اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

يا دكاترة أنا دلوقتي عايز أعرف حتصنفوا وللا لأ ....و هل إجباري التصنيف ده وللا لأ ؟؟؟ أنا متعاقد من سنتين بشهادة البكالوريوس أسنان...مع ان معايا دبلومة جراحة ...و معايا كارت الهيئة الصحية ينتهي في 2011...دلوقتي بيقولولي انه لازم أصنف حتى لو مش حصنف بدبلومة أصنف البكالوريوس ... طب ليه؟؟؟؟؟و اني لازم اخد دورة ب 700 ريال و مصاريف تصنيف بحوالي 5 وللا 6 الاف ريال.. و كمان عشان اجدد العقد حيعملوا امتحان تقييم في مديرية القصيم...يعني هل الزيادة في المرتب اللي حيعملوها تستاهل المصاريف اللي حصرفها على التصنيف دي؟؟؟ و لو انا مش عايز أصنف فيها حاجة وللا اجباري؟؟؟؟؟؟الرجاء التوضيح و شكرا...

اخى هنا فى جازان التصنيف اجبارى لتجديد العقد لذا يجب عليك سرعة انهاء الاوراق المطلوبة وسبق ان ذكرها لنا الدكتور حازم بارك الله فية

اما موضوع الامتحان فلايوجد اى امتحانات نهائيا (وزارة الصحة) الدورة BLS بــ 200 ريال فقط للعاملين بوزارة الصحة والشهادة بنفس اليوم

الزيادة طبعا مجزية واصلا التصنيف حتعملة اجبارى؟؟؟؟

تصنيف بالبكالوريوس 20% زيادة

تصنيف بالدبلوم 40؟% زيادة

احسبها انت بقى

رابط هذا التعليق

ممكن يا د--حازم تفيدني بقوانين العقوبات لما اجي الشغل متاخر وازوغ بتاع ساعة كدة واتعملي محضر وتحقيق بالمستشفى

القانون فى السعودية يُعطى المُدير كثير من السلطات فى مثل هذة الحالة :

يعنى مثلاً

1- ممكن حسم من الراتب طبعاً وعلى حسب مزاج المدير.

2- ممكن عند تجديد عقدك يعطيك تقرير منيل ولا يتم تجديد عقدك.

3- ممكن يرفع تقرير منيل للمدير العام فى المُديرية يطلب طى قيدك أو لو تعاملوا معك برحمة ورأفة تُنقل لمكان أسوء من مكانك زى الهجر مثلاً.

4- ممكن لا يتم توقيع أى عُقوبة عليك ،،ويتغاضى مديريك عن كل شيئ لو سُمعتك عندة كويسة ،،وحضرتك أتيت بعذر وسبب مُقنع.

ايه اللي قوله في التحقيق (ينفع اتكلم عن الاوضاع اللا انسانية اللي انا بكشف فيه ولا الشتايم وماحدش بيجيب حقنا)

حايخصموا كام من المرتب؟

يا دكتور خليك فى مُشكلتك وبس ولا تتكلم فى أى شيئ أخر ،، فى السعودية لا تتكلم عن السياسة أو الحكم أو النظام هذا موضوع لا يعنينا من قريب أو من بعيد ،،ولهذا لا تتحدث لا عن ظروف عمل لا المعاملة ال لا إنسانية ولا غيرة ،،خليك بس فى مشكلتك وكيفية حلها لأننى أظن أن حديثك مع المحقق بهذا الشكل سوف يجعل المحقق والمدير معك أكثر تشدداً والعقاب سوف يكون شديداً.

مع ملاحظة فى مثل هذة الحالة لن ينفعك أحد لا حكومة مصرية ولا سفارة ولا غيرة.

ايه رايك اقدم استقالة وخلاص قبل ماادخل في مشاكل ضخمة معاهم!

لا طبعاً فى مثل هذة الحالة سوف تخسر كثيراً

1- ضياع مُكافئة نهاية الخدمة لو إشتغلت أكثر من 3 سنوات.

2-ممكن توضع فى قائمة الممنوعين من التعاقد مع وزارة الصحة السعودية ،،،دة لو حضرتك لبخت فى الكلام كثيراً ودخلت نفسك فى السياسة أو الأوضاع الإنسانية وخلافة.

3-سوف تدفع للوزارة ما لا يقل عن مرتب شهرين؟؟؟؟!!!!! غرامة

نصيحتى لك:

إسحب ناعم وتكلم كويس معاهم وحاول تطلع بأقل عقوبة ممكنة ،،،ثم تقدم بطلب نقل لمكان أخر زى مستوصف مثلاً هيكون الشغل هناك أريح حبتين من المستشفى وأظن مشاكلك هتكون أقل.

لك منى السلام والتحية

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

باركولي

جالي اول لفت نظر

بجد ماعونتش شايف معنى للحياة!

السعودية ومصر وجهين لعملة واحدة

وموش عاوز اشوف كمان الماتش النهائي :kez:

كثرة الجزئات فى ملفك غلط كبير على مُستقبلك الوظيفى السعودية ،،،و إذا كُنت غير مُرتاح إطلب عدم تجديد العقد وإترك السعودية بطريقة نظامية وبدون مشاكل ،،لعل وعسى تحتاج للعمل فيها مرة أخرى.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

يا دكاترة أنا دلوقتي عايز أعرف حتصنفوا وللا لأ ....و هل إجباري التصنيف ده وللا لأ ؟؟؟ أنا متعاقد من سنتين بشهادة البكالوريوس أسنان...مع ان معايا دبلومة جراحة ...و معايا كارت الهيئة الصحية ينتهي في 2011...دلوقتي بيقولولي انه لازم أصنف حتى لو مش حصنف بدبلومة أصنف البكالوريوس ... طب ليه؟؟؟؟؟و اني لازم اخد دورة ب 700 ريال و مصاريف تصنيف بحوالي 5 وللا 6 الاف ريال.. و كمان عشان اجدد العقد حيعملوا امتحان تقييم في مديرية القصيم...يعني هل الزيادة في المرتب اللي حيعملوها تستاهل المصاريف اللي حصرفها على التصنيف دي؟؟؟ و لو انا مش عايز أصنف فيها حاجة وللا اجباري؟؟؟؟؟؟الرجاء التوضيح و شكرا...

الموضوع طبعاً يستاهل لأن الزيادة عند تجديد العقد تستاهل دة لو حضرتك تم تصنيفك من قبل الهيئة.

لازم حضرتك تسدد الفلوس المطلوبة وتصنف وكل الى حضرتك ذكرتة وإلا سوف تخسر على الأقل 20000 ريال فى السنة الواحدة.

طبعاً الموضوع ما هواش إجبارى يعنى لو حضرتك مش عاوز تصنف ولا تمتحن ،،،لن يجبرك أحد لكن لن تحصل على أى زيادة.

بالمناسبة بدأت التصنيفات الخاصة بنا تصل لنا الأن وبدأ الأن زملائنا يجددوا عُقودهم الجديدة على النظام الجديد.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير دكتور حازم..بس لية استفسار لو سمحت...أنا سمعت ان الدبلوما عشان تتصنف لازم يكون مر عليها 5 سنوات و انا واخدها من 2008 بس .. و الماستر كمان عشان يتصنف لازم يكون مر عليه سنتين..هل الكلام ده صحيح؟؟و ممكن الهيئة تمنع تصنيف الدبلوما و أضطر أصنف البكالوريوس بس عشان لم يمر على الدبلوما 5 سنين ..و بالتالي لن أحصل على الزيادة (20%) بتاعتها و اخذ زيادة البكالوريوس فقط..(20%المتبقية من ال 40%)

و شكرا جزيلا و أعتذر على الإطالة...

رابط هذا التعليق

باركولي

جالي اول لفت نظر

بجد ماعونتش شايف معنى للحياة!

السعودية ومصر وجهين لعملة واحدة

وموش عاوز اشوف كمان الماتش النهائي :kez:

كثرة الجزئات فى ملفك غلط كبير على مُستقبلك الوظيفى السعودية ،،،و إذا كُنت غير مُرتاح إطلب عدم تجديد العقد وإترك السعودية بطريقة نظامية وبدون مشاكل ،،لعل وعسى تحتاج للعمل فيها مرة أخرى.

كلامك كله صحيح

بس انا مرهق جسديا وعصبيا..............في الحالة دي تنصحني بايه؟

لاني عارف لو قدمت نقل او اصلا المدير قالي في التحقيق انه حايوصي بنقلي لحتة بعيد في البر!

طبعا حاروح ادورلي لسه على شقة تاني واتبهدل ويرغمني للسكن بالمستوصف!

يبقى الحل ادني في المكان اللي انا فيه لغاية مايلقى حتفي

رابط هذا التعليق

مطلوب طبيب أخصائي تحاليل بجدة للعمل في مستوصف دوام كامل مرتب مغري

لديه الرخصة السعودية ..

التفاصيل على الخاص لمن لديه الرغبه

ارسلت لكم على الخاص

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

اخى هنا فى جازان التصنيف اجبارى لتجديد العقد لذا يجب عليك سرعة انهاء الاوراق المطلوبة وسبق ان ذكرها لنا الدكتور حازم بارك الله فية

اما موضوع الامتحان فلايوجد اى امتحانات نهائيا (وزارة الصحة) الدورة BLS بــ 200 ريال فقط للعاملين بوزارة الصحة والشهادة بنفس اليوم

الزيادة طبعا مجزية واصلا التصنيف حتعملة اجبارى؟؟؟؟

تصنيف بالبكالوريوس 20% زيادة

تصنيف بالدبلوم 40؟% زيادة

احسبها انت بقى

القصيم هى المنطقة الوحيدة فى المملكة التى تمتحن الطبيب و تقيمه كل سنة

و اللى ربنا داعى عليه يروحها

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

[

For ENT only

لكل من يفكر فى السفر الى السعودية من زملاء التخصص و عايز يمتحن من مصر

و كل من سافر بالفعل و ينتظر إمتحان التصنيف

إليكم الهدية

أهم و أجمد أسئلة وردت فى إمتحانات البرومتريك

125 سؤال بالإجابات

power point presentation

up to date

و البقية تأتى إن شاء الله

إمتحانات الهيئة السعودية - أنف و أذن و حنجرة-2010

b]

ملحوظة : يحتاج الملف إلى برنامج ال power point 2007

تم تعديل بواسطة Dr orl
رابط هذا التعليق

[

For ENT only

لكل من يفكر فى السفر الى السعودية من زملاء التخصص و عايز يمتحن من مصر

و كل من سافر بالفعل و ينتظر إمتحان التصنيف

إليكم الهدية

أهم و أجمد أسئلة وردت فى إمتحانات البرومتريك

125 سؤال بالإجابات

power point presentation

up to date

و البقية تأتى إن شاء الله

إمتحانات الهيئة السعودية - أنف و أذن و حنجرة-2010

b]

ملحوظة : يحتاج الملف إلى برنامج ال power point 2007

تحياتى لك

عمل أكثر من رائع

ننتظر المزيد منك ومن كل الزملاء والزميلات بخصوص إمتحان البروميترك لأنى أظن أن هذا هو الموضوع الأهم لنا فى الفترة القادمة وأنا شخصياً أفكر فى عمل توبك أخر يكون بخصوص أسئلة البروميترك فقط لكل الناس ولكل التخصصات.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير دكتور حازم..بس لية استفسار لو سمحت...أنا سمعت ان الدبلوما عشان تتصنف لازم يكون مر عليها 5 سنوات و انا واخدها من 2008 بس .. و الماستر كمان عشان يتصنف لازم يكون مر عليه سنتين..هل الكلام ده صحيح؟؟و ممكن الهيئة تمنع تصنيف الدبلوما و أضطر أصنف البكالوريوس بس عشان لم يمر على الدبلوما 5 سنين ..و بالتالي لن أحصل على الزيادة (20%) بتاعتها و اخذ زيادة البكالوريوس فقط..(20%المتبقية من ال 40%)

و شكرا جزيلا و أعتذر على الإطالة...

كل الشهادات التى تم تصنيفها عندى هنا أصحابها حاصلين عليها منذ سنة 2000 وما قبل ولكن سوف أشرح لك ما هو مكتوب فى نص شهادة التصنيف وإن شاء الله أحاول أنزل أى شهادة من دول لكم قريباً على المُنتدى.

طبعاً فى أعلى الشهادة بيكون مكتوب الهيئة السعودية للتخصصات الصحية والشعار بتاع الهيئة.

1- الإسم دكتور ؟؟؟؟؟؟؟؟

2- الجنسية مصرى

3-سنة التخرج وجامعة التخرج القاهرة دفعة 1995م.

4-الشهادة المطلوب تصنيفها دبلوم فى النساء والتوليد من جامعة القاهرة سنة 2000 م .

5- قرار اللجنة تصنيف دبلوم للنساء والتوليد من جامعة القاهرة سنة 2000م.

6-هذة التصنيف صالح فقط للعمل فى الجهات الحكومية.

7- الوظيفة للعمل طبيب مقيم نساء

8- مدير الهيئة ؟؟؟ وتوقيعة.

ولهذا أظن أنهم يبحثون فقط فى كون الشهادة صحيحة أم مزورة فقط .

يبحثوا عن تاريخ الشهادة فى حالة طلبك للعمل أخصائى أو إستشارى حيث أن الخبرات بعد المُؤهل مهمة أما فى حالة المقيم أو الجى بى فليس لوقت الحصول على المُؤهل أهمية.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا د.حازم..بس معنى كدا ان الزيادة بتاعتي غالبا حتكون برده ال 20 % بس وليست ال 40% الخاصة بالدبلوما..طالما مش حشتغل بيها...و انا متعين اساسا جي بي..؟؟؟؟؟

و يا ريت فعلا موضوع امتحان البروميترك ده..و ماتنسوش أطباء الأسنان..معاكم.. و جزاكم الله كل خير ...

رابط هذا التعليق

اولا انا بشكر حضرتك جدا جدا يا دكتور حازم

بصراحة كلك ذوق

ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

ويجزيك كل الخير

نرجع بقى تانى لموضوع التصنيف

معنى كده انه انا لازم امتحن تانى انا كمان مع نهاية التعاقد ولا ايه ؟

انا ال كنت فهمته انه ال كان شغال حكومى قبل النظام الجديد هو ال مطلوب منه موضوع التصنيف ده ....

رابط هذا التعليق

دكتور حازم رجاء سرعة الدخول:-

اولا بمديرية الشؤن بجازان

اعلنوا ان الزيادة لن تضاف الى بدل السكن

ثانيا انا لو ملحقتش اعمل التصنيف (بياخد وقت كتير حوالى شهر على الاقل) وعملتة بعد بداية العقد بشهر

ممكن يطبقوا التصنيف وباثر رجعى ام لا

والزيادة تكون من العام التالى

رجاء سرعة الافادة

الف شكر

رابط هذا التعليق

بسم الله والحمد لله

انا حاليا ياشباب في السعوديه وناوي باذن الرحمن الرحيم اذاكر

MRCGP

الزماله البريطانيه لطب الاسره

يانري ممكن حد يتفضل ويقولي علي

ورق للمذاكره او حد يكون بيذاكر نتعاون او ناوي حتي يبدأ معايا

رابط هذا التعليق

بسم الله والحمد لله

انا حاليا ياشباب في السعوديه وناوي باذن الرحمن الرحيم اذاكر

MRCGP

الزماله البريطانيه لطب الاسره

يانري ممكن حد يتفضل ويقولي علي

ورق للمذاكره او حد يكون بيذاكر نتعاون او ناوي حتي يبدأ معايا

ياريت انا معاك ان شاء الله ومشلاقى اى معلومات عن الموضوع دة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...