اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلام عليكم دكتور حازم ..

أنا دلوقتي الحمد لله عملت التصنيف و ما امتحنتش و لله الحمد .. و جددولي عقدي و زودوني ال40% و العقد الجديد مكتوب فيه (مع منحه علاوة 40% ليصبح راتبه (7280ريال)و يصرف له بدل سكن...)

سؤالي بقى....هل بدل السكن كمان حيزيد؟؟؟يعني هو كان 15 الف ...هل دلوقتي حيزيد كمان ال 40% أكيد ؟؟

و ال15% حيتلغوا وللا حيتضافوا كمان؟؟ ..

يعني عايز اعرف المرتب على بعضه حيكون كام تقريبا .. و معلش تعبتك و لك جزيل الشكر ...

رابط هذا التعليق

دكتور شيتو

انت قافل خاصيه استقبال الرسائل

ياريت تستقبل لاننى بعت لك رساله خاصه ولم تستقبل لانك لاغى خاصيه استقبال الرسائل

اتمنى التواصل بخصوص ماجسيتير طب الاسره قناه السويس وعذرا للاخوه ع الدخول بهذه الطريقه لاننى لم اعرف اصل اليه الا بهذه الطريقه

دكتور شيتو ايميلى

kh75em2003@yahoo.co.uk

رابط هذا التعليق

يا جماعة ضرورى لو سمحتو لو حد عارف حاجه عن ادارو مستشفى المركز الطبى الوطني nmcفى دبى وابو ظبى ضروري عشان انا جيلى عقد عليه ولو قبلته هسيب شغلى فى السعوديه انا طبيب باطنه دكتوراه2008 وقلقان لانى شايف كل الادارة هنديه يعنى لو الواحد اتخانق مع ممرضه هنديه ينصروها عليا وبالنسبه لاوقات العمل ممكن يقولو 8 ويسرحو ويبقو 10 زي هنا فى السعوديه

وبعدين ممكن الواحد بعد فتره ينقل على الحكومه ولو زوجتى جالها حكومه ممكن ندخل الولاد مدارس حكوميه

ولكم جزيل الشكر والاجر والثواب وهنيالك يا فاعل الخير

تذكرة الطيارة 150 ريال مع طيران ناس للامارات

يروح يشوف الواقع بنفسه

رابط هذا التعليق

ياريت كل يعرف حاد جاي جديد مع وزارة الصحة يجيب معاه 6000 ريال عشان التصنيف وفلوس تساعده عبال مايقبض, لان كل الدكاترة الجداد جايين محتاسين :blink:

ماعدا تبوك بيطلعولهم اقامة من غير تصنيف :rolleyes:

ايه رايك يادكتور حازم في البابليك هيلث؟

انا عاوز القول الفصل في معاملة الزمالة المصرية من ناحية المرتبات لان في ناس بتقول زاي الاخصائي ,طاب الماستر بيفرق مع اللي معاه زمالة؟

وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عيكم

انا طبيب عظام ماجستير 2006 اعمل في مستشفى قوى الامن بالرياض

يا ترى حد عنده فكره مرتبي يكون كام في وزارة الصحه لاني ابحث عن فرصه للانتقال

ويا ترى تنصحوني بايه هل ابحث عن فرصه من هنا ولا انزل مصر واقدم من هناك

وشكرا لكم

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا طبيب عظام ماجستير 2006 اعمل في مستشفى قوى الامن بالرياض

معلوماتى عن مُستشفى قوى الأمن فى الرياض أنها مستشفى كبيرة ورواتبها ما تختلفش كثيراً عن الصحة & إلا إذا كُنت شغال تبع شركة تشغيل ذاتى.

يا ترى حد عنده فكره مرتبي يكون كام في وزارة الصحه لاني ابحث عن فرصه للانتقال

ويا ترى تنصحوني بايه هل ابحث عن فرصه من هنا ولا انزل مصر واقدم من هناك

وشكرا لكم

بما ان حضرتك ماستر 2006 م فأنت ممكن تشتغل مقيم أو أخصائى والراتب بختلف.

مقيم:

نفرض أنك خريج منذ 10 سنوات يعنى خبراتك 10 سنوات من تاريخ البكالوريوس

الراتب هو

4000 اساسى + 2000 خبرات = 6000 ريال.

بما انك حاصل على ماستر يعنى ضيف 3000 ريال كمان يكون المجموع 9000 ريال أساسى.

ضيف عليهم 15% غلاء معيشة يعنى 1350 ريال كمان + 400 بدل نقل.

يكون مجموع ما سينزل لك فى الصراف هو 9000 +1350+400= 10750 ريال تقريباً.

لو أخصائى:

8050 أساسى + الخبرات بعد الماستر ودول حوالى 3 سنوات إضربهم فى 435 ريال

يكون مجموع الأساسى حوالى 9500 ريال.

بعد الزيادة الجديدة أضف 20% يكون المجموع حوالى 11300 ريال بالتقريب.

أضف لهم 15%غلاء معيشة + بدل النقل.

طبعاً أخصائى راتبك أحسن

أتمنى أكون وضحت لك الصورة

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا حازم انا فعلا في مستشفى كبير لكن انا طبيب مقيم لانهم مش عاوزين يعترفوا بالماستر المصري عشان اخد اخصائي ( عاوزين شهادات اجنبيه) انا متعاقد مع المستشفى نفسها مش مع شركه.

بس واحد من زملائنا قال لى ان مرتبي في وزارة الصحه كاخصائي بوضعي الحالي(خريج 1999 وماستر يونيو 2006) هايوصل على الاقل من 15 الى 16 الف.

ده كمان بالاضافه الى المميزات اللي في الوزاره من عقد عائلي وتذاكر السفر واجازه 45 يوم ....

انا الحقيقه محتار اسيب الشغل وانزل مصر ولا ادور على position من هنا....؟؟

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا حازم انا فعلا في مستشفى كبير لكن انا طبيب مقيم لانهم مش عاوزين يعترفوا بالماستر المصري عشان اخد اخصائي ( عاوزين شهادات اجنبيه) انا متعاقد مع المستشفى نفسها مش مع شركه.

بس واحد من زملائنا قال لى ان مرتبي في وزارة الصحه كاخصائي بوضعي الحالي(خريج 1999 وماستر يونيو 2006) هايوصل على الاقل من 15 الى 16 الف.

ده كمان بالاضافه الى المميزات اللي في الوزاره من عقد عائلي وتذاكر السفر واجازه 45 يوم ....

انا الحقيقه محتار اسيب الشغل وانزل مصر ولا ادور على position من هنا....؟؟

اللجان اللي بتنزل مصر كتير..بس!

ماتضمنشي يودوك فين ! ساعتها لو روحت منطقة صحراء الفلوس موش حايكنلها فايدة :)

الواحد ممكن يضحي خصوصا لما يكون بتتعامل كدكتور موش عامل جايبينه بفلوسهم :)

دا غير رؤسائك والادارة والناس

الدنيا ماتسويش لحظة نكد وحرقة اعصاب قدام حبة ورق اسمه الفلوس B)

رابط هذا التعليق

شكرا على النصيحه يا icehell وانا اتفق معك 100% لكن السبب الرئيسي لرغبتي في الانتقال هو اني اترقى لوظيفة اخصائي علشان احسن الCV بتاعي وكمان تعبت بقى من شغلانة النايب دي وكل سن وليه حدوده فانا الان 36 سنه واعتقد ان كده كفايه قوي مناوبات ومبيت بالمستشفى.

عموما شكرا لردك. وبالمناسبه انا متفرقش معايا كتير هاروح فين لاني حتى هنا في الرياض خلاص زهقت من الخروج ويمكن مش باخرج الا كل اسبوع مره اجيب حاجات البيت وارجع زي الشاطر.

رابط هذا التعليق

شكرا على النصيحه يا icehell وانا اتفق معك 100% لكن السبب الرئيسي لرغبتي في الانتقال هو اني اترقى لوظيفة اخصائي علشان احسن الCV بتاعي وكمان تعبت بقى من شغلانة النايب دي وكل سن وليه حدوده فانا الان 36 سنه واعتقد ان كده كفايه قوي مناوبات ومبيت بالمستشفى.

عموما شكرا لردك. وبالمناسبه انا متفرقش معايا كتير هاروح فين لاني حتى هنا في الرياض خلاص زهقت من الخروج ويمكن مش باخرج الا كل اسبوع مره اجيب حاجات البيت وارجع زي الشاطر.

الحل الأنسب لك تنزل مصر وتتعاقد مع أى لجنة نازلة مصر & بس دة طبعاً وأنت شغال فى مكانك ،،،، يعنى لما تعرف بأن هناك لجنة نازلة مصر تأخذ أجازة لمدة 10 أيام وتنزل تختبر وتتعاقد أخصائى وتيجى تانى لشغلك فى السعودية تقد إستقالة من عملك.

طبعاً علشان تعرف مواعيد لجان المقابلات فى مصر لازم تتابع كويس فى المنتدى.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اهلا وعود احمد يا دكتور حازم واللة لحضرتك وحشة انا تقريبا كنت هابطل ادخل على المنتدى لما لقيت حضرتك مختفى افتكرتك تنحيت :dance: المهم ربنا يجازيك كل خير انا عايزة اسال لو انا تسجيل الهيئة بتاعى خلص وجبت شهادات خبرة بس من مصر علشان اجددة هل فى الهيئة هيقبلوها ولا لا لان فية ناس خوفونى وقالوا انهم مش بيقبلو شهادات خبرة غير من السعودية؟وحاجة تانى هل فعلا لو انا شغالة فى مستوصف عام كل التخصصات بتتحسب سنة الخبرة بنص بس؟ :lol: :lol:

انا أجبت على السؤال دة على الخاص

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اهلا بكل الاخوة الاطباء هنا

وعودا حميد دكتور حازم

حبيت بس امسى عالكل

شكراً ليكى يا دكتورة & حضرتك أصبحت زميلة فى الصحة والمفروض هتعرفى كل القوانين زى وأحسن & ساعدينى وردى معى على بعض أسئلة الزملاء والزميلات :dance:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وعودا حميد دكتور حازم

حبيت بس امسى عالكل

شكراً ليكى يا دكتورة & حضرتك أصبحت زميلة فى الصحة والمفروض هتعرفى كل القوانين زى وأحسن & ساعدينى وردى معى على بعض أسئلة الزملاء والزميلات :blush2:

اهلا دكتور حازم

واحدة واحدة على انا لسه يدوب بستوعب الوضع الجديد

انا حاسة انه اول مرة اشتغل فالسعودية

شتان الفرق ما بين الخاص والحكومى

طبعا هو تعليميا الحكومى افضل وخصوصا المستشفى ال انا فيه تعليمى للبروجرام السعودى

وللاسف راحت منى الفرصة السنة دى للتقديم فيه لانه لما وصلت كان انتهى التقديم

اما بالنسبة للقوانين ....لازم نتبع seniorty

هو احنا نروح فين جنب حضرتك

رابط هذا التعليق

ياجماعه رواتب فنني واخصائيي المختبر كام في القطاع الخاص؟في المتوسط

بكالوريوس علوم ... عشان انا بفكر ادور على وظيفه عند اي كفيل تاني لما اخلص مع الكفيل اللي انا معاه دلوقتي

رابط هذا التعليق

ياريت كل يعرف حاد جاي جديد مع وزارة الصحة يجيب معاه 6000 ريال عشان التصنيف وفلوس تساعده عبال مايقبض, لان كل الدكاترة الجداد جايين محتاسين :ninja:

ماعدا تبوك بيطلعولهم اقامة من غير تصنيف :blush2:

انا عاوز القول الفصل في معاملة الزمالة المصرية من ناحية المرتبات لان في ناس بتقول زاي الاخصائي ,طاب الماستر بيفرق مع اللي معاه زمالة؟

وشكرا

السؤال عن الزمالة المصرية أن أجبت علية من قبل وقلت أكثر من مرة أن الزمالة المصرية تُعامل مُعاملة الدكتوراة المصرية ونفس راتب البورد العربى وهى تُؤهلك للعمل إستشارى بشرط أن تكون عندك الخبرات الكافية وهى 3 سنوات ممارسة للمهنة بعد الحصول على الزمالة.

ودى الإجابة من موقع الهيئة السعودية للتخصصات الصحية:

http://arabic.scfhs.org.sa/

إدخل على موقع الهيئة وفى أقصى اليسار من أسفل فية حاجة إسمها دليل التصنيف المهنى & إفتحها وسوف تجد فيها فى الفقرة 11 الشهادات المعادلة للبورد السعودى والتى تُؤهلك للعمل إستشارى فى السعودية بعد إستيفاء الشروط المطلوبة من إجتياز الإختبار وخبرة 3 سنوات بعد الزمالة وهذا كلام واضح ولا يحتاج لنقاش ،،وعلية فسوف يكون الراتب هو راتب إستشارى وقد شرحت هذا من قبل.

http://arabic.scfhs.org.sa/Book/ACC/Profes...Manual_vr.6.pdf

طبعاً هما ذاكرين كل الشهادات من كل دول العالم لكن المُلفت للنظر هو أن الزمالة المصرية فى مُقدمة هذة الشهادات وترتيبها رقم 4 وقبل حتى الدكتوراة المصرية.

أتمنى أكون وُفقت لتبسيط المعلومة

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

ياريت كل يعرف حاد جاي جديد مع وزارة الصحة يجيب معاه 6000 ريال عشان التصنيف وفلوس تساعده عبال مايقبض, لان كل الدكاترة الجداد جايين محتاسين :ninja:

ماعدا تبوك بيطلعولهم اقامة من غير تصنيف :blush2:

وشكرا

السؤال عن الزمالة المصرية أن أجبت علية من قبل وقلت أكثر من مرة أن الزمالة المصرية تُعامل مُعاملة الدكتوراة المصرية ونفس راتب البورد العربى وهى تُؤهلك للعمل إستشارى بشرط أن تكون عندك الخبرات الكافية وهى 3 سنوات ممارسة للمهنة بعد الحصول على الزمالة.

ودى الإجابة من موقع الهيئة السعودية للتخصصات الصحية:

http://arabic.scfhs.org.sa/

إدخل على موقع الهيئة وفى أقصى اليسار من أسفل فية حاجة إسمها دليل التصنيف المهنى & إفتحها وسوف تجد فيها فى الفقرة 11 الشهادات المعادلة للبورد السعودى والتى تُؤهلك للعمل إستشارى فى السعودية بعد إستيفاء الشروط المطلوبة من إجتياز الإختبار وخبرة 3 سنوات بعد الزمالة وهذا كلام واضح ولا يحتاج لنقاش ،،وعلية فسوف يكون الراتب هو راتب إستشارى وقد شرحت هذا من قبل.

طبعاً هما ذاكرين كل الشهادات من كل دول العالم لكن المُلفت للنظر هو أن الزمالة المصرية فى مُقدمة هذة الشهادات وترتيبها رقم 4 وقبل حتى الدكتوراة المصرية.

أتمنى أكون وُفقت لتبسيط المعلومة

ودة دليل التصنيف المهنى يا ريت كل واحد فينة يقرأة جيداً

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وعودا حميد دكتور حازم

حبيت بس امسى عالكل

شكراً ليكى يا دكتورة & حضرتك أصبحت زميلة فى الصحة والمفروض هتعرفى كل القوانين زى وأحسن & ساعدينى وردى معى على بعض أسئلة الزملاء والزميلات :blush2:

اهلا دكتور حازم

واحدة واحدة على انا لسه يدوب بستوعب الوضع الجديد

انا حاسة انه اول مرة اشتغل فالسعودية

شتان الفرق ما بين الخاص والحكومى

طبعا هو تعليميا الحكومى افضل وخصوصا المستشفى ال انا فيه تعليمى للبروجرام السعودى

وللاسف راحت منى الفرصة السنة دى للتقديم فيه لانه لما وصلت كان انتهى التقديم

اما بالنسبة للقوانين ....لازم نتبع seniorty

هو احنا نروح فين جنب حضرتك

أولاً :

ألف مبروك ليكى على الوظيفة الجديدة

ثانياً:

لازم تستغلى المستشفى الى حضرتك فيها ولازم تسجلى فى البروجرم بتاعهم فى أقرب وقت إن شاء الله.

ثالثاً:

تكملى فى طريق الزمالة زى ما إنت ماشية وإن شاء الله مُوفقة.

أخيراً

لازم تُحطى فى ذهنك إن طريق النجاح شاق ومُتعب وخصوصاً فى المرحلة دى & يعنى لو تعرض الإنسان منى لكبوة فى هذا الطريق أو ضاعت علية فرصة ليس معنى هذا هو نهاية الطريق.

على العكس سوف تواجهك صعوبات وعقبات والطبيعى جداً هو تعرض الإنسان منى للفشل على الأقل مرة واحدة.

لكى منى كل تحية وتقدير

سعيد جداًبمعرفةأخبارك

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

أنا دلوقتي الحمد لله عملت التصنيف و ما امتحنتش و لله الحمد .. و جددولي عقدي و زودوني ال40% و العقد الجديد مكتوب فيه (مع منحه علاوة 40% ليصبح راتبه (7280ريال)و يصرف له بدل سكن...)

سؤالي بقى....هل بدل السكن كمان حيزيد؟؟؟يعني هو كان 15 الف ...هل دلوقتي حيزيد كمان ال 40% أكيد ؟؟

يعني عايز اعرف المرتب على بعضه حيكون كام تقريبا .. و معلش تعبتك و لك جزيل الشكر ...

الرتب الأساسى هو:

4000 +سنوات الخبرة + 40% الخاصة بالدبلوم.

هذا

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الرتب الأساسى هو:

4000 +سنوات الخبرة + 40% الخاصة بالدبلوم.

هذا

بدل السكن يُحسب من الأساسى السابق ذكرة وعلية بدل السكن الخاص بك لن يقل عن 24000 ريال.

علاوة غلاء المعيشة 15% لا تُضاف لبدل السكن هى وبدل النقل .

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...