اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

يا جماعة ضرورى لو سمحتو لو حد عارف حاجه عن ادارو مستشفى المركز الطبى الوطني nmcفى دبى وابو ظبى ضروري عشان انا جيلى عقد عليه ولو قبلته هسيب شغلى فى السعوديه انا طبيب باطنه دكتوراه2008 وقلقان لانى شايف كل الادارة هنديه يعنى لو الواحد اتخانق مع ممرضه هنديه ينصروها عليا وبالنسبه لاوقات العمل ممكن يقولو 8 ويسرحو ويبقو 10 زي هنا فى السعوديه

وبعدين ممكن الواحد بعد فتره ينقل على الحكومه ولو زوجتى جالها حكومه ممكن ندخل الولاد مدارس حكوميه

ولكم جزيل الشكر والاجر والثواب وهنيالك يا فاعل الخير

انا طبعاً لا أعرف عن المركز الى حضرتك ذكرتة شيئ ولكن نصيحتى لك هى.

بما أن حضرتك معاك دكتوراة المروض راتبك فى السعودية لا يقل عن 15000 على أسوء الظروف وممكن يكون أكبر لو معاك خبرات أكثر.

لازم يكون راتبك فى الإمارات ضعف راتب السعودية علشان يكون موفى معك.

لأن السكن فى الإمارات غالى جداً يعنى الشقة الى حضرتك ساكن فيها فى السعودية مثلاً لو هى غرفتين وصالة وأخذتها مثلاً 20000 ألف فى السنة & دى تكلفك فى الإمارات مُش أقل من 60000 ألف درهم وممكن ما تكون أصغر من شقة السعودية.

فاتورة الكهرباء فى الإمارات هتكون على أحسن الأحوال 4أضعاف فاتورة السعودية وكذلك تلفة السيارة إضرب فى أربعة وهكذا .

الإمارات تعطى رواتب كبيرة لكن المعيشة غالية جداً.

ولهذا راتب الإمارات لو كان أقل من ضعف راتب السعودية يبقى إنسى الموضوع.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

لو سمحتو يا جماعه سؤال مهم عندي جدا زوجي ان شاء الله ناوي يمتحن امتحان التخصصات هنا في مصر وده مدته تلات شهور فهل يمتحنه قبل ما يسافر بتلات شهور؟ولا ممكن يمتحنه دلوقت وهو عقدو قرب يجي ان شاء الله ؟

بمعنى اخر التلات شهور دول بين الامتحان والعقد ولا بين الامتحان والسفر للسعودية والوصول للمستشفى؟

لو سمحتو ارجوكم الاجابة بسرعة قدر الامكان انا املي في الله ثم في حضرتكم

الى أعرفة أن هذة الشهور الثلاث هى الفترة من تاريخ إجتياز الإمتحان وحتى التسجيل فى الهيئة السعودية للتخصصات الصحية.

يعنى زوجك بعد ما ينجح لازم يتقدم بأوراقة للتسجيل فى الهيئة.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

شكرا د. حازم

انا الحقيقه مش عارف امتى مواعيد اللجان اللي بتنزل مصر وهل لهم شهر معين ولا ممكن ينزلوا في اي وقت؟؟

ماما نونا اذا سمحتي لي عندي سؤال: انتي ازاي قدرتي تسجلي في البرنامج انا عملت محاولات مستميته للتسجيل في البورد السعودي او العربي لكن للاسف صعب جدا عندنا . يا ريت لو عندك معلومه تفيديني

"اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اريد ان استفسر

هل ارتفاع نسبه البيليروبين

total billirubin

او الصفراء يعني

يؤثر علي الكشف الطبي

و شكرا

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أخي د . حازم

و اللهي انا فخور جدا بالشغل اللي حضرتك عامله في المحاورات و اللهي يا جدع دا انت دخل قومي للمنتدي

أنا بقي يا دكترة و نظرا لظروف خاصة عايز أنزل أجازة و ما أرجعش يعني مش هيتعملي خروج نهائي ....السؤال هو و بمنتهي البراءة و السذاجة بسأله عادي يعني ما هو انا أصلا هتكسف منك لييييييييييه؟ "" ايه العواقب الوخيمة اللي هتحط علي دماغي و دماغ أهلي عقب العمله المهببه اللي أنا ناوي أعملها دي؟ " بس و النبي قولهالي واحدة واحدة عشان ما اتصدمش :roseop:

رابط هذا التعليق

و اللهي انا فخور جدا بالشغل اللي حضرتك عامله في المحاورات و اللهي يا جدع دا انت دخل قومي للمنتدي

أنا بقي يا دكترة و نظرا لظروف خاصة عايز أنزل أجازة و ما أرجعش يعني مش هيتعملي خروج نهائي ....السؤال هو و بمنتهي البراءة و السذاجة بسأله عادي يعني ما هو انا أصلا هتكسف منك لييييييييييه؟ "" ايه العواقب الوخيمة اللي هتحط علي دماغي و دماغ أهلي عقب العمله المهببه اللي أنا ناوي أعملها دي؟ " بس و النبي قولهالي واحدة واحدة عشان ما اتصدمش :unsure:

اكيد هتكون بصمت وانت هنا

وهيبصموك وانت خارج من المطار

وفحالة عدم رجوعك مش هتقدر تدخل المملكة تانى الا بعد 5 سنوات على ما اعتقد

ال انا متأكده منه انك مش هتعرف تدخل المملكة تانى

عدد السنوات ده ال مش متأكده منه

وبعدين ليه العملة المهببة دى ؟؟؟

متمشى عدل يحتار عدوك فيك ......

تم تعديل بواسطة mama nona
رابط هذا التعليق

اريد ان استفسر

total billirubin

او الصفراء يعني

يؤثر علي الكشف الطبي

و شكرا

المهم يكون وظائف الكبد سليمة

والاهم انه تعرف انه مكتوب لائق طبيا

والاهم من الكشف الطبى هو كشف الفيروسات ال هم فى معامل وزارة الصحة

رابط هذا التعليق

شكرا د. حازم

انا الحقيقه مش عارف امتى مواعيد اللجان اللي بتنزل مصر وهل لهم شهر معين ولا ممكن ينزلوا في اي وقت؟؟

ماما نونا اذا سمحتي لي عندي سؤال: انتي ازاي قدرتي تسجلي في البرنامج انا عملت محاولات مستميته للتسجيل في البورد السعودي او العربي لكن للاسف صعب جدا عندنا . يا ريت لو عندك معلومه تفيديني

فيه لجنة الاسبوع ده فى مصر عرفت انها لمراكز القلب فقط

فيه لجنة لوزارة الصحة على شهر 6

وفيه كمان لجنة لوزارة الداخلية هتنزل قريب

تابع فى منتدى طب مصر ..قسم الوظائف الطبية ... اعلانات مكتب التوظيف السعودى الجديدة

هناك الاخوة ما شاء الله عليهم مش مقصرين وعلى متابعة يوميه مع مكتب التوظيف واخباره

بالنسبة ليا انا لم التحق بالبروجرام لانه للاسف انتهى نوعد التقديم قبل وصولى من مصر

بس ايه الصعوبه عندك فى الالتحاق؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

شكرا للعضوة المميزة ماما نونة و اللهي يا ست الكل انا عمري مافكرت امشي عوج بس المثل بيقول ايه اللي راماك ع المر ؟؟؟ :unsure: المهم لو موضوع الخمس سنين ده صحيح فساعتها هاضطر اسفا اني اقبل باللي أمر منه و ماحدش ضامن ظروفه في مصر يعني القرشين ممكن يخلصوا في عزومتين من بتوع رمضان علي لبس العيد و ساعتها ......

بجد انا متشكر جدا لحضرتك و ربنا يجازيكي كل خير و خلاصة التجربة في المملكة اني تيقنت ان اللي بيديك قرش عايز قصاده 100 و لو جبت 99 بس يبقي هياخد القرش اللي اداهالوك و هيديك استمارة سته بدرجة ( ر ل ) :unsure: و عموما الارزاق علي الله

رابط هذا التعليق

سؤال يادكتور حازم

انا مسافر السعودية طبيب مقيم تخدير ان شاء الله في السعودية .....هل ممكن احضر البورد العربي من هناك و لا لأ؟؟؟

للاجنبى ال فالسعودية علشان يلتحق بالبورد العربى لازم يلتحق الاول بالسعودى ويقضى فترة التدريب المعتمدة دى ويمتحن عربى عادى

رابط هذا التعليق

سؤال يادكتور حازم

انا مسافر السعودية طبيب مقيم تخدير ان شاء الله في السعودية .....هل ممكن احضر البورد العربي من هناك و لا لأ؟؟؟

للاجنبى ال فالسعودية علشان يلتحق بالبورد العربى لازم يلتحق الاول بالسعودى ويقضى فترة التدريب المعتمدة دى ويمتحن عربى عادى

دكتور حازم . . . . يسعد أوقاتك

أريد الاستفسار عن زيادة بدل غلاء المعيشة 15% والتي تم صرفها للعاملين في الوظائف الحكومية في السعودية بمعدل 5% لمدة ثلاث سنوات متتالية كان آخرها مطلع 1431 هـ هل هذه الزيادة يستحقها المتعاقدون الجدد ؟ أي المتعاقدون بعد نهاية الثلاث سنوات الماضية كالذين يتعاقدون الآن أو بعد بداية 1431 هـ؟؟! وهل صرفت للمتعاقدين الجدد بالتأكيد ؟

السؤال الثاني هو هل يمكن تغيير مكان العمل الذي حددته لجنة وزارة الصحة السعودية عند المقابلة معها ، أي هل يمكن الاتصال بإدارة التعاقد في وزارة الصحة السعودية بعد انتهاء إجراء المقابلات من أجل تغيير مكان العمل في حال وجود شاغر في مكان آخر و ذلك قبل السفر إلى السعودية و كيف يمكن أن يتم الاتصال ؟ هل عن طريق المكتب ...أو اتصال مباشر !!!!

حصلت على رقم فاكس لإدارة التعاقد بوزارة الصحة السعودية و هو 0096614036985 لكنه لا يعمل، فهل لديكم الرقم الصحيح ؟ ولكم جزيل الشكر . . . .

أرجو الرد بسرعة ... . . .

رابط هذا التعليق

سؤال يادكتور حازم

أريد الاستفسار عن زيادة بدل غلاء المعيشة 15% والتي تم صرفها للعاملين في الوظائف الحكومية في السعودية بمعدل 5% لمدة ثلاث سنوات متتالية كان آخرها مطلع 1431 هـ هل هذه الزيادة يستحقها المتعاقدون الجدد ؟ أي المتعاقدون بعد نهاية الثلاث سنوات الماضية كالذين يتعاقدون الآن أو بعد بداية 1431 هـ؟؟! وهل صرفت للمتعاقدين الجدد بالتأكيد ؟

السؤال الثاني هو هل يمكن تغيير مكان العمل الذي حددته لجنة وزارة الصحة السعودية عند المقابلة معها ، أي هل يمكن الاتصال بإدارة التعاقد في وزارة الصحة السعودية بعد انتهاء إجراء المقابلات من أجل تغيير مكان العمل في حال وجود شاغر في مكان آخر و ذلك قبل السفر إلى السعودية و كيف يمكن أن يتم الاتصال ؟ هل عن طريق المكتب ...أو اتصال مباشر !!!!

حصلت على رقم فاكس لإدارة التعاقد بوزارة الصحة السعودية و هو 0096614036985 لكنه لا يعمل، فهل لديكم الرقم الصحيح ؟ ولكم جزيل الشكر . . . .

أرجو الرد بسرعة ... . . .

بتاخد عادي 15 % عشان اول ماجيت خدت 10% ومابداتش ب5%

صعب ازا ماكنشي مستحيل انك تغير المكان اللي ترشحت ليه الا اذا كانت اللجنة لسه موجوده في مصر

رابط هذا التعليق

شكرا للعضوة المميزة ماما نونة و اللهي يا ست الكل انا عمري مافكرت امشي عوج بس المثل بيقول ايه اللي راماك ع المر ؟؟؟ :roseop: المهم لو موضوع الخمس سنين ده صحيح فساعتها هاضطر اسفا اني اقبل باللي أمر منه و ماحدش ضامن ظروفه في مصر يعني القرشين ممكن يخلصوا في عزومتين من بتوع رمضان علي لبس العيد و ساعتها ......

بجد انا متشكر جدا لحضرتك و ربنا يجازيكي كل خير و خلاصة التجربة في المملكة اني تيقنت ان اللي بيديك قرش عايز قصاده 100 و لو جبت 99 بس يبقي هياخد القرش اللي اداهالوك و هيديك استمارة سته بدرجة ( ر ل ) :blink: و عموما الارزاق علي الله

بتاخد اجازة طارئة وتقدم استالة بالفاكس للوزارة والشئون الصحية التابع ليها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

سؤال لمن لديه خبرة انا طبيب اسنان حاصل على ماجستير جراحة وليس لدى سنوات خبرة بعد الماجستير ولدى عرض فى الطائف بمرتب عشرة الاف ريال فهل هذا المرتب لقطة ام عادى

ارجو سرعة الرد

كان الله فى عون العبد ما كان فى عون اخيه

رابط هذا التعليق

وصلت تلك المداخلة علي صورة تقرير الي الأدارة من عضو جديد Waleed" و لقد تم اضافتها في الموضوع المراد به المشاركة

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

اريد ان استفسر

total billirubin

او الصفراء يعني

يؤثر علي الكشف الطبي

و شكرا

أهم حاجة ما يُكنش عندك hepatitis B&C.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

سؤال لمن لديه خبرة انا طبيب اسنان حاصل على ماجستير جراحة وليس لدى سنوات خبرة بعد الماجستير ولدى عرض فى الطائف بمرتب عشرة الاف ريال فهل هذا المرتب لقطة ام عادى

ارجو سرعة الرد

كان الله فى عون العبد ما كان فى عون اخيه

هذا العقد فى ظروفك الحالية ونظراً لعدم وجود خبرات بعد الماستر فهو عقد عادى & ولكن بعد سنتين من الأن يكون عقد قليل جداً وجائر.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

أنا بقي يا دكترة و نظرا لظروف خاصة عايز أنزل أجازة و ما أرجعش يعني مش هيتعملي خروج نهائي ....السؤال هو و بمنتهي البراءة و السذاجة بسأله عادي يعني ما هو انا أصلا هتكسف منك لييييييييييه؟ "" ايه العواقب الوخيمة اللي هتحط علي دماغي و دماغ أهلي عقب العمله المهببه اللي أنا ناوي أعملها دي؟ " بس و النبي قولهالي واحدة واحدة عشان ما اتصدمش :unsure:

قبل موضوع البصمة كُنت تستطيع تعمل دة وبسهولة وبدون مشاكل وترجع فى أقرب وقت للسعودية.

لكن بصراحة بعد تطبيق نظام البصمة لا أنصحك؟؟؟؟

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...