اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليه المشاكل بتيجي من السعودية دايما؟؟؟؟

Recommended Posts

الأخوة الأفاضل

السعودية بلد شقيق

وأهلها أخوة لنا ..

يعمل في السعودية مايقارب المليوني مصري ..

وأغلبهم مرتاحون ويستفيدون من عملهم في السعودية

البعض قد يتضرر من العمل هناك ..

أو يعاني في ظل ظروف معينة ..

من الممكن أن يكتب أي شخص رأيه بموضوعية .. واحترام ..

ونأمل من الجميع الإلتزام بحدود اللياقة .. وعدم التعميم ..

نشكر لكم تفهمكم

اخي اسد وبما انك من الاشراف ارجو منك حذف اي موضوع من المواضيع الهيافه دي اللي مابنسفيد منها في اي حاجه الا لعن وسب وقذف وشتم وفتنة (المشاكل بتيجي من السعوديه ليه .. لازم نمنع السفر للسعودية ..السعودية والسعودية )ياعم اذا السعودية مش عاجبتك تكلم بااحترم على الاقل ومثل اخلاق الشعب المصري لاحول الله

اولا - اذا كان هذا هو خط سير الحوار في هذا الموضوع فأرجو انا كاتب الموضوع اغلاقه فعلا

ثانيا- لم أقصد السعودية عندما قلت المشاكل تأتي منها بل أقصد من العاملين فيها وآسف ان لم يكن العنوان واضح أرجو من الادارة تعديله

ثالثا - اعتقد انني لم اتطرق بالاهانة للسعودية وللسعوديين في كلامي وان الكلام الذي تطرق بالاهانة تم حذفه فور ابلغ الادارة

رابعا - ايه المشكلة لما تكون السعودية فيها مشاكل ونناقشها طالما بتمسنا ماهي مصر فيها مشاكل اكتر وبناقشها هنا علي الموقع بدون اي حساسيات

خامسا - أشكرك علي وصف الموضوع بالهيافة لأن هذا رأيك ويسعدني سماعه أيا كان لأن موقعنا ديموقراطي وليس فيه حجر علي الاراء

تحياتي

اعذرني اخي ولكن موضوعك انت تعرف انو يسبب مشاكل وفتنة بين الاعضاء واللي اكتر من كدا هو بيئه خصبة لبتوع تربية الشوارع يجيو ينشرو غسيلهم عندنا

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اعتذر لكم يا شباب لو الكلام ضايقكم :closedeyes:

انتا مش هامك الا انو كلامك ضايقنا يعني مش مهتم بغضب ربنا عليك ولا ايه وكلامك اصلا مابيرضي كل انسان عنده ذرة من الاخلاق

رابط هذا التعليق

لو تبدلت الأماكن

لا أعتقد أننا سنكون أفضل منهم

أسمحلي أختلف معك في هذه النقطة يا باشمهندس

مصر كانت دوما مقصدا للعديد من الجنسيات المختلفة مثل الأرمن واليونانيين والشوام ... ولا يزال هؤلاء يعيشون في مصر ويتمتعون بكافة حقوقهم دون تمييز

مصر أيضا يعيش بها الكثير من الإخوة السودانيين والعراقيين والفلسطينيين ولم نسمع عن أية ممارسات عنصرية من الشعب المصري ضدهم

ربما يقول قائل أن الأمور قد تتغير إذا أصبحنا أغنياء ... ولكني لا أعتقد ذلك فالانفتاح والتسامح هي من سمات الشعب المصري ... وعموما نحن لن نعرف ما سيحدث بصورة مؤكدة سوى عندما تتبدل الأماكن

ملاحظة صغيره فقط للإخوة السعوديين وغيرهم الذين يشاركون في هذا الموضوع الحساس باعتبارهم مصريين ... أعتقد أن من أبسط قواعد الأمانة واللياقة أن تفصحوا لباقي المحاورين عن جنسياتكم ... والمجال مفتوح أمامكم بعدها لإبداء آرائكم بحرية طالما يعرف المحاورن خلفياتكم ودوافعكم

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا اخ yosef والله ما اقصد منه مشاكل كل الحكاية ملاحظة اخدت بالي منها وحبيت اعرف سببها مش اكتر من كدة والله

وأقولك علي حاجة

انا مسافر لشغل في السعودية في شهر يناير او فبراير حسب ما اخلص الندريب في مقر الشركة في دبي

يعني انا مش معترض علي السعودية ولكن انا عايز اعرف سبب المشكلة عشان اتجنبه

وبعدين اعتقد ان اخونا شاب مصري عمره ماكن يقصد المعني الحرفي للكلام هو اكيد عنده مشكلة او تجربة خرجت عن شعوره

وهو اعتذر مش هنعلقله الشنقة عشان كلمة في وقت نرفزة او استفزاز

وبعدين انت ماقلتش رأيك تفتكر المشكلة فين؟

تحياتي

تم تعديل بواسطة amelshafey

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

لو تبدلت الأماكن

مش عارف كلامك صح ولا لأ

بس فيه عرب كتير قوي في مصر بيدرسوا

وفيه ناس كتير من العراق موجودة في وسطنا

ده حتي انا قاعد دلوقت في سيبر بتاع واحد عراقي ومابحبش اقعد في سيبر غيره لأن اصحابه ناس محترمة ومهذبة

وفي كمان جيم فاتح في الشارع اللي انا ساكن فيه بتاع واحد عراقي برده

تحياتي

تم تعديل بواسطة amelshafey

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اعتذر لكم يا شباب لو الكلام ضايقكم clwn:

انتا مش هامك الا انو كلامك ضايقنا يعني مش مهتم بغضب ربنا عليك ولا ايه وكلامك اصلا مابيرضي كل انسان عنده ذرة من الاخلاق

يا يوسف انا قرأت ان الكلام للقائد قطز

وما ينفعش أروح أسأل قطز انت قلت الكلام دا ولا لأ

لان قطز مات الله يرحمه :sad:

و الموضوع خلص :rolleyes:

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

لو تبدلت الأماكن

أسمحلي أختلف معك في هذه النقطة يا باشمهندس

مصر كانت دوما مقصدا للعديد من الجنسيات المختلفة مثل الأرمن واليونانيين والشوام ... ولا يزال هؤلاء يعيشون في مصر ويتمتعون بكافة حقوقهم دون تمييز

مصر أيضا يعيش بها الكثير من الإخوة السودانيين والعراقيين والفلسطينيين ولم نسمع عن أية ممارسات عنصرية من الشعب المصري ضدهم

ربما يقول قائل أن الأمور قد تتغير إذا أصبحنا أغنياء ... ولكني لا أعتقد ذلك فالانفتاح والتسامح هي من سمات الشعب المصري ... وعموما نحن لن نعرف ما سيحدث بصورة مؤكدة سوى عندما تتبدل الأماكن

ملاحظة صغيره فقط للإخوة السعوديين وغيرهم الذين يشاركون في هذا الموضوع الحساس باعتبارهم مصريين ... أعتقد أن من أبسط قواعد الأمانة واللياقة أن تفصحوا لباقي المحاورين عن جنسياتكم ... والمجال مفتوح أمامكم بعدها لإبداء آرائكم بحرية طالما يعرف المحاورن خلفياتكم ودوافعكم

انت تأمر ياباشا بس المطلوب هوا اني اشتم السعوديه والسعوديين واكون مصري ولا ايه لعلمك انا تلاتين سنة بالسعودية والكلام اللي انا بقولو هنا جزء من رد الجميل وانا بعمري ماشتمت اي بلد عربي مسلم

رابط هذا التعليق

و الله يا اخوانا كل اللي بيتكلموا و يشنعوا و يعمموا دول انا ذكرت فئاتهم في موضوعي (السفر للسعودية نعمة) و لاحظت ان اغلبهم بيقعوا في الفئتين قبل الاخيرة و هي عيال صغيرة و ناس فاضية و ما عندهمش خبرة بس الحماسة واخداهم شوية و مش عارفين ايه هي النتائج اللي ممكن تحصل في حالة حصول اي مشكلة بين الشقيقتين مصر و السعودية

انا ما قلتش السعودية جنة و لكنها ارض خصبة للحياة الكريمة

ايوة فيه مشاكل و لكن الموضوع مش ظاهرة زي ما الاعلام مصورها

و كل المغتربين عارفين ان معظم المصريين عايشين كويس زيهم زي المواطن السعودي و معظم المشاكل بيكون الطرف المصري هو اللي بدأ طرف المشكلة سواء بجهل منه بالقوانين او اتنصب عليه من الاول او تنازل عن حقوقه لغرض ما او غير ذلك و لم يستغل القانون لصالحه لان الكفيل لن يستطيع ان يقوم بشيء غير قانوني

رابط هذا التعليق

اعتذر لكم يا شباب لو الكلام ضايقكم :sad:

يا يوسف انا قرأت ان الكلام للقائد قطز

وما ينفعش أروح أسأل قطز انت قلت الكلام دا ولا لأ

لان قطز مات الله يرحمه ;)

و الموضوع خلص :rolleyes:

وانت موافق كلامك القائد ده يعني انت دلوقتي عليك وزر 16 مليون سعودي ولعلمك نفس الكلام ده مكتوب عن اهل مصر بالمواقع الشيعيه ولو انت عايز قول وانا حنزل الرابط هنا clwn:

رابط هذا التعليق

و الله يا اخوانا كل اللي بيتكلموا و يشنعوا و يعمموا دول انا ذكرت فئاتهم في موضوعي (السفر للسعودية نعمة) و لاحظت ان اغلبهم بيقعوا في الفئتين قبل الاخيرة و هي عيال صغيرة و ناس فاضية و ما عندهمش خبرة بس الحماسة واخداهم شوية و مش عارفين ايه هي النتائج اللي ممكن تحصل في حالة حصول اي مشكلة بين الشقيقتين مصر و السعودية

و كل المغتربين عارفين ان معظم المصريين عايشين كويس زيهم زي المواطن السعودي و معظم المشاكل بيكون الطرف المصري هو اللي بدأ طرف المشكلة سواء بجهل منه بالقوانين او اتنصب عليه من الاول او تنازل عن حقوقه لغرض ما او غير ذلك و لم يستغل القانون لصالحه لان الكفيل لن يستطيع ان يقوم بشيء غير قانوني

دلوقتي بيجري احمد سيف وبيقول انت سعودي :rolleyes:

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء بالادارة رجاء اغلاق الموضوع لأنه تحول الي اتجاه آخر غير المراد منه

تحياتي

كاتب الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انت تأمر ياباشا بس المطلوب هوا اني اشتم السعوديه والسعوديين واكون مصري ولا ايه لعلمك انا تلاتين سنة بالسعودية والكلام اللي انا بقولو هنا جزء من رد الجميل وانا بعمري ماشتمت اي بلد عربي مسلم

أخي الكريم ... ليس مطلوبا منك أن تشتم السعوديين أو غير السعوديين ولا أعتقد أن من فتح هذا الموضوع فعل ذلك ليتم شتم السعوديين فيه ... ومن يريد أن يشتم السعوديين أو غيرهم يمكنه أن يجد مئات المواقع غير هذا المنتدى المحترم التي يطلق فيها عقده النفسية دون تسجيل أو رقابة بدءا من موقع قناة الإسرائيلية (العربية سابقا) الى اليوتيوب الذي يتم فيه تبادل أقذع الشتائم

هذا الموضوع هو لمناقشة مشكلة متكررة للمغتربين المصريين في السعودية وبيان خلفياتها وأسبابها وأساليب علاجها بأسلوب موضوعي ومحترم ... وكل ما طلبته هو أن من يريد المشاركة من الإخوة السعوديين فليعلن عن نفسه وليتفضل بعدها بإبداء رأيه بكل حرية حتى نعرف جميعا من الذي نحاوره.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

دلوقتي بيجري احمد سيف وبيقول انت سعودي

لأ يا عمر ... حتى لو ماكنتش عارفك قبل كده فأنا هاأكتشف إنك مصري من لهجتك وأسلوبك ... انت بس متحمس زيادة شويتين للسعودية والسعوديين، وده طبعا من حقك ... ويارب تفضل مبسوط ومتحمس للسعودية كده على طول ويبعد عنك الأشكال اللي الدكاتره المصريين قابلوها في مستشفى السلام

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

و الله انا مش متحمس او متعصب انا لقيت تيار مضاد فلقيت ان من واجبي كمواطن مصري اقيم في السعودية ان اوضح الصورة لمن لا يعرفها و برضه عرفانا بالجميل لهذه الدولة يعني انا مش قاعد اقول شعر في السعودية من غير لازمة

ده لأني مصري و المصريين جدعان و عندهم اصل و يعرف يرد الجميل و الكلام اللي بأقوله عمره ما هيزودني و لا هيرقيني

و نفس الكلام لو سمعته من سعودي علي مصر هارد عليه و اعرفه مين هو شعب مصر

و الله يا اخي هاقلك شيء من الاخر و يارب ما حدش يحسبه نفاق او يفهمه غلط انا لو قامت حرب ضد السعودية هاكون اول واحد متطوع و ادافع عنها

رابط هذا التعليق

و الله انا مش متحمس او متعصب انا لقيت تيار مضاد فلقيت ان من واجبي كمواطن مصري اقيم في السعودية ان اوضح الصورة لمن لا يعرفها و برضه عرفانا بالجميل لهذه الدولة يعني انا مش قاعد اقول شعر في السعودية من غير لازمة

ده لأني مصري و المصريين جدعان و عندهم اصل و يعرف يرد الجميل و الكلام اللي بأقوله عمره ما هيزودني و لا هيرقيني

و نفس الكلام لو سمعته من سعودي علي مصر هارد عليه و اعرفه مين هو شعب مصر

و الله يا اخي هاقلك شيء من الاخر و يارب ما حدش يحسبه نفاق او يفهمه غلط انا لو قامت حرب ضد السعودية هاكون اول واحد متطوع و ادافع عنها

الفقر بالوطن غربة ...... والغنى بالغربة وطن

بلد عشنا فيه اغلب عمرنا بصراحة عيب نسمع حد بيقول الكلمات الجارحه فيه واحنا بنتفرج

الى اللقاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا الا استغرب من من يكنب هذه المواضيع ولكني استغرب بشدة من المشرفيين على هذا المنتدى الذين يسمحون بوجود هذه المواضيع التي لا يوجد منها فائدة غير اثارت المشاكل بين المصريين والمصريين وليس كما تعودنا منفعة المصريين ارجو من المشرفين ان يكونوا اكثر ايجابية وان يتقوا الله بهذه الأمانة التي هم تطوعوا لها والتي سوف يسئلون عليها يوم الحساب وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا الا استغرب من من يكنب هذه المواضيع ولكني استغرب بشدة من المشرفيين على هذا المنتدى الذين يسمحون بوجود هذه المواضيع التي لا يوجد منها فائدة غير اثارت المشاكل بين المصريين والمصريين وليس كما تعودنا منفعة المصريين ارجو من المشرفين ان يكونوا اكثر ايجابية وان يتقوا الله بهذه الأمانة التي هم تطوعوا لها والتي سوف يسئلون عليها يوم الحساب وشكرا

يعني لازم نكون ديكتاتوريين حتى على منتديات الانترنت ؟ :rolleyes:

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

اتفق معك ا عمر فى حبنا للسعودية واهلها

بس النقطة الاخيرة بصفتى مقيم بالسعودية الكفيل له الحق فى كل شىء تقريبا وبصراحة هو نظام لا يتفق مع عدل الاسلام ووسطيته هذا راى الشخصى

اما السعودية كبلد وافراد فانا اعتبرها بلدى زى مصر واهلها اهلى ولا اقبل اى مساس بها باى سوء

رابط هذا التعليق

باذن الله ستزول غمة بوادر الفتنة بين الاشقاء

فقد كانت في الماضي مشكلات فتنة اشد مما هو حاصل الان ولم يصح الا الصحيح (حالة الاخاء والمحبة)

واعتقد ان صفاء النية و (الشفافية) هما المطلب الملح الان كي لا يستغل دعاة الشقاق (من اي جهة كانت) الامر للاصطياد في الماء العكر

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...