اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة اللة

من ضمنالوراق المطلوبة شهادة بنكية برصيد 50000 جنية فهل ابيع سيارة اوعقار لذلك ام ان

هناك بدائل اخرى لهذة الشهادة

وهل هناك بنك معين؟

فى انتظار ردكم

ولكم جزيل الشكر

اسمحلي يا هندسه ارد على الاستاذ جوفاني...

اظن انك تقصد الـ10000 دولار كدليل على توافر مبلغ مناسب يكفيك انت و اسرتك في اول ثلاثة اشهر من الهجره, لأنك فيهم ماتضمنش تكون اشتغلت

و بالتالي بيضمنوا انك تقدر تصرف على نفس بشكل ذاتي كوضع مؤقت لحد ما تلاقي شغل, سواء في مجالك او كاجوال, و بارت او فول تايم...

لكن مش لازم يفضلوا 10000 زي ما هما بعد ما تسافر و تعمل لاندينج يعني, و كمان مش لازم يكونوا في البنك, ممكن تسافر بيهم كاش, و بعض الاخوه

اللي سافروا كانوا نصحوا انك حتى لو معاك اكتر من 10000 دولار, بلاش تقول ان معاك غير الـ10 دول بس...

0و بالنسبه لحساب البنك, المهم يكون حساب بنكي مر عليه اكتر من 6 شهور كمده منطقيه ان ده مش حساب انت لسه فاتحه, و في اي بنك انت تحبه

ممكن جدااا تستلفهم مثلا و تحطهم في البنك كدليل على FUND اللي بتملكه, و اول ما تسافر ابقى رجعهم تاني, لكن بردو لازم يكون معاك فعلا مبلغ

كافي تصرف بيه على نفسك في الفتره الاولى و المتوقع انها تكون 3 شهور زي ما بيقولوا... ربما اكثر, و ربما اقل و يا رب و اتمنالك تكون اقل

لكن لازم طبعاً تعمل حساب لأسوأ الظروف لا سمح الله... و ربنا ييسرلك الامور بإذن الله

اتمنى اكون قدرت افيدك بأي معلومه انا املكها, و بردو انتظر رد الباشمهندس سلامه و باشمهندس احمد, و هما ادرى مني و خبره طبعاً bv:-

انا بس بحاول اساعد بأي شكل اقدر اساهم بيه, و دده بعد اذن الباشمهندسين طبعاً :D

تقبل تحياتي

تم تعديل بواسطة ghazy

Eng. Mohammed Ghazy

Civil Engineer

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نصيحه اخرى و اعتبرها من اخ...

بلاش تفرط في اي اصول انت بتملكها في مصر, زي شقه, ارض, ............. صدقني بلاش تيجي جنب الاصول اللي بالشكل ده خـــالص و تفرط فيها

و حاول على قد ما تقدر تسافر بأقل الخسائر من مصر, يعني بلاش تبيع كتييير, و بلاش تفرط في اشياء قيمه و قيمتها بتزييد مع الوقت و صدقني

والله هنعرف قيمة كلامي بعدين, و هتحتاج لحاجات بالشكل ده تكون ليك في مصر لأي ظرف او سبب مهما كان...

بلاش تمسح او تبيع كل شئ بيربطك بمصر, او تلاقي نفسك لو فكرت تنزل في اي وقت لأي سبب يا رب يكونوا يومين ثلاثه و راجع تاني كندا, و تحس انك غريب

و مالكش حاجه هنا خالص, و لا حتى مكان ملكك تعد فيه على كيفك في اي وقت, هتحس انك غريب في بلدك... احساس سئ جدا و يا رب ما تحسه في يوم من الايام

ما لا تملكه... لا تضمنه... و انت لسه لا تملك كندا, فبلاش تديها الامان قوي, و بردو ربنا يوفقك و تحط كندا كلهاااا في جيبك كمان

ارجو ان تتقبل نصيحتي, و فكر فيها...

تحياتي

تم تعديل بواسطة ghazy

Eng. Mohammed Ghazy

Civil Engineer

رابط هذا التعليق

عندى سؤال مهم؟ انا حصلت على دعوة دراسة لغه فى فانكوفر لمدة 6 شهور ومش ناوى ارجع وناوى اشتغل اى شغل كاجول وانا من النوع المثابر فى العمل لساعات طويله جداوناوى احوش اكبر مبلغ من الفلوس وبعد كده احصل على تاشيرة عبور لامريكا لان هدف هو داسة السينما فى امريكاوان دخلت امريكا فانا مشاكل هاتكون اقل بكتير ....فهل الى بخططله ده فيه اى معوقات ولا الموضوع محتاج لمجهود وصبر...افيدونى افادكم الله

رابط هذا التعليق

وما هى الطرق الى اقد اجدد بها التاشيره وهل ان قضيت مدة 1095يوم فى كندا يبقى من حقى انى اقدم على الجنسه الكنديه

لازم تكون مقيم دائم في كندا PR لما تيجي تقدم على الجنسية ... أما إذا كنت موجود بفيزا زيارة أو دراسة فلا يحق لك ذلك ... وطبعا إذا كنت مقيم بشكل غير قانوني فده مش بس يمنعك من التقديم ولكن هيحرمك من دخول كندا مجددا وربما أيضا أمريكا وأوروبا لو اكتشف أمرك

خليك ماشي قانوني أحسن

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,,, انا اول مرة اكتب في المنتدي المفيد دة و احب اسجل اعجابي و تقديري لكل الناس اللي بتحاول تساعد و ربنا يقدرنا جميعا علي فعل الخير.

انا عايش و شغال حاليا في الكويت انا و اسرتي و قدمت علي الهجرة من الكويت و الحمدللة اخدت ال PR و عملت لاندينج في يوليو 2008 و رجعت الكويت تاني و للان في الكويت و انشااللة ناوي اروح كندا صيف 2011.

سؤالي باختصار هو هل لسة في فترة سماح لي بعد ما قضيت 3 سنوات برة كندا؟ السؤال التاني ربنا رزقنا بمولودة جديدة من اسبوع ودة سبب اننا ماسافرناش الصيف دة كندا,,, انا عارف انة لازم اكون sponser للمولودة الجديدة و لازم اكون داخل كندا عشان اعمل الsponsership,,,,,حد يعرف المدة اللي بياخدها الsponsership قد اية؟؟ اتمني اكون وضحت اسئلتي و منتظر الرد.

شكرا علي كل شيئ جميل و مفيد بتعملوة.

رابط هذا التعليق

انا مع كلام الباشمهندس محمد مليوووووووووووووووون بالميه

بعدين اللى عندك اليوم وتبيعه مما تفتكتر انك تقدر تجيب فلوس من كندا وتشتري زيه تانى

يدوووووووووب اللى جاى على قد اللى رايح

ما تضيعش نفسك بكره تروح وتشوف

نصيحه اخرى و اعتبرها من اخ...

بلاش تفرط في اي اصول انت بتملكها في مصر, زي شقه, ارض, ............. صدقني بلاش تيجي جنب الاصول اللي بالشكل ده خـــالص و تفرط فيها

و حاول على قد ما تقدر تسافر بأقل الخسائر من مصر, يعني بلاش تبيع كتييير, و بلاش تفرط في اشياء قيمه و قيمتها بتزييد مع الوقت و صدقني

والله هنعرف قيمة كلامي بعدين, و هتحتاج لحاجات بالشكل ده تكون ليك في مصر لأي ظرف او سبب مهما كان...

بلاش تمسح او تبيع كل شئ بيربطك بمصر, او تلاقي نفسك لو فكرت تنزل في اي وقت لأي سبب يا رب يكونوا يومين ثلاثه و راجع تاني كندا, و تحس انك غريب

و مالكش حاجه هنا خالص, و لا حتى مكان ملكك تعد فيه على كيفك في اي وقت, هتحس انك غريب في بلدك... احساس سئ جدا و يا رب ما تحسه في يوم من الايام

ما لا تملكه... لا تضمنه... و انت لسه لا تملك كندا, فبلاش تديها الامان قوي, و بردو ربنا يوفقك و تحط كندا كلهاااا في جيبك كمان

ارجو ان تتقبل نصيحتي, و فكر فيها...

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,,, انا اول مرة اكتب في المنتدي المفيد دة و احب اسجل اعجابي و تقديري لكل الناس اللي بتحاول تساعد و ربنا يقدرنا جميعا علي فعل الخير.

انا عايش و شغال حاليا في الكويت انا و اسرتي و قدمت علي الهجرة من الكويت و الحمدللة اخدت ال PR و عملت لاندينج في يوليو 2008 و رجعت الكويت تاني و للان في الكويت و انشااللة ناوي اروح كندا صيف 2011.

سؤالي باختصار هو هل لسة في فترة سماح لي بعد ما قضيت 3 سنوات برة كندا؟ السؤال التاني ربنا رزقنا بمولودة جديدة من اسبوع ودة سبب اننا ماسافرناش الصيف دة كندا,,, انا عارف انة لازم اكون sponser للمولودة الجديدة و لازم اكون داخل كندا عشان اعمل الsponsership,,,,,حد يعرف المدة اللي بياخدها الsponsership قد اية؟؟ اتمني اكون وضحت اسئلتي و منتظر الرد.

اهلا بيك يا ياسر فى المنتدى

علشان تاخد الجنسية لازم تكون قعدت 3 سنين من فترة خمسة سنين بعد تسلمك كارت البى ار

لكن فى حالتك مش هتقدر تتم 3 سنين , فالشرط الذى يطبق بعد ذلك انك لو قعدت سنتين من خمسة سنين بعد تسلمك كارت البى ار ممكن ساعتها يجددولك كارت البى ار, لكن يستحسن ما تزنقش نفسك قوى فى حكاية السنتين دول وروح بدرى على قد ما تقدر لانهم بيحسبوها باليوم

بالنسبة للاسبوسنر فمدتها قليلة من ستة شهور الى سنة على ما اتذكر

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

اتمنى اكون قدرت افيدك بأي معلومه انا املكها, و بردو انتظر رد الباشمهندس سلامه و باشمهندس احمد, و هما ادرى مني و خبره طبعاً bv:-

انا بس بحاول اساعد بأي شكل اقدر اساهم بيه, و دده بعد اذن الباشمهندسين طبعاً :D

تقبل تحياتي

الله ينور عليك يا باشمهندس, كلامك وافى جدا, وطبعا اهلا بكل مساعدات الزملاء بما يملكونه من معلومات تكمل معلوماتنا

لاننا بلا شك لا نعرف كل الاجابات ولكننا نجتهد.وربنا بيكرم فى الاخر على قد نيتنا

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

علشان تاخد الجنسية لازم تكون قعدت 3 سنين من فترة خمسة سنين بعد تسلمك كارت البى ار

لكن فى حالتك مش هتقدر تتم 3 سنين , فالشرط الذى يطبق بعد ذلك انك لو قعدت سنتين من خمسة سنين بعد تسلمك كارت البى ار ممكن ساعتها يجددولك كارت البى ار, لكن يستحسن ما تزنقش نفسك قوى فى حكاية السنتين دول وروح بدرى على قد ما تقدر لانهم بيحسبوها باليوم

مع تحياتى

طبعا بعد إذن سلامة باشا الكبير بتاعنا,

وجب التصحيح: علشان تاخد الجنسية لازم تكون متواجد 3 سنين من فترة 4 سنين مش 5

To become Canadian citizens, adults must have lived in Canada for at least three years (1,095 days) in the past four years before applying. Children do not need to meet this requirement.

http://www.cic.gc.ca...eligibility.asp

Sponsorship takes about 42 days

http://www.cic.gc.ca/english/information/times/canada/process-in.asp#pr_card

تم تعديل بواسطة KhaledElshaer

Khaled Elshaer

رابط هذا التعليق

مع تحياتى

طبعا بعد إذن سلامة باشا الكبير بتاعنا,

وجب التصحيح: علشان تاخد الجنسية لازم تكون متواجد 3 سنين من فترة 4 سنين مش 5

To become Canadian citizens, adults must have lived in Canada for at least three years (1,095 days) in the past four years before applying. Children do not need to meet this requirement.

http://www.cic.gc.ca...eligibility.asp

Sponsorship takes about 42 days

http://www.cic.gc.ca...-in.asp#pr_card

شكرا للزميل خالد على ابداء رأيه فى تساؤلات زملائنا فى المنتدى

لكن لزم توضيح بعض النقاط مع خالص الاحترام

انا اتفق معك ان فترة الثلاث سنوات تحسب من فترة الاربعة سنوات السابقة عند الحاجة الى الحصول على الجنسية, ولكن ما ذكرته ان تحقيق هذه الثلاث سنوات ممكن يتم فى حدود الخمسة سنوات منذ استلامك كارت البى ار لان صلاحيته خمسة سنوات, معنى الكلام ده انك لو قعدت خارج كندا سنتين ورجعت قضيت ثلاثة سنوات فى كندا وساعتها قدمت على الجنسية يبقى انت حققت الشرطين, الاول ان الثلاث سنوات هى ضمن الاربع سنوات الماضيه تماما لكنها فى نفس الوقت من ضمن الخمسة سنوات اللى هى صلاحية البى ار كارد وهذا ما قصدته. ولمزيد من المعلومات يمكن قراءة الرابط التالى اللى يوضح اهمية الخمسة سنوات فى حالة تجديد كارت البى ار انك تكون قعدت سنتين من خمسة سنين لاصدار كارت بى ار جديد, وعلى فكرة التجديد ده ممكن لمرة واحدة فقط.

Five (5) years or more have been physically present in Canada for a minimum of 730 days within the past five (5) years.

http://www.cic.gc.ca/english//information/applications/guides/5445EA.asp

ولمتابعة التراك الزمنى لحالات الهجرة المختلفة, فموقع وزارة الهجرة الكندية مفيد فعلا , لكنه غير دقيق فى بعض الحالات, لذلك فنحن نصنع التراك الحقيقى فى المنتديات وفقا لحالات زملائنا, وممكن تتابع التراك بتاع ميساساجا لحالات الاسبونسر للزوجة فى الرابط التالى

http://www.trackitt.com/canada-immigration-trackers/family-class/page/16

هتلاحظ ان المدة تزيد عادة على ال 42 يوم المذكورة فى موقع الهجرة الكندى سواء للزوجة او الابناء, ولكن نفس الموقع للاسف لا يحتوى على تراك خاص بالابناء, ولكن يمكن المقارنة بين الموقعين عن طريق حالات الزوجة.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا شهادات الخبره بتاعتي اصلا بالانجليزي

بس مش حاقدر ابعت الاصل لأني مش ممكن أعرف أجيب غيرها لأني سافرت كتير و أشتغلت في اماكن كتيير

ممكن ابعت الصور؟؟

و لو محتاجه تتختم انها طبق الاصل يبقي منين؟؟

و لو ممكن أختمها من هيئه حكوميه اكيد كلمه طبق الاصل حتكون بالعربي ايه العمل

انا بأفكر اني ابعت الصور و خلاص و همه لما يعملو التحريات او يتصلو بالاماكن ديه حايعرفو انها صحيحه

ايه رأيكم؟؟؟

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعه انا شغال محاسب فى شركه اشخاص ومش متأمن عليا ..بس رايح بعد بكره ان شاء الله انا وصاحب العمل للشهر العقارى عشان نعمل محضر تصديق على شهادة الخبره بتاعتى وبكدة ابقى كملت سنتين بالتمام والكمال

هل شهادة الخبره المترجمه والمصدقه والمختومه من الشهر العقارى تسمحلى افتح ملف هجره يعنى دى تعتبر خبره(عماله ماهره او محترفه

...........................

وبكدة ان شاء الله لا يتبقى الا امتحان الانجليزى

الايلتس

صح يا جماعه ولا انا بتكلم غلط

.......................

تم تعديل بواسطة karem morad
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعه انا شغال محاسب فى شركه اشخاص ومش متأمن عليا ..بس رايح بعد بكره ان شاء الله انا وصاحب العمل للشهر العقارى عشان نعمل محضر تصديق على شهادة الخبره بتاعتى وبكدة ابقى كملت سنتين بالتمام والكمال

هل شهادة الخبره المترجمه والمصدقه والمختومه من الشهر العقارى تسمحلى افتح ملف هجره يعنى دى تعتبر خبره(عماله ماهره او محترفه

الايلتس

.......................

للأسف الشديد مهنة المحاسبة اتشالت من لستة المهن المطلوبة في نظام الهجرة الفيدرال

لكن ما زال أمامك فرصة للهجرة عن طريق كيبك لو بتعرف فرنساوي كويس

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة

أ/احمد

شكرا جزيلا على اهتمامك وردك على الاسئلة المطروحة عليكم

عندى سؤالين

1- هل الشهادة البنكية ممكن تكون بالجنية المصرى؟ 50000 جنية وممكن اسحبهم بعد ذلك

2- هل الشيك اللى هو بيتم ارسالة لوزير المالية الكندى ب480 دولار كندى يتم ارسالة مع

الاوراق ولا بعدها؟ ولكم جزيل الشكر والاحترام لاهتمامكم

وفى انتظار ردكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة

أ/احمد

شكرا جزيلا على اهتمامك وردك على الاسئلة المطروحة عليكم

عندى سؤالين

1- هل الشهادة البنكية ممكن تكون بالجنية المصرى؟ 50000 جنية وممكن اسحبهم بعد ذلك

2- هل الشيك اللى هو بيتم ارسالة لوزير المالية الكندى ب480 دولار كندى يتم ارسالة مع

الاوراق ولا بعدها؟ ولكم جزيل الشكر والاحترام لاهتمامكم

وفى انتظار ردكم

الشهادة ممكن تكون بأي عمله بس أعمل حسابك أسعار الصرف بتتغير فخلي المبلغ أعلى شويه من المطلوب

الشيك اللي بإسم Receiver General of Canada برسوم التقديم (550 دولار للبالغين و150 دولار للأطفال) بتعمله وتبعثه مع الأوراق في البداية

لكن رسوم الفيزا (490 دولار للبالغين فقط) بتبعثها لما يطلبوا منك ذلك وعادة إما مع الكشف الطبي أو مع الجوازات.

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الايلتس

.......................

للأسف الشديد مهنة المحاسبة اتشالت من لستة المهن المطلوبة في نظام الهجرة الفيدرال

لكن ما زال أمامك فرصة للهجرة عن طريق كيبك لو بتعرف فرنساوي كويس

للاسف فعلا زى ما احمد باشا بيقول مش هتعرف تقدم على وظيفة محاسب بالنوك المعتاد له

ولكن فى وظيفة مشابهة جدا, ممكن تقدم عليها وتكتب ان وظيفتك

account executive

زى ما هو مكتوب فى اسماء الوظائف المتاحة فى الرابط التالى

http://www5.hrsdc.gc.ca/noc/english/noc/2006/ViewAllTitlesNocCode.aspx?val=1&val1=1122&val17=1122&val18=1&val19=0

ومواصفات الوظيفة دى هتلاقيها فى الرابط التالى

http://www5.hrsdc.gc.ca/noc/english/noc/2006/ProfileNocCode.aspx?val=1&val1=1122&val17=1122&val18=1&val19=0

رابط هذا التعليق

للاسف فعلا زى ما احمد باشا بيقول مش هتعرف تقدم على وظيفة محاسب بالنوك المعتاد له

account executive

http://www5.hrsdc.gc...val18=1&val19=0

سلامة باشا ... تعقيب صغير بس علشان الناس تاخذ بالها

المهنة دي تختلف عن مهنة المحاسب العادي (مسك دفاتر - برامج محاسبة - قوائم مالية ... الخ) أو المراجع أو حتى المحلل المالي ... بل تختص بالأشخاص الذين يقدمون استشارات إدارية وتسويقية للشركات ... وعادة الأشخاص دول بيكون معاهم مؤهلات Business Administration أو Commerce سواء على مستوى البكالوريوس أو الماجستير

ولذلك فإن المهام الوظيفية التي تتضمنها شهادة الخبرة لابد أن تضم على الأقل بعض المهام المحددة في صفحة النوك ... ولا يكفي أن يكون المسمى الوظيفي قريبا من المسميات المحددة

هذا والله أعلم

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

account executive

سلامة باشا ... تعقيب صغير بس علشان الناس تاخذ بالها

المهنة دي تختلف عن مهنة المحاسب العادي (مسك دفاتر - برامج محاسبة - قوائم مالية ... الخ) أو المراجع أو حتى المحلل المالي ... بل تختص بالأشخاص الذين يقدمون استشارات إدارية وتسويقية للشركات ... وعادة الأشخاص دول بيكون معاهم مؤهلات Business Administration أو Commerce سواء على مستوى البكالوريوس أو الماجستير

ولذلك فإن المهام الوظيفية التي تتضمنها شهادة الخبرة لابد أن تضم على الأقل بعض المهام المحددة في صفحة النوك ... ولا يكفي أن يكون المسمى الوظيفي قريبا من المسميات المحددة

هذا والله أعلم

اتفق تماما معك يا احمد باشا على كل اراءك

وطبعا المهام اللى مكتوبة لازم اللى معاه بكالريوس تجارة يكون ادى جزء منها او من الاخر يقدر يكتب كده فى شهادة خبرته, وفى العموم فهى مخرج لكل خريجين تجارة لو يقدروا يقربوا المسافات, خصوصا ان فى ناس كتير هتلاقيهم بيعملوا بطبيعة الحال مهام مقاربة جدا للمطلوب , وكل اللى عليهم انهم يظهروا ده بالشكل المناسب فى شهادة خبرتهم, ويفضل طبعا لو حد معاه ماجستير ولكنها ليست ضرورة والبكالريوس يكفى

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

ياسر ازيك احب اتعرف عليك انا برضه مقيم ف الكويت ومسافر اول لاندنج عل يوم 12 شهر 9 اول يوم العيد 4 ايام بس

islamfathy@yahoo.com

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...