اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الذين مقدمين كيبك ونجحوا فى مقابلات شهر 3و 4

Recommended Posts

انا اسف يا جماعة انى فتحت توبيك جديد ولكن عاوزين نستفيد من بعض .......

انا ملاحظ ان الذين انهوا مقابلات شهر 3 و4 بالنسبة لكيبك وقدموا ورقهم فى الفيدرال ومنتظرين الميديكال ما حدش بيسمع لهم صوت عاوزين نعرف هم دلوقتى شغالين فى شهر كام وباقى اد ايه علشان يعملوا كشف طبى يارايت اى حد يعرف معلومة يقولها على طوال ونتابع مع بعض وان شاء الله نتقابل هناك فى كندا ....

فى انتظار الرودود يارايت يكون التوبيك مفيد ويكون مليان بالرودود اساخنة علشان الوقت يعدى ونخلص كلنا

:roseop: :lol: :lol: :) :roseop::roseop::roseop::roseop::roseop::roseop:

مانجو

رابط هذا التعليق

• الردود 239
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا استاذ ناجى لخبطنى هو اللى مقدم كيبك بيقدم فيدرالى تانى لية؟

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

انا ملاحظ ان الذين انهوا مقابلات شهر 3 و4 بالنسبة لكيبك وقدموا ورقهم فى الفيدرال ومنتظرين الميديكال ما حدش بيسمع لهم صوت عاوزين نعرف هم دلوقتى شغالين فى شهر كام وباقى اد ايه علشان يعملوا كشف طبى يارايت اى حد يعرف معلومة يقولها على طوال ونتابع مع بعض وان شاء الله نتقابل هناك فى كندا ....

فى انتظار الرودود يارايت يكون التوبيك مفيد ويكون مليان بالرودود اساخنة علشان الوقت يعدى ونخلص كلنا

الاستاذ الفاضل ناجى (على فكره انا كمان اسمى ناجى) وطبعا حصلنا الشرف

بالنسبه للموضوع المفتوح عن طريقكم وهو يخدم كل المقدمين فى شهر 3او 4 والذين تمت الموافقه عليهم للهجره لكيبيك فهو شىء جميل واحب ان اكون مشارككم فيه .

احنا تمت المقابله لنا يوم 23 مارس 2008 وتمت الموافقه اثناء المقابله وتم تحضير الاوراق المطلوبه ودفع

المصاريف الخاصه بالفيدرال و تم تسليم الملف يوم 10 ابريل 2008 وتم عمل تشيك على الملف وتم التاكد من بدايه العمل فى الملف طرف السفاره اعتبارا من يوم 29 ابريل 2008 ونحن حتى الان ليس

لدينا اى اخبار عنن الميديكال وياريت لو فيه اى اخبار من اى صديق يضفها فى هذا التوبيك لنعرف اين

نحن واقفون من ميعاد الميديكال وربنا يقرب البعيد ان شاء الله .

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل ناجى (على فكره انا كمان اسمى ناجى) وطبعا حصلنا الشرف

بالنسبه للموضوع المفتوح عن طريقكم وهو يخدم كل المقدمين فى شهر 3او 4 والذين تمت الموافقه عليهم للهجره لكيبيك فهو شىء جميل واحب ان اكون مشارككم فيه .

احنا تمت المقابله لنا يوم 23 مارس 2008 وتمت الموافقه اثناء المقابله وتم تحضير الاوراق المطلوبه ودفع

المصاريف الخاصه بالفيدرال و تم تسليم الملف يوم 10 ابريل 2008 وتم عمل تشيك على الملف وتم التاكد من بدايه العمل فى الملف طرف السفاره اعتبارا من يوم 29 ابريل 2008 ونحن حتى الان ليس

لدينا اى اخبار عنن الميديكال وياريت لو فيه اى اخبار من اى صديق يضفها فى هذا التوبيك لنعرف اين

نحن واقفون من ميعاد الميديكال وربنا يقرب البعيد ان شاء الله .

:roseop: :lol: :lol: :) :roseop::roseop::roseop::roseop::roseop::roseop:

يا استاذ/ ناجى اشكرك على الرد احب اعرفك انا عملت المقابلة 30/3/2008 واخذت csq وقدمت الاوراق فى 24/4/2008 وبروسس فى 5/2008 وكنت احب ان اتابع مع كذا واحد يارايت لو حد يعرف جديد يبلغ التانى

وشكرا على اهتمامك بالموضوع.....

مانجو

رابط هذا التعليق

يا استاذ ناجى لخبطنى هو اللى مقدم كيبك بيقدم فيدرالى تانى لية؟

احب ان اشكرك على الرد بالنسبة للا مقدم كيبك يقدم فيدرال تانى ليه علشان يعمل الكشف الطبى وعلشان الفيزا ما واحد ياخذها بتقى فيزة كندا مش كيبك اى يجب موافقة الفيدرال عليه .

يا رايت تكون الامور وضحت

مانجو

رابط هذا التعليق

وضحت يا استاذ ناجى اشكرك بس هى مجرد استكمال للموضوع لكن مندرسش انجليزى ولا اى حاجة خاصة بالفيدرالى صح ولا اية؟ وبنقدم فية ازاى ؟ معلش اصلى لسة فى البداية ومش مستوعبة قوى وربنا معاك

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

وضحت يا استاذ ناجى اشكرك بس هى مجرد استكمال للموضوع لكن مندرسش انجليزى ولا اى حاجة خاصة بالفيدرالى صح ولا اية؟ وبنقدم فية ازاى ؟ معلش اصلى لسة فى البداية ومش مستوعبة قوى وربنا معاك

انتى بعدما تنجحى مع كيبك هيدوكى شهادة الانتقاء csq تحطيها مع ابليكايشان ورسوم وفيش الفيدرال وتبعتيهم لللسفارة الكندية ف القاهرة

الانجليزى ملوش اهمية مع فيدرال بعد كيبك الا لو انتى عايزة تزودى الدرجات

رابط هذا التعليق

شكرا يا جماعة على الرد ولكن لا يوجد غير واحد بس هو الا عمل مقابلة فى 3/2008 ومستنى الكشف الطبى يارايت يا جماعة ماحدش يبقى بخيل فى المعلومات واى حد يعرف كان مقدم كيبك وعمل مقابلة فى 3 او 4/2008 ونجح ومستنى الكشف الطبى يبلغه يشترك فى هذا الموضوع لان كلنا محتاجين نساعد بعض

وربنا يوفق الجميع واتمنه النجاح للجميع سواء فيدرال او كيبك .

:) :roseop: :blink: :blink: :blink:

مانجو

رابط هذا التعليق

Hi Nagy

I am Hany

My interview Dateand csq 14 /4/2008

I opened my file 7/5/2008

file process 26 /5/2008

according to offitial site it take from 5 to 9 months to process files

according to my friends it take about 8 to 9 monthes until medical exam

keep in touch plz because i am now in U S A and i will come to Egypt when the date of medical exam arrive

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اخوانى الاعزاء

ايه الاخبار الكل ساكت ليه هو مافيش اى اخبار من حد من اللذين تمت الموافقه عليهم للهجره لكيبيك فى شهر مارس او ابريل 2008 من حيث استلام خطابات الكشف الطبى .

ياريت لو فيه اى اخبار تبلغونا علشان نحاول نتوقع المواعيد التى يمكن ان يرسلوا لنا فيها الخطابات .

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء

ايه الاخبار الكل ساكت ليه هو مافيش اى اخبار من حد من اللذين تمت الموافقه عليهم للهجره لكيبيك فى شهر مارس او ابريل 2008 من حيث استلام خطابات الكشف الطبى .

ياريت لو فيه اى اخبار تبلغونا علشان نحاول نتوقع المواعيد التى يمكن ان يرسلوا لنا فيها الخطابات .

:rolleyes: clwn: :sad: ;) -_- -_- -_- -_- :ninja

استاذ ناجى المصرى

طبعا من الواضح ان مافيش حد البروسس بتاعه فى 3 لان مافيش حد علق على الموضوع كده يبقى كله مقدم فى 3 وبروسس 4 ومقدمين فى 4 وبروسس فى 5 .

على حسب معلوماتى ان فى ناس فى شهر واحد خلصت الكشف الطبى واحتمال تاخذ الفيزا هذا الاسبوع .

يبقى فاضل بتوع شهر 2 ومش لاقى حد اعرفه مقدم فى 2..

يارايت اى حد عنده معلومة يقولها علشان نتابع معاه.

ارجو تلقى الرودود وشكرا

مانجو

رابط هذا التعليق

Hi Nagy

I am Hany

file process 26 /5/2008

keep in touch plz because i am now in U S A and i will come to Egypt when the date of medical exam arrive

سلام عليكم أخي'hany edward' هل قدمت من مصر أو usa ولو مقدم من usa عملت مقابله أو ثعثولك csq بالمراسله .أنا مقدمه من أمريكا يوم 28/7 /o8 وبعد إصلاحات بعثولنا فايل نبر يوم 7/11/08

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

طبعا فى الاول نبارك لكل الناس الا نجحت فى المقابلات ونقولهم يلى كملوا المشوار وقدموا الملف بتاعوكم ويارب يكون التوبيك ده مفيد لكل الناس الا نجحوا فى المقابلات علشان يتابعوا مع بعض احنا طبعا بدانا فى التقديم وباذن الله انتوا بعدنا نكمل المشوار والتوبيك ده يكون توبيك الا خلصوا المقابلات ومستنيان الكشف الطبى وبعد ذلك الفيزا باذن الله فايارايت التوبيك ده يفض الى الانتهاء من الفيزا لكل الا نجحوا سواء احنا خلصنا وانت ابتدتوا برده حنفض نتابع الجميع لان اكيد حيبقى فى زملاء لنا لسه حيقدموا .

وفى النهايه بالتوفيق لكل الا مقدمين سواء كيبك او فيدرال فى النهاية فيزة كندا......

انا عاوز التوبيك ده يولع رسائل ومعلومات مفيدة لكل الناس والا عاوز اى معلومة احنا فى الخدمة....

:ninja: :blink: wst:: wst:: :roseop:

مانجو

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء

I am not silent i am her :) i even registered in the forum when i saw this topic

رابط هذا التعليق

[quote استاذ ناجى المصرى

طبعا من الواضح ان مافيش حد البروسس بتاعه فى 3 لان مافيش حد علق على الموضوع كده يبقى كله مقدم فى 3 وبروسس 4 ومقدمين فى 4 وبروسس فى 5 .

على حسب معلوماتى ان فى ناس فى شهر واحد خلصت الكشف الطبى واحتمال تاخذ الفيزا هذا الاسبوع .

يبقى فاضل بتوع شهر 2 ومش لاقى حد اعرفه مقدم فى 2..

يارايت اى حد عنده معلومة يقولها علشان نتابع معاه.

ارجو تلقى الرودود وشكرا

I said all the information I had one of my friend open fedral file in 11/2007 and receive medical exam 8/2008

another one took only 8 monthes from file processing till visa

again plz do not close this important subject or delay responses

رابط هذا التعليق

Hi Nagy

I am Hany

file process 26 /5/2008

سلام عليكم أخي'hany edward' هل قدمت من مصر أو usa ولو مقدم من usa عملت مقابله أو ثعثولك csq بالمراسله .أنا مقدمه من أمريكا يوم 28/7 /o8 وبعد إصلاحات بعثولنا فايل نبر يوم 7/11/08

sister om reham I open my file in syria, the interview and federal file were in egypt I am just here in usa to pass USMLEcs exam in medicine

you should know your time for your file processing from this site

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة ما فيش اى اخبار بيبعتوا كشف طبى الا قدموا فى شهر كام علشان نتوقع .....

يا استاذ ناجى المصرى لا يوجد اخبار جديدة ما عرفتش اى حاجة يعنى الا بيعمل كشف طبى دلوقتى مقدم فى شهر كام علشان نتوقع ...

مانجو

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة ما فيش اى اخبار بيبعتوا كشف طبى الا قدموا فى شهر كام علشان نتوقع .....

يا استاذ ناجى المصرى لا يوجد اخبار جديدة ما عرفتش اى حاجة يعنى الا بيعمل كشف طبى دلوقتى مقدم فى شهر كام علشان نتوقع ...

:playtoytruck: :closedeyes: :closedeyes: :blink: :blink: :sad: smk: :P :roseop: :rose

الاستاذالعزيز ناجى تاوضروس

مش عارف اقول ايه بالنسبه لعدم وجود معلومات كافيه بالنسبه لموضوعنا هذا وهل احنا فقط المنتظرين الكشف الطبى ولاايه ياريت لو حد من الاصدقاء فى المنتدى عنده اى معلومات حول الشهر الذى تم الوصول ليه بالنسبه للميديكال علشان نحاول نحسبها حتى لو تقديرى . ولكن حسب ما انا عارف من اخر اخبار لدى

وحسب ما اعرف انه بالنسبه لى فامفروض ان خطاب الكشف الطبى يصل فى شهر ديسمبر اويناير القادم ان شاء الله على اساس 8او 9 شهور من تاريخ تسليم الملف فيديرال وربنا يسهل لينا جميعا هذا الموضوع .

رابط هذا التعليق

عزيزى الاستاذ/ ناجى المصرى

بعد التحية ....

طبعا انا لغيت دلوقتى لم اجد احد مقدم فى شهر 2 و3 اعرفه واعتقد انها لايوجد احد فى المنتدى مقدم خلال هذه الفترة .

اذا لا يوجد غير شهر 4 و5 وحسب معلوماتى عن الكشف الطبى انهم يوجد فيلات تنتهى فى 7 شهور و8 شهور و 9 .

وبحساباتى الشخصية يوجد اشخاص مقدمين فى 10و11و12و1 خلصوا كشف طبى فى 8و9و10 ويوجد منهم من اخذ الفيزا

و يوجد لى صديق مقدم فى 15/1/2008 وسيقوم باستلام الفيزا غدا باذن الله وهذا الشخص ارسلوا له الابديت فى النصف الاخير من 9/2008 اى انهم ارسلوا له فى الشهر الثامن .

اى بهذه الحسابات انهم سيبدون بانتهاء الطلبات المقدمة فى 2و3و4 واعتقد ان فى 2و 3 لا يوجد كثير لان المقابلات ابتدات فى 15/3/2008 وانتهت 17/4/2008 اى انها فترة قصيرة وبالتالى سوف يبدون العمل فى الملفات خلال هذا الشهر والشهر القادم الا اذا كانوا اوقفوا العمل حاليا وسيبدون فى 1/2009 على العموم لو وجدت جديد رجاء ابلاغى وشكرا على متابعتك فى هذا الموضوع .

:h!!!h: :blush2: :unsure: :happy: wst:

مانجو

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخوانى الاعزاء

انا كنت متابعه مع المكتب فى الفترة اللى انتم دخلتو فيها المقابلات وعلى العلم ان لايوجد اى شخص دخل مقابلة فى شهر 2

لان الاسماء كانت بتنزل قبل معاد المقابله بشهر ونصف فقط غير هذه المرة وكان اول انتر فيو يوم 19 مارس يعنى اللى عاملو المقابلات فى شهر مارس وابريل

يحسبه من تاريخ العمل فى الملف الخاص بيهم فى السفارة ويعده ثمانى اشهر وفى اول الشهر التاسع يوصلهم الميديكال وده كلام موثوق لانى متابعه على طول

مع المكتب وسوف استعلم لكم عن اذا كان من المقدمين فى شهر مارس وابريل ح بدا فى استلام المديكال ولا لاء وعلى امته سوف يرسلو لهم

والله الموفق لنا جميع

[ س اصبر حتى يعجز الصبر عن صبري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...