اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلا م عليكم ورحمة الله

بالنسبه لوظيفة مستعد اخصائى خدمات اسعافيه

طبعاً اكبد الى يعرفها يعرف ان الى شغال فيها خريج كليه علميه وواخد كورس اسعافات مكثف

يا ترى الى عاوز يشغل بره مصر بالوظيفه ديه يعمل ايه

وبالاخص كندا الى عاوز يشتغل فيها ده طبعاً بعد السفر هناك

ايه الى محتاج اعمله هنا علشان اضمن اشتغل فى نفس الوظيفه بسهوله

كل الى معايا شهادة كليتى الاصليه وصورة شهادة الكورس من وزارة الصحه

شكراً

الوظيفة دى اسمه اسمها باراميدك ( paramedic) . وللاسف لها امتحانات خاصة بيها فى كندا او استراليا . يعنى لازم تمتحن علشان تاخد الترخيص وتشتغل بيه هناك .

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

السلا م عليكم ورحمة الله

بالنسبه لوظيفة مستعد اخصائى خدمات اسعافيه

طبعاً اكبد الى يعرفها يعرف ان الى شغال فيها خريج كليه علميه وواخد كورس اسعافات مكثف

يا ترى الى عاوز يشغل بره مصر بالوظيفه ديه يعمل ايه

وبالاخص كندا الى عاوز يشتغل فيها ده طبعاً بعد السفر هناك

ايه الى محتاج اعمله هنا علشان اضمن اشتغل فى نفس الوظيفه بسهوله

كل الى معايا شهادة كليتى الاصليه وصورة شهادة الكورس من وزارة الصحه

شكراً

الوظيفة دى اسمه اسمها باراميدك ( paramedic) . وللاسف لها امتحانات خاصة بيها فى كندا او استراليا . يعنى لازم تمتحن علشان تاخد الترخيص وتشتغل بيه هناك .

ليه للاسف يا فندم مهو شىء طبيعى يمتحنونى لان الكل شاكك فى النظام فى مصر

سؤالى هو فى الفتره الى فضلالى فى مصر ايه الحجات الى اقدر اعملها تسهلى اشتغل من امتحنات دراسه وغيره

شكراًً ليك

لا تصالحْ !

.. ولو منحوك الذهب

أترى حين أفقأ عينيك

ثم أثبت جوهرتين مكانهما..

هل ترى..؟

هي أشياء لا تشترى..

لا تصالح

ولو وَقَفَت ضد سيفك كلُّ الشيوخ

والرجال التي ملأتها الشروخ

هؤلاء الذين يحبون طعم الثريد

وامتطاء العبيد

هؤلاء الذين تدلت عمائمهم فوق أعينهم،

وسيوفهم العربية، قد نسيتْ سنوات الشموخ

لا تصالح

فليس سوى أن تريد

أنت فارسُ هذا الزمان الوحيد

وسواك .. المسوخ !

لا تصالحْ

لا تصالح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم, انا من اشد المستفيدين من هذا المنتدى الجميل و الداعين الله ان يجزى كل من شارك فيه برأى او نصيحة خير الجزاء. عندى مشكلة و ارجو الرد سريعا. : انا اتكشفت:lol:

انا كنت بشتغل طبيب مقيم فى وزارة الداخلية و استقلت بعد 6 شهور و خدت خروج نهائى و اخلاء طرف,بس مفيش شهادة خبرة. و بعد ما رجعت ظبطت شهادة الخبرة بحيث تتحسبلى ال6 شهور دول و اكمل سنتين بالظبط بعد الماستر, و روحت مكتب التوظيف ومجبتش سيرة انى كنت مسافر :lol: و اترشحت اخصائى, و كملت كل اوراقى ,بس و انا بسلمهم, موظف مصرى مدقدق اكتشف الموضوع من شهادة التحركات :D طبعا روحت و بعتلهم اخلاء الطرف بالفاكس, و قالوا هيسألوا فى السعودية على تقديرى السنوى.طبعا وزارة الداخلية يومهم بسنة, وحتى لو ردوا ان مفيش مشكلة, شهادة الخبرة كده مضروبة فى محتواها. عايز اعرف هل هينفع قانونا اتعاقد و الا لأ لانى مش عايز استنى رد المكتب و انا مش عارف,وبعدين لو نفع هل الشهادة دى هتعملى مشاكل هناك خصوصا مع الهيئة :lol: .ارجوكم افيدونى و ادعولى :lol:

رابط هذا التعليق

انتوا فين. فينك يا د/حازم, و فين الناس كلهم, المنتدى كان فيه نشاط اكتر من كده :D ,ايه اللى حصل

سيبها على الله يابن الحلال

بعد اللي شوفته هنا في وزارة الصحة السعودية ,عرفت يعني ايه مصر :ninja:

تغور الفلوس وصحابها واللي يجري وراها كمان mfb:

ماعرفشي الاجانب عايشين ازاي هنا! اشي 13 و 18 و 5 سنين موش عارف بيعملوا ايه في البلد اللي مالهاش اي معنى!

موش حكاية غربة وبعد عن الاهل (لاني مايهمنيش حاد)

الحكاية اكبر من كده wst::

الرسول قعد يدعي فيهم سنين وياريت حتى حاد فيهم طلع كويس بعد السنين دي كلها!

ارفع راسك يامصري .. خلدت بانتصاراتك وعلمائك وشيوخك ولا زلت :lol:

رابط هذا التعليق

انتوا فين. فينك يا د/حازم, و فين الناس كلهم, المنتدى كان فيه نشاط اكتر من كده angl:: ,ايه اللى حصل

بعد اللي شوفته هنا في وزارة الصحة السعودية ,عرفت يعني ايه مصر :closedeyes:

تغور الفلوس وصحابها واللي يجري وراها كمان wst::

ماعرفشي الاجانب عايشين ازاي هنا! اشي 13 و 18 و 5 سنين موش عارف بيعملوا ايه في البلد اللي مالهاش اي معنى!

الحكاية اكبر من كده :roseop:

ارفع راسك يامصري .. خلدت بانتصاراتك وعلمائك وشيوخك ولا زلت :lol:

السلام عليكم يا دكاترة

لو تلاحظ يا اخي icehell انه قبل كده حضرتك نكشت الموضوع وانا رديت عليك عشان اظهرلك الحقيقة اللي انته مش عايشها

اللي حضرتك مفكر انه السعودية واللي الناس عايشة فيها كيف مستحملين

انا حسالك اقل سؤال عن وضع الفلسطنين بالسعودية وبمصر

ممكن نبعد عن العنصرية بكلامك شوية لانه كلام العنصرية بينرفزني

انا عاوزك تعمل لي مقارنة بين الفلسطنين اللي بمصر والفلسطنين اللي بالسعودية

انا حعملك المقارنة

اول حاجة ممنوع دخول اي فلسطيني تحت سن الـ40 للاراضي المصرية لاي غرض كان الا اذا كان معاه ورقة بسبب للدخول الى مصر

ومسموح دخول اي فلسطيني للسعودية بغض النظر عن سنه لو كان معاه ورقة رسمية او جاي زيارة او عمرة وتمشي عااااااادي

بالنسبة لاجراءات المطار المصرية للفلسطيني >>> لازم تنتظر اقل شي ساعة او ساعتيين بغض النظر عندك اقامة سارية بمصر لانك طالب المهم انك تستنى كده مجرد اذى لانك فلسطيني وما احد يستنى معاك الا الفلسطيني اللي زيك وحتى لو معاه حاجة المهم يتلطع الى ان يجي السيد المدير اللي نايم ويسمحلك تمشي وتعدي تشوف شنطك اللي ما تعرف وين راحت !!!!

بالمقابل بالسعودية مادام معاك اقامة واوراق رسمية بيكون الموضوع حبي وعااااااااااااادي ولا عمري اتاخرت ثانية

المصيبة اللي حضرتك ما تعرفها واللي صارت حديث الدكاترة بمصر واغلبكم يمكن ما يعرفها

بمصر يا اخي العزيز ,,, صار ممنوع على اي طبيب فلسطيني خلص تعليمه واتخرج من مصر انه يكمل دراسات عليا او " زمالة مصرية " الا يكون معاه موافقة من امن الدولة وامن الدولة ما بيدي موافقة للفلسطنين

بالمقابل بالسعودية ممكن تشغل الفلسطيني وتسمحله ياخد زمالة زي اي اجنبي المهم ورقه سليم وعنده اقامة سارية

لو تعرف انه الحين انا لما اخلص امتيازي لازم اطلع بره البلد بخلال اسبوع والا راح انسجن لاني اتاخرت

يعني زي الترحييييييييييييل

وبالسعودية مافي ترحيل للفلسطنين يا دكتور

هادي هي المقارنة واللي المفروض ما تنحكى لانه الدكتور حازم قال ما نتكلم بس انته مصر تتكلم على بلدي السعودية اللي ما اذتني بشي وبلدكم اللي بتاذيني بكل شي

حتى مستقبلي ....

ومافي رد بعد كده ... والكلام مع الدكتور حازم مو مع احد تاني لانه الوحيد اللي مقدر ظروف الفلسطنين وانا مقدر ظروف الاجانب كلها بالسعودية

بس الظاهر لا مع حضرتك ...

ولا تنسى انه كلمة ارفع راسك انته مصري >>> كلمة عنصرية بحتة

واتمنعت بالسعودية كلمة ارفع راسك انته سعودي

العنصرية بتتلغى شوية شوية

بس للاسف ...

تم تعديل بواسطة jukass

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

الافاضل

عندنا اختبار في طب الاطفال بعد شهر

برومترك

ودايخين في المصادر

وتشعبت الاراء

حد يقدر يساعدنا في مصدر نزاكر منه او اختبارت حديثة للبرومترك

مع الشكر

يارب حد يقدر يساعدنا

ومش مسامح اي حد عنده معلومة ويبخل لاننا بجد دايخين

رابط هذا التعليق

الافاضل

عندنا اختبار في طب الاطفال بعد شهر

برومترك

ودايخين في المصادر

وتشعبت الاراء

حد يقدر يساعدنا في مصدر نزاكر منه او اختبارت حديثة للبرومترك

مع الشكر

يارب حد يقدر يساعدنا

ومش مسامح اي حد عنده معلومة ويبخل لاننا بجد دايخين

ذاكر أسئلة كثيرة من MRCP , USMLE الأسئلة التى ترد فى مجال طب الأطفال قريبة جداً من هذا النظام ولو حضرتك مذاكر كويس وحليت كتبين أو ثلاثة من MCQ بتوع الزمالة البريطانية فى الأطفال صدقنى نجاحك بإذن الله مضمون وسهل وبسكور عالى كمان.

:ملاحظة

تكرار الأسئلة يكاد يكون شبة مستحيل لأن هناك بنك أسئلة ضخمة جداً يتم الإختيار منة كل مرة ولهذا تكرار نفس السؤال نادر جداً.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

الأخوة الزملاء والزميلات الأعزاء أحب أولاً أن أعتذر لكم عن عدم تمكنى فى الفترة السابقة من الرد على كثير من الأسئلة والإستفسارات ومن عدم المشاركة لفترة طويلة لظروف خاصة.

ذكرت من قبل ولأكثر من مرة أنة يجب التفرقة بين أمرين هامين وهما

الدولة (كشعب يحى على أرض هذة الدولة ).

وبين الدولة (كحكومة لها سُلوكها وتصرفاتها التى لا تُرضى حتى أبناء هذة الدولة ).

يعنى ليس معنى أن مصرى أن أحاسب على أفعال وتصرفات حكومة أو وزير أو شخص مسؤل لا يعنية أى شيئ فى الحياة إلا المُحافظة على منصبة وكُرسية حتى ولو ضرب بكل الأعراف والمواثيق عرض الحائط).

أوضاع الحكومة المصرية الحالية لا تُرضى عدو ولا حبيب لا داخل مصر ولا خارجها ،،ولكنى لا أظن أن السواد الأعظم من شعب مصر يرضى عن أى من تصرفات حكومتنا المصونة أو أفعالها ،لكن لا تحاسبوننا بما يفعل حُكومنا ، مموإن كان هذا لا يُعفينا من جزء كبير من المسؤلية حيث أننا معنين بعدم التسليم لهذا الوضع وحتمية التغير للأفضل إن شاء الله.

رجاء أخير من الزملاء بعدم الخروج عن سياق الموضوع الذى نتحدث عنة والدخول فى أشياء جانبية وقضاية لن نستطيع حلها ،،لأنها أكبر بكثير منا بل على العكس كُل ما سنجنية منها هو أن فُلان المصرى زعلان من فُلان السورى وغيرة.

دمتم لى على خير

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

بدون ذكر تفاصيل

لللاسف انه رئيس القسم المصري اللي كل شوية بيقوللي اني بخدمك وبدافع عنك قدام المدير

فوجئت انه المعفن المنتن داير على زمايلي يقولهم اني مشوه صورة دكاترة الاطفال في المستشفى

ولله الحمد والمنة انه دكتور سوري بقاله 9سنوات في المستشفى رد على الوضيع وقاله انه انا افضل دكتور عرفته بالمستشفى

وليس هذا وحسب بل ان لي شعبية جارفة لدى الهنودد والباكستنيين والبنقال الدكاترة ...لانني فعلت مالم يقدروا ان يفعلوه لدفع الظلم عن انفسهم

تعرفوا ليه هما متغاظين من اوي عشان انا قلبت المقاييس ولم اقدم شكوى ضد اي احد ..بل كلها افعال

ولما يسالني المحقق عملت ليه كده حاقولوا

اسوة بقدوتي من اول مدير المستشفى اللي بيجي من 9 ل 11 ويتبعة السادة الاخصائيين ومايكملوش ال9 ساعات شغل

واللي شايل الطين على راسه وبيتشتم من المراجعين ويكشف على 150 عيان في اليوم ...وموش عاجب ويتكتب فينا شكاوي من المديرين المناومين اللي قاعد قدام الدش بسلامته وعاوزك تشتغل اكتر من دوامك وتطحن اكتر

ياترى لو زكرت الكلام دا في التحقيق حاد حايتعاطف!

ياريت تفهموا السعودية اكتر ياجماعة .,انا لما سبت مصر سبتها للاشكال اللي زاي كده اللي بتعيق التطور وطبعا في السعودية الاشكال برضوا دي واكيد بضر السعوديين زايك تمام

أنت بتنطح فى الحيط.

سوف تجد بشر كثير يسخنوك علشان تشتكى وتولع فى المستشفى والى فيها ولكن هم نائمون فى الجحور كالفئران.

أحكى لك على شيئ بسيط وكُلنا يعلموة تمام العلم وتراة كل يوم وسوف تراة طوال القرن القادم على الأقل فى السعودية.

كثير من الموظفين السعودين قبل صلاة الظهر بنصف ساعة بيزوغ من الدوام ولا يعود مرة أخرى هل تظن أن مديرة لا يعلم ؟؟؟؟!!!!

عندى موظفين كُثر فى المديرية بيمشوا أمام أعين مدير المديرية ومدير الشؤن القانونية وعلى عينك يا تاجر؟؟؟؟!!!!!

هُنا أمور أكبر من أن أكون انا مُديرك وأنت مروؤسى،،،هنا دور القبيلة والعائلة ؟؟؟؟!!!!!قوى جداً.

هذة قصة طريفة حصلت لى شخصياً:

تم إستعائى فى يوم للطوارئ للكشف على مريض وعندها دخل شاب سعودى رخم معروف للكل بغلاستى بيجى كل يوم يعاكس الممرضات ويدعى المرض علشان يشوف البنت دى ولا دى ؟؟؟!!!!

وفى اليوم دة كان المدير المناوب مشرف سعودى وعلى غير العادة تدخل المدير السعودى ومسك فية وزعقة على بعض ثم إتصل بالشرطة ،،وتحضر سيارة الدوريات وظننت لأول وهلة ان العسكرى راح يأخذهم فى سيارة الشرطة الإثنين وهيطلع عنيهم الإثنين.

وكانت الصاعقة عندما وجدت العسكرى وضابط الشرطة يترجاهما ويصلح بينهما بكل الطرق السلمية الممكنة ويقول يا أخى كل منكما إبن عمى ولا أستطيع أن أفعل لكما شيء لا تُسببا لى مشكلة عند كبير القبيلة ،،وأخذ يترجاهما ويقبل رأسيهما وأصلح بينهما وخرج سعيداً جداً لأنة نجى من هذة المشكلة الكبرى.

وقفت بعدها طبعاً وأن مُزبهل مما أرى ،،بتوع الشرطة بيبوس على رأس الإثنين علشان هو ما يقعش فى مشاكل؟؟؟!!!

ليس كل مدير فى السعودية يستطيع أن يُحاسب كل مروؤسية؟؟؟؟!!!!

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انتوا فين. فينك يا د/حازم, و فين الناس كلهم, المنتدى كان فيه نشاط اكتر من كده :roseop: ,ايه اللى حصل

بعد اللي شوفته هنا في وزارة الصحة السعودية ,عرفت يعني ايه مصر :)

تغور الفلوس وصحابها واللي يجري وراها كمان :blink:

الحكاية اكبر من كده mfb:

ارفع راسك يامصري .. خلدت بانتصاراتك وعلمائك وشيوخك ولا زلت :happy:

السلام عليكم يا دكاترة

لو تلاحظ يا اخي icehell انه قبل كده حضرتك نكشت الموضوع وانا رديت عليك عشان اظهرلك الحقيقة اللي انته مش عايشها

اللي حضرتك مفكر انه السعودية واللي الناس عايشة فيها كيف مستحملين

انا حسالك اقل سؤال عن وضع الفلسطنين بالسعودية وبمصر

ممكن نبعد عن العنصرية بكلامك شوية لانه كلام العنصرية بينرفزني

انا عاوزك تعمل لي مقارنة بين الفلسطنين اللي بمصر والفلسطنين اللي بالسعودية

انا حعملك المقارنة

اول حاجة ممنوع دخول اي فلسطيني تحت سن الـ40 للاراضي المصرية لاي غرض كان الا اذا كان معاه ورقة بسبب للدخول الى مصر

ومسموح دخول اي فلسطيني للسعودية بغض النظر عن سنه لو كان معاه ورقة رسمية او جاي زيارة او عمرة وتمشي عااااااادي

بالنسبة لاجراءات المطار المصرية للفلسطيني >>> لازم تنتظر اقل شي ساعة او ساعتيين بغض النظر عندك اقامة سارية بمصر لانك طالب المهم انك تستنى كده مجرد اذى لانك فلسطيني وما احد يستنى معاك الا الفلسطيني اللي زيك وحتى لو معاه حاجة المهم يتلطع الى ان يجي السيد المدير اللي نايم ويسمحلك تمشي وتعدي تشوف شنطك اللي ما تعرف وين راحت !!!!

بالمقابل بالسعودية مادام معاك اقامة واوراق رسمية بيكون الموضوع حبي وعااااااااااااادي ولا عمري اتاخرت ثانية

المصيبة اللي حضرتك ما تعرفها واللي صارت حديث الدكاترة بمصر واغلبكم يمكن ما يعرفها

بمصر يا اخي العزيز ,,, صار ممنوع على اي طبيب فلسطيني خلص تعليمه واتخرج من مصر انه يكمل دراسات عليا او " زمالة مصرية " الا يكون معاه موافقة من امن الدولة وامن الدولة ما بيدي موافقة للفلسطنين

بالمقابل بالسعودية ممكن تشغل الفلسطيني وتسمحله ياخد زمالة زي اي اجنبي المهم ورقه سليم وعنده اقامة سارية

لو تعرف انه الحين انا لما اخلص امتيازي لازم اطلع بره البلد بخلال اسبوع والا راح انسجن لاني اتاخرت

يعني زي الترحييييييييييييل

وبالسعودية مافي ترحيل للفلسطنين يا دكتور

هادي هي المقارنة واللي المفروض ما تنحكى لانه الدكتور حازم قال ما نتكلم بس انته مصر تتكلم على بلدي السعودية اللي ما اذتني بشي وبلدكم اللي بتاذيني بكل شي

حتى مستقبلي ....

ومافي رد بعد كده ... والكلام مع الدكتور حازم مو مع احد تاني لانه الوحيد اللي مقدر ظروف الفلسطنين وانا مقدر ظروف الاجانب كلها بالسعودية

بس الظاهر لا مع حضرتك ...

ولا تنسى انه كلمة ارفع راسك انته مصري >>> كلمة عنصرية بحتة

واتمنعت بالسعودية كلمة ارفع راسك انته سعودي

العنصرية بتتلغى شوية شوية

بس للاسف ...

الأخ الفلسطينى جوكاس

الدكتور ice hell

لم يتطرق فى حديثه إاليك من قريب و لا من بعيد

و لم يوجه لك حديثه أصلاً

و مجابش سيرة المقارنة اللى إنت عاملها

واحد بيقول رأيه فى الحياة فى السعودية

ما دخل حضرتك فى الرد عليه

هل أنت سعودى لكى تقول "" بلدى "؟؟

أنا مش شايف أى لزوم للى إنت قولتوا غير فرصة للتجريح فى المصريين

اللى ياما ضحوا بأرواحهم من أجل العرب و فلسطين

واحد معتز بمصريته .... إيه العنصرية اللى فى كدة

كلامك هو اللى عنصرى جدا

و ينم عن كره دفين للمصريين

و حضرتك ضيف عزيز فى منتدى إسمه محاورات المصرييين

و محدش مارس ضدك عنصريتك و قالك المنتدى للمصرييين فقط

بل إنت هنا من زمان و بتسأل و بتحاور بحريتك و كرامتك

بس كرامة المصرى برضه لازم تُحترم

و الكلام اللى إنت بتقولوا مش صحيح

أنا كان معايا أربعة فلسطينيين فى الماجستير

إجراءاتهم كانت ماشية عادى

وورقة أمن الدولة كانت بتطلع عادى

صحيح ممكن تتأخر و لكن كان الأساتذة و الإدرايين متعاطفييين معاهم و مقدرين ظروفهم

بالعكس كانوا بياخدوا حقهم متلت

و كنا كزملاء بنخدمهم بعنيينا من كتب و مذكرات و حتى كنا بنساعدهم فى إيجاد سكن مناسب

و غيره .... أخ غريب فى غير بلده ... مفيش مصرى هيتأخر عن مساعدته

و كتييير غيرهم لازالوا يدرسون بمصر

و لو كان كلامك صحيح ما كنا وجدنا دارس فلسطينى و احد

وأى إجراء أمنى فهو ميزعلش اللى ورقه و موقفه سليم

و بعدين إحنا مهما كان عرب... و مسلمين

و الكلام دة ما يصحش بيننا

و أنا بكرر إعتزازى بإنى مصرى

مصريتى التى لم أعرف معناها إلا فى الغربة

و لكل مصرى

إرفع راسك يا مصرى............خلدت بانتصاراتك وعلمائك وشيوخك ولا زلت

بارك الله فيك ice hell

رابط هذا التعليق

ابشر حضرتك انو كل التحقيقات اللي اتعملتلي مالهاش فايدة :blink:

لان مدير المستشفى يعلم تماما كيف نعمل تحت الظروف القاسية

ورئيس القسم اتكشفت الاعيبه للكل بعد ماكان داير في المستشفى يقول اني مثال سئ للاطباء المصريين :lol:

عندنا عيادات في الطوارئ ودي اللي حاصل فيها البهدلة كلها وقسم تنويم داخلي بيشتغل فيه الاطباء من الاقدمية ودولي ماعندهومشي اي مشاكل وجدولهم عال العال..وطبعا رئيس القسم مظبطهم عشان مايقرفهوش لما يكون اون كووول , وبيزوغوا ولا حس ولاخبر دال كله عشان في باب مقفول عليهمل وممنوع دخول الرجال!

ورئيس القسم عمال يجامل ناس ويدخلهم في قسم التنويم واحنا عددنا ينقص ونتبهدل اكتر واكتر

قام رايح دكتور زميلنا مصري وللاول مرة راح اشتكى رئيس القسم لمدير المستشفى

وبعديها بيومين كمان 6 راحوا بشكوى رسمية عن مخالافات رئيس القسم

وانا ماكنتش منهم فارئيس القسم رجع يصاحبني تاني wst::

قدمت مؤخرا طلب اجازة سنوية (بس ماعملتش تجديد) وطبعا المدير الطبي رفض قال ايه عاوز استقالة

كولهم خايفين لحسن ارجع تاني :lol: وابهدلهم

على فكرة معظم الدكاترة اللي خبوا وقالوا انهم ماشتغلوش في السعودية قبل كده اتكشفوا في مكتب التوظيف :lol:

انا لما رديت على الدكتور في الاول كنت عاوزوا يعتز ويفخر بمصريته ولا تغرنه الفلوس

طبعا اغلى شيء يملكه الانسان حياته ...وكل العالم يعرف يعني ايه مصر ..الذي بذل حياته ودمائه في سبيل الكرامة والدفاع عن الشرف من اول حروب الهكسوس والتتار والحروب الصليبية الى العصر الحديث ..فايمجيش واحد ماعندوش تاريخ من اساسه ولما حاد يعتدي عليه يستعين بصديق :blink:

كان اخر حاجة افكر فيها لما ركبت الطيارة وانا جاي على هنا مصر ..بعد اسبوع واحد انكشفت الحقيقة wst::

ياريت كل مصري يعتز بنفسه اكتر..انا عاوز اعرفكم ان الدكاترة السوريين والاسيوين زملائي معتزين وفخورين بانجازاتي في تعليم الاخرين wst:: درسا لن ينسوه ابدا.

وابلغ رد على امثاله , التجاهل كما فعل دكتورنا العزيز حازم لانه لايسعنا سرد تاريخ يدرس في الجامعات :lol: وخليه يضل يحكي ويكتب زاي ماهو موش سايب اي منتدي زاي ايجي ميدسين وغيره

رابط هذا التعليق

[انا لما رديت على الدكتور في الاول كنت عاوزوا يعتز ويفخر بمصريته ولا تغرنه الفلوس

طبعا اغلى شيء يملكه الانسان حياته ياريت كل مصري يعتز بنفسه اكتر.

وابلغ رد على امثاله , التجاهل كما فعل دكتورنا العزيز حازم لانه لايسعنا سرد تاريخ يدرس في الجامعات wst:: وخليه يضل يحكي ويكتب زاي ماهو موش سايب اي منتدي زاي ايجي ميدسين وغيره

انا لما حكيت اللى حصلى كنت بحاول استفيد من خبرات الزملاء للخروج من مشكلة واجهتنى,و دا لا يتنافى مع توكلى على الله و رضايا بما قسمه لى,و مش معناه انى بجرى وراء الفلوس بدون شروط و ضوابط والا مكنتش قدمت استقالة من عملى السابق, لكن ليه لغة الحوار دى , احنا مش فى خناقة والامور مش عافية, انا لما معجبنيش الوضع استقلت, و بادور على حاجة احسن وفقا لضوابطى و شروطى

وبعدين مش عارف تقصد مين بامثاله, الكلام مش واضح ,ارجو التوضيح

رابط هذا التعليق

حقيقى أنا غير سعيد بخروج بعض الأخوة الأعزاء عن هدف المُنتدى وهو سرد كل واحد منا لتجاربة وخبراتة من أجل أن يُفيد غيرة بغض النظر عن جنسة أو جنسيتة؟؟؟؟!!!!!!

المفروض علينا كمصرين أن تكون محاوراتنا قُدوة للغير ومكان رحب وفسيح يسع كل الأخوة من المصرين وغيرهم ،،وكل ضيف عزيز بيننا من الجنسيات الأخرى عربية أو غير عربية ،،وجودة بيننا شرف وفخر لنا يدل على سعة صُدورنا ومدى فائدة محاوراتنا.

أما أن نشن هُجوم على هذا أو هذا ،،فلا ؟؟؟!!!!وليس من شيمتنا أن نقلل من شأن أحد ؟؟؟؟!!!!!

كما أحب أن أذكر الأخوة الزملاء بشئ هام وهو ،،،،

إذا كنت حضرتك أكبر منى سناً وعلماً ومقاماً ولك أفضال كثيرة على مثلاً هذا حلو جميل ،،،

لكن أن تذكرنى بأفضالك علىَّ كل يوم وأمام الناس فهذا غير مقبول وسيجعلنى أتضايق منك بعد فترة وأنفر منك بعد ذلك.

من الأخطاء الشائعة التى نقع فيها كمصرين هو كثرة تذكيرنا للغير بأفضالنا عليهم ،،،نعم لنا أفضال كثيرة على معظم الدول العربية ولا ينكرها أحد لكن لا تجعلوا ذلك ذلة للغير نذكرهم بأفضالنا عليهم بمناسبة وبغير مُناسبة.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انا لما حكيت اللى حصلى كنت بحاول استفيد من خبرات الزملاء للخروج من مشكلة واجهتنى,و دا لا يتنافى مع توكلى على الله و رضايا بما قسمه لى,و مش معناه انى بجرى وراء الفلوس بدون شروط و ضوابط والا مكنتش قدمت استقالة من عملى السابق, لكن ليه لغة الحوار دى , احنا مش فى خناقة والامور مش عافية, انا لما معجبنيش الوضع استقلت, و بادور على حاجة احسن وفقا لضوابطى و شروطى

وبعدين مش عارف تقصد مين بامثاله, الكلام مش واضح ,ارجو التوضيح

ماقصدتش سيادتك بالجملة الاخيرة ولازم الكلام يكون كدا عشان موش ناقص وجع دماغ :happy:

بعدين ليه ماقولتش على تجربتك الاولانية عشان نستفيد بيها هنا ..لاني كنت في موقف زايك تمام بس ماقدمتش استقالتي عشان مساندة الزملاء ونصائحهم

مع اني ظروف شغلي اقسى من اي احد اخر.

سمعت انه اخصائي عمل زايك بس عدوها في مكتب التوظيف ومشيت عادي

يا دكتور حازم الامر اللي انا بتكلم فيه دا في سياق الموضوع...معناته انه مافيش حاد يقعد يستحمل الشغل والتعليمات الخاطئة عشان الفلوس! لازم يبقالك موقف وصارم ضد اي ظلم في الشغل (لدرجة انه المدير الطبي قال لدكتور صلي في عيادتك وماتروحشي المسجد!) وحاجات كتيرة مالهاش لازمة!

كلامي غير مباشر ولا يمس الفلسطنيين بشيء, بس لازم تقرا بين السطور,ولو تلاحظ اني لم اسرد اشياء مهمة جدا ولاتعني انو الظاهر لك انه السياسة الخارجية لينا كده كما يحاول الغير تشويهها في اعلامهم,,السياسة المصرية بخير ومايغركشي الظاهر :lol:

رابط هذا التعليق

الاخوه الافاضل اللي كانوا بيدورا علي mrcGP

انا عترت في المعلومات دي يارب تفيد المهتمين

http://BLOCKED2/files/371263015/Inte...Dec_09.doc.html

الف الف الف شكر اخى

هل يوجد امتحانات فى مصر او السعودية؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

يا اخى يسلم فمك

لازم تفرق بين حكومه مصر

وبين اهل مصر

حكومه بلدنا الحبيبه الغاليه شئ واهل بلدنا اللى زى العسل شئ

الفلسطينى على راسنا من فوق فى مصر فى السعوديه فى اى مكان

لكن لو عاوز تقارن بين مصر ز\والسعوديه يا افندى يا محترم

اعرفك ان مصر حاربت ومات ولاده وخرب اقتصادها لغايه دلوقت عشان فلطين

حرب 48 حارب فيها جدى الحاج حامد الله يرحمه

حرب 56

حرب 67 حارب فيها عمى على وعمى منصور

حرب 73 حارب فيها ابوى وجوز عمتى

مش علشان مشيت بدرى من مطار السعوديه تنسىان المصرى والفلسطينى دم واحد وحلم واحد

فلسطين الحره

انت حر تحب السعوديه انشالله تكتب فيها قصايد

اما انا بعد ما جيت السعوديه ازداد حبى وعشقى لمصر

وافخر انى مصرى ولى الشرف

واللى بيسالنى فى اى مكان الاخ مصرى برد (مصرى والحمد لله)

اكره مصر براحتك هو فى عربى اعترف بفضل مصر

مش عاوز اتكلم اكتر وربنا يوفقك

بالمناسبه اصحابى الفلسطينيين واللى باعتبرهم اخواتى هنا فى الغربه

بيقولو لك لا تظلم شعب مصر

إنا لله وإنا إليه راجعون

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...