اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليه المشاكل بتيجي من السعودية دايما؟؟؟؟

Recommended Posts

هختصرها رأي في جملة ونكتة ...

الجملة : شبع بعد جوع

النكتة : يحكى أنه في مرة من المرات كانت هناك مناقصة في أمريكا لبناء سور مدرسة فتقدم لمسؤول المدرسة 3 مقاولين الأول مكسيكي و الثاني كوبي و الثالث سعودي

جاء المكسيكي و كان السعر المقدم

700 $

فلما سأله مسؤول المدرسة لماذا

قال

مواد بناء بـ 300 دولار

و عمالة 300 دولار

و 100 دولار مكسب لي انا

و تقدم الآخر الكوبي فقدم سعر

900 $

فقسمها كالآتي

مواد بناء بـ 400 دولار

و عمالة 400 دولار

و 100 دولار مكسب

فلما جاء الدور على السعودي كان سعره

2700 $

استغرب المسؤول و سأله لماذا

فأجاب

ألف لي

و ألف لك

و 700 نعطيها المكسيكي ليشتغل بها

اللي يعرف أنا اقصد بقا اية من الجملة والنكتة ليه جايزة ربع جنيه

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

النكتة : يحكى أنه في مرة من المرات كانت هناك مناقصة في أمريكا لبناء سور مدرسة فتقدم لمسؤول المدرسة 3 مقاولين الأول مكسيكي و الثاني كوبي و الثالث سعودي

700 $

قال

مواد بناء بـ 300 دولار

و عمالة 300 دولار

و 100 دولار مكسب لي انا

900 $

فقسمها كالآتي

مواد بناء بـ 400 دولار

و عمالة 400 دولار

و 100 دولار مكسب

2700 $

فأجاب

ألف لي

و ألف لك

انا ما كنتش عايز اكتب تاني في الموضوع ده بس لازم اقولك إن الموضوع ده ممكن يحصل من أي جنسية عربية مش من السعودي بس

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

700 $

قال

مواد بناء بـ 300 دولار

و عمالة 300 دولار

و 100 دولار مكسب لي انا

900 $

فقسمها كالآتي

مواد بناء بـ 400 دولار

و عمالة 400 دولار

و 100 دولار مكسب

2700 $

فأجاب

ألف لي

و ألف لك

انا ما كنتش عايز اكتب تاني في الموضوع ده بس لازم اقولك إن الموضوع ده ممكن يحصل من أي جنسية عربية مش من السعودي بس

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

موضوع ايه بالظبط اللى ممكن يحصل مع أى جنسية ؟؟

تهريب المخدرات ولا بناء السور؟؟

هنتكلم الأول عن تهريب المخدرات , طبعا ده غباء شديد من واحد سعودى غبى لأن حسب ما أنا شفت , السعودى اللى فى السعودية و بيفهم شويه صغيرين بنسبة 20 بالميه بس ,و ما يبقاش مليونير بالحلال فى خلال 10 سنين بالكتير , ما يستاهلش العيشة اللى هما عايشينها , لأنهم فعلا عندهم حكومة خسارة فيهم , و بجد ما بتقصرش معاهم خالص, بس هما اللى مش فاهمين .

و كمان أن الواحد يفكر يبيع المخدرات للمصريين بالذات معناه أنه سعودى شديد الغباء لأنع كده يبقى بيبيع الميه فى حارة السقايين و لأن المخدرات الغالية ذى الكوكايين و الهروين بالذات محتاج قوة شرائية قوية , لكن اللى ماشى عندنا أوى هو الحشيش لأنه رخيص !!!!!

أما بالنسبة للموضوع بتاع بناء السور , فأنا أكاد أقسم بالله أنه مستحيل يحصل غير مع الخليجيين بوجه عام و السعوديين و الكوايتة بشكل خاص و طبعا نحاول نستثنى منهم الاماراتيين

و ده أنا توصلت ليه بناء على عشرتى مع الجماعة دول لمدة كافية أنى أحكم عليهم

و ربنا يقدم مافيه الخير

أخوكم / MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

ياباشا اللي أقصدة بالجملة :: هوه اللي وضحه اخونا Merceds انة كان جعان ومش لاقي وفجأه بقا معاه فلوس وفجأه فتح مؤسسة وفجأه بردة استقدم عمالة وفجأه عمل نفسة مدير .... انا عن نفسي والله والله والله ويمين اتحاسب عليه يوم القيامة ان اللي هقولة دا حصل فعلا ً في مرة من المرات وقعت في ايدي ورقة قريتها لقيتها ان كفيلي كان شغال مندوب تحصيل في شركة ما وبيتحايل علي مدير ان يزود راتبة بعد ما اشتغل ثلاث شهور وقالة لو رفضت مشيني واقبل استقالتي وفعلا ً سابة .... فاللي بيحصل معاهم بيطلعوه علينا ... عكس بقا كفيل متحضر ومحترم فيقولك العامل مش عايزني لية بقا انا اقرفة بالسلامة ... انما الأغلبية هنا بالبلدي كدا عايز يرسم نفسة ويعيش ما تبقي من عمرة ان ليه سلطة ويقدر يتحكم في عشرات العاملين عنده واللي مساعدة في كدة قانون العمالة أي دولة عربية تانية في رأي الشخصي الأغلبية متحضرين جدا ياعني مثلا ً تقدر تقولي كام واحد سعودي في كل 100 فرد بيتكلم انجليزي علي الاقل بتقدير جيد مش هقولك بقا يتمتع بسمات الإدارة وفنون التسويق ووو هقولك ابسط حاجة وقارنة بعيل مصري في اعدادي لسة فرق كبير ......

النكتة : ان بجوار قانون العمالة لو عايز تقلب الحق باطل والعكس بالفلوس تمشي كل امورك وتفتري علي البشر

ويا أخي يا سعودي متتحمقش أوي كدة مع انه حقق بس اشمعني فعلا ً السعودية ... أنا كفيلي مسلم عمري ما شفته ركعها دا بينة وبين ربنا مقولناش حاجة بس لما توصل ان يتريأ عليا لما بصلي ولما توصل انة يقولي ان المسلمين والعرب دول دماغهم تعبانة بيجوا من اخر الدنيا ويبيعوا بيتهم علشان يجوا يعبدوا الحجر الأسود !!!!

يا أخي بالله عليك رد فعلك انت يا سعودي يا ملم مع سعودي زيك اهوه هيبقي اية

السعودي منكم بينزل مصر بنشيلة علي دماغنا من فوق دا مش علشان خاطرة بس لا لان دي طبع المصري الأصيل اللي لو عاملتة باحترام هيشيلك فوق دماغة انما لو العكس !!!

لية بقا احنا مع كل دا اخترنا السعودية هقولك ... بلد وأرض طاهره وفيها الحرمين

عارف لو الكعبة كانت في الإمارات وبمستواكم دا والله ولا كنت فكرت اني حتي اعرف انتوا فين علي الخريطة

طبعا ً اخويا Alshafey هيقول مش قولتكم اقفلوا الموضوع لانها ارض خصبة لللل.. ؟؟؟ يا أخي الواحد مننا معبي من البلد دي وانا عن نفسي رميالة الفلوس في وشة ومشيت ولا لزماني السعودية باللي فيها دا حتي اللي قابلتة ووعدني ان هيبعتلي التأشيرة وكنت شغال معاه ومشوفتش منه حاجة وحشة وراجل محترم جدا طلع حرمة في الأخر ولا لية أي كلمة

انا راي دا لاني قبلت المحترم والغير محترم واشتغلت عند الاتنين

تبقي تقولولي بقا اية اللي هيحصل لما الدكاترة والمهندسين والمحاسبين المصريين يمشوا من السعودية هتمشوا بلدكم ازاي

شكرا

اقوم اشرب فوار بقا اهضم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...