اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليه المشاكل بتيجي من السعودية دايما؟؟؟؟

Recommended Posts

احنا مش عارفين احنا عايزين ايه

مش طايقين نظام الكفاله في الخليج

مش طايقين صاحب الشغل يفرض اوامره

كل المشاكل احنا طرف فيها

مش عاجبنا الوضع الوظيفي

عايزين العقد ونشتغل زي محنا عايزين ,

طب متسافرو لاوربا واميركا دي دول مافهاش كفيل ولا بيحجزو الباس بورت ولا من الكلام دا

هو احنا ديما نبحث عن شماعه نعلق عليها احطاؤنا

مش انت اللي اشتريت التاشيره , وعارف ان الكفيل ليه سلطه زي ولي الامــر ولامذاخذه في الجمله دي مع انها قاسيه فانا بقول نفترض انه ولي الامر . وبعدين لما الباسبورت معاه هيعمل فيه ايه دا اجراء نظامي . لو نزل السائح العربيب في اي فندق في مصر او اي دوله عربيه . يسحبو الباسبورت بتاعك لحد ما تسافر ,

الناس اللي مش عاجبها نظام الكفيل بالخليج مش مضطره تسافر الخليج , تشوف رزقها في مكان تاني في ليبيا مثلا الاردن مثلا ما عنديش فكره عن تاشيره الاردن وليبيا , او اوربا , او اميريكا وكندا . اش معني عايز تفرض نفسك على الخليج والسعوديه

دايما عايزين ننتقد ومش قادرين على اصلاح حالنا ما هو احنا كدا الخليج فيه وفيه طب اتشطرو وافكرو في حاجه بدل السفر برا

على فكرة المشاكل اغلبها مع الأفراد يعني صعب تيجي المشاكل من الشركات فااوجه نصيحة لكل المصريين لاتسافروا الا على شركات عشان ماتتبهدلوش ومحدش يهين كرامتكم لأنكم في الشركات انتم لاتشاهدون صاحب الشركة ابدنا بل موظفين تتعاملون معهم بكل ماتحتاجون وراتبك ينزل على البنك وانشاء الله سوف تكون الأمور كويسة ومعلش كلمة لوجه الله يامن تريد السفر وتريد ان يوفقك الله عليك ان لاتسافر وانت غير بار بوالديك واياك وعقوقهم لأنك لن توفق حتا لوذهبت للعمل بالجنة

اؤيدك تمام التأييد يا اخ طارق

رأيك صائب 100%

وبالذات موضوع بر الوالدين

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احب اوضح نقطة وهي ان نظام الكفالة نحن الشعب السعودي نطالب بإلغاءه

لأن المستفيد منه التجار المخالفين والمقيمين فقط ..

وهو يتيح فرصة الدخول للممكلة اكثر من نظام الاستقدام واللذي يدرس في مجلس الشورى حاليا ...

بمعنى ان اي شخص يستطع شراء فيزة عن طريق كفيل ثم الدخول للملكة وبعدها يبحث عن عمل

او العمل لدى الكفيل اذا كان هناك توافق ........ بينما نظام الاستقدام العام ... فبموجبه يتم الاعلان عن

الوظائف وحصرها ثم استقدام العدد الكافي فقط ... وهو ما سوف يقلص الاستقدام من الخارج بنسبة

40% ويكون المستقدم يعمل براتب مراقب من جهات حكومية وليس مثلما ماهو موجود بنسبة من الدخل

وتوافق بين الطرفين في بعض المنشئات الاهلية.

وفي حالة تطبيق النظام الجديد سوف يكون صفعة للتجار و المقيمين واللذي يعملون الان

لحسابهم الخاص تحت غطاء الكفالة.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احب اوضح نقطة وهي ان نظام الكفالة نحن الشعب السعودي نطالب بإلغاءه

لأن المستفيد منه التجار المخالفين والمقيمين فقط ..

وهو يتيح فرصة الدخول للممكلة اكثر من نظام الاستقدام واللذي يدرس في مجلس الشورى حاليا ...

بمعنى ان اي شخص يستطع شراء فيزة عن طريق كفيل ثم الدخول للملكة وبعدها يبحث عن عمل

او العمل لدى الكفيل اذا كان هناك توافق ........ بينما نظام الاستقدام العام ... فبموجبه يتم الاعلان عن

الوظائف وحصرها ثم استقدام العدد الكافي فقط ... وهو ما سوف يقلص الاستقدام من الخارج بنسبة

40% ويكون المستقدم يعمل براتب مراقب من جهات حكومية وليس مثلما ماهو موجود بنسبة من الدخل

وتوافق بين الطرفين في بعض المنشئات الاهلية.

وفي حالة تطبيق النظام الجديد سوف يكون صفعة للتجار و المقيمين واللذي يعملون الان

لحسابهم الخاص تحت غطاء الكفالة.

اخى العزيز والله لو لغوا نظام الكفالة بلدنا السعودية هيكون وضعها افضل سواءا للمواطنينن ا و المقيمين

وفى الاخر مصر والسعودية وكل دول الاسلام بلد واحد ومشاكل المصريين هى مشاكل السعوديين والعكس صحيح لان البلد واحد والعدو واحد

رابط هذا التعليق

يايرت بقى نبطل هجوم ونبقى ناس عقلانيه وكلنا عارفين ان نظام الكفاله مش هو الاسلوب الامثل لكن ف السعوديه بيحاولاو يوجدوا بديل لكن فيه ناس متنفعه كتير من وراه انما فيه سعوديين كتير متضررين منه لعلمكم لان فيه ناس مش عارفه تجيب فيز لناس يشغلوا شغلها

ما الامارات كانت معقده زمان شوفوا دلوقت اتطورت وبقى استثماراتها ماشاء الله زمان كانت الكويت بتبعت للامارات الكتب المدرسيه ولحد 90 كانت الامارات عاديه بس ربنا لما بيدي حد الرؤيه الواضحه والفكر السليم بتشوفوا النتيجه عقبال كل العرب كده

ومصر من مصلحه السعوديه تكون دوله كويسه والعكس لانهم بعد قومي لبعض ومن االاخر العالم العربي قايم ع السعوديه ومصر لو الدولتين دول طلعوا فوق كل العرب هيطلعوا معاهم

مصري غلط يتحاسب ونعرف غلطته ولو سعودي غلط ف بلدنا برده ياخد حسابه ونبقى بنحترم بعض والاحترام يبقى بينا

وع فكره قناه اقرا بتجيب من فتره وبتكرره برنامج عن بعثه الحج المصريه ايام عبد الناصر ومحمد نجيب انا فوجئت لما شوفت تدافع السعوديين للسلام ع محمد نجيب او عبد الناصر مع انهم نظام ثوري يعني سياسيا مختلف معاه

عشان كده بقولك السياسه حاجه والشعوب حاجه فبلاش تصرفات بسيطه تخلينا نشوه علاقاتنا مع شعوب تانيه

رابط هذا التعليق

ليس الهدف من هذا الموضوع هو تجريح السعوديون على ما أعتقد

ولكن الهدف هو النقاش الفاعل للقضاء على أي مشاكل تظهر للمصريين المغتربين

في بلد شقيق مثل السعودية ... فكما ذكر الكثير من الأخوة الأفاضل أن كل بلد فيها

الصالح والطالح .. وهذا الموضوع أثير بعد حادثة الحكم بالجلد على الطبيبين المصريين

وتدخل وسائل الإعلام في إثارة الموضوع على كل الأصعده مما فتح المجال مرة أخرى

لمناقشة موضوع الكفيل .. ما له وما عليه ... لتصحيح الأوضاع الي الأفضل

وعلى ما أعتقد مثل ما ذكره الأخ السعودي في رده العقلاني على مداخلات الأخوة أن مجلس

الشورى السعودي يناقش كيفية معالجة موضوع الكفيل ومما نتج عنه من سلبيات تشوه صورة

رجل الأعمال السعودي أمام الرأي العام .. رغم أن هناك مؤسسات ورجال أعمال يتمتعون

بسمعة طيبة يشعر بها كل من يعمل لديهم .... ومن واقع خبرتي في العمل بقطاع التعليم

عملت لفترة قاربت العشرون عاما بمدارس وزارة الدفاع والطيران السعودية لم تمر علينا هذه

النوعية من المشاكل ... وبعد ذلك عملت بقطاع التعليم الأهلي أي بنظام الكفيل صاحب المدرسة

بدأنا نشعر بوجود هذه المشاكل في طريقة التعامل وفي الرواتب والإجازات وكل ما يتعلق بالإحتكاك

المباشر فهو يريد أن يوفر مبالغ مالية كبيرة على حساب حقوق العاملين في مؤسسته التعليمية فتبدأ

الخلافات والمشاكل تظهر بين الطرفين ... ولو وضعت لها الحكومتين المصرية والسعودية القواعد الصارمة

المحدده ليعرف الكفيل والموظف ما له وما عليه ... لقضي الأمر وهدأت النفوس ولأصبحت المشاكل تحل

بيسر وسهولة ... ولأصبحت العلاقة بين الكفيل والعاملين لديه طيبة طالما القواعد تحل أي مشكلة تظهر على السطح

بدون تشنج ولا إنفعالية لأنك تعلم مالك من حقوق وما عليك من واجبات ...... :lol: ;) cr((:

كنت فتحت ما يشبه هذا الموضوع منذ فترة ولكن لم تتوفر الظروف المناسبة لمناقشته بعقلانية متفتحة

فليس الغرض كما قلت أن نسئ إلي الشعب السعودي الذي تربطنا به أواصر المحبة والقربى ..

وهذا هو رابط الموضوع

إضغط هنا لقراءة الموضوع

تم تعديل بواسطة kokomen

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا جماعة انا في جملة بسمعها كتير من ناس سافرت وناس ما سافرتش

بتقول بنفس النص :

<< لو قابلت واحد مصري كلمه بأي لغة تانية وماتعرفوش انك مصري لأن المصريين مع بعض في الغربة بيبقوا (........) وولاد (..........) >>

طبعا كلام ماينفعش يتكتب

بس اللي انا شفته (هنا علي الاقل) لأني لسه ما سافرتش غير كده تماما

فإذا احنا كنا بنقول علي بعض كده يبقي الغريب هيقول علينا ايه؟؟؟؟؟؟؟

لازم نكون بره ايد واحدة

مش كفاية اللي بيحصل جوة ومش عارفين ناخد موقف من أي حاجة !!!!!!!!!!!!!!

تحياتي

يا سيدي الكريم ... أنا في الغربة تعاملت مع كثير من المصريين ولم أجد من معظمهم سوى كل خير ... وأعتقد أنك ستجد ذلك أيضا لأن الطيور على أشكالها تقع

أنا فعلا لم أجد أحدا من المغتربين يكره مصر والمصريين سوى بعض "المؤلفة جيوبهم" في هذا المنتدى ... وأنظر أخي الكريم الى الردود العقلانية والمحترمة التي كتبها أفاضل من السعودية ... وقارنها بالآراء المتطرفة لبعض هؤلاء الذين أصبحوا ملكيين أكثر من الملك وأصبح ولاءهم وانتمائهم لمن يدفع لهم مرتباتهم.

مش عاوز اقول أكثر من كده لإن دمي فاير دلوقتي بسبب أحد المواضيع الجديدة في نفس هذا السياق.

تحياتي لك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

مش عارفه حاسه ان الكلام عن دوله غير موجوده علي الخريطه الكونيه....

كمغتربه لم اجد مثل هذا الكلام والمشاكل تبق في النطاق العادي جدا كما هو في اي مكان أخر في العالم...

من يتبع القوانين ولا يخرج عليها ويحترم عاداتهم وتقاليدهم أو كما يقولون خصوصيتهم لن يجد من يتطاول عليه اصلا....

ثم ان النظرة العنصريه المتعاليه لا يتمتع بها السعودي فقط..أنظر إلي العالم العربي شرقه وغربه..كل يتعالي علي الأخر ويسب في الأخر ونحن كبيرنا في الحياة نشجب ونستنكر عندما يقرر الأخرون من الدوله المتقدمه مايرونه ملائم لنا نحن الأطفال القصر....

علي العموم كما يقولون عنا..فهم ايضا يعرفون ما يطلقه الأخرون من المصريين عليهم من تعليقات يندي لها الجبين....

وكما يوجد الغير محترم من اي جنسيه يوجد المحترم...وكما يوجد الجاهل يوجد المتعلم.....وأكبر خطأ ان نعمم قضيه ما ونسحبها علي غيرها من القضايا....

تقبلوا تحياتي

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

بكل بساطة لا تجون للسعودية وما تحصلكم مشاكل

الرزق في كل مكان مش بس بالسعودية

وبكذا انتو ترتاحو من السعودية واحنا نرتاح من المصريين

رابط هذا التعليق

أحد الردود المتوقعه والتي قام صاحبها أو صاحبتها بالتسجيل مخصوص لكتابتها.....

فعلي من نلقي اللوم...من كتب الموضوع؟ ام من دخل وساهم في إشتعال الموقف !!؟؟ ام من سجل مخصوص ليلقي الزيت المغلي فوق أتون نار ملتهب؟

أتفرجوا الان واسعدوا بالمنعطف الجديد الذي سيؤل له هذا التوبيك......

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

رد متوقع فنحن كمصريين لانرضى ان يتعرض احد لمصر بأي كلمه والسعوديين ايضا لايرضون ان يتعرض احد لبلدهم بالشتيمة والسب مثلما حصل في هذا الموضوع ومواضيع سابقة وعشان كدا تعرفو ليه قلت من اول قفلو الموضوع لانه بيئه خصبه بتوع تربية الشوارع

رابط هذا التعليق

حسبي الله ونعم الوكيل في كل من ساهم في تغيير مجري الحوار في هذا الموضوع من المناقشة الجادة الي السب والقذف سواء لمصر أو للسعودية

يا ناس خافوا ربكم

الموضوع معمول لحل مشكلة مش لاشعال مشكلة اخري

الي الادارة لقد طالبتكم من قبل وانا كاتب الموضوع بإغلاقه

أرجو منكم اغلقوا الموضوع

حتي نفوت المزيد من الفرص علي اصحاب النفوس المريضة مصريين وسعوديين علي حد سواء

ومرة اخري حبسي الله ونعم الوكيل في كل من غير مجري الحوار

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

حسبي الله ونعم الوكيل في كل من ساهم في تغيير مجري الحوار في هذا الموضوع من المناقشة الجادة الي السب والقذف سواء لمصر أو للسعودية

يا ناس خافوا ربكم

للاسف العنوان مستفز من الدرجه الاولى للسعوديين بالذات وطبيعي الموضوع لازم يفلت ,

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق

أحد الردود المتوقعه والتي قام صاحبها أو صاحبتها بالتسجيل مخصوص لكتابتها.....

فعلي من نلقي اللوم...من كتب الموضوع؟ ام من دخل وساهم في إشتعال الموقف !!؟؟ ام من سجل مخصوص ليلقي الزيت المغلي فوق أتون نار ملتهب؟

أتفرجوا الان واسعدوا بالمنعطف الجديد الذي سيؤل له هذا التوبيك......

تحياتى لآخوتى الأعزاء

وأرجو تصحيح مسار الحوار لأهمية الموضوع و عدم إغلاقه

الأمر يخصنا - نحن المغتربين بالسعودية - و على حد تعبير الأخ وائل الإبراشى فى برنامجه هو جلد لكل مصرى

وذلك حسب ما فهمت أن المقصود هو موضوع جلد الطبيبين المصريين و هذا يدخلنا فى تصحيح عنوان الموضوع كجزء من تصحيح سياقه - هذا إن أردتم

كل دولة لها قوانينها و لكن التحضر يختلف فى هذه الدولة و مقياسه هو مدى تطبيق هذه القوانين و مدى عدالتها

وهنا أقف عند النقطة التى وضعتها حدا لمداخلتى من الجانب الآخر لعود غلى الجانب الذى يخصنى و يخصكم ألا و هو :

أين

السفارة المصرية ؟

ما هو الدور الذى قامت به ؟

وأدعو هنا لتسجيل موقف السفارة و رصده ؟

وهنا أسوق معلومة صغيرة : و هى أن المشكلة المذكورة قائمة منذ أكثر من سنتين - أيضا أن السفارة لم تتدخل إلا من حوالى شهرين

ما هو دور السفارة مما يتعرض له أى مصرى - بالسعودية و غيرها

وأين هذا الدور من الدور الذى تلعبه سفارة الهند و سفارة الفلبين من رعاياها ؟

أترك المناقشة مفتوحة لأعود لعنوان الموضوع حتى لا أخرج عنه و إن كررت طلبى لتعديله

المشاكل يمكن أن تأتى من أى مكان و قد كانت فى الكويت منذ فترة و غيرها

ولكن ظنى أن المشاكل تأتى من طريقين ليس منهما أى جهة سعودية ألا و همنا :

1- تقصير السفارة المصرية الدائم و نومها فى العسل

2- جهات معينة مثل هيئة حقوق الإنسان التى أخرجت الموضوع للعيان - ولم تحاول حله-و أشك فى انتماءاتها

هذا و الله اعلم وهو ولى الشاهدين

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

يا اخي العزيز اذا كانت المشاكل تجي من السعودية فهذا هو الحل "بكل بساطة لا تجون للسعودية وما تحصلكم مشاكل والرزق في كل مكان مش بس بالسعودية وبكذا انتو ترتاحو من السعودية واحنا نرتاح من المصريين

[/size]

رابط هذا التعليق

يا اخي العزيز اذا كانت المشاكل تجي من السعودية فهذا هو الحل "بكل بساطة لا تجون للسعودية وما تحصلكم مشاكل والرزق في كل مكان مش بس بالسعودية وبكذا انتو ترتاحو من السعودية واحنا نرتاح من المصريين

[/size]

من فضلك يا اخونا الكريم

لو عندك كلام طيب فأتفضل قوله ولو ما عندكش يبقى السكوت افضل

لإن بمنتهى البساطة ممكن نقول لك وانتوا لو مش عاجبكو الدكاترة والمدرسين والمهندسين المصريين ما تمشوهم وتجيبوا ناس تانية من الدول الشقيقة وبكده سندخل في فاصل ردح وهو ليس طبع منتدانا المحترم

بالمناسبة انا حذفت لك موضوع وفاة المريضة السعودية اللي سابوها تموت في مصر من يومين وانت نشرتة بدون ان تكلف نفسك وتقرأ بقية تفاصيل الخبر

وهي باختصار ان الست دي كانت موجودة بمستشفى مشبوهه تبيع الكلى للمرضى القادرين وهو عمل اجرامي بمصر وكانت هناك لجنة تفتيش تزور المستفى ضمن جولة تضمنت العديد من المستشفيات الخرى وفر المجرمون الذين يجرون العملية اللي الله اعلم كانوا دكاترة ولا لأ

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

تقريبا قد حان تقفيل الموضوع يا اخ سي السيد وفي موضع انا كاتبه ياريت تشاركنا فيه انت والاخوة الذين شراكو في هذا الموضوع وهوا بعنوان بحبك يامصر ممكن يكون احسن من حرق الدم الي في هذا الموضوع وفي الأخر الكل حيطلع زعلان اما موضوعي مش حيكون فيه زعل انشاء الله ولا انتو عايزين تزعلو الناس :h!!!h:

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا مش عارف اذا كان الخبر ده مكانه هنا ولا لأ , بس الخبر ده من الأخبار اللى لما قريتها لقيت الدم غلى فى نافوخى و حسيت أنه هيفرقع , قلت ما بدهاش يا واد , لازم أفك عن نفسى لحسن يجرالى حاجة و خصوصا أن أنا فى آواخر أيامى هنا فى مملكة الانسانية !!!!!

اقرأوا معاى الخبر ده كدة و لازم نتابع القضية دى :

http://www.daoo.org/news.php?action=show&id=13611

و يا ترى ياهل ترى , دى بقى هتبقى اتجار ولا هيخلوها تعاطى على أساس أن التعاطى عقوبته بتاع سنتين لكن الاتجار عقوبته 25 سنه أو اعدام - طبعا أنا ما قصدش اعدام لسيادة تاجر المخدرات السعودى - دا أنا بتكلم بوجه عام يعنى .

و بعدين هو الجدع ده غبى ولا شكله كده , جاى يبيع الميه فى حارة السقايين , دا كل المخدرات اللى فى تبوك نصها من مصر أصلا !!!! , و بعدين , بقى هو سايب السعوديين اللى بيدوروا على المخدرات بالملقاط و جاى مصر , قال يعنى السعوديين من انضباط حالهم أوى ؟؟؟؟

على رأى المثل , ليس على السعودى حرج

ربنا يهده هو و اللى ذيه , قال يعنى شايف حالنا ماشى أوى .

داحنا يا مصريين من غير حاجة حالتنا تعبانة و عيضة , يقوم يجيلنا مش عارف اسمه ايه ده كمان !!!

أخوكم فى الله / MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا مش عارف اذا كان الخبر ده مكانه هنا ولا لأ , بس الخبر ده من الأخبار اللى لما قريتها لقيت الدم غلى فى نافوخى و حسيت أنه هيفرقع , قلت ما بدهاش يا واد , لازم أفك عن نفسى لحسن يجرالى حاجة و خصوصا أن أنا فى آواخر أيامى هنا فى مملكة الانسانية !!!!!

اقرأوا معاى الخبر ده كدة و لازم نتابع القضية دى :

http://www.daoo.org/news.php?action=show&id=13611

و يا ترى ياهل ترى , دى بقى هتبقى اتجار ولا هيخلوها تعاطى على أساس أن التعاطى عقوبته بتاع سنتين لكن الاتجار عقوبته 25 سنه أو اعدام - طبعا أنا ما قصدش اعدام لسيادة تاجر المخدرات السعودى - دا أنا بتكلم بوجه عام يعنى .

و بعدين هو الجدع ده غبى ولا شكله كده , جاى يبيع الميه فى حارة السقايين , دا كل المخدرات اللى فى تبوك نصها من مصر أصلا !!!! , و بعدين , بقى هو سايب السعوديين اللى بيدوروا على المخدرات بالملقاط و جاى مصر , قال يعنى السعوديين من انضباط حالهم أوى ؟؟؟؟

على رأى المثل , ليس على السعودى حرج

ربنا يهده هو و اللى ذيه , قال يعنى شايف حالنا ماشى أوى .

داحنا يا مصريين من غير حاجة حالتنا تعبانة و عيضة , يقوم يجيلنا مش عارف اسمه ايه ده كمان !!!

أخوكم فى الله / MERCEDES S430

عادي الاجرام لا يعرف جنسية وده شيئ انترناشيونال واللي اعرفه ان مخدرات السعودية مش مغشوشة وان اكواليتي بتاعتها احسن الكلام ده بناء ع اراء ناس خبرة ف الموضوع ده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...