اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلام عليكم و التحية مني لجميع اعضاء المنتدى الكرام

هذه اولى مشاركاتي و لكني اتوجه بالشكر الى الجميع حيث انني كنت متابع للتوبيك و استفدت منه معلومات كثيرة قبل ان انوي كتابة تساؤلي هذا

و الموضوع الذي اسال عنه بخصوص هيئة التخصصات السعودية حيث انني طبيب بشري اعمل بوزارة الصحة السعودية منذ3 سنوات في وظيفة ادارية و لم استخرج كارنيه الهيئة لانه كما قيل لي في حينها غير ضروري و بالفعل لم احتاج له حتى الان حيث انه عند تجديد العقود لا يطلبونه منا لان وظيفتنا ادارية

اما بعد ربط الهيئة بالجوازات اصبح الامر خارج وزارة الصحة و قيل لي انه لابد من التسجيل و التصنيف و عمل بطاقة تامين ضد اخطار المهنة كاي طبيب ممارس للمهنة والا لن تستخرج لي اي تاشيرات او تجديد اقامة او تجديد عقود و كذلك زيادة سنوية

فهل هذا الكلام صحيح ارجو من الاخوة الذين لديهم خبرة في هذا الموضوع افادتي حيث انني لا حيط علما بالموضوع و ما هو المطلوب مني بالضبط و ما هي المستندات و الاوراق المطلوبة و هل هناك امتحان و كيف سيتم تصنيفي

عذرا للاطالة و تقبلو خالص الشكر

مفيش حاجة إسمها أن طبيب أعمل فى السعودية بدون ترخيص من الهيئة السعودية للتخصصات الصحية ،،وحتى لو كانت وظيفتك إدارية أو ما شابة ذلك ،،،يعنى حضرتك لما تعاقدت من مصر تعاقدت على أن إدارى ولا تعاقدت على أنك طبيب عام؟؟؟؟؟!!!!

أظن مفيش حاجة إسمها إدارى فى الطب ،،إلا لو معك ماجستير أو دبلوم إدارة مستشفيات ودة بردة لازم كُنت تسجل فى الهيئة ولا يُوجد لك أى عُذر؟؟

ولهذا القانون ينص على أنك مُتأخر عن التسجيل لدى الهيئة ولذلك سوف تدفع غرامة تأخير أظن فى حالة حضرتك قد تزيد عن 400 ريال سعودى ولست مُتأكد من الرقم على وجة التحديد لأننى لم أرى أحد إطلاقاً تأخر لمدة 3 سنوات،،كل من أعرفهم تأخروا لمدة 6 شهور أو سنة على أكثر حد.

سوف يُطلب منك عمل تسجيل وتصنيف لدى الهيئةوالطلبات كما ذكرت من قبل فى مداخلات كثيرة رجاء مراجعتها بالتفصيل سابقاً:

ولكن على عجل:

1- تعبئة إستمارة التسجيل .

2- تعبئة إستمارة التصنيف.

3-دفع الرسوم المقررة للتسجيل والتصنيف والغرامة.

4- تأمين طبى شامل لمدة 3 سنوات.

5- خطاب تذكية من مقر عملك مُوضح بة الوظيفة المُراد تصنيفك وتسجيلك لها.

6- خطاب على رأس العمل.

7- صورة جواز السفر والإقامة.

8- صورة من كل مُؤهلاتك.

9- صورة من شهادات الخبرات.

10-صورتين شخصيتين.

11-ملف ورق.

12-صورة من عقدك الأخير.

13- دورة ال BLS.

http://arabic.scfhs.org.sa/index.php?optio...amp;Itemid=4428

وهذا موقع الهيئة على النت لو محتاج أى شيئ

http://arabic.scfhs.org.sa/

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

أرجو من جميع الزملاء والزميلات قرأة هذة التعاميم جيداً.

هذا موقع التعاميم لدى الهيئة السعودية للتخصصات الصحية.

http://arabic.scfhs.org.sa/index.php?optio...amp;Itemid=4420

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السؤال هنا بالضببببببببببببببببببط

هنا المربط تبع لفرس اللي وصلنا له

انا سؤالي عن شرط دخول امتحانات البورد السعودي والتسجيل بالبورد السعودي !!!

وخصوصا موضوع ""اجتياز فترة التدريب في احد المستشفيات المعترف بيها من قبل لجنة الاشراف على البورد السعودي""

يعني انا قبل دخول امتحانات البورد السعودي بالنسبة للجراحة لازم يكون معايا شهادات خبرة ؟ ومن ويييييييييييييين ؟

معلش بس هادي هي التكة اللي فرقت

ولا تنسى يا دكتور موضوع "" شروط التسجيل في البورد "" ؟؟ واللي من ضمنها اجتياز الـ SLE !!!

معليش بس هادي الاسئلة عني وعن الشباب

شروط الإلتحاق بالبورد السعودى

http://arabic.scfhs.org.sa/index.php?optio...amp;Itemid=5813

1.Bachelor degree in general medicine from Saudi university or equivalent 2.Pass the admission test of the SCHS and the specialty selection examination.3.Copy of academic transcript.4.Three recommendation letters from consultants of the same specialty.5.Initial approval letter from place of work confirming permission to join the specialty training program on full time basis for the entire period of training.6.Successful completion of internship before the actual start of training.7.Copy of identification card (ID).8.Three photos.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

ا :hi: لسلام عليكم

لو سمحتو يا دكاتره سمعت ان شركات التامين هنا في الامارات بتحتاج دكاتره من غير شرط الخبره او الرخصه بس بكالريوس الطب عشان اشهادات الصحيه وخلافه ........هل ده صحيح?..حد عنده فكره?

ول صحيح اوصلهم ازاي في دبي.?

وجزاكم الله كل الخير -_-

رابط هذا التعليق

ا :sad: لسلام عليكم

لو سمحتو يا دكاتره سمعت ان شركات التامين هنا في الامارات بتحتاج دكاتره من غير شرط الخبره او الرخصه بس بكالريوس الطب عشان اشهادات الصحيه وخلافه ........هل ده صحيح?..حد عنده فكره?

وجزاكم الله كل الخير :blush2:

فكرة ممتازة كل شغل ورق وفاكسات وتليفونات

بس معظموا شغل نصب وازاي تاخد اكتر فلوس من شركة التامين

هوا مريح جسديا بس معنويا شغلانة محتاجة واحد مدردح وابن سوق :ninja:

رابط هذا التعليق

ا :roseop: لسلام عليكم

وجزاكم الله كل الخير :rolleyes:

هوا مريح جسديا بس معنويا شغلانة محتاجة واحد مدردح وابن سوق :D

متشكره جدا علي الاهتمام والرد جزاك الله كل خير بس مش فاهمه ازاي هشتغل عندهم وتبقي شغلتي اخد اكتر فلوس منهم?? :roseop:

بس يعني حضرتك تعرف اوصل للشركات دي ازاي وفعلا مش بيطلبوا ترخيص او خبره?

والله هي تبقي حاجه كويسه مؤقته لما ربنا يسهلي وخلص امعادله بس لو لقيت فيه نصب يبقي الله الغني كان اسهل بقي اضربلي شهادة خبره

....اهم حاجه رضا الله ورضاي عن نفسى..الحمد لله

رابط هذا التعليق

متشكره جدا علي الاهتمام والرد جزاك الله كل خير بس مش فاهمه ازاي هشتغل عندهم وتبقي شغلتي اخد اكتر فلوس منهم?? :roseop:

والله هي تبقي حاجه كويسه مؤقته لما ربنا يسهلي وخلص امعادله بس لو لقيت فيه نصب يبقي الله الغني كان اسهل بقي اضربلي شهادة خبره

شركات التامين اساس شغلها زاي البنوك معظموا حرام

ممكن تسالي وتعرفي الشركات دي بتاخد وتدفع فلوس ازاي للناس اللي مامنين معاهم

انتي بجد فتحتيلي طريق بس انا حاخليه ثانوي لو المشروع التاني فشل :roseop:

انا ماعرفلهاش سكة بس ممكن اسال اصحابي بس بعدين

خلاص نهايتي قربت في السعودية والتحقيق يجري على قدم وساق :roseop:

رابط هذا التعليق

شركات التامين اساس شغلها زاي البنوك معظموا حرام

ممكن تسالي وتعرفي الشركات دي بتاخد وتدفع فلوس ازاي للناس اللي مامنين معاهم

انتي بجد فتحتيلي طريق بس انا حاخليه ثانوي لو المشروع التاني فشل :roseop:

انا ماعرفلهاش سكة بس ممكن اسال اصحابي بس بعدين

خلاص نهايتي قربت في السعودية والتحقيق يجري على قدم وساق :roseop:

هو حضرتك في السعوديه ? ربنا يوفقك ومايجبش فشل ولا حاجه .................موضوع حرام ده مش عارفه بس اكيد مش كلها بصراحه حاسه هنا في دبي الامور دي ماشىه fair لو فيه نصيب هسال احد اشيوخ من اهل العلم ان شاء الله

رابط هذا التعليق

[

هو حضرتك في السعوديه ? ربنا يوفقك ومايجبش فشل ولا حاجه .................موضوع حرام ده مش عارفه بس اكيد مش كلها بصراحه حاسه هنا في دبي الامور دي ماشىه fair لو فيه نصيب هسال احد اشيوخ من اهل العلم ان شاء الله

ممكن تشهلي يا دكتورة وتسالينا بسرعة عشان خلاص حاتفصل قريب :)

ممكن يا د--حازم تفيدني بقوانين العقوبات لما اجي الشغل متاخر وازوغ بتاع ساعة كدة واتعملي محضر وتحقيق بالمستشفى

ايه اللي قوله في التحقيق (ينفع اتكلم عن الاوضاع اللا انسانية اللي انا بكشف فيه ولا الشتايم وماحدش بيجيب حقنا)

حايخصموا كام من المرتب؟

ايه رايك اقدم استقالة وخلاص قبل ماادخل في مشاكل ضخمة معاهم!

رابط هذا التعليق

BLS /CPR

دورة الإنعاش القلبى الرئوى

طبيب , صيدلى , تمريض , فنى ......

ترخـــيـــص أول مرة أو تجـــدييييييييييييد .....

إتفضل

الخلاصة

جميع أسئلة الدورة و النقاط الهامة

النسخة النهائية

65 سؤال 21 صفحة بعد التعديل

و إضافة آخر إمتحان كاملاً

على نفس الروابط القديمة

من هـــنـــا

أســئــلة دورة C P R

أو

رابــــط بـــديــــل

كلمة السر الأولى (للقراءة فقط )

cpr

small not capital

و بعدين لا تدخل كلمة سر التعديل و إختار

Read only

نسألكم الدعاء

تم تعديل بواسطة Dr orl
رابط هذا التعليق

ياعمي معاملة المريض للطبيب أو العكس لاعلاقة لها بالتأخر عن الدوام , لان موضوعك يعتبر إداري وهنا بيجمعوا عليك الـتاخير وبيخصموه من راتبك وممكن دا الكلام يؤثر على تقيميك الوظيفي

رابط هذا التعليق

ياعمي معاملة المريض للطبيب أو العكس لاعلاقة لها بالتأخر عن الدوام , لان موضوعك يعتبر إداري وهنا بيجمعوا عليك الـتاخير وبيخصموه من راتبك وممكن دا الكلام يؤثر على تقيميك الوظيفي

انا كده كده مش حاجدد

حايجمعوا التاخير ويخصموا من غير تحقيق كده!

بعدين دول بيتلككوا انوا شغلي 8 ساعات ,طيب هوا انا ماباصليش ولا اخد اي بريك ابدا خلال الشغل !

ولا عشان انا اجنبي يبقى لازم اكون على طول الغلطان!

بعدين يروحوا يشوفوا الاخصائيين اللي عمرهم ماكملوا الدوام على بعضوا!

العيادات عمرها ما بتفضى ومزبطين الشغل مابينا طاب عاوزين اكتر من كده ايه!

رابط هذا التعليق

معذره يادكاتره اني هاغير الموضوع

انا حاليا في السعوديه

وعاوز اشتري عربيه

ياتري ايه الاخبار

ايه الموديلات والاسعار

ولو معايا عشرين الف ريال ايه احسن عربيه ممكن اشتريها

مع العلم اني بين ابها والخميس

برضه معلش احنا بنتكلم ياريت مانجبش سيره العربيات الكئيبه المهكعه

لاني بصراحه شايف كل المصريين اللي معايا حتي المدير راكبين عربيات رايحه ف 60 ...........

رابط هذا التعليق

معذره يادكاتره اني هاغير الموضوع

انا حاليا في السعوديه

وعاوز اشتري عربيه

ياتري ايه الاخبار

ايه الموديلات والاسعار

ولو معايا عشرين الف ريال ايه احسن عربيه ممكن اشتريها

مع العلم اني بين ابها والخميس

برضه معلش احنا بنتكلم ياريت مانجبش سيره العربيات الكئيبه المهكعه

لاني بصراحه شايف كل المصريين اللي معايا حتي المدير راكبين عربيات رايحه ف 60 ...........

toyota yaris xy

رابط هذا التعليق

باركولي

جالي اول لفت نظر

بجد ماعونتش شايف معنى للحياة!

السعودية ومصر وجهين لعملة واحدة

وموش عاوز اشوف كمان الماتش النهائي wst::

تم تعديل بواسطة icehell
رابط هذا التعليق

باركولي

جالي اول لفت نظر

وموش عاوز اشوف كمان الماتش النهائي wst::

السلام عليكم و رحة الله و بركاته

يا باشا ولا يهمك

أنا قضيت فى السعودية فى وزارة الصحة 3 سنن و الملف بتاعى فيه ييجى خمناشر تمناشر لفت نظر, ولا الدموع و حياتك و فى الآخر ما جددتش و مشيت زى الباشا و كان كان تقييمى جيد حدا كل سنة و حياتك .

بص السعودية من الاخر د تقعدلك فيها ستين تلانة لحد ما تظبط نفسك ماديا و بعد كدة تنط على حاجة أفضل و على فكرة أنا اكتشفت أن أفضل أسلوب للتعامل مع الأشقاء السعوديين أنك تحسسهم أنك معندكش أى مشكلة لو صبحت تانى يوم الصبح و روحت مصر, دا بالعكس بيحتروك جدا و بيعملولك حساب.

و بعدين لو مش عجباك السعودية و أكيد مش عجباك مصر شد أنت حيلك و هاجر كندا, بيقولواالدنيا هنا أفضل بكتيييييييييير و هناك البنى آدم يحس أه بنى آدم.

و ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

يا دكاترة أنا دلوقتي عايز أعرف حتصنفوا وللا لأ ....و هل إجباري التصنيف ده وللا لأ ؟؟؟ أنا متعاقد من سنتين بشهادة البكالوريوس أسنان...مع ان معايا دبلومة جراحة ...و معايا كارت الهيئة الصحية ينتهي في 2011...دلوقتي بيقولولي انه لازم أصنف حتى لو مش حصنف بدبلومة أصنف البكالوريوس ... طب ليه؟؟؟؟؟و اني لازم اخد دورة ب 700 ريال و مصاريف تصنيف بحوالي 5 وللا 6 الاف ريال.. و كمان عشان اجدد العقد حيعملوا امتحان تقييم في مديرية القصيم...يعني هل الزيادة في المرتب اللي حيعملوها تستاهل المصاريف اللي حصرفها على التصنيف دي؟؟؟ و لو انا مش عايز أصنف فيها حاجة وللا اجباري؟؟؟؟؟؟الرجاء التوضيح و شكرا...

رابط هذا التعليق

باركولي

جالي اول لفت نظر

وموش عاوز اشوف كمان الماتش النهائي :happy:

السلام عليكم و رحة الله و بركاته

يا باشا ولا يهمك

أنا قضيت فى السعودية فى وزارة الصحة 3 سنن و الملف بتاعى فيه ييجى خمناشر تمناشر لفت نظر, ولا الدموع و حياتك و فى الآخر ما جددتش و مشيت زى الباشا و كان كان تقييمى جيد حدا كل سنة و حياتك .

بص السعودية من الاخر د تقعدلك فيها ستين تلانة لحد ما تظبط نفسك ماديا و بعد كدة تنط على حاجة أفضل و على فكرة أنا اكتشفت أن أفضل أسلوب للتعامل مع الأشقاء السعوديين أنك تحسسهم أنك معندكش أى مشكلة لو صبحت تانى يوم الصبح و روحت مصر, دا بالعكس بيحتروك جدا و بيعملولك حساب.

و بعدين لو مش عجباك السعودية و أكيد مش عجباك مصر شد أنت حيلك و هاجر كندا, بيقولواالدنيا هنا أفضل بكتيييييييييير و هناك البنى آدم يحس أه بنى آدم.

و ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

MERCEDES S430

ماهو عشان مشروع الهجرة بتاعي يكمل اخترت السعودية عشان اكمل الرصيد

انا طول عمري بعمل مشاكل في كل حته بس طبعا بذكاء من غير شتيمة ولا ضرب

هوا الصراحة الناس هنا كانت معايا زوق خالص اول 6 شهور مع اني كنت مزهقهم في عيشتهم

بعد كده بدؤا يتلككوا 6 تحقيقات في يومين

يعني انا مستني اخد الفيزا من هنا وامشي بدل ماارجع للنحس تاني

لفت النظر التاني حايكون فيه خصم فلوس

استقيل ولا انقل نفسي!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا رأيى, لا تستقيل ولا تنقل نفسك :roseop:

شوف هم هيعملوا ايه :roseop:

و بعدين خصم الفلوس فى السعودية مش مشكلة يعنى, هم لما يتمعظموا :roseop:

هيخصموا كاااااااااااااام؟؟؟

المهم خليك مركز أنك لو مشيت نهائى فى أى وقت تكون واخد معاك كل الأوراق اللى هتحتاجها فى حياتك الجاية و بالدات فى موضوع الهجرة لأنك عشان ترجع تطلب ورقة من هناك بعد كدة و أنت بره السعودية هيكون صعب جدا تعملها

أهم حاجة تركز لو كنت ناوى على موضوع الهجرة و شوف هتداكر المعادلة ولا هتعمل ايه و سيبك من كل الهسس و الكلام الفاضى بتاع السعودية ده

و ربنا يقدرلك الخير ان شالله

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

مطلوب طبيب أخصائي تحاليل بجدة للعمل في مستوصف دوام كامل مرتب مغري

لديه الرخصة السعودية ..

التفاصيل على الخاص لمن لديه الرغبه

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...