اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليه المشاكل بتيجي من السعودية دايما؟؟؟؟

Recommended Posts

شوف ياسيدي منطقيا لان السعوديه اكبر دوله ف الخليج ف استقدام عماله مصريه وتقدر تعرف بالارقام بالضبط اد ايه مصريين هناك ف السعوديه ضيف الى ذلك انهم ف مهن متفاوته من تحت خالص لفوق خالص وده معناه اختلاف ف سلوكهم وطبيعة مهنتهم وبالتالي طبيعه الناس اللي بيتعاملوا معاهم هناك هل مثلا لو انت ف وظيفه راقيه هتتعامل مع ناس زي لو كنت ف وظيفه بتتعامل فيها مع نوعيات اقل ف التعليم والسلوك ، اضف الى ذلك طبعا تعقيدات قانون العمل ف السعوديه وتاكد كل ما القوانين تتعقد كل مايكون فيه مشاكل اكتر وباب خلفي لرشاوي وفساد ف السعوديه قانون العمل والدنيا مليانه عقد زي المهنه بتاعتك غير اللي ف الفيزا وقصه عشان تغيرها ومره عاوز تجيب زوجتك ومره عاوز تشتري عربيه ومره لازم تاجر شقه كل ده محتاج خطاب تعريف من الكفيل والكفيل ده ممكن يكون شخص تعبان جدا لو انت شغال ف مكان ع اده وممكن يكون مكان محترم ومايكونش فيه مشاكل انما ف الامارات انت بتحتك بمين عربي

الاداره اما اوروبيه او عربيه متحضره احتكاكك باهل الامارات قليل هم ناس كويسين بس اقليه ف بلدهم فبتتعامل مع غريب زيك زيه والقوانين ارحم من السعوديه وطبيعه الي بيسافروا الامارات غير السعوديه لان السعوديه فيها مهن مطلوبه غير بتاعت الامارات كل ده بيعمل مشاكل اكثر صدقني لو قوانين السعوديه عندنا ف مصر كنت اتفرجت ع حركاتنا واستغلالنا لبعض ومعلومه مهمة جدا ابقى اسال مين كان مستشار وزير الداخليه ف السعوديه ومين اللي حط قوانين السعوديه وكان مستشار ليهم ساعتها هتعرف السبب

أولا : اللي في السعودية مصريين واللي في الامارات مصريين

لا لما كنت اقصد كده بمعنى ان العماله غير المؤهله كويس اكتر ف السعوديه من الامارات وده بحكم كبر الامارات مش هتلاقي فنادق نص لبه ف الامارات زي السعوديه لتنوع الاماكن ف السعوديه ومهن كتيره منها الزراعه مثلا مش هتلاقي مزارعين ف الامارات انما من ناحيه انهم مصريين اه طبعا المصريين هنا هم هناك

ثانيا : اعتقد ان قانون العمل في السعودية شبه بتاع الامارات مع اختلافات طفيفة

لا لان بكل بساطه اما كفيلك ينقلك كفاله لو عقدك خلص او تفضل زي ما انت وكمان عندك رسوم خروج وعوده والامارات مفيهاش مشاكل ف الفيزا زي السعوديه

ثالثا : الامارات فيها كفبل برده زي السعودية

الامارات فيها كفيل بس مش زي السعوديه ف كل خطوة لازم موافقته

رابعا هناك كفاءات في السعودية زي اللي في الامارات واحيانا بتكون احسن

مش كده ولا ايه

فيه كفاءات ف السعوديه بس انا كنت بقصد طبيعه الوظايف ف السعوديه متدرجه غير الامارات مع العلم السوق السعودي مش مفتوح ولا فيه مجال للمنافسه زي الاماراتي وده بيفيد اي كفاءه انها بتكبر بسرعه وسهل جدا شوف زميلك ف الامارات اتطور اد ايه مع زميله ف السعوديه هتلاقي بتاع الامارات اكتر لان فيه منافسه فلازم يطور نفسه

تحياتي

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

معلش نسيت افكركم بمشكله حصلت قبل كده لطبيب مصري وعشان هو مسيحي قالك نظبطه ف قضيه انه بيبشر بالمسيحيه وع فكره طبعا كل المشاكل اللي جت له كانت من ع ايد دكاتره مصريين هم اللي ورطوه ف كده ، صدقوني العيب فينا ياجماعه احنا مش كويسين مع بعض

وللي مش فاكر القصه ده يبقى يبص عليها ف جريده الميدان عشان يفتكر القصه ده http://www.almaydan.org/719/details8.php

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا الا استغرب من من يكنب هذه المواضيع ولكني استغرب بشدة من المشرفيين على هذا المنتدى الذين يسمحون بوجود هذه المواضيع التي لا يوجد منها فائدة غير اثارت المشاكل بين المصريين والمصريين وليس كما تعودنا منفعة المصريين ارجو من المشرفين ان يكونوا اكثر ايجابية وان يتقوا الله بهذه الأمانة التي هم تطوعوا لها والتي سوف يسئلون عليها يوم الحساب وشكرا

يعني لازم نكون ديكتاتوريين حتى على منتديات الانترنت ؟ :rolleyes:

اذا انت تسمي احتراما لبعض والتكلم بل الأشياء المفيدة دكتاتورية فالتكن دكتاتورية بدل مانقوم بتشويه صورتنا التي هيا ملطخة بالأصل

رابط هذا التعليق

مرة أخرى ...

من يريد أن يتكلم بموضوعية .. يشارك في هذا الموضوع .. أما من يريد إضافة كلام ليس له داع فسنضطر إلى إغلاق الموضوع ...

وأحب أن أؤكد على مايلي ..

السعودية بلد يعمل فيها عدد كبير جداً من المصريين .. بل فيها أكبر عدد على الإطلاق من المغتربين المصريين .. وبطبيعة الحال سنسمع ذكرها وأخبارها .. أكثر من غيرها .. وبطبيعة الحال .. سيكون من بين المليوني مصري الموجودين هناك الصالح والطالح .. ومنهم الخير والشرير .

وليس كل من يعملون هناك هم من الملائكة ..

في السعودية يعمل عشرات الألوف من الأطباء .. وآلاف الصيادلة .. لماذا لم نسمع إلا على مشكلة واحدة أو اثنتين .. وارد جداً أن يكونوا هؤلاء الأشخاص مدانين ..

بدلاً من أن نصب جام غضبنا على السعودية والسعوديين .. أعني بذلك قضية الطبيبين الأخيرة ..

يجب أن نطالب وزارة الخارجية بإيضاح الأمر بشكل كامل وواضح وصريح .. بدلاً من هذا التعتيم الواضح .. وترك الطبيب المتهم وأهله يشرحون الصورة من وجهة نظرهم فقط ..

أنا أعمل في السعودية منذ سنوات طويلة .. وأعرف أن تلك الأحكام لا تعطى جزافاً أو مجاملة لأحد .. أو حتى على خطأ طبي .. فالخطأ الطبي في معظم الأحوال مؤمن بوثيقة تأمين تدفع تعويض لأهل المريض في حالة حدوث خطأ طبي .. ومن خبرتنا هنا في السعودية أن تلك الأحكام يحكم بها في القضايا الجنائية ..

ولا ننسى أن في مصر بعض الأطباء يشتركون في جرائم . ويشاركون في عمليات بيع الأعضاء ..

لسنا ملائكة ..

لننتظر قليلاً حتى تتضح الأمور ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

معلش نسيت افكركم بمشكله حصلت قبل كده لطبيب مصري وعشان هو مسيحي قالك نظبطه ف قضيه انه بيبشر بالمسيحيه وع فكره طبعا كل المشاكل اللي جت له كانت من ع ايد دكاتره مصريين هم اللي ورطوه ف كده ، صدقوني العيب فينا ياجماعه احنا مش كويسين مع بعض

هانرجع ثاني لنغمة إن العيب فينا وإن الناس دي كويسه بس احنا اللي مش كويسين وعلشان كده نستاهل ناخذ على دماغنا، يا سيدي الفاضل اقرأ مرة ثانية عنوان الموضوع لكي تعرف لماذا هذا المنطق لا يصلح هنا

يا اخوانا ماحدش بيقول إن السعوديين شياطين ولكن هم أيضا ليسوا ملائكة، هم مثل أي مجتمع فيه الصالح والطالح، ولكن أنظمتهم وأعرافهم تشجع من يرغب في ايقاع الأذى والظلم والاستغلال بالغرباء على فعل ذلك بسهولة والإفلات دون عقاب، ولنا في قصة مستشفى السلام عبرة لمن يعتبر.

وعندما تقع مشكلة بين مصري وسعودي فإنه من البديهي أن يذهب تفكيرنا الى أن المخطئ هو السعودي لأن المصري هو الطرف الأضعف وبالتالي ليس له مصلحة في بدء وتصعيد المشكلة، وثانيا لأن المصري ابن بلدنا (ودي نقطة ناس كثير بينسوها) وبالتالي يجب أن نقف معه في مجتمع تسوده القبلية والتمييز العرقي، ويمكن أن تكون أنت الضحية القادمة فيه.

السعوديون أنفسهم يقرّون أن هناك مشكلات في مجتمعهم وأنظمتهم ويسعون لمعالجتها، فلا نريد أن نكون ملكيين أكثر من الملك وندّعي أن كل حاجه تمام.

ويا ريت بقى نبطل موضوع إننا عايشين على خير السعوديين وأفضالهم علينا والكلام المستفز ده، احنا بناخذ مرتباتنا في السعودية لإننا بنشتغل وبنخدم البلد، مش فضل من حد غير ربنا، والسعودية لو ما كانتش محتاجه للعمالة المصرية ماكانتش شغلتهم، وبالمناسبة السعودي (وأي حد في الدنيا) لو حس انك بتفكر بالطريقة دي ها يستغلك (علشان ما أقولش كلمة ثانية).

بالمناسبة موضوع التفاوت في حجم ونوعية المشاكل المتعلقة بالعمالة الوافدة بين السعودية ودول الخليج ليس وقفا على العمالة المصرية فقط بل إن معظم الجنسيات الأخرى يعانون من نفس المشكلة، ومؤخرا حدثت مشكلة تافهة مع صديق لي أردني يعمل بوظيفة محترمة في شركة سعودية وسببت له اضطرابا كبيرا في حياته لأكثر من سنة. يكفي أن تعرفوا أن المدراء والخبراء الأجاني يطلبون عادة مالايقل عن 30% زيادة على مرتباتهم التي يتقاضونها في باقي دول الخليج عند نقلهم الى الرياض مثلا، وهذا رأيته أكثر من مرة من واقع عملي.

الخلاصة أن هناك مشكلات متعلقة بنظام الكفالة وبالنظام القضائي وبنظرة المجتمع السعودي للأجانب وتعامله معهم، وإن لم تعالج هذه القضايا فإن مشكلات المصريين في السعودية ستظل قائمة و قد تتفاقم.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انا مؤيد لاي حد يقول ان نظام العمل والكفاله ف السعوديه بيدي فرصه لاي شخص يسئ استغلاله ومع اي حد يقول اننا لازم نتعامل بكرامه وياريت نعمل كده نفسي لما نتعامل مع حد نتعامل زي اللبنانيين ماهم بيسارفوا زينا بس شوفوا بيسيطروا ازاي ومعلش ف اللفظ بيركبوا اي حد ف الخليج من الاخر واكلين عقلهم ف كل دول الخليج البناني رقم واحد نفسي نبقى زيهم ونبقى بنتعامل من منطلق قوه

انا اتربيت من طفولتي ف الكويت وعارف الشعوب ده بتتكلم ازاي والله العظيم هم متربيين من طفولتهم اننا جايين ناخد فلوسهم من وانا طفل ف ابتدائي والكلمه ده بتتقالي ولم اكبرت بقيت ارد اننا جايين بطلب منكم ولو مكنتوش عاوزينا هتمشونا وده الواقع نفسي نتعامل معاهم انهم محتاجينا مش لاسف زي ما بنلاقي تعامل بعض المصريين فيه خنوع واذلال ياجماعه ف اي حته لو تعاملت بذل واضعاف اللي ادامك هيعمل تصرفات كتير انما لو تعاملت بقيمه وعملت لنفسك قيمه ، هرجع تاني واقول شوفوا البناني بيتعامل ازاي والله العظيم لما اي حد بيجي بيشغل لبناني بيعمل له الف حساب ف المرتب ومن اول ما يعرف انه لناني بيديله مرتب كبير والمبرر اصله لبناني ف الخليج كله الكلام ده

رابط هذا التعليق

هانرجع ثاني لنغمة إن العيب فينا وإن الناس دي كويسه بس احنا اللي مش كويسين وعلشان كده نستاهل ناخذ على دماغنا، يا سيدي الفاضل اقرأ مرة ثانية عنوان الموضوع لكي تعرف لماذا هذا المنطق لا يصلح هنا

يا اخوانا ماحدش بيقول إن السعوديين شياطين ولكن هم أيضا ليسوا ملائكة، هم مثل أي مجتمع فيه الصالح والطالح، ولكن أنظمتهم وأعرافهم تشجع من يرغب في ايقاع الأذى والظلم والاستغلال بالغرباء على فعل ذلك بسهولة والإفلات دون عقاب، ولنا في قصة مستشفى السلام عبرة لمن يعتبر.

وعندما تقع مشكلة بين مصري وسعودي فإنه من البديهي أن يذهب تفكيرنا الى أن المخطئ هو السعودي لأن المصري هو الطرف الأضعف وبالتالي ليس له مصلحة في بدء وتصعيد المشكلة، وثانيا لأن المصري ابن بلدنا (ودي نقطة ناس كثير بينسوها) وبالتالي يجب أن نقف معه في مجتمع تسوده القبلية والتمييز العرقي، ويمكن أن تكون أنت الضحية القادمة فيه.

السعوديون أنفسهم يقرّون أن هناك مشكلات في مجتمعهم وأنظمتهم ويسعون لمعالجتها، فلا نريد أن نكون ملكيين أكثر من الملك وندّعي أن كل حاجه تمام.

ويا ريت بقى نبطل موضوع إننا عايشين على خير السعوديين وأفضالهم علينا والكلام المستفز ده، احنا بناخذ مرتباتنا في السعودية لإننا بنشتغل وبنخدم البلد، مش فضل من حد غير ربنا، والسعودية لو ما كانتش محتاجه للعمالة المصرية ماكانتش شغلتهم، وبالمناسبة السعودي (وأي حد في الدنيا) لو حس انك بتفكر بالطريقة دي ها يستغلك (علشان ما أقولش كلمة ثانية).

بالمناسبة موضوع التفاوت في حجم ونوعية المشاكل المتعلقة بالعمالة الوافدة بين السعودية ودول الخليج ليس وقفا على العمالة المصرية فقط بل إن معظم الجنسيات الأخرى يعانون من نفس المشكلة، ومؤخرا حدثت مشكلة تافهة مع صديق لي أردني يعمل بوظيفة محترمة في شركة سعودية وسببت له اضطرابا كبيرا في حياته لأكثر من سنة. يكفي أن تعرفوا أن المدراء والخبراء الأجاني يطلبون عادة مالايقل عن 30% زيادة على مرتباتهم التي يتقاضونها في باقي دول الخليج عند نقلهم الى الرياض مثلا، وهذا رأيته أكثر من مرة من واقع عملي.

الخلاصة أن هناك مشكلات متعلقة بنظام الكفالة وبالنظام القضائي وبنظرة المجتمع السعودي للأجانب وتعامله معهم، وإن لم تعالج هذه القضايا فإن مشكلات المصريين في السعودية ستظل قائمة و قد تتفاقم.

أحسنت...تحياتى

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا الا استغرب من من يكنب هذه المواضيع ولكني استغرب بشدة من المشرفيين على هذا المنتدى الذين يسمحون بوجود هذه المواضيع التي لا يوجد منها فائدة غير اثارت المشاكل بين المصريين والمصريين وليس كما تعودنا منفعة المصريين ارجو من المشرفين ان يكونوا اكثر ايجابية وان يتقوا الله بهذه الأمانة التي هم تطوعوا لها والتي سوف يسئلون عليها يوم الحساب وشكرا

اذا كنت حضرتك ما خدتش بالك من الكلام اللي انا قلته في الاول اقوله تاني

انا واحد من الناس اللي مسافرين السعودية ان شاء الله ولا حظت ان الشكاوي والمشاكل اغلبها بييجي من العاملين في السعودية فحيبت اعرف السبب عشان اتجنبه

ومش ذنبي ان في ناس غاوية مشاكل او عايزة تصفي حسابات بكلمتين مالهمش لازمة انا مش هاربط لسان الناس عن الكلام

والمنفعة اللي هتعود علي المصريين هي معرفة مشكلة وحلها

ولو حضرتك ماعندكش مشاكل أو ماشفتش مشاكل (ربنا يديمها نعمة عليك) مش لازم تشترك في الموضوع وتملي رأيك علي حد من المشرفين

تحياتي

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

انا مؤيد لاي حد يقول ان نظام العمل والكفاله ف السعوديه بيدي فرصه لاي شخص يسئ استغلاله ومع اي حد يقول اننا لازم نتعامل بكرامه وياريت نعمل كده نفسي لما نتعامل مع حد نتعامل زي اللبنانيين ماهم بيسارفوا زينا بس شوفوا بيسيطروا ازاي ومعلش ف اللفظ بيركبوا اي حد ف الخليج من الاخر واكلين عقلهم ف كل دول الخليج البناني رقم واحد نفسي نبقى زيهم ونبقى بنتعامل من منطلق قوه

انا اتربيت من طفولتي ف الكويت وعارف الشعوب ده بتتكلم ازاي والله العظيم هم متربيين من طفولتهم اننا جايين ناخد فلوسهم من وانا طفل ف ابتدائي والكلمه ده بتتقالي ولم اكبرت بقيت ارد اننا جايين بطلب منكم ولو مكنتوش عاوزينا هتمشونا وده الواقع نفسي نتعامل معاهم انهم محتاجينا مش لاسف زي ما بنلاقي تعامل بعض المصريين فيه خنوع واذلال ياجماعه ف اي حته لو تعاملت بذل واضعاف اللي ادامك هيعمل تصرفات كتير انما لو تعاملت بقيمه وعملت لنفسك قيمه ، هرجع تاني واقول شوفوا البناني بيتعامل ازاي والله العظيم لما اي حد بيجي بيشغل لبناني بيعمل له الف حساب ف المرتب ومن اول ما يعرف انه لناني بيديله مرتب كبير والمبرر اصله لبناني ف الخليج كله الكلام ده

اعتقد ان ده هو مفتاح لحل المشكلة دي واكيد في ناس بتطبق موضوع العزة والكرامة ............

بس في ناس برده ماتعرفش حاجة عن الموضوع ده وتقول يا عم خلينا ناكل عيش وبيجوا مصر يتنططوا علي الغلابة اللي فيها ويقولك انا بعد الملك علي طول

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

و الله الحوار بدا ياخد شكل سليم

انا عن نفسي في اول شهور عملي هنا كطبيب مريت بمشاكل من الادارة و تحكمات مالهاش اي لازمة الا الاهانه و للاسف من مدير مصري علما بان الكفيل شفته مرة واحدة خلال 3 سنوات المهم و اشهد الله علي كلامي انا لم اسكت و ثرت علي الادارة و لم استسلم علما باني كنت مدينا بمبلغ كبير نسبيا و لكنني كنت مستميتا و واجهت المدير الذي نصحني الاطباء القدامي النص كم اياهم ان استسلم و انصاع و ان احنا هنعمل ايه و مش عارف ايه و كلام خايب علما بانهم يفوقونني سنا بمراحل و عملت العديد من المشاكل و طلبت الرحيل و اخبرت المدير اني هامشي حتي لو هتحبس او يلبسلي تهمة و دخلت معه في مشادات كانت تعتبر سابقة في تاريخ مكان العمل المهم بدأت المواضيع تلين نسبيا و انا بين الحين و الاخر اعترض علي اي شيء به اهانة و قبل انتهاء عقدي بمدة اخبرته اني اريد النزول نهائي و جعلته يمضي علي طلب بالعلم و هذه ايضا سابقة و ذهبت لمكتب العمل و عرفت كل حقوقي في حالة حصول اي تلاعب و اخبرتهم قصتي و الناس مشكورين تفهموا و طمأنوني و طلبوا مني الحضور في حالة حدوث اي مكروه و هم يقومون باجراءت انهاء العقد و ظللت صامدا للنهايه و لم اتنازل و انصاع لاي شيء اراه مهينا و كان المدير علي علم بكل تحركاتي و ذهابي لمكتب العمل و عارفين كانت ايه النتجة

سبحان الله

ساومني علي التجديد و رفع راتبي و انا ارفض حتي زاد مرتبي حوالي 60 % و الحمد لله

و ما حال الجماعه النص كم اياهم اللي اظهروا فروض الطاعة و الولاء زي ما هما شغل 24 ساعه . تحكمات . تنازلات . رواتبهم حوالي 60 % من راتبي الحالي

اسف علي الاطالة

عسي ان اكون قدمت افادة

رابط هذا التعليق

المشاكل مش من السعودية بس يا أخوانا المشاكل فى جميع الدول وأشهرها ليبيا والكويت والامارات فيها برضه نظام الكفيل وأبن عمي لسه نازل من هناك بسبب ان الكفيل بتاع كان مأخر له مرتب تلات شهور يعني الأمر كله مش متوقف عالسعوديه أو غيرها بس .

المشكله الكبيره فينا احنا من ناحيتين :

*الناحيه الأولى تتعلق بنا كمواطنين مصريين عاملين فى الخارج ومدى تعاملنا مع بعضنا البعض كمصريين وأبناء وطن واحد فى الغربه بالإضافة إلى بعض النماذج السيئة من اخواننا المصريين اللى بيسيئوا لأنفسهم وأخوانهم ولبلدهم فى الداخل والخارج.

*الناحية الثانية تتعلق في الحكومة المصرية التي لا تحرك ساكنا تجاه أى تعدي على مواطنيها وأبناءها في الداخل والخارج .

المشكله دي لازم تتحل من جذورها يعني من داخل البلد من جوا مصر أولا يجب أن تكون للمصري كرامه مصانه داخل بلده حتى تكون كرامته مصانه خارج وطنه.

ده مش أكنر من مجرد وجهة نظر وقد تكون صح أو خطأ وشكرا للجميع.

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا جماعة انا في جملة بسمعها كتير من ناس سافرت وناس ما سافرتش

بتقول بنفس النص :

<< لو قابلت واحد مصري كلمه بأي لغة تانية وماتعرفوش انك مصري لأن المصريين مع بعض في الغربة بيبقوا (........) وولاد (..........) >>

طبعا كلام ماينفعش يتكتب

بس اللي انا شفته (هنا علي الاقل) لأني لسه ما سافرتش غير كده تماما

فإذا احنا كنا بنقول علي بعض كده يبقي الغريب هيقول علينا ايه؟؟؟؟؟؟؟

لازم نكون بره ايد واحدة

مش كفاية اللي بيحصل جوة ومش عارفين ناخد موقف من أي حاجة !!!!!!!!!!!!!!

تحياتي

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا مكنتش متحمس للاشتراك ف الموضوع ده لاني كنت ملاحظ ان الكلام بياخد اتجاهات مش هتفيدنا انا مالي ومال السعوديين ولا الاماراتيين بجد ياجماعه ياريت نعمل لنفسنا اسم مثلا زي الفلبين متيزة مثلا ف التمريض والهنود ف السوفت وير احنا كويسين قوي والله بس مشكلتنا اننا جاليه غير منظمه وانتم بتتكلموا ع المصريين ف الخليج نفس المشكله مع مصريين امريكا وكندا واوروبا ماتعرفش ليه مش بنعرف نتوحد زي الجاليه اللبنانيه او الهنديه اللي حتى ف كندا الكل بيحكي انهم بيدعموا بعض جدا ، مشكلتنا اننا بنطلع بره بمشاكلنا ياجماعه احنا مصريين كلنا وسؤال صغير يعني لما مصري زي يستفيد مش احسن ما يجي غيره

والله العظيم الهنود كانوا بيخافوا مني لان مصري وكان منطقهم انتوا وحشين مع بعض هتعاملني انا ازاي ، مديري يقولي انتوا كمصريين لازم تدخلو ا لصاحب العمل وتقعدوا تعيبوا ف بعض بتستفيدوا ايه ، معلش انا بكرر ده كتير بس نفسي يجي اليوم الي يتقال فيه ده مصري !!!! يعني يتعمل حساب انه مصري وبالتالي مرتبه يبقى كبير لانه مصري زي ما بيتقال ع اللبناني احنا كفاءه وممتازين بس شويه تظبيط ف الاسلوب ، بحلم باليوم اللي يتشاور ع المصري بالصباع ويتقال ده مصري ، عاوزين مصريين زي بتوعم زمان كان الكل بيعمل لهم حساب ساعتها ولا نظام كفيل ولا غيره خلونا نتعامل بعزة نفس ، عارف ان فيه ناس كده بس كتير بيتعامل انها غربه ومحدش عارفني هو فعلا اي جنسيه تانيه مش عارفاك بس بتقول بص المصري بيعمل ايه ، انا زمان كنت بلاحظ ف الكويت ف الصحف المحليه لما يقبضوا ع شخص عمل جريمه كانوا يكتبوا القبض ع مصري فكانوا بينعتوا المجرم بجنسيته طب ماتقولوا القبض ع مقيم وفي التفاصيل تقولوا جنسيته وانا اصلا شايف ان ده مش هيفرق ، بجد نفسي كلنا نتعامل ع اننا مصري واي تصرف حلو او وحش هيتقال ده مصري ساعتها عيالنا هتطلع تلاقي الكل بيعاملها باحترام وصدقوني ولا كفاله ولا يحزنون الكل هيهابك ، دول كتيره ظروفها اسوا مننا هو اقتصادنا ولا اقتصاد لبنان بس تعالى شوف البناني بيتعامل ازاي ، انا مش بحقد عليه بس بجد عاجبني انهم بيعملوا لنفسهم قيمه والنتيجه انتوا كلكم عارفينها

يارب يجي اليوم اللي نخدم بعض فيه ومانعضش ف بعض ساعتها الكل هيحترمنا والله العظيم احنا اللي بندي فرصه لاي حد يغلط فينا

وانا مازلت عند راي ان موضوع التوبيك ليه المشاكل بتيجي ف السعوديه علينا؟؟؟؟؟ احنا ف شيئ غلط بنعمله صدقوني شويه عزة مش اكتر

رابط هذا التعليق

أولاً أحييكم أخواني المصريين الموجودين هنا

ثانياً قبل الحديث عن الموضوع أود أن أذكركم بأننا كشعب نكن لمصر كل أحترام وتقدير ويعلم الله أنكم الأقرب لقلوبنا

ولابد أن تعلموا أننا شعب كباقي الشعوب , فينا الخير والسيئ وهذا حال البشر !

با النسبه للموضوع لا أجد مبرر للذين يتكلمون عن السعوديه بهذا الشكل , فكلنا يعلم بأن الجاليه المصريه هنا كبيره جداً

ولو كان هناك إظطهاد ضدهم لكانت ضاهره عامه ولكن با النسبه لي اشوف المصريين في بلدي يعيشون عيشه هنيه ( أتكلم عن الي يحترم البلد فقط )

يجب علينا أن نتفق أن الخطاء وارد من الوافد المصري أو مكفوله السعودي !

كلنا يذكر حادثة الأطباء المصريين الي يستخدمون الطب لأغتصاب النساء بتخديرهن والمتاجره با العقاقير الطبيه في السعوديه

حكم عليهم القضاء , ولكن ردة فعل الشارع المصري كانت عنيفه ضد القضاء با المملكه متناسين فداحة العمل الي قام فيه الأطباء

لا أحد منكم يرضى بأن طبيباً يخدر أخته أو زوجته ليغتصبها , كذلك نحنُ لانرضى ذلك أبداً

أتمنى منكم قبل أن تدافعوا عن هائولا أو أي شخص كان , عليكم سماع القضيه كامله ومن كل الأطراف ومن ثم أحكموا بدون عاطفه 0

أتمنى منكم الأنتباه لشيئ مهم جداً , أن العماله الوافده في السعوديه ليسوا ملائكه لايخطئون , وكذلك الكفيل

أخواني اتخيل قليلاً لو أن سعودياً قام بهذا العمل المشين في مصر ؟ هل سيترك أم سيجر با الشارع حتى يموت

السعوديه دائماً تحت المجهر , دائماً متهمه , دائماً عليها اللوم ؟ لماذا يا ارض الكنانه !

رابط هذا التعليق

السعوديه دائماً تحت المجهر , دائماً متهمه , دائماً عليها اللوم ؟ لماذا يا ارض الكنانه !

السعودية ليست تحت المجهر ولا حاجة .. ولكنها عملية نسبية ..

بمعنى إنك لو وجدت في قطر مثلاً 50 ألف مصري .. فستجد في في السعودية أكثر من مليون .. وبالتأكيد ك ما العدد يكتر فالمشاكل بتكتر ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

احنا مش عارفين احنا عايزين ايه

مش طايقين نظام الكفاله في الخليج

مش طايقين صاحب الشغل يفرض اوامره

كل المشاكل احنا طرف فيها

مش عاجبنا الوضع الوظيفي

عايزين العقد ونشتغل زي محنا عايزين ,

طب متسافرو لاوربا واميركا دي دول مافهاش كفيل ولا بيحجزو الباس بورت ولا من الكلام دا

هو احنا ديما نبحث عن شماعه نعلق عليها احطاؤنا

مش انت اللي اشتريت التاشيره , وعارف ان الكفيل ليه سلطه زي ولي الامــر ولامذاخذه في الجمله دي مع انها قاسيه فانا بقول نفترض انه ولي الامر . وبعدين لما الباسبورت معاه هيعمل فيه ايه دا اجراء نظامي . لو نزل السائح العربيب في اي فندق في مصر او اي دوله عربيه . يسحبو الباسبورت بتاعك لحد ما تسافر ,

الناس اللي مش عاجبها نظام الكفيل بالخليج مش مضطره تسافر الخليج , تشوف رزقها في مكان تاني في ليبيا مثلا الاردن مثلا ما عنديش فكره عن تاشيره الاردن وليبيا , او اوربا , او اميريكا وكندا . اش معني عايز تفرض نفسك على الخليج والسعوديه

دايما عايزين ننتقد ومش قادرين على اصلاح حالنا ما هو احنا كدا الخليج فيه وفيه طب اتشطرو وافكرو في حاجه بدل السفر برا

تم تعديل بواسطة abo_sameer

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق

أولاً أحييكم أخواني المصريين الموجودين هنا

ثانياً قبل الحديث عن الموضوع أود أن أذكركم بأننا كشعب نكن لمصر كل أحترام وتقدير ويعلم الله أنكم الأقرب لقلوبنا

ولابد أن تعلموا أننا شعب كباقي الشعوب , فينا الخير والسيئ وهذا حال البشر !

با النسبه للموضوع لا أجد مبرر للذين يتكلمون عن السعوديه بهذا الشكل , فكلنا يعلم بأن الجاليه المصريه هنا كبيره جداً

ولو كان هناك إظطهاد ضدهم لكانت ضاهره عامه ولكن با النسبه لي اشوف المصريين في بلدي يعيشون عيشه هنيه ( أتكلم عن الي يحترم البلد فقط )

يجب علينا أن نتفق أن الخطاء وارد من الوافد المصري أو مكفوله السعودي !

كلنا يذكر حادثة الأطباء المصريين الي يستخدمون الطب لأغتصاب النساء بتخديرهن والمتاجره با العقاقير الطبيه في السعوديه

حكم عليهم القضاء , ولكن ردة فعل الشارع المصري كانت عنيفه ضد القضاء با المملكه متناسين فداحة العمل الي قام فيه الأطباء

لا أحد منكم يرضى بأن طبيباً يخدر أخته أو زوجته ليغتصبها , كذلك نحنُ لانرضى ذلك أبداً

أتمنى منكم قبل أن تدافعوا عن هائولا أو أي شخص كان , عليكم سماع القضيه كامله ومن كل الأطراف ومن ثم أحكموا بدون عاطفه 0

أتمنى منكم الأنتباه لشيئ مهم جداً , أن العماله الوافده في السعوديه ليسوا ملائكه لايخطئون , وكذلك الكفيل

أخواني اتخيل قليلاً لو أن سعودياً قام بهذا العمل المشين في مصر ؟ هل سيترك أم سيجر با الشارع حتى يموت

اولا - كل اخوانك المصريين يحييونك أخي

ثانيا - طبعا وبدون ادني شك كلنا نكن كل الاحترام والتقدير للسعودية وللإخوة السعوديين لأن السعودية بلد مسلم عربي شقيق وقريب الي القلب

واؤكد لك أخي انني اكن كل الحب للسعوديين فقد عاصرت فترة ازدهار العلاقات بين مصر والسعودية واكن كل الحب للملك فهد رحمة الله عليه انا لا اعلم عنه الكثير ولكني احبه منذ كنت صغيرا عندما كنت اري صوره في التليفزيون والجرائ

ثالثا - جميل انك قلت ان المشكلة من الطرفين ولكن ما هو العلاج في رأيك وخاصة أنك سعودي الجنسية وتري ما يفعله الكفيل فأخبرنا ماهو الحل من ناحية الكفبل لأن اهل مكة ادري بشعابها كما يقولون وبالنسبة للمصريين فنحن سنقترح الحلول

في انتظار ردك الكريم

تحياتي

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا نفسي بجد نعرف تفاصيل القضيه بتاعت الاطباء المصريين الاتنين يعني ، بقى معقوله الخارجيه مش قادرة تبعت محامي يجيب ملف القضيه ويطلع بيان يوضح القصه عاوزين نفهم القصه بوضوح بدل ما احنا ع طول عمالين نهاجم ، عارفين الموضوع ده فكرني بيوم ماجت حاة الولد اللي اعتدى ع بنت صغيره وقالك الطفله الام و90 دقيقه هيج الناس وكل الشعب تعاطف مع البنت وف الاخر طلعت قصه متلفقه

ياريت نفهم شويه وضوح وشفافيه

رابط هذا التعليق

احنا مش عارفين احنا عايزين ايه

مش طايقين نظام الكفاله في الخليج

مش طايقين صاحب الشغل يفرض اوامره

كل المشاكل احنا طرف فيها

مش عاجبنا الوضع الوظيفي

عايزين العقد ونشتغل زي محنا عايزين ,

طب متسافرو لاوربا واميركا دي دول مافهاش كفيل ولا بيحجزو الباس بورت ولا من الكلام دا

هو احنا ديما نبحث عن شماعه نعلق عليها احطاؤنا

مش انت اللي اشتريت التاشيره , وعارف ان الكفيل ليه سلطه زي ولي الامــر ولامذاخذه في الجمله دي مع انها قاسيه فانا بقول نفترض انه ولي الامر . وبعدين لما الباسبورت معاه هيعمل فيه ايه دا اجراء نظامي . لو نزل السائح العربيب في اي فندق في مصر او اي دوله عربيه . يسحبو الباسبورت بتاعك لحد ما تسافر ,

الناس اللي مش عاجبها نظام الكفيل بالخليج مش مضطره تسافر الخليج , تشوف رزقها في مكان تاني في ليبيا مثلا الاردن مثلا ما عنديش فكره عن تاشيره الاردن وليبيا , او اوربا , او اميريكا وكندا . اش معني عايز تفرض نفسك على الخليج والسعوديه

دايما عايزين ننتقد ومش قادرين على اصلاح حالنا ما هو احنا كدا الخليج فيه وفيه طب اتشطرو وافكرو في حاجه بدل السفر برا

على فكرة المشاكل اغلبها مع الأفراد يعني صعب تيجي المشاكل من الشركات فااوجه نصيحة لكل المصريين لاتسافروا الا على شركات عشان ماتتبهدلوش ومحدش يهين كرامتكم لأنكم في الشركات انتم لاتشاهدون صاحب الشركة ابدنا بل موظفين تتعاملون معهم بكل ماتحتاجون وراتبك ينزل على البنك وانشاء الله سوف تكون الأمور كويسة ومعلش كلمة لوجه الله يامن تريد السفر وتريد ان يوفقك الله عليك ان لاتسافر وانت غير بار بوالديك واياك وعقوقهم لأنك لن توفق حتا لوذهبت للعمل بالجنة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...