اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

يا دكتور لورد

خلص الجزء الأول وبعدين الأنجليزى وبعدين ربنا يفرجها,لو مخلصهم قلى المستشفى الى أنا فيها محتاجه ناس على مارس

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انا مستمتع جدا بكلامك يا د/زياد ..

ربنا يجازيك كل خير .. انت مثال للإنسان المصري الجدع اللي بيساعد الناس لمجرد المساعده و فعل الخير ..

حبيت اقولك اني اكيد مش انا لوحدي اللي بدعليك بظهر الغيب .. ربنا يسعدك .

تم تعديل بواسطة Balooshy
رابط هذا التعليق

سلام د/زياد ، سؤال آخر بالنسية لي موضوع الهجرة نفسها، هل أذا الواحد مخلص الجزئين ومعاه انجليزي ، المجلس الطبي في أي ولاية حيسجل الشخص ده تسجيل عام؟ وبعد التسجيل العام بي كم سنة حتى تستلم الجنسية الاسترالية؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يادكتور زياد ليا واحد صاحبي معاه الجزء الاول وجاهز وهو مشكلته زي مابيقول انه مش عارف يلاقي شغل فلو ممكن يقدم وازاي

منتظر اجابتك ياجميل

wWw.salafvoice.cOm

رابط هذا التعليق

سلام د/زياد ، سؤال آخر بالنسية لي موضوع الهجرة نفسها، هل أذا الواحد مخلص الجزئين ومعاه انجليزي ، المجلس الطبي في أي ولاية حيسجل الشخص ده تسجيل عام؟ وبعد التسجيل العام بي كم سنة حتى تستلم الجنسية الاسترالية؟

بص يا دكتور الخطوات كالتالى

تنجح الجزء الأول

تدور على شغل لو معاك إمتحان اللغه

تنجح الجزء التانى وبعدين عندك سكه من أتنين

إذا كان ليك رزق وربنا وفقك فى شغل بعد الجزء الأول بتقدم للمجلس الطبى العام تطلب منهم يقيموا فترة شغلك ويدوك الترخيص العام لأن زى ما أنت أكيد عارف عشان تاخد ترخيص عام فى أى ولايه محتاج الجزئين وسنه تحت الأشراف,فلو كنت شغال بالفعل بتطلب منهم إستثناء لأنك شغال فعلا وعلى حسب نوع الشغل والمستشفى بيرودو عليك

السكه التانيه وهى إن مكنش ليك نصيب ورزق تشتغل قبل الجزء التانى بتقدم على وظائف إمتياز فى ال post graduate council بتاع كل ولايه وده موقعه فى ولاية نيو سوث ويلز (http://www.imet.health.nsw.gov.au/) وهما بيوزعو على حسب الرغبات والفرص المتاحه و بعد ما تنجح السنه ديه ( النجاح هنا معناه إن تقاريرك من المشرفين تكون كويسه) تقدم على الترخيص العام ( General registration) فى المجلس الطبى العام بتاع نفس الولايه وده بتاع ولاية نيو سوث ويلز ( http://www.nswmb.org.au/)

أول متخلص ال General registration بيكون ليك حق التقدم للأقامه الدائمه ( permenant residancy) عن طرقتين الأولى عن طريق كفيل أسترالى بيطلب من دائرة الهجرة أنه يكون كفيلك وديه الطريقه الأسرع غالبا بتاخد مش أكتر من 6 شهور وأعرف ناس خلصوا فى أسبوعين بس ساعتها أنت ونظامك مع الكفيل ممكن يطلب منك تشتغل عنده فتره معينه وكده بس فى الأخر بترجع لقدراتك على التفاوض,الطريقه التانيه إنك تقدم لدائره الهجره لوحدك بدون كفيل على نظام skilled migration وده أتفتح للأطباء من أقل من سنتين بس وساعتها بتكمل على نفس فيزتك عادى لغايه مياخدو قرار زى طريقة الكفيل بردو بس عيب النظام التانى أن قايمه الأنتظار النهارده حوالى 12 شهر وده معناه إنك فرصك فى التدريب بتستنى سنه لقدام وممكن سنتين

بعد متاخد الأقامه الدايمه بتقدم على الجنسيه لماتحقق الشروط المطلوبه وأعتقد إنها حاليا إنك تقضى 4 سنين داخل أستراليا منهم سنه بعد الحصول على الأقامه الدايمه

يارب تكون الصوره أوضح حاليا

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يادكتور زياد ليا واحد صاحبي معاه الجزء الاول وجاهز وهو مشكلته زي مابيقول انه مش عارف يلاقي شغل فلو ممكن يقدم وازاي

منتظر اجابتك ياجميل

إنشاء الله هشوف إيه النظام وأرد عليك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

أعتقد أن الطريق إلى ممارسة الطب في أستراليا يتلخص في النقاط التالية بفرض أن الطبيب قرر في نوفمبر 2008 أن يتجه إلى ممارسة الطب في أستراليا:

1. البدء بمراسلة AMC وإرسال المستندات المطلوبة ودفع مصروفات الاختبار, والبحث عن المصادر الطبية المطلوبة للإعداد للاختبار
  2. أول موعد للاختبار في شهر مارس 2009, يليه اختبارات أخرى في مايو ويوليو وسبتمبر ونوفمبر, والاختبارات كلها تعقد خارج مصر ولا يوجد أي مركز في أي دولة عربية أو شرق أوسطية إلا في تل أبيب
  3. إذا كنت من عباقرة الطب فيمكنك التقدم للاختبار في مارس 2009, أما إذا لم تكن واثقا من قدراتك فعليك التقدم للاختبار في أي موعد لاحق
  4. بفرض أنك تقدمت للاختبار في مارس 2009 وأعلنت النتيجة في ابريل 2009 ونجحت فيه بحمد الله, فسيتبقى لك الإعداد لاختبار اللغة IELTS أو OET
  5. ستتقدم لحجز اختبار اللغة في ابريل 2009 وسنفترض أنك من جهابذة اللغة الانجليزية ويمكنك دخول الاختبار في مايو 2009, وستعلن النتيجة في يونيو أو يوليو 2009
  6. ان شاء الله النتيجة تكون نجاحك في الاختبار وعندها يمكنك مراسلة المستشفيات الأسترالية
  7. سنفترض أنك ستحصل على وظيفة بعد 3 أشهر من البحث (متفائل جدا) وأن إجراءات التأشيرة ستستغرق 6 أشهر, إذن سوف تبدأ العمل في أستراليا في أبريل 2010 على أقل تقدير
  8. حسب القواعد الأسترالية (المتغيرة دائما), ستكون التخصصات المتاحة أمامك هي Internal Medicine, Emergency Medicine, General Practice فقط وإذا رغبت في ممارسة أي تخصص آخر فعليك اتباع الخطوات التالية:
  9. حجز اختبار الـClinical وحسب السيناريو السابق أول موعد متاح سيكون في يوليو 2010 (15 إلى 18 شهر بعد ظهور نتيجة الجزء الأول) وستظهر النتيجة في أغسطس 2010
  10. إن شاء الله ناجح في الاختبار وسيكون أمامك أن تعمل سنة تحت الملاحظة وبعدها تحصل على General Registration (سبتمبر 2011 وذلك إذا وفقت في كل الخطوات السابقة)
  11. الخطوة التالية هي التقدم للحصول على إقامة دائمة في أستراليا وهذه تستغرق من 6 أشهر إلى سنة, أي أنك ستحصل عليها في يونيو 2012 على أقل تقدير
  12. أنت الآن مقيم دائم في أستراليا ولديك General Registration ويمكنك الآن نظريا التقدم إلى أي وظيفة في أي تخصص

يعني إذا بدأت التفكير في أستراليا في نوفمبر 2008, فيلزمك على الأقل 4 سنوات حتى تحصل على الوظيفة التي تريدها, علما بأنه يمكنك التقدم لاختبار اللغة بالتوازي مع اختبار الجزء الأول وذلك لتوفير بعض الوقت

ملحوظة: هذا السيناريو يعتمد على معلوماتي الشخصية علما بأني لم أمارس الطب في أستراليا ولم أتقدم لاختبارات الـAMC.. أرجو تصحيح أي خطأ وقعت فيه في المعلومات المذكورة (إن وجد)

تم تعديل بواسطة YaserK
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

منتظر اجابتك ياجميل

إنشاء الله هشوف إيه النظام وأرد عليك

إن شاء الله

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

أعتقد أن الطريق إلى ممارسة الطب في أستراليا يتلخص في النقاط التالية بفرض أن الطبيب قرر في نوفمبر 2008 أن يتجه إلى ممارسة الطب في أستراليا:

1. البدء بمراسلة AMC وإرسال المستندات المطلوبة ودفع مصروفات الاختبار, والبحث عن المصادر الطبية المطلوبة للإعداد للاختبار
  2. أول موعد للاختبار في شهر مارس 2009, يليه اختبارات أخرى في مايو ويوليو وسبتمبر ونوفمبر, والاختبارات كلها تعقد خارج مصر ولا يوجد أي مركز في أي دولة عربية أو شرق أوسطية إلا في تل أبيب
  3. إذا كنت من عباقرة الطب فيمكنك التقدم للاختبار في مارس 2009, أما إذا لم تكن واثقا من قدراتك فعليك التقدم للاختبار في أي موعد لاحق
  4. بفرض أنك تقدمت للاختبار في مارس 2009 وأعلنت النتيجة في ابريل 2009 ونجحت فيه بحمد الله, فسيتبقى لك الإعداد لاختبار اللغة IELTS أو OET
  5. ستتقدم لحجز اختبار اللغة في ابريل 2009 وسنفترض أنك من جهابذة اللغة الانجليزية ويمكنك دخول الاختبار في مايو 2009, وستعلن النتيجة في يونيو أو يوليو 2009
  6. ان شاء الله النتيجة تكون نجاحك في الاختبار وعندها يمكنك مراسلة المستشفيات الأسترالية
  7. سنفترض أنك ستحصل على وظيفة بعد 3 أشهر من البحث (متفائل جدا) وأن إجراءات التأشيرة ستستغرق 6 أشهر, إذن سوف تبدأ العمل في أستراليا في أبريل 2010 على أقل تقدير
  8. حسب القواعد الأسترالية (المتغيرة دائما), ستكون التخصصات المتاحة أمامك هي Internal Medicine, Emergency Medicine, General Practice فقط وإذا رغبت في ممارسة أي تخصص آخر فعليك اتباع الخطوات التالية:
  9. حجز اختبار الـClinical وحسب السيناريو السابق أول موعد متاح سيكون في يوليو 2010 (15 إلى 18 شهر بعد ظهور نتيجة الجزء الأول) وستظهر النتيجة في أغسطس 2010
  10. إن شاء الله ناجح في الاختبار وسيكون أمامك أن تعمل سنة تحت الملاحظة وبعدها تحصل على General Registration (سبتمبر 2011 وذلك إذا وفقت في كل الخطوات السابقة)
  11. الخطوة التالية هي التقدم للحصول على إقامة دائمة في أستراليا وهذه تستغرق من 6 أشهر إلى سنة, أي أنك ستحصل عليها في يونيو 2012 على أقل تقدير
  12. أنت الآن مقيم دائم في أستراليا ولديك General Registration ويمكنك الآن نظريا التقدم إلى أي وظيفة في أي تخصص

يعني إذا بدأت التفكير في أستراليا في نوفمبر 2008, فيلزمك على الأقل 4 سنوات حتى تحصل على الوظيفة التي تريدها, علما بأنه يمكنك التقدم لاختبار اللغة بالتوازي مع اختبار الجزء الأول وذلك لتوفير بعض الوقت

ملحوظة: هذا السيناريو يعتمد على معلوماتي الشخصية علما بأني لم أمارس الطب في أستراليا ولم أتقدم لاختبارات الـAMC.. أرجو تصحيح أي خطأ وقعت فيه في المعلومات المذكورة (إن وجد)

كلامك صح جدا بس أحب أوضح نقطتين بس

فى النقطه رقم 8 ,كل الوظائف متاحه حتى التخصصات الصعبه زى الرمد والأشعه والجلديه والغظام مثلا بعد ما تخلص الجزء الأول واللغه بس مش هتكون وظائف معترف بيها كجزء من تدريبك يعنى نفترض إنك بتحب الجراحه وناوى عليها بعد ما تنجح وتخلص النظرى واللغه ولقيت شغلانه جراحه هتشتغل resident أو registrar على حسب خبرتك بس بعد متخلص الأقامه الدايمه وتقدم للكليه الملكيه للجراحين فى أستراليا مش هيبعتبرو أى حاجه إشتغلتها قبل الأقامه الدايمه يعنى هتبدى من الصفرو كذلك قيس على كل التخصصات فى ماعدا emergency و phsician training وطريقه موازيه لتدريب زمالة الممارس العام general practice

كمان النقطه رقم 11,حاليا Department of Immigration and Citizenship بيشتغلو فى الطلبات الى أتقدمت فى ديسمبر 2007 يعنى قوائم الأنتظار حاليا حوالى 11 شهر الى أن ينظر فى الطلبات

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

طيب يا د/زباد في نقطتين عاوزات توضيح أكتر:

1)اذا الواحد معاه الجزء الأول(النظري) + لغة انجليزية... هل ممكن يقدم لي شغل في مجال معين زي الجراحة(يعني هل حيكون surgical resident طوال السنة دى؟ ولا لازم تكون السنة زي الامتياز Rotation ؟).

2)و اذا الواحد يقدر ياخد الunconditional Registeration و عايز يقدم لي Training Program حتكون فرصو زي الطبيب الاسترالي؟

مع الشكر!

رابط هذا التعليق

طيب يا د/زباد في نقطتين عاوزات توضيح أكتر:

1)اذا الواحد معاه الجزء الأول(النظري) + لغة انجليزية... هل ممكن يقدم لي شغل في مجال معين زي الجراحة(يعني هل حيكون surgical resident طوال السنة دى؟ ولا لازم تكون السنة زي الامتياز Rotation ؟).

2)و اذا الواحد يقدر ياخد الunconditional Registeration و عايز يقدم لي Training Program حتكون فرصو زي الطبيب الاسترالي؟

مع الشكر!

1) على حسب نوع الوظيفه يا دكتور,فى وظائف جراحه بس أو باطنه بس أو طوارئ بس وفى وظائف فيها rotation يعنى من ده على ده

2) زى موضحت قبل كده يا دكتور فيها حاجات صعبه وحاجات أصعب,على العموم الباطنه أسهل من الجراحه,الرمد والأشعه والعظام أصعبهم على الاستراليين و غيرهم,بصفه عامه أنت هتكون زيهم لأنك هتقدم بعد ما تأخد الأقامه الدايمه,ففرصك شبه مساويه ليهم

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة اخبركم ايه انا دلوقتى مجالى علاج طبيعى فى جامعة القاهرة فاضلى سنة الامتياز واخلص دراسة انا كان نفسى اسافر استراليا اشتغل هناك بس دخلت النت وفضلت ادور لقيت الكل بيقولى لازم المعادلة بس للأسف انا دخلت الموقع بتاع العلاج الطبيعى بتاع استراليا لقيتهم بيتكلموا كده بشكل عام انما اقد الاوراق والاجراءات ازاى مش عارف فعندى كام سؤال كده عايز اعرفهم:

عايز اعرف كل حاجة عن المعادلة من حيث هل انا ممكن اعملها هنا فى مصر ولا لازم اسافر

واقدم الاوراق فين هنا فى مصر لو ليهم حاجة هنا ولو فى حاجة هنا مكانها فين وكده يعنى

وايه الاوراق امطلوبة

ومصاريفها اد ايه

وهل محتاج اسافر علشان امتحن ولا ممكن امتحن هنا فى مصر

من الاخر عايز اعرف اى حاجة تعرفها عن الموضوع ده وشاكر جدا لحضرتك لو افدتنى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة

في الحقيقة أحب أشكر الأخ زياد على مساعداته و أشكر الأخ دسوقي على انه دلني على المنتدى ده

أولا أنا دفعة 2005 و كنت من المحظوظين اللي لحقوا امتحان ال AMC الأول في اكتوبر 2007 في القاهرة بعدها خلصت الIELTS و جبت فيه 8 بفضل الله.

لكن بعد كدة سجلت في جميع وكالات التوظيف و كلمت اكتر من 100 مستشفى بالاضافة الى اني قدمت في تنسيق New South Wales & Queensland & Tasmania لكن للاسف ما لاقيتشي اي حد يعبرني و لو عبرني يقولي اسفين مفيش اماكن.

اللي انا فهمه يا دكتور زياد ان انا خطوتي اللي بعد كدة اني الاقي شغل و بالتالي اطلع الفيزا و اسافر. لكن واضح ان دي اصعب خطوة مع ان احتياجهم للدكاترة مؤكد.

اللي فهمته من الناس اللي هناك ان الشغل صعب لكن لو لاقيته يبقى كل الباقي سهل.

ايه اللي المفروض اعمله دلوقتي يا دكتور زياد؟.

شكرا

صابر على الأيام السودة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة

في الحقيقة أحب أشكر الأخ زياد على مساعداته و أشكر الأخ دسوقي على انه دلني على المنتدى ده

أولا أنا دفعة 2005 و كنت من المحظوظين اللي لحقوا امتحان ال AMC الأول في اكتوبر 2007 في القاهرة بعدها خلصت الIELTS و جبت فيه 8 بفضل الله.

لكن بعد كدة سجلت في جميع وكالات التوظيف و كلمت اكتر من 100 مستشفى بالاضافة الى اني قدمت في تنسيق New South Wales & Queensland & Tasmania لكن للاسف ما لاقيتشي اي حد يعبرني و لو عبرني يقولي اسفين مفيش اماكن.

اللي انا فهمه يا دكتور زياد ان انا خطوتي اللي بعد كدة اني الاقي شغل و بالتالي اطلع الفيزا و اسافر. لكن واضح ان دي اصعب خطوة مع ان احتياجهم للدكاترة مؤكد.

اللي فهمته من الناس اللي هناك ان الشغل صعب لكن لو لاقيته يبقى كل الباقي سهل.

ايه اللي المفروض اعمله دلوقتي يا دكتور زياد؟.

شكرا

صابر على الأيام السودة

ياه أخيرا قابلت واحد تانى من الخمسه الى عملوا الأمتحان

أولا مبروك لأنك تخطيت أصعب نقطه وهى الجزء النظرى,طبعا أنا متفهم شعورك بالأحباط والزعل إنك لسه فى مصر بدون فرصة عمل حقيقيه فى إستراليا بعد ما دفعت وذاكرت ونجحت بس أحب أطمنك إن القادم أفضل والشغل فعلا مش سهل بس له طرقه

أولا أنت ممكن تعمل الجزء التانى العملى فى أقرب وقت لأنك بقالك حوالى 14 شهر من متحان النظرى وده بيفرق جدا فى فرص الشغل

ثانيا دور فى المستشفيات الى أنت عارف إنهم عايزين,يعنى مثلا المستشفى الى أنا فيها هتظهر فيها فرص قريبا ,هقولك الوقت بالتحديد أول معرف

ثالثا حاول تصلح ال CV بتاعك لأن مش معقول تكون كلمت 100 مستشفى وأنا وأنت عارفين إنهم عايزين أطباء ومحدش فيهم عرض عليك وظيفه,يبقى أكيد فى حاجه غلط وغالبا بيكون أن CV محتاج يتظبط

رابعا وديه أهم حاجه,تقديمك وأنت فى أستراليا أفضل 50 أو ألف مره من تقديمك وأنت فى مصر

نصيحتى ليك,أصرف كمان شويه,تعالى أستراليا على فيزا طالب وأول متنزل دور,الوضع بيختلف كتير,أنا لو منك هدور على كورس فى أستراليا ,أنزل بفيزا طالب,تسمحلى أشتغل وغالبا مش بيكون عليها مشاكل فى التقديم,أول منزل أدور

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

شكرا يا دكتور زياد على نصايحك الغالية

لكن أنا لما كلمت المستشفيات مكانوش اصلا بيطلبوا يشوفو الcv. دولا كانو بيقولوا معندناش. ولا حتى كانو بيعرفوا ان انا من برة استراليا.

تاني حاجة أنا ناوي ان شاء الله اعمل الجزء التاني في خلال الست شهور الجايين

لكن كان في واحد اقترح علية اني اروح شهرين تدريب قبل الامتحان في اي تخصص و بالتالي اتعرف على النظام و غالبا بيشغلوني بعد ما يعرفوني.

و في نفس الوقت اديني بذاكر للجزء التاني و بادخله من غير ما اضيع وقت.

اما موضوع فيزا الدراسة دي فأنا شايف انها غالية قوي شروطها علية. مبلغ جامد في البنك و تمن كورس غالي و مالهوش لزمة.(حوالي 80 الف جنيه)

ايه رأيك في الفكرة بتاعة التدريب و هل الفرص بتاعتها متاحة؟

و شكرا للمرة التانية

رابط هذا التعليق

شكرا يا دكتور زياد على نصايحك الغالية

لكن أنا لما كلمت المستشفيات مكانوش اصلا بيطلبوا يشوفو الcv. دولا كانو بيقولوا معندناش. ولا حتى كانو بيعرفوا ان انا من برة استراليا.

تاني حاجة أنا ناوي ان شاء الله اعمل الجزء التاني في خلال الست شهور الجايين

لكن كان في واحد اقترح علية اني اروح شهرين تدريب قبل الامتحان في اي تخصص و بالتالي اتعرف على النظام و غالبا بيشغلوني بعد ما يعرفوني.

و في نفس الوقت اديني بذاكر للجزء التاني و بادخله من غير ما اضيع وقت.

اما موضوع فيزا الدراسة دي فأنا شايف انها غالية قوي شروطها علية. مبلغ جامد في البنك و تمن كورس غالي و مالهوش لزمة.(حوالي 80 الف جنيه)

ايه رأيك في الفكرة بتاعة التدريب و هل الفرص بتاعتها متاحة؟

و شكرا للمرة التانية

مش فاهم قصدك إيه بالتدريب بس لو قصدك clinical attachement يبقى تمام فيه فرص فيها بس خلى بالك هتدفع تكاليف إقامتك وأكلك ومش مسموحلك تشتغل,بالنسبه للفيزا كطالب,أنا براحه معنديش معلومات عن التكاليف بس قى agent مصرى هنا فى سيدنى بيسفر ناس كتير من مصر,ممكن إجيبلك نمرته تكلمه وتسأله عن التفاصيل,وكمان فى مستشفى فى ولاية فيكتوريا أعتقد محتاجين,ليه واحد صاحبى شغال هناك نازل مصر قريب يزور أهله كان شغال هناك وبيقول أنهم محتاجين هكلموا وأستفسر ولو فعلا فيه هعرفك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

مش عارف اقلك قد ايه انا مبسوط بردودك السريعة يا دكتور زياد

انا فعلا قصدت clinical attachment و عايز اقول ان اكلي و شربي و سكني حيبقى ارخص بكتير من موضوع طالب ده.

على ما اعتقد انا عارف الوكالة اللي انت بتقول عليها و كلمتهم و الموضوع فيه 100 الف زي ما قلتلك.

صاحبك اللي بتقول عليه بتاع فيكتوريا اعتقد اني اعرفه

ده مجرد احساس و لو هو فعلا فليه اصحاب اتنين شغالين معاك في سيدني

المهم انت ايه رأيك في الattachment طريق للشغل و هل هي متاحة بسهولة؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...