اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الذين مقدمين كيبك ونجحوا فى مقابلات شهر 3و 4

Recommended Posts

الف مبروك يا دكتور ايمن ويارب تكون رحلة موفقة ان شاء الله

الاخت الفاضلة مدام عاء

بارك الله لكى واولادكى وزوجك وطبعا شكرا على مساعدتكى لى :roseop:

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

• الردود 239
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الف الف مبروك د ايمن

والله فرحت كتير لما عرفت

الف مبروك تاني

و عقبال الجميع انشاء الله

الاخ الفاضل نصار الواصل

موفق ان شاء الله وشكرا جزيلا ونحن السابقون وان شاء الله انتم اللاحقون لكن نفسى اسال سؤال ليه لما كنت انا عمال اجرى على الفيزا كنت مستعجل وكنت مبسوط لكن اول ماجت سبحان الله قعدت ابص للفيزا وقلت لنفسى ياه ده اللى انا كنت كنت عمال اجرى عليها والان انا خايف مش فرحان هل ده شىء طبيعى ولا انا حالة مختلفة

تم تعديل بواسطة Dr Ayman Kamel

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك د ايمن

والله فرحت كتير لما عرفت

الف مبروك تاني

الاخ الفاضل نصار الواصل

موفق ان شاء الله وشكرا جزيلا ونحن السابقون وان شاء الله انتم اللاحقون لكن نفسى اسال سؤال ليه لما كنت انا عمال اجرى على الفيزا كنت مستعجل وكنت مبسوط لكن اول ماجت سبحان الله قعدت ابص للفيزا وقلت لنفسى ياه ده اللى انا كنت كنت عمال اجرى عليها والان انا خايف مش فرحان هل ده شىء طبيعى ولا انا حالة مختلفة

اللي تملكه النفس .........تزهده العين.....وطبعا من المجهول...وياتري ياهالتري...

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك د ايمن

والله فرحت كتير لما عرفت

الف مبروك تاني

الاخ الفاضل نصار الواصل

بشروا ولاتنفروا

مبروك أخي :roseop::roseop::roseop:

ماضاقت بنا الدنيا ولكن أحلام الرجال تضيق

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك د ايمن

والله فرحت كتير لما عرفت

الف مبروك تاني

الاخ الفاضل نصار الواصل

بشروا ولاتنفروا

ياعم الراجل عايز تفسير لاحساسه بعد ما خد الفيسة بتاعد الاراضى المقدسة كندا...اومت رضيت عليه...اللي تملكه النفس تزهده العين...والتفسير النفسي للحالة اللي هو فيها ..انه ألئان من المجهول ...ايه اللي دخل التنفير والتبشير في الكصة دي....بئولك ايه ماتعمله عمل او سحر مغربي يشفيه من الشعور ده...

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك د ايمن

والله فرحت كتير لما عرفت

الف مبروك تاني

الاخ الفاضل نصار الواصل

بشروا ولاتنفروا

ياعم الراجل عايز تفسير لاحساسه بعد ما خد الفيسة بتاعد الاراضى المقدسة كندا...اومت رضيت عليه...اللي تملكه النفس تزهده العين...والتفسير النفسي للحالة اللي هو فيها ..انه ألئان من المجهول ...ايه اللي دخل التنفير والتبشير في الكصة دي....بئولك ايه ماتعمله عمل او سحر مغربي يشفيه من الشعور ده...

اخى العزيز الفايد واخى العزيز تورونتو

اولا انا باشكرك اخى الفايد على كلمة مبروك ويارب عقبالك ان شاء الله

اما اخى العزيز تورونتو شكرا جزيلا على تفسير الاحساس ده وانا طبعا طبعا عارف انك مش قصدك حاجة وحشة من الكلام ده بس للاسف التفسير بتاعط طلع غلط

التفسير العلمى الصحيح ان الجزمة بتاعتى كانت ضيقة حبتين وانا باستلم الفيزا وماعرفتش كده الا لما طلع لرجلى كلو wst:: :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
الف الف مبروك د ايمن

والله فرحت كتير لما عرفت

الف مبروك تاني

الاخ الفاضل نصار الواصل

بشروا ولاتنفروا

مبروك أخي :rolleyes: :roseop: :happy:

اخى العزيز الفايد واخى العزيز تورونتو

اولا انا باشكرك اخى الفايد على كلمة مبروك ويارب عقبالك ان شاء الله

اما اخى العزيز تورونتو شكرا جزيلا على تفسير الاحساس ده وانا طبعا طبعا عارف انك مش قصدك حاجة وحشة من الكلام ده بس للاسف التفسير بتاعط طلع غلط

التفسير العلمى الصحيح ان الجزمة بتاعتى كانت ضيقة حبتين وانا باستلم الفيزا وماعرفتش كده الا لما طلع لرجلى كلو bsh:) :blink:

د ايمن اف مبروك تاني وربنا يوفقك

انا اعتقد ان من الطبيعي ان الانسان في كل محطه من محطات حياته لازم يتوقف ويفكر قليلا وينظر حوله علشان يعيد تقييم المشوار الي هو ماشي فيه

ومش عيب ابدا انك بعد ماتمشي في مشوار مهما كان طوله ان تعيد التقييم للمشوار

ربما - الله لا يقدر - انك تاخد قرا بتغيير المسار ربما تكتشف ان نهايه الطريق الطويل الي سلكته حفره كبيره

ياتري ساعتها هتكمل المشوار

اعادة التقييم مهم علشان نقطه الادراك لما حولك من اهم ادوات النجاح

بس برده تخلي في بالك ان الردد غير مطلوب

وافتكر قول الشاعر

اذا كنت ذا رأي فكن ذا عزيمة فإن فساد الرأي ان تتردد

عموما ده كان تفسيري الشخصي للشعور ده

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

التفسير العلمى الصحيح ان الجزمة بتاعتى كانت ضيقة حبتين وانا باستلم الفيزا وماعرفتش كده الا لما طلع لرجلى كلو :lol: :blink:

طب ماتنساس تشتري جزم واسعة قبل ما تهاجر وخاصة لو انت جاى كيبيك..علشان الكالوهات اللي في كيبيك ممكن تضرب في جسمك من اوله لآخره.. :blink:

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

اخواني الأعزاء .. ده أول مره أشترك في المحاورات الرئعه ده.. و راي مش هيضيف جديد الحقيقه, من انها بجد رائعه و مفيده جدا .. و كل الناس ربنا يكرمهم و يوفقهم اللي سبقونا و اللي لسه بيقدمو.. علي رأسهم دوكتور الشامي هذا الأنسان العملاق,المحترم بجد, و الباشمهندس ايهاب .. و كل أعضاء المنتدي اللي علي مستوي راقي

أنا حبيت أشارككم بأخبار الميديكال

أنا قدمت كيبيك من مصر

التقديم كيبيك من مصر 29/12/2005

وصول الملف سوريا 2/1/2006

الأنترفيو في مصر 9/4/2008 و أخدت ال CSQ في نفس القعده مع مدام كريستيان اللي كانت مرحبه جدا و رائعه .. انا كنت في المستوي السابع في المركز الثقافي الفرنسي مصر الجديده

قدمت الملف الفيديرال في سفاره كندي في مصر يوم 22/5/2008

الملف اتفتح 2/6/2008

اتصلو بي يوم الأربعاء 4/3/2009 عشان الكشف الطبي.. و قالو لي اني لازم أبعت أرامكس أو DHL أو TNT عشان يستلمو الجواب

كلمت أرامكس و جابولي الجواب يوم السبت 6/3/2009

لسه ان شاء الله هعمل الكشف الطبي علي يوم 28/3/2009 عشان مش فاضي

يا ريت أكون اديت معلومه مفيده للي منتظر الكشف الطبي .. ربنا يوفقكم بألف خير للي فيه الصالح لكم جميعا

كن مطمئنا جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر.....

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

اخواني الأعزاء .. ده أول مره أشترك في المحاورات الرئعه ده.. و راي مش هيضيف جديد الحقيقه, من انها بجد رائعه و مفيده جدا .. و كل الناس ربنا يكرمهم و يوفقهم اللي سبقونا و اللي لسه بيقدمو.. علي رأسهم دوكتور الشامي هذا الأنسان العملاق,المحترم بجد, و الباشمهندس ايهاب .. و كل أعضاء المنتدي اللي علي مستوي راقي

أنا قدمت كيبيك من مصر

الأنترفيو في مصر 9/4/2008 و أخدت ال CSQ في نفس القعده مع مدام كريستيان اللي كانت مرحبه جدا و رائعه .. انا كنت في المستوي السابع في المركز الثقافي الفرنسي مصر الجديده

الملف اتفتح 2/6/2008

اتصلو بي يوم الأربعاء 4/3/2009 عشان الكشف الطبي.. و قالو لي اني لازم أبعت أرامكس أو DHL أو TNT عشان يستلمو الجواب

يا ريت أكون اديت معلومه مفيده للي منتظر الكشف الطبي .. ربنا يوفقكم بألف خير للي فيه الصالح لكم جميعا

الف مبروك يا استاذ هاني ولو تسمح تحكيلنا عن تجربتك والمقابلة ودرجاتك علشان الكل يستفيد

ومرة تانية الف مبروك وعقبال الفيزا

رابط هذا التعليق

أنا قدمت كيبيك من مصر

الملف اتفتح 2/6/2008

الف مبروك

وعقبال استلام الفيزا

بس خيك فاكرنا

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

استاذ نصار ازيك و الف مبروك ع دخول الفيل فيدرال

طمنا عليك و قول لنا اية الاخبار

ان كان الرب معنا ......فمن علينا

رابط هذا التعليق

أحبائي ألف مليون شكر لذوق حضراتكم و مشاعركم الجميله ده .. يا رب يفوقكم كلكم في كل خططكم لحياتكم

ألف شكر لأستاذ المهاجر.. أنسه أو مدام أيناس (عذرا مش عارف أحط مدام أو أنسه :) ) أستاذ ناصر.. ربنا يوفق كل خطاكم ان شاء الله :roseop:

أستاذ المهاجر.. القصه بأختصار

أنا مهندس اتصالات و اليكترونيات معايا شهادتين دوليتين ليهم علاقه بشبكات الكمبيوتر, و تأمين الشبكات(CCNP,BCCPA, BCCPP) و أنا شغال حاليا information security engineer

أنا لما قدمت سنه 2005 كان معايا حوالي سنتين و نص خبره و كنت ساعتها شغال كمهندس صيانه لماكينات التصوير لشركه كبيره متخصصه في المجال ده.. و لأن ده مش طموحي غيرت ال career بتاعي لشباكات الكمبيوتر و تأمين الشبكات ده .. و كنت شغال في الوقت في شركه كبيره multinational و الحمد لله لازلت شغال فيها و وصلت فيها لأعلي مستوي تقني ممكن حد يوصله .. يعني لازم اشوف مكان تاني فيه تحديات أكبر و أكيد مكان أكبر :roseop: .. لأ طبعا هي شركه حقيقي جميله

المهم أنا مستوايا في الفرنساوي وحش جدا يعني كنت درست الفرنساوي اللي بالكم فيه في ثانويه عامله و كان الله بالسر عليم.. و لأني درجاتي في الفيديرال في الوقت ده ماكنتش تعديني قررت اني أقدم علي كيبيك..للأسف الشديد قدمت مع محامي و دفعت له 15000 .. يالله ماحدش بيتعلم ببلاش .. علي الفكره الملف التني الفيديرال قدمته بنفسي.. أنا ابتديت كل شيء مع واحد صديقي .. كل خطوه كنا بنمشيها سوا و لازلنا بمنشيها سوا.. المهم المحامي ده كتب في الورق ان احنا مستوانا في الفرنساوي هو المستوي 7 بس مالهوش أي علاقه بين المستوي اللي بتوصله في المركز الثقافي الفرنسي.. من ضمن الورق اللي قدمناه كيبيك هو ورقه من المركز الثقافي تثبت ان احنا بندرس فرنساوي بدون تحديد المستوي..

المهم ابتديت من الوقت ده أدرس فرنساوي و كانت سنين حقيقي صعبه جدا علي.. لأنه كان المفروض أدرس فرونساوي و أذاكره و أذاكر لشهاداتي الدوليه و اشتغل و كمان متطلبات الحياه العاديه .. بالأضافه لكده اني كان لازم علي أذاكر لشغلي نفسه .. المهم جه مياعد الأنترفيو و أنا في المستوي السابع في المركز .. في الوقت ده كان لازم أخلص CCNP و هش شهاده من الشهادات الدوليه و كان لازم أذاكر فرنساوي في الكورس و كمان احضر نفسي للأنترفيو و كمان اسس تيم جديد عندي في الشركه !!!!!.. و كمان أذاكر للشغل .. تخيلو .. :roseop: المهم أخدت أجازه شهر بس لاقيت اني مش هبقي قادر علي وقت الكورس نفسه اضطريت ألغيه و أخد في البيت مع مدرس اللي أصبح صاحبي و هو أسمه عصام .. هو ممتاز جدا و شاب ظريف علي الأخر .. طبعا الموضوع مكلف شويه بس كان كله يهون عشان الست هانم كندا :blink: :lol:

حضرني أنا و صاحبي للأنترفيو .. أخدت معاه حوالي 12 حصه .. وصلت لمرحله رهيبه في الفرنساوي .. كان مستوايا يؤهلني مش بس للأنترفيو ده كمان أروح أتكلم مع ساركوزي :lol: :lol: .. مش أوي كده .. بس فعلا كان مستوايا علي جدا

طبعا في الوقت ده كنت بدعبس كتير في الموقع الرسمي بتاع الهجره و كنت بدور علي حاجه سوق العمل لي هناك.. لاقيت guide مهم اسمه pourquoi le quebec أو why Quebec.. و كمان لاقيت حاجه خاصه بالمهندسين و هي تسهيل عمل المعادله من بره كيبيك و حاجات بتتكلم عن statiscal analysis لأحتيجات سوق العمل في المستقبل.. المهم طبعت كل ده و خدنه معايا الأنترفيو .. و جلدته .. الست اللي عملت معايا الأنترفيو قالت لي انا عمري ما شفت حد لغايه دلوقتي جاهز و محضر نفسه للأنتفيو زيك كده أنا عايزاك تيجي تدريب للناس ازاي يجهزو نفسهم :lol: .. من بعد 10 دقايق من الأنترفيو الست طبعت ال CSQ و قعدنا نتكلم شويه و مشيت و انا حاسس بسعاده مش لأني أخدت ال CSQ لكن لأن تقدير الست كان حقيقي رائع

يا رب أكون فيدتكم و لو عند أي حد أي استفسار أو سؤال و أنا عارفه .. مش هتأخر عنه أبدا

مره تانيه ربنا يوفقكم في كل خطط حياتكم

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

أنا قدمت كيبيك من مصر

الملف اتفتح 2/6/2008

الف مبروك

وعقبال استلام الفيزا

بس خيك فاكرنا

أخويا الأستاذ ناصر .. لا يمكن أبدا أنساكم .. حقيقي الأنسان بيبقي سعيد لما يشوف ناس فيها الحب و الخير ده .. ربنا يفوقنا جميعا لفعل الخير و نكون دايما سند لبعض

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك يااستاذ هانى وعقبال الفيزا ومتنساش تحكى لنا تجربتك بالتفصيل

الأخت الفاضله ايناس يا رب أكون وفيت سرد قصدتي... علي فكره أنا لسه لغايه دلوقتي بدرس فرنساوي .. أنا عيدت المستوي السابع طبعا لأني سيبته و جلوقتي أنا في المستوي التامن.. ان شاء الله و قدر أنا ناوي أكمل للأخر.. ربنا معاكم جميعا و يفرح قلوبكم

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضله ايناس يا رب أكون وفيت سرد قصدتي... علي فكره أنا لسه لغايه دلوقتي بدرس فرنساوي .. أنا عيدت المستوي السابع طبعا لأني سيبته و جلوقتي أنا في المستوي التامن.. ان شاء الله و قدر أنا ناوي أكمل للأخر.. ربنا معاكم جميعا و يفرح قلوبكم

شكرا على سرد تجربتك يااستاذ هانى وبالتوفيق ان شاء اللة

وانا على فكرة شكلى كدا عرفت المحامى بتاعك :ninja: :) لاننا انا وزوجى اخدنا نفس المقلب ومكملناش الفيدرالى معاه وتجربتنا مكتوبة كاملة فى توبيك مقابلات كيبيك

وفعلا الانسان مبيتعلمشى ببلاش وربنا يوفقنا جميعا ونكمل الباقى على خير ونصيحة لكل انسان لسة مقدمشى يقدم مع نفسة بدون محامى

والمنتدى هنا فية كل حاجة وشكرا

رابط هذا التعليق

أستاذ هاني

هو عصام اللي انت بتتكلم عليه ده هو نفسه مسيو عصام اللي كل الناس قاعدة تتكلم عنه هنا وحاطين تليفونه ولا هو شخص تاني؟

رابط هذا التعليق

شكرا علي سرد تفاصيل قصتك

ولو اني كان نفسي تكون معانا من الاول

عموما انت نورتنا و كمان شرفتنا

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...