اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الذين مقدمين كيبك ونجحوا فى مقابلات شهر 3و 4

Recommended Posts

يا استاذ ناجي بس سؤال

هو الرصيد البنكي وفق سياسات كيبك و لا الفيدرال عشان انت عارف ان الحد الادنى بيختلف بين الاتنين

و انا كنت مجهز اصلا شهادة الخبرة و الاقرار عشان المقابلة و لسا موجودين معايا

شكراً جزيلاً

من حكم الخبرة فى المواضيع ده وبلاقى 3 سنوات متابع هذه الاشياء اتضح لى ان كشف الحساب فى كيبك بيرسل مع الاوراق فقط ولكن اثناء المقابلة مش مطلوب لانهم بيخلوك تمضى على اقرار الفلوس الا سوف تاخذها معاك .

على فكرة انا مش عارف انت قدمت ولا لا ومقدم ايه بالضبط فيدرال ولا كيبك يا رايت توضح انت وصلت لفين علشان نتابع معاك.

مانجو

رابط هذا التعليق

• الردود 239
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و الله يا معلم ناجي محسوبك آخد ال CSQ من 10 ايام بالضبط و بحضر بالفايل الفيدرال و دفعت التكاليف و باقي علي ورقتين بس و اقدمو بعد العيد انشالله و شاكر جداً لمساعدتك

رابط هذا التعليق

و الله يا معلم ناجي محسوبك آخد ال CSQ من 10 ايام بالضبط و بحضر بالفايل الفيدرال و دفعت التكاليف و باقي علي ورقتين بس و اقدمو بعد العيد انشالله و شاكر جداً لمساعدتك

مبروك عليك وربنا يوفقك باذن الله وتخلص على خير يا معلم sorry قصدى يا استاذ.

مانجو

رابط هذا التعليق

طيب يا استاذ ناجي انا دلوقت مضيت عالاقرار بتاع الفلوس بالمقابلة بتاعة الكيبك السؤال هو : هل اعمل كشف حساب بنكي و احطو مع اوراق الفيدرال ؟ و الشيء التاني هو انو الحد الادنى بالحالة ديه وفق جماعة الفيدرال و لا الكيبك عشان انت عارف ان الفيدرال بيطلبو ا يكون المبلغ اكبر!

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا استاذ syrian

لازم تعمل كشف حساب و تحطه مع ملف الفيدرال ( حدود 50 الف جنيه ) ويا عم ابقى لو معكش مبلغ كبير ابقى خد من اى حد وبعد ما تطلع كشف الحساب ابقى اسحب الفلوس )

ويا عم كله بيعمل كده بعد ما يقدم بيسحب فلوسه بس مش كلها علشان يفضل الحساب مفتوح

وربنا يوفقك وتقدم وتخلص على خير على فكرة انا تحت امرك فى اى سوال .

وكل سنة وانت طيب

مانجو

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الف مبروك يا استاذ ناجى معلش جت مناخرة بسبب عدم دخوالى النت وكمان انا لسه كنت ح اقولكم ان فى ناس من اللى اخده الموافقة جالهم الميديكال من حوالى اسبوع

ومرة اخرى الف مبروك وعقبال حجز الطيران والاندنج قربيا وعقبال الجميع ان شاء الله

رابط هذا التعليق

كل سنة والاخوة والاخوات طيبين وان شاء الله الا مقدم هجرة ينجح ويعدى وتعيدوا العيد الا جاى فى كندا

مانجو

رابط هذا التعليق

لازم تعمل كشف حساب و تحطه مع ملف الفيدرال ( حدود 50 الف جنيه ) ويا عم ابقى لو معكش مبلغ كبير ابقى خد من اى حد وبعد ما تطلع كشف الحساب ابقى اسحب الفلوس )

وكل سنة وانت طيب

مفيش كشف حساب يا معلم للى معاهم CSQ وبيقدمو لكيبك

بطلو بقا تضللو الناس.. كل واحد عايز يفتى وخلاص

من قال لا اعلم فقد افتى

هيملر

رابط هذا التعليق

وكل سنة وانت طيب

من قال لا اعلم فقد افتى

هيملر

صباح الفل يا هيملر

بالهدوء شويه يا هيملر انت هجمت قوي علي الراجل ليه كده :roseop:

ولا علشان لابس بدله عسكريه يعني

الراجل بيقول من واقع خبرته

انا كنت لسه محضر ليه سؤال في نفس الموضوع

اني قرأت ان كشف الحساب وشهادات الخبره و والمؤهلات مش مطلوبه في كيبيك بعد ال CSQ

لكن ممكن يكون في جديد

وانت عارف ان كل يوم في جديد

نشوف ايه الي حصل له وبعدين نحكم

ماش يا هيملر

السؤال دلوقتي لاستذنا الفاضل ناجي

هل هم طلبوا منك بشكل صريح ولا انت الي اضفت كشف الحساب لوحدك

وطلبوه قبل ما تقدم الملف فيدرال ولا بعد ما قدمت الملف

ربنا يخليك عرفنا علشان احنا مش عارفين اليه الصح :lol:

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مع احترامى للكل انا لما جيت اقدم للفيدرال المكتب طلب منى الحساب البنكى وعملت ليه اب ديت عشان اضعه فى الملف

رابط هذا التعليق

وكل سنة وانت طيب

من قال لا اعلم فقد افتى

هيملر

على العموم الاول كل سنة وانت طيب

على فكرة يا معلممممممممم هيملر انا مش بافتى فى حاجة انا بقول الا انا عملته ولو على كلامك الا معاه csq مايعملش كشف حساب يبقى المفروض يسافر بها وخلاص وميقدش ملفه فى الفيدرال تانى

على العموم تشكر يا ذذذذوق

ممكن اعرف انت مقدم ولا بتكلم كده وخلاص .

اخيرا شكر لذوقك وردك

مانجو

رابط هذا التعليق

ربنا يخليك عرفنا علشان احنا مش عارفين اليه الصح :roseop:

كل سنة وانت طيب

على العموم انا بكلم بحكم انه اطلب من ناس كتيرة وهم مقدمين فيدرال انا عن نفسى قدمته فى ملفى وفى ناس اتطلب منهم فى الابديت

وشكرا لحضرتك للدافع عنى عند المعلم هيلمر

مانجو

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مع احترامى للكل انا لما جيت اقدم للفيدرال المكتب طلب منى الحساب البنكى وعملت ليه اب ديت عشان اضعه فى الملف

كل سنه وانت طيبه والباش مهندس محمد بخير وصحه تحياتنا ليه والأولاد

سؤالي المكتب الي طلب منك الابديت مكتب السفاره ولا المكتب الي انتم مقدمين من خلاله

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

ربنا يخليك عرفنا علشان احنا مش عارفين اليه الصح :roseop:

كل سنة وانت طيب

على العموم انا بكلم بحكم انه اطلب من ناس كتيرة وهم مقدمين فيدرال انا عن نفسى قدمته فى ملفى وفى ناس اتطلب منهم فى الابديت

وشكرا لحضرتك للدافع عنى عند المعلم هيلمر

وانت طيب وبصحه وعافيه

وبعدين لا شكر ولا حاجه

احنا عاوزين الحوار يكون هادئ وفي نفس الوقت مفيد

علشان يعم الخير علي الجميع

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

وكل سنة وانت طيب

من قال لا اعلم فقد افتى

هيملر

على العموم الاول كل سنة وانت طيب

على فكرة يا معلممممممممم هيملر انا مش بافتى فى حاجة انا بقول الا انا عملته ولو على كلامك الا معاه csq مايعملش كشف حساب يبقى المفروض يسافر بها وخلاص وميقدش ملفه فى الفيدرال تانى

على العموم تشكر يا ذذذذوق

ممكن اعرف انت مقدم ولا بتكلم كده وخلاص .

اخيرا شكر لذوقك وردك

]دا لينك من الموقع الرسمى.. فيه كلامى.. عشان تبطلو تضللو الناس.. لان ممكن شخص يضيع بسبب معلوماتك المضللة دى

والاخت اللى بتقول قدمت كشف حساب.. ماشية ورا محامى.. ولا عمرها قرت فى موقع ولا عملت (( كمثل الحمار يحمل اسفار))

احب التنويه انه تم قتل نصف مليون يابانى فى الحرب العالمية فى يومين بسبب مثل هذه المعلومات المضللة.. كانت حول افتاء احد الامريكان حول الرد اليابانى للاستلام

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/quebec/apply-how.asp

ودا محتوى اللينك

Quebec-selected skilled workers: How to apply

Making an application to immigrate to Canada is straightforward. Follow the steps described below.

There are eight steps to apply to immigrate to Canada as a Quebec-selected skilled worker:

1. Obtain a Quebec Certificate of Selection.

2. Obtain and print the correct application kit.

3. Complete the application.

4. Determine where you must submit your application.

5. Obtain the instructions for the visa office where you will submit your application.

6. Calculate your fees.

7. Check your application.

8. Submit your application.

1. Obtain a Quebec certificate of selection.

If you want to come to Canada as a Quebec-selected skilled worker, you must first apply to the Quebec government for a Certificat de sélection du Québec, the official immigration document issued by the Government of Quebec. Visit the website of the Quebec ministry that handles immigration for more information on how to obtain a certificate. You will find a link in the Related Links section at the bottom of this page.

2. Obtain and print the correct application kit.

You can download and print the application kit from the Related Links section at the bottom of this page.

3. Complete your application.

* Fill out and sign the forms. Most forms can be completed on your computer. Print the forms after you complete them, because you cannot save them on your computer.

* If you do not want to complete the forms on your computer, you can complete them by hand. Print clearly, using black ink. You can also use a typewriter.

* Answer all questions carefully, completely and truthfully. Incomplete application packages will not be processed and will be returned to you.

* You must complete all the forms:

o Application for Permanent Residence in Canada

o Schedule 1: Background/Declaration

o Schedule 5: Declaration of Intent to Reside in Quebec

o Additional Family Information

o Use of a Representative. It is not mandatory to fill out this form. You must complete this form only if you want to use a representative to help you apply. Using a representative is a personal choice. Find out more about using immigration representatives.

4. Determine where you must submit your application.

You must submit your application to the correct visa office. You must submit your application to the visa office that serves your country of nationality or the country where you have been legally admitted for at least one year.

You can find a list of countries and corresponding visa offices in the I Need To… on the right-hand section of this page. Select your country of residence or citizenship and you will be directed to the visa office responsible for your application. You must check the website of the visa office where you will submit your application, since application procedures may vary slightly from one visa office to another.

5. Obtain the instructions for the visa office where you will submit your application.

You can find the visa office instructions you need in the Related Links section at the bottom of this page. Print the forms and instructions required for that specific visa office. The instructions include information on medical examinations and the criminal and security checks you and your dependants will have to undergo. More information on both of these topics is available in the I Need To… section on the right-hand side of this page.

6. Calculate your fees.

You will have to pay the following fees:

* The processing fee for you and your dependants must be paid when you apply. It is not refundable, even if your application is not approved.

* Wait until your application is processed to pay the Right of Permanent Residence fee for you and your accompanying spouse or common-law partner, if applicable. It must be paid before Citizenship and Immigration Canada issues your permanent resident visa. This fee is refundable if you cancel your application, if your application is not approved or if you do not use your visa.

You will also have to pay fees to third parties for:

* your medical examination

* a police certificate, if you require one as part of your criminal and security check, and

* language testing, as required.

Information on how to pay your processing fee and your Right of Permanent Residence fee is included in the instructions for the visa office where you submit your application.

More information on fees is available in the I Need To… section on the right-hand side of this page.

7. Check your application.

Make sure your application is completed correctly, and that you include all the necessary supporting documentation. Use the checklist that is included in the guide (Appendix A) to make sure you have not forgotten anything.

The visa office cannot process your application if supporting documentation or processing fees are missing, or if your forms are not completed and signed. This will delay your application.

8. Submit your application.

Mail your application and your fees to the appropriate Canadian visa office.

رابط هذا التعليق

كون انها ماشيه ورا محامي مش عيب ابدا

لكن العيب اننا نغلط في الناس بدون وجه حق وخصوصا ان حرية الرائ مكفوله لكل مشارك

وارجوا من ادارة المنتدي اتخاذ الاجراء اللآزم

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

كون انها ماشيه ورا محامي مش عيب ابدا

لكن العيب اننا نغلط في الناس بدون وجه حق وخصوصا ان حرية الرائ مكفوله لكل مشارك

وارجوا من ادارة المنتدي اتخاذ الاجراء اللآزم

اكبر الغلطات.. هو تضليل المصريين الراغبين ف الهجرة بمعلومات ملفقة ومكذوبة.. والظاهر انك بتكابر فى التصديق.. عندك اللينك اقراه

افرض ان شخص هيموت ع الهجرة ومعوش عشرات الالاف من الدولارات اللى انت وامثالك بتضللو بيه الناس وبتلزموهم يتصديقكم

بالرغم من ان اصحاب الشان -يعنى الكنديين- مطلبوش الطلبات دى.. يروح الشخص اللى ضللتوه يسرق او ينهب اويبقا مديون لخلق اللى بسبب معلوماتكم المضللة

اتقو الله .. وبلاش نضلل المصريين بالمعلومات المكذوبة

ط

رابط هذا التعليق

اكبر الغلطات.. هو تضليل المصريين الراغبين ف الهجرة بمعلومات ملفقة ومكذوبة.. والظاهر انك بتكابر فى التصديق.. عندك اللينك اقراه

افرض ان شخص هيموت ع الهجرة ومعوش عشرات الالاف من الدولارات اللى انت وامثالك بتضللو بيه الناس وبتلزموهم يتصديقكم

بالرغم من ان اصحاب الشان -يعنى الكنديين- مطلبوش الطلبات دى.. يروح الشخص اللى ضللتوه يسرق او ينهب اويبقا مديون لخلق اللى بسبب معلوماتكم المضللة

الله .. وبلاش نضلل المصريين بالمعلومات المكذوبة

يا ابنى بطل قلت .... ده لوسمحت احنا بتناقش مع بعض مش بتنعارك وخليك كويس فى كلامك احنا بنقول الا احنا عملناه والا اطلب مننا واحنا مقولينش دولارت احنا قولنا جنيه مصرى

ده مش طريقة حوار وكلام وطالما الناس مقدمة تبع مكتب اكيد علشان يفتح مكتب له وكيل بالخارج يعنى الطلب ده مش غلط .

الواحد يبطل يكلم احسن فى اى حاجة والواحد غلطان فعلا انه بيدخل ويشترك فى اى حورات مع اشخاص زيك بس الواحد بيقول يمكن يفيد الناس ....

ويارايت الاخوة المشرفين و ادارة المنتدى تتصرف معاك

مانجو

رابط هذا التعليق

اتذكر انهم طلبوا مني ان اوقع علي اقرار في مقابلة الهجرة بانني امللك مبلغ 4000 دولار...وفي الملف الثاني ارسلت حساب بنكي بهذا المبلغ...بعض الناس لا يسألوهم هذا الحساب البنكي..والله اعلم.

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...