اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلام عليكم

انا اخصائى علاج طبيعى دفعة 2005 وزوجتى كمان نفس الدفعة احنا اتعاقدنا فى خميس مشيط على 3500 ريال لكل واحد والسكن فى شقة فى بيت الكفيل يعنى العقد مكتوب فيه سكن عائلى موثث والاجازات شهر فى السنه تامين صحى واجازات فى المناسبات الرسميه انا فى الاول حسيت ان مرتب زوجتى اقل حوالى من 500 الى 1000 ريال من زمايلها لان الاخصائيات بيبقى مرتبهم اعلى من الاخصائيين بس اللى خلانى اوافق ان احنا فى مكان واحد انا بسال هو اولا المكان جديد يعنى الكفيل قالى انى انا وزوجتى مسئولين عنه لان مفيش اخصائيين غيرنا والباقى فنين لسه هيتعاقد معاهم والعقد سنتين هو عاماالكفيل اول مرة يعمل مشروع طبى وهو مركز علاج طبيعى فقط مش عارف دة ميزة ولامسؤليه وبعدين مافيش فى العقد حكاية مثلا اى فلوس لكل سنة خبرة هل ياترى دة فى الحكومة بس ولا ايه انا لسه هروح اعمل الكشف الطبى يعنى ياريت لو حد يفدنى بحاجة مثلا معينة المفروض اسال عليها او اخد بالى منها فى العقد

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

ازيكم يا دكاترة انا واللة زعلانة اوى لان روح اللقاء والاكتيفيتى اللى كانت موجودة اول ما اشتركت قلت اوى والصراحة صدمت انى لقيت الموضوع بقة فى الصفحة الثالثة وليس كما كان متصدر لكل الموضوعات واضح انها عين جامدة المهم ارجو ان يكون الجميع بخير وسعادة

انا عندى سؤال انا رحت قدمت ورقى فى مديرية الشئون الصحية ولكن الموظف بتاع قسم التوظيف بالعافية خد الورق وبيقولى مافيش خالص جوة جدة بالرغم انى قلتلة ان انا جوزى فى جدة ماينفعش اشتغل برة وبرضة مصر وقالى انا هاخد الورق بس مافيش فرصة اعمل اية انا حسة انة بيكدب اعمل اية يا جماعة هل اروحلة تانى اطمن ولا اروح للمدير بتاع المديرية ارجو حد يفيدنى وجزاكم اللة خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اخصائى علاج طبيعى دفعة 2005 وزوجتى كمان نفس الدفعة احنا اتعاقدنا فى خميس مشيط على 3500 ريال لكل واحد والسكن فى شقة فى بيت الكفيل يعنى العقد مكتوب فيه سكن عائلى موثث والاجازات شهر فى السنه تامين صحى واجازات فى المناسبات الرسميه انا فى الاول حسيت ان مرتب زوجتى اقل حوالى من 500 الى 1000 ريال من زمايلها لان الاخصائيات بيبقى مرتبهم اعلى من الاخصائيين بس اللى خلانى اوافق ان احنا فى مكان واحد انا بسال هو اولا المكان جديد يعنى الكفيل قالى انى انا وزوجتى مسئولين عنه لان مفيش اخصائيين غيرنا والباقى فنين لسه هيتعاقد معاهم والعقد سنتين هو عاماالكفيل اول مرة يعمل مشروع طبى وهو مركز علاج طبيعى فقط مش عارف دة ميزة ولامسؤليه وبعدين مافيش فى العقد حكاية مثلا اى فلوس لكل سنة خبرة هل ياترى دة فى الحكومة بس ولا ايه انا لسه هروح اعمل الكشف الطبى يعنى ياريت لو حد يفدنى بحاجة مثلا معينة المفروض اسال عليها او اخد بالى منها فى العقد

وشكرا جزيلا

السلام عليكم

اولا المرتب ضعيف؟مسمعتش انه لسه فيه راتب 3500

واقل حاجة 4الاف

واكيد فيه نسب من الدخل

وكمان عدد سا عات العمل ؟

مكافأة نهاية الخدمة ال هى نص شهر على كل سنة عمل

حضرتك طبعا ادرى بظروفك

بس موضوع عدد سنوات الخبرة فالحكومى بس

معلهشى اسأل عالرواتب كويس

انا اعرف طبيب علاج طبيعى مسافر من سنيتن على مستشفى ب 5500 ريال

اتأكد قبل ما تتدبس

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

ازيكم يا دكاترة انا واللة زعلانة اوى لان روح اللقاء والاكتيفيتى اللى كانت موجودة اول ما اشتركت قلت اوى والصراحة صدمت انى لقيت الموضوع بقة فى الصفحة الثالثة وليس كما كان متصدر لكل الموضوعات واضح انها عين جامدة المهم ارجو ان يكون الجميع بخير وسعادة

انا عندى سؤال انا رحت قدمت ورقى فى مديرية الشئون الصحية ولكن الموظف بتاع قسم التوظيف بالعافية خد الورق وبيقولى مافيش خالص جوة جدة بالرغم انى قلتلة ان انا جوزى فى جدة ماينفعش اشتغل برة وبرضة مصر وقالى انا هاخد الورق بس مافيش فرصة اعمل اية انا حسة انة بيكدب اعمل اية يا جماعة هل اروحلة تانى اطمن ولا اروح للمدير بتاع المديرية ارجو حد يفيدنى وجزاكم اللة خير

اهلا طبيبة مستجدة

ايه بس الصدمات والكلام الكبيرده

طيب اسألى علينا الاول

وانتى هتعرفى انه الدنيا مشاغل

على العموم روحى كل شوية اسألى هما عملو ايه ؟

لان الموظفين السعوديين دول مفيش فدماغهم شغل ؟

يعنى ممكن تروحى بعد شهر تلاقى ورقك الموظف رماه فمكتب هنا ولا هنا

ومحركهوش اصلا من مكتبه

ربنا يوفقك

بس مقولتيش انتى فين فجدة ؟

رابط هذا التعليق

اهلا طبيبة مستجدة

ايه بس الصدمات والكلام الكبيرده

طيب اسألى علينا الاول

وانتى هتعرفى انه الدنيا مشاغل

على العموم روحى كل شوية اسألى هما عملو ايه ؟

لان الموظفين السعوديين دول مفيش فدماغهم شغل ؟

يعنى ممكن تروحى بعد شهر تلاقى ورقك الموظف رماه فمكتب هنا ولا هنا

ومحركهوش اصلا من مكتبه

ربنا يوفقك

بس مقولتيش انتى فين فجدة ؟

ايه دا ما شاء الله لا قوة الا بالله

انا اختفيت من المنتدى شوية (أقصد شويتين تلاتة اربعة يعنى :waving: :clapping::rosebd: ) والحمد لله رجعت لقيتكم

ما تزعلى يا طبيبة والله فعلا الدنيا مشاغل ولكن ربنا يديم الود والمعروف وعلها صحبة صالحة تظلنا تحت ظل الرحمن يوم ان نلقاه سبحانه ونحن متحابون فيه

الحمد لله حبيبتى ان الموظف اخد منك الورق اصلا بس فعلا اسالى لانهم زى ما ماما نونا قالتك ما فى دماغهم شغل اصلا بس اللى قالهولك عن الشغل فى جدة كلامه صحيح لان اللى اعرفه ان المستشفيات الحكومية هنا فيها سعوديين كتير ممكن تقدمى فى المستشفيات الخاصة انا معرفش تخصصك ايه بس جربى

اللى أهم من دا كله انى فرحانة جدا انى عرفت إنكم هنا فى جدة انتى وماما نونا وبركة وناس تانية كتير

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

عندنا مشكلة غريبة جدا....محتاج ارائكم وخبراتكم فيها

نحن نعمل بقسم الطوارئ (حكومى) ومدير الطوارئ طبيب مقيم وليس اخصائى وبصراحة مظبط مدير المستشفى ومدير المستشفى معروف عنة انة جبااااااان لدرجة نقص شديد جدا فى الاطباء ولا يجروء يطلب اطباء من المديرية

المهم مدير الطوارئ بيشتغل morning فقط ويومى الخميس والجمعة اجازة (احتكار) يعنى مبيشتغلش نهائى ونحن مطحونون فى eveninig و night بصراحة خلاص مش قادرين نتحمل ضغط العمل ومدير الطوارئ نايم ونحن نعمل فى اسواء فترات مش كدة وبس بيعمل جدول استاند باى فى ايام الراحات...كتبنا طلب بتغييرة ووافق علية المدير الطبى وبصراحة وقف معانا ولكن مدير المستشفى رفض الطلب

الحل اية ؟؟؟

نروح المديرية نشتكى ونطالب بالمسواة فى العمل؟؟

كلنا اطباء مقيمين باطنة واطفال وعظام نطلب العمل باقسامنا وترك الطوارئ؟؟؟

الحل اية انصفونا؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :lol:

اللى أنا أعرفه أنه لا يجب أن مدير الطوارئ طبيب عام أو مقيم و ده اللى كان بيتقال عندنا فى المستشفى اللى أنا كنت فيها فى السعودية , عشان كده الحل بسيط جدا.

أنكم تكتبوا شكوى جماعية و توقعوا عليها كلكم و ترفعوها لمدير الشؤون الصحية بالمنطقة اللى أنتم فيها بعد ما تمضوا عليها المدير الطبى عشان مايتقالشى أنكم تخطيطوا مرجعكم و تاخدوا كلكم كده جزا بالصلاة عالنبى, و قولوا فى الشكوى:

أن مدير الطوارئ طبيب مقيم رغم وجود أخصائين و استشاريين كتييييير يصلحوا لهدا المنصب فى المستشفى .

أن تكليف الطبيب ده بالعمل كمدير للطوارئ يتم بالاضافة الى مهامه الوظيفية و لا يترتب عليها مزايا مالية و لا يطلب منه التفرغ, ادا كان المدير الطبى اللى عندكم هتلاقيه شغال مدير طبى بالاضافة لمهامه الوظيفية العادية سواء كان أخصائى أو استشارى, يقوم الطبيب المقيم يتفرغ و يشتغل الصبح بس عشان اسم النبى حارسه و صاينه مدير طوارئ!!!!! ؟؟

كما أنه بيشتغل 40 ساعة بس بالأسبوع لأنه بياخد خميس و جمعة أجازة , رغم أنه طبيب مقيم زيكم و أنتم كمان بتطالبوا بالمساواة معاه فى أنكم تشتغلوا 40 ساعة بدل 48 ساعة, مش كده العدل و لا ايييييه؟؟؟

أن على الأقل لو مدير الطوارئ ممكن يكون طبيب مقيم فالمفروض يكون أعلى الأطباء المقيمين من حيث الشهادات العلمية مش أى طبيب كقيم و خلاص, لأنهم أكيد هتلاقى الطبيب المقيم اللى هما معينينه مدير طوارئ ده مش أعلى واحد فيكم و لا حاجة .

الكلام ده كله اكتبوه فى الشكوى و ربنا يوفقكم ان شاء الله

أصل أنا عارف النوعيات دى كويس , تلاقى واحد طبيب مقيم - ممكن يكون قديم شويه عنكم -متسلق و متملق و قدر يدحلب لمدير المستشفى السعودى و مدير المستشفى فى الحالات دى بيبقى عاوز المستشفى تمشى و خلاص من غير ماحاجة و لا شوشرة توصل للمديرية عشان لو المديرية سمعت كتير بالمستشفى سواء من الأطباء أو المراجعين, هيقولوا أن مدير المستشفى ده غير كفؤ و غير قادر على ادارة المستشفى و خاصة انه أكيييييد مش طبيب و لا حاجة,و يشيلوه ,و هو طبعا خايف جدااااااا على منصبه و عاوز يفضل على الكرسى بتاعه, ماهو فى أمله ماكانشى يحلم بيها, الكلام ده ينطبق على مشرف القطاع الصحى كمان بالظبط.

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :lol:

اللى أنا أعرفه أنه لا يجب أن مدير الطوارئ طبيب عام أو مقيم و ده اللى كان بيتقال عندنا فى المستشفى اللى أنا كنت فيها فى السعودية , عشان كده الحل بسيط جدا.

أنكم تكتبوا شكوى جماعية و توقعوا عليها كلكم و ترفعوها لمدير الشؤون الصحية بالمنطقة اللى أنتم فيها بعد ما تمضوا عليها المدير الطبى عشان مايتقالشى أنكم تخطيطوا مرجعكم و تاخدوا كلكم كده جزا بالصلاة عالنبى, و قولوا فى الشكوى:

أن مدير الطوارئ طبيب مقيم رغم وجود أخصائين و استشاريين كتييييير يصلحوا لهدا المنصب فى المستشفى .

أن تكليف الطبيب ده بالعمل كمدير للطوارئ يتم بالاضافة الى مهامه الوظيفية و لا يترتب عليها مزايا مالية و لا يطلب منه التفرغ, ادا كان المدير الطبى اللى عندكم هتلاقيه شغال مدير طبى بالاضافة لمهامه الوظيفية العادية سواء كان أخصائى أو استشارى, يقوم الطبيب المقيم يتفرغ و يشتغل الصبح بس عشان اسم النبى حارسه و صاينه مدير طوارئ!!!!! ؟؟

كما أنه بيشتغل 40 ساعة بس بالأسبوع لأنه بياخد خميس و جمعة أجازة , رغم أنه طبيب مقيم زيكم و أنتم كمان بتطالبوا بالمساواة معاه فى أنكم تشتغلوا 40 ساعة بدل 48 ساعة, مش كده العدل و لا ايييييه؟؟؟

أن على الأقل لو مدير الطوارئ ممكن يكون طبيب مقيم فالمفروض يكون أعلى الأطباء المقيمين من حيث الشهادات العلمية مش أى طبيب كقيم و خلاص, لأنهم أكيد هتلاقى الطبيب المقيم اللى هما معينينه مدير طوارئ ده مش أعلى واحد فيكم و لا حاجة .

الكلام ده كله اكتبوه فى الشكوى و ربنا يوفقكم ان شاء الله

أصل أنا عارف النوعيات دى كويس , تلاقى واحد طبيب مقيم - ممكن يكون قديم شويه عنكم -متسلق و متملق و قدر يدحلب لمدير المستشفى السعودى و مدير المستشفى فى الحالات دى بيبقى عاوز المستشفى تمشى و خلاص من غير ماحاجة و لا شوشرة توصل للمديرية عشان لو المديرية سمعت كتير بالمستشفى سواء من الأطباء أو المراجعين, هيقولوا أن مدير المستشفى ده غير كفؤ و غير قادر على ادارة المستشفى و خاصة انه أكيييييد مش طبيب و لا حاجة,و يشيلوه ,و هو طبعا خايف جدااااااا على منصبه و عاوز يفضل على الكرسى بتاعه, ماهو فى أمله ماكانشى يحلم بيها, الكلام ده ينطبق على مشرف القطاع الصحى كمان بالظبط.

MERCEDES S430

الف الف الف الف الف الف الف شكر

MERCEDES S430

والله كانك معانا بالمستشفى

وان شاء الله سنكتب هذة الورقة

الىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى المديرية ان شاء الله

رابط هذا التعليق

المدير الطبي والاستشاري حايعملوا تقييم شهري للدكاترة عشان ياخدوا الزيادة كاملة او نسبة 75%

وطبعا التقييم حايكون زفت عشان مايصرفوش الزيادة كاملة

انا بقول كل واحد يحترم نفسه ويرجع على عقد جديد :happy:

رابط هذا التعليق

المدير الطبي والاستشاري حايعملوا تقييم شهري للدكاترة عشان ياخدوا الزيادة كاملة او نسبة 75%

وطبعا التقييم حايكون زفت عشان مايصرفوش الزيادة كاملة

انا بقول كل واحد يحترم نفسه ويرجع على عقد جديد :happy:

على فكرة المديرية ارسلت ورق الكل وقع علية ان النسبة متغيرة قابلة للنقص او الالغاء حسب التقييم العام القادم

وايضا الموضوع تحت الدراسة

لذا لو فية موقع على النت نقدم فية تظلمات او شكاوى من اجل ان تكون النسبة ثابتة اسوة بالاخصائيين اخذوا 70% ثابتة

لام الوزارة مستنية رد الفعل

رابط هذا التعليق

بعد 6 7 تحقيقات في المستشفى

جالي تحقيق اخيرا في الشئون الصحية :lol:

عاوز مرافعة كده كويسة عشان انا ناوي افضحهم من اول المدير لرئيس القسم

ولا اسكت بدل مايتخصم يوم اخوش في متاهة :roseop:

رابط هذا التعليق

جالي تحقيق اخيرا في الشئون الصحية ;)

ولا اسكت بدل مايتخصم يوم اخوش في متاهة :shutup:

شوف ياصديقى العزيز

فى المديرية عارفين كل حاجة وبيتجاهلوا اى حاجة ولو فضحتهم حيقلبوا عليك الطرابيزة

...فى السعودية بيكرهوا اللى يوضح لهم عيوبهم جدا جدا

لذا معظم المصريين مبيعيشوش كتير مثل الهنود

ومتتوقعش ان التحقيق بيبقى عادل قوى؟؟ المهم فى اقوالك تزوغ من المحقق بهدوء وتاكل بعقلة حلاوة...شوية كلام منطقيين ولو بعيد عن الموضوع يخلوك دكتور فنان....فنان والله فنان

مثال: المدير عندنا وضع دكتور التخدير الوحيد on call فى ايام مخالفة لدكتور الجراحة

يعنى حنعمل اية بالتخدير بدون جراح او العكس

الهنود راحولة وقالولة جدول رائع

واحد مصرى قالة اية اللى انت عاملة دة؟؟

ومن اليوم دة بيكرة الدكتور المصرى دة ومش ناسيهالة مع ان المدير اقتنع بكلام الدكتور المصرى وغير الجدول

لكن ازاى الدكتور المصرى يطلع اذكى منى ويعدل علية؟؟ هنا تكمن المشكلة

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :roseop:

بالراحة مش كده يا د. شيتو

المنتدى هنا فيه بعض الأعضاء( الأفاضل ) السعوديين و احنا ما صدقنا أنهم ساكتين اليومين دول و ربنا هاديهم, دلوقتى هييجى أى حد منهم و يتحفنا بمحاضرة طوييييييييييييلة عرييييييييييييضة عن الأوضاع المثالية فى السعودية و أن اللى أنت بتقوله ده غير صحيح بالمرة و أن الدليل لى كلامه, هو وجود ملايين المصريين هناك و ان هى دى السعودية و اللى مش عاجه يمشى و نفس الأسطوانة اللى بيقولوها فى أغلب المشاركات بتاعتهم .

فالله يخليكى و يعمر بيتك , هدى اللعب شوية و عشان خاطرى - بليييييييييييييييز - خلى الكلام فى الأمور الحساسة دى عالمتغطى , ربنا يسترها معاك .

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

جالي تحقيق اخيرا في الشئون الصحية rs:

ولا اسكت بدل مايتخصم يوم اخوش في متاهة :roseop:

شوف ياصديقى العزيز

فى المديرية عارفين كل حاجة وبيتجاهلوا اى حاجة ولو فضحتهم حيقلبوا عليك الطرابيزة

...فى السعودية بيكرهوا اللى يوضح لهم عيوبهم جدا جدا

لذا معظم المصريين مبيعيشوش كتير مثل الهنود

ومتتوقعش ان التحقيق بيبقى عادل قوى؟؟ المهم فى اقوالك تزوغ من المحقق بهدوء وتاكل بعقلة حلاوة...شوية كلام منطقيين ولو بعيد عن الموضوع يخلوك دكتور فنان....فنان والله فنان

مثال: المدير عندنا وضع دكتور التخدير الوحيد on call فى ايام مخالفة لدكتور الجراحة

يعنى حنعمل اية بالتخدير بدون جراح او العكس

الهنود راحولة وقالولة جدول رائع

واحد مصرى قالة اية اللى انت عاملة دة؟؟

ومن اليوم دة بيكرة الدكتور المصرى دة ومش ناسيهالة مع ان المدير اقتنع بكلام الدكتور المصرى وغير الجدول

لكن ازاى الدكتور المصرى يطلع اذكى منى ويعدل علية؟؟ هنا تكمن المشكلة

تحياتى

بدون ذكر تفاصيل

لللاسف انه رئيس القسم المصري اللي كل شوية بيقوللي اني بخدمك وبدافع عنك قدام المدير

فوجئت انه المعفن المنتن داير على زمايلي يقولهم اني مشوه صورة دكاترة الاطفال في المستشفى

ولله الحمد والمنة انه دكتور سوري بقاله 9سنوات في المستشفى رد على الوضيع وقاله انه انا افضل دكتور عرفته بالمستشفى

وليس هذا وحسب بل ان لي شعبية جارفة لدى الهنودد والباكستنيين والبنقال الدكاترة ...لانني فعلت مالم يقدروا ان يفعلوه لدفع الظلم عن انفسهم

تعرفوا ليه هما متغاظين من اوي عشان انا قلبت المقاييس ولم اقدم شكوى ضد اي احد ..بل كلها افعال

ولما يسالني المحقق عملت ليه كده حاقولوا

اسوة بقدوتي من اول مدير المستشفى اللي بيجي من 9 ل 11 ويتبعة السادة الاخصائيين ومايكملوش ال9 ساعات شغل

واللي شايل الطين على راسه وبيتشتم من المراجعين ويكشف على 150 عيان في اليوم ...وموش عاجب ويتكتب فينا شكاوي من المديرين المناومين اللي قاعد قدام الدش بسلامته وعاوزك تشتغل اكتر من دوامك وتطحن اكتر

ياترى لو زكرت الكلام دا في التحقيق حاد حايتعاطف!

ياريت تفهموا السعودية اكتر ياجماعة .,انا لما سبت مصر سبتها للاشكال اللي زاي كده اللي بتعيق التطور وطبعا في السعودية الاشكال برضوا دي واكيد بضر السعوديين زايك تمام

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

دكتور حازم وكل الاخوه الافاضل

انا طبيب عام فى مستوصف خاص فى خميس مشيط بقالى سنتين وشويه

انا كملت السنتين وعملت عقد جديد فى شهر فبراير 2010وبعدين نزلت اجازتى السنويه وانا فى مصر اكتشفت ان النيابه بتاعتى لازم استلمها بالكتير فى شهر يوليو الجاى ودى اخر فرصه لى

المهم كلمت كفيلى وانا فى مصر وفهمته الظروف بتاعتى وطلب منى ان ارجع الكام شهر دول لغايه ما يشوف بديل وفعلا رجعت لان الراجل محترم جدا معايا وانا بحبه والله من تعامله الابوى معايا

المهم انا قلقان احسن يعمل لى مشكله ولا ينزلنى فى موعدى مع العلم ان العقد مافيهوش شروط جزائيه بس الراجل مؤكد انه هيدور على مصلحته اولا وهيحاول انه يقعدنى باى شكل

وفى ناس قالت لى اكتب استقاله وخليه يمضى عليها قبل معاد رجوعى بشهرين بس انا متاكد انه مش هيرضى يمضى على الاستقاله وهيقول كالعاده يصير خير

الراجل عمره ما زعلنى بس انا عارف انه مش لاقى بديل لانه اصلا بيدور على طبيب عام لمستوصفه التانى من سنتين ومالاقاش للان

وزميلى الطبيب العام فى نفس المستوصف راجل كبير وعيان وميقدرش يشيل الشغل لوحده

بالله افيدونى اخوكم ميح

وكمان اعمل ايه ولو عاوز ارجع بعد فتره ايه اقل مده اقضيها فى النيابه ويسمحوا لى بالسفر

وعشان الواحد يشتغل اخصائى لازم ماجستير مشكده بالمناسبه انا نيابتى حميات ونفسى احضر جهاز هضمى وكبد

بالله سامحونى للاطاله وكثره التفاصيل ارجوكم افيدونى

إنا لله وإنا إليه راجعون

رابط هذا التعليق

انا كملت السنتين وعملت عقد جديد فى شهر فبراير 2010وبعدين نزلت اجازتى السنويه وانا فى مصر اكتشفت ان النيابه بتاعتى لازم استلمها بالكتير فى شهر يوليو الجاى ودى اخر فرصه لى

المهم كلمت كفيلى وانا فى مصر وفهمته الظروف بتاعتى وطلب منى ان ارجع الكام شهر دول لغايه ما يشوف بديل وفعلا رجعت لان الراجل محترم جدا معايا وانا بحبه والله من تعامله الابوى معايا

المهم انا قلقان احسن يعمل لى مشكله ولا ينزلنى فى موعدى مع العلم ان العقد مافيهوش شروط جزائيه بس الراجل مؤكد انه هيدور على مصلحته اولا وهيحاول انه يقعدنى باى شكل

وفى ناس قالت لى اكتب استقاله وخليه يمضى عليها قبل معاد رجوعى بشهرين بس انا متاكد انه مش هيرضى يمضى على الاستقاله وهيقول كالعاده يصير خير

الراجل عمره ما زعلنى بس انا عارف انه مش لاقى بديل لانه اصلا بيدور على طبيب عام لمستوصفه التانى من سنتين ومالاقاش للان

بالله افيدونى اخوكم ميح

وكمان اعمل ايه ولو عاوز ارجع بعد فتره ايه اقل مده اقضيها فى النيابه ويسمحوا لى بالسفر

وعشان الواحد يشتغل اخصائى لازم ماجستير مشكده بالمناسبه انا نيابتى حميات ونفسى احضر جهاز هضمى وكبد

من ناحية الكفيل توكل على الله وارجع اشتغل الكام شهر دول زى ما قالك ولا تعمل استقالة ولا حاجة وقبلها بتلات شهور عرفه انك لازم تنزل ولو فى اسوء الظروف موافقش قدم استقالتك عادى جدا قبلها بشهرين .

موضوع النيابة والماجستير ممكن حد تانى يفيدك فيهم .

بالتوفيق

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

بالله افيدونى اخوكم ميح

بص يا دكتور عماد

علي فكره انا معاك في الخميس في العسكري وانت عططني نمرتك وانا في اسكندريه

انت ابن حلال وتستاهل كل خير

المهم::

انا رايئ انك لو الراتب عندك كويس وعدد ساعات العمل معقوله ممكن تقعد عندك وتحلق للنيابه

وتبدا تذاكر MRCP او MRCGP والحاجات دي مش محتاجه غير شويه تركيز ووقت

انت مش تايه عن مصر ومرتبات الحكومه والتنطيط في المستوصفات

ربنا يقدملك اللي فيه خيري الدنيا والاخره

رابط هذا التعليق

السلا م عليكم ورحمة الله

بالنسبه لوظيفة مستعد اخصائى خدمات اسعافيه

طبعاً اكبد الى يعرفها يعرف ان الى شغال فيها خريج كليه علميه وواخد كورس اسعافات مكثف

يا ترى الى عاوز يشغل بره مصر بالوظيفه ديه يعمل ايه

وبالاخص كندا الى عاوز يشتغل فيها ده طبعاً بعد السفر هناك

ايه الى محتاج اعمله هنا علشان اضمن اشتغل فى نفس الوظيفه بسهوله

كل الى معايا شهادة كليتى الاصليه وصورة شهادة الكورس من وزارة الصحه

شكراً

لا تصالحْ !

.. ولو منحوك الذهب

أترى حين أفقأ عينيك

ثم أثبت جوهرتين مكانهما..

هل ترى..؟

هي أشياء لا تشترى..

لا تصالح

ولو وَقَفَت ضد سيفك كلُّ الشيوخ

والرجال التي ملأتها الشروخ

هؤلاء الذين يحبون طعم الثريد

وامتطاء العبيد

هؤلاء الذين تدلت عمائمهم فوق أعينهم،

وسيوفهم العربية، قد نسيتْ سنوات الشموخ

لا تصالح

فليس سوى أن تريد

أنت فارسُ هذا الزمان الوحيد

وسواك .. المسوخ !

لا تصالحْ

لا تصالح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...