اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الذين مقدمين كيبك ونجحوا فى مقابلات شهر 3و 4

Recommended Posts

ربنا يهدينا جميعا

لو ليك وجه مخالفه للي بيتقال ياريت يكون اسلوبنا مختلف عن الطريقه دي

علشان نعودج نفسنا علي طريقة التعامل في كندا

وربنا يصلح حالنا وحالك

بصراحه بسجل احترام جامد جداا أ . نصار لانه برغم انى احد الاعضاء احتد عليه بالكلام وكان اسلوبه غير لائق بالمره بس هو احرجه بادبه وذوقه وانه حتى مردش عليه الاساءه بل بالعكس كان كلامه مهذب ودعا ليه بالهدايه , وفعلا دى مشكلتنا احنا العرب اننا مبنحترمش اراء بعض عندنا دايما طاقه كامنه لمهاجمة بعضنا واطلاق جميع الحمم اذا لقيت حد بيخالفنا الراى ونسينا انى الاختلاف فى الراى لا يفسد فى الود قضيه لانى كل واحد وليه وجهة نظره ومش معناه انى فيه حد غلط بس معناه كل واحد بيشوف اللى يناسبه ومحدش ملزم يسمع كلام حد . جزاك الله خيرا يا أز نصار على الدرس اللى انت علمتهولى

يا اخي الفاضل باسم محسن

الف شكر علي الاطراء الجميل ده- انا خايف اتغر في نفسي

و انا وجهة نظري ان في الاعمال التطوعيه مينفعش يكون العنف في الكلام هو و سيلتنا للتفاهم

حتي ولو كان هدفنا المصلحه العامه - زي ما كان هدف الاخ الفاضل هو عدم تضليل المصريين

اكرر شكري ليك وله وكلنا اخوه

:sad: n2&( n2&( gra:-

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
  • الردود 239
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الف الف الف مبروك معلش ديما انا اخر من يعلم يا استاذ ناجى بس بجد انا فرحة جدا لحضرتك والف مبروك دعواتك

واشكرك استاذ نصار ولا ونها جت برد متاخرة ديه اخلاق المصريين اللى بيدفعو عن الغايب اشكرك

رابط هذا التعليق

معليش يا جماعة انا عندي سؤال تاني . لو واحد لسة متخرج طازة من الجامعة و لسة مشتغلش هل مسموح لة ان هو يقدم علي الهجرة و اية هي فرصة انة يتقبل في الهجرة ؟؟

شكرا

رابط هذا التعليق

معليش يا جماعة انا عندي سؤال تاني . لو واحد لسة متخرج طازة من الجامعة و لسة مشتغلش هل مسموح لة ان هو يقدم علي الهجرة و اية هي فرصة انة يتقبل في الهجرة ؟؟

شكرا

لازم خبره ممكن تقدم على دراسه

رابط هذا التعليق

الف مبروك ياستاذ ناجي وربنا يكملك علي خير.و عقبال كل اللي مقدم يارب.

و استاذ ناصر شكرا ليك علي اهتمامك بكل الناس و ربنا يجازيك خير.

شكرا لحضرتك يا استاذ omaraziz وعقبال لما نبارك ليك ولكل الناس الا مقدمة مع انى ماعرفش انت مقدم ولا لا وعلى العموم نشكر الاستاذ نصار على اهتمامه بالاخوة المحتاجين لمعرفة اى شى عن الهجرة .

quote] الاخوة الافاضل

الاخ الفاضل ناجى فاروق اولا الف مبروك على الفيزا

انا شفت التوبيك ده متاخر سامحونى نظرا لظروف عملى

انا قدمت لكيبيك فى

11/2005

استلمت الوصل الاحمر فى 12/2005

تمت مقابلتى فى 2/4/2008

جالى الكشف الطبى فى 26/11/2008

دخلت الاوراق بعدها بشهر تقريبا فى 28/12/2008

جائت لى الفبزا الخميس 15/1/2008

يعنى تقريبا خطوات ثابته

ياريت نتواصل لاننا كده هنكون مسافرين مع بعض انت هتسافر امتى وعلى انه شركه طيران ومتى

شكرا

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك عليالفيزا يا د ايمن موفق ان شاء الله

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك عليالفيزا يا د ايمن موفق ان شاء الله

شكرا جزيلا اخى العزيز دكتور قناوى ان شاء الله نتقابل فى كندا على خير

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

الف الف الف الف الف مبروك يا دكتور ايموووووون. والله فرحتلك. :lol: :lol: :unsure: :roseop: :lol: :sad:

عقبالي يارب.

انت جالك الجواب ولا الفيزا؟.

برنا يوفقك. بجد ادعيلي عشان انا مستني جواب الفيزا ومافيش حاجة جاتلي لسة.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

الف الف الف الف الف مبروك يا دكتور ايموووووون. والله فرحتلك. :lol: :lol: :unsure: :roseop: :lol: :lol:

عقبالي يارب.

انت جالك الجواب ولا الفيزا؟.

برنا يوفقك. بجد ادعيلي عشان انا مستني جواب الفيزا ومافيش حاجة جاتلي لسة.

ربنا بخليك يااخى ا سامح انا جالى الفيزا والبسبورتات عليها الفيزا الحمد لله وكده هاحجز فى شهر 6 لوحدى ان شاء الله وبعدها يشهر الاولاد هيحصلونى او انا هاحصلهم على مصر على حسب مانشوف كندا ده تطلع ايه :lol: :sad:

رابط هذا التعليق

مبروك يا دكتور ايمن وعقبال كل الا منتظر اى رد وبالتوفيق للجميع.

شكرا جزيلا اخى ناجى ربنا يوفقك ويوفقنا

رابط هذا التعليق

الف مبروك دكتور ايمن وعقبال الاندنج والاقامة النهائية ودعواتك لينااحنا كمان وكل اللى مقدم واللى لسه ح يقدم

ويا ريت كل اللى جاله الميديكال يكتب عشان نتابع معه وربنا الموفق

وعقبال الجميع

رابط هذا التعليق

الف مبروك دكتور ايمن وعقبال الاندنج والاقامة النهائية ودعواتك لينااحنا كمان وكل اللى مقدم واللى لسه ح يقدم

ويا ريت كل اللى جاله الميديكال يكتب عشان نتابع معه وربنا الموفق

وعقبال الجميع

شكرا اختى مجبورة وان شاء الله مجبورة وتحققى كل امانيكى :)

رابط هذا التعليق

ايوة كدة عايزين اخبار حلوة بقى

الف مبروووووووووووووك يا دكتور ايمن

وبالتوفيق ان شاء الله

انت من الناس الي مش بتتأخر على اي حد بالمساعدة

وأكيد ربنا هيوفقك ان شاء الله

وتحياتي .... :)

رابط هذا التعليق

ال الف الف مليون مبروك يادكتور ايمن انت حقيقى تستاهل كل خير بس انا ناسية تاريخ الكشف الطبى لحضرتك عاملتة امتة بالتوفيق ان شاء اللة

رابط هذا التعليق

ايوة كدة عايزين اخبار حلوة بقى

الف مبروووووووووووووك يا دكتور ايمن

وبالتوفيق ان شاء الله

انت من الناس الي مش بتتأخر على اي حد بالمساعدة

وأكيد ربنا هيوفقك ان شاء الله

وتحياتي .... :)

الاخ الفاضل الاستاذ ماجد شكرا جزيلا على كلامك واتمنى ان نتقابل جميعا فى كندا ان شاء الله ويحقق الامنيات لكل انسان ونحن اعتمادنا فقط على توفيق الله والله المستعان وان شاء الله اول مااحجز الطيران هابقى اقول لكم عن ارخص الحجوزات وانا عرفت معلومة من الفاضل الاستاذ ماجد ان طيران اوليميك بيعرض عروض جميلة واول مالاقى حاجة كويسة اكيد هاقولها وعلى فكرة فيه معلومه عرفتها ان من اول الكشف الطبى ماييجى القصة كلها بتخلص فى شهر الى شهر ونصف على الاكثر انا عملت الكشف الطبى بعد 3 اسابيع قالولى دخل الباسبورتات لاستلام الفيزا فوجئت انه بعد 4 ابام بيتصلو بى لاستلام الفيزا اكيد حد موصى على من الكبارات فى مصر ان الراجل ده مايقعدش فى مصر اكتر من كده

رابط هذا التعليق

ال الف الف مليون مبروك يادكتور ايمن انت حقيقى تستاهل كل خير بس انا ناسية تاريخ الكشف الطبى لحضرتك عاملتة امتة بالتوفيق ان شاء اللة
الاخت الفاضلة ايناس احمد ربنا يبارك فيكى وبقرب البعيد ويحقق احلامك وكل من تمنى شىء وشكرا مرة اخرى انا كان ميعاد الكشف الطبى 26/11 لكن انا عملته متاخر شوية نظرا لظروف اعياد الكريسماس يعنى تقريبا بعدها ب 3 اسابيع. :)

الحمد لله على كل شىء

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك د ايمن

والله فرحت كتير لما عرفت

الف مبروك تاني

و عقبال الجميع انشاء الله

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

أعزائى :

عندى سؤال عندى واحد صاحبى دخل الإنترفيو ونجح وأخذ CSQ وبعدها فكر انه عايز يتجوز فهو أعزب الى الآن فإذا تزوج الآن هل يعيد كل شيئ من الأول يعنى تقديم الورق لكيبك تانى وإعادة الانترفيو لأن التقييم إختلف أو يستطيع الإستكمال ومن أين يحصل على CSQ للزوجة بقى ؟

طيب لو هيعيد الاجراءات من الأول ممكن يأجل موضوع الزواج الى بعد دخوله كندا بستة أشهر مثلا ثم يعود لمصر للزواج ويأخذها ويسافر هناك فهل يقدم الطلب مرة أخرى لها ولا إيه ؟

ما هى أفضل الحلول فى رأيكم يا رواد هذا المنتدى الرائع ؟

فى انتظار ردكم ،،،

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...