يا أهل الموضوع الكرام :

أنا صورت إبني بأول التمارين و لا أعرف كيفية تنزيلها أرسلت للإدارة و لم ترد هل من مساعد ؟؟؟

رابط هذا التعليق

ممكن ترفعى الصور على أى موقع من المخصصة لذلك وبعدين تحطى الروابط بتاعتها فى الموضوع هنا

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ممكن ترفعى الصور على أى موقع من المخصصة لذلك وبعدين تحطى الروابط بتاعتها فى الموضوع هنا

عروستي :wavinghappy:

رابط هذا التعليق

الموضوع ده فيه شرح يارب يكون كافى

كيفية رفع الصور على الإنترنت.. وكيفية وضعها في منتدى

shawshank

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل محمد عبد العزيز بحول الله سأطلع على الموضوع بتمعن و سأحاول إنزال الصور ، أشكرك

رابط هذا التعليق

:unsure: تمارين القوة :

تكون بعد صلاة الفجر مباشرة

قبل تناول الطعام

و إنت بالبيجامة

:blink: أول خطوة :

تسخين جري أو هرولة في المكان لمدة 30 /60 ثانية

:lol: ثاني خطوة :

التمرين 4 و 5 هم تمرين أول يوم من ال28 يوم ( كل يوم له تمرينين مختلفين عن اللذين قبلهم )

هنعمل بالتبادل التمرين 4 لمدة دقيقة ثم تمرين 5 لمدة دقيقة ، ثم تعيدوا ثاني الموضوع

كل تمرين 4 مرات ، علم

:lol: :lol: wst:: التمارين 1/ 2/ 3 إسمها تمارين الإسترخاء ،و هي لإرجاع كل عضلة مكانها ،

التمارين 1/2/3 يتم تكرارهم يوميا بعد الإنتهاء من التمارين.

إنتظروا شرح التمرين الأول : رقم 4 و5

رابط هذا التعليق

:unsure: :blink: تمارين اليوم الأول :

:lol: الصدر و الظهر

رقم (4)وضع الضغط لأسفل :

اجلس على كرسي ثابت أمام منضدة و على بعد 60 إلى 90 سم منها مع وضع قدميك مستويتين على الأرض ، انثن للأمام و مد ذراعيك للأمام ، واضعا راحتي يديك على سطح المنضدة . ازفر بينما تضغط لأسفل على المنضدة ، حافظ على على هذا الشد في هذا الوضع لمدة 60 ثانية بينما تتنفس بشكل طبيعي .

تمرين (5) وضع الضغط :

اجلس على كرسي ثابت بدون عجل ، مع وضع قدميك مستويتين على الأرض . اثن ذراعيك و ازفر بينما تضغط راحتي يديك معا عند مستوى الصدر .بمجرد أن تكون في هذا الوضع ، حافظ على صدرك مشدودا و منثنيا .حافظ على هذا الوضع لمدة 60 ثانية بينما تتنفس بشكل طبيعي .

رابط هذا التعليق

انا بجد مش عارفة اقولك ياام بلاااااااااال يا جميلة علىمجهودك الرائع ده

وكمان مانقدرش ننسى البطل الجميل ده اللى تعبتيه معاكى بسببنا وساب مذاكرته وعملنا التمارين ربنا يحميهولك ويخليهولك ويحرسه هو واخواته ويخلىلهم ماما الجميله اللى بجد اجرها عند ربنا على تعبها

اختك فاطمة

رابط هذا التعليق

اختى ام بلال السلام عليكم شكرا جزيلا على المجهود الرائع والتمارين المفيدة ولو انى عاتبة عليكى اكمنك رديتى على كل الناس الا انا فى الاقتراح بتاعى لكن معلش سماح...تحياتى واللة انى احبك فى اللة

رابط هذا التعليق

لا أستطيع قول شئ خيرا وأوفى من جزاكى الله كل خير وأكرمك الله وبارك لك فى أولادك

:lol: :P :roseop:

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً يا أم بلال إنتى والأمور اللى فى الصور ده اللى بيساعدنا كتير بمجهوده, ربنا يبارك لك فيه وفى أولادك كلهم.

لى اقتراح تنظيمى فقط أعتقد أنه سيكون أفيد, الاقتراح هو أن يكون شرح كل تمرين أسفل الصورة مباشرة حتى تسهل علينا المتابعة.

مرة تانية بشكرك وبشكر ابنك وربنا يوفقه فى دراسته وامتحاناته

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...