اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الذين مقدمين كيبك ونجحوا فى مقابلات شهر 3و 4

Recommended Posts

ألف مبروك يا أستاذ هاني...وعقبال الفيزا

ودعواتك إننا نحصلك

أخويا الأهلاوي الأصيل .. ألف شكر علي مشاعرك الجميله ده و يا رب بألف توفيق ان شاء الله..

أستاذ هاني

هو عصام اللي انت بتتكلم عليه ده هو نفسه مسيو عصام اللي كل الناس قاعدة تتكلم عنه هنا وحاطين تليفونه ولا هو شخص تاني؟

بالنسبه لعصام .. أنا اللي اتعرفت عليه من فتره كده و صديقي هو اللي اعطي رقمه لأحمد ابراهيم اللي حكي حكايته مع وهيب يوسف و بعدين عصام اتشهر في المنتدي هنا :happy: ...فأيوه هو عصام اللي موجود هنا في المنتدي

الف الف مبروك يااستاذ هانى وعقبال الفيزا ومتنساش تحكى لنا تجربتك بالتفصيل

الأخت الفاضله ايناس يا رب أكون وفيت سرد قصدتي... علي فكره أنا لسه لغايه دلوقتي بدرس فرنساوي .. أنا عيدت المستوي السابع طبعا لأني سيبته و دلوقتي أنا في المستوي التامن.. ان شاء الله و قدر أنا ناوي أكمل للأخر.. ربنا معاكم جميعا و يفرح قلوبكم

شكرا على سرد تجربتك يااستاذ هانى وبالتوفيق ان شاء اللة

وانا على فكرة شكلى كدا عرفت المحامى بتاعك :lol: :lol: لاننا انا وزوجى اخدنا نفس المقلب ومكملناش الفيدرالى معاه وتجربتنا مكتوبة كاملة فى توبيك مقابلات كيبيك

وفعلا الانسان مبيتعلمشى ببلاش وربنا يوفقنا جميعا ونكمل الباقى على خير ونصيحة لكل انسان لسة مقدمشى يقدم مع نفسة بدون محامى

والمنتدى هنا فية كل حاجة وشكرا

الأخت الفاضله مدام ايناس... ربنا يكرمك يا رب انتي و زوجك و يوفق كل خطواتكم

كن مطمئنا جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر.....

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

• الردود 239
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا علي سرد تفاصيل قصتك

ولو اني كان نفسي تكون معانا من الاول

عموما انت نورتنا و كمان شرفتنا

أخويا الأستاذ نصار.. ألف شكر ليك و ربنا يكرمكم جميعا و يحقق كل أحلامكم.. الحقيقه الشرف لي أنا معرفه ناس زي حضراتكم.. فعلا انتم ناس مكسب

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
شكرا علي سرد تفاصيل قصتك

ولو اني كان نفسي تكون معانا من الاول

عموما انت نورتنا و كمان شرفتنا

أخويا الأستاذ نصار.. ألف شكر ليك و ربنا يكرمكم جميعا و يحقق كل أحلامكم.. الحقيقه الشرف لي أنا معرفه ناس زي حضراتكم.. فعلا انتم ناس مكسب

ياراجل

كل ده وتقول معندكش جديد

طب انت قول بس كده في توبيك الي انهوا مقابلات كيبيك شهر 3 و 4

وهتلاقي ميت سؤال جالك

ولا انت مش عاوز الناس تستفيد منك

ما اظنش كده

د انت ابو الكرم كله

مش كده بردو

اخوك الصغير نصار

الاخ الفاضل هني لويس

دي كانت رسالي الي كنت هبعتهالك علي الخاص

بس لقيتك قفلت خاصيه استقبال الرسائل انت والفاضل زاهر جرجس

لو مكنتوش قفلتم بنفسك الخاصيه دي ياريت تبلغ الاداره ان في عندكم مشكله في استلام الرسائل من عند العضو Nassarlink علشان يحلوهالكم

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

ياراجل

كل ده وتقول معندكش جديد

طب انت قول بس كده في توبيك الي انهوا مقابلات كيبيك شهر 3 و 4

وهتلاقي ميت سؤال جالك

ولا انت مش عاوز الناس تستفيد منك

ما اظنش كده

د انت ابو الكرم كله

مش كده بردو

اخوك الصغير نصار

الاخ الفاضل هني لويس

لو مكنتوش قفلتم بنفسك الخاصيه دي ياريت تبلغ الاداره ان في عندكم مشكله في استلام الرسائل من عند العضو Nassarlink علشان يحلوهالكم

أخويا الأستاذ نصار .. مره تانيه بجد بشكرك علي ذوقك العالي و حرصك علي وجودي في المنتدي الرائع ده بالرساله اللي حضرتك بعتها... طيب اذا كان تفاصيل الكشف الطبي هتفيد الناس هنا .. أنا تحت أمركم... أنا عملت الكشف بتاعي يوم 14/3/2009

أليكم البيان التالي :lol:

ان شاء الله لما تستلمو جواب الكشف الطبي هتكون محتوياته كالتالي

1-هيبقي فيه ظرف كبير و وجواه واحد تاني صغير .. الصغير يفتح بمعرفه الدكتور بس اللي هيفتحه يعني هيبقي المساعد بتاعه

2- جوه الظرف الكبير هتلاقو ورقه فيها اسماء و أرقام الدكاتره اللي ممكن يتعمل معاهم الكشف و طبعا العنوان و أرقام التليفونات

3-ورقه تانيه مكتوب فيها تكاليف الحصول علي الفيزا ان شاء الله

عشان تحجز مع أي دوكتور لازم تتصل الأول عشان تاخد ميعاد .. نلتقي بعد الفاصل

أسعد الله مسائكم بكل خير .. عدنا :lol:

الأن مع الجزء الثاني من نشره الأخبار و يقصها عليكم أخوكم الصغير هاني

هتلاقو هنا ليسته الدكاتره و عناوينهم و ده هتلاقوها علي الموقع بتاع كندا بس ما يضرش :lol:

اللينك هنا : http://www.cic.gc.ca/english/information/m...dexams-perm.asp

http://www.cic.gc.ca/dmp-md/medicalinfo.as...untryName=Egypt

المهم أنا أختارت دوكتور Ahmed Mustafa لأنه أرخص واحد و بعدين هو انسان رائع و محترم

التكلفه

عند الدوكتور Ahmed Mustafa 270 جنيه

التحاليل 150 جنيه

الأشعه علي الصدر 85 جنيه

أول خطوه في الكشف .. ان الدوكتور بيكشف كشف سماعه و بعدين يقيس الطول و الوزن و بعدين قياس النظر و بيسأل اذا كنت بتعاني من أي مرض مزمن أو أي ألم مزمن في الظهر أو أذا كنت بتاخد علاج دوري (طبعا مش الدوري المصري) :lol:

بعد كده تاخد جواب التحاليل و جواب الأشعه من عند نفس الدوكتور و بيبقي مقفول تروح المعمل و هو جنب العياده بتاعه الدوكتور في الكوربه

و بعدين الأشعه و ده مع الأسف في رمسيس في عماره الدكاتره الكبيره ده

نتيجه الأشعه بتعرفها و انت قاعد ..

و الأن أعزائي مع هذا الفاصل من الأغاني الوطنيه ...

كندا هي أمي نياجرا جوا دمي .. أحم أحم أقصد مصر هي أمي و ترابها جوا صدري :lol:

عدنا...................

اللي لازم تاخده معاك و انت رايح للدوكتور

1- جواب الكشف الطبي اللي جالك

2- صورتين لكل فرد

3- الباسبورت أو البطاقه الشخصيه و يفضل الباسبورت

تاريخ ابتداء الفيزا لما تاخدها ان شاء الله بيبقي بعد تاريخ الكشف الطبي ب 5 أيام زي ما مساعد الدوكتور قالي و بتبقي صالحه لمده سنه

النهارده 26/3/2009 رحت السفاره الكنديه و سيبت الباسبورت بتاعي و دفعت 490 دولار كنكي أأأأسف أقصد كندي و علي فكره عشان تودي الباسبورت بنفسك السفاره لازم يبقي معاك ودلارات كنديه ... تحذير هام اوعو تنسو تاخدو معاكم رقم الفايل بتاع الملف الفيدرال عشان البنت تدخل علي السيستم و تقول ان انتو دفعتو رسوم الفيزا و ان انت سلمتو الباسبورت................بتاخدو وصل لازم تحتفظو بيه للضروره

أما عن خاصيه الرسائل أنا ماقفلتش حاجه و الله ... جايز هي شطبت و روحت بدري :lol: :lol: هشوف و هبلغ حضرتك أستاذ نصار

يا رب أكون قدرت أنقل لحضرتكم بالظبط تفاصيل المباراه بين المواطن مصري (هاني) و الست هانم كندا المقامه علي الأراضي المصريه ....

اللي اللقاء بعد استلام الفيزا و نلتقي بحلقات حجز الطيران و اللاندينج ان شاء الله

أنا تحت أمر أي حد في أي استفسار و أي معلومه أكون عارفها و متأكد منها

ربنا يوفق الجميع بكل خير و سعاده و كل الناس تحقق أحلامها.. الله هو القادر ان يعطينا أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر

Names_and_Adress_of_dotcors_to_make_the_medical_check.doc

رابط هذا التعليق

أخويا الستاذ نصار .. حضرتك كبير مقام :lol:

الاخ الفاضل هني لويس

أنا بالفعل كان عندي مشكله بس المفروض انها اتحلت .. ممكن حضرتك تبعت لي تاني و نجرب

رابط هذا التعليق

شكرا ياأستاذ هانى على المعلومات القيمة دى وبالتوفبق ان شاء اللة وعقبال استلام الفيزا والسفر لكندا

متشكر جدا مدام أيناس علي مشاركه حضرتك الرقيقه ده .. حضرتك عملتي الكشف الطبي و لا لسه و اذا أه بقالك أد ايه... بألف توفيق يا رب ....

رابط هذا التعليق

عزيزى الأستاذ / هانى :

أشكركم كثيرا على هذا السرد الواضح لعملية الكشف الطبى .

ولكن عندى بعض الأسئلة أرجو الإجابة عليها :

1- متى جاء لك الكشف الطبى بعد أد إيه من تقديم الورق للفيدرال بالضبط ؟

2- هل إتصلت السفارة بمكان عملك للتأكد من جهة العمل الخاصة بك ؟

3- التكاليف المكتوبة يا ترى هى لك بمفردك أم معك فيها الزوجة ؟ وتكون التكاليف كام تقريبا فى حالة وجود الزوجة كمان ؟

فى انتظار ردكم ،،،

وشكرا لكم ،،،

رابط هذا التعليق

انا اسف يا جماعة انى فتحت توبيك جديد ولكن عاوزين نستفيد من بعض .......

انا ملاحظ ان الذين انهوا مقابلات شهر 3 و4 بالنسبة لكيبك وقدموا ورقهم فى الفيدرال ومنتظرين الميديكال ما حدش بيسمع لهم صوت عاوزين نعرف هم دلوقتى شغالين فى شهر كام وباقى اد ايه علشان يعملوا كشف طبى يارايت اى حد يعرف معلومة يقولها على طوال ونتابع مع بعض وان شاء الله نتقابل هناك فى كندا ....

فى انتظار الرودود يارايت يكون التوبيك مفيد ويكون مليان بالرودود اساخنة علشان الوقت يعدى ونخلص كلنا

:aslam: :waf: :roseop: ;) :blink: :roseop::roseop::roseop::roseop::roseop:

استاذ ناجي انت فين من زمان ياريت تعرفنا اخبارك ايه

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا اخونا الفاضل هاني علي استجابتك السريعه

وربنا يوفقك

وانشاء الله تحصل علي الفيزا قريب جدا

طبعا انا كمان عندي اسئله عن الكشف الطبي

وانشاء الله تعرف تجاوب هالي

اما بخصوص الرسائل الخاصه انا ارسلت ليك رساله للتجربه ياريت تطمني علي وصولها

شكرا جزيلا

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

عزيزى الأستاذ / هانى :

أشكركم كثيرا على هذا السرد الواضح لعملية الكشف الطبى .

ولكن عندى بعض الأسئلة أرجو الإجابة عليها :

1- متى جاء لك الكشف الطبى بعد أد إيه من تقديم الورق للفيدرال بالضبط ؟

2- هل إتصلت السفارة بمكان عملك للتأكد من جهة العمل الخاصة بك ؟

3- التكاليف المكتوبة يا ترى هى لك بمفردك أم معك فيها الزوجة ؟ وتكون التكاليف كام تقريبا فى حالة وجود الزوجة كمان ؟

فى انتظار ردكم ،،،

وشكرا لكم ،،،

أخويا friendskhaled ردا علي سؤال حضرتك الأول هتلاقيه في مداخلاتي السابقه

بالنسبه للتكاليف ده كانت لي لوحدي لأني مش متجوز و بالنسبه للي متجوز حقيقي مش عارف

أما بالنسبه للسفاره اذا كانت اتصلت أو لأ بشغلي مش عارف طبعا لأنهم هيكلمو شؤون العملين عندي و مافتكرش انهم هيردو عليه لأنهم مش جهه قضائيه ملزمين بالرد عليهم لأنه ده هيون ضد ال privacy بتاعتيو لكن علي أي حال أنا كل شهادات الخبر بتاعتي مختومه و ممضي عليها من شركتي و عليها لوجو الشركه فمفيش أي مجال للشك يدعفهم انهم يسألو.. لكن أن كنت سمعت في المنتدي هنا ان فيه ناس بالفعل بيسألو عنهم في شغلهم .. بس متهيأ لو ده بيحصل فعلا يمكن بيبقي لأنهم عايزين يتأكدو من معلومه أو شاكين في شيء

بالتوفيق ان شاء انت و كل أسرتك يا رب

رابط هذا التعليق

اخونا هاني لي سؤال

بالنسبه لكشف النظر

بيتم الكشف بالنظاره ولا من غيرها

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

لاسلام عليكم

الف مبروك يا استاذهاني ومعلش جت المباركة متاخره شويه يارب تكون وفقت في الكشف الطبي امس وتستلم الفيزا قريباودعواتك لينا بالتوفيق

رابط هذا التعليق

اخونا هاني لي سؤال

بالنسبه لكشف النظر

أخويا الأستاذ نصار .. الحقيقه مش عارف لأني مش بلبس نضاره بس هتأكد و أقول لحضرتك.. بس زي ما الأخت مجبوره قالت لأ مش بيكشفو بيها .. علي كل أنا لي واحد صاحبي بيلبس نضاره و عمل الكشف بس في السعوديه و هو علي العموم خد الفيزا

لاسلام عليكم

الف مبروك يا استاذهاني ومعلش جت المباركة متاخره شويه يارب تكون وفقت في الكشف الطبي امس وتستلم الفيزا قريباودعواتك لينا بالتوفيق

و عليكم السلام مدام 'مجبورة ان شاء الله' الله يبارك في حضرتك و بألف مليون توفيق يا رب.. زي ما قولت لحضراتاكم أنا دلوقتي مستني يردو علي بالفيزا ان شاء الله.. يا رب تحققو كل أحلامكم

رابط هذا التعليق

اخونا هاني لي سؤال

بالنسبه لكشف النظر

صديقي الأستاذ نصار .. أنا لسه مكلم صاحبي في السعوديه و سألته عن حكايه النضاره ده و قالي التالي

1- فيه كشف بالكمبيوتر (غالبا قاع عين) و ده من غير النضاره

2- كشف النظر اللي فيه العلامات و كده كان لابس النضاره و كله تمام زي ما قلت لك

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

اخونا هاني لي سؤال

بالنسبه لكشف النظر

صديقي الأستاذ نصار .. أنا لسه مكلم صاحبي في السعوديه و سألته عن حكايه النضاره ده و قالي التالي

1- فيه كشف بالكمبيوتر (غالبا قاع عين) و ده من غير النضاره

2- كشف النظر اللي فيه العلامات و كده كان لابس النضاره و كله تمام زي ما قلت لك

بالتوفيق

كده انا اتطمنت

ربنا يريح قلبك

اصل انا نظري شيش بيش من غير النظاره

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

معلشى ياأستاذ هانى يالريت حضرتك تسأل لنا صاحبك اللى عمل الكشف الطبى فى السعودية عملة فين فى جدة ولا الرياض وكلفة قد اية احنا جبنا أسماء الدكاترة المعتمدين لدى السفارة من النت بس هو لة خبرة فى الموضوع اكيد اكتر

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

معلشى ياأستاذ هانى يالريت حضرتك تسأل لنا صاحبك اللى عمل الكشف الطبى فى السعودية عملة فين فى جدة ولا الرياض وكلفة قد اية احنا جبنا أسماء الدكاترة المعتمدين لدى السفارة من النت بس هو لة خبرة فى الموضوع اكيد اكتر

شكرا جزيلا

الأخت الفاضله أيناس.. أنا بعت ميل لصاحبي في السعوديه و هو رد علي .. أنا حطيط بتاعه الرد هنا يا رب يكون بأفاده... و بألف توفيق بأذن الله

Dear Hany,

I have searched through CIC website for authorized medical practitioner and I found 4 of them in Riyadh.

I have phoned one of them (Dr. Sulaiman Al – Majed)and I make an appointment to do my medical exam and they inform me to come after 3 days and to bring the Embassy letter besides my passport and 2 photots. I have paid around 1000 Saudi Riyal for the medical exam and courier service on the same day they make all of the exam except the final physical examination (they took blood, urine sample, they made chest X-ray, height, weight measurement, eye examination as I told you, then they told me to return back after 3 days in order to have the physical examination and at that time the doctor is having results for my blood analysis and chest X-ray and he just look at my file and X-ray and asked me few question (like did I have any surgery before).

After that the secretary asked me to whom it should sent the medical exam report since they don't where to send and I have phoned Lina Secretary and they told me that they should sent it directly to Embassy in Cairo.

This is the full story

رابط هذا التعليق

ى الف شكر ياأستاذ هانى

معلشى تعبتك معانا وبلغ شكرنا لصديقك

العفو .. لا شكر علي واجب ... و بعدين لا تعب و لا حاجه خالص , احنا هنا كلنا أسره واحده... بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...