اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم,,, بالتوفيق انشااللة و ربنا ييسر امرك,,, بعد اذن الكبار بتوعنا ,, انت ماقلتش انت هتعمل لاندينج فين بس اذا في اونتاريو تورونتو فممكن تاخد اللينكات دي و تراسلهم و تشوف اية الاخبار ,, و الاماكن دي ممكن تستخدم عنوانهم و تدية لظابط الهجرة اما يسألك علي العنوان .

و طبعا الاسعار بتختلف حسب المكان و اللي انت واخدة و الموقع و كدة

safehomestay.com

http://www.torontorooms4u.com/index.php?subject_id=100

http://www.comfyguesthousetoronto.com/

kijiji.com/toronto/shortterm accomodation

انت بس اكتب تورونتو جست هاوس و هتلاقي حاجات كتر نقي و اختار و شوف اية اللي يناسبك,, و ماتنساش تسألهم علي السعر الشامل بعد الضريبة و هل في هيدين فييز مصاريف مخفية و كمان اذا حبيت تنتقل بعد اسبوع او عشر ايام لمكان تاني ممكن تفضل تستعمل عنوانهم اللي اديتوة للهجرة في المطار ولا اية,, و ياريت برضة تشوف موقع المراكز الاسلامية في المدينة اللي انت ناوي عليها و تبعت تقلهم و تشوف اية الرد,, انا عملت كدة و اجرت شقة عند ناس مسلمسن من باكستان 750 $ في الشهر

ربنا يوفقك و انا تحت امرك

تم تعديل بواسطة ياسر
رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم,,, بالتوفيق انشااللة و ربنا ييسر امرك,,, بعد اذن الكبار بتوعنا ,, انت ماقلتش انت هتعمل لاندينج فين بس اذا في اونتاريو تورونتو فممكن تاخد اللينكات دي و تراسلهم و تشوف اية الاخبار ,, و الاماكن دي ممكن تستخدم عنوانهم و تدية لظابط الهجرة اما يسألك علي العنوان .

safehomestay.com

انت بس اكتب تورونتو جست هاوس و هتلاقي حاجات كتر نقي و اختار و شوف اية اللي يناسبك,, و ماتنساش تسألهم علي السعر الشامل بعد الضريبة و هل في هيدين فييز مصاريف مخفية و كمان اذا حبيت تنتقل بعد اسبوع او عشر ايام لمكان تاني ممكن تفضل تستعمل عنوانهم اللي اديتوة للهجرة في المطار ولا اية,, و ياريت برضة تشوف موقع المراكز الاسلامية في المدينة اللي انت ناوي عليها و تبعت تقلهم و تشوف اية الرد,, انا عملت كدة و اجرت شقة عند ناس مسلمسن من باكستان 750 $ في الشهر

اشكرك يا ياسر

انا بافكر فى ://www.torontorooms4u.com اعتقدانه كويس ولو ان فيه فندق اسعاره زيه واسمه فندق برضه بس مشكلته معاى التدخين ممنوع واسمه Park Inn Toronto فا انا قلقان من الجست هاوس ولا ايه رايك ؟؟

ثانيا انا جاى ان شاء الله اول يوم العيد لمدة 4 ايام بس اعمل فيهم ال بى ار والسن كارد فقط لانى لسه مش بافكر ف الاستقرار فى كندا حاليا

فكنت عايز نصيحتك هل برضه فى ال 4 ايام دول اعمل الرخصة وحساب البنك ولا مش مهم الان اعملهم لما اجى استقر بعد سنة ولا سنتين ؟

يا ريت تفيدنى برايك ف موضوع الرخصة وحساب البنك ؟

اشكرك يا ياسر يا ريت لو رقمك ف كندا اكلمك عليه لو مش هاضايقك

رابط هذا التعليق

يا جماعه أنا كان عندي سؤال.

لو زوجتي غيرت الباسبور بتاعها بعد الميديكال فيه مشكلة ولا لأ؟

والمفروض أعمل إيه لو غيرته؟ يعني ابعتلهم الجديد مع القديم لما يطلبوا الباسبورتات علشان الفيزا ولا المفروض أعمل حاجة تانية؟

مع العلم إني أنا المتقدم الرئيسي للهجرة

Khaled Elshaer

رابط هذا التعليق

يا جماعه أنا كان عندي سؤال.

لو زوجتي غيرت الباسبور بتاعها بعد الميديكال فيه مشكلة ولا لأ؟

والمفروض أعمل إيه لو غيرته؟ يعني ابعتلهم الجديد مع القديم لما يطلبوا الباسبورتات علشان الفيزا ولا المفروض أعمل حاجة تانية؟

مع العلم إني أنا المتقدم الرئيسي للهجرة

بص يا يس وان شاء الله لما يصلك جواب الفيزا هيكون فيه ورقة اسمها update info. هتكتب فيها كل بياناتك الاساسية حتى يتاكدوا ان البيانات ف الفيزا مطابقة لاحدث شىء فاعتقد مش هتكون هناك مشكلة بذلك وعموما ابعت ميل لهم عشان تتاكد اكتر

رابط هذا التعليق

safehomestay.com

اشكرك يا ياسر

انا بافكر فى ://www.torontorooms4u.com اعتقدانه كويس ولو ان فيه فندق اسعاره زيه واسمه فندق برضه بس مشكلته معاى التدخين ممنوع واسمه Park Inn Toronto فا انا قلقان من الجست هاوس ولا ايه رايك ؟؟

ثانيا انا جاى ان شاء الله اول يوم العيد لمدة 4 ايام بس اعمل فيهم ال بى ار والسن كارد فقط لانى لسه مش بافكر ف الاستقرار فى كندا حاليا

فكنت عايز نصيحتك هل برضه فى ال 4 ايام دول اعمل الرخصة وحساب البنك ولا مش مهم الان اعملهم لما اجى استقر بعد سنة ولا سنتين ؟

بص يا باشا, مش هتلاقي مكان في كندا بيسمح بالتدخين فما تتعبش نفسك و تدور ,, كلة ممنوع التدخين,, و لو عاوز تدخن ابقي اطلع برة ,, الجو حلو و مافيش مشكلة,, انما داخل البيوت و كل الاماكن العامة ممنوع التدخين تماما,,

و المكانين كويسين اللي انت شايفة احسن اتكل علي اللة,,,و ما تقلقش ابدا من الجست هوس عامة,, دي اماكن محترمة و نضيفة و امان و بعدين علي اسوأ الفروض انة ماعجبكش قلهم سلامو عليكم و شوفلك مكان تاني و الاماكن بالعبيط بس الفلوس .

بالنسبة للمدة اللي هتقعدها طبعا اللة اعلم بظروف كل واحد بس لو انا مكانك احاول اقعد اكبر مدة ممكنة,,,عشان ادي نفسي فرصة كافية اتعرف علي البلد و احكم بنفسي و اعرف انا هعمل اية و اية الظروف و خاصة انك هتقدم علي ال بي ار في المطار و يجيلك بعد حوالي 25 يوم و السين تقدم علية في اول يوم وصولك و يجيلك بعد اسبوع وحساب البنك في نفس اليوم ,, صحيح انت ممكن تعمل كل دة في يوم واحد بس مين اللي هيستلم الحاجات دي كلها؟؟ دة ورق مهم جدا و مش المفروض ان حد غيرك يستلمة,,,انا لو منك اقعد شهر,, استلم ورقي براحتي و الف و اشوف البلد براحتي و اعرف و اتعرف علي الناس و الدنيا و العيشة و اللي عايشينها, انما 4 ايام دي ضيقة شوية يا صاحبي.. و بالنسبة لحساب البنك اذا كنت هتبعت علية فلوس من الكويت فافتحة,,, مش هتعمل بية حاجة,, تفتحة لية!!اما الرخصة فانا ماعتقدش ان 4 ايام كفاية عشان تخلص الرخصة,,, وانا مش في كندا انا لسة فس الكويت

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

safehomestay.com

اشكرك يا ياسر

السلام عليكم,,

مافيش اي داعي انك تقلق من الجست هوس لانة بيكون مكان محتروم و نضيف و امان,,, و الفندقين كويسين و اللي يريحك اكتر اتكل علي اللة,,,,

ال 4 ايام كافين لانك تقدم علي السن و ال ب ر ,, انت بتقدم علي ال بي ار في المطار في اقل من نص ساعة و بمنتهي السهولة ,,,و السن في مكان تاني اسمة سيرفس اونتاريو ودة لية كذا مكتب حسب المدينة اللي انت فيها,,, بس مين هيستلم الورق بتاعك؟؟؟

ال بي ار بيجي بعد حوالي 25 يوم,,, و السن بعد اسبوع,,, و انت ماشي بعد 4 ايام زي ما بتقول. اعتقد دي عاوزة مراجعة.

حساب البنك هتفتحة في يوم بس اذا كنت هتغيب فترة يبقي مالوش لازمة الا اذا كنت هتحول علية فلوس,,,, و الرخصة بتاخد اكيد اكتر من 4 ايام عشان تطلع,,,

طبعا اللة اعلم بظروف كل واحد,, بس ما تحاول تقعد شهر,, تشوف البلد و الناس و العيشة و اللي عايشينها بنفسك و تبقي كل حاجة علي ايدك

و علي فكرة انا لسة في الكويت

ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة ياسر
رابط هذا التعليق

safehomestay.com

اشكرك يا ياسر

السلام عليكم,,

مافيش اي داعي انك تقلق من الجست هوس لانة بيكون مكان محتروم و نضيف و امان,,, و الفندقين كويسين و اللي يريحك اكتر اتكل علي اللة,,,,

ال 4 ايام كافين لانك تقدم علي السن و ال ب ر ,, انت بتقدم علي ال بي ار في المطار في اقل من نص ساعة و بمنتهي السهولة ,,,و السن في مكان تاني اسمة سيرفس اونتاريو ودة لية كذا مكتب حسب المدينة اللي انت فيها,,, بس مين هيستلم الورق بتاعك؟؟؟

ال بي ار بيجي بعد حوالي 25 يوم,,, و السن بعد اسبوع,,, و انت ماشي بعد 4 ايام زي ما بتقول. اعتقد دي عاوزة مراجعة.

حساب البنك هتفتحة في يوم بس اذا كنت هتغيب فترة يبقي مالوش لازمة الا اذا كنت هتحول علية فلوس,,,, و الرخصة بتاخد اكيد اكتر من 4 ايام عشان تطلع,,,

طبعا اللة اعلم بظروف كل واحد,, بس ما تحاول تقعد شهر,, تشوف البلد و الناس و العيشة و اللي عايشينها بنفسك و تبقي كل حاجة علي ايدك

و علي فكرة انا لسة في الكويت

ربنا يوفقك

اشكرك عل ردك بالنسبة لاستلام باشوف حاليا الشركات اللى بتاجر عنوان بريدى

كنت عايز افتح حساب البنك من الاول عشان التاريخ الاتئمانى زى ما الاخوة هنا بيقولوا يبتدى بدرى

والرخصة لانها اثبات مهم بينفع ولو انى مش هاسوق اول فترة لو استقريت هناك الا لما اعرف البلد

انا لسه لم اقرر هاستقر هناك امتى اعتقد امامى سنة او 2 وبعدها لازم استقر هناك عشان ال بى ار لا يسقط وعشان الجنسية قبل كده مش عارف امشى من الكويت ولا ايه

ياريت اشوفك ف الكويت انا ف مصر وجاى نص رمضان ان شاء الله

islamfahy@yahoo.com

اشكرك

رابط هذا التعليق

انا محتار في موضوع الدولارات دي يا جماعة يعني انا مرتب اخد معايا 10 الاف هل دة مبلغ كويس للبداية انا وزوجتي فقط لايوجد اطفال و ازاي اخدهم معايا هل اودعهم بالبنك و اسحبهم من هناك ولا اخدهم معايا كاش

رابط هذا التعليق

انا محتار في موضوع الدولارات دي يا جماعة يعني انا مرتب اخد معايا 10 الاف هل دة مبلغ كويس للبداية انا وزوجتي فقط لايوجد اطفال و ازاي اخدهم معايا هل اودعهم بالبنك و اسحبهم من هناك ولا اخدهم معايا كاش

السلام عليكم,,, انت ما قلتش اذا كنت هتعمل لاندينج و ترجع ولا هتستقر,, بس اذا هتعمل لاندينج و ترجع فالمبلغ ده يكفيك و يزيد,, اما اذا كنت ناوي تستقر فطبعا المبلغ دة قليل جدا,,يعني اعمل حسابك علي متوسط ايجار 750$ في الشهر,, اقل و اكتر حسب المدينة اللي انت هتسكن فيها و حسب الشقة اللي هتاخدها,,,بالاضافة للاكل و الشرب اللي هيكلفك شوية في البداية لانك غالبا مش هتعمل اكل في البيت يعني اقل شيئ 600$ في الشهر,,موصلاتك بقي و فسح في الاول طبعا و تاني اذا كنت ناوي علي الاستقرار فلازم تظبط ميزانيتك و تدور علي شغل من تاني يوم بعد ما تخلص التقديم علي كل اوراقك.

اما ازاي تاخدهم فممكن تاخد المبلغ كلة معاك مية ورقة مية دولار مش كتير ,, و قانونا كل فرد مسموح لة حد اقصي عشرالاف دولار ,, اكتر من كدة لازم تبلغ الجمارك عنة,,,انا شخصيا كان معايا حوالي 18 الف اخدت خمسة كاش و البقي بشيك,, مشكلة الشيك انة احتمال و بقول احتمال يتاخر صرفة شوية لعمل بعض الاجراءات ,,

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

انا عاوز اسأل؟؟؟

هل الايلتس الاكاديميك يمشي في الهجره ولا لا؟؟

عاشان انا دورت كتيير في الجايد بتاعهم و كل اللي لاقيته انهم عاوزين الجينيرال

يا ريت لو حد عنده معلومه اكيده بالنسبه للموضوع ده يفيدنا

رابط هذا التعليق

لو سمحتم حد يعرف لو بعت الورق على النظام الجديد امتى هناخد الفايل نمبر

يا جماعه انا بعت الورق الى السفارة الكنديه والسفارة استلمتو يوم 8/6/2010 وحالتى هى receive by visa office [right

سؤالى هو انا مش متزوجه بفرض قبل المديكال حصل انى اجوزت يقدر جوزى يسافر معايا واضمه لملف الهجرة

رابط هذا التعليق

طبعا حضرتك ممكن تضفيه بتعملي ابديت للملف ما فيهاش اي مشاكل

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا بعت الورق الى السفارة الكنديه والسفارة استلمتو يوم 8/6/2010 وحالتى هى receive by visa office [right

سؤالى هو انا مش متزوجه بفرض قبل المديكال حصل انى اجوزت يقدر جوزى يسافر معايا واضمه لملف الهجرة

عندى سؤال بعد اذن حضرتك...انتى قدرتى تعرفى حالتك ازاى؟؟....هل بعتولك رقم ملف ...وياترى بعتهولك امتى وبعد اد اية من يوم استلامهم ملفك؟؟

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

عندى سؤال بعد اذن حضرتك...انتى قدرتى تعرفى حالتك ازاى؟؟....هل بعتولك رقم ملف ...وياترى بعتهولك امتى وبعد اد اية من يوم استلامهم ملفك؟؟

بعد إستلام السفارة للملف بــ 10 أيام إن شاء الله بالبريد (DHL)

رابط هذا التعليق

بعد إستلام السفارة للملف بــ 10 أيام إن شاء الله بالبريد (DHL)

حضرتك تقصد ياأستاذ سامح ان على النظام الجديد اللى بعد 26 يونيو ...مفروض يبعتولك رقم الملف بالدى اتش ال بعد استلام الملف ب 10 أيام ولا أنا فهمت غلط...ولو انا فهمت صح...حضرتك عرفت المعلومة دى منين وهل حصلت معاك؟؟

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

هاى

ان اجديدة فى الموقع

لو حد يقدر يساعدنى

انا رايحة على كند بفيزا طالبة وعاوزة اشتغل هناك

هل فيه موقع او وكالات ممكن لواحد يروحلها عشن يلاقي شغل

ميرسي للجميع

رابط هذا التعليق

أنا هسأل السؤال تانى يمكن حد يكون عندة معلومة ويقدر يفيدنا....بخصوص النظام الجديد بعد 26 يونيو 2010 ...بعد اد اية متوقع نستلم رقم الملف؟

تم تعديل بواسطة Alex

رابط هذا التعليق

اخواني اخواتي الاعزاااااء كل سنة وانتوا بألف الف الف خير رمضان كريم عالكل بدون استثناء المسلم والمسيحي و اليهودي (يهودي مش صهيوني) مبارك عليكم الشهر الفضيل

سؤااااااال

انا المحامي بتاعي قاللي لاااازم اوثق اوراقي من وزارة الخارجية ؟!!! هل ده صحيح ولا اطنشه وابعن الورق من غير تصديق ؟

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...