اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم اخوانى انا عراقى وانا متابع هذا المنتدى الحبيب منذ سنوات وقد افادنى كثيرا فى التحضير للهجره الى كندا حيث كنت اعمل فى الامارات وانا الان فى كندا ورايت انه يوجد القليل من المعلومات عن الاشياء الواجب اخذها معك الى كندا ورايت هناك الاسعار والفرق فى بعض الاشياء التى لو استطعنا اخذها معنا كانت ستوفر علينا المئات من الدولارات فما راى اداره المنتدى بهذا الموضوع وانا مستعد بكتابه جميع الاشياء والفرق فى الاسعار وشكرا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم اخوانى انا عراقى وانا متابع هذا المنتدى الحبيب منذ سنوات وقد افادنى كثيرا فى التحضير للهجره الى كندا حيث كنت اعمل فى الامارات وانا الان فى كندا ورايت انه يوجد القليل من المعلومات عن الاشياء الواجب اخذها معك الى كندا ورايت هناك الاسعار والفرق فى بعض الاشياء التى لو استطعنا اخذها معنا كانت ستوفر علينا المئات من الدولارات فما راى اداره المنتدى بهذا الموضوع وانا مستعد بكتابه جميع الاشياء والفرق فى الاسعار وشكرا

ودي محتاجه سؤال يا رجال ... طبعا أي معلومة تقدر تفيد بها زملائك المقدمين على الهجرة مرحب بها وهتكون موضع تقدير من الجميع ... توكل على الله وابتدي ولو مش قادر تفتح موضع جديد بسبب عدد مشاركاتك ممكن أفتحه وحضرتك تستخدمه لكتابة تجربتك ونصائحك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا أستاذى الفاضل د/ أحمد سيف

سؤالى يتلخص فى الأتى

أنا محاسب قانونى وهكذا مكتوب بالبطاقة والباسبور

وفموضوع الهجرة ده من سنة ونص وإن شاء الله قربت أدخل إمتحان المنيل الإيلتس

وبإذن الله هاجيب الإسكور المطلوب

هل ممكن بعلاقاتى المتعددة مع أصحاب الشركات أخذ شهادة خبرة ومختومة بوظيفة قريبة من وظيفتنا والموجودة بالكود1122

وبمدة الأربع سنوات الخبرة المطلوبة لإستكمال الدرجات

ولا ده يتعارض مع ما كتب فى باسبورى

وماهو موجود فعلاً فى التأمينات

وشكراً لسعة صدرك

مراد

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا أستاذى الفاضل د/ أحمد سيف

سؤالى يتلخص فى الأتى

أنا محاسب قانونى وهكذا مكتوب بالبطاقة والباسبور

وفموضوع الهجرة ده من سنة ونص وإن شاء الله قربت أدخل إمتحان المنيل الإيلتس

وبإذن الله هاجيب الإسكور المطلوب

هل ممكن بعلاقاتى المتعددة مع أصحاب الشركات أخذ شهادة خبرة ومختومة بوظيفة قريبة من وظيفتنا والموجودة بالكود1122

وبمدة الأربع سنوات الخبرة المطلوبة لإستكمال الدرجات

ولا ده يتعارض مع ما كتب فى باسبورى

وماهو موجود فعلاً فى التأمينات

وشكراً لسعة صدرك

مراد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا أخي الكريم

حسب فهمي فإن المهنة الموجودة في الجواز أو البطاقة لا تعني شيئا لمسؤولي الهجرة في الأحوال العادية ... لأن معظم جوازات السفر في العالم لا تذكر فيها مهنة حاملها ... والمهنة ليست شيئا ثابتا للإنسان بل تتغير باستمرار خصوصا في هذا العصر.

فالمهنة التي قدمت أنا عليها - وهي نفس المهنة بالمناسبة - لا علاقة لها بالمهنة المذكورة في جواز سفري.

لكن ... وضع تحت كلمة لكن ألف خط

المشكلة في النظام الجديد - والذي قبله - أن المهنة هي أهم معيار لقبول أو رفض الملف ... لذلك يمكن أن يتشدد مسؤولي الهجرة في قبول المعلومات الخاصة بهذه النقطة بالذات.

تعارض المهنة المذكورة في الجواز مع المهنة المذكورة في شهادة الخبرة يعطي مبررا لضابط الهجرة للشك في المعلومات التي تقدمها ... خصوصا إذا كانت شهادة الخبرة نفسها بها ما يريب مثل أن تكون الشركة تمارس نشاطا مختلفا أو أن المؤهل يتعارض مع الوظيفة أو تتعارض مدة الخبرة المذكورة مع بقية تاريخك المهني ... مثل أن يكتب شخص أن لديه خبرة عمل كمدير منذ تخرجه ... لذا يفضل أن تدعم شهادة الخبرة بمستند ثاني يأكد ما فيها مثل عقد عمل أو شهادة راتب أو تأمينات أو شهادة سجل تجاري أو بروشور للشركة به النشاط المذكور ... وطبعا لو كان للشركة موقع على الانترنت فيمكن أن يطلع عليه ضابط الهجرة لذات الغرض.

كما يجب أن تتوقع أن يتصل ضابط الهجرة بالشركة ويسأل أكثر من شخص عن صحة المعلومات الواردة في الشهادة ... لذا من الضروري أن تتفق مع قسم الموارد البشرية و مع مديرك المباشر على ما سيقولونه إذا حدث مثل هذا الاتصال.

والاحتمال الأسوأ هو أن يعيد اليك طلبك مباشرة اعتمادا على عدم اقتناعه بأنك مارست المهنة المطلوبة ... ولكن كل هذه احتمالات ولن تعرف ما سيحدث سوى إذا قدمت أخذت المخاطرة ... وفي كل الأحوال لن تخسر شيئا لأن أموالك ستعود اليك إذا رفض طلبك لا قدر الله.

تمنياتي لك بالتوفيق.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..لقد عدت الى المنتدى الرائع ..بعد طول غياب لأسباب قاهرة ..سؤالي البسيط نحن في العام 2010 ماالتغييرات على سياسة الهجرة الكنديةوماالجديد .وخصوصا فيما يتعلق في اختصاص الIT والكومبيوتر والأتصالات شاكرا جهود كل الجنود المجهولين القائمين على هذا المنتدى واعتذر في حال كان السؤال مكرر

..

..

..

..

..

..

..

تم تعديل بواسطة السوري

بطاقة شكر لكل الذين سقطوا من نظري ..لانهم بسقوطهم اتاحوا لي رؤية الأشياء بشكل اوضح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..لقد عدت الى المنتدى الرائع ..بعد طول غياب لأسباب قاهرة ..سؤالي البسيط نحن في العام 2010 ماالتغييرات على سياسة الهجرة الكنديةوماالجديد .وخصوصا فيما يتعلق في اختصاص الIT والكومبيوتر والأتصالات شاكرا جهود كل الجنود المجهولين القائمين على هذا المنتدى واعتذر في حال كان السؤال مكرر

..

..

..

..

..

..

..

أهلا بحضرتك مرة أخرى

للأسف القائمة الجديدة تخلو من جميع المهن المرتبطة بمجال الIT والكمبيوتر والاتصالات ... هي كانت مهنة واحدة على أي حال في القائمة السابقة وحذفت في القائمة الجديدة

فرصتك هي في الهجرة عن طريق مقاطعة كيبك أو البحث عن عمل في كندا

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,,, انا اول مرة اكتب في المنتدي المفيد دة و احب اسجل اعجابي و تقديري لكل الناس اللي بتحاول تساعد و ربنا يقدرنا جميعا علي فعل الخير.

انا عايش و شغال حاليا في الكويت انا و اسرتي و قدمت علي الهجرة من الكويت و الحمدللة اخدت ال PR و عملت لاندينج في يوليو 2008 و رجعت الكويت تاني و للان في الكويت و انشااللة ناوي اروح كندا صيف 2011.

سؤالي باختصار هو هل لسة في فترة سماح لي بعد ما قضيت 3 سنوات برة كندا؟ السؤال التاني ربنا رزقنا بمولودة جديدة من اسبوع ودة سبب اننا ماسافرناش الصيف دة كندا,,, انا عارف انة لازم اكون sponser للمولودة الجديدة و لازم اكون داخل كندا عشان اعمل الsponsership,,,,,حد يعرف المدة اللي بياخدها الsponsership قد اية؟؟ اتمني اكون وضحت اسئلتي و منتظر الرد.

شكرا علي كل شيئ جميل و مفيد بتعملوة.

اهلا بيك يا ياسر فى المنتدى

علشان تاخد الجنسية لازم تكون قعدت 3 سنين من فترة خمسة سنين بعد تسلمك كارت البى ار

لكن فى حالتك مش هتقدر تتم 3 سنين , فالشرط الذى يطبق بعد ذلك انك لو قعدت سنتين من خمسة سنين بعد تسلمك كارت البى ار ممكن ساعتها يجددولك كارت البى ار, لكن يستحسن ما تزنقش نفسك قوى فى حكاية السنتين دول وروح بدرى على قد ما تقدر لانهم بيحسبوها باليوم

بالنسبة للاسبوسنر فمدتها قليلة من ستة شهور الى سنة على ما اتذكر

مع تحياتى

طبعا بعد إذن سلامة باشا الكبير بتاعنا,

وجب التصحيح: علشان تاخد الجنسية لازم تكون متواجد 3 سنين من فترة 4 سنين مش 5

To become Canadian citizens, adults must have lived in Canada for at least three years (1,095 days) in the past four years before applying. Children do not need to meet this requirement.

http://www.cic.gc.ca...eligibility.asp

Sponsorship takes about 42 days

http://www.cic.gc.ca...-in.asp#pr_card

شكرا للزميل خالد على ابداء رأيه فى تساؤلات زملائنا فى المنتدى

لكن لزم توضيح بعض النقاط مع خالص الاحترام

انا اتفق معك ان فترة الثلاث سنوات تحسب من فترة الاربعة سنوات السابقة عند الحاجة الى الحصول على الجنسية, ولكن ما ذكرته ان تحقيق هذه الثلاث سنوات ممكن يتم فى حدود الخمسة سنوات منذ استلامك كارت البى ار لان صلاحيته خمسة سنوات, معنى الكلام ده انك لو قعدت خارج كندا سنتين ورجعت قضيت ثلاثة سنوات فى كندا وساعتها قدمت على الجنسية يبقى انت حققت الشرطين, الاول ان الثلاث سنوات هى ضمن الاربع سنوات الماضيه تماما لكنها فى نفس الوقت من ضمن الخمسة سنوات اللى هى صلاحية البى ار كارد وهذا ما قصدته. ولمزيد من المعلومات يمكن قراءة الرابط التالى اللى يوضح اهمية الخمسة سنوات فى حالة تجديد كارت البى ار انك تكون قعدت سنتين من خمسة سنين لاصدار كارت بى ار جديد, وعلى فكرة التجديد ده ممكن لمرة واحدة فقط.

Five (5) years or more have been physically present in Canada for a minimum of 730 days within the past five (5) years.

http://www.cic.gc.ca/english//information/applications/guides/5445EA.asp

ولمتابعة التراك الزمنى لحالات الهجرة المختلفة, فموقع وزارة الهجرة الكندية مفيد فعلا , لكنه غير دقيق فى بعض الحالات, لذلك فنحن نصنع التراك الحقيقى فى المنتديات وفقا لحالات زملائنا, وممكن تتابع التراك بتاع ميساساجا لحالات الاسبونسر للزوجة فى الرابط التالى

http://www.trackitt.com/canada-immigration-trackers/family-class/page/16

هتلاحظ ان المدة تزيد عادة على ال 42 يوم المذكورة فى موقع الهجرة الكندى سواء للزوجة او الابناء, ولكن نفس الموقع للاسف لا يحتوى على تراك خاص بالابناء, ولكن يمكن المقارنة بين الموقعين عن طريق حالات الزوجة.

مع تحياتى

السلام عليكم جميعا,

شكرا للرد علي السؤالين و انا فعلا عملت شوية ريسيرش و لقيت ان موضوع السبونرشيب بياخد حوالي شهرين او اقل و مطلوب بعض الاوراق منها اثبات ان عندك مكان ملائم للسكن و دخل و كمان بتمضي علي ورقة بتقول انك ملتزم الشخص اللي هتعملة سبونسر لمدة عشر سنوات بدون مساعدة من البلد, و دة طبعا كلام ما بيتنفذش wst:: , بس لزوم الاجراءات,,

المهم شكرا علي مرة تانية للاساتذة المحترمين اللي ردو علي bv:- ,

عزيزي الاستاذ اسلام انا بعتلك علي ايمالك و انشااللة تكون معرفة خير و انا عندي بعض المعلومات البسيطة و تحت امرك.

رابط هذا التعليق

لو سمحتم انا النهاردة اخدت نتيجة الايلتس ومقدرتش اجيب الدرجة المطلوبة انا كدة حساب درجاتى فى الابليكاشن 65 وفاضل لى درجتين اعمل اية علشان اكملهم انا فكرت امتحن فرنساوى علشان اكملهم بس مش عارفة اية اسم الامتحان اللى محتاجة امتحنة علشان اكمل الدرجتين والمستوى الكام اللى محتاجة اجيبة ومكان الامتحان فى مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم نبتدي

اولا البهارات والمطيبات حيث ان سعرها ف الخليج اقل كثيرا من كندا بحوالى الضعفين

ثانيا الملايات (الشراشف) حيث سعر الواحد فى كندا حوالى 34 دولار

فتاحه علب حيث ان سعر الكويسه فى كندا حوالى 12 دولار وبالمناسبه انا اشتريت وحده من دولار ستور مامشتش معايا بس مرتين وانكسرت

مبرد لحداده السكاكين حيث سعر الواحد فى كندا 18 دولار بدون الضريبه

اى مستلزمات للمطبخ عندكم حالتها كويسه خذوها معاكم احسن

هذا ما اتذكره الان وان شاء الله عندما افتكر حاجات تانيه حكتبهالكم واي سؤال على الاسعار انا حاضر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم نبتدي

اولا البهارات والمطيبات حيث ان سعرها ف الخليج اقل كثيرا من كندا بحوالى الضعفين

ثانيا الملايات (الشراشف) حيث سعر الواحد فى كندا حوالى 34 دولار

فتاحه علب حيث ان سعر الكويسه فى كندا حوالى 12 دولار وبالمناسبه انا اشتريت وحده من دولار ستور مامشتش معايا بس مرتين وانكسرت

مبرد لحداده السكاكين حيث سعر الواحد فى كندا 18 دولار بدون الضريبه

اى مستلزمات للمطبخ عندكم حالتها كويسه خذوها معاكم احسن

هذا ما اتذكره الان وان شاء الله عندما افتكر حاجات تانيه حكتبهالكم واي سؤال على الاسعار انا حاضر

جزاك الله خير

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

لو سمحتم انا النهاردة اخدت نتيجة الايلتس ومقدرتش اجيب الدرجة المطلوبة انا كدة حساب درجاتى فى الابليكاشن 65 وفاضل لى درجتين اعمل اية علشان اكملهم انا فكرت امتحن فرنساوى علشان اكملهم بس مش عارفة اية اسم الامتحان اللى محتاجة امتحنة علشان اكمل الدرجتين والمستوى الكام اللى محتاجة اجيبة ومكان الامتحان فى مصر

امتحان الفرنساوى هو التى اى اف فى المركزالفرنسى للثقافة والتعاون فى المنيرة فى الرابط التالى

http://www.cfcc-eg.org/spip.php?article513

ولازم توصل لمستوى بيزك وفقا للرابط التالى علشان تاخد الدرجتين

http://www.cic.gc.ca/english//immigrate/skilled/factor-language.asp

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

امتحان الفرنساوى هو التى اى اف فى المركزالفرنسى للثقافة والتعاون فى المنيرة فى الرابط التالى

http://www.cfcc-eg.org/spip.php?article513

ولازم توصل لمستوى بيزك وفقا للرابط التالى علشان تاخد الدرجتين

http://www.cic.gc.ca/english//immigrate/skilled/factor-language.asp

مع تحياتى

شكرا جدا لردك وانا هحاول ان شاء الله اذاكر فرنساوى وربنا يوفقنا

رابط هذا التعليق

لو سمحتم اناطبيبة سنى 39 حاصلة على بكالريوس الطب وماجستير اورام من 6سنين اخدت فى الايلتس

speaking 5.5

reading 5

writing 5.5 listening 4.5

وزوجى حاصل على بكالريوس الطب والجراحة سنة 1984 ودبلومة الجراحة سنة 1989 فهل كدة الدرجات 67 ولا لسة وهل زوجى يدينا اربع درجات تكيف ولا تلاتة

رابط هذا التعليق

لو سمحتم اناطبيبة سنى 39 حاصلة على بكالريوس الطب وماجستير اورام من 6سنين اخدت فى الايلتس

speaking 5.5

reading 5

وزوجى حاصل على بكالريوس الطب والجراحة سنة 1984 ودبلومة الجراحة سنة 1989 فهل كدة الدرجات 67 ولا لسة وهل زوجى يدينا اربع درجات تكيف ولا تلاتة

نقاط حضرتك كالتالي

لغه: 3 موديرت و1 بيزك = 9 نقاط

مؤهل: ماجستير = 25 نقطة

خبرة: أكثر من 4 سنوات = 21 نقطة

السن: أقل من 50 سنه = 10 نقاط

التكيف: الزوج حاصل على بكالوريوس = 4 نقاط

المجموع = 69 نقطة

مبروك

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

speaking 5.5

reading 5

نقاط حضرتك كالتالي

لغه: 3 موديرت و1 بيزك = 9 نقاط

مؤهل: ماجستير = 25 نقطة

خبرة: أكثر من 4 سنوات = 21 نقطة

السن: أقل من 50 سنه = 10 نقاط

التكيف: الزوج حاصل على بكالوريوس = 4 نقاط

المجموع = 69 نقطة

مبروك

شكرا لحضرتك بس كنت عايزة استفسر على حاجة هو تلاتة موديريت و واحدة بيزك يساوى سبعة ولا تسع نقط ولو سبعة يبقى المجموع سبعة وستين ينفع للهجرة ولا لأ

وشكرا مرة تانية لحضرتك

رابط هذا التعليق

<br>
<br>
<br>لو سمحتم اناطبيبة سنى 39 حاصلة على بكالريوس الطب وماجستير اورام  من 6سنين اخدت فى الايلتس <br>speaking 5.5<br>reading 5<br>writing 5.5 listening 4.5<br><div align="right"> وزوجى حاصل على بكالريوس الطب والجراحة سنة 1984 ودبلومة الجراحة سنة 1989 فهل كدة الدرجات 67 ولا لسة وهل زوجى يدينا اربع درجات تكيف ولا تلاتة  </div><br>
<br>نقاط حضرتك كالتالي<br><br>لغه: 3 موديرت و1 بيزك = 9 نقاط<br>مؤهل: ماجستير = 25 نقطة<br>خبرة: أكثر من 4 سنوات = 21 نقطة<br>السن: أقل من 50 سنه = 10 نقاط<br>التكيف: الزوج حاصل على بكالوريوس = 4 نقاط<br><br>المجموع = 69 نقطة<br><br>مبروك<br>
<br>شكرا لحضرتك بس كنت عايزة استفسر على حاجة هو تلاتة موديريت و واحدة بيزك يساوى سبعة ولا تسع نقط ولو سبعة يبقى المجموع سبعة وستين ينفع للهجرة ولا لأ<br>وشكرا مرة تانية لحضرتك<br>
<div>معليش غلطه حسابية ... مهندسين آخر زمن بعيد عنك</div><div>67 نقطه هي النقاط المطلوبة للهجرة ... وبالتالي ينفع</div><div><br><br>

</div>

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

كنت عايز اسألكم يا جماعة الحير 

انا طبيب اسنان ومراتي شرحه 

و عندنا خبره في المجال 3 سنوات 

وانا بحضر زماله مصريه و هيا دبلومه 

و عندنا طفله

و عمرنا 28 و 27 سنه 

ايه هيا فرصنا في الهجره و ايه الخطوات لو سمحتم

و لو حتى ببساطه و تدوني لينكات

وشكرا مقدما

رابط هذا التعليق

كنت عايز اسألكم يا جماعة الحير

انا طبيب اسنان ومراتي شرحه

و عندنا خبره في المجال 3 سنوات

وانا بحضر زماله مصريه و هيا دبلومه

و عندنا طفله

و عمرنا 28 و 27 سنه

ايه هيا فرصنا في الهجره و ايه الخطوات لو سمحتم

و لو حتى ببساطه و تدوني لينكات

وشكرا مقدما

هتلاقي كل حاجه في اللينكين دول

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who.asp

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=97317

ولو في أي سؤال بعد ما تشوفهم أنا تحت أمرك

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

لسلام عليكم

بالنسبه لشاحنات الموبايل فانها تشتغل هناك فقط عليكم ان تاخذوا معاكم niversal plug الذي هو متوفر فى كارفور بسعر 15 درهم وكذلك الشاحنات للالعاب فانها تعمل هناك حيث انه كان عند اولادي ناينتندو وي والشاحنه مكتوب عليها 220-240 فولت واشتغلت هناك على الفولتيه تبعهم

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعة محتاج مساعدة ف الاتى عشان مسافر اول بوم العيد للاندج ان شاء الله

1- فندق بسعر كويس لان الفنادق الرخيصة ممنوع التدخين فيها

2- حل لمشكلة البريد والعنوان بسعر رخيص

شكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...